בתקשורת הערבית דווח לאחרונה כי חזבאללה קיים לאחרונה תרגיל צבאי בדרום לבנון, כולל באזור שמדרום לליטאני.

תרגיל של הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי

תרגיל של הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי


1. ערוץ אלערביה דיווח כי ארגון חזבאללה ערך ב-22 בנובמבר תרגיל צבאי חשאי מצפון ומדרום לליטאני . כתב הערוץ דיווח כי במהלך התרגיל לא נעשה שימוש באש חיה אלא תורגלה פריסה בלבד בשטח ההררי של דרום לבנון. יחידת ההסברה של חזבאללה סירבה להגיב לשאלות התקשורת בנושא (אלערביה, 22 בנובמבר).

2. התרגיל הוצג ע"י אתר האינטרנט הערבי אילאף כמפגן צבאי של חזבאללה לרגל יום העצמאות, שנערך במקביל למפגן הצבאי שערך צבא לבנון לרגל יום העצמאות. התרגיל נועד בעיקר להפגין את המוכנות של חזבאללה שכן, בפועל רואה חזבאללה עצמו ולא את צבא לבנון כאחראי על הגנת לבנון. (אילאף, 22 בנובמבר).פרשנות אחרת (של אתר אילאף) גרסה שהתרגיל נערך בתגובה לתרגיל "שילוב זרועות 3" שערכה ישראל 1. יצוין כי בכירי חזבאללה נעדרו מהטקסים הרשמיים של יום העצמאות אותם ארגנה ממשלת לבנון בתואנה של "התחייבויות קודמות".

3. מאז מלחמת לבנון השנייה נוהג חזבאללה לערוך אימונים ותרגילים בדרום לבנון. שני תרגילים גדולים נערכו על ידו בשנה האחרונה : תרגיל גדול מטעמם של "הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכבוש הישראלי" התקיים בנובמבר 2007 (בסמיכות לתרגיל "שילוב זרועות 1" שערך צה"ל). 2תרגיל נוסף ערך הארגון במאי 2008 במסגרת אירועי יום השנה ליציאת צה"ל מלבנון 3.

תרגיל של הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי
תרגיל של " הפלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי". מימין: קבוצת פעילים בעת תדרוך.

משמאל: הסתערות לעבר גבעה המדמה מוצב ישראלי (אלמנאר, 27 במאי)

4. יצוין כי עריכת תרגילים צבאיים בדרום לבנון, ובמיוחד באזור שמדרום לליטאני, מהווה הפרה בוטה של החלטה 1701 של מועצת הביטחון, שהביאה לסיום מלחמת לבנון השנייה, למרות שפעילי חזבאללה שהשתתפו בתרגילים שדבר קיומם הודלף לתקשורת לא נשאו נשק. החלטה 1701 אוסרת על פעילים חמושים של קבוצות וארגונים ובכללם חזבאללה לפעול בשטח שמדרום לליטאני. על-פי ההחלטה, באזור זה אמורים לפעול אך ורק ממשלת לבנון בסיוע יוניפי"ל כדי לאכוף את פרוז האזור מנוכחותם ומפעילותם של חזבאללה וגורמי טרור אחרים 4. על-פי ההחלטה נצטווה מזכיר האו"ם להגיש למועצת הביטחון של האו"ם הצעות לפירוק הקבוצות המזוינות מנשקן, ובמרכזן חזבאללה, תוך שלושים יום.

5. בתרגילים שקיים חזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה נבחנו היכולות הצבאיות של הארגון על בסיס לקחי מלחמת לבנון השנייה תוך הקפדה לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך . הדלפת דבר קיומם של תרגילים אלו נועדה, להערכתנו, להעביר מסר של עוצמה לישראל וליריבי חזבאללה בלבנון לפיו חזבאללה היה ונותר "המגן של לבנון", תוך המחשה כי לנוכח תרגילים צבאיים של צה"ל מקיים חזבאללה גם תרגילים משלו. מסר זה בולט במיוחד על רקע יום העצמאות הלבנוני ויש בו משום התרסה ברורה כלפי הממשל בבירות וצבא לבנון.


1 ב-6 בנובמבר 2008 הסתיים תרגיל "שילוב זרועות 3" של צה"ל, תרגיל ביו-זרועי רחב היקף בפיקוד הצפון. בתרגיל נבחנו תרחישים שונים של עימות צבאי בצפון הארץ .

2 ראו לקט: "חזבאללה חשף את קיומו של תרגיל גדול, שנערך בתחילת נובמבר במשך שלושה ימים בדרום לבנון. התרגיל התקיים בסמיכות זמנים לתרגיל בין-זרועי רחב היקף של צה"ל במרחב הגליל ("שילוב זרועות 2"). חשיפתו נועדה, להערכתנו, בראש ובראשונה להעביר מסר הרתעתי לישראל, לפיו חזבאללה שיקם את יכולותיו המבצעיות, שנפגעו במלחמת לבנון השנייה, כולל בתחום ירי הרקטות (8 בנובמבר, 2007).

3 ראו לקט: "חזבאללה ערך לאחרונה תרגיל צבאי במהלכו בוצעה הסתערות לעבר גבעה המדמה מוצב צה"ל. פרסומו הפומבי של התרגיל, לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה, נועד להעביר מסר מרתיע לישראל וליריבי הארגון בזירה הפנימית ולבסס את תפיסת "ההתנגדות" בקרב הציבור הלבנוני" (3 ביוני, 2008).

4 לפירוט ראו: "שנה למלחמת לבנון השנייה: האם ובאיזו מידה יושמה החלטת מועצת הביטחון 1701, שהביאה לסיום המלחמה? (מאזן ביניים, 12 באוגוסט 2007).

לראש העמוד