מבט לאיראן

10 במרץ, 2013 מאת: ד''ר רז צימט

אזרחי איראן נערכים לראש השנה באווירת משבר כלכלי
  • שבועיים לפני ראש השנה האיראני מדווחים אמצעי התקשורת במדינה על עליות מחירים חדות, האטה כלכלית ומצוקה גוברת בקרב הפועלים הפוגעות באווירת החג.
  • אתרי חדשות המזוהים עם מבקרי הממשלה דיווחו בימים האחרונים על אווירה קשה בקרב האזרחים ערב השנה החדשה לנוכח המשבר הכלכלי החריף, מיתון ניכר בשווקים ופעילות דלילה בחנויות, שאינה מאפיינת בדרך כלל את השבועות האחרונים של השנה.
  • המשבר הכלכלי ועליית המחירים משפיעים במידה רבה על אחד ממאפייניו הבולטים של ראש השנה: היציאה לחופשות באיראן ובחו"ל. אמצעי התקשורת מדווחים על ירידה צפויה בהיקף הנסיעות במהלך חופשת החג בשל העלייה החדה במחירי חבילות הנופש.
  • במקביל לעליות המחירים ולמיתון בפעילות הכלכלית מדווחים כמה אתרי חדשות על עיכובים נמשכים בתשלום משכורותיהם של עובדים ועל העמקת המשבר במפעלים. אתר פועלים איראני מסר, כי מצוקתם הגוברת של מפעלי התעשייה הביאה להשבתת פעילותם ולפיטורי מאות פועלים ערב השנה החדשה.  

 

שבועיים לפני ראש השנה האיראנית החדשה (1392), שתחל ב-21 במרץ, מדווחים אמצעי התקשורת באיראן על עליות מחירים חדות, האטה כלכלית ומצוקה גוברת בקרב הפועלים הפוגעות באווירת החג.

האתר באזתאב (Baztab) המזוהה עם מבקרי הנשיא במחנה השמרני דיווח (8 במרץ) על אווירה קשה בקרב האזרחים ערב הנורוז (ראש השנה האיראני). ההערכות לשנה החדשה מתאפיינת השנה בהעדר שמחה ובפעילות מועטה מצד האזרחים על רקע המשבר הכלכלי החריף. שלושת השבועות האחרונים של השנה האיראנית מתאפיינים בדרך כלל בשיא הפעילות הכלכלית והחברתית באיראן, אך המצב השנה שונה משמעותית וניכרת ירידה חדה בפעילותם הכלכלית של האזרחים.

הלחץ הכלכלי, שפגע הן בשכבות החלשות והן במעמד הביניים, הביא לכך שאבות רבים אינם שמחים לקראת החג והם מלאי בושה מכיוון שאינם יכולים לספק את צרכי החג של בני-משפחתם. השמחה המאפיינת את המשפחות האיראניות ערב הנורוז התחלפה השנה בתחושת דאגה לנוכח העלייה החדה במחירי המוצרים, ובמיוחד במחירי הלבוש ומוצרי המזון המהווים חלק מרכזי בקניות המקובלות לקראת החג.

באזתאב התייחס לתשלומים, שהממשלה העבירה בימים האחרונים לקראת החג לעובדי המדינה ולאזרחים. תשלומים אלה על סך 400 אלף תומאן עבור עובדי המדינה (כ-325 דולרים על-פי שער הדולר הרשמי וכ-125 דולרים על-פי שערו בשוק החופשי) ו-85 אלף תומאן, שהועברו כ"דמי חג" עבור כל אזרח, אינם מספיקים להוצאות החג הכוללות, בין היתר, הגשת כיבוד לאורחים בסעודת החג, רכישת בגדים חדשים ונסיעות הנהוגות במהלך חופשת הנורוז. בשעה שבשר עולה 37,000 תומאן, קילו עוף עולה 6,000 תומאן, אורז עולה 6,000 תומאן ומחירי הדגנים ומוצרי החלב התייקרו באופן משמעותי, לא נותר דבר מהכספים שהעבירה הממשלה לתשלום יתר הוצאות החג. ילדי רוב המשפחות יחוו השנה חג שונה, נכתב באתר.

באזתאב טען, כי אפילו במהלך מלחמת איראן-עיראק, כאשר מחיר הנפט היה 8 דולרים לחבית והכנסות המדינה מנפט הסתכמו רק ב-6 מיליארד דולרים בשנה, שמחציתם הוקצו לטובת הוצאות המלחמה, לא ניכר משבר כלכלי כה חריף והממשלה הייתה מסוגלת להבטיח את תנאי החיים המינימאליים של אזרחיה. כעת, בתום 8 שנות כהונתה של ממשלת אחמדינז'אד, למרות הכנסות שיא מנפט ומגז ובתום שישה חודשים בלבד של סנקציות קשות, המשפחות האיראניות נאלצות לקבל את פני השנה החדשה בתנאי משבר חסר תקדים.

השכבה החברתית היחידה שיכולה לשמוח ערב הנורוז היא שכבת המתעשרים החדשים, שניצלו את המשבר הכלכלי לצורך עשיית רווחים תוך ניצול חוסר היציבות במשק וקשריהם עם הממשלה. מתעשרים חדשים אלה יכולים להרשות לעצמם לנסוע במכוניות פאר מיובאות מחו"ל, לנסוע לחו"ל במהלך החופשה ולחגוג בוילות שלהם בשעה ש-60 מיליון איראנים אחרים מתמודדים עם בעיות כלכליות חריפות (באזתאב, 8 מרץ 2013).

האתר מיהן (Mihan) התייחס, אף הוא, למצב הכלכלי הקשה בפניו ניצבים אזרחי איראן ערב השנה החדשה ולהבדל המשמעותי בין אווירת החג השוררת בקרב האזרחים השנה לעומת שנים קודמות. עליית המחירים החדה הביאה לכך, שאף אחד אינו מצפה לבוא האביב, נכתב בכתבה שהתפרסמה באתר. האזרחים אינם חשים בהתרגשות המאפיינת את ערב החג ודאגתם להבטיח את צרכי החג גורמת לכך, שרק מעטים מהם מצפים לאביב כבעבר.

ערב הנורוז מתאפיין בדרך כלל בתסיסה וברכישות רבות לקראת החג, במעבר ממרכז קניות אחד לאחר ובנכונות מצד ההורים להיענות לבקשות הקנייה של ילדיהם. מדי שנה ניתן לראות אזרחים רבים העומדים בתור כדי לקנות פירות יבשים וממתקים ולמלא את ארונותיהם לקראת החג. השנה, לעומת זאת, המצב שונה והנורוז אינו מתאפיין באותם צבעים וריחות שליוו את החג בשנים שעברו. עליית המחירים חסרת התקדים הביאה לכך, שרבים מהאזרחים מסתפקים בהתבוננות בחלונות הראווה.

אזרחי איראן, שנאלצו להתמודד השנה עם משבר מט"ח ועליות מחירים, נאלצים לרכוש כעת קילו אורז ב-7,000 תומאן ופיסטוקים במחיר שיא של 70,000 תומאן. שנת 1391 באה אל סופה במצב שבו כוח הקנייה של האזרחים נמוך מאי-פעם. אזרח טהראני סיפר בכתבה, כי האזרחים מסתפקים ברכישת המוצרים החיוניים ביותר לקראת החג. הוא ציין, כי גם בעבר המחירים היו יקרים, אך השנה הוא נאלץ לוותר על קניית מוצרים רבים על מנת שלא ייאלץ לקחת הלוואות. המצב הכלכלי אינו מאפשר, לדבריו, לנסוע השנה במהלך חופשת החג או להזמין אורחים לסעודת החג. דמי החג, שהעבירה הממשלה לאזרחים, אינם מספיקים לדבר מכיוון שארוחת ערב החג של משפחה ממוצעת בת ארבע נפשות עולה לבדה יותר מהסכום שהממשלה העבירה. הוא ציין, כי היה עדיף אילו הממשלה היתה מפקחת על המחירים או מעלה את משכורות העובדים בהתאם לעליית המחירים במקום לשלם דמי חג לאזרחים (3 במרץ 2013,  www.mihan.net).

כמה אתרי חדשות דיווחו בימים האחרונים על מיתון ניכר בשווקים לקראת החג ופרסמו תמונות המצביעות, לכאורה, על פעילות דלילה בחנויות שאינה מאפיינת בדרך כלל את השבועות האחרונים של השנה. מוכרים בחנויות דיווחו על ירידה משמעותית בהיקף המכירות לעומת שנים קודמות.

לנוכח עליות המחירים: לא יוצאים לחופשה

המשבר הכלכלי ועליית המחירים משפיעים במידה רבה על אחד המאפיינים הבולטים של ראש השנה האיראני: הנוהג המקובל בקרב רבים לצאת לחופשה בתוך איראן ובחו"ל. אמצעי התקשורת דיווחו בשבועות האחרונים על ירידה צפויה בהיקף הנסיעות במהלך חופשת החג בשל העלייה החדה במחירי חבילות הנופש המוצעות לאזרחים.

היומון אבתכאר (Ebtekar) דיווח, כי נורוז 1392 הפך לנורוז היקר ביותר מבחינת נסיעות וכי רק משפחות מעטות יכולות להרשות לעצמן לצאת השנה לחופשה. בשעה שמשכורת מינימום של עובד עומדת על פחות מ-400 אלף תומאן, חופשה בת שלושה לילות בבית מלון בשיראז במהלך הנורוז תעלה 780 אלף תומאן לאדם. חבילת נופש למשך 4 ימים לאצפהאן תעלה 559 אלף תומאן לאדם, חופשה בכרמאן תעלה 759 אלף תומאן וחופשה בת 5 ימים בכורדיסטאן ובכרמאנשאה תעלה 659 אלף תומאן לאדם. מנהל אחת מסוכנויות הנסיעות אמר, כי מחירי חבילות הנופש באיראן עלו השנה    ב-25-20 אחוזים ביחס לשנה שעברה. עליה זו משקפת את התייקרות מחירי כרטיסי הטיסות והמלונות.

מחירי חבילות הנופש לחו"ל התייקרו בשיעור חד אף יותר של למעלה מ-50 אחוזים. אזרח איראני המעוניין לנסוע השנה לאיחוד האמירויות הערביות ייאלץ לשלם לפחות 1,600,000 תומאן. חבילת נופש בת תשעה ימים למלזיה ולסינגפור תעלה 10,855,000 תומאן לאדם, חופשה בת עשרה ימים בסין תעלה 11,295,000 תומאן, חופשה בת שישה ימים ביוון תעלה 8,545,000 תומאן, חופשה בת שמונה ימים בשוויץ תעלה 15,345,000 תומאן, 11 ימים באיטליה ובצרפת יעלו לכל אדם 16,235,000 תומאן, 14 יום באיטליה ובספרד יעלו 21,825,000 וחופשה בתורכיה, הנחשבת ליעד תיירותי מקובל בקרב איראנים רבים, תעלה לפחות 1,900,000 תומאן לאדם (אבתכאר, 17 פברואר 2013). לנוכח עליות המחירים החדות העריך מנכ"ל חברת שדות התעופה באיראן, מחמד רסולינז'אד (Mohammad Rasoulinejad), כי מספר הטיסות (הפנימיות ולחו"ל) במהלך חופשת הנורוז יירד השנה לעומת השנה שעברה, אם כי הוא יהיה גבוה בכ-20 אחוזים יחסית למספר הטיסות בשגרה.

לא רק מחירי הטיסות עלו באופן משמעותי. לקראת הנורוז דווח על עליה חדה של 31 אחוזים גם במחירי הנסיעה ברכבות. מנכ"ל חברת רכבות הנוסעים, נאצר בח'תיארי (Nasser Bakhtiari), אמר בריאיון לסוכנות הידיעות "מהר" (18 בפברואר 2013,  Mehr ), כי העלייה בהוצאות החברה חייבה העלאת המחירים בשיעור גבוה אף יותר מזה שעליו הוחלט בסופו של דבר.

המשבר בקרב הפועלים מעמיק לקראת החג

במקביל לעליות המחירים ולמיתון בפעילות הכלכלית ערב החג דיווחו כמה אתרי חדשות המזוהים עם מבקרי הממשלה על הלנות שכר נמשכות ועל העמקת המשבר במפעלי התעשייה הגורמת לפיטורי עובדים ערב השנה החדשה. סוכנות הידיעות אילנ"א מסרה בימים האחרונים, כי 2,300 פועלים בשני מפעלים לייצור צינורות ומתכת בעיר סאוה (Saveh), כ-100 ק"מ דרומית-מערבית לטהראן, לא קיבלו את משכורותיהם מזה שלושה חודשים. נציג הפועלים אמר, כי ערב השנה החדשה ניצבים הפועלים בפני לחץ כלכלי מחריף בשל עליות המחירים והלנת שכרם (אילנ"א, 8 מרץ 2013).

אתר פועלים איראני דיווח על גל פיטורי עובדים במפעלים ברחבי המדינה. בדיווח, שכותרתו: "התרחבות השבתת המפעלים ופיטורי עובדים ערב החג" נמסר, כי מצוקתם הגוברת של המפעלים מאלצת רבים מהם להשבית את פעילותם או לפטר עובדים וכי מאות פועלים פוטרו לאחרונה מעבודתם (21 בפברואר 2013,  www.irankargar.com).