תגובות הפלסטינים, איראן והזירה הבינ”ל להחלטת מועצת זכויות האדם בג’נבה לאמץ את מסקנות דוח גולדסטון(סיכום מס’ 1)

אלביאן, 18 באוקטובר 2009

אלביאן, 18 באוקטובר 2009

עיתון פלסטין, של חמאס, 18 באוקטובר 2009

עיתון פלסטין, של חמאס, 18 באוקטובר 2009

עיתון אלסביל, עיתון אסלאמי ירדני, 17 באוקטובר 2009

עיתון אלסביל, עיתון אסלאמי ירדני, 17 באוקטובר 2009

עיתון אלוטן, סעודיה, 18 באוקטובר 2009

עיתון אלוטן, סעודיה, 18 באוקטובר 2009


אלביאן, 18 באוקטובר 2009
דוח גולדסטון מענה את ישראל וכובל את ידיה  (אלביאן, 18 באוקטובר 2009)

כללי

1. לאחר יומיים של דיונים (16-15 באוקטובר) אישרה מועצת זכויות האדם של האו"ם את טיוטת הצעת ההחלטה הפלסטינית, המאמצת את דוח גולדסטון ומסקנותיו. ההחלטה שאושרה, קוראת לעצרת הכללית של האו"ם לדון בדוח ולמזכ"ל האו"ם לעדכן את מועצת הביטחון בנוגע לצעדים שישראל נקטה ליישום מסקנות הדוח, וממליצה להעבירו לדיון בעצרת הכללית של האו"ם בהתכנסותה הבאה (Relife Web , 17 באוקטובר).

2. עפ"י הצעת ההחלטה, מועצת זכויות האדם של האו"ם מגנה בחריפות
את פעולות ישראל בעזה ובמזרח ירושלים, מגנה את המשך הבנייה בהתנחלויות ואת "אי השת"פ הישראלי עם ועדת החקירה של גולדסטון", וקוראת לצדדים לדווח על אודות ההתקדמות בחקירת האירועים המוזכרים בדוח.

3. ההחלטה אומצה ברוב של 25 קולות (בין התומכות היו גם מדינות כמו רוסיה, הודו וסין), מול שש מתנגדות, ביניהן איטליה, הונגריה ואוקראינה 11 מדינות נמנעו ביניהן יפן, נורווגיה ובלגיה. חמש מדינות בחרו שלא להצביע ביניהן צרפת ובריטניה.

4. טרם פורסמו תוצאות ההצבעה, מתח השופט גולדסטון ביקורת על נוסח הצעת ההחלטה וטען, כי הוא אינו קביל מאחר שאינו כולל גינוי של חמאס (ראיון לעיתון השוויצרי לה טמפ, שצוטט בהארץ, 16 באוקטובר). לאחר ההצבעה אמר גולדסטון, כי זה זמן רב הוא מודאג מאופן התנהלות מועצת זכויות האדם של האו"ם מול ישראל. לגבי הקמת וועדות חקירה עצמאיות בעקבות הדוח אמר, כי לישראל מערכת משפטית בה היא יכולה להתגאות ולכן באפשרותה להקים וועדת חקירה בנושא. הוא הביע תקוותו שלישראל יהיה רצון מדיני לנהל ועדת חקירה בנוגע להתנהלותה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" (ערוץ BBC , 16 באוקטובר).

הרשות הפלסטינית וחמאס הזדרזו לברך על תוצאות ההצבעה. דוברים בכירים ברשות הפלסטינית הצהירו, כי בכוונתם לקדם את יישום דוח גולדסטון ולהיאבק נגד "פשעי המלחמה" הישראליים בפורומים בינלאומיים (עצרת האו"ם, מועצת הביטחון), משפטיים (בית הדין הפלילי הבינ"ל) ובינערביים.
חמאס מצידה, מיהרה לאמץ את תוצאות ההצבעה "חגגה" את "ניצחונה" על ישראל (ועל הרשות הפלסטינית), טענה, כי הדו"ח מזכה אותה מכל פעולות טרור שבוצעו מהרצועה וכי הוועדה גם "זיכתה" אותה מאשמת שימוש באזרחים ב"מגן אנושי" ומיהרה להודיע, כי היא תמלא את חלקה ותקים וועדת חקירה. גם איראן וחזבאללה הזדרזו לחגוג את האירוע.

תגובות

הרשות הפלסטינית

5. ברשות הפלסטינית בירכו על תוצאות ההצבעה במועצת זכויות האדם ועל ההחלטה לאמץ את דוח גולדסטון. הרשות הפלסטינית שבה והדגישה, כי היא אינה מסתפקת בכך ובכירי הרשות הודיעו על כוונתם לפתוח בפעילות דיפלומטית והסברתית לקדם את הדוח בזירה הבינ"ל. במקביל הכריזה הרשות כי בקרוב מאד תוקם "וועדת חקירה" שתפקח על ביצוע ההמלצות דוח גולדסטון עבור הצד הפלסטיני (האם וכיצד תשתלב "וועדת חקירה" זו עם זו של חמאס ?). התגובות הצוהלות של הרשות כמעט ולא התייחסו לתהליך המדיני שארה"ב חותרת להשיק מחדש.

6. להלן עיקרי התבטאויות של ראשי הרשות הפלסטינית :

א. יאסר עבד אלרבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, אמר, כי ההנהגה הפלסטינית בראשות אבו מאזן וממשל סלאם פיאצ' מתכוונים להקים וועדה למעקב אחר יישום דוח גולדסטון. תפקיד הוועדה יהיה לעקוב אחר יישום הדוח מול בית הדין הפלילי הבינ"ל, הליגה הערבית, האו"ם מועצת הביטחון וכל הגופים הבינלאומיים הנוגעים בדבר (סוכנות ופא, 17 באוקטובר). לדבריו צריך להיות גם פיקוח מצד העצרת הכללית ומועצת הביטחון של האו"ם על מנת שייושמו ההמלצות (אלג'זירה, 16 באוקטובר).

ב. נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, בירך על תוצאות ההצבעה. הוא טען כי היא מדגישה את העמדה הבינ"ל התומכת ב"זכויות הפלסטינים" וקרא לעקוב אחר יישום הדוח כדי ליצור תקדים שיגן על הפלסטינים מפני "התקפות ישראליות מתמשכות נגדו" (סוכנות ופא, 26 באוקטובר).

ג. צאא'ב עריקאת, ראש מחלקת המו"מ באש"פ, אמר כי הרשות הפלסטינית מברכת על אישור דוח גולדסטון והביע תקווה, כי ההחלטה לא תישאר בגדר החלטה בלבד, וכי במועצת הביטחון יעקבו אחר יישומה וישתמשו בה נגד "פשעי המלחמה" הישראליים כדי להבטיח שלא יישנו. הוא גם הביע תקווה שההחלטה תעבור בעצרת הכללית של האו"ם (סוכנות הידיעות הצרפתית, 16 באוקטובר).

ד. נמר חמאד, יועצו של אבו מאזן, אמר כי בעצרת הכללית של האו"ם יהיה רוב גדול, שיתמוך בדוח. יחד עם זאת יש לדאוג, כי הדוח יועבר לבית הדין הפלילי של האג שם לא תוכל ארה"ב להפעיל את זכות הוטו שלה (רדיו מונטה קרלו, 16 באוקטובר).

ה. אבראהים ח'רישה, נציג הרשות הפלסטינית במועצת זכויות האדם של האו"ם, אמר כי הרשות הפלסטינית לא תתנגד לכך שפעילי חמאס יועמדו לדין בבית הדין הבינ"ל בהאג באשמת ביצוע פשעי מלחמה נגד ישראל. אולם הוסיף, כי צריך להעמיד למשפט בהאג גם את הישראלים שביצעו פשעי מלחמה. עוד הדגיש שאין מקום להשוות בין "הכובשים לבין אלה הנתונים תחת כיבוש" (קול ישראל, 17 באוקטובר)1.

7. ההחלטה שימשה גם עילה עבור הרשות הפלסטינית לקידום מהלך שהיא מובילה כדי להתקבל כחברה בבית הדין הבינ"ל בהאג. במסגרת זאת העביר עלי אלח'שאן, שר המשפטים בממשלת פיאצ' לתובע הכללי של בית הדין חלק מהמסמכים הדרושים לקבלת חברות. כמו כן העביר מסמכים המתעדים "פשעי מלחמה" שישראל ביצעה כביכול במהלך המבצע בעזה (סוכנות מען, 16 באוקטובר). בית הדין הבינ"ל פרסם הודעה לעיתונות בה נמסר, כי התובע הכללי נפגש עם משלחת פלסטינית בראשות ח'שאן במהלכה הגישה המשלחת מסמכים מקדימים המביעים את הסכמתם להצהרה שגובשה ב-22 בינואר 2009 לפיה הרשות הפלסטינית מכירה בבית הדין הבינ"ל כסמכות שיפוטית בשטחים הפלסטינים לאירועים שקרו החל מ-1 ביוני 2002 (האתר הרשמי של בית הדין הבינ"ל, 16 באוקטובר).

חמאס

8.  ראשי חמאס ברכו על ההצבעה והמשיכו לנגח את אבו מאזן. דוברי חמאס טענו, כי דוח גולדסטון אינו מתייחס כלל לחמאס, שכן, הדוח מתייחס לכלל ארגוני הטרור2. כמו כן מכחישים בחמאס את האשמות ישראל בדבר שימוש באוכלוסייה כ"במגנים אנושיים". עוד מבטיחים ראשי התנועה, כי יקימו וועדת חקירה, כמתבקש בדוח, על מנת לבדוק את התנהלותה של חמאס.

עיתון פלסטין, של חמאס, 18 באוקטובר 2009
ההרוגים בעזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" מסמנים תנועת ניצחון מקברם תחת הכותרת "[ארגון]
זכויות האדם מאשר את דוח גולדסטון" (עיתון פלסטין, של חמאס, 18 באוקטובר 2009)

9. חמאס הזמינה את הציבור ברצועת עזה להשתתף בתהלוכה רבת משתתפים על מנת לחגוג את "ניצחונו של הרצון הפלסטיני בעניין דוח גולדסטון" (פורום PALDF , 17 באוקטובר). בכירי חמאס יצאו בקמפיין תמיכה להחלטת המועצה המחוקקת לאמץ את דוח הוועדה וקראו לפעול נגד ישראל. להלן עיקרי התגובות:

א. ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בירך על החלטת המועצה המהווה לדבריו "ניצחון לפלסטינים". הוא הכיר תודה לכל המדינות וארגוני זכויות האדם, שתמכו בהחלטה, ואמר, כי החלטה זו היא תוצאה ישירה של התעקשות הפלסטינים להציג מחדש את הדוח הנתמך ע"י הקהילה הערבית והבינ"ל וארגוני זכויות האדם. ח'אלד משעל הביע תקווה, כי ההחלטה להעביר את הדוח היא רק תחילתו של תהליך "עשיית צדק" לפלסטינים וחשיפת פניה "המכוערות" של ישראל. משעל הוא קרא לקהילה הבינ"ל להעמיד לדין את ישראל ואת הנהגתה המדינית והצבאית (ערוץ אלג'זירה, 16 באוקטובר).

ב. מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, הודה לפלסטינים ולארגוני זכויות האדם על כך שתמכו בדוח גולדסטון ולכל המדינות שהצביעו בעדו במועצת זכויות האדם של האו"ם. הוא הוסיף בכוונו דבריו לאבו מאזן ולרשות הפלסטינית, כי הדחייה בדיון פגעה בפלסטינים וכי אם הדיון בדוח לא היה נדחה יישומו יכול היה להיות אפקטיבי יותר. לדבריו כל מי שמאשים את חמאס וישראל באותה מידה לא קרא את הדוח שכן הוא הוקיע את ישראל בכל המישורים בעוד זיכה את חמאס מהאשמות רבות כולל שימוש ב"מגנים אנושיים". לדבריו הדוח כלל לא מאשים את חמאס שלא הוזכרה בשמה בשיגור רקטות אלא הוא עסק ב"ארגונים פלסטינים חמושים" באופן כללי (הערה: ניסיון חמאס לנתק עצמה מארגוני הטרור הפועלים ברצועה שבמרכזם עומדת חמאס הנו מגוחך אולם למרבה הצער יש לו תימוכין בדו"ח הוועדה). עוד אמר, כי הדוח מציין שהפלגים הפלסטינים (קרי, ארגוני הטרור הפלסטינים) שיגרו רקטות לעבר ישראל על מנת לפגוע במטרות צבאיות אך פגעו באזורים אזרחיים וגרמו להרג אזרחים וכי על חמאס לחקור את המקרים הללו3. (הערה: משמעות הדבר שחמאס מתכוונת לחקור את עצמה כאשר הנהגתה היא זו הקובעת את מדיניות הירי מהרצועה…). לדבריו תקים חמאס וועדת חקירה חדשה אשר תתמקד בחלקה של רצועת עזה בדוח כפי שדורש הדוח מחמאס (ערוץ אלג'זירה, 16 באוקטובר).

ג. מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה אמר (בכוונו את דבריו לרשות הפלסטינית), כי מי שטען שהדוח לא יזכה ברוב קולות התבדה ומי שטען שיצטרכו לדחות את ההצבעה על הדוח על מנת להשיג עוד תמיכה טעה. לדבריו, חמאס לא נמצאת בעמדה של נאשמת הצריכה להגן על עצמה (ערוץ אלאקצא, 16 באוקטובר). הוא הדגיש כי בדו"ח הועלו האשמות  כלליות בלבד, שלא כוונו כלפי חמאס, ולפיכך אין צורך להעמיד לדין גורמים פלסטינים. הוא שב וטען, כי חמאס, לא השתמשה באזרחים כב"מגן אנושי" ואף ערער על הטענה כי חמאס כיוונה את ירי הרקטות כלפי אזרחים ישראליים.

ד. צלאח אלברדויל, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, ברך גם הוא על הדוח בכנותו אותו "ניצחון לצדק". צלאח אלברדויל הודה לכל המדינות ארגוני זכויות האדם הארגונים הבינלאומיים המשפטיים, שדחפו לפרסום הדוח, וביקש מהם להמשיך ולפעול כדי לסייע לפלסטינים. מנגד גינה את עמדותיהן של המדינות שהתנגדו להחלטה ואמר כי הדבר נוגד את זכויות האדם והדמוקרטיה ונותן "אור ירוק לפושעים להמשיך לבצע את פשעיהם באופן חופשי" (אתר צפא, 16 באוקטובר).

ה. טאהר אלנונו, דובר ממשל חמאס בירך על כך שמועצת זכויות האדם אימצה את דוח גולדסטון והביע תקווה, כי יהיה זה צעד ראשון "להעמדתם לדין של מנהיגי ישראל". לדבריו התנועה תקיים מגעים עם גורמים ערביים אסלאמיים ועם ארגוני זכויות האדם על מנת ליישם את מסקנות הדוח. לדבריו לא נכתבו בדוח דברים המאשימים את חמאס בפשעים אלא נכתב שחלק מפעולות הזרועות הצבאיות יכולות להיחשב פשעי מלחמה (הערה: ביטוי נוסף לניסיון חמאס – ארגון הטרור המרכזי הפועל ברצועה – לנתק עצמה מפעולות הטרור של ארגוני הטרור ברצועה). זאת, אם יתברר שאכן הייתה כוונה לפגוע באוכלוסייה, דבר שאלנונו מכחיש. לדבריו, תפעל ממשלת חמאס על מנת ליישם את מסקנות הדוח הנוגעות אליה וקרא לישראל לאפשר לגורמים חיצוניים לחקור היכן נחתו רקטות של חמאס כך שיוכח שהן לא פגעו באוכלוסייה4(ערוץ BBC , 16 באוקטובר).

ו. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי התנועה רואה בכך צעד ראשון להעמדתם לדין של מנהיגי ישראל והצדקה לעמדת התנועה שגינתה את דחיית הדיונים בדוח. לדבריו חמאס נקטה פעולה של "הגנה עצמית" במצב של מלחמה דבר המותר בחוק הבינ"ל. לדבריו תקים חמאס וועדה לטיפול בהמלצות דוח גולדסטון (רדיו BBC , 16 באוקטובר).

עיתון אלסביל, עיתון אסלאמי ירדני, 17 באוקטובר 2009
נתניהו חוטף אגרוף מידי "זכויות האדם" תחת הכותרת "גשם נדבות ראשון ?!!"
(עיתון אלסביל, עיתון אסלאמי ירדני, 17 באוקטובר 2009)

איראן וחזבאללה

איראן

10. איראן, ברכה על דוח גולדסטון הנתפס על ידה כמשרת היטב את מדיניותה לכרסם במעמדה הבינ"ל של ישראל, במסגרת מסע הדה-לגיטימציה הנרחב לעצם זכותה של ישראל להתקיים. הדוח מקנה לאיראן הישג נוסף בחיזוק חמאס מול הרשות הפלסטינית ונתפס כמחזק את משקלו של המחנה האנטי-מערבי והאנטי-ישראלי בעולם הערבי בהובלתה של טהראן.

11. שר החוץ האיראני מתכי, ציין, בעקבות אימוץ הדו"ח ע"י מועצת זכויות האדם של האו"ם, כי הדוח מהווה "עדות חותכת לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו ע"י המשטר הציוני". הוא הוסיף כי הדוח מהווה "רק חלק מהמציאות". מתכי הדגיש כי לאור העובדות "הברורות ופוקחות העיניים" הכל ממתינים לראות את בית הדין הבינלאומי הפלילי  (ICC ) מתכנס ומרשיע את "הפושעים הציונים על פשעיהם"5.

12. הנציג האיראני, לכינוס ה-12 של מועצת זכויות האדם של האו"ם, חמיד באידינז'אד (Ba'idinezhad ) הביע במהלך הדיון בדוח תמיכה בדיון ב"הפרה השיטתית והברורה" של זכויות הפלסטינים". הוא קרא למועצה לשים היטב לב לממצאי דוח גולדסטון ולהעמדתם לדין של "אלה שבצעו פשעים אלה…יש לשים קץ קץ לפשעיה של ישראל"6. הוא נצל את הבמה שנתנה לו כדי להעלות את סוגיית "הרס הבתים הפלסטינים בירושלים במטרה לשנות את המאזן הדמוגרפי ואת אופיה (האסלאמי) של העיר וכן את החפירות שמנהלת ישראל בהר הבית"7.

13. מאמר מערכת בעיתון השמרני ג'מהורי אסלאמי (18 אוקטובר) הגדיר את דוח גולדסטון "מועיל אך לא מספק" בהטילו ספק באפשרות, שהדוח יוביל בסופו של דבר להעמדתם לדין של מנהיגים וקצינים בכירים בישראל. בכל מקרה קבע  העיתון כי הדו"ח ואישורו על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם מהווה "השפלה נוספת לישראל המהווה המשך לתבוסתה במלחמתה נגד החמא"ס בשנת 2008". מאמר המערכת מותח בהקשר זה ביקורת על האו"ם הממשיך לאפשר לישראל להתעלם מהחלטותיו8 .

חזבאללה

14. בעקבות החלטת מועצת זכויות האדם פרסם חזבאללה הודעה המגנה את ארה"ב ומספר מדינות נוספות על שהצביעו נגדה. עפ"י ההודעה הצבעתן של המדינות הללו מעידה כי המדינות הללו "איבדו את המוסר שלהן". ההודעה קובעת כי שאיפתן של המדינות הללו להגן על "האויב הציוני" ומניעת צעדים משפטיים נגדו מעודדים אותו להמשיך ולבצע את "פשעיו" והופכים מדינות אלו לשותפות ב"פשעים" הללו. ההודעה קוראת לקהילה הבינ"ל ולארגוני זכויות האדם לנקוט את הצעדים הנחוצים להענשת "פושעי המלחמה הציוניים" (אתר אלאנתקאד של חזבאללה, 18 באוקטובר 2009).

הזירה הבינ"ל

ארה"ב

15. דובר משרד החוץ האמריקני הגיב, להחלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם באומרו, כי ממשל ארה"ב אינו תומך בהחלטה, שאינה מאוזנת בראייתו. עם זאת, הוא אינו שולל את כובד הטענות בדוח ומביע דאגה עמוקה באשר לאירועים שהתרחשו. הדובר הבהיר, כי ישנה חשיבות רבה לכך שישראל וחמאס תבדוקנה את הטענות. הוא הוסיף, כי תמיכתה של מועצת זכויות האדם בדוח אינה בהכרח קובעת, כי הנושא יועבר לדיון במועצת הביטחון ומוסיף כי החלטה זו נתונה בידי חברי מועצת הביטחון בלבד (סוכנות הידיעות הצרפתית, 16 באוקטובר).

16. בנאומו בפני חברי המועצה הביע דגלס גריפית'ס, נציג ארה"ב במועצה לזכויות אדם של האו"ם דאגה נוכח העובדה שדוח וועדת החקירה מציג עמדה בלתי שוויונית כלפי ישראל (Press TV , 16 באוקטובר).

17. מאמר מערכת בוול סטריט ג'ורנל מזהיר, כי העברת ממצאי דוח וועדת החקירה מטעם האו"ם לחקירת הפרות זכויות אדם במהלך מבצע "עופרת יצוקה" לטיפול מועצת הביטחון משרתת לחלוטין את המטרות של חמאס ופוגעת ביכולתן של דמוקרטיות מערביות להגן על עצמן מפני קבוצות טרור (וולסטריט ג'ורנל, 16 באוקטובר).

עיתון אלוטן, סעודיה, 18 באוקטובר 2009
ביקורת כלפי עמדת ארה"ב בראי הקריקטורה: ארצות הברית עומדת
לחסל את יונת השלום בעזרת גיליוטינה עליה נכתב "דוח גולדסטון"
(עיתון אלוטן, סעודיה, 18 באוקטובר 2009)

בריטניה וצרפת

18. שגריר בריטניה למטה האו"ם בג'נבה אמר, כי דוח וועדת החקירה לחקירת הפרות זכויות האדם במבצע "עופרת יצוקה" וההחלטה הפלסטינית אינם מכירים במידה מספקת בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה ואינם עוסקים באופן מספק בפעולות חמאס. הוא הביע צערו על כך שישראל לא שיתפה פעולה עם וועדת החקירה ולכן הדוח לא מכיל את נקודת המבט הישראלית על האירועים שהיא הכרחית לקביעת חוקיות הפעולות ועל כן לדבריו בריטניה אינה תומכת בדוח ובהמלצותיו. השגריר קרא לישראל לערוך חקירה מלאה אמינה והוגנת לגבי ההאשמות המוצגות בדוח ומדגיש כי לישראל הזכות להגן על ביטחון אזרחיה אולם עליה לפעול לשם כך במסגרת החוק הבינ"ל (אתר משרד החוץ הבריטי, 17 באוקטובר).

19. במאמר מערכת קובע הטיימס, כי דוח וועדת החקירה של האו"ם לחקירת הפרות זכויות אדם במהלך מבצע "עופרת יצוקה" הנו בלתי מאוזן ומתמקד בהאשמת ישראל במקום בזכותה להגן על עצמה. המאמר קרא למדינות איחוד האירופאי להצביע נגדו במועצת זכויות האדם. עם זאת קבע המאמר, כי פסילת הדוח אינה צריכה למנוע מישראל לערוך חקירה עצמאית אודות דרך התנהלותה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". המאמר מציין כי ישראל מוסרית יותר מאויבותיה עוד מבהיר שאין להשוות בין פעולותיה של ישראל שהיו לצורכי הגנה לבין פעולותיה של חמאס שנועדו לפגוע בביטחון ישראל (טיימס 16 באוקטובר).

20. ראש ממשלת בריטניה ונשיא צרפת כתבו מכתב משותף לראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות אישור טיוטת ההחלטה הפלסטינית בו, עם הודעותיה הפומביות מסרו, כי הם מעריכים את רגישות ישראל לדוח וועדת החקירה וכי הם מעוניינים שהסוגיה תטופל בדרך שתתמוך בהתקדמות בשטח של תהליך השלום במזרח התיכון. הם הדגישו, כי הם מכירים בזכותה של ישראל להגן על עצמה כמו כן הזמינו את נתניהו להגיע לאירופה לנהל דיונים בנושא. שני המנהיגים גיבשו שלוש הצעות לצעדים הבאים שיש לנקוט במטרה לקדם את תהליך השלום במזרח התיכון ובכללם חקירה עצמאית של ההאשמות שהוטחו כלפי ישראל בנוגע ל"פשעי המלחמה" שביצעה כביכול ברצועה: שיפור הגעת סיוע הומניטארי לרצועה; והקפאה מלאה של ההתנחלויות בגדה המערבית (The Press Assiciation , 16 באוקטובר).

רוסיה

21. רוסיה, למרות הצבעתה בעד ההחלטה, פרסמה הודעה בה הדגישה את התנגדותה להעברת הדוח למועצת הביטחון.


1 בראיון נוסף לאלשרק אלאוסט (18 באוקטובר) תיקן ח'רישה את הצהרתו זאת, הוא הדגיש כי רק אם יוכח ע"י מועצת הביטחון שחמאס אמנם ביצעה "פשע מלחמה", אזי הרשות לא תתנגד להעמדת אנשי התנועה לדין. ברקע התיקון עומד חשש הרשות הפלסטינית כי חמאס תנצל את הדברים לניגוח מחודש של אבו מאזן.

2 אחד הביטויים לתיאור השגוי והמוטה של דוח גולדסטון הנו אופן תיאור התייחסותו לחמאס. הדוח אינו מתייחס אליה ולשאר הארגונים כאל ארגוני טרור אלא כאל "Palestinian Armed Groups" ואל חמאס כאל "רשויות עזה"
("Gaza Authorities
") . אין תימא איפוא, שחמאס קפצה על המציאה והיא מנסה לנער חוצנה מאחריותה המרכזית לירי הרקטות ולשאר פעולות הטרור שבוצעו מהרצועה בשנים שקדמו למבצע "עופרת יצוקה".

3 זהו שקר באשר ירי הרקטות כוון על מנת לפגוע ביישובים אזרחיים ולא במטרות צבאיות. מוסא אבו מרזוק מתעלם מכך שגם הדוח מגנה בחריפות את הירי לעבר אזרח ובכך מעוות את נוסח הדוח ראו למשל:"יש לציין, כי קבוצות פלסטיניות חמושות, בתוכן חמאס, הביעו בפומבי את כוונתן לכוון לעבר אזרחים כפעולות תגמול לאבדות בקרב אזרחים בעזה כתוצאה ממבצעים צבאיים ישראליים, הוועדה רואה פעולות תגמול נגד אזרחים באמצעות מעשי איבה חמושים כנוגדות את החוק ההומניטארי הבינלאומי" (דוח גולדסטון, עמ' 33 סעיף 109). או "ביחס לירי רקטות ופצצות מרגמה לדרום ישראל ע"י קבוצות פלסטיניות חמושות ברצועת עזה, מצאה הוועדה שהקבוצות הפלסטיניות החמושות נכשלו באבחנה בין מטרות צבאיות ואוכלוסייה אזרחית ומטרות אזרחיות בדרום ישראל. ירי הרקטות ופצצות המרגמה שלא יכול להיות מכוון בדיוק מספיק למטרות צבאיות מפר את העיקרון הבסיסי של אבחנה. כאשר אין מטרה צבאית מוגדרת והרקות ופצצות המרגמה נורות לאזורים אזרחיים הם מהווים תקיפה מכוונת נגד אוכלוסייה אזרחית. פעולות אלה נחשבות לפשע מלחמה ויכולות להיחשב פשע נגד האנושות" (שם. עמ' 541 סעיף 1747).

4 יודגש, כי דוח גולדסטון עצמו אינו מתעלם מהנזק שגרם ירי הרקטות לאוכלוסייה האז רחית בישראל. ראו למשל:
"הוועדה מסכמת שהרקטות ופצצות המרגמה שנורו ע"י קבוצות פלסטיניות חמושות שפעלו מעזה גרמו לפחד בקרב הקהילות המושפעות של דרום ישראל. התקיפות גרמו לאבדות בנפש ולפציעות פיזיות וכמו גם נזק לבתים פרטיים בניינים דתיים ורכוש ולסחיפה בחיי הכלכלה והתרבות והשפיעה על הקהילות והשפיעו באורח קשה על הזכויות הסוציאליות והכלכליות של האוכלוסייה" (שם. עמ' 541 סעיף 1748).

5 http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8807260881

6 http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=108847§ionid=351020101

7 http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=108820§ionid=351020101

8 ג'ומהורי אסלאמי 18 אוקטובר 2009

 

 

לראש העמוד