אובדן שטחים והחלשות של דאעש בעיראק ובסוריה: תמונת מצב ומשמעויות


"תמונת הניצחון" של צבא עיראק על דאעש: דגל עיראק מונף בעיר אלרמאדי מעל מפקדת משטרת מחוז אלאנבאר (אלסומריה, 28 בדצמבר 2015).
"תמונת הניצחון" של צבא עיראק על דאעש: דגל עיראק מונף בעיר אלרמאדי מעל מפקדת משטרת מחוז אלאנבאר (אלסומריה, 28 בדצמבר 2015).

אובדן שטחים בשנת 2015 והסיבות לכך

1.  בעוד ששנת 2014 הייתה שנת הכיבושים וההצלחות של דאעש התאפיינה שנת 2015 בשורה של מפלות בסוריה ובעיראק, שכתוצאה מהן איבד הארגון שטחים נרחבים, שכבש. שיאן של המפלות הללו היה אובדן העיר אלרמאדי, עיר הבירה של המחוז הסוני אלאנבאר, שבמערב עיראק. על פי דובר כוחות הקואליציה המערבית למלחמה בדאעש איבד דאעש כ-40% מאזורי שליטתו בעיראק וכ-20% בסוריה (businessinsider.com). על פי הדובר נפגעה קשה גם תשתית הפקת הנפט של דאעש דבר שהוביל לירידה של עשרות אחוזים בהכנסותיו החודשיות. כמו כן איבד דאעש פעילים רבים, ביניהם גם פעילים בכירים, ונפגעו אמצעי לחימה ותשתיות צבאיות בעיראק ובסוריה.

2.  להלן אזורי השליטה העיקריים, שאיבד דאעש, בעיקר במחצית השנייה של שנת 2015 (פירוט ראו נספח) :

א. בעיראק כבש צבא עיראק בסיוע מליציות שיעיות וסוניות שורה של ערי מפתח ואת האזורים שמסביבן: אלרמאדי (סוף דצמבר), שכיבושה עדיין לא הסתיים; העיר תכרית (אפריל) והעיר ביג'י (אוקטובר); הכוחות הכורדים (בעיקר הפשמרגה) כבשו את העיר סנג'ר וסביבותיה (נובמבר): העיר אלפלוג'ה, המעוז והסמל של הג'האדיסטים בעיראק, מכותרת עתה ע"י צבא עיראק ומבודדת מהעורף של דאעש.

ב. בסוריה:

1)   הכוחות הכורדים, בסיוע אווירי של ארה"ב ומדינות הקואליציה, כבשו מידי דאעש שלוש ערים חשובות: כובאנה (ינואר 2015), תל אלאביאצ' (יוני 2015) והעיר אלחסכה (סוף יולי 2015). כיבושים אלו אפשרו לכורדים לבסס אוטונומיה משלהם בצפון מזרח סוריה וליצור רצף טריטוריאלי לאורך מרבית הגבול עם תורכיה. לאחרונה השתלטו כוחות כורדים גם על סכר תשרין (דצמבר 2015), שמדרום לכובאנה ועל תחנת הכוח הסמוכה לו, ובכך איבד דאעש נכס כלכלי חשוב.

2)   במרחב חלבהצליחו צבא סוריה להסיר את המצור של דאעש מעל שדה התעופה כוירס שממזרח לעיר (נובמבר 2015) ולהתבסס במרחב הכפרי שמדרומה. מדרום מזרח לחמץכבש צבא סוריה מידי דאעש את העיירה מהין (ינואר 2016) והוא מאיים על העיר אלקריתין (שנכבשה ע"י דאעש בתחילת אוגוסט 2015). במרחב שמצפון לחלב נחלש דאעש, אך פעיליו עדיין נוכחים באזורים הללו.

3)   במחנה הפליטים אלירמוכ ובעיירהאלחג'ר אלאסוד, שמדרום לדמשק, נחלש דאעש. בסוף דצמבר 2015 הוא הגיע להסכם על פינוי פעיליו משם בחסות האו"ם אולם ההסכם עדיין לא מומש. גם במרחב אלקלמון, שמצפון מערב לדמשק, נחלשו ארגוני המורדים ובתוכם דאעש.בדרום רמת הגולן נחלשה חטיבת חללי אלירמוכ המזוהה עם דאעש.

3.  להערכתנו, הסיבות העיקריות לאובדן השטחים ולהחלשות דאעש במהלך 2015 הן כדלקמן:

א.  הגברת המאמץ הבינלאומי נגד דאעש, בעיקר בעקבות הצטרפותה של רוסיה למערכה (הגם שחלק ניכר מהתקיפות האוויריות הרוסיות מופנות נגד ארגוני המורדים בכלל, ולאו דווקא נגד דאעש). בנוסף לכך הצטרפו צרפת ובריטניה לתקיפות האוויריות נגד דאעש לאחר מתקפת הטרור בפאריס (נובמבר 2015). גםסעודיה, שגיבשה קואליציה של 35 מדינות מוסלמיות/ערביות בהנהגתה להתמודדות נגד הטרור, עשויה בהמשך להגביר לחציה על דאעש. כפועל יוצא מהתקיפות האוויריות האינטנסיביות והמתמשכות נחלשו יכולותיו הצבאיות של דאעש במהלך שנת 2015 (פגיעות בפעילים, אמצעי לחימה ותשתיות).

ב.  שיפור הכשירות הצבאית של הכוחות המקומיים בעיראק וסוריה הנלחמים נגד דאעש:

1)   הכוחות הכורדיםבסוריה ובעיראק (YPG, פשמרגה) הינם בעלי יכולת צבאית טובה ומוטיבציה גבוהה. עם זאת המחלוקת (האסטרטגית), שבינם לבין תורכיה, בעלת ברית של ארה"ב והמערב, מקשה על ניצול טוב יותר של הפוטנציאל הרב הטמון בכוחות הכורדים לצורך קידום המערכה נגד דאעש.

2)   השתפרה כשירותו הצבאית שלצבא עיראק, ובמיוחדהכוח ללחימה בטרור, והועמק שיתוף הפעולה האווירי והקרקעי בינו לבין ארה"ב. מבחינה פוליטית יכולתו של המשטר העיראקי לגייס מליציות סוניות לסיוע לצבא עיראק מקרב השבטים הסונים במחוז אלאנבאר, תרמה גם היא להצלחתה בכיבוש העיר אלרמאדי (קודם לכן מילאו מליציות שיעיות, בתמיכת איראן, תפקידי מפתח בכיבוש אזורים סונים דבר שיצר חיכוכים על רקע עדתי/דתי).

3)   גם יכולותיו ההתקפיות של צבא סוריה השתפרו במידה מסוימת הודות לסיוע האווירי הרוסי ולסיוע הקרקעי של איראן וחזבאללה. בהתקפה האחרונה, בה החל צבא סוריה לפני כשלושה חודשים (האיראנים מיצבו עצמם בחוד ההתקפה של צבא סוריה וכפועל מכך הם ספגו אבידות קשות). הדבר בא לידי ביטוי בהצלחות, שנחל הצבא הסורי מדרום וממזרח לחלב ומדרום מזרח לחמץ.

ג.   הפגיעה בהכנסות של דאעש:

1)  רוסיה והקואליציה בראשות ארה"ב, שמו להן כמטרה אסטרטגית לפגוע ביכולותיו הכלכליות של דאעש. הדבר מצא ביטוי בהתקפות אוויריות אינטנסיביות על מערכת הפקת ושיווק הנפט של דאעש, שהתעצמו בחודשים האחרונים. כתוצאה מכך חלה, על פי התבטאויות אמריקאיות, ירידה של כ-40% בהכנסות מנפט של דאעש.

2) ארה"ב מנהלת את המערכה הכלכלית נגד דאעש גם בדרכים אחרות. כך למשל התבצעוסיכולים ממוקדים נגד בכירים במערך הכספים של הארגון והותקף מאוויר  בניין, במרכז העיר מוצול, בו אוחסנו כמויות גדולות של מזומנים (אשר שימשו את דאעש לתשלום לפעילים ולמימון מבצעי טרור). בכיר במשרד הגנה האמריקאי מסר שבתקיפה הושמדו מיליוני דולרים במזומן (AFPCNN, 11 בינואר 2016 ).

3)      כפועל יוצא מהמאמצים הללו חלה' על פי התבטאויות אמריקאיות ירידה של כ- 40% בהכנסות של דאעש מהנפט וממוצריו. בשלב זה לא ברור לנו באיזו מידה השפיעה (ותשפיע) הפגיעה הכלכלית בדאעש על יכולותיו הצבאיות והממשלתיות של הארגון, אולם לדעתנו תהייה לכך השפעה (למשל, על יכולתו של דאעש לגייס פעילים זרים חדשים או לחדש תשתיות צבאיות שנפגעו, או לשמר את רמת השירותים, שהמדינה האסלאמית מספקת לאוכלוסייה  בשטחים הנמצאים בשליטתה).

צילום, שפרסם משרד ההגנה הרוסי: חיל האוויר הרוסי תוקף מתקני נפט בסוריה (Tass 30 בדצמבר).
צילום, שפרסם משרד ההגנה הרוסי: חיל האוויר הרוסי תוקף מתקני נפט בסוריה (30 בדצמבר, Tass).

4.  החמרת צעדי המנע של תורכיה:בעבר שימשה תורכיה כמדינת מעבר לפעילי דאעש ובסיס מועדף  לייצוא תוצרי הנפט, שהפיק הארגון. לאחר תקופה ממושכת של העלמת עין והיעדר פעילות מנע אפקטיבית החלה תורכיה לפעול נגד דאעש (כתוצאה מלחצים בינלאומיים ומפיגועים של דאעש, שחוותה). בחודשים האחרונים הגבירה תורכיה את הפיקוח על מעברי הגבול והנתיבים המובילים לסוריה ובכך היא מקשה על תפקוד העורק הלוגיסטי של דאעש. עם זאת הצעדים, שננקטו עדיין אינם יעילים דיים ודאעש עדיין ממשיך להשתמש בתורכיה כארץ המעבר העיקרית פעיליו וכשוק לתוצרי הנפט, שהוא מייצא (ובו בזמן הוא מעביר לתורכיה מסרים אלימים בדמות פיגועי טרור כדי להרתיע אותה).

ומה בהמשך?

5.  למרות אובדן השטחים והמפלות בסוריה ובעיראק יש לזכור, כי דאעש שולט עדיין על שטחים נרחבים ועל אוכלוסייה גדולה במערב עיראק ובמזרח סוריה. ליבת השליטה של דאעש במוצול שבעיראק ובאלרקה, שבסוריה עדיין לא התערערה; גם לאחר הפגיעה ביכולותיו הכלכליות נותר דאעש ארגון הטרור העשיר בעולם; כוח המשיכה האידיאולוגי שלו בקרב מוסלמים ברחבי העולם הערבי/המוסלמי עדיין לא התפוגג. מנגד, המעצמות אינן להוטות להפעיל כוח צבאי קרקעי משמעותי לשם הכרעת ליבת השליטה של דאעש באלרקה ובמוצול; הארגונים המקומיים הנלחמים נגד דאעש מסוכסכים ביניהם על רקע אינטרסים שונים ולעיתים סותרים. גם המצב הפנימי הכאוטי בעיראק ובסוריה, שהיווה את הרקע לצמיחת דאעש, אינו צפוי להשתנות באופן מהותי בטווח הנראה לעיןכך שהקרקע הפורייה לפעילותו של דאעש במדינות הללו שרירה וקיימת.

 

6.  על רקע זה צפוי, כי הלחצים המופעלים על דאעש ימשיכו להחליש אותו אך לא יהיה בכוחם להכריע את הארגון. מול האתגרים הרבים הניצבים בפניו בעיראק ובסוריה ינסה דאעש, להערכתנו, למצוא מענה בכמה מישורים:

א. במישור הצבאי ימשיך דאעש לבצע התאמות נדרשות להפחתת יעילותם של הלחצים הקשים המופעלים עליו, למשל: העברת כוחות מאזורים מבודדים או נצורים, שבהם דאעש חלש לתגבור אזורי הליבה (בנוסח ההסכם, שהושג לפינוי פעילי דאעש מדרום לדמשק אך עדיין לא מומש); שיפור היכולות ההגנתיות במרחבי מוצול ואלרקה תוך תגבור אזורים אלו בפעילים מאזורים אחרים;הגברת פעולות הגרילה  נגד צבא עיראק, צבא סוריה, הכורדים וארגוני מורדים יריבים, תוך שימוש רב במחבלים מתאבדים; ביצוע פשיטות פתע באמצעות כוחות ניידים על אזורים מבודדים כדי לפגוע בכוחות צבא ובתשתיות אזרחיות וליצור דימוי של ניצחונות והישגים (תוך מינוף ההישגים במערכות תודעתיות); צפוי גם המשך המאמץ להקטנת הנראות של כוחות דאעש בערים ובמרחבים הפתוחים כדי  להקשות על התקיפות האוויריות של הקואליציה המערבית ורוסיה.

ב. מאמץ להתבסס במדינות ערביות/מוסלמיות אחרות: להערכתנו ככל שיגברו הלחצים על דאעש בעיראק ובסוריה, כך יגדיל הארגון את מאמציו להתבסס במדינות אחרות ולבנות לעצמו זירות פעולה חלופיות.בעדיפות הראשונה נמצאת להערכתנו לוב, שם הרחיב דאעש במהלך 2015 את אזור שליטתו הטריטוריאלי במרחב סרת. מבסיס השליטה הטריטוריאלי בסרת חותר דאעש להשתלט על אזורים נוספים בכיוון מזרח (נמל הנפט סדר והעיר ראס לאנוף, שבה נמצאות תשתיות הנפט), דרום (שדות נפט) ומערב (טריפולי והערים הסמוכות לה). בעדיפות שנייה נמצא להערכתנו חצי האי-סיני שם מנהלת השלוחה המקומית של דאעש לחימה עיקשת נגד כוחות הביטחון המצרים, שאינם מצליחים לעקור אותה מהשורש צפוי כי דאעש יפעל להרחבת פעולות הטרור למצרים גופא; בעדיפות שלישית נמצאות להערכתנו שלוחות דאעש במדינות אחרות כגון תימן, מדינות קווקז, אפגניסטאן/פקיסטאן (ח'ראסאן) ומדינות נוספות.

 ג. הגברת הטרור בחו"ל: החלשות דאעש בעיראק ובסוריה בחודשים האחרונים לוותה בהגברת הטרור בחו"ל, שמצאה ביטויהבמתקפת הטרור בפאריס, הפלת המטוס הרוסי ובתקיפת תיירים מערביים ובתי מלון במדינות מוסלמיות (תוניסיה, מצרים, תורכיה). להערכתנו ככל שיספוג דאעש מכות קשות יותר בעיראק ובסוריה כך עלולה לגבור המוטיבציה שלו לבצע פיגועים בחו"ל כדי להרתיע את אויביו ולנסות לשמר את תדמיתו כארגון מנצח וכארגון הג'האדיסטי המוביל. "על הכוונת" עלולות להימצא מדינות המערב (בדגש כל מדינות מערב אירופה), ישראל (שלאחרונה הגביר דאעש את האיומים עליה), רוסיה ומדיניות ערביות הנוטלות חלק במערכה נגד דאעש. הטרור של דאעש בחו"ל עלול למצוא ביטויו הן בפיגועים יזומים המאוכוונים מסוריה, מעיראק או מחצי-האי סיני, או בפיגועים, שימשיכו להתבצע בהשראת דאעש ע"י תומכיו בעולם הערבי/מוסלמי ובקרב קהילות מוסלמיות במדינות המערב ובמדינות נוספות ברחבי העולם.

7.  רצ"ב שני נספחים המסכמים את אובדן השטחים של דאעש בעיראק ובסוריה במהלך שנת 2015.