מבט לאיראן

14– 28 באוגוסט 2023 מאת: ד"ר רז צימט
מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא'ני (תסנים, 19 באוגוסט 2023)

מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא'ני (תסנים, 19 באוגוסט 2023)

פגישת חסן נצראללה עם יועץ שר החוץ האיראני (פארס, 19 באוגוסט 2023)

פגישת חסן נצראללה עם יועץ שר החוץ האיראני (פארס, 19 באוגוסט 2023)

פגישת שגרירי איראן וסוריה בבגדאד (אירנ

פגישת שגרירי איראן וסוריה בבגדאד (אירנ"א, 22 באוגוסט 2023)

עיקרים
  • מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא’ני, הצהיר בנאום בכנס של מפקדים במשמרות המהפכה, כי ישראל נתונה בתנאים קשים מבפנים ומבחוץ ונמצאת בתהליך שקיעה וקריסה. הוא ציין, כי ידה של “חזית ההתנגדות” נמצאת על העליונה.
  • עלי-אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של מנהיג איראן, שוחח בטלפון עם ראש הלשכה המדינית של חמאס ועם מזכ”ל הג’האד האסלאמי הפלסטיני, הדגיש בפניהם את תמיכתה הנמשכת של איראן בפלסטינים ושיבח את “התנגדות העם הפלסטיני”, במיוחד בגדה המערבית. כמו כן, שוחח ולאיתי עם סגן מזכ”ל חזבאללה ובירך אותו לרגל יום השנה למלחמת לבנון השנייה.
  • במסגרת פעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי, משטרת ישראל וצה”ל, נעצרו במהלך חודש יולי 2023 מספר אזרחים ישראלים, תושבי כפר קאסם, וברשותם מטעני חבלה מתוצרת איראנית ואמצעי לחימה רבים נוספים.
  • ערוץ חדשות סורי דיווח על המשך פעילות מתוגברת של משמרות המהפכה והמיליציות הפרו-איראניות בדיר אלזור שבמזרח סוריה.
  • מזכ”ל לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה אמר בריאיון לסוכנות ידיעות איראנית, כי טרם נקבע מועד לתחילת פעילותו של הבנק המשותף לאיראן ולסוריה. הדברים נאמרו על רקע דיוני הוועדה הכלכלית המשותפת לאיראן ולסוריה, שהתקיימו בטהראן בסוף חודש יולי 2023, במהלכם נמסר על תחילת פעילותו של בנק איראני בסוריה.
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נפגש עם יועצו של שר החוץ האיראני ועם שגריר איראן בבירות, ודן עימם בהתפתחויות האחרונות בלבנון ובאזור. קודם לכן נועד יועצו של שר החוץ עם יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי.
  • מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה ביקר במחצית אוגוסט 2023 בעיראק ונועד עם ראש הממשלה ועם ראשי “מסגרת התיאום” השיעית. העיתון אלערבי אלג’דיד דיווח, כי במהלך הביקור דרש קאא’ני מראשי המיליציות השיעיות להימנע מכל פעולה צבאית נגד מטרות אמריקאיות במדינה בעת הנוכחית.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא’ני, אמר בנאום בכנס של מפקדים במשמרות המהפכה, כי “המשטר הציוני” נמצא בתהליך שקיעה וקריסה וכי ישראל נתונה בתנאים קשים הן מבפנים והן מבחוץ. הוא ציין, כי בתקופה האחרונה ביצעו “כוחות ההתנגדות” בגדה המערבית בין 15 ל-30 מתקפות מדי יום כנגד “המשטר הציוני”. עוד אמר קאא’ני, כי ידו של “ציר ההתנגדות” נמצאת על העליונה ביחס ל”משטר הציוני” וכי הוא הצליח להשיב לעצמו את זכותו לגז, מה שלא היה ניתן להשגה ללא ההתנגדות של חזבאללה (תסנים, 19 באוגוסט 2023).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של מנהיג איראן, שוחח בטלפון עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, ועם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, זיאד אלנח’אלה. ולאיתי שיבח את “התנגדות העם הפלסטיני”, במיוחד בגדה המערבית, והדגיש את תמיכתה הנמשכת של איראן ב”התנגדות”. הוא ציין, כי עמידתם האיתנה של הפלסטינים אל מול האויבים היא מקור לגאווה וכי אין ספק בניצחונם. הניה הודה לולאיתי על תמיכת איראן בפלסטינים וב”ציר ההתנגדות” וציין, כי “ההתנגדות” בגדה המערבית תימשך. אלנח’אלה הביע, אף הוא, הערכה על תמיכת הרפובליקה האסלאמית בפלסטינים. כמו כן, שוחח ולאיתי בטלפון עם סגן מזכ”ל חזבאללה, שיח’ נעים קאסם, ובירך אותו לרגל יום השנה למלחמת לבנון השנייה. קאסם ציין, כי לתמיכת איראן היה תפקיד חשוב בניצחונות חזבאללה וכי הארגון לא ישכח תמיכה זו (איסנ”א, 22 באוגוסט 2023).
  • שירות הביטחון הכללי עדכן ב-24 באוגוסט 2023, כי במסגרת פעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי, משטרת ישראל וצה״ל, נעצרו במהלך חודש יולי 2023 מספר אזרחים ישראלים, תושבי כפר קאסם, בחשד לקבלת אמצעי לחימה רבים ואיכותיים. ברשותם אותרו שני מטעני חבלה מתוצרת איראנית ואמצעי לחימה נוספים. גורם בכיר בשירות הביטחון הכללי מסר, כי הפרשיה ממחישה פעם נוספת את המאמצים של גורמי טרור מחזבאללה ומאיראן לנצל את אזרחי ישראל הערבים לפעילות ביטחונית כנגד המדינה (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 24 באוגוסט 2023).
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • ערוץ החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (17 באוגוסט 2023) על המשך פעילות מתוגברת של משמרות המהפכה והמיליציות הפרו-איראניות בדיר אלזור שבמזרח סוריה. על פי דיווח זה, העבירו משמרות המהפכה כלי רכב כבדים למזרח דיר אלזור לשם הקמת מבנה איראני קבוע בעיר. פעילות הבינוי הוטלה בידי מפקד משמרות המהפכה באזור, חאג’ כמיל, על אגודת “ג’האד הבינוי” האיראנית. עוד נמסר בדיווח, כי המיליציות הפרו-איראניות החלו בהסבת מבנים באזור למחסנים לאמצעי לחימה ובהקמת מחנה אימונים בתוך דיר אלזור.
  • ב-21 באוגוסט 2023, מעט לפני חצות, דווח על תקיפה המיוחסת לישראל נגד יעדים באזור אלכסוה ואלע’זלניה, דרומית לדמשק. על-פי מקורות סוריים, היעדים שהותקפו היו של חזבאללה ואיראן (הטלוויזיה הסורית, 21 באוגוסט 2023). בתקיפה נוספת, שיוחסה לישראל ב-28 באוגוסט 2023, דווח על פגיעה בציוד צבאי רגיש, שהועבר מאיראן (אלחדת’, 28 באוגוסט 2023). 
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני (Nasser Kanani), מתח ביקורת על המשך הנוכחות האמריקאית בסוריה ואמר כי היא אינה חוקית ומנוגדת לחוק הבינלאומי. במסיבת העיתונאים השבועית שלו טען כנעאני, כי המשך הנוכחות האמריקאית בסוריה מכשירה את הקרקע להגברת פעילותן של “קבוצות הטרור” במדינה וכי גם ממשלת סוריה דורשת לשים קץ לכיבוש האמריקאי. עוד אמר דובר משרד החוץ, כי נוכחות איראן בסוריה מתקיימת בהתאם לבקשתה של הממשלה החוקית והרשמית בסוריה ובמסגרת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות במאבק בטרור (פארס, 21 באוגוסט 2023).
  • מזכ”ל לשכת המסחר המשותפת לאיראן ולסוריה, חסן שמשאדי (Hassan Shamshadi), אמר בריאיון לסוכנות ידיעות איראנית, כי טרם נקבע מועד לתחילת פעילותו של הבנק המשותף לאיראן ולסוריה. הוא ציין, כי פתיחת בנק כזה נחוצה עבור המגזר הפרטי האיראני לביצוע עסקאות פיננסיות עם סוריה ולצורך הרחבת הקשרים המסחריים והכלכליים בין שתי המדינות. הוא הוסיף, כי הבנק המשותף נמצא בשלבי הקמה, אך טרם הוקם באופן רשמי ועדיין לא ניתן לבצע העברות כספים באמצעותו (iqna.ir, 13 באוגוסט 2023). במהלך דיוני הוועדה הכלכלית המשותפת לאיראן ולסוריה, שהתקיימו בטהראן בסוף חודש יולי 2023, נמסר על תחילת פעילותו של בנק איראני בסוריה.
  • שר החוץ האיראני, חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein-Amir Abdollahian), הדגיש במסר ששלח ב-13 באוגוסט 2023 למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, כי “איראן לא תחסוך שום מאמץ כדי לסייע לציר ההתנגדות עד הסרה מלאה של הכיבוש והשמדת הציונות באופן מוחלט”. המסר נשלח לרגל ציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה (תסנים, 13 באוגוסט 2023).
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נפגש ב-19 באוגוסט 2023 עם מהדי שושתרי (Mehdi Shoushtari), יועצו של שר החוץ האיראני ומנכ”ל לענייני מערב אסיה וצפון אפריקה במשרד החוץ. בפגישה השתתף גם שגריר איראן בבירות, מג’תבא אמאני (Mojtaba Amani). העיתון הלבנוני אלאח’באר דיווח, כי בפגישה דנו השניים בהתפתחויות האחרונות בלבנון ובאזור. ב-18 באוגוסט נועד שושתרי עם יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, ודן עימו במצב בלבנון ובאזור ובקשרים בין איראן ולבנון (פארס, 19 באוגוסט 2023).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • סוכנות הידיעות שפק ניוז (Shafaq news) דיווחה ב-15 באוגוסט 2023 מפי מקור מדיני, כי מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, אסמאעיל קאא’ני, הגיע לביקור בעיראק כדי לדון עם ראש הממשלה, מחמד שיאע אלסודאני, ועם ראשי “מסגרת התיאום” השיעית ביחסים בין עיראק לארצות הברית על רקע המשא ומתן העיראקי-אמריקאי על הנוכחות האמריקאית במדינה וכן בהיערכות “מסגרת התיאום” לקראת הבחירות המחוזיות. ביוני 2023 ביקרה משלחת מטעם “מסגרת התיאום” בטהראן ונפגשה עם בכירים איראנים כדי לדון במאמצים לכונן קואליציה משותפת של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות לקראת הבחירות המחוזיות הצפויות להתקיים בעיראק בדצמבר 2023 (שפק ניוז, 25 ביוני 2023). העיתון אלערבי אלג’דיד דיווח (16 באוגוסט 2023), כי במהלך ביקורו בעיראק, דרש קאא’ני מראשי המיליציות השיעיות להימנע מכל פעולה צבאית נגד מטרות אמריקאיות במדינה בעת הנוכחית. כמו כן, דן מפקד כוח קדס בנוכחות קבוצות האופוזיציה הכורדיות הבדלניות האיראניות בצפון עיראק על רקע הדרישה האיראנית לפרקם מנשקם.
  • שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק (Mohammad Kazem Al-e Sadegh), נפגש ב-22 באוגוסט 2023 עם שגריר סוריה בבגדאד, צטאם ג’דעאן אלדנדח (Satam Jadaan al-Dandah). בפגישה, שהתקיימה בשגרירות האיראנית בבגדאד, דנו השניים בהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות וכן במצב הפנימי בעיראק. שני השגרירים הביעו דאגה לנוכח הפעילות הצבאית האמריקאית בגבול עיראק-סוריה והשפעתה על ערעור היציבות באזור. כמו כן, דנו השניים באפשרות לשיתוף פעולה רב-צדדי בקידום פרויקטים תשתיתיים ותחבורתיים בעיראק ובמדינות האזור (אירנ”א, 22 באוגוסט 2023).