סגירת המעברים וחידוש הזרמת הדלקים לרצועת עזה – תמונת מצב (נכונה ל-22 בינואר 1200)



חידוש העברת דלקים לרצועת עזה דרך מסוף הדלקים בנחל עוז
(רויטרס, 22 בינואר. צלם: מחמד סאלם)

כללי

1. בעקבות ירי הרקטות המאסיבי של חמא"ס מרצועת עזה לעבר יישובי מערב הנגב, הכריז שר הביטחון אהוד ברק ( 17 בינואר ) על סגירת המעברים בין ישראל לרצועת עזה והפסקת הכנסת סחורות ודלקים למשך מספר ימים. בעקבות זאת נסגרו מאז ה-20 בינואר מרבית המעברים בין ישראל לרצועה: מעבר קרני (המשמש להעברת סחורות), מעבר נחל עוז (המשמש להעברת דלקים), מעבר סופה ומעבר כרם שלום . מעבר ארז נותר פתוח למעבר בני אדם במקרי חירום.

2. בבוקר ה-22 בינואר, מספר ימים לאחר שפסקה מתקפת הרקטות של חמא"ס, נפתח מחדש מסוף נחל עוז במתכונת מצומצמת בעקבות הוראתו של שר הביטחון. בבוקר 22 בינואר חידשה ישראל את העברת הסולר לרצועת עזה דרך מסוף הדלקים בנחל עוז וכמו כן חודשה העברת גז לבישול. בנוסף לכך הותר מעבר מצרכים הומניטאריים (תרופות, חלב וכו’). חידוש אספקת הדלקים הוצג ע"י הרשות הפלסטינית וע"י חמא"ס כ"ניצחון" על ישראל, הנובע מקמפיין מדיני והסברתי נמרץ בזירה הבין-ערבית והבין-לאומית. בו בזמן חמא"ס מיהרה להבהיר כי היא תמשיך ב"דרך ההתנגדות והג’האד" (דרך האלימות והטרור).

3. בעקבות סגירת המעברים נוצר ברצועת עזה מחסור באספקת מצרכי יסוד ודלק, מה גם שתושבים רבים צבאו על החנויות על מנת לרכוש מלאי של מצרכים. בשל המחסור בדלק החליטו גורמי חמא"ס על השבתה מלאה של תחנת הכוח הפועלת בעזה והמספקת כ-25% מצריכת החשמל לרצועה. בעקבות ההשבתה חלקים במרכז העיר עזה היו שרויים בעלטה. 1

4. המחסור שנגרם כתוצאה מסגירת המעברים הועצם באמצעות מסע תעמולה נמרץ של חמא"ס , אליו גויסו גם ילדים ופלסטינים מיהודה, שומרון ו"הפזורה". מסע התעמולה נועד להכפיש את ישראל וליצור אווירת חירום ותחושת משבר הומניטארי על מנת להזמין לחצים בין-לאומיים ובין-ערביים עליה . במקביל מפעילה חמא"ס לחץ על מצרים על מנת להביא לפתיחת מעבר רפיח.

 

מימין: ילד פלסטיני נושא נרות בהפגנת מחאה על הפסקת זרם החשמל ברצועה (22 בינואר אתר Pal-media ). משמאל: כרזה הנושאת כתובת "לא למצור על עזה" (ערוץ אלאקצא, 20 בינואר)

המצב ברצועה – דימוי מול מציאות

5. כתוצאה מסגירת המעברים רבו הדיווחים בתקשורת הפלסטינית, הערבית והמערבית על הידרדרות המצב ההומניטארי ברצועה: בכירים בתחנת הכוח ברצועה הודיעו (20 בינואר), כי השבתת תחנת הכוח פוגעת בפעילות מתקנים חיוניים ברצועה, שבהיעדר אספקת דלק סדירה מתקשים להפעיל גנראטורים המאפשרים פעילות רצופה. סגן יו"ר רשות האנרגיה ברצועת עזה, כנעאן עוביד, אמר כי אם תפסק עבודת שתי תחנות הכוח בעיר עזה תפגע אספקת החשמל בעיר ב-50% ובשאר הרצועה ב-60%. משרד הבריאות בממשלת הניה, שהכריז על מצב חירום טען כי מאות אנשים נמצאים בסכנת חיים וכי חלק מבתי החולים ברצועה אף הפסיק לערוך ניתוחים. מנהל המבצעים של אונר"א ברצועת עזה הזהיר כי הפסקת החשמל משפיעה על כל ההיבטים של חיי האוכלוסייה (סי"צ, 21 בינואר). לדבריו, תאלץ הסוכנות להשעות את פעילותה עקב הקשיים באחסון מזון (אי.פי, 21 בינואר).

6. בדיקת המצב שנוצר ברצועה בעקבות סגירת המעברים מעלה כי בפועל חלה הידרדרות במצב ההומניטארי ברצועה אולם תיאורי חמא"ס הינם מוגזמים ולעיתים אף בלתי נכונים . להלן טבלה המשווה בין תיאורי חמא"ס לבין המצב בפועל 2:

מס’

תיאורי חמא"ס

המצב בפועל

1.

70% מתושבי הרצועה נותרו ללא חשמל

•  על פי גורמי מקצוע פלסטינים כ-50%-40% מתושבי הרצועה נותרו ללא חשמל .

•  רשות האנרגיה הפלסטינית נערכה לתוכנית לחלוקת החשמל המתקבל מישראל וניתוב האספקה לבתי חולים ומוסדות חיוניים.

 

2.

פעולת תחנת הכוח הופסקה

•  בפועל הפסקה יזומה של פעולת התחנה היתה הסיבה לשיבושים באספקת החשמל אך הללו התמקדו בעיקר בעיר עזה ובסביבותיה.

3.

הופסקה תנועת כלי הרכב

•  תנועת כלי הרכב דלילה. על פי דיווח מערכת הבריאות רכבי הצלה (בעיקר אמבולנסים) פועלים .

4.

בבתי החולים הופסקו ניתוחים והושבתו מכשירי הנשמה

•  בכל בתי החולים הוכרז על מצב חירום. הם ממשיכים לתפקד באמצעות אספקת חשמל שוטפת ובאמצעות גנראטורים.

•  בכמה בתי חולים קיימת בעיה של היעדרות של עובדים בשל קושי בהסעת עובדים .

 

5.

כתוצאה מהמצב נפטרו חמישה חולים בבתי החולים

•  אין לכך הוכחות. נציגי מערכת הבריאות הפלסטינית אינם יודעים להצביע על שמות חולים שנפטרו כתוצאה ישירה מהמצב.

6.

בשל מחסור בקמח, כל המאפיות בעיר עזה (המספקות גם ליישובי צפון הרצועה) הפסיקו פעולתן

•  כל המאפיות שהיו סגורות נפתחו.

7.

מערכת המים והביוב חדלה מלתפקד על פי הודעת עיריית עזה הנשלטת ע"י חמא"ס

•  אין אימות לטענות אלה ואין אימות לפגיעה בבארות באזור החוף.

•  קיימות בעיות אספקת מים בבניינים גבוהים בהעדר משאבות.

ביטויי מחאה על סגירת המעברים

הפגנות ותהלוכות

•  תושבי עזה ארגנו צעדת מחאה נגד סגירת המעברים. מאות צעדו ברחוב כשהם אוחזים בנרות ובשלטים באנגלית ובערבית (סוכנות ופא, 20 בינואר). חמא"ס ניצלה את המצוקה ההומניטארית על מנת להפעיל לחצים על מצרים לפתיחת מעבר רפיח. היא ארגנה הפגנה של מאות פלסטינים באזור מעבר רפיח, ביניהם רופאים ואזרחים, חולים ופצועים (ערוץ אלאקצא, 21 בינואר). הפגנה רבת משתתפים נוספת שנערכה ב-22 בינואר פוזרה ע"י אנשי ביטחון מצריים באלות וזרנוקי מים. הפלסטינים דיווחו על עשרות נפגעים. גם בערי יהודה ושומרון נערכו הפגנות (סי"צ, 20 בינואר). כמו כן התקיימו מספר הפגנות מחאה במחנות הפליטים הפלסטינים בירדן ובלבנון.


מהומות והפגנות במעבר רפיח ( 22 בינואר Pal-today)

הרשות הפלסטינית

•  אבו מאזן מחה נמרצות על צעדי ישראל וניסה "לנכס" לעצמו את חידוש מעבר הדלקים :

•  אבו מאזן פנה (20 בינואר) לגורמים בינלאומיים (מזכ"ל האו"ם באן קי-מון וכן לרביעייה ולליגה הערבית) בדרישה שיפעילו לחץ על ישראל על מנת שתסיר את המצור מעל רצועת עזה ותחדש את אספקת הדלק (סוכנות ופא, 20 בינואר). בהודעה נוספת מטעמו אמר אבו מאזן כי הוא מוכן לקבל על עצמו את ניהול המעברים על מנת לאפשר את פעילותם התקינה (סי"צ 21 בינואר).

•  נמר חמד, יועצו של אבו מאזן – הצהיר כי בזכות המאמצים האינטנסיביים של אבו מאזן מול הקהילה הבינלאומית הוחלט על הכנסת דלק, ציוד רפואי ומזון לרצועת עזה (ופא, 21 בינואר).

  חמא"ס

•  תנועת חמא"ס פתחה גם היא בקמפיין הסברתי לפתיחת המעברים שבמסגרתו:

•  ראש הלשכה המדינית של חמא"ס, ח’אלד משעל , פנה למצרים וביקש שתספק דלק לתחנת הכוח בעזה. במקביל, פנה למנהיגים הערביים וקרא להם להפעיל לחץ על מנת להפסיק את "הפשע הציוני" (אלג’זירה, 21 בינואר).


ח’אלד משעל, במסגרת שידור מיוחד בעקבות הפסקת החשמל
(ערוץ אלג’זירה, 20 בינואר)

•  תנועת חמא"ס פרסמה הודעת "זעקה לעזרה", בה היא מפצירה במצרים לפתוח את מעבר רפיח ( Palestine-info , 20 בינואר). וועדות ההתנגדות העממית איימו שאם לא יוסר המצור ולא תחודש אספקת הדלק הם יפתחו את מעבר רפיח בכוח (רדיו צות אלקדס, 20 בינואר).

•  בעקבות החלטת ישראל לאפשר כניסת דלקים ומצרכים הומניטאריים הצהיר דובר ממשלת חמא"ס כי החלטה זו הינה הישג של המאבק הפלסטיני ו"התקפלות" של ישראל (ערוץ אלג’זירה, 21 ינואר). מחמוד אלזהאר הצהיר כי חמא"ס תמשיך בדרך "הג’האד וההתנגדות" (קרי, דרך האלימות והטרור).


המעברים נסגרו ע"י ישראל וכל העולם הערבי והקהילה הבינלאומית אינם נוקפים אצבע
( 22 בינואר Pal-media )

מחאות בזירה הבין-ערבית והבין-לאומית

•  בזירה הבין-ערבית והבין-לאומית נשמעו מחאות על צעדי ישראל תוך הבעת דאגה למצב ההומניטארי המדרדר ברצועת עזה. כל זאת ללא כל התייחסות לירי הרקטות ולטרור מרצועת עזה העומדים ברקע המהלך הישראלי. במסגרת זאת:

•  שרי הליגה הערבית נועדו לישיבת חירום ובה דנו במצב ברצועת עזה.

•  מצרים – האירועים ברצועת עזה גררו שורה של מאמרי ביקורת חריפים ורווי שנאה לישראל בעיתונות המצרית. בשיחות טלפון שקיים נשיא מצרים מבארכ עם ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון הזהיר מפני הידרדרות המצב והדגיש כי על ישראל להפסיק את "התוקפנות נגד העם הפלסטיני בעזה" (סימז"ת, 21 בינואר).

•  בירדן –נערכו שורה של הפגנות ועצרות הזדהות בעיקר במחנות הפליטים הפלסטינים. עבדאללה מלך ירדן הורה על שיגור שיירת סיוע דחופה לרצועת עזה.

•  גורמי ממשל סוריים ולבנוניים – גינו את פעילות ישראל. ברחבי לבנון וסוריה נערכו הפגנות הזדהות . שר החוץ הסורי וליד מעלם גינה את "מעשי הטבח" והזהיר מפני "אסון הומניטארי".

•  איראן – נחלצה לטובת הפלסטינים תושבי הרצועה והיא פועלת להביא לכינוס של שרי החוץ של ארגון הועידה האסלאמית .

•  האו"ם – מזכ"ל מועצת הביטחון שוחח בנושא עם ראש הממשלה אהוד אולמרט . המועצה נענתה לבקשת מדינות ערב והקדימה ביממה את הדיון בנעשה במזרח התיכון ותקיים אותו ב-22 בינואר (סי"צ, 21 בינואר). סגן מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטאריים אמר כי ישראל פעלה באופן "בלתי מקובל ובלתי מוצדק מבחינה מוסרית" וכי צעד זה מסכן את תהליך השלום ( L’unita , 20 בינואר).

תגובות בישראל

•  "גורמי ביטחון" בישראל טוענים שלמרות סגירת המעברים למעבר אספקה ודלק קיים ברצועה מלאי סולר מספיק להפעלת תחנת הכוח ומלאי דלק מספיק להפעלת מכוניות. הם גם הדגישו כי נמשכת כסדרה אספקת החשמל מישראל למרות שתחנת הכוח באשקלון נמצאת תחת איום מתמיד של ירי רקטות .

•  אל"מ ניר פרס, ראש מנהלת התיאום והקישור בצה"ל , אמר כי למרות המורכבות הביטחונית ממשיכה ישראל לספק חשמל לרצועה. הוא הוסיף כי למרות שישראל לא סיפקה את כמות הדלק הנדרשת ע"י הפלסטינים ברצועה הדבר לא חייב החשכת הרצועה כולה מכיוון שקיימת אפשרות לוויסות של אספקת החשמל. לדבריו ישראל עומדת בקשר יומיומי עם ארגוני הסיוע הפועלים בעזה ועושה מאמץ לספק את הצרכים ההומניטאריים המיידיים.

•  תגובות בכירים במערכת הפוליטית הישראלית:

•  ראש הממשלה אהוד אולמרט ציין כי לישראל אין כל כוונה ליצור משבר הומניטארי ברצועת עזה אולם יחד עם זה אין שום כוונה להקל על חייהם של תושבי הרצועה כל זמן שישובי הנגב המערבי נמצאים תחת איום ירי הרקטות. אולמרט הוסיף כי מבחינתו אין מניעה שבשל מחסור בדלק תושבי רצועת עזה ילכו ברגל .

•  בנאום שנשא בכנס הרצליה התייחס שר הביטחון אהוד ברק למצב ברצועת עזה. לדבריו ישראל אינה מתכוונת להפחית את הלחץ על הפלסטינים כל עוד תושבי הנגב המערבי ושדרות חיים תחת איום של ירי רקטות.

•  בפגישה עם עמיתה ההולנדי אמרה שרת החוץ ציפי לבני כי חמא"ס יכולה לשנות את המצב הקיים ברצועת עזה רק אם תפסיק את הטרור. בתגובה לביקורת על צעדה של ישראל אמרה השרה כי אין בכוונתה של ישראל להעניש את האוכלוסייה האזרחית אולם על הפלסטינים להבין שלא יזכו לרווח פוליטי מטרור.

•  אלוף (מיל’) עמוס גלעד , ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, אמר כי רצועת עזה אינה עוברת משבר הומניטארי. ישראל עושה כל העת כמיטב יכולתה על מנת שלא ייווצר מצב של משבר ברצועה בעוד שבצד השני הפלסטינים תוקפים על מנת לרצוח אזרחים ישראלים, ומונעים מהרשות הפלסטינית להגיע למשא ומתן.


1 ראוי לציין כי ניתן לווסת בין תחנות הכוח השונות. שכן תחנות הכוח המקומיות בעזה מספקות רק כ-25% מאספקת החשמל. צפון הרצועה ודרום הרצועה מקבלים את אספקת החשמל מישראל (כ-70% מצריכת החשמל) וממצרים (כ-5%).

2 על בסיס דיווחי מקורות ביטחוניים ישראליים ומקורות פלסטינים

לראש העמוד