חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (12 – 20 באוקטובר 2009)

אלחיאת אלג'דידה, 17 באווקטובר

אלחיאת אלג'דידה, 17 באווקטובר

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

אלביאן, 18 באוקטובר 2009

אלביאן, 18 באוקטובר 2009

סוכנות הידיעות ופא, 17 באוקטובר

סוכנות הידיעות ופא, 17 באוקטובר

אלאנתקאד, אתר האינטרנט של חזבאללה, 13 באוקטובר

אלאנתקאד, אתר האינטרנט של חזבאללה, 13 באוקטובר

מחסן הנשק של חזבאללה, שהתפוצץ בטיר פלסיה

מחסן הנשק של חזבאללה, שהתפוצץ בטיר פלסיה

טלוויזית אלאקצא, 19 באוקטובר

טלוויזית אלאקצא, 19 באוקטובר


אלחיאת אלג'דידה, 17 באווקטובר
הצגת דו"ח גולדסטון כמונע את הפיוס הפלסטיני (אלחיאת אלג’דידה, 17 באוקטובר)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר ישראל. חמאס ממשיכה לנקוט מדיניות פיגועים מרוסנת ובתקשורת הפלסטינית דווח  פעם נוספת על פעילות מנגנוני הביטחון שלה נגד מבצעי הירי.

 מועצת זכויות האדם של האו"ם בז’נבה אימצה את דו"ח גולדסטון ומסקנותיו. החלטתה, שנמנעה מלגנות את חמאס, קוראת לעצרת האו"ם לדון בדו"ח ולעדכן את מועצת הביטחון בנוגע לצעדים שישראל נקטה לשם יישום מסקנות הדו"ח. חמאס מיהרה לאמץ את תוצאות ההצבעה ולטעון, כי הדו"ח "מזכה" אותה מאחריות לירי הרקטות ומשימוש באזרחים כב"מגן אנושי". היא גם מסרה על נכונותה למנות "וועדת חקירה", כמתחייב מהדו"ח. הרשות הפלסטינית הודיעה על כוונתה לקדם את יישום הדו"ח בפורומים בינלאומיים ומשפטיים. איראן וארגון חזבאללה הזדרזו גם הם "לחגוג" את האירוע, המשרת את המדיניות האיראנית של דה-לגיטימציה לישראל ולזכותה להתקיים.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

  במהלך השבוע אותרו שתי נפילות של רקטות בשטחים פתוחים סמוך לישובים במערב הנגב (13 באוקטובר, 18 באוקטובר). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על ירי הרקטה ב-18 באוקטובר נטלו אחריות פתח /גדודי חללי אלאקצא, שלטענתם שיגרו רקטה מסוג "ערפאת 2" משופרת (פורום פתח, 18 באוקטובר). גם ארגון המזוהה עם הג’האד העולמי נטל על עצמו אחריות לירי (פורום הג’האד העולמי, 18 באוקטובר).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

פעילות חיל האוויר

  בתגובה לירי תקף חיל האוויר (14 באוקטובר) מנהרות באזור רפיח, שנועדו להברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה. על פי דיווחי התקשורת הפלסטינית הרס חיל האוויר שתי מנהרות שהיו ממוקמות מאחורי בית ספר, סמוך למעבר רפיח. כתוצאה מהתקיפה נהרג אדם אחד ושישה נפצעו באורח בינוני (אתר פאל פרס, קדסנט, 14 באוקטובר).

חמאס ממשיכה לסכל ניסיונות שיגור רקטות

  מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס ממשיכים לפעול נגד חוליות משגרי רקטות ברצועת עזה. נמסר כי ב-14 באוקטובר כיתרו כוחות ממנגנון ביטחון הפנים של חמאס פעילי טרור שניסו לשגר רקטה באזור דיר אלבלח (מרכז רצועת עזה ) (פורום פתח, 15 באוקטובר). 

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

 כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות הסיכול והמנע במסגרתה נעצרו חשודים בפעילות טרור. במהלך השבוע נמשכו תקריות יומיומיות,  בעיקר יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. שני אזרחים ישראליים נפצעו בתקריות הללו.

 בין התקריות יצוינו:

19 באוקטובר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחזמה (דרומית מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 19 באוקטובר).

18 באוקטובר – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לסינג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. באותו יום יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 18 באוקטובר).

17 באוקטובר – בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לאלפואר (דרומית מערבית לחברון). אזרח ישראלי נפצע באורח קשה. כמו כן יודו אבנים לעבר כלי רכב סמוך לבית עור אלפוקא (דרומית מערבית לראמאללה) וסמוך לצוריף (דרומית מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 17 באוקטובר).

16 באוקטובר – אבנים יודו בשני אירועים נפרדים לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לסנג’יל (צפונית מזרחית לעזה). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 16 באוקטובר).

15 באוקטובר – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתרבתא (צפונית מערבית לראמאללה). אזרח ישראלי נפצע באורח קל. באותו יום יודו אבנים לעבר כלי רכב סמוך ללבן אלשקריה (צפונית לראמאללה), סמוך לחלחול (צפונית לחברון), וסמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה) ובמקומות נוספים ברחבי יהודה ושומרון (דובר צה"ל, 15 באוקטובר).

13 באוקטובר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לנחלין (דרומית מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 13 באוקטובר). 

תגובות להחלטת מועצת זכויות האדם בג’נבה לאמץ את מסקנות דו"ח גולדסטון

אלביאן, 18 באוקטובר 2009
דו"ח גולדסטון מענה את ישראל וכובל את ידיה  (אלביאן, 18 באוקטובר 2009)

 לאחר יומיים של דיונים (16-15 באוקטובר) אישרה מועצת זכויות האדם של האו"ם בז’נבה את טיוטת הצעת ההחלטה הפלסטינית, המאמצת את דו"ח גולדסטון ומסקנותיו. ההחלטה שאושרה, אשר נמנעה מלגנות את חמאס, קוראת לעצרת הכללית של האו"ם לדון בדוח ולמזכ"ל האו"ם לעדכן את מועצת הביטחון בנוגע לצעדים שישראל נקטה ליישום מסקנות הדוח, וממליצה להעבירו לדיון בעצרת הכללית של האו"ם בהתכנסותה הבאה (Relife Web , 17 באוקטובר).

 עפ"י הצעת ההחלטה, מועצת זכויות האדם של האו"ם מגנה בחריפות את פעולות ישראל בעזה ובמזרח ירושלים, מגנה את המשך הבנייה בהתנחלויות ואת "אי שיתוף הפעולה הישראלי עם ועדת החקירה של גולדסטון", וקוראת לצדדים לדווח על אודות ההתקדמות בחקירת האירועים המוזכרים בדו"ח. ההחלטה אומצה ברוב של 25 קולות (בין התומכות היו גם מדינות כמו רוסיה, הודו וסין), מול שש מתנגדות, ביניהן איטליה, הונגריה ואוקראינה 11 מדינות נמנעו ביניהן יפן, נורווגיה ובלגיה. חמש מדינות בחרו שלא להצביע ביניהן צרפת ובריטניה.

 הרשות הפלסטינית וחמאס הזדרזו לברך על תוצאות ההצבעה. דוברים בכירים ברשות הפלסטינית הצהירו, כי בכוונתם לקדם את יישום דו"ח גולדסטון ולהיאבק נגד "פשעי המלחמה" הישראליים בפורומים בינלאומיים (עצרת האו"ם, מועצת הביטחון), משפטיים (בית הדין הפלילי הבינ"ל) ובינערביים. הממשלה הפלסטינית בראשות סלאם פיאצ’ הודיעה בתום ישיבתה השבועית כי החליטה לאמץ את מסקנות הדו"ח וכי יוקם צוות מטעמה שידאג לקדם את הדו"ח מול גורמים בינלאומיים (סוכנות הידיעות ופא, 19 באוקטובר).

 חמאס מצידה, מיהרה לאמץ את תוצאות ההצבעה ו"חגגה" את "ניצחונה" על ישראל (ועל הרשות הפלסטינית). דובריה שבו וטענו כי הדו"ח מזכה אותה מאחריות לירי מהרצועה וכי הוועדה גם "זיכתה" אותה מאשמת שימוש באזרחים כב"מגן אנושי". חמאס גם מיהרה להודיע, כי היא תמלא את חלקה ותקים וועדת חקירה.2 במקביל פועל ממשל חמאס להפרכת ההאשמות נגדה שהופיעו בדו"ח. שר המשפטים בממשל חמאס מונה לחקור את ההאשמות בעיקר בכל הנוגע לרדיפתם והוצאתם להורג של פעילי פתח במהלך מבצע "עופרת יצוקה" .

סוכנות הידיעות ופא, 17 באוקטובר
אבו מאזן מברך את דו"ח גולדסטון (סוכנות הידיעות ופא, 17 באוקטובר)

הזירה הצפונית

פיצוץ נוסף במחסן נשק של חזבאללה מדרום לליטאני

 ב- 12 באוקטובר בשעה 21:15 אירע פיצוץ עז בביתו של פעיל חזבאללה סעיד עיסא, בכפר טיר פלסיה, הנמצא כ-15 ק"מ צפונית מזרחית לעיר צור (מדרום לנהר הליטאני). כתוצאה מהפיצוץ בבית, ששימש כמחסן אמצעי לחימה, נפגעו ככל הנראה כמה בני אדם כולל בעל הבית3.

אלאנתקאד, אתר האינטרנט של חזבאללה, 13 באוקטובר
כוחות יוניפי"ל בוחנים את מקום הפיצוץ מבפנים ומבחוץ 
(אלאנתקאד, אתר האינטרנט של חזבאללה, 13 באוקטובר)

 כמו בעבר, פעל חזבאללה בזריזות על מנת להכיל את האירוע תוך מאמץ לטשטש את העובדות בשטח המעידות על כך שהוא מאחסן אמצעי לחימה בשטחים מאוכלסים ומפר את החלטת מועצת הביטחון 1701. מיד לאחר הפיצוץ סגרו פעילי חזבאללה את האזור לכניסת כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון והחלו להעביר את אמצעי הלחימה שנותרו למחסן אחר במרכז הכפר דיר קאנון אלנהר (כ-3 ק"מ דרומית מערבית לטיר פלסי). העברת אמצעי הלחימה התבצעה באמצעות משאיות גדולות. בסרטון שצולם על ידי חיל האוויר, ניתן לראות כי אמצעי הלחימה שהוצאו מהבית היו גם רקטות ומשגרים. רק כעבור פרק זמן של יותר משעתיים, לאחר שמלאכת העברת אמצעי הלחימה והטשטוש הושלמה, הותר לכוחות יוניפי"ל וצבא לבנון להיכנס לאזור4.

 בסרטון שהופץ על ידי צה"ל ניתן לראות את המודוס אופרנדי של חזבאללה בטיפול באירועים מעין אלו, הדומה לזה שננקט לאחר פיצוץ מחסן הנשק בכפר ח’רבת סלם (14 ביולי 2009). סגנית דוברת יוניפי"ל מיהרה להודיע, כי ליוניפי"ל ידוע על קיומו של הסרטון הישראלי אולם הם לא ייעזרו בו במהלך חקירת האירוע (אי.פי, 17 באוקטובר).

 יסמינה בוזיאן, דוברת יוניפי"ל אמרה, כי חקירת האירוע עדיין נמשכת והצוותים עוסקים עתה בניתוח הממצאים. בתום החקירה יוצגו התוצאות בפני הגורמים הרלוונטיים (סוכנות הידיעות אלמרכזיה, 15 באוקטובר). גורמי ממשל לבנוניים שוקלים הגשת תלונה לאו"ם נגד ישראל על כך ששלחה מזל"ט לאזור הפיצוץ על מנת לתעד את האירועים (אלנהאר, 15 באוקטובר).

 חזבאללה, שניסה להמעיט מערכו של האירוע ולגלגל את האשמה לפתחה של ישראל, פרסם סרטון המנסה להפריך את מה שכינו "הגרסא הישראלית". לטענת גורמי חזבאללה הרקטה הנראית בצילום הינה דלת "המוסך", שבו אירע בו הפיצוץ (טענה שהינה חסרת יסוד). אברהים אלמוסוי, הממונה על ההסברה בחזבאללה, מתח ביקורת על כך שאמצעי תקשורת רבים, כולל סוכנות הידיעות הלבנונית, אימצו את עמדתה של ישראל בכל הנוגע לאירועים בטיר פלסיה וקרא לשר ההסברה לחקור את הנושא (אלמנאר, 15 באוקטובר).

מחסן הנשק של חזבאללה, שהתפוצץ בטיר פלסיה
מחסן הנשק של חזבאללה, שהתפוצץ בטיר פלסיה (Tair Filsay ) (12 באוקטובר, 2009)

התפתחויות ברצועת עזה

מעברים בין ישראל לרצועת עזה

 המעברים בין ישראל לרצועת עזה היו פתוחים במהלך השבוע השוטף ועברו דרכם כ-442 משאיות אספקה.

מות אחיו של דובר חמאס, שהיה עצור במצרים, מעורר מתיחות בין חמאס למצרים

 יוסף אבו זהרי, אחיו של דובר חמאס סאמי אבו זהרי, מת בכלא המצרי שבו היה עצור בידי השלטונות המצריים מאז אפריל 2009. לטענת חמאס אבו זהרי מת כתוצאה מעינויים שעבר:

  •  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס אמר, כי אחיו סבל מעינויים בכלא, כולל עינויים במכות חשמל. אבו זהרי קרא לנשיא מצריים חסני מבארכ לחקור את המקרה ולהעמיד לדין את האשמים בעינויים (אלג’זירה; אלאקצא; Palestine-info ; 13 באוקטובר, 2009).

  •  מוסא אבו מרזוק, ראש הלשכה המדינית של חמאס, העלה את הדרישה לשחרר את עצורי חמאס במצרים כתנאי לכך שהתנועה תאמץ את יוזמת הפיוס המצרית (אלקדס אלערבי, 16 באוקטובר, 2009).

 לואא’ חמדי עבד אלכרים, דובר משרד הפנים המצרי הכחיש את ההאשמות, שהמוות נגרם כתוצאה  מעינויים והדגיש, כי אבו זהרי מת מדום לב (סוכנות הידיעות הצרפתית, 13 באוקטובר). סיעת האחים המוסלמים בפרלמנט המצרי דרשה מהשלטונות לבצע חקירה מיידית בדבר מותו של בכיר חמאס ולהעביר את התוצאות לבית משפט ( אתר האחים המוסלמים, 13 באוקטובר, 2009).

טלוויזית אלאקצא, 19 באוקטובר
מסיבת העיתונאים שערכה משפחת אבו זהרי בעזה
(טלוויזית אלאקצא, 19 באוקטובר)

הזירה הפנים-פלסטינית

חמאס טרפדה את החתימה על הסכם פיוס עם פתח

 מצרים נענתה לדרישות חמאס והודיעה ב-16 באוקטובר על דחיית החתימה על הסכם הפיוס הפנים-פלסטיני שהיה אמור להיחתם ב-26 באוקטובר. זאת, על פי דבריו של בכיר מצרי, "עד שתיווצר אווירה מתאימה" בצד הפלסטיני ( סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 16 באוקטובר, 2009). דרישת חמאס לדחייה, על פי בכיר חמאס מחמד נזאל,  נובעת מהסתייגויות שיש לה מנוסח מסמך הפיוס המצרי, בין השאר משום שהוא אינו מתייחס לעמדות היסוד של חמאס וביניהן ה"התנגדות" (קרי, דרך האלימות והטרור) (ראיון לטלוויזיה רוסיה אליום, 15 באוקטובר, 2009).

 גם בתגובות של גורמים נוספים בחמאס ובקרב שאר ארגוני הטרור הפלסטיניים נמתחה ביקורת על העדרה של "זכות ההתנגדות" (קרי, דרך האלימות והטרור) ביוזמה המצרית. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, מסר בראיון לעיתון אלקדס אלערבי, כי התנועה לא תתפרק מנשקה עד אשר "יצא אחרון החיילים הציוניים מפלסטין". בתשובה לשאלה אם כוונתו היא לשטחי 1967 או 1948 ציין אבו עבידה, כי הכוונה היא ל"פלסטין ההיסטורית" [קרי, פלסטין רבתי, שישראל כלולה בתוכה]. כמו כן הוסיף אבו עבידה שהתנועה לא תסכים לאיסור המופיע ביוזמה המצרית על הקמת קבוצות חמושות מלבד מנגנוני הביטחון, אם הכוונה היא ל"התנגדות"     (אלקדס אלערבי, 16 באוקטובר, 2009).

 גם ארגוני הסירוב הפלסטיניים הביעו התנגדות ליוזמת הפיוס המצרית והודיעו, כי אין בכוונתם לחתום עליה. ח’אלד עבד אלמג’יד, מזכ"ל חזית המאבק העממי הקריא הודעה שבה נאמר, כי "הפלגים הפלסטיניים לא יחתמו  על מסמך מצרי אלא אם יכלול את הזכויות  והעקרונות הפלסטיניים ויערוב לזכות ההתנגדות לכיבוש הציוני" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 15 באוקטובר, 2009).

תגובות הרשות הפלסטינית

 אבו מאזן והנהגת הרשות הפלסטינית האשימו את חמאס בהתחמקות מחתימה על ההסכם תוך הדגשה שהרשות הפלסטינית הסכימה לכל סעיפי היוזמה המצרית. כך למשל:

  •   אבו מאזן מסר במהלך פגישתו עם ראש ממשלת ספרד חוסה ספאטרו, כי הרשות מסכימה לכל הסעיפים של יוזמת הפיוס המצרית.  כמו כן ציין אבו מאזן שהתגובה הסופית של הרשות ליוזמה המצרית תיקבע בהתאם לתשובתה של חמאס ( הטלוויזיה הפלסטינית, 15 באוקטובר, 2009).

  •  עאזם אלאחמד, יו"ר סיעת פתח במועצה המחוקקת, הגיע למצריים על מנת להיפגש עם בכירי המודיעין המצרי ולמסור להם את תגובת הרשות למסמך הפיוס המצרי. אלאחמד הודיע שפתח אישר את המסמך כמות שהוא וכי הוא שומר לעצמו את הסתייגויותיו מהמסמך כדי לא להציב מכשולים בפני ההגעה להסכם (ופא, 15 באוקטובר, 2009).

 במהלך נאום שנשא אבו מאזן באוניברסיטה הערבית האמריקנית בג’נין, הוא תקף בחריפות את חמאס וקרא לה להסכים לקיום הבחירות וגינה את בכירי הארגון על שנמלטו באמצעות אמבולנסים לסיני במהלך מבצע "עופרת יצוקה".  כמו כן האשים אבו מאזן את חמאס באחריות ל"פשעי מלחמה" שביצעה ישראל ברצועה בעקבות סירובה להאריך את ה"הרגעה" בתקופה שקדמה למבצע "עופרת יצוקה" (מען, 13 באוקטובר). בנאום נוסף (16 באוקטובר) בפתח ישיבתה הראשונה של המועצה המהפכנית החדשה של פתח, ציין אבו מאזן כי הבחירות למוסדות הפלסטיניים יתקיימו ב-25 בינואר 2010, אם לא ייחתם מסמך הפיוס, שבו הסכימה הרשות להתפשר ולדחות את הבחירות לסוף המחצית הראשונה של שנת 2010. הוא טען שחמאס משתמשת בתירוצים שונים כדי להימנע מפיוס, לרבות השימוש בדו"ח גולדסטון לדבריו "...עתה, לאחר שפרשת גולדסטון הסתיימה, הם מחפשים תירוצים [אחרים] כדי לעכב ולטרפד" (הטלוויזיה הפלסטינית, 17 באוקטובר, 2009).


1 בסטטיסטיקה זו לא נכלל ירי פצצות מרגמה לעבר סיורי צה"ל בקרבת גדר הגבול, שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 לפירוט ראו לקט : "תגובות הפלסטינים, איראן והזירה הבינ"ל להחלטת מועצת זכויות האדם בג’נבה לאמץ את מסקנות דוח גולדסטון (סיכום מס’ 1) (21 באוקטובר, 2009).

3 קיימות ידיעות סותרות אודות מספר הנפגעים: חזבאללה וצבא לבנון טוענים כי רק אדם אחד נפצע. כלי התקשורת האחרים דיווחו על חמישה הרוגים (רויטרס, 12 באוקטובר), שני הרוגים (אלערביה, 12 באוקטובר) או הרוג אחד (אי.פי, 12 באוקטובר).

4 פירוט ראו לקט: "הפיצוצים בשני מחסני נשק של חזבאללה בכפרים שמדרום לליטאני (טיר פלסיה וח’רבת סלם), ממחישים את קיומה של תשתית צבאית פעילה של חזבאללה בדרום לבנון, הנבנית בסיוע איראן וסוריה. יוניפי"ל וצבא לבנון מגלים אוזלת יד במניעת התעצמותו הצבאית של חזבאללה המהווה הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון 1701(14 באוקטובר, 2009)

לראש העמוד