מבט לאיראן

6 – 20 ביולי 2023 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת שר החוץ האיראני עם משלחת בראשות שר החוץ הפלסטיני (אירנ

פגישת שר החוץ האיראני עם משלחת בראשות שר החוץ הפלסטיני (אירנ"א, 6 ביולי 2023)

לוחם משמרות המהפכה שנהרג בסוריה (תסנים, 8 ביולי 2023)

לוחם משמרות המהפכה שנהרג בסוריה (תסנים, 8 ביולי 2023)

פגישת שרי הפנים של איראן ועיראק (איסנ

פגישת שרי הפנים של איראן ועיראק (איסנ"א, 8 ביולי 2023)

משלחת עיראקית באוניברסיטת טהראן (תסנים, 8 ביולי 2023)

משלחת עיראקית באוניברסיטת טהראן (תסנים, 8 ביולי 2023)

עיקרים
  • בתום פעולת צה”ל בג’נין (מבצע “בית וגן”), שיבחה איראן את התנגדות הפלסטינים לישראל. דובר משרד החוץ האיראני התייחס לתוצאות המבצע כ”תבוסה היסטורית חדשה” עבור ישראל וסוכנות הידיעות האיראנית תסנים, המזוהה עם משמרות המהפכה טענה, כי תוצאות פעילות צה”ל מוכיחות את הצלחת האסטרטגיה של חימוש הגדה המערבית.
  • התקשורת האיראנית דיווחה ב-8 ביולי 2023 על מותו של לוחם משמרות המהפכה בסוריה. על-פי דיווחים אלה, הלוחם נהרג לאחר שנפצע בתקיפה המיוחסת לישראל בסוריה, שמועדה לא נמסר.
  • ערוץ אופוזיציה סורי דיווח, כי מפקד משמרות המהפכה במזרח סוריה פעל בחודשים האחרונים למימוש הנחיות בכירים איראנים למיליציות הפרו-איראניות באזור להשיג שליטה מלאה במחוז דיר אלזור שבמזרח סוריה. בתוך כך, תגברו משמרות המהפכה ומיליציות פרו-איראניות במזרח סוריה את כוחותיהם בשבועיים האחרונים, ייתכן על רקע דיווחים בנוגע לכוונת ארצות הברית והכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) לפתוח במבצע צבאי נגד המיליציות הפרו-איראניות באזור. בנוסף על כך, בכיר צבאי אמריקאי עדכן בתדרוך עיתונאי, כי איראן, רוסיה וסוריה משתפות פעולה כדי להפעיל לחץ על ארצות הברית להסיג את כוחותיה מסוריה.
  • ראש מטה הכוחות המזוינים האיראנים הזהיר את ממשלת עיראק, כי אם לא תעמוד במועד שהבטיחה לפירוק הקבוצות החמושות בצפון המדינה מנשקן, תחדש איראן את פעילותה הצבאית נגדן.
  • משלחת עיראקית בראשות סגן יושב ראש “הגיוס העממי” העיראקי לענייני חינוך ביקרה באוניברסיטת טהראן ודנה בהרחבת שיתוף הפעולה המדעי והתרבותי בין שתי המדינות ובהגדלת מספר הסטודנטים העיראקים חברי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות הלומדים באוניברסיטה.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), שיבח את התנגדות הפלסטינים לישראל בפעולת צה”ל בג’נין (מבצע “בית וגן”). בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (9 ביולי 2023) כתב כנעאני, כי “מכונת המלחמה של המשטר הפושע הציוני” ספגה “תבוסה היסטורית חדשה” בג’נין וכי תבוסה גדולה אף יותר ממתינה לתומכיו. הוא הוסיף, כי ההריסות שנותרו בג’נין הן כישלון מוסרי ומביש לתומכי “המשטר הציוני”. במאמר פרשנות, שהתפרסם בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים (10 ביולי 2023) בעקבות פעולת צה”ל בג’נין, נטען כי ההתפתחויות האחרונות בפלסטין מוכיחות את הצלחת האסטרטגיה של חימוש הגדה המערבית. לטענת תסנים, הסכנה, שהגדה המערבית מציבה בפני ישראל, אינה מוגבלת רק לג’נין והצלחת תהליך חימוש הגדה יטביע בעתיד הקרוב את “הספינה המחוררת של ישראל”.
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), נועד בשולי פסגת שרי החוץ של ארגון המדינות הבלתי-מזדהות (NAM) בבאקו עם שר החוץ הפלסטיני, ריאצ’ אלמאלכי. עבדאללהיאן גינה בחריפות את “המתקפה האווירית והיבשתית של הישות הציונית נגד ג’נין” וקרא לקהילה הבינלאומית ולאו”ם לנקוט בצעדים מידיים נגד “המעשים הלא-אנושיים של הישות הציונית”. הוא הוסיף, כי לאיראן היסטוריה ארוכה של יחסים עם תנועת פתח והדגיש את רצינותה של איראן בתמיכה ב”התנגדות” ובאחדות השורה בקרב הפלגים הפלסטינים נגד “פעולות הרודנות והדיכוי של הישות הציונית”. אלמאלכי ציין, כי ל”ישות הציונית” אין קווים אדומים בתוקפנותה נגד הפלסטינים החפים מפשע (אירנ”א, 6 ביולי 2023).
  • מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות אירנ”א (9 ביולי 2023), כי הדיבורים בנוגע לקשרים בין ארגונו לאיראן אינם חדשים וכי הקשרים של כל כוחות ההתנגדות עם איראן מצוינים והיא מסייעת לכל תנועות ההתנגדות. הוא ציין, כי איראן ממלאת את חובתה כמדינה מוסלמית כלפי הפלסטינים והם מודים לה על כך וקוראים לכל המדינות הערביות והאסלאמיות למלא את חובתן כלפי פלסטין ולתמוך בהתנגדות.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • התקשורת האיראנית דיווחה ב-8 ביולי 2023 על מותו בסוריה של לוחם במשמרות המהפכה, מהדי אכבר-פור (Mehdi Akbarpour). על פי דיווחים אלה, הוא מת ב-6 ביולי 2023, לאחר שנפצע בתקיפה המיחוסת לישראל בסוריה, שמועדה לא נמסר (תסנים, 8 ביולי 2023).
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (6 ביולי 2023), כי מפקד משמרות המהפכה באזור אלבוכמאל שבמזרח סוריה, חאג’ עסכר (Hajj Askar), פעל בחודשים האחרונים לממש את הנחיותיהם של בכירים איראנים למיליציות הפרו-איראניות להשיג שליטה מלאה במחוז דיר אלזור שבמזרח סוריה. על פי דיווח זה, קיים חאג’ עסכר ישיבה מורחבת של מפקדי המיליציות במזרח סוריה לאחר ביקור הנשיא ראיסי בסוריה במאי 2023, שבה העביר להם את הנחיות איראן. עוד נמסר בדיווח, כי משמרות המהפכה מינו את חאג’ חסין (Hajj Hossein) כמפקד אזור אלמיאדין (al-Mayadeen).
  • ב-8 ביולי 2023 דיווח עין אלפראת על העברת טילים על ידי משמרות המהפכה לדיר אלזור. על פי דיווח זה, משאית נושאת טילים לטווח קצר ובינוני יצאה מהעיירה אלמיאדין לכיוון דיר אלזור ומשם הועברו אמצעי הלחימה לכפרים בהם ממוקמות מפקדות של המיליציות הפרו-איראניות באזור. עוד דיווח האתר, כי ב-11 ביולי 2023 הגיעו משלחת מפקדים איראנים ומשלחת קצינים בכירים רוסים מדמשק לדיר אלזור וכי כוחות משמרות המהפכה באזור תוגברו. האתר העלה אפשרות, כי התפתחויות אלה קשורות לדיווחים על אודות כוונת ארצות הברית והכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) לפתוח במבצע צבאי נגד המיליציות הפרו-איראניות באזור (עין אלפראת, 11 ביולי 2023). ב-16 ביולי 2023 דיווחה סוכנות הידיעות תסנים, המזוהה עם משמרות המהפכה, כי ארצות הברית וכוחות SDF נערכים לביצוע מתקפה על השטחים שבשליטת המשטר הסורי במזרח סוריה.
  • בכיר צבאי אמריקאי עדכן, כי איראן, רוסיה וסוריה משתפות פעולה כדי להביא לנסיגת הכוחות האמריקאים מסוריה. בתדרוך עיתונאי אמר הבכיר, כי גוברים שיתוף הפעולה, התיאום, התכנון ושיתוף מידע מודיעיני בין בכירים בכוח קדס במשמרות המהפכה בסוריה לקצינים רוסים בדרג בינוני כדי להפעיל לחץ על ארצות הברית להסיג את כוחותיה מסוריה (AP, 15 ביולי 2023).
  • שגריר איראן בסוריה, חסין אכברי (Hossein Akbari), ביקר ב-8 ביולי 2023 בתערוכה הבינלאומית לנפט, לגז ולאנרגיה, שהתקיימה בדמשק, והדגיש את רצונן של חברות איראניות לשתף פעולה עם חברות סוריות בתעשיית הנפט והאנרגיה. הוא ציין, כי במסגרת ההסכמים המשותפים, שנחתמו במהלך ביקור הנשיא ראיסי בסוריה, התחייבו שתי המדינות להרחיב את שיתוף הפעולה ביניהן. בתערוכה השתתפו כמה חברות איראניות לצד כמה עשרות חברות מסוריה ומכמה מדינות נוספות.
  • הארגון האיראני לעליה לרגל הודיע על חידוש טיסות עולי הרגל לסוריה. על פי הודעה זו, טיסה שבועית של עולי רגל איראנים תצא מטהראן לדמשק החל מה-18 ביולי 2023. טיסות עולי הרגל לסוריה פסקו לאחר פרוץ הקורונה, התחדשו באופן זמני ומוגבל בשנה שעברה ופסקו שוב לפני מספר חודשים. חידוש הטיסות התאפשר בעקבות ביקור הנשיא ראיסי בדמשק בחודש מאי האחרון (מהר, 18 ביולי 2023).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • שר הפנים האיראני, אחמד וחידי (Ahmad Vahidi), נפגש ב-8 ביולי 2023 במעבר הגבול זרבאטיה-מהראן (Zarbaiyah-Mehran) שבין איראן ועיראק עם מקבילו העיראקי, עבד אלאמיר אלשמרי (Abdul Amir al-Shammari). בתום הפגישה אמר וחידי, כי הושג הסכם להקמת מפקדות ביטחוניות משותפות בגבולות הבינלאומיים שבין שתי המדינות כדי לפקח על תנועת עולי הרגל האיראנים למקומות הקדושים לשיעה בעיראק במסגרת טקסי הארבעין (איסנ”א, 8 ביולי 2023).
  • ראש מטה הכוחות המזוינים האיראנים, מחמד באקרי (Mohammad Baqeri), הזהיר את ממשלת עיראק, כי אם לא תעמוד במועד שהבטיחה לפירוק הקבוצות החמושות בצפון המדינה מנשקן עד חודש אוגוסט, תחדש איראן את פעילותה הצבאית נגדן. בכנס של מפקדי זרוע היבשה של משמרות המהפכה אמר באקרי, כי מצב ביטחון הגבולות כיום טוב יותר מבעבר, אך קבוצות בדלניות חמושות עדיין פועלות בצפון עיראק ומערערות את הביטחון בגבולות שבין שתי המדינות (תסנים, 11 ביולי 2023).
  • משלחת עיראקית בראשות סיד חסין מוסוי בח’אתי (Seyyed Hossein Mousavi Bakhati), סגן יושב ראש “הגיוס העממי” העיראקי לחינוך, ביקרה באוניברסיטת טהראן ונפגשה עם נשיא האוניברסיטה, סיד מחמד מקימי (Seyyed Mohammad Moghimi). בפגישה השתתפו גם אלהאם אמינזאדה (Elham Aminzadeh), סגנית נשיא האוניברסיטה לעניינים בינלאומיים; מצטפא רסתמי (Mostafa Rostami), ראש ארגון נציגי המנהיג באוניברסיטאות; וקבוצת מרצים באוניברסיטה. הפגישה דנה בהרחבת שיתוף הפעולה המדעי והתרבותי בין שתי המדינות ובהגדלת מספר הסטודנטים העיראקים חברי “הגיוס העממי” (מסגרת הגג של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק) הלומדים באוניברסיטת טהראן (תסנים, 8 ביולי 2023).