מבט לג’האד העולמי (20-14 בינואר 2016)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

תמונה מתוך הסרטון שפרסם משרד ההגנה של ארה

תמונה מתוך הסרטון שפרסם משרד ההגנה של ארה"ב

מסר של חזרה לשגרה. ראיון עם בעלי חנויות בעיר חדית'ה.

מסר של חזרה לשגרה. ראיון עם בעלי חנויות בעיר חדית'ה.

פעילי דאעש מתאמנים במחנה אימונים באזור בנע'אזי.

פעילי דאעש מתאמנים במחנה אימונים באזור בנע'אזי.

דאעש נשבעים אמונים למנהיג הארגון, אבו בכר אלבע'דאדי (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 16 בינואר 2016).

דאעש נשבעים אמונים למנהיג הארגון, אבו בכר אלבע'דאדי (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה, 16 בינואר 2016).

שלושת פעילי ארגון אלקאעדה בארצות המגרב האסלאמי,

שלושת פעילי ארגון אלקאעדה בארצות המגרב האסלאמי,

קלטת השמע של מנהיג אלקאעדה, אימן אלט'ואהרי (יוטיוב, 14 בינואר 2016).

קלטת השמע של מנהיג אלקאעדה, אימן אלט'ואהרי (יוטיוב, 14 בינואר 2016).


עיקרי אירועי השבוע

  • בסוריה ובעיראק נמשכו בשבוע, שחלף הלחצים על דאעש בגזרות הלחימה השונות, אך ללא שינויים משמעותיים בשטח. המענה של דאעש מתבטא בלוחמת גרילה נגד אויביו השונים, בהפעלת מחבלים מתאבדים בהיקף נרחב וביוזמות צבאיות בדיר אלזור (עיר הנמצאת בלב מרחב השליטה של דאעש, שבה ובסביבותיה צבא סוריה מקיים נוכחות). במהלך הלחימה ביצע דאעש טבח בתושבי כפר שמצפון מערב לדיר אלזור (280 הרוגים), כדי להטיל אימה על אויביו ולהרתיעם משיתוף פעולה עם המשטר הסורי.
  • בעוד שבסוריה ובעיראק נמצא דאעש במגננה אסטרטגית הוא ממשיך לשמור על היוזמה במדינות אחרות: בלוב נמשכות תקיפות על מתקני נפט; בג'קראטה, בירת אינדונזיה, ביצע דאעש (זו לראשונה), סידרה של פעולות טרור מורכבות (ירי והשלכת רימונים בכמה מוקדים, 17 הרוגים). גם ארגון אלקאעדה וארגוני טרור המזוהים עימו ממשיכים לבצע פיגועי טרור ראוותניים. השבוע בוצעו פיגועי ירי ומיקוח בבורקינה פאסו, שבמערב אפריקה (כ-28 הרוגים, רובם כנראה נתינים זרים). דומה כי בין דאעש לאלקאעדה מתפתחת מעין "תחרות" על ביצוע פיגועי טרור תוך הוספת זירות פעולה חדשות במדינות, שבהם סידורי הביטחון רופפים (מערב אפריקה ודרום מזרח אסיה).
  • ראויה לתשומת הלב התמקדותו של אימן אלט'ואהריבאחד מנאומיו האחרונים באזור דרום מזרח אסיה, במיוחד אינדונזיה, מלזיה והפיליפינים. לדבריו אזור זה בשל לקבלת לוחמים אסלאמים, כמו אזורים אחרים ברחבי העולם. 

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. להלן עיקרי התקיפות (משרד ההגנה האמריקאי):
  • בסוריה התמקדו התקיפות באזור אלחסכה, עין עיסא, אבו כמאל, דיר אלזור, מנג'ב, תל אלאביאצ', מראע ואלרקה. בתקיפות נפגעו בין השאר, יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה מבנים כלי רכב, פעילים ואתרים לייצור נפט.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזורים הבאים: קיסיק, מוצול, אלרמאדי, סלטאן עבדאללה, הית, סנג'אר, תל עפר, ביג'י וחבאניה. בתקיפות נפגעו בין השאר יחידות טקטיות של דאעש, בונקרים, מנהרות, עמדות לחימה, מפקדות, מחסני נשק, מיכליות דלק, עמדות פיקוד ושליטה ועוד.
  • משרד ההגנה של ארה"ב פרסם תמונות, שתיעדו את התקיפה על בניין בקרבת במוצול, אשר בו אוחסן סכום כסף גדול במזומן של דאעש.(אתר משרד ההגנה של ארה"ב, 17 בינואר 2016)[1].
התבטאויות אמריקאיות
  • שר ההגנה של ארה"ב אשטון קרטרסקר לאחרונה את היעדים ודרכי הפעולה של ארה"ב במערכה נגד דאעש. לדבריו היעד הראשון הינו ריכוז מאמץ לפגיעה ב"מוקדי הסרטן" בעיראק ובסוריה, קרי-מרכזי הארגון באלרקה בסוריה ובמוצול בעיראק. היעד השני הוא  טיפול ב"גרורות הסרטן" ברחבי המזרח התיכון והיעד השלישי הוא הגנה מבית של ארה"ב. בתארו את הישגי המערכה נגד דאעש עד כה, הדגיש קרטר את הצורך להמשיך ולתמוך בכוחות מקומיים המנהלים את עיקר הלחימה. קרטר מתח בדבריו ביקורת על איראן ורוסיה הנמצאות לדבריו "בצד הלא נכון של המערכה" בשל תמיכתן בבשאר אלאסד (ניו יורק טיימס, 13 בינואר 2016).
  • מיכאל מורל ((Michael Morell , ראש ה-CIAלשעבר, אמר בעדות בפני ועדת השירותים המזוינים, כי דאעש מתחזק ועתה הוא מהווה איום אסטרטגי משמעותי על ארה"ב ומדינות אירופה. לדבריו דאעש צבר אהדה בקרב הציבור הרבה יותר מהר מאלקאעדה בזמנו וכי בשורות דאעש מצויים עתה פעילים מעשרים מדינות שונות. לדבריו הארגון הוכיח את יכולותיו לתקוף מטרות באירופה וסביר מאד, כי הוא פועל לבצע פיגועים דומים על אדמת ארה"ב. גורם מודיעין בכיר בארה"ב העריך, שבמהלך בשנת 2015 הגיעו יותר מ-36,000 פעילים זרים  לעיראק ולסוריה לפחות מעשרים מדינות. לדבריו המספרים הללו הם כמעט כפולים ממה שהוערך בשנת 2014  והדבר מוכיח, שלמרות אבדות הארגון בלחימה הקרקעית והתקיפות מהאוויר נשאר הארגון כוח צבאי בעל יכולות עם יותר ויותר פעילים המתגייסים לשורותיו (,Fox News14 בינואר 2016).
תורכיה
  • בתגובה לפיגוע ההרג באיסטנבול ביצעו טנקים וארטילריה של צבא תורכיה ירי לעבר מטרות דאעש בסוריה ובעיראק. לדברי ראש ממשלת תורכיה אחמט דאבוטאוע'לו מאז הפיגוע באיסטנבול ירתה תורכיה במשך 48 שעות אש ארטילרית מאסיבית של כ-500 פגזים לעבר מטרות דאעש. האש נורתה לאורך הגבול עם סוריה וכן סמוך למוצול שבעיראק. לטענתו בתקיפות הללו נהרגו כמאתיים פעילי דאעש. הוא הדגיש, כי תורכיה פעלה לאחר שוידאה, כי דאעש הוא זה, שעמד מאחורי ביצוע הפיגוע. הוא גם הדגיש שתורכיה תמשיך להיאבק בדאעש ותמשיך בתקיפות נגד הארגון ככל שיידרש, כולל תקיפות מהאוויר (ctvnews.ca, 13 בינואר 2016).  

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

  •  במהלך השבוע התמקדו תקיפות רוסיה  ביעדים הבאים: דרעא, חלב, לד'אקיה  דיר אלזור, דמשק, חמאה, אדלב ועוד. סרגי רודסקי, ראש אגף המבצעים בצבא רוסיה, דיווח, כי מתחילת המעורבות של רוסיה בלחימה בסוריה, ביצע חיל האוויר הרוסי 5,662 גיחות, ושיגר 97 טילי שיוט לעבר מטרות טרור (טאס, 15 בינואר 2016). לדבריו מסייע חיל האוויר הרוסי לכל הכוחות הנלחמים בארגוני טרור בסוריה ובכלל זה לאחד עשרה "קבוצות אופוזיציה דמוקרטיות". עוד הוסיף, כי מתחילת חודש ינואר 2016, פגע חיל האוויר הרוסי ביותר מ- 1,100 מטרות של פעילי ג'האד, מרביתן באלרקה ובתדמר (RT, 11 בינואר 2016).
  • משרד החוץ הרוסי פרסם הצהרה רשמית  לפיה בוצע לראשונה שיתוף פעולה בין חיל האוויר הרוסי לחיל האוויר של סוריה  בלחימה בטרור. במסגרת זאת ביצעו מטוסים רוסיים תקיפה בסיוע מטוסי קרב סוריים.  לפי ההודעה שני מפציצים רוסיים הוזנקו לתקיפת מטרות טרור בשטח סוריה אותם ליוו שני מטוסים סורים עד ליעד התקיפה וחזרה.  בהודעה הודגש, כי התאום בין הטייסים נעשה יום קודם לכם (ספוטניק, RT15 בינואר 2016).
  • משרד ההגנה הרוסי קיים מסיבת עיתונאים, שנועדה להציג את הישגי המערכה בסוריה מאז תחילתה.לטענתו שוחררו שטחים בהיקף של 1,040 קמ"ר ו-217 כפרים ועיירות. לדבריו גורמי הטרור סובלים ממחסור בתחמושת, דלק ומזון ודאעש מתקשה עתה לגייס לשורותיו פעילים חדשים. במהלך מסיבת העיתונאים הוצגו גם עדויות, שנועדו להפריך את הטענות לפיהן הכוחות הרוסיים פוגעים באוכלוסייה אזרחית. נטען, כי אישומים כאלה יש להפנות נגד פעילות הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב (15 בינואר 2016,  rbth.com).

עיקרי התפתחויות בסוריה

כללי

צבא סוריה ממשיך לבסס שליטתו במרחב שדה התעופה כוירס במטרה לכבוש את העיר אלבאב. דאעש מצידו הודיע על גיוס כללי בעיר. באזור העיר אלקריתין, שמדרום מזרח לחמץ, מתנהלים קרבות בין צבא סוריה ודאעש. נמסר, כי דאעש ספג בקרבות הללו אבדות קשות. מנגד, דאעש מנסה לפגוע ב"מובלעת" של המשטר הסורי באזור דיר אלזור תוך שימוש במחבלים מתאבדים ומכוניות תופת. דאעש ביצע טבח באוכלוסייה המקומית בכפר, שמצפון מערב לדיר אלזור, שאנשיו נחשדו בשיתוף פעולה עם המשטר הסורי.

 

מחוז חלב
מרחב שדה התעופה כוירס
  • צבא סוריה ממשיך לבסס את שליטתו באזור שדה התעופה כוירס. במהלך השבוע התקדם צבא סוריה במרחב, שמצפון לשדה התעופה, וכבש ארבעה כפרים נוספים באזור מידי דאעש. כמו כן השתלט הצבא על תחנה לשאיבת מים המשרתת את העיר חלב (סאנא  15 בינואר 2016). מטרת צבא סוריה היא לכבוש את העיר אלבאב, שבשליטת דאעש,  הממוקמת מצפון לשדה התעופה, כהכנה לקראת העימות הצפוי הודיע ארגון דאעש על גיוס כללי באזור אלבאב וקרא לכל מי שמסוגל לשאת נשק לקחת חלק בהתנגדות למשטר הסורי (אלאח'באר, 15 בינואר 2016).
  • בעיר ג'ראבלוס, שעל גבול סוריה- תורכיה, נערך דאעש להגנה מפני הכוחות הכורדים וארגוני המורדים. דווח כי פעילי דאעש מחזקים ביצורים ומתגברים את כוחותיהם. הכוחות הכורדים דיווחו, כי פעילי דאעש העבירו לג'ראבלס אמצעי לחימה כבדים ותחמושת (סוכנות ידיעות כורדית xeber24.com, 16 בינואר 2016). לשליטה באזור ג'ראבלוס, חשיבות רבה עבור דאעש מכיוון ששם נמצא המעבר היחיד לתורכיה, שנותר עדיין בשליטת הארגון
דיר אלזור
  • בעוד דאעש נמצא בעמדת הגנה, בגזרות השונות של צפון סוריה, הוא מנסה עתה לפגוע ב"מובלעת" צבאית ואזרחית של המשטר הסורי באזור דיר אלזור. "מובלעת" זאת נמצאת בלב השטח הנשלט ע"י דאעש ומהבחינה הטקטית נהנה דאעש מיתרון על צבא סוריה.
  • ב-17 בינואר 2016 דיווחה זרוע ההסברה של דאעש, כי הארגון כבש מידי צבא סוריה שטחים במערב ובצפון מערב העיר דיר אלזור. עוד נמסר, כי פעילי דאעש שולטים במרבית חלקה המזרחי של העיר ואילו צבא סוריה שולט בחלקים האחרים ובהם שדה התעופה האזרחי. כיבוש השטחים בעיר נעשה תוך שימוש במכוניות תופת ומספר רב של מחבלים מתאבדים, שפוצצו עצמם בקרב חיילים סורים באמצעות חגורות נפץ. על פי הדיווחים ביצעו פעילי דאעש יותר משלושים פיגועי התאבדות תוך 48 שעות (אלמצדר, 18 בינואר 2016). דאעש טען, כי צבא סוריה איבד למעלה ממאה חיילים, וכי לפחות חמישה חיילים נפלו בשבי (אעמאק, 17 בינואר 2016).
  • בין הכפרים שנכבשו ע"י דאעש היה גם הכפר אלבע'יליה (Al Baghiliyah), הממוקם כ-7.5 ק"מ מצפון מערב לדיר אלזור (ראו מפה). בכפר זה ביצע ארגון דאעש טבח המוני של תושביםביניהם נשים, ילדים וקשישים. על פי הדיווחים נהרגו בכפר 280 אזרחים. כמו כן נמסר, כי כארבע מאות אזרחים נלקחו כבני ערובה (כמחציתם שוחררו מאוחר יותר). על פי הדיווחים העילה להרג ההמוני  הייתה חשד, כי תושבי הכפר  משתפים פעולה עם כוחות המשטר הסורי. יצוין כי  הטבח התבצע יום לאחר, שהוצנחה לתושבים אספקה ממטוסים של רוסיה (RT, 17 בינואר 2016).

דמשק
  • דווח כי צבא סוריה בתיאום עם האו"ם השמיד כלי נשק של דאעש באזור אלחג'ר אלאסוד (דרומית לדמשק). כמו כן הוסכם, כי פעילי דאעש יעזבו את האזור דרך אזורי אלקדם ואלעסאלי, שני מקומות באזור אלחג'ר אלאלאסוד סמוך לכביש המוביל לדמשק (אלדרר אלשאמיה, 18 בינואר 2016). נראה, כי המדובר בצעדים המתבצעים במסגרת יישום הסכם בחסות האו"מ לפינוי פעילי דאעש ממחנה הפליטים אלירמוכ ומשכונת אלחג'ר אלאסוד, הסמוכה לו.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

כללי

נמשכת הלחימה של צבא עיראק לטיהור העיר אלרמאדי וסביבותיה מכיסי התנגדות של דאעש. עם זאת עדיין נותרו לדאעש מאחזים במרחב זה. בערים נוספות במחוז אלאנבאר ובסביבותיהן מתבצעות תקיפות נגד יעדי דאעש ע"י צבא עיראק ומדינות הקואליציה הבינלאומית. מקור עיראקי דיווח, כי עשרות פעילי דאעש נהרגו בהתקפה על מפקדות הארגון בעיר הית ובסביבותיה (מצפון מזרח לאלרמאדי).

 

מחוז אלאנבאר
אלרמאדי
  • צבא עיראק ממשיך לטהר את העיר אלרמאדי וסביבתה מנוכחות פעילי דאעש. דווח, כי צבא עיראק שולט עתה על רוב שכונת אלצופיה שבאלרמאדי וכי הוא עורך הכנות לכניסה לשכונת אלסג'אריה במזרח העיר (אלג'זירה, 15, 17 בינואר 2016).
  • מנגד, דאעש טוען להישגים בסביבות העיר אלרמאדי. לטענת הארגון שולטים פעיליו בשמונה מחנות של צבא עיראק באזור אלג'ראוישי, שמצפון-מזרח לעיר (אעמאק, 14 בינואר 2016). ב-17 בינואר 2016 הודיע דאעש, כי תקף את כוחות הביטחון העיראקיים מצפון לאלרמאדי ועתה הוא שולט על שבעה בסיסים של כוחות הביטחון העיראקיים באזור (אעמאק, 17 בינואר 2016).
אזור חדית'ה
  • צבא עיראק פרסם סרטון מהעיר חדית'ה המציג את שובה של העיר לחיי שיגרה. זאת לאחר קרבות, שבמהלכם הצליח צבא עיראק להתגבר על דאעש (אתר צבא עיראק, 17 בינואר 2016).
אזור אגם אלת'רת'אר
  • המיליציות השיעיות, המסייעות לממשלת עיראק בלחימה נגד דאעש, הודיעו ב-16 בינואר 2016 כי טיהרו, את האזור, שמדרום מזרח לאגם אלת'רת'אר, מנוכחות דאעש (אלסומריה, 16 בינואר 2016). באזור האגם קיימים מאחזים של דאעש אליהם הגיעו לאחרונה פעילי דאעש, שנמלטו מאלרמאדי במהלך כיבוש העיר על ידי צבא עיראק.
הית
  • מקור ביטחוני עיראקי ציין , כי הקואליציה הבינלאומית, בראשות ארצות-הברית, וצבא עיראק ביצעו התקפה מאסיבית נגד מטות ארגון דאעש בעיר הית וסביבתה. על-פי הדיווח, נהרגו עשרות פעילי דאעש, כלי רכב של הארגון הושמדו ונגרמו לארגון נזקים חומריים כבדים (חמרין ניוז, 18 בינואר 2016).

מצרים וחצי האי סיני

  • במהלך השבוע נמשכה פעילות כוחות הביטחון המצריים נגד יעדי דאעש. הפעילות הביטחונית נערכה באזור אלשיח' זויד ואלעריש וכללה גם תקיפות מהאוויר. נמסר על הריגת פעילי טרור, כולל בכירים, מעצר פעילים והחרמת כלי רכב ואמצעי לחימה. כמו כן נמסר, כי כוחות הביטחון המצריים הרגו שישה פעילי דאעש ביניהם פהד אבו ח'ניף, מפקד הארגון באלשיח' זויד (אלוטן, 15 בינואר 2016).
  • למרות הפעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון המצרים, נמשכה פעילות גרילה של מחוז סיני של דאעש, חלקה סוכל על ידי כוחות הביטחון.  אירוע בולט היה ב-14 בינואר 2016 כאשר פעילי דאעש ביצעו התקפה נגד צבא מצרים בפרברי שיח' זויד. התקיפה התמקדה בכפר אלתומה, שמדרום מערב לעיר. ארבעה חיילים נהרגו. בתגובה ביצע צבא מצרים ירי ארטילרי מאסיבי וביצע תקיפות מהאוויר .
  • להלן אירועים נוספים:
  • 18 בינואר 2016: שתי שריוניות של המשטרה המצרית התפוצצו בכביש החוף באלעריש כתוצאה ממטעני חבלה, שהוטמנו במקום. לא היו נפגעים (חשבון טוויטר, 18 בינואר 2016).
  • ב-17 בינואר 2016: פוצצו כוחות הביטחון המצריים ארבעה מטעני חבלה, שהוטמנו באזור בית החולים באלשיח' זויד לא היו נפגעים (אלמצרי אליום, 17 בינואר 2016).
  • 16 בינואר 2016: שני כלי רכב צבאיים נפגעו כתוצאה מפיצוץ מטעני חבלה באלשיח' זויד. חייל אחד נהרג ושישה נפצעו. כוחות הביטחון המצריים נטרלו שלושה מטעני חבלה נוספים באלשיח' זויד (אלבואבה, 16 בינואר 2016).
  • 15 בינואר 2016: נהג מיכלית מים, של חברת המים בצפון סיני, נפגע ממטען בעת שנסע ברפיח. הפצוע פונה לבית החולים באלעריש ולמיכלית נגרם נזק (אליום אלסאבע, 15 בינואר 2016).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
בנע'אזי
  • מחוז ברקה של שלוחת דאעש בלוב פרסם סרטון בו תועדו אימוני פעילי דאעש בעיר בנע'אזי  ופיגועים, שבוצעו על ידי הארגון. בסרטון נראים הפעילים כשהם נשבעים אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי. בסיום  הסרטון נראה חמוש רעול פנים, המכונה אבו עמר אלמהאג'ר, שתקף את צבא לוב והגורמים המסייעים לו, וקרא למוסלמים ברחבי העולם להצטרף למדינה האסלאמית (אצדאראת אלדולה אלאסלאמיה , 16 בינואר 2016).
  • זרוע ההסברה של דאעש במחוז טריפולי פרסמה סרטון בשם "מסר לאחינו בסומליה". בסרטון נראו שני חמושים סומליים רעולי פנים, המכונים סיף אלדין הסומלי (דובר אנגלית) ואבו קדאמה הסומלי (דובר סומלית). השניים ברכו את פעילי הארגון הסומלי אלשבאב, על שהצטרפו לדאעש ונשבעו אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי. הם גם הפצירו בעמיתיהם בארגון אלשבאב להצטרף אליהם.השניים קראו למנהיגי ארגון אלשבאב להפסיק ללחום בפעילים, שהצטרפו לדאעש. בסיום הסרטון נשבעים הפעילים אמונים לאבו בכר אלבע'דאדי (אח'באר דולת אלאסלאם, 12 בינואר 2016)
  • יוזכר, כי בסוף אוקטובר 2015 הכריז אחד מבכירי ארגון אלשבאב על הצטרפותו לדאעש. בתגובה פרסם בכיר אחר בארגון אזהרה, כי כל מי שיישבע אמונים לדאעש יוצא להורג על ידי ארגון אלשבאב .
ראס לאנוף
  • מקור באחת מחברות הנפט בלוב, הפועלות באזור ראס לאנוף, מסר כי ב-14 בינואר 2016  בוצעה חבלה בקו צינור נפט הממוקם כמה עשרות ק"מ מדרום לנמל ראס לאנוף. הצינור, שחובל מוביל נפט לנמל אלסדר. הפיצוץ  גרם להתלקחות אש וצוות כיבוי אש, שהגיע למקום זיהה שנגרמה חבלה בצינור. לדברי המקור, שלוחת דאעש בלוב עומדת מאחורי האירוע (אח'באר ליביא 24, 14 בינואר 2016).
  • מחוז ברקה של דאעש קיבל אחריות לתקיפה נגד מחסום של משמר מתקני הנפט בכביש המקשר בין מראדה לזלה, דרומית לראס לאנוף. על-פי ההודעה, הרגו פעילי דאעש ארבעה בני אדם ותפסו כלי רכב ואמצעי לחימה. כלי התקשורת הלוביים דיווחו, כי פעילי דאעש פשטו על מטה של חברה תורכית, שזכתה בחוזה לסלילת כביש מראדה- אלעקילה, וכי הפעילים חטפו ארבעה מאבטחים והשתלטו על שני כלי רכב (עין ליביא, 14 בינואר 2016; אתר שיתוף הקבצים, 15 בינואר 2016; אלוסט, 15 בינואר 2016).
אינדונזיה
  • בג'קארטה בירת אינדונזיה בוצעה ב-14 בינואר 2016  סדרה של פיגועים במתווה של ירי והפעלת מטענים במספר מוקדים, בין היתר סמוך לבנייני האו"ם. 17 בני אדם נהרגו, ביניהם חמישה שוטרים, שבעה אזרחים וחמישה מחבלים. כמו כן נפצעו כמה בני אדם. דאעש קיבל אחריות לפיגועים בהודעה, שפרסם בערבית ובצרפתית. על פי דיווח משטרת אינדונזיה בוצעו הפיגועים על ידי מחבלים, שרכבו על אופנועים והשליכו רימונים לעבר היעדים. נמסר כי בין -10 ל-15 מחבלים היו מעורבים בתקיפה (אלמצדר, 14 בינואר 2016). זוהי הפעם הראשונה בה מתבצע פיגוע שכזה בבירת אינדונזיה .דובר משטרתי אמר, כי בעבר התקבל איום מדאעש על פיו יפנה הארגון את תשומת ליבו לאינדונזיה (RT, 14 בינואר 2016).
  • ב-17 בינואר 2016 חשפה משטרת ג'קארטה את פרטיו  של המחבל האחראי לתכנון סדרת הפיגועים. המחבל, בהרון נעים (Bahrun Na'im) המכונה סינגי טמטומו (Singgih Tamtomo) או אבו ריאן (Abu Rayan), הינו מומחה לטכנולוגיות מידע (IT – Information Technology). הוא נשפט ב-21 בפברואר 2011 על החזקת תחמושת. על-פי החשדות, בהרון גייס תומכים באמצעות הרשתות החברתיות עמם עמד בקשר (ג'קארטה פוסט, 17 בינואר 2016). יוזכר, כי בעבר דווח על עשרות פעילים אינדונזים שיצאו לסוריה כדי להילחם בשורות הארגונים הג'האדיסטים.
בורקינה פסאו
  • ב-15 בינואר 2016 בוצעה סדרה של פיגועים בוואגאדוגו (Ouagadougou) בירת בורקינה פאסו , שבמערב אפריקה. לפחות ארבעה חמושים, ביניהם שתי נשים, החלו לירות, לפוצץ מטענים ולהצית מכוניות במרכז העיר. לאחר מכן, נכנסו החמושים לבית הקפה קפוצ'ינו והציתו אותו (NDTV, 16 בינואר 2016; AP, 16 בינואר 2016). מבית הקפה המשיכו החמושים לבית המלון ספלנדיד,הסתערו על הקזינו בבית המלון, תוך קריאות "אללה אכבר" כשהם יורים לכל עבר. על-פי עדויות אנשים, ששהו במקום, אחד מהתוקפים  קרא "מה שהתרחש בצרפת, יקרה כאן" (the wall street journal, 16 בינואר 2016).
  • לאחר יותר מ-12 שעות של חילופי אש, הצליחו כוחות הביטחון המקומיים, בסיוע כוחות מיוחדים הצרפתיים, להשתלט על המלון. הם הרגו שלושה מהמחבלים ושחררו כ-150 בני ערובה. מחבל רביעי נמלט למלון קרוב ונהרג אף הוא ע"י כוחות הביטחון (16 בינואר 2016,  the wall street journal). סה"כ נהרגו כ-28 בני אדם, רובם נתינים זרים. בין ההרוגים היו שישה בעלי אזרחות קנדית, חמישה מקומיים, שניים בעלי אזרחות צרפתית, שניים בעלי אזרחות שוויצרית, אחד בעל אזרחות הולנדית ואחד בעל אזרחות אמריקאית (זהותם של שאר ההרוגים עדיין אינה ידועה לנו).
  • ארגון אלקאעדה במע'רב האסלאמי (AQIM) שלוחת אלקאעדה בצפון אפריקה, קיבל אחריות לתקיפה. המחבלים השתייכו לגדוד אלמראבטון, בהנהגת מח'תאר בלמח'תאר הפועל במסגרת ארגון אלקאעדה בארצות המגרב האסלאמי. שני הארגונים הללו היו גם מעורבים בפיגוע בבית המלון רדיסון בלו בבמקו בירת מאלי (20 בנובמבר 2015 ).

[1]בהקשר זה נטען, כי לאחר תקיפת הבנק בעיראק החליט דאעש להפחית את משכורות לוחמיו ב-50% . כמו כן פרסם מושל דאעש בעיר מוצול פתוה לפיה מותר להעלות את המיסים הנגבים מהתושבים (oneindia, 19 בינואר 2016).  ידיעות אלו טעונות אימות.