מבט לטרור ולסכסוך הישראלי-פלסטיני (12-6 בספטמבר 2023)

פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר כוחות צה

פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במחנה הפליטים אלערוב (מען, 10 בספטמבר 2023)

ביקור מקדים של הנהגת החמ

ביקור מקדים של הנהגת החמ"ל המשותף ברצועה בשטח התמרון המתוכנן (פלסטין אלא'ן, 10 בספטמבר 2023)

שיגורי רקטות מחאן יונס לעבר הים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)

שיגורי רקטות מחאן יונס לעבר הים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)

מתוך הראיון של שר החוץ הפלסטיני (ערוץ AlQahera News, 10 בספטמבר 2023)

מתוך הראיון של שר החוץ הפלסטיני (ערוץ AlQahera News, 10 בספטמבר 2023)

אשתיה נפגש בלשכתו בראמאללה עם השליחה הנורבגית לתהליך שלום במזרח התיכון (ופא, 5 בספטמבר 2023)

אשתיה נפגש בלשכתו בראמאללה עם השליחה הנורבגית לתהליך שלום במזרח התיכון (ופא, 5 בספטמבר 2023)

אבו מאזן נפגש עם פראס מלחם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 בספטמבר 2023)

אבו מאזן נפגש עם פראס מלחם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 בספטמבר 2023)

  • השבוע בוצעו ארבעה פיגועים. שלושה פיגועי ירי: בצומת ארגמן (בבקעת הירדן) ולעבר עמדות צה”ל בטולכרם ובג’למה (צפון השומרון). פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים, בו נפצעו שני בני אדם. כוחות הביטחון המשיכו בפעילויות סיכול ומנע. מוקדי הפעילות השבוע היו ג’נין ויריחו. בפעילות נעצרו חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. בוצע שיגור כושל של רקטה ממערב ג’נין לעבר ישובי הגלבוע. הרקטה נפלה בשטח פלסטיני. כמו בפעמים קודמות, קיבל “גדוד עיאש”, המזוהה עם חמאס, אחריות לשיגור. צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, התבטא בראיון ש”ההתנגדות” ביהודה ושומרון תמשיך להתפתח וכי מתקיים תיאום ברמה גבוהה בין חמאס לזרועות הצבאיות של שאר הארגונים.
  • לקראת חגי תשרי, דווח בתקשורת הישראלית, כי בכירים בצה”ל העבירו, באמצעות מתווכים, אזהרה לחמאס מפני הסלמה בתקופה זו. חמאס הכחישה דיווחים אלה והדגישה כי תמשיך להיאבק נגד ישראל בכל הזירות.
  • ב-12 בספטמבר 2023, התקיים תמרון צבאי (הרביעי במספר) של חמ”ל הארגונים המשותף ברצועת עזה. התמרון כלל ירי חי, שיגורי רקטות לעבר הים ותרגול תקיפת מוצב ישראלי. חמאס אסרה על קיום הפגנות מחאה סמוך לגדר הביטחון לאחר שהנושא הוצב, ככל הנראה, כתנאי לחידוש פעילות מעבר כרם שלום (שהופסקה לאחר ניסיון הברחת אמצעי לחימה). להסדר היה שותף יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה.
  • פורסמו גינויים בינלאומיים חריפים לדברים שאמר אבו מאזן במהלך נאום שנשא בכינוס המועצה המפכנית של פתח, שכללו מוטיבים אנטישמיים ושל הכחשת השואה. בכירי הרשות מיהרו לפרסם הבהרות בציינם שהוא ציטט מספרי היסטוריונים ומחקרים אקדמיים. במקביל, נמשכות ההכנות לנאום אבו מאזן (ב-21 בספטמבר 2023) בעצרת הכללית של האו”ם בניו יורק ולכינוס המדינות התורמות לרשות שיתקיים במקביל לכינוס העצרת הכללית. נשמעו גינויים פלסטינים להחלטת שר האוצר בממשלת ישראל לקזז את חובות חברת החשמל המזרח ירושלמית מכספי הסילוקין של הרשות.
ירי לעבר עמדת צה”ל סמוך לטולכרם
  • ב-8 בספטמבר 2023, בשעות הערב, בוצע ירי לעבר עמדת צה”ל סמוך לטולכרם. נגרם נזק לעמדה. לא היו נפגעים. דווח, כי הירי בוצע מתוך טולכרם. סמוך לעמדה אותרו תרמילים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות אחר מבצעי הירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 בספטמבר 2023).
ירי לעבר עמדת צה”ל בג’למה
  • ב-8 בספטמבר 2023, בשעות הבוקר, בוצע ירי לעבר עמדת צה”ל בג’למה (צפונית לג’נין). לאחר סריקות באזור אותרו עשרות תרמילים. לא היו נפגעים. כוחות צה”ל פתחו בסריקות אחר מבצעי הירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 בספטמבר 2023).
פיגוע דקירה בירושלים
  • ב-6 בספטמבר 2023, בשעות הצהריים, צעיר תושב מזרח ירושלים שהגיע לטיילת שער יפו בירושלים, שלף סכין קצבים ודקר מספר עוברי אורח. אזרח ישראלי כבן חמישים, נפצע באורח בינוני ותייר מארה”ב באורח קל. מאבטח קניון סמוך לזירת הפיגוע וכוח משטרה רדפו אחרי הדוקר ותפסו אותו. סמוך לזירת הפיגוע נמצאה גם הסכין אותה השליך (משטרת ישראל, 6 בספטמבר 2023).
  • על פי דיווחים בתקשורת הפלסטינית, מבצע הפיגוע הוא באסל עאיד לאפי, בן 17, מג’בל אלמכבר במזרח ירושלים (חשבון הטוויטר של אתר אלקסטל, 6 בספטמבר 2023; דף הפייסבוק QUDSN, 6 בספטמבר 2023). ברשתות החברתיות הוא מוצג גם בשם: באסל עאיד לאפי אבו סרחאן (דף הפייסבוק של פהד אבו סרחאן, 6 בספטמבר 2023); ובשם: באסל עאיד לאפי אבו סרחאן אלעבידי (דף הפייסבוק של אלשרארי עטא, 6 בספטמבר 2023).
באסל עאיד לאפי (חשבון הטוויטר של אתר אלקסטל, 6 בספטמבר 2023).     הסכין ששימשה לביצוע הפיגוע (משטרת ישראל, 6 בספטמבר 2023)
מימין: באסל עאיד לאפי (חשבון הטוויטר של אתר אלקסטל, 6 בספטמבר 2023). משמאל: הסכין ששימשה לביצוע הפיגוע (משטרת ישראל, 6 בספטמבר 2023)
  • מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, הדגיש כי פיגוע הדקירה בירושלים בוצע במסגרת “התגובה הטבעית לפשעי הכיבוש הישראלי” נגד ירושלים ותושביה, הפלישות למסגד אלאקצא, הרס בתים, עקירת תושביה, ומעשי התוקפנות נגד הנשים ועוד. לדבריו, הפיגוע מוכיח שלמרות כל מה שמבצעת ישראל, היא לא תשבור את כוח הרצון של “ההתנגדות” ההולכת וגוברת. עוד הוסיף שדרך “ההתנגדות” היא דרך התגובה היחידה (אתר חמאס, 6 בספטמבר 2023).
  • טארק סלמי, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, העלה על נס את ההסלמה בפעולות “ההתנגדות”, ובירך על הפיגוע, שבוצע לדבריו, כתגובה טבעית ל”טרור הציוני”. הוא הוסיף כי איומי ישראל להרחיב את הפעילות בג’נין או במקומות אחרים לא יעצרו את “ההתנגדות”, אלא רק יגבירו את נחישות הפלסטינים להמשיך להילחם (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון, 6 בספטמבר 2023).
  • מצטפא אלצואף, פרשן מעזה המזוהה עם חמאס, קרא, במאמר שכתב בעקבות הפיגוע, לכל הפלסטינים באשר הם אשר מסוגלים לבצע פיגועים לפעול, שכן “ההתנגדות” היא חובה המוטלת על כל פלסטיני והיא לא מצריכה אישור או רשות מאף אחד, אבא או בעל או מנהיג (שהאב, 7 בספטמבר 2023).
כרזה עליה הכיתוב: "התגובה במקום ההולם כנקמה וזעם על הנשים. מימין תיעוד הפיגוע בשער יפו, משמאל: תיעוד שוטר בועט בפלסטינית שניסתה לבצע פיגוע ב-5 בספטמבר 2023 סמוך להר הבית (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג'האד האסלאמי ביהודה ושומרון, 6 בספטמבר 2023)
כרזה עליה הכיתוב: “התגובה במקום ההולם כנקמה וזעם על הנשים. מימין תיעוד הפיגוע בשער יפו, משמאל: תיעוד שוטר בועט בפלסטינית שניסתה לבצע פיגוע ב-5 בספטמבר 2023 סמוך להר הבית (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון, 6 בספטמבר 2023)
פיגוע ירי בצומת ארגמן
  • ב-5 בספטמבר 2023, בשעות אחר הצהריים, הגיע פלסטיני למסעדה בצומת ארגמן בבקעת הירדן, ירה שתי יריות באוויר ואחת לעבר מכולה, שהייתה במקום. לאחר הירי הוא נמלט. לא היו נפגעים. נגרם נזק למכולה. כוחות משטרה מיוחדים הוזעקו לזירה. תחילה היה חשד כי זהו אירוע פלילי אולם מאוחר יותר התברר שמדובר בפיגוע. במרדף שביצעו הכוחות אחר המפגע, הוא אותר באחד המטעים באזור. הוא ביצע ירי לעבר הכוחות, אשר השיבו באש, והוא נהרג. במהלך חילופי האש נפצע לוחם משמר הגבול באורח קל (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בספטמבר 2023).
האקדח ששימש את מבצע הירי (משטרת ישראל, 5 בספטמבר 2023)
האקדח ששימש את מבצע הירי (משטרת ישראל, 5 בספטמבר 2023)
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של מחמד יוסף אסמאעיל זבידאת, בן 17. נטען כי ישראל מחזיקה בגופתו. זבידאת היה תלמיד בבית ספר תיכון (ופא, 5 בספטמבר 2023). התארגנות “גדוד השחר” (כתיבה אלפג’ר), המזוהה עם גדודי חללי אלאקצא, קיבלה אחריות לביצוע הפיגוע כתגובה ראשונה ל”פשע בחברון[2] (ערוץ הטלגרם של “גדוד השחר”, 5 בספטמבר 2023).
מימין: מחמד זבידאת על שמצחו סרט עליו כתוב "גדוד השחר" (ערוץ הטלגרם של "גדוד השחר", 5 בספטמבר 2023). משמאל: סמל "גדוד אלפג'ר". מימין לרובה נכתב "חללי אלאקצא" (ערוץ הטלגרם של "גדוד השחר", 22 באוגוסט 2023)
מימין: מחמד זבידאת על שמצחו סרט עליו כתוב “גדוד השחר” (ערוץ הטלגרם של “גדוד השחר”, 5 בספטמבר 2023). משמאל: סמל “גדוד אלפג’ר”. מימין לרובה נכתב “חללי אלאקצא” (ערוץ הטלגרם של “גדוד השחר”, 22 באוגוסט 2023) 
  • חמאס הדגישה בהודעת האבל שפרסמה על מותו, כי “ההתנגדות” נמשכת, וכי על ישראל (“הכובש”) לצפות לפלסטינים בכל עיר ורחוב. עוד צוין ש”ההתנגדות” לא תשקוט עד לשחרור מ”הכיבוש,” יהיו הקורבנות רבים ככל שיהיו (אתר חמאס, 5 בספטמבר 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, שיבח את הפיגוע שבוצע, לדבריו, במסגרת ההגנה על הפלסטינים, ובתגובה לפשעי ישראל (“הכיבוש”), במיוחד הפשע נגד הנשים בחברון. הוא הדגיש שישראל לא הצליחה לעצור את גאות “ההתנגדות” ביהודה ושומרון שלדבריו היא מגוונת מבחינת האמצעים ווהיעדים שלה (אתר חמאס, 5 בספטמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון בירך על הפיגוע, והדגיש כי הוא “תגובה טבעית ולגיטימית” לפעולות המסלימות של ישראל נגד הפלסטינים, שהאחרונה שבהן הייתה היה הפגיעה בכבודן של הנשים בחברון, וההסתערות על טולכרם. עוד צוין בהודעה כי הפיגוע הוא בבחינת ביטוי לאחדות זירות העימות והרחבה של מעגל האש (אתר הג’האד האסלאמי, 5 בספטמבר 2023).
שיגור רקטה ממערב ג’נין לעבר הגלבוע
  • ב-10 בספטמבר 2023, בשעות הבוקר, בוצע ירי כושל של רקטה מאולתרת לעבר מושב רם-און בגלבוע. הרקטה נפלה בשטח פלסטיני ולא דווח על נפגעים או נזק. כוחות צה”ל איתרו את המשגר סמוך לכפר אלסילה אלח’ארת’יה (תקשורת ישראלית, חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 10 בספטמבר 2023). יצוין, כי זהו שיגור רקטה השביעי במספר במהלך החודשיים האחרונים.[3]
  • “גדוד אלעיאש”, המזוהה עם חמאס, במערב ג’נין פרסם הודעה לפיה במסגרת ההכנות והפיתוח המתמשכים, ובתגובה ל”פשעי ישראל” נגד הפלסטינים, ומתוך נקמה על בנות החורין, לוחמי “גדוד אלעיאש” הצליחו לשגר רקטה מדגם “קסאם 1” לעבר “ההתנחלות רם און” בעוטף ג’נין. “גדוד אלעיאש” גם הדגיש בהודעתו שהאסירים, כמו גם ירושלים, הם “קו אדום” שלא ניתן לשתוק על חצייתו (ערוץ הטלגרם של “גדוד אלעיאש” במערב ג’נין, 10 בספטמבר 2023). לאחר מכן פורסם סרטון המתעד את השיגור.
 משגר שלידו כרוז, שעליו כתוב: "גדוד אלעיאש; הפגזה לעבר ההתנחלויות בעוטף ג'נין במרג' בן עאמר באמצעות רקטה מדגם קסאם1; יום ראשון, 10 בספטמבר 2023 (מצוין גם התאריך ההג'רי); והבא גדול יותר; #הגדה מגן ירושלים".     הרקטה בעת מעופה (ערוץ הטלגרם של "גדוד אלעיאש" במערב ג'נין, 10 בספטמבר 2023)
מימין: משגר שלידו כרוז, שעליו כתוב: “גדוד אלעיאש; הפגזה לעבר ההתנחלויות בעוטף ג’נין במרג’ בן עאמר באמצעות רקטה מדגם קסאם1; יום ראשון, 10 בספטמבר 2023 (מצוין גם התאריך ההג’רי); והבא גדול יותר; #הגדה מגן ירושלים”. משמאל: הרקטה בעת מעופה (ערוץ הטלגרם של “גדוד אלעיאש” במערב ג’נין, 10 בספטמבר 2023)
פיגועים משמעותיים[4]

פיגועים משמעותיים

פעילויות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע במספר מוקדים ביהודה ושומרון. מוקדי הפעילות השבוע היו ג’נין ויריחו. במהלך הפעילות נעצרו חשודים במעורבות בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה. להלן עיקרי הפעילות.
מחנה הפליטים עקבת ג’בר
  • ב-11 בספטמבר 2023, לפנות בוקר, פעלו כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים עקבת ג’בר (דרומית-מערבית ליריחו), עצרו שני מבוקשים החשודים בפעילות טרור והחרימו שני כלי נשק. במהלך פעילותם ירו חמושים פלסטינים לעבר הכוחות והשליכו מטענים. הכוחות השיבו בירי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 11 בספטמבר 2023).
מחנה הפליטים ג’נין
  • ב-6 בספטמבר 2023, בשעות הבוקר, עצרו כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים ג’נין את מחמד נע’ניע’יה, פעיל גדודי חללי אלאקצא שסייע בביצוע פיגועי ירי ביהודה ושומרון בתקופה האחרונה ועסק בסחר באמצעי לחימה. במהלך הפעילות, ירו פעילים חמושים לעבר הכוחות, אשר הגיבו באש (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 6 בספטמבר 2023).
כניסת כוחות צה"ל למחנה הפליטים בג'נין (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 6 בספטמבר 2023).     מבוקש שנעצר, מחמד נע'ניע'יה חמוש ברובה (אתר וחשבון הטוויטר של שאהב, 6 בספטמבר 2023)
מימין: כניסת כוחות צה”ל למחנה הפליטים בג’נין (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 6 בספטמבר 2023). משמאל: מבוקש שנעצר, מחמד נע’ניע’יה חמוש ברובה (אתר וחשבון הטוויטר של שאהב, 6 בספטמבר 2023)
תמונה ישנה של נע'ניע'יה יחד עם זכריא אלזבידי, מבכירי גדודי חללי אלאקצא בג'נין הכלוא בישראל (אתר שאהב, 6 בספטמבר 2023)
תמונה ישנה של נע’ניע’יה יחד עם זכריא אלזבידי, מבכירי גדודי חללי אלאקצא בג’נין הכלוא בישראל
(אתר שאהב, 6 בספטמבר 2023)
הרוג פלסטיני במחנה הפליטים אלערוב
  • ב-9 בספטמבר 2023, בשעות הערב, דווח על מספר פלסטינים שהתקרבו לעמדת צה”ל סמוך למחנה הפליטים אלערוב (צפונית לחברון) והשליכו בקבוקי תבערה לעבר לוחמי צה”ל שהיו בעמדה. בתגובה, ירו לוחמי צה”ל לעבר הפלסטינים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 9 בספטמבר 2023).
  • משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על מותו של מילאד מנד’ר אלראעי, בן 16 ממחנה הפליטים אלערוב (ופא, 9 בספטמבר 2023). הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון פרסם הודעת אבל בה ציין כי אלראעי היה פעיל הארגון (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון, 10 בספטמבר 2023). מעיון בדף הפייסבוק שלו עולה, כי הוא פרסם ביטויי תמיכה בפעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ותמונות שלו במהלך ביקורים שערך בקברי פעילי הארגון בג’נין (דף הפייסבוק של מילאד אלראעי, 31 ביולי 2022). בהלווייתו, שנערכה במחנה הפליטים אלערוב, נעטפה גופתו בדגל הג’האד האסלאמי בפלסטין (ופא, 10 בספטמבר 2023). לאחר הלווייתו התפתחו עימותים אלימים בין פלסטינים לכוחות צה”ל (מען, 10 בספטמבר 2023).
הודעת אבל מטעם הג'האד האסלאמי בפלסטין (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג'האד האסלאמי ביהודה ושומרון, 10 בספטמבר 2023)
הודעת אבל מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון, 10 בספטמבר 2023)
תמונות שהעלה מילאד אלראעי לדף הפייסבוק שלו. מימין: תמונה של פעילי פלוגות ירושלים במחנה הפליטים אלערוב (דף הפייסבוק של מילאד אלראעי, 6 בדצמבר 2022).       אלראעי מבקר בקברי פעילי הג'האד האסלאמי בג'נין (דף הפייסבוק של מילאד אלראעי, 31 ביולי 2022)
תמונות שהעלה מילאד אלראעי לדף הפייסבוק שלו. מימין: תמונה של פעילי פלוגות ירושלים במחנה הפליטים אלערוב (דף הפייסבוק של מילאד אלראעי, 6 בדצמבר 2022). משמאל: אלראעי מבקר בקברי פעילי הג’האד האסלאמי בג’נין (דף הפייסבוק של מילאד אלראעי, 31 ביולי 2022)
פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במחנה הפליטים אלערוב (מען, 10 בספטמבר 2023)      פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במחנה הפליטים אלערוב (מען, 10 בספטמבר 2023)
פלסטינים משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר כוחות צה”ל במחנה הפליטים אלערוב (מען, 10 בספטמבר 2023)
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, קרא לארגונים הבינלאומיים לזכויות האדם, ובמיוחד ל- [5],UNICEF המתמחה בהגנה על ילדים, להתערב כדי לעצור את “פשעי ההרג היומיומיים” שמבצעת ישראל נגד הפלסטינים, שהאחרון שבהם הוא “הוצאתו להורג” של הילד מילאד מנד’ר אלראעי (ופא, 10 בספטמבר 2023).
  • רוחי פתוח, יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, גינה את “הוצאתו להורג” של מילאד אלראעי. לדבריו, לחיילי צה”ל (“הכיבוש הישראלי”) יש פקודות ברורות ממפקדי הצבא ושרים בממשלת ישראל להרוג אזרחים פלסטינים, ובמיוחד ילדים. פתוח הדגיש שההפרות הישראליות נגד הילדים ההרג, הפציעות המכוונות וגרימת נכות, הן פשעי מלחמה המחייבים לדרוש מממשלת ישראל דין וחשבון ומחייבים התערבות בינלאומית כדי לספק הגנה לילדים ולאזרחים הפלסטינים (ופא, 9 בספטמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעת אבל בה נכתב, כי “הפשע הנתעב” הזה משקף את רצונה של ישראל (“האויב וממשלתו הפושעת”) להמשיך בתוקפנותה נגד הפלסטינים, וכי אירועים שכאלה מאחדים את זירות העימות ומציתים את להבת האנתפאדה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון, 10 בספטמבר 2023).
סיכול הברחת אמצעי לחימה מירדן
  • פרקליטות מחוז צפון הגישה ב-5 בספטמבר 2023 כתב אישום נגד תושב קלנסוה ותושב כפר אכתאבא (צפונית מזרחית לטולכרם), לאחר שהיו מעורבים בהברחת אמצעי לחימה מירדן (בתחילת אוגוסט 2023). לפי כתב האישום ייבאו הנאשמים מירדן לישראל, דרך גדר הביטחון, ארבעה אקדחי FN וארבעה מטעני חבלה מסוג כלימגור (מטען חבלה רסס שבשימוש חזבאללה), מטעני קלע לפריצת בונקרים ומוקש נגד טנקים. הרכש בוצע בשליחות פעיל הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין שנעצר בישראל בשנת 2006. צוין שהנאשמים נעצרו על ידי כוחות המשטרה בכניסה לקלנסוה בעת שהתכוונו להגיע למחנה הפליטים נור אלשמס שבטול כרם (תקשורת ישראלית, 5 בספטמבר 2023). יצוין כי לאחרונה משמש הגבול בין ירדן לישראל להברחת אמצעי לחימה רבים.
התארגנות חדשה של גדודי אלקסאם בעיירה בני נעים
  • ב-5 בספטמבר 2023 החל לפעול ערוץ טלגרם, המוצג כערוץ הרשמי והיחיד של “גדוד בני נעים”, הכפוף לגדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, בחברון. בהודעה ראשונה בערוץ מסר “גדוד בני נעים” על תחילת פעילות הג’האד שלו (ערוץ הטלגרם של “גדוד בני נעים”, 5 בספטמבר 2023), ובהמשך בישר כי ייצר מטען בשם “אלעארורי 1” (ערוץ הטלגרם של “גדוד בני נעים”, 5 בספטמבר 2023).
המטען שהתפרסם בסרטון (ערוץ הטלגרם של "גדוד בני נעים", 5 בספטמבר 2023)
המטען שהתפרסם בסרטון
(ערוץ הטלגרם של “גדוד בני נעים”, 5 בספטמבר 2023)
פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית
  • ב-8 בספטמבר 2023 דווח כי חמושים רעולי פנים המשתייכים למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית הקימו מספר מחסומים בעיר טולכרם, ועצרו לבדיקה כלי רכב. “גדוד טולכרם” של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש בתגובה כי פריסת המחסומים מכוונת נגד פעיליו והוסיף כי הם פועלים רק נגד ישראל (שהאב, 8 בספטמבר 2023).
מחסומים של פעילי מנגנוני הביטחון בטולכרם (שהאב, 8 בספטמבר 2023)
מחסומים של פעילי מנגנוני הביטחון בטולכרם (שהאב, 8 בספטמבר 2023)
ראיון צאלח אלעארורי לערוץ אלג’זירה
  • צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס ומתאם פעילות הארגון ביהודה ושומרון, העניק ראיון מקיף לערוץ אלג’זירה להלן מספר נושאים אליהם התייחס (אלג’זירה נט, 6 בספטמבר 2023) :
    • קבלת אחריות רשמית של חמאס על ביצוע פיגועים : קבלת אחריות על ביצוע פיגועים ביהודה שומרון נתונה לשיקול הדעת של הזרוע הצבאית ולשיקול האינטרסים של ההתנגדות. חמאס מהווה עמוד שידרה של “ההתנגדות”, ומעורבותה הציבורית משפיעה על סביבת “ההתנגדות” ומעבירה מסר לפיו קיימת מנהיגות פוליטית. קבלת אחריות על ביצוע פיגועים היא לא רק ביטוי לכעס על פעולות ישראל אלא יש לה מטרה מדינית. פיגועי “ההתנגדות” עליהם קיבלוה חמאס אחריות, היו אלה שמבצעיהם היו חברי התנועה, מספר מבצעים אף השאירו עדויות בדמות צוואות ותמונות המעידות על השתייכותם לזרוע הצבאית של חמאס.
    • “ההתנגדות” בצפון יהודה ושומרון: בראייתו כל שטחי יהודה שומרון, מצפון ועד דרום, מהווים חממה לפעילות התנגדות, אך מסיבות אובייקטיביות, ההתנגדות בצפון גדלה והתרחבה במהירות ובאופן משמעותי בעיקר עקב נסיגה של ישראל.
    • ירי הרקטות של “גדוד אלעיאש”: פיתוח פעילות “ההתנגדות” הוא בראש סדר העדיפויות של חמאס ושל שאר הארגונים, מטרתם לפגוע בישראל ולהתיש אותה. לכן, על המשימה לפיתוח אמצעי “ההתנגדות” להיות אפקטיבית ובעלת השפעה. עליה להיחשב כמטרה מרכזית ויש לערב בה את כל היכולות והאנרגיות, לרבות להפוך את נושא הרקטות ליעיל ואפקטיבי. המודל של התפתחות “ההתנגדות” ברצועת עזה מהווה השראה ו”ההתנגדות” ביהודה ושומרון עוד תמשיך להתפתח.
    • תיאום בין חמאס לזרועות הצבאיות ביהודה שומרון: התיאום מתקיים ברמה גבוהה. אין ספק שהחיכוך בשטח יוצר אווירה של אינטראקציה חיובית בין פעילי הזרועות הצבאיות השונות, ישנה שאיפה ליצור קרקע משותפת לפיתוח שיתוף פעולה צבאי שמטרתו להתמודד יחד מול ישראל.
    • יחסי חמאס- סוריה: סוריה היא מדינה חשובה עבור פלסטין, והיא אחת המדינות שהשפיעו וממשיכה להשפיע בכל הנוגע לסכסוך עם ישראל (“האויב הציוני”). שיקום היחסים עם מדינות מרכזיות ואסטרטגיות באזור בעלות השפעה בסכסוך ישרת את מטרתם.
החלטת הקבינט לדחות את הדיון בנוגע לתנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים
  • ב-12 בספטמבר 2023 התכנס הקבינט המדיני ביטחוני לדיון בנוגע להערכות ביטחונית לקראת חגי תשרי. בדיון החליט ראש ממשלת ישראל, בהמלצת גורמי הביטחון, לדחות את הדיון בנושא תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים בישראל לחודש אוקטובר 2023 (אחרי תום החגים) (תקשורת ישראלית\, 2 בספטמבר 2023).
  • תנועת האסירים הפלסטינית קראה לציבור הפלסטיני להפגין במרכזי הערים הפלסטיניות ב-12 בספטמבר 2023 בשעות הערב בתמיכה במאבק האסירים הפלסטינים וכמחאה על כוונת ישראל לפגוע בתנאי כליאתם (שהאב, 11 בספטמבר 2023).
  • השבוע לא אותרו שיגורי רקטות או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

רקטות ופצצות מרגמה בחתך שנתי

עימותים במזרח העיר עזה
  • ב-5 בספטמבר 2023, בשעות הערב, התקיימה הפרת סדר אלימה בהשתתפות עשרות פלסטינים במזרח העיר עזה. במהלך הפרת הסדר הושלכו מטענים ורימונים. בתגובה ירו כוחות צה”ל לעבר המפגינים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 5 בספטמבר 2023).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח על עשרות פלסטינים שהפגינו ב”מחנה השיבה” מלכה, במזרח העיר עזה, במחאה על “התנכלות חיילי צה”ל נגד חמש הנשים בחברון”. המפגינים הבעירו צמיגים, צעקו “אללה אכבר”, והניפו דגלי פלסטין. דווח כי הם גם פוצצו מטענים סמוך לגדר הביטחון (שהאב, 5 בספטמבר 2023; צפא, 5 בספטמבר 2023).
פיצוץ המטען (ערוץ הטלגרם של שהאב, 5 בספטמבר 2023; משמאל: חשבון הטוויטר PALDF, 6 בספטמבר 2023)
פיצוץ המטען (ערוץ הטלגרם של שהאב, 5 בספטמבר 2023; משמאל: חשבון הטוויטר PALDF, 6 בספטמבר 2023)
מניעת הפגנות לאורך גבול ישראל רצועת עזה
  • לאחר כארבעה שבועות רצופים בהם התקיימו הפגנות סמוך לגדר הביטחון במזרח העיר עזה, דיווח אתר אמד על החלטת חמאס למנוע ממפגינים להגיע לאזורים הקרובים לגדר הביטחון החל מ-8 בספטמבר 2023. במקביל פורסמו ההחלטות הבאות: פריסת סיורי משטרה לאורך אזורי הגבול ובעיקר במחנה מלכה; פריסת אנשי מחלקת החקירות הכללית בלבוש אזרחי, שיתמודדו עם אזרחים אשר יגיעו לאזורי הגבול; הגברת הפעילות הביטחונית המוקדמת ופעילות מול מסיתים מרכזיים; הגברת הפעילות הביטחונית והמודיעינית לגבי כוונת גורם כלשהו לבצע פעולות בניגוד לנהלים והעברת המידע בנושא למנהלת המבצעים המרכזית. ההחלטות הופצו למפקדי הזרוע הצבאית, כוח הריסון ומנגנוני הביטחון של חמאס ברצועת עזה (אמד, 8 בספטמבר 2023).[6]
 פעילי כוח הריסון מסלקים בכוח מפגינים ממחנה "מלכה"
 (ערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי (עזתי המתנגד לחמאס), 9 בספטמבר 2023)
    פעילי כוח הריסון מסלקים בכוח מפגינים ממחנה "מלכה"
 (ערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי (עזתי המתנגד לחמאס), 9 בספטמבר 2023)
פעילי כוח הריסון מסלקים בכוח מפגינים ממחנה “מלכה”
(ערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי (עזתי המתנגד לחמאס), 9 בספטמבר 2023)
פתיחה מחדש של מעבר כרם שלום
  • נראה שהפסקת ההפגנות סמוך לגדר, היו תנאי שהוצב לחמאס על ידי ישראל לפתיחתו מחדש של מעבר כרם שלום אשר נסגר ב-4 בספטמבר 2023 עקבות חשיפת ניסיון הברחת אמצעי לחימה דרכו ב-8 בספטמבר 2023 הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים על פתיחה מחדש של המעבר. המתאם הדגיש בהודעה, כי ישראל לא תאפשר ניצול של מגזר האזרחי וההומניטרי ברצועת עזה לביצוע פעולות טרור (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 8 בספטמבר 2023). הוועדה הנשיאותית לתיאום סחורות, הכפופה לרשות המעברים הפלסטינית, אישרה שהרשויות הישראליות עדכנו אותה בהחלטה, וכי במקביל, הודיעו “הצעירים המהפכנים” על ביטול הפעילות במחנה “מלכה”, במזרח העיר עזה (אלקדס, 8 בספטמבר 2023). בכלי התקשורת דווח, כי במגעים לפתיחה מחדש של מעבר כרם שלום היה מעורב מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה, שהגיע לרצועה (ראו להלן).
  • הפרשן הכלכלי, מחמד אבו ג’יאב, ואמר כי המהלך של ישראל לסגור את המעבר למשך כמה ימים נועד להפעיל לחץ כלכלי על רצועת עזה ולנסות להשיג יעדים מדיניים וביטחוניים. לדבריו, פתיחת המעבר מחדש היא חלק מהמשחק הישראלי של פתיחה, סגירה, ואז שוב פתיחה וסגירה. עוד ציין שסגירת המעבר הסבה הפסדים גדולים לכמה וכמה מגזרים. הוא הדגיש את חשיבות פתיחת המעבר לצורך החייאת מעגל התעשייה, החקלאות והייצור בעזה, וביטחון תעסוקתי לעובדים (ערוץ אלע’אד, 7 בספטמבר 2023).
חידוש הפעילות במעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של שהאב, 10 בספטמבר 2023)     חידוש הפעילות במעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של שהאב, 10 בספטמבר 2023)
חידוש הפעילות במעבר כרם שלום (חשבון הטוויטר של שהאב, 10 בספטמבר 2023)
ביקור מחמד אלעמאדי ברצועה
  • מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה, ביקר השבוע ברצועת עזה. אלעמאדי קיים פגישות אינטנסיביות עם הנהגת חמאס, ודן עמה בשורה של נושאים דחופים ובעיקר בנושא הרגעת המצב הביטחוני (אלאיאם, 9 בספטמבר 2023). מעבר למגעים שניהל בנוגע לפתיח מחדש של מעבר כרם שלום, הבטיח אלעמאדי לפעול להחזרת סכום של עשרה מיליון דולרים שמעניקה קטר לרצועה לאחר שזה צומצם לפני כשנתיים לשלושה מיליון דולרים (אלאיאם, 9 בספטמבר 2023).
תגובת חמאס לאזהרות ישראל ערב חגי תשרי
  • בתקשורת הישראלית דווח, כי בכירים בצה”ל פנו לחמאס, דרך מתווכים, והזהירו מפני ביצוע ירי מהרצועה במהלך חגי תשרי. המסר שהעבירה ישראל הוא שעל כל ירי תגיב ישראל בחומרה רבה, כפי שהגיבה בעבר, כולל פתיחה במבצע צבאי (אתר כאן, 8 בספטמבר 2023). בתגובה אמר חאזם קאסם, דובר חמאס, כי מדובר בדיווחים ישראליים כוזבים, שכן המתווכים אינם מעבירים איומים כאלה מישראל, ולא ייתכן שחמאס תקבל מסרים מאיימים מישראל. לדבריו, זהו “תקליט שבור” שישראל חוזרת עליו בכל פעם שהיא נקלעת למצוקה בשל “ההתנגדות”, או בשל חשש מגל חדש של הסלמה (דניא אלוטן, 9 בספטמבר 2023).
  • בהצהרה רשמית שפרסמה חמאס נמסר שישראל אחראית לכל מה שיתרחש בתקופת חגי תשרי. עוד קראה חמאס לפלסטינים לשהות במסגד אלאקצא וציינה כי תמשיך בפעולותיה בתגובה לצעדי ישראל (אתר חמאס, 11 בספטמבר 2023).
תמרון צבאי של הזרועות הצבאיות
  • ב-10 בספטמבר 2023 הכריזו הזרועות הצבאיות של הארגונים בעזה על קיום התרגיל משותף השנתי תחת השם “המשענת האיתנה 4”. על פי הודעת הארגונים, התרגיל יתקיים תחת חמ”ל הארגונים המשותף. על רקע קיום התרגיל, הודיע החמ”ל על העלאת כוננות. בכירי הנהגת החמ”ל גם קיימו סיור מקדים בשטח התמרון המתוכנן (חשבון הטוויטר של QUDSN, 10 בספטמבר 2023). יצוין, כי מדובר בתמרון רביעי במספר אותו מקיימים הארגונים הצבאיים ברצועה בשלוש השנים האחרונות.[7]
ביקור מקדים של הנהגת החמ"ל המשותף ברצועה בשטח התמרון המתוכנן
 (פלסטין אלא'ן, 10 בספטמבר 2023)
ביקור מקדים של הנהגת החמ”ל המשותף ברצועה בשטח התמרון המתוכנן
(פלסטין אלא’ן, 10 בספטמבר 2023)
  • התרגיל התקיים ב-12 בספטמבר 2023, בין השעות 11:00-07:00, טרם פתיחת התרגיל הודיע איאד אלבזם, דובר משרד הפנים בעזה, על סגירת צירי תנועה סמוך לחוף הים. במסגרת התרגיל שוגרו רקטות מאזור ח’אן יונס לעבר הים , בוצע תרגול חוליות קומנדו מול מטרות ימיות ותורגלה נחיתה בחוף בחיפוי ירי מטחי רקטות וטילי נ”ט . כמו כן תורגלה הסתערות על מוצב צה”ל (שהאב, מען, 12 בספטמבר 2023).
שיגורי רקטות מחאן יונס לעבר הים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)
שיגורי רקטות מחאן יונס לעבר הים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)
תרגול הסתערות מחוף הים על מוצב צה"ל (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)     תרגול הסתערות מחוף הים על מוצב צה"ל (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)
תרגול הסתערות מחוף הים על מוצב צה”ל (חשבון הטוויטר של QUDSN, 12 בספטמבר 2023)
תגובות לנאום אבו מאזן שהיו מוטיבים של אנטישמיות והכחשת השואה
  • נאום שנשא אבו מאזן במהלך כינוס המועצה המהפכנית של פתח בראמאללה (25-24 באוגוסט 2023) היה כלל התבטאויות אנטישמיות ואף כלל מוטיבים הקשורים להכחשת השואה. בין הדברים שאמר, הוא ציין שהיטלר נלחם ביהודי אירופה לא על רקע אנטישמי אלא בשל עסקאות הלוואות בריבית שביצעו היהודים. עוד ציין שמקורם של יהודי אשכנז אינו מבני ישראל הקדומים אלא מעם תורכי עתיק הידוע בשם כוזרים שהתגיירו והצטרפו ליהדות (הטלוויזיה הפלסטינית, 24 באוגוסט 2023). יצוין כי אין זה טיעון חדש בו משתמש אבו מאזן כדי לשול את הזיקה של היהודים לארץ ישראל ולחזק את העמדה הפלסטינית.[8]
  • על רקע דבריו, נרשמו גינויים בינלאומיים חריפים. לינדה תומאס גרינפלד, שגרירת ארה”ב באו”ם, טענה כי דבריו אינם מוסיפים לקידום שלום באזור (חשבון הטוויטר של לינדה ג’ונסון גרינפלד, 7 בספטמבר 2023). עיריית פריז הודיעה על ביטול עיטור הכבוד שניתן לאבו מאזן בשנת 2015 (פרנס 24, 8 בספטמבר 2023).
  • לאור הגינויים, פרסם נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, הודעת הבהרה בה ציין, כי אבו מאזן מגנה את השואה וכי הדברים שאמר היו ציטוטים מספרי היסטוריונים יהודים ואמריקאים והם אינם נחשבים להכחשת השואה (ופא, 10 בספטמבר 2023). מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, גינה את המתקפה הבלתי מוצדקת על אבו מאזן בציינו אף הוא שדברי אבו מאזן היו ציטוטים ממחקרים אקדמיים והיסטוריים. עוד ציין שבמקום לתקוף את אבו מאזן יש למקד את המתקפה נגד פעולות ישראל כלפי הפלסטינים (ופא, 8 בספטמבר 2023). משרד החוץ ברשות הפלסטינית דרש התנצלות בטענה, כי עיוות דברי אבו מאזן הוא חלק מערעור זכויות הפלסטינים (ופא, 8 בספטמבר 2023).
כינוס העצרת הכללית של האו”ם וכינוס המדינות התורמות
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות באו”ם, עדכן אודות ההכנות הנעשות לקראת כינוס העצרת הכללית של האו”ם בניו יורק בו אמור כבכל שנה, אבו מאזן לשאת נאום.[9] מנצור, ציין שישיבת העצרת הכללית השנה עתידה להיות משמעותית במיוחד, וכי אבו מאזן יתייחס בנאומו למדינה הפלסטינית (סוא, 6 בספטמבר 2023).
  • בראיון שקיים ריאצ’ אלמאלכי , שר החוץ ברשות הפלסטינית, הוא פירט לגבי המהלך הדיפלומטי אותו הם מנהלים מזה מספר חודשים מול גורמים בינלאומיים וערביים כדי להשיג תמיכה מלאה בסוגיה הפלסטינית. לדבריו, מדובר במהלך מתמשך שמטרתו להביא לסיום “הכיבוש הישראלי”. אלמאלכי תקף את ארה”ב בשל התמיכה המלאה שהיא מעניקה לישראל, המתבטאת במיוחד בזכות הווטו שהיא מפעילה בדיוני מועצת הביטחון של האו”ם. הוא ציין, כי בימים אלה הם מגבשים את תכני נאומו הצפוי של אבו מאזן, וכי הוא יכלול מספר נושאים חשובים ביניהם הצעה לכינוס ועידה בינלאומית לשלום. הוא גם ציין שאבו מאזן ינצל את הכינוס לקיום מפגשים עם מנהיגים מרחבי העולם (ערוץ AlQahera News, 10 בספטמבר 2023).
מתוך הראיון של שר החוץ הפלסטיני (ערוץ AlQahera News, 10 בספטמבר 2023)
מתוך הראיון של שר החוץ הפלסטיני (ערוץ AlQahera News, 10 בספטמבר 2023)
  • מחמד אשתיה, נפגש עם הילדה האראלסטד, השליחה הנורבגית לתהליך שלום במזרח התיכון, ודן עמה בסדר היום של כינוס המדינות התורמות לרשות (AHLC) המתכונן להתקיים בניו יורק במקביל לכינוס העצרת הכללית לדבריו, , יתקיים הכינוס השנה במלאות 30 שנה להסכם אוסלו בצל “ממשלה ישראלית קיצונית”. אשתיה דרש לגנות את ישראל במהלך הכינוס בשל הצעדים שהיא נוקטת נגד הפלסטינים ולהתייחס לרעיון פתרון שתי המדינות. עוד דרש להתייחס להמשך הקיזוז הבלתי חוקי שמבצעת ישראל מכספי הסילוקין של הרשות וכן להגדיל את הסיוע הבינלאומי המוענק לרשות, אשר לדבריו ירד בעשור האחרון מ-30% מסך התל”ג הפלסטיני ל-1% בלבד (ופא, 5 בספטמבר 2023).
אשתיה נפגש בלשכתו בראמאללה עם השליחה הנורבגית לתהליך שלום במזרח התיכון (ופא, 5 בספטמבר 2023)
אשתיה נפגש בלשכתו בראמאללה עם השליחה הנורבגית לתהליך שלום במזרח התיכון (ופא, 5 בספטמבר 2023)
אבו מאזן מקבל את דו”ח רשות המטבע הפלסטינית לשנת 2022
  • בפגישה שערך אבו מאזן נפגש עם פראס מלחם, יו”ר רשות המטבע הפלסטינית, הוא קיבל מידיו את הדו”ח השנתי של רשות המטבע לשנת 2022. מלחם עדכן את אבו מאזן בממצאים הבולטים בדו”ח, מאמצי רשות המטבע לחיזוק המגזר הבנקאי ותכניות שנערכו בעניין זה, בו תלויה הכלכלה הפלסטינית. אבו מאזן שיבח את התוצאות שהשיגה רשות המטבע, והדגיש את תמיכתו בעבודתה ובמאמציה לפתח את מערכת הבנקאות הפלסטינית ולשפר את ביצועיה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 בספטמבר 2023).
אבו מאזן נפגש עם פראס מלחם (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 בספטמבר 2023)
אבו מאזן נפגש עם פראס מלחם
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 6 בספטמבר 2023)
החלטת ישראל לקזז את חובות החשמל של הרשות הפלסטינית
  • שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, הנחה את משרדו לקזז מדי חודש סכום שבין 30-20 מיליון ₪ מכספי הסילוקין של הרשות הפלסטינית בגין חובות שצברה חברת החשמל המזרח ירושלמית לחברת החשמל בישראל . החובות הגיעו לסכום של שני מיליארד ₪. זאת, למרות הסדר פריסת חובות שהושג עם החברה בשנת 2016. במתווה שגובש ע”י משרד האוצר ואושר ע”י גורמי ביטחון ישראלים, יקוזז החוב מידי חודש מכספי הסילוקין. משרד האוצר גם מצא כי לחברה זיקה לרשות הפלסטינית משום שהסתבר כי 19% ממחזיקי המניות בחברת החשמל המזרח ירושלמית ושבעה מתוך 18 חברי דירקטוריון הם רשויות מקומיות פלסטיניות. יצוין, כי חברת החשמל המזרח ירושלמית קונה חשמל מישראל ומשנעת אותו לשטחי הרשות (תקשורת ישראלית, 5 בספטמבר 2023).
  • מחמד אשתיה טען כי צעד זה הוא שוד שיטתי וביזה של כספי הפלסטינים משום שחברת החשמל המזרח ירושלמית היא חברה פרטית ואינה שייכת לרשות הפלסטינית. לדבריו, הקיזוזים, לצד פשעי מדינת ישראל, הפגיעה בכבודן של נשים וחילול מקומות קדושים לאסלאם ולנצרות הינם מתכון לפיצוץ ולהכרזת מלחמה כספית המשתלבת עם המלחמה המדינית המתמשכת שמנהלת ישראל נגד הפלסטינים. אשתיה ציין כי למרות צעדים אלה הננקטים נגד הפלסטינים הם לא יוותרו על זכויותיהם וימשיכו להגן על עצמם ועל אתריהם הקדושים. הוא קרא לארה”ב ומדינות האיחוד האירופי להתערב (ופא, 5 בספטמבר 2023).
  • ב-6 בספטמבר 2023 קיים אשתיה דיון מיוחד בנושא עם גורמים מקצועיים, כדי לבחון דרכי מאבק נגד החלטת ישראל. בדיון השתתפו ח’אלד אלעסילי, שר הכלכלה ברשות הפלסטינית ונציגי חברת החשמל. אשתיה גינה את צעדי ישראל וציין, כי הם יאבקו בהחלטה בכל הדרכים. עוד ציין שאין כל זיקה משפטית בין חברת החשמל המזרח ירושלמית לבין הרשות, המצדיק קיזוז חובותיה מכספי הרשות. יחד עם זאת ציין שחברת החשמל המזרח ירושלמית היא מוסד לאומי פעיל וכי מטרתם היא לחזק אותה, להגן עליה ולדאוג להמשך פעילותה (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 6 בספטמבר 2023).
אשתיה מכנס דיון מקצועי בעקבות החלטת ישראל (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 6 בספטמבר 2023)
אשתיה מכנס דיון מקצועי בעקבות החלטת ישראל
(דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 6 בספטמבר 2023)
שיקום מחנה הפליטים ג’נין
  • ב-7 בספטמבר 2023, נערכה מסיבת עיתונאים במחנה הפליטים ג’נין בהשתתפות מג’די אלצאלח, שר השלטון המקומי, כמאל אבו אלרב, ממלא מקום מושל ג’נין, נציגי הוועדה העממית לשיקום מחנה הפליטים ומוסדות אזרחיים ורשמיים נוספים. השר אלצאלח סקר את סטאטוס שיקום מחנה הפליטים לאחר מבצע “בית וגן” (תחילת יולי 2023). לדבריו, מתבצעות עבודות ליישום השלב הראשון של תיקון הכבישים הפנימיים במחנה בסכום של כ-9.1 מיליון ₪, שלב ב’ של תיקון הכבישים מוערך בכ-7.7 מיליון ₪. עוד, ציין, כי רשות המים הפלסטינית שיקמה את רשת אספקת המים במחנה הפליטים, בסיוע תרומות, בסכום של 3.5 מיליון ₪ וכי שוקמו כ- 70% מרשת המים ו-95% מרשת הביוב. כמו כן שכרה הרשות בתים עבור משפחות שאיבדו את בתיהן בעלות של 900 אלף ₪. אלצאלח הדגיש, כי הכסף שהועבר עד כה בסכום של 500 אלף ₪ מטעם לשכת אבו מאזן וכי כעת הם ממתינים לתרומה בגובה של שלושים מיליון דולרים מאלג’יריה (ופא, 7 בספטמבר 2023).
מסיבת העיתונאים במחנה הפליטים בג'נין (ופא, 7 בספטמבר 2023)
מסיבת העיתונאים במחנה הפליטים בג’נין (ופא, 7 בספטמבר 2023)
הרשות קיבלה כלי רכב משוריינים מארה”ב
  • “מקורות פלסטינים” מסרו, כי הרשות הפלסטינית קיבלה מארה”ב, בתיווך ירדן ובאישור ממשלת ישראל, מספר כלי רכב משוריינים וכלי נשק מתוצרת ארה”ב. כלי הרכב משוריינים נועדו לסייע לפעילות מנגנוני הביטחון והמשטרה הפלסטינית. לדברי “המקורות” הם ישמשו לפעילויות אכיפת חוק וסדר באזורים שבשליטה ביטחונית פלסטינית והם יסייעו למנגנוני הביטחון להתמודד עם החמושים הפלסטינים בג’נין, בטול כרם ובשכם (אלקדס, 11 בספטמבר 2023).
  • בהקשר זה ציינו “המקורות” שהרשות הבהירה יותר מפעם אחת לגורמים שונים, באמצעות חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, כולל במהלך פגישות שערך עם האמריקאים, שהרשות לא מסוגלת להתעמת עם ה תאי הטרור הפרוסים בצפיפות בג’נין, שכם וטולכרם, וכי גם כוחות צה”ל מתקשים להתמודד עימם ללא סיוע מהאוויר וכוחות משוריינים ביבשה. המקורות ציינו כי הצד האמריקני הבין את דרישות הרשות ופעל לספק לה את הציוד הדרוש (אלקדס, 11 בספטמבר 2023).
יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים נוספים
  • בתקופה הנסקרת נמשכו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים ברחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. גם השבוע בלטו יידויי האבנים לעבר אוטובוסים. להלן אירועים בולטים:
    • 11 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לצומת יקיר הגדולה (צפונית-מערבית לסלפית). דווח על שני פצועים באורח קל . כמו כן נגרם נזק (הצלה לא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2023).
הנזק שנגרם לכלי הרכב בצומת יקיר הגדולה(הצלה ללא גבולות יו"ש, 11 בספטמבר 2023)
הנזק שנגרם לכלי הרכב בצומת יקיר הגדולה(הצלה ללא גבולות יו”ש, 11 בספטמבר 2023) 
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאללבן אלשרקיה (צפונית-מזרחית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לקרני שומרון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לצומת ה-T (דרומית-מזרחית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחוות גלעד (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לכפר שקבא (צפונית-מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב סמוך לכביש עוקף חוסאן (מערבית לבית לחם). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לנבי אליאס (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
נזק שנגרם לאוטובוס סמוך לנבי אליאס (הצלה ללא גבולות יו"ש, 10 בספטמבר 2023)
נזק שנגרם לאוטובוס סמוך לנבי אליאס
(הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023)
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לאלערוב (צפונית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך למגדלים (דרומית-מזרחית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס וכלי רכב סמוך לאלבן אלשרקיה. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב בצומת הדואר (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 10 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לקדומים (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 10 בספטמבר 2023).
    • 8 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לנבי אליאס (מזרחית לקלקיליה). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 8 בספטמבר 2023).
    • 7 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לאלעוג’א (צפונית ליריחו). לא היו נפגעים . נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 7 בספטמבר 2023).
    • 5 בספטמבר 2023: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לגשר בית כחיל (צפונית-מערבית לחברון). לא היו נפגעים ולא דווח על נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בספטמבר 2023).
    • 5 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לאלעוג’א. לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בספטמבר 2023).
    • 5 בספטמבר 2023: אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לתקוע (דרומית לבית לחם). לא היו נפגעים. נגרם נזק (הצלה ללא גבולות יו”ש, 5 בספטמבר 2023).

*בפרוס השנה החדשה אנו מאחלים לכל קוראינו שנה טובה ושקטה.
[2] הכוונה לכתבה בעיתון הארץ, בה נטען שחיילות רעולות פנים אילצו נשים, בנות משפחת עג'לוני בחברון, לפשוט את בגדיהן ולהסתובב מולן עירומות.
[3] להרחבה בנדון ראו לקט מרכז המידע מתאריך 30 ביולי 2023: "שיגור רקטות לעבר ישראל משטחי יהודה ושומרון: ניתוח האירועים ומשמעויות".
[4]  ״פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידי מרכז המידע כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. הנתונים גם אינם. כוללים אירועי ירי נגד כוחות צה"ל בעת פעילות סיכול ומנע ביהודה ושומרון.
[5] United Nations International Children's, קרן החירום בינלאומית של האו"ם לילדים שמטרתה סיוע לילדים ברחבי העולם ויצירת מודעות למצוקתם.
[6] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-7 בספטמבר 2023: "אפשרות לחידוש צעדות השיבה ברצועת עזה".
[7] להרחבה בנדון ראו פרסום מרכז המידע מ-5 בינואר 2022 : "תרגיל משותף של הארגונים הפלסטיניים ברצועה מעביר מסרים ואיומים לישראל".
[8] ראו פרסום מרכז המידע מ-3 במאי 2018: "'שיעור בהיסטוריה' נוסח אבו מאזן: בפתיחת דיוני המועצה הלאומית הפלסטינית נשא אבו מאזן נאום גדוש בעיוותים היסטוריים ובניחוח אנטישמי. זאת, כדי לשלול את קיומו של עם יהודי ואת הקשר שלו לארץ ישראל ולבסס את הלאומיות הפלסטינית".
[9] העצרת תפתח ב-19 בספטמבר 2023 ואבו מאזן צפוי לנאום ב-21 בספטמבר.