חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 24-18 ביוני 2014)

השבוע נורה טיל משטח סוריה שגרם למותו של נער ישראלי.

השבוע נורה טיל משטח סוריה שגרם למותו של נער ישראלי.

פעילות לילית של כוחות צה

פעילות לילית של כוחות צה"ל.

הרמטכ

הרמטכ"ל עם הכוחות בשטח (דובר צה"ל, 21 ביוני 2014)

תעמולת כזב של חמאס: ח'אלד משעל מציג במהלך הראיון תמונות המוכיחות, לטענתו, כי שניים מן הנערים החטופים היו חיילי צה

תעמולת כזב של חמאס: ח'אלד משעל מציג במהלך הראיון תמונות המוכיחות, לטענתו, כי שניים מן הנערים החטופים היו חיילי צה"ל (אלג'זירה, 23 ביוני 2014)

מסיבת עיתונאים בעזה של נציגי ארגוני הטרור (ערוץ אלוטניה, 17 ביוני 2014)

מסיבת עיתונאים בעזה של נציגי ארגוני הטרור (ערוץ אלוטניה, 17 ביוני 2014)

תהלוכת הזדהות עם תושבי יהודה ושומרון בח'אן יונס (פלסטין אלא'ן, 18 ביוני 2014)

תהלוכת הזדהות עם תושבי יהודה ושומרון בח'אן יונס (פלסטין אלא'ן, 18 ביוני 2014)

אסמאעיל הניה בהלוויה נושא את ארונו של אחד ההרוגים (פלסטין אינפו, 20 ביוני 2014)

אסמאעיל הניה בהלוויה נושא את ארונו של אחד ההרוגים (פלסטין אינפו, 20 ביוני 2014)

אימונים סמי-צבאיים וביום חטיפה של חיילים ישראליים במחנה הקיץ של חמאס בח'אן יונס

אימונים סמי-צבאיים וביום חטיפה של חיילים ישראליים במחנה הקיץ של חמאס בח'אן יונס

תרגיל המדמה פיצוץ אופנוע חטיפת אזרחים/חיילים (פייסבוק, 12 ביוני 2014)

תרגיל המדמה פיצוץ אופנוע חטיפת אזרחים/חיילים (פייסבוק, 12 ביוני 2014)

כרזה המעודדת חטיפת חיילי צה

כרזה המעודדת חטיפת חיילי צה"ל. בערבית : "אסירנו בכלא הכיבוש הציוני... בקרוב תזכו לחירות"

  • מבצע החיפושים הנרחב "שובו אחים" להחזרת שלושת הנערים החטופים, המתמקד במרחב חברון, נמשך זה היום ה-11. עד כה לא אותרו הנערים. במקביל ביצע צה"ל ברחבי יהודה ושומרון פעילות, שמטרתה לפגוע בתשתית חמאס. במהלך הפעילות נעצרו למעלה מ-300 חשודים, מרביתם (כ-240) פעילי חמאס. בין העצורים 56 משוחררי "עסקת שליט". כמו כן הוחרמו אמצעי לחימה ונסגרו מוסדות וארגונים המזוהים עם חמאס. 
  • השבוע נהרג בתקרית ברמת הגולן נער ישראלי כתוצאה מירי טיל נ"ט. ישראל הטילה את האחריות על המשטר הסורי וחיל האוויר תקף מוצבים של צבא סוריה.
  • אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, נשא נאום בג'דה בו קבע, כי מי שביצע את החטיפה "רוצה להרוס אותנו ואנו נבוא עימו חשבון". במקביל, תקפה הרשות את פעילות צה"ל ביהודה ושומרון ובשטח ניכרת תסיסה של האוכלוסייה כתוצאה מהחיכוך עם צה"ל. חמאס מתחה ביקורת קשה על נאום אבו מאזן ובשטח תקפו תושבים זועמים את תחנת המשטרה של הרשות בראמאללה.  
הריגתו של נער כתוצאה מירי טיל נ"ט מסוריה לשטח ישראל

נער ישראלי בן 13 נהרג ושני ישראלים נפצעו, כתוצאה מירי משטח סוריה לעבר משאית אזרחית ליד תל חזקה, שבמרכז רמת הגולן. זוהי התקרית החמורה ביותר ברמת הגולן מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה. כלי הרכב שנפגע הוא של קבלן של משרד הביטחון, שביצע עבודות שגרתיות לשיפור אמצעי הביטחון באזור גדר הביטחון. ההרוג הוא מחמד פהמי קראקרה, בן 13 מהכפר עראבה שבגליל, בנו של נהג המשאית, שהתלווה לאביו בעת עבודתו ביום הראשון לחופשת הקיץ. האב, נפצע באורח קל .

על פי הערכות גורמי ביטחון, שפורסמו בתקשורת הישראלית, שוגר לעבר המשאית טיל נ"ט מסוג קורנט משטח הנמצא, בשליטת צבא סוריה. בתגובה תקף צה"ל ב-22 ביוני 2014  תשעה יעדים של צבא סוריה, השייכים לחטיבה 90, בחלק הסורי של רמת הגולן. בין היעדים, שהותקפו מוצבים של צבא סוריה ועמדות ירי (דובר צה"ל, 23 ביוני 2014).  כלי התקשורת הסוריים דיווחו על מספר הרוגים ופצועים בתקיפה. ממשלת סוריה גינתה את "התקיפה הבוטה".

שר הביטחון בוגי יעלון אמר, כי תקיפת צה"ל בוצעה בעקבות התקרית החמורה, שבה נהרג נער ישראלי ונפצעו שניים נוספים. לדבריו ישראל רואה את המשטר הסורי ואת צבא סוריה כאחראים לנעשה בשטח שבשליטתם. הוא הוסיף, כי ישראל תמשיך להגיב בצורה תקיפה וקשה נגד כל פרובוקציה ופגיעה בריבונותה בין אם מדובר בצבא סורה או בגורמי טרור הפועלים משטחה (3 ביוני 2014, ynet). 

המצב בשטח
  • במהלך השבוע נמשכו החיפושים אחר שלושת הנערים, שנחטפו ב-12 ביוני 2014 בדרכם לביתם (כשהנחת העבודה היא, שהחטופים בחיים). במקביל, התנהלו פעולות, שמטרתן לפגוע במוקדי כוח של חמאס ביהודה ושומרון. במהלך השבוע התפרשה הפעילות בכל רחבי יהודה ושומרון תוך ריכוז מאמץ מיוחד בחברון וסביבותיה. החל מ-22 ביוני 2014 החלו כוחות הביטחון ממקדים פעילותם בתאי שטח קטנים יחסית. במקביל לסריקות נמשכו מאמצי האיתור במישור המודיעיני (דובר צה"ל, 22 ביוני 2014).
  • עד כה נסרקו במהלך המבצע למעלה מ-1,000 יעדים ונעצרו למעלה מ-300 חשודים, מרביתם (כ-240) פעילי חמאס, כולל פעילים בכירים ביהודה ושומרון.  56 מבין העצורים הם משוחררי עסקת שליט. כמו כן הוחרמו אמצעי לחימה, נסגרו משרדי מוסדות וארגונים המסייעים לפעילות חמאס (דובר צה"ל, 22 ביוני 2014).

מימין: פעילות צה"ל ביהודה ושומרון (דובר צה"ל, 21 ביוני 2014). משמאל: סריקת בורות מים באזור חברון (סוכנות תצפית, 22 ביוני צילום: דובר יחידת חילוץ עציון - משטרת מחוז ש"י)
מימין: פעילות צה"ל ביהודה ושומרון (דובר צה"ל, 21 ביוני 2014). משמאל: סריקת בורות מים באזור חברון (סוכנות תצפית, 22 ביוני צילום: דובר יחידת חילוץ עציון - משטרת מחוז ש"י)

  • מרבית פעילות כוחות הביטחון התבצעה ללא הפרעה אולם אירעו כמה מקרים בהם נתקלו הכוחות בהתנגדות. במהלך הפעילות נהרגו ארבעה פלסטינים במהלך תקריות מקומיות, שבהן ניסו פלסטינים לפגוע בכוחות הביטחון ולהפריע לפעילותם. להלן אירועים בולטים (דובר צה"ל):
  • 18 ביוני 2014- במהלך פעילות בשכם חשפו כוחות צה"ל מצבור אמצעי לחימה, שכלל בין השאר, רובי M-16, רימונים, אקדחים, מטעני חבלה ומאות קליעים. במהלך הפעילות הושלך מטען חבלה לעבר הכוח.
  • 19 ביוני 2014- במהלך פעילות כוחות הביטחון בג'נין נפתחה אש לעבר הכוח והושלכו מטענים. הכוח ביצע ירי כתוצאה ממנו נפצעו מספר פלסטינים.
  • ב-20 ביוני 2014- נהרג נער בדורא (אזור חברון), בעקבות עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל, שביצעו סריקות באזור (מען, 20 ביוני 2014). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מותו של פלסטיני מחנה הפליטים קלנדיא בעימותים עם כוחות צה"ל (צפא, מען, 20 ביוני 2014).
  • ב-21 ביוני 2014– במהלך פעילות בראמאללה יידו הפלסטינים אבנים לעבר כלי רכב צבאיים וניסו למנוע מהם לבצע מעצרים.
  • בליל 22 ביוני 2014- נהרגו שני פלסטינים. באזור שכם נורה פלסטיני במהלך עימותים במחנה הפליטים אלעין, הסמוך לשכם, לאחר שכוחות הביטחון נכנסו למחנה וביצעו חיפושים בבתים. ככל הנראה היה ההרוג מעורער בנפשו אשר הגיע בטעות אל כוח צה"ל.
תגובות למבצע "שובו אחים"
דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו
  • בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי מתבצע עתה מאמץ מתמשך להחזרת החטופים אשר כרוך בחיכוך מסוים עם האוכלוסייה האזרחית ביהודה ושומרון. לדבריו אין לישראל כל כוונה לפגוע בזדון באף אחד והכוחות נוקטים בדרך הדרושה להגנה עצמית. אולם הוסיף, כי מעת לעת יש קורבנות ונפגעים בצד הפלסטיני כתוצאה מפעולות ההגנה העצמית של כוחותינו. ישראל ממוקדת במציאת החטופים כמו גם במציאת החוטפים ופגיעה בחמאס אשר קיימות הוכחות חד-משמעיות כי הוא זה שעומד מאחורי החטיפה  (משרד ראש הממשלה, 22 ביוני 2014).
נאום אבו מאזן בג'דה
  • בנאום, שנשא אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית בג'דה, שבסעודיה, בפני משתתפי כינוס שרי החוץ של המדינות האסלאמיות הוא תקף בחריפות את מבצעי החטיפה. לדבריו "מי שביצע את החטיפה רוצה להרוס אותנו ואנו נבוא עימו חשבון". עוד ציין בדבריו, כי מי, שתוקף ומאשים את הרשות הפלסטינית על עניין התיאום הביטחוני צריך להבין, כי זהו אינטרס של הרשות, שמטרתו להגן על העם הפלסטיני שכן הרשות אינה רוצה להגיע פעם נוספת למצב של אנרכיה וחורבן כפי שקרה באנתיפאדה השנייה. לדבריו הרשות מקיימת עם ישראל תיאום כדי להגיע לנערים הללו כיוון שהם בראש ובראשונה בני אדם, שיש לחפש ולהשיבם לחיק משפחותיהם. יחד עם זאת הוא  מתח ביקורת על הפעילות הישראלית ואמר, כי ישראל מסלימה את צעדיה למרות, שהחטיפה בוצעה בשטח שאין לרשות אחריות ביטחונית עליו ולמרות שישראל לא עדכנה את הרשות על האירוע מיד כשקרה אלא רק כ-12 שעות מאוחר יותר (מען, 18 ביוני 2014).
  • נאומו של אבו מאזן עורר ביקורת נוקבת, בעיקר מצד דוברי חמאס:
  •  סאמי אבו זהרי, דובר חמאס,  אמר, כי דבריו של אבו מאזן "בלתי מוצדקים ומזיקים לפיוס" דברים אלו מהווים הפרה של הסכם קהיר ופגעים במוראל של אלפי אסירים. לדבריו דברי אבו מאזן מתבססים רק על הנראטיב הישראלי ללא ראיות אמיתיות מהשטח  (אלרסאלה.נט, 18 ביוני 2014).
  • יוסף רזקה, יועצו של אסמאעיל הניה, אמר כי בדבריו "קידש" למעשה אבו מאזן את התיאום הביטחוני עם ישראל. לדבריו עמדתו של אבו מאזן העמידה את תנועת פתח במבחן קשה מול דעת הקהל הפלסטינית והיא מחייבת לקרוא לוועידה כללית שתדון בהצהרות אלה תבחן אותן ותביא לקבלת החלטות מתאימות בתחום זה (פלסטין און ליין, 20 ביוני 2014).
תגובות נוספות ברשות הפלסטינית
  • ככל שנוקפים הימים ופעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון נמשכת עולות המחאות מצד הנהגת הרשות הפלסטינית כמו גם בקרב הציבור, שמרקם החיים שלו השתבש. דוברי הרשות מציגים את  פעילות צה"ל כ"מדיניות ענישה קולקטיבית" המכוונת נגד הציבור הפלסטיני. בהודעה רשמית, שפרסמה הרשות הפלסטינית היא גינתה את הפעילות הישראלית ואת מעצרם מחדש של האסירים המשוחררים וקראה לקהילה הבינלאומית להתערב. לדברי ההודעה השימוש, שעושה ממשלת נתניהו בהיעלמותם של שלושה מתנחלים כתירוץ להטלת עונשים חמורים על העם הפלסטיני סותר את המשפט הבינלאומי וההומניטארי (ופא, 19 ביוני 2014).
  • במקביל החלה הרשות הפלסטינית בפעילות בינלאומית. במסגרת זאת פועלת הרשות להביא לכינוס ישיבה דחופה של מועצת הביטחון של האו"ם כדי "לשים קץ לתוקפנות הישראלית ולצעדי הענישה הקולקטיביים שנוקטת ישראל" (ופא, 22 ביוני 2014). ריאצ' אלמלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית אמר, כי משרד החוץ הוציא הוראה לשגרירים ברחבי העולם לפנות למשרדי החוץ ולראשי המדינות והפרלמנטים כדי שאלה יגנו את "פשעי המלחמה" של ישראל נגד הפלסטינים. לדבריו תשלחנה גם אגרות למזכ"ל האו"ם נשיא מועצת הביטחון של האו"ם, יו"ר העצרת הכללית ושרת החוץ של האיחוד האירופאי, כדי שינקטו צעדים להפסקת הפשעים נגד הפלסטינים (קול פלסטין, 22 ביוני 2014).
  • כפועל יוצא מפעילות צה"ל והחיכוך, שהיא יוצרת עם האוכלוסייה, החלה בשטח החלה תסיסה נגד הרשות הפלסטינית והתיאום הביטחוני עם ישראל. בחברון וראמאללה התקיימו הפגנות מחאה נגד המשך התיאום הביטחוני. תושבים זועמים תקפו את תחנת המשטרה בראמאללה והשחיתו כלי רכב של המשטרה הפלסטינית (וטן ללאנבאא', 22 ביוני 2014). חמאס מצידה, פתחה בקמפיין ברשתות החברתיות תחת הכותרת "התיאום=בגידה."

מימין: תקיפת תחנת המשטרה הפלסטינית בראמאללה במחאה על התיאום הביטחוני עם ישראל (ערוץ RAYA FM, 22 ביוני 2014). משמאל: אחד מכלי רכב של המשטרה הפלסטינית, שהושחת (פלסטין אלא'ן, 22 ביוני 2014)
מימין: תקיפת תחנת המשטרה הפלסטינית בראמאללה במחאה על התיאום הביטחוני עם ישראל (22 ביוני 2014,  ערוץ RAYA FM). משמאל: אחד מכלי רכב של המשטרה הפלסטינית, שהושחת (פלסטין אלא'ן, 22 ביוני 2014)

תגובות בכירי חמאס
  • בחמאס ממשיכים לברך על החטיפה אולם יחד עם זאת להכחיש קשר לאירוע.ב-23 ביוני 2014 בראיון לערוץ אלג'זירה, התייחס לאירועים בפעם הראשונה מאז החטיפה ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס.  להלן עיקרי דבריו:
  • בתשובה לשאלה באם לחמאס קשר לחטיפה אמר, כי אינו יכול להשיב לשאלה מאחר ואין בידי התנועה מידע על מה שקרה ועל כן אין הוא יכול לאשר או להכחיש. יחד עם זאת ציין, כי אם נכון הדבר, שארגון פלסטיני ביצע זאת, אזי "תבורכנה ידיו". שכן, מעשה שכזה הוא חובה של העם הפלסטיני.
  • בהתייחסו לשרשרת הפיקוד בחמאס אמר, כי הזרוע הצבאית של חמאס כפופה למדיניות הנהגת התנועה.  לדבריו חברי הלשכה המדינית והוא בראשם נושאים באחריות על כל פעולות חברי חמאס, כולל הפעולות הצבאיות. לדבריו מדיניות "ההתנגדות" מותוות על ידי ההנהגה באופן כללי  אולם פרטים ספציפיים לגבי פעולה, זו או אחרת, אינם מצריכים הנחיות מפורטות מהנהגת התנועה.
  • באשר לנושא "ההתנגדות" במסגרת הפיוס הפנים-פלסטיני אמר משעל, כי בהסתמך על הסכם קהיר משנת 2005, זכותו של העם הפלסטיני לבצע התנגדות כדי לסיים את ה"כיבוש" להקים מדינה פלסטינית הוא טען, כי דברים דומים צוינו במסמך הפיוס של שנת 2006 שם כתוב "התנגדות על כל צורותיה" (קרי, נכללת בה גם הפעילות המזוינת) וכל מי שחתום על המסמך מסכים לכך. כמו כן צוין במסמך הפיוס, כי מטרתם של גופי הביטחון הפלסטינים להגן על מולדתם ועל האזרחים, כלומר "להגן על נשק ההתנגדות" (אלג'זירה, 23 ביוני 2014).
  • בדברים, שנשא אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס אמר, כי ביהודה ושומרון מתרחשת כבר עתה אנתיפאדה. הוא ציין, כי כל מה שישראל עושה ביהודה ושומרון לא רק שלא ינחית מכה ל"התנגדות" או לחמאס אלא יגרום לתוצאה הפוכה (ערוץ אלאקצא, 23 ביוני 2014).
תגובות חמאס סגירת שלוחת ערוץ אלאקצא ביהודה ושומרון
  • לאחר שהוצא צו אלוף לסגירת שלוחת ערוץ אלאקצא של חמאס ביהודה ושומרון, שנפתחה בעקבות הפיוס,  יצא הערוץ בקמפיין תחת הכותרת "הייה כתבנו". הוא פנה לאזרחים לעקוף את האיסור ולדווח על אירועים ולשתף בתמונות וסרטונים באמצעות דף הפייסבוק חשבון הטויטר של הערוץ. קבוצת עיתונאים הפגינה מול בניין שלוחת ערוץ אלאקצא בראמאללה.
  • סאמי אבו זהרי דובר חמאס גינה את הצו ואמר, כי הדבר מהווה הסלמה חמורה, שמטרתה למנוע את חשיפת האמת. בהתייחסו לטענות, כי הערוץ מסית את תושבי יהודה ושומרון לאלימות אמר מחמד ת'ריא,  מנהל ערוץ אלאקצא ברצועת עזה,  כי אמירות אלה משמחות אותו ואת הערוץ, שכן זוהי גאווה עבורם לתת השראה להתנגדות העם הפלסטיני בין אם בגדה או ברצועת עזה (אלקדס, 19 ביוני 2014).
נעצרו רוצחיו של ברוך מזרחי ז"ל
  • הותר לפרסום, כי כוחות הביטחון הישראליים עצרו ב-7 במאי 2014 שני חשודים, אב ובנו, תושבי הכפר אד'נא במעורבות בפיגוע הירי בערב ליל הסדר (14 באפריל 2014)[1] בו נהרג ניצב משנה ברוך מזרחי ז"ל  (שירות הביטחון הכללי, 23 ביוני 2014):
  • זיאד חסאן עואד– בן 42 פעיל חמאס חשוד, כי הוא ביצע את הרצח. הוא היה כלוא בעבר בישראל בשל רצח פלסטינים, שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל. הוא שוחרר במסגרת עסקת שליט באוקטובר 2011.
  • עז אלדין זיאד חסאן עואד– בן 18, בנו של זיאד עואד, החשוד כי לקח חלק בתכנון הפיגוע וסייע לאביו להימלט לאחר ביצועו.

מימין : זיאד חסאן עואד ובנו עז אלדין עואד (מען, 23 ביוני 2014). משמאל: סרטון המתעד את  קבלת הפנים שנערכה לזיאד עואד(מוקף בעיגול צהוב) בכפרו אד'נא עם שחרורו במסגרת עסקת שליט (סרטון יוטיוב, 20 באוקטובר 2011)
מימין : זיאד חסאן עואד ובנו עז אלדין עואד (מען, 23 ביוני 2014). משמאל: סרטון המתעד את  קבלת הפנים שנערכה לזיאד עואד(מוקף בעיגול צהוב) בכפרו אד'נא עם שחרורו במסגרת עסקת שליט (סרטון יוטיוב, 20 באוקטובר 2011)

  • במהלך החקירה הודה בנו של זיאד עואד, כי ידע על כוונות הפיגוע של אביו והסגיר לידי חוקריו את רובה קלצ'ניקוב באמצעותו בוצע הפיגוע. עוד עלה בחקירה, כי טרם ביצוע הפיגוע רכש זיאד עואד אופנוע והשיג רובה ואף הגיע למקום הפיגוע כדי לאסוף מידע ולערוך תצפיות. למרות, שהשניים היו פעילי חמאס נראה, כי הפיגוע בוצע ללא הכוונה או סיוע מבחוץ כשהמניע לביצועו היה ככל הנראה דתי (שירות ביטחון כללי, 23 ביוני 2014).
  • במסגרת עסקת שליט (אוקטובר 2011) שוחררו סה"כ 1,027 מחבלים פלסטינים, כ-600 מהם הגיעו ליהודה ושומרון. מאז העסקה נעצרו מחדש 76 משוחררים. בימים האחרונים במהלך מבצעי כוחות הביטחון ביהודה ושומרון לאיתור שלושת הנערים החטופים, נעצרו 56 משוחררים נוספים. מעצרו של המחבל, ששוחרר בעסקת שליט, ממחיש פעם נוספת את מעורבותם של משוחררי העסקה בביצוע פיגועים ביהודה ושומרון ובהכוונתם מבחוץ.
מחבל חדר מרצועת עזה לישראל
  • ב-22 ביוני 2014 לפנות בוקר חדר פלסטיני לשטח ישראל מדרום רצועת עזה. החדירה בוצעה בין הישובים יתד ושדי אברהם, בחבל שלום כ-4 ק"מ מגבול הרצועה. כוח צה"ל הוזנק למקום ועצר את המסתנן, שרשותו נמצא רימון (22 ביוני 2014, ynet).
  • יוזכר כי בליל 26-25 בנובמבר 2012, מיד עם תום מבצע "עמוד ענן", הגיע מחבל, שחדר מרצועת עזה דרך גדר הביטחון, לישוב שדי אברהם. המחבל נכנס לבית בישוב איים בסכין על דיירת הבית. האישה נאבקה עימו, בעודה מגוננת על ארבעת ילידיה, עד שהצליחה להתגבר עליו לכלוא אותו בחדר השירותים ולהזעיק עזרה (27 בנובמבר 2012, ynet).

ירי רקטות לעבר ישראל

  • במקביל לחיפושים אחר הנערים ביהודה ושומרון חלה עלייה באירועי ירי הרקטות ופצצות המרגמה מרצועת עזה לדרום ישראל סה"כ אותרו במהלך השבוע החולף שש נפילות של רקטות בנגב המערבי  (מאז תחילת מבצע "שובו אחים" אותרו 12 נפילות רקטות בשטח ישראל) . להלן פירוט:
  • ב-19 ביוני 2014- אותרו שתי נפילות של רקטות בשטח ישראל.
  • ב-20 ביוני 2014- אותרה נפילה של רקטה על כביש במועצה האזורית חוף אשקלון. הרקטה נחתה על הכביש באזור החממות של אחד הישובים. לא היו נפגעים.
  • ב-21 ביוני 2014- בשעות הערב נפלה בשטח המועצה האזורית שער הנגב רקטה. כשעתיים לאחר מכן אותרו עוד שתי נפילות של רקטות באזור לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
ירי רקטות לעבר ישראל
תגובת צה"ל לירי הרקטות
  • בתגובה  לירי הרקטות לעבר דרום ישראל תקפו כלי טיס של חיל האוויר ברצועת עזה מספר פעמים יעדי טרור ברצועת עזה :
  • ב- 19 ביוני 2014 הותקפו מספר יעדי טרור ברחבי הרצועה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס בשכונת זיתון, מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס בג'באליא, מוצב באזור נצרים ומוצב בצפון מערב העיר עזה. דווח על עובר אורח, שנפצע באורח קל (פאל טודיי, אלרסאלה.נט, אלראי, 19 ביוני 2014).
  • בליל 20-19 ביוני 2014– כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת מחסן מזון בשכונת אלזיתון. כתוצאה מהתקיפה נפצעו ארבעה פלסטינים. כמו כן הותקף מוצב של הזרוע הצבאית של ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין במערב ח'אן יונס מוצב ברפיח ומוצב דדיר אלבלח (צפא, ופא, 20 ביוני 2014).
המצב במעברים
מעבר רפיח
  • לאחר שהיה פתוח במשך כארבעה ימים נסגר מעבר רפיח לפעילות על ידי שלטונות מצרים עד להודעה חדשה. נוסעים במעבר התלוננו על בקשות של עובדים, משני צידי המעבר, לתשלום שוחד בסכומים של 3,000-1,800$ כדי להקל על יציאתם מהרצועה (אלאיאם, 19 ביוני 2014).
מעבר כרם שלום
  • ב-17 ביוני 2014 הוחלט על פתיחה מחדש של מעבר כרם שלום, שהיה סגור למעבר סחורות מאז אירועי חטיפת שלושת הנערים (12 ביוני 2014).
הפגנות תמיכה והזדהות עם תושבי יהודה ושומרון
  • ברצועת עזה אורגנו הפגנות עצרות ומסיבות עיתונאים כתמיכה והזדהות עם תושבי יהודה ושומרון:
  • נציגי הארגונים הפועלים ברצועת עזה קיימו ב-17 ביוני 2014 מסיבת עיתונאים משותפת בה הביעו תמיכה בציבור הפלסטיני ביהודה ושומרון, גינו את פעולות ישראל והדגישו, כי הם לא יעמדו בחיבוק ידיים אל מול הפעילות הישראלית (ערוץ אלוטניה בעזה, 17 ביוני 2014). 
  • בח'אן יונס קיימה חמאס תהלוכת להזדהות עם תושבי יהודה ושומרון. בתהלוכה השתתפו פעילים לובשי מדים וחמושים.  בין המשתתפים נערים וילדים רבים (פלסטין אלא'ן, 18 ביוני 2014)
חמישה פעילי הזרוע הצבאית של חמאס נהרגו בפיצוץ מנהרה
  • כלי התקשרת הפלסטינים ואתר הזרוע הצבאית של חמאס דיווחו על מותם של חמישה פעילי הזרוע הצבאית כתוצאה מפיצוץ במנהרה בשכונת אלתפאח במזרח העיר עזה. על פי הדיווחים היו החמישה " בעת מילוי חובתם הג'האדית באחת ממנהרות ההתנגדות שבמזרח העיר עזה". (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, פאל טודיי, צפא, קדס נט, 19 ביוני 2014). בנוסף לחמישה נהרג במהלך מלאכת החילוץ חסין תופיק מסעוד, בן 30 תושב רפיח,  פעיל הזרוע הצבאית של חמאס (פלסטין אלא'ן, אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 19 ביוני 2014).
  • בהלוויית חמשת ההרוגים בעזה השתתף אסמאעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אשר נשא את ארונו של אחד ההרוגים. בהלוויה השתתפו גם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס אשר ניצלו את האירוע להפגנת כוחם הצבאי (פלסטין אינפו, 20 ביוני 2014). ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי הוא גאה במעשיהם של חמשת ההרוגים אשר נהרגו בעת חפירת מנהרה כדי "שהאויב" לא יישב בשלווה בארצו (אלג'זירה, 23 ביוני 2014).
מחנות הקיץ של חמאס ברצועת עזה
  • מחנות הקיץ המתקיימים כמידי קיץ, ברצועת עזה מנוצלים על ידי חמאס וארגוני הטרור האחרים לפעילות תודעתית נמרצת בקרב הנערים יחד עם אימונים סמי- צבאיים. במסגרת זאת :
  •  באימון סמי-צבאי, שנערך במחנה קיץ באזור ח'אן יונס תרגלו הנערים ירי רקטות  וחטיפת שני חיילים ישראלים ממוצב ישראלי, שסומן בדגל ישראל (ע'זה אלא'ן, 21 ביוני 2014). בדף הפייסבוק של מחנה הקיץ נכתב, כי מחנה אזור מרכז העיר ביצע "פשיטה צבאית, שהסתיימה בחטיפת שני חיילים של האויב הציוני". עוד נכתב, כי "הישראלים קיימו משא ומתן לשחרורם של החטופים בתמורה לשחרורם של כל אסירינו מבתי הכלא של האויב והכרה במדינת פלסטין שבירתה ירושלים"
  • בטקס סיום מחנה קיץ, שנערך בחצר בית ספר בעבסאן, שבדרום רצועת עזה, ביצעו הנערים תרגילים צבאיים כמו הפעלת מטענים, קפיצות דרך טבעות אש, קפיצות מגג ותרגיל המדמה פיגוע חטיפת חיילים/אזרחים (פייסבוק, 12 ביוני 2014).
  • במחנה קיץ שנערך בשכונת שיח' רצ'ואן, שבצפון עזה ערכו הילדים משפט ראווה לבכירים בצה"ל ובממשלת ישראל על "פשעים נגד העם הפלסטיני".  "הפושעים" היו כלואים בכלוב, בסיום המשפט בוצע נגדם גזר דין מוות (סראג', 11 ביוני 2014).

מימין: הכלוב בו שהו "מפקדי הכיבוש הציוני" בעת משפטם. משמאל: הוצאה להורג של הנשפטים. ניתן להבחין בתמונות המטושטשות (מימין לשמאל) באביגדור ליברמן, אהוד אולמרט, שמעון פרס, בוגי יעלון, בני גנץ, דן חלוץ (סראג' 11 ביוני 2014)
מימין: הכלוב בו שהו "מפקדי הכיבוש הציוני" בעת משפטם. משמאל: הוצאה להורג של הנשפטים. ניתן להבחין בתמונות המטושטשות (מימין לשמאל) באביגדור ליברמן, אהוד אולמרט, שמעון פרס, בוגי יעלון, בני גנץ, דן חלוץ (סראג' 11 ביוני 2014)

  • באחת מפעילויות מחנה קיץ במערב העיר עזה שיחקו הנערים בגרסה של המשחק "סולמות ונחשים". בגרסה זו של המשחק מייצגים הנחשים את חיילי צה"ל, שר החוץ אביגדור ליברמן ואריאל שרון ואילו הסולמות הם ירי רקטות. מטרת המשחק הינה להגיע בסופו של דבר למסגד אלאקצא (סראג', 16  ביוני 2014).
כרזות בזכות חטיפת ישראלים
  • גם בתקופת מבצע "שובו אחים" נמשכו קריאות חמאס להמשיך בחטיפת ישראלים. כך למשל פורסמו בשבוע האחרון באתר חמאס כרזות הקוראות לחטיפה של ישראלים.

[1]ב-14 באפריל 2014, שעות ספורות לפני ליל הסדר, בוצע פיגוע ירי בכביש 35 (המוביל לחברון) סמוך למעבר תרקומיא. עשרות כדורים נורו לעבר שבעה כלי רכב שנסעו בכביש. כתוצאה מהירי נפגעה משפחה ישראלית, שהייתה בדרכה לחגוג את ליל הסדר בקריית ארבע. בפיגוע נהרג אבי המשפחה, סגן ניצב ברוך מזרחי ז"ל, קצין משטרה, בן 46. כמו כן נפצעה אשתו באורח בינוני עד קשה. שניים מחמשת ילדי המשפחה נפצעו באורח קל.
[2] נכון ל-24 ביוני 2014. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה ונפילות של רקטות, בשטח הרצועה.
[3]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.