חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15 – 21 בפברואר 2012)

שר הביטחון, אהוד ברק, ביקר ב-20 בפברואר בבית החולים את טלי קורן יהושע

שר הביטחון, אהוד ברק, ביקר ב-20 בפברואר בבית החולים את טלי קורן יהושע

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

קריקטורה על משבר החשמל

קריקטורה על משבר החשמל


שר הביטחון, אהוד ברק, ביקר ב-20 בפברואר בבית החולים את טלי קורן יהושע

שר הביטחון, אהוד ברק, ביקר ב-20 בפברואר בבית החולים את טלי קורן יהושע, אשתו של נציג משרד הביטחון בהודו, שנפצעה בפיגוע בדלהי והוטסה להמשך טיפול בארץ
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון , 20 בפברואר 2012)

עיקרי המסמך

השבוע חלה עלייה בהיקף ירי הרקטות לעבר ישראל (שמונה נפילות, כולל אחת סמוך לבאר שבע). צה"ל הגיב בתקיפת יעדי טרור ברצועה. בנוסף לכך בלטו שני אירועים: ירי טיל נ"ט והפעלת מטען לעבר כוח צה"ל, שבקרבת גדר הביטחון עם הרצועה (דובר צה"ל, 19 בפברואר), מציאת תיק ובו מטען רב עוצמה, שנזרק ע"י אדם חשוד במהלך פעולות כוחות צה"ל ומשטרת ישראל בגבול ישראל מצרים לסיכול הברחות (דובר צה"ל, 21 בפברואר).

עניינו של שובת הרעב, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ח’צ’ר עדנאן צפוי לעלות היום (21 בפברואר) בבית המשפט העליון. בינתיים מנהלים הפלסטינים, ברצועה וביהודה ושומרון, קמפיין, שמטרתו להעלות את הנושא לראש סדר היום הציבורי והתקשורתי. על פי דיווח תקשורתי, פחות משעה לפני הדיון בבית המשפט העליון הודיע משרד המשפטים על הסכמה שהושגה בין הפרקליטות לבין ח’צ’ר עדנאן , בעקבותיה הודיע ח’צ’ר עדנאן על הפסקת שביתת הרעב (Ynet , 21 בפברואר 2012).

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות

במהלך השבוע חלה עלייה בהיקף ירי הרקטות לעבר ישראל. סה"כ אותרו במהלך השבוע שמונה נפילות של רקטות, חלקן ארוכות טווח (דובר צה"ל):

  • ב-15 בפברואר – נפלו בדרום ישראל שלוש רקטות. שתיים נפלו בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשקלון ואחת במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • ב-17 בפברואר – לפנות ערב נפלו שתי רקטות בשטחי השיפוט של המועצה האזורית חוף אשקלון והמועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • ב-18 בפברואר – נפלה רקטה אחת בשטח פתוח סמוך לעיר באר שבע. המדובר ברקטת גראד. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • ב-20 בפברואר–  בשעות הלילה נפלו שתי רקטות בתחום השיפוט של המועצה האזורית שדות הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי טיל נ"ט לעבר כוח צה"ל

ב- 18 בפברואר בשעות הערב שוגר מרצועת עזה לעבר כוח צה"ל טיל נגד טנקים מסוג RPG .  כתוצאה מהירי נגרם נזק לגדר הביטחון. עם הגעת כוחות נוספים למקום האירוע הופעל נגדם מטען בשטח רצועת עזה. לא היו נפגעים  (דובר צה"ל,  19 בפברואר 2012).

סוכל ניסיון פיגוע דרך גבול מצרים

בליל 21-20 בפברואר, במהלך פעילות כוחות צה"ל ומשטרת ישראל לסיכול הברחות בגבול ישראל מצרים,  זוהה אדם אשר השליך תיק חשוד ונמלט מהמקום. בסריקות שנערכו מאוחר יותר התברר כי התיק שנזרק הכיל מטען רב עוצמה, שיועד ככל הנראה לביצוע פיגוע נגד חיילי צה"ל או אזרחים. המטען פוצץ באופן מבוקר  (דובר צה"ל 21 בפברואר 2012).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה שחלפה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה שחלפה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

תקיפות חיל האוויר

בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי טרור ברצועת עזה:

  • בליל 16-15 בפברואר תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני מוקדי פעילות טרור בצפון ובמרכז הרצועה (דובר צה"ל, 16 בפברואר 2012). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי בתקיפה נפגעו מוצב אימונים של הזרוע הצבאית של חמאס בשכונת אלתפאח שבעזה ומוצב של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין באלנציארת (במרכז רצועת עזה). כמו כן דווח על שישה פצועים (קדסנט, מען 16 בפברואר 2012).

  • ב-19 בפברואר תקפו כלי טיס של חיל האוויר מוקד פעילות טרור ואתר לייצור אמצעי לחימה בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 19 בפברואר 2012). כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו, כי התקיפות בוצעו נגד מפעל הממוקם בשכונת זיתון ונגד מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס. כתוצאה מהתקיפות נפצעו שישה פלסטינים (קדסנט, צפא, פאל טודיי, 19 בפברואר 2012).

בתגובה לתקיפות חיל האוויר האשים אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, את ישראל ב"יצירת כאוס" בזירה המדינית והביטחונית הפלסטינית על מנת "להשפיע על הפיוס הפלסטיני"  (רדיו צות אלאקצא, 19 בפברואר 2012). איהאב אלע’צין, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס, אמר כי ממשל חמאס בוחן כיצד לפעול במידה ותקיפות אלה ימשכו (אתר משרד הפנים, 19 בפברואר 2012).

משבר חשמל ברצועת עזה

לאחרונה עוברת רצועת עזה משבר אנרגיה הנובע כתוצאה מצמצום באספקת דלק ממצרים, הדרוש להפעלת תחנת הכוח ליצור חשמל. כתוצאה מהמשבר הוקצבו שעות ספורות בלבד ביום לאספקת החשמל ונפגע אורח החיים התקין של תושבי הרצועה. כמו כן ניכר מחסור בדלק בתחנות הדלק המשבית את תנועת המכוניות. המשבר עורר את כעסם של תושבי הרצועה. רובם הפנו אצבע מאשימה כלפי ממשל חמאס. היו גם כאלה שהאשימו במצב את סלאם פיאצ’ ראש הממשלה הפלסטיני, את מצרים ואת ישראל (קדסנט, PALDF , 17 בפברואר 2012).

קריקטורה על משבר החשמל
קריקטורה על משבר החשמל  (פלסטין אלא’ן 15 בפברואר 2012).

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. במהלך השבוע  נמשכו הפרות הסדר במסגרתן יודו אבנים לעבר אזרחים כלי רכב וכוחות הביטחון.

קמפיין פלסטיני בעניינו של העציר ח’צ’ר עדנאן

 גובר הקמפיין הפלסטיני, שמטרתו להעלות  לראש סדר היום הציבורי את עניינו של פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין ח’צ’ר עדנאן2, השובת רעב למעלה משישים יום. מעצרו של ח’צ’ר עדנאן אמור להיות נדון היום (21 בפברואר) בבית המשפט העליון. על פי דובר צה"ל "המעצר המנהלי מעוגן היטב בכללי המשפט הבינלאומי ועצם חוקיותו נבחנה ואושרה לא אחת על ידי בית המשפט העליון. השימוש בכלי [זה] ננקט כאמצעי מניעתי אחרון, במקרים בהם נשקף סיכון ביטחוני ממשי וחמור, וכאשר בנסיבות העניין – בשל חשש מחשיפת מידע מודיעיני חסוי – לא ניתן להעמיד את העצור לדין. צווי המעצר המינהלי נתונים תחת ביקורת שיפוטית, קפדנית, מעמיקה ורצינית הן של בתי המשפט הצבאיים והן של בית המשפט הגבוה לצדק…" (הארץ, 21 בפברואר 2012). על פי דיווח תקשורתי, פחות משעה לפני הדיון בבית המשפט העליון הודיע משרד המשפטים על הסכמה שהושגה בין הפרקליטות לבין ח’צ’ר עדנאן , בעקבותיה הודיע ח’צ’ר עדנאן על הפסקת שביתת הרעב (Ynet , 21 בפברואר 2012).

 בין הפעילויות הפלסטיניות יצוינו הפגנות, עצרות תמיכה ושביתות ברחבי יהודה שומרון ורצועת עזה. בהפגנות השתתפו, על פי הדיווחים, אלפי פלסטינים. המסר העיקרי בהפגנות הוא, כי האסיר עדנאן אלח’צ’ר מייצג במאבקו את כל בני העם הפלסטיני וכי בעייתו הינה בעיה לאומית, שמחייבת להתאחד ולשתף פעולה (כולל באמצעות חטיפת חיילים ישראליים על פי הג’האד האסלאמי בפלסטין) (פאל טודיי, ופא, 17 בפברואר 2012).

 עיסא קראקע השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית אמר, כי ה-23 בפברואר, יום בו אמור בית המשפט העליון לדון בעניינו, הוכרז כ"יום הזעם" ומתוכננת שביתת רעב של כל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים כמו גם שביתות ברחבי יהודה ושומרון (מען, 20 פברואר 2012).

 אבו מאזן ואסמאעיל הניה פנו לעולם הערבי/מוסלמי ולקהילה הבינלאומית וביקשו התערבותם על מנת להביא לשחרורו של ח’צ’ר עדנאן (ערוץ אלקדס, 17 בפברואר 2012). ראש הממשלה סלאם פיאצ’ הטיל על ישראל את האחריות המלאה לחייו של עדנאן (ופא, 16 בפברואר 2012). אבו אחמד, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי במידה ויקרה משהו לח’צ’ר עדנאן תבוא תגובה קשה נגד ישראל והרגיעה תסתיים לחלוטין  (אלרסאלה.נט, 20 בפברואר 2012).

 בתוך כך ניסתה משפחתו של האסיר לשכנעו להפסיק את שביתת הרעב. עדנאן הודיע  שיפסיק את השביתה רק אם יוצא פסק הלכה של חכמי הדת המוסלמים ובראשם יוסף אלקרצ’אוי (אלקדס אלערבי, 19 בפברואר 2012). על פי בקשת המשפחה הוציא מוסד אלאזהאר פסק הלכה האוסר שביתת רעב ללא הגבלת זמן. פסק ההלכה עורר ויכוח נוקב בקרב הפלסטינים כאשר יש ביניהם הטוענים, כי שביתת הרעב היא הנשק היחיד המצוי בידי אסירים הרוצים למחות על מצבם (פלסטין, 18 בפברואר 2012).

פעילות מדינית של חמאס

סיכום סבב הביקורים של אסמאעיל הניה (השלמה)

ב-16 בפברואר שב אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, לרצועת עזה מסבב ביקוריו במדינות האזור. בסכמו את סבב הביקורים הדגיש יוסף רזקה, יועצו המדיני של הניה, כי הביקורים שקיימו הוא וחברי המשלחת, שנלוותה אליו, במדינות המפרץ ובמיוחד קטר הניב תוצאות חיוביות . לדבריו במהלך הביקור בקטר הקצה אמיר קטר 250 מיליון דולר לצורך שיקום הרצועה.  משלחת מרצועת עזה אמורה לצאת בימים הקרובים לקטר על מנת לדון בדרכים ליישום השיקום  (אלשרק, 19 בפברואר 2012).

אירועים תודעתיים

המשך התארגנות לאירועים תודעתיים

נמשכות ההכנות ל"צעדה העולמית לירושלים" ולאירועים תודעתיים נוספים האמורים להתבצע בו-זמנית ב-30 במרץ (מועד בו מצוין "יום האדמה")3. לעמוד הפייסבוק הרשמי של הצעדה הועלה סרטון ובו קורא ד"ר מצטפא אלברע’ותי, מזכ"ל מפלגת היוזמה הלאומית הפלסטינית וממארגני הצעדה, להשתתפות בצעדה העולמית לירושלים על מנת "לשחזר את הסולידריות שגילו כלפי העם בדרום אפריקה".

בינתיים נמשכת התארגנות קבוצות נוספות להשתתפות באירועים:

  • אחמד אבו חלביה, יו"ר ועדת ירושלים במועצה המחוקקת בעזה, הודיע על הקמת "וועדה לאומית" של הצעדה העולמית לירושלים בעזה, שהוא יעמוד בראשה. לדבריו חברים בוועדה נציגים מכלל הארגונים הפלסטינים, נציגי איגודים מקצועיים ארגונים אזרחיים וארגוני סטודנטים. הועדה תיזום פעילויות במהלך חודש מרץ 2012 ששיאן הוא הצעדה לעבר ירושלים. נראה איפוא, כי בכוונת המארגנים לצעוד לעבר הגבול גם ברצועת עזה. מאג’ד אלזידה, דובר הועדה, אמר כי הצעדה מרצועת עזה הינה חלק מצעדת ירושלים העולמית (מען, 19 בפברואר 2012).

  •  באתר הרשמי של הצעדה העולמית לירושלים פורסם, כי בצעדה תיטול חלק משלחת מאינדונזיה המונה כ-25 בני אדם. נמסר כי בין חברי המשלחת לפחות שמונה חברי פרלמנט.  לא נמסר באיזה מדינה בכוונתם לפעול אולם בעבר דווח כי השיירה האסיאתית צפויה להגיע לירדן. במקביל נמסר כי ב-30 במרץ יתקיימו הפגנות בערים הגדולות באינדונזיה. המארגנים מעריכים השתתפות רבה באירועים הללו (אתר הצעדה 20 בפברואר 2012). 

  • בכוונת המארגנים של הצעדה העולמית לירושלים לגייס מסםר גדול ככל האפשר של פעילים מקרב ערביי ישראל. זאת, לאור הנגישות שלהם לירושלים ובמגמה להגביר את ההד התקשורתי של הצעדה (אתר ISM , 14 בפברואר 2012).

  • יוסף מצטפא, בנו של אבו יוסף פעיל בקרן אלאקצא בבריטניה, ביקר בדרום אפריקה. בעת ביקורו הוא פעל לגיוס צעירים מדרום אפריקה שישתתפו בשיירה לרצועת עזה במסגרת שיירת "מיילים של חיוכים" ( Mills of Smiles ). בכוונת המארגנים לגייס כ-150 צעירים ממדינות שונות, שיגיעו לרפיח ב-31 במרץ (שידורי VOC מדרום אפריקה, 17 בפברואר 2012).


1 נכון ל- 21 בפברואר 2012. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 על עברו של ח’צ’ר עדנאן כפעיל בארגון הטרור הג’האד האסלאמי בפלסטין ראו מאמרו של יהונתן דחוח הלוי :"ח’צ’ר עדנאן – פעיל פוליטי או טרוריסט מסוכן ?" (www.jcpa.org.il , 20 בפברואר 2012).

3 פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-20 בפברואר 2012: "ב-30 במרץ 2012, המועד בו מצוין יום האדמה ע"י ערביי ישראל, מתכננים ארגונים השותפים למתקפת הדה-לגיטימציה שורה של מופעים, במטרה לאתגר את ישראל ולזכות במרב תשומת הלב התקשורתית. במסגרת זאת מתוכננות צעדות לעבר ישראל ממדינות הגובלות עימה (בהן טמון פוטנציאל של אלימות) ויום פעולה עולמי של קמפיין החרם נגד ישראל (BDS )".

לראש העמוד