חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27 בפברואר- 5 במרץ 2013)

סלאם פיאצ', ראש הממשלה ברשות הפלסטינית משתתף בהפגנה בבלעין המציינת את יום השנה השמיני ''להתנגדות העממית נגד הגדר'' (ופא, 1 במרץ 2013)

סלאם פיאצ', ראש הממשלה ברשות הפלסטינית משתתף בהפגנה בבלעין המציינת את יום השנה השמיני ''להתנגדות העממית נגד הגדר'' (ופא, 1 במרץ 2013)

הפגנה בבלעין לציון יום השנה השמיני השמיני להתנגדות העממית נגד הגדר (ופא, 1 במרץ 2013)

הפגנה בבלעין לציון יום השנה השמיני השמיני להתנגדות העממית נגד הגדר (ופא, 1 במרץ 2013)

צעירים פלסטיניים מיידים אבנים ושורפים צמיגים בכניסה לכפר נעלין (ופא, 1 במרץ 2013)

צעירים פלסטיניים מיידים אבנים ושורפים צמיגים בכניסה לכפר נעלין (ופא, 1 במרץ 2013)

אבו מאזן נפגש עם בני משפחת האסיר ערפאת ג'ראדאת בלשכתו שבראמאללה

אבו מאזן נפגש עם בני משפחת האסיר ערפאת ג'ראדאת בלשכתו שבראמאללה

החולצה חדשה המשמשת את הצעירים הפלסטיניים המפגינים ביהודה ושומרון מטעם חמאס  (דף הפייסבוק אג'נאד, 25 בפברואר 2013)

החולצה חדשה המשמשת את הצעירים הפלסטיניים המפגינים ביהודה ושומרון מטעם חמאס (דף הפייסבוק אג'נאד, 25 בפברואר 2013)

עצרת תמיכה ברפיח של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודי, 2 במרץ 2013).

עצרת תמיכה ברפיח של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודי, 2 במרץ 2013).

הפגנת מחאה של ילדי גן סמוך למעבר ארז, שארגנה חמאס (פלסטין אינפו, 26 בפברואר 2013)

הפגנת מחאה של ילדי גן סמוך למעבר ארז, שארגנה חמאס (פלסטין אינפו, 26 בפברואר 2013)

תרגיל ירי,שערכה חטיבת ח'אן יונס של הזרוע הצבאית של  הג'האד האסלאמי בפלסטין  (פורום חמאס, 25 בפברואר 2013)

תרגיל ירי,שערכה חטיבת ח'אן יונס של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פורום חמאס, 25 בפברואר 2013)

אבו מאזן מעניק לאיש התקשורת ומנהל ערוץ אלמיאדין הלבנוני המקורב לחזבאללה, ע'סאן בן ג'דו, דרכון דיפלומט פלסטיני (מען, 2 במרץ 2013)

אבו מאזן מעניק לאיש התקשורת ומנהל ערוץ אלמיאדין הלבנוני המקורב לחזבאללה, ע'סאן בן ג'דו, דרכון דיפלומט פלסטיני (מען, 2 במרץ 2013)

  • לירי הרקטה ב-26 בפברואר 2013 לא היה המשך. עם זאת אירעו השבוע (1 במרץ) מספר הפרות סדר אלימות סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה במהלכן יודו אבנים והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כוח צה"ל ואף בוצע ירי מנשק קל לעברו. לא היו נפגעים.
  • השבוע נמשכו  הפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון כהזדהות עם המחבלים הכלואים בישראל, אף, כי הסתמנה ירידה בהיקף העימותים בין מפגינים פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים. כמו כן התקיימו עימותים בבלעין ובמקומות "מסורתיים" נוספים.
  • בחודשים האחרונים נחשפה תשתית טרור של חמאס בחברון ע"י כוחות הביטחון הישראליים. התשתית פעלה בהכוונת פעיל חמאס, שגורש לרצועת עזה במסגרת "עסקת שליט". חברי החוליה התכוונו לבצע פיגועי ירי והנחת מטענים אך נעצרו עוד קודם שהצליחו לממש כוונותיהם. 
ירי ראשון של רקטה מאז מבצע "עמוד ענן"
  • לאחר ירי הרקטה ב-26 בפברואר 2013, שנפלה דרומית לאשקלון, לא בוצע ירי רקטות נוסף.  לגבי ירי הרקטה טען איהאב אלע'צין, ראש לשכת ההסברה של ממשל חמאס, כי המדובר "בבדיות ישראליות", שנועדו להסיח את תשומת הלב מנושא מותו של העציר ערפאת ג'ראדאת  (אלראי און ליין, 26 בפברואר 2013).
ירי רקטות
הפרות סדר סמוך לגדר הביטחון
  • ב-1 במרץ 2013 אירעו מספר הפרות סדר אלימות סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. תושבים מרצועת עזה התקרבו לגדר יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל. כמו כן בוצע ירי מנשק קל לעבר כוח צה"ל[3]. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב צבאי כתוצאה מהירי (דובר צה"ל, 3 במרץ, 2013). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי שלושה תושבים נפצעו באורח בינוני מירי כוחות צה"ל במזרח ג'באליא (צפא, פלסטין און ליין, 1 במרץ 2013).
הפרות סדר ביהודה ושומרון
  • לאחר הלווייתו של העציר ערפאת ג'ראדאת  (25 בפברואר 2013) נמשכו הפרות הסדר ברחבי יהודה ושומרון על רקע ההזדהות עם האסירים הפלסטינים השובתים רעב בבתי הכלא הישראליים. עם זאת, הסתמנה ירידה בהיקף העימותים בין מפגינים פלסטיניים לבין כוחות הביטחון הישראליים.
  • ביום שישי 1 במרץ 2013 אירעו עימותים בין כוחות הביטחון הישראליים לבין מפגינים במספר מוקדי חיכוך מסורתיים ביהודה ושומרון. להלן כמה מהם:
  • בלעין - בכפר בלעין ציינו הפלסטיניים שמונה שנים למאבק בתוואי גדר הביטחון בנוכחות ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאצ', מושלת מחוז ראמאללה לילא ע'נאם ובכירים נוספים מהרשות הפלסטינית. בנאום, שנשא סלאם פיאצ' העלה על נס את ההפגנות בבלעין בציינו, כי הן הפכו למודל של "התנגדות עממית בלתי אלימה", אשר אותו יש לחקות. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון. על פי דיווחים פלסטיניים נפצעו במהלך העימותים כ-25 מפגינים. סלאם פיאצ' פונה מהמקום בשל עשן גז מדמיע, שירו כוחות הביטחון לעבר מיידי האבנים (אלחיאת אלג'דידה, 1 במרץ 2013).

הפגנה בבלעין לציון יום השנה השמיני השמיני להתנגדות העממית נגד הגדר (ופא, 1 במרץ 2013)
הפגנה בבלעין לציון יום השנה השמיני להתנגדות העממית נגד הגדר (ופא, 1 במרץ 2013)

  • חברון– בחברון התקהלו כמה עשרות פלסטינים בכיכר השעון במחאה על סגירת רחוב אלשהדאא'. המפגינים יידו אבנים ואף גרמו לסגירת הכביש לפרק זמן קצר. כוחות הביטחון פזרו את ההתקהלות. סמוך לשכונת בית הדסה התקהלו פלסטינים, אשר יידו אבנים לעבר בתי המתיישבים. כתוצאה מכך נופצו מספר שמשות. על פי דיווחים פלסטיניים כמה מפגינים נפצעו בהם קצין משטרה פלסטיני (אלחיאת אלג'דידה, 2 במרץ 2013).
  • ביתוניא–סמוך לכלא עופר התעמתו כמה עשרות מפגינים פלסטיניים עם כוחות הביטחון. על פי דיווחים פלסטיניים נפצע בהפגנה צלם פלסטיני (מען, 1 במרץ 2013).

צעירים פלסטיניים מיידים אבנים ושורפים צמיגים בכניסה לכפר נעלין (ופא, 1 במרץ 2013)
צעירים פלסטיניים מיידים אבנים ושורפים צמיגים בכניסה לכפר נעלין (ופא, 1 במרץ 2013)

חשיפת תשתית טרור באזור חברון[4]
  • כוחות הביטחון חשפו בחודשים האחרונים תשתית טרור המשתייכת לזרוע הצבאית של חמאס באזור חברון. התשתית פעלה בהכוונת פעיל חמאס, שגורש לעזה במסגרת "עסקת שליט". חברי התשתית התכוונו לבצע פיגועי ירי והנחת מטענים אך נעצרו בטרם הצליחו להוציאם אל הפועל. ברשות אחד מחברי החוליה נמצא מטען צינור. בראש החוליה עמד מנג'ד מוסא דיאב ג'ונידי,  תושב חברון בן 23. בחקירתו הודה, כי עמד בקשר עם באסל הימוני, פעיל חמאס מחברון, ששוחרר במסגרת עסקת שליט וגורש לרצועת עזה.
קריאה לאנתיפאדה על ידי הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • ח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין קרא לארגונים הפלסטינים להצטרף לעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים ביהודה ושומרון במטרה לכונן "אנתיפאדה אמיתית". הוא קרא להקמת ועדות תיאום בשטח לניהול העימותים עם ישראל והזהיר את מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מפני ניסיונות לבלום את האנתיפאדה (רסאלה נט, 27 בפברואר 2013).
המשך אירועי ההזדהות עם האסירים
  • למרות הירידה היחסית במחאות העממיות על רקע ההזדהות עם האסירים הפלסטינים נמשך העיסוק הפלסטיני בנושא. שני האסירים השובתים רעב ג'עפר עז אלדין וטארק קעדאן הפסיקו את שביתת הרעב שלהם, לאחר שהגיעו להסכם עם בית המשפט בישראל לפיו לא יחודש מעצרם המנהלי. ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, אליו משתייכים האסירים, בירך אותם על ניצחונם במערכה נגד מדיניות ישראל (פלסטין אליום, 27 בפברואר 2013).
  • אבו מאזן אירח את משפחתו של ערפאת ג'ראדאת האסיר הפלסטיני, שמת בכלא מגידו, בלשכתו. בפגישה הודיע אבו מאזן למשפחה כי פנה למזכ"ל האו"ם בבקשה להקים ועדת חקירה לבדיקת מותו (אלחיאת אלג'דידה, 1 במרץ 2013). במקביל מסר קדורה פארס, יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, כי נבדקת אפשרות להגיש תלונה לבית המשפט הבינלאומי בהאג בעניין מותו של האסיר ג'ראדאת (אלחיאת אלג'דידה, 3 במרץ 2013).
הודעת הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין
  • על רקע התמיכה וההזדהות עם מאבק האסירים פרסמו לאחרונה גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית-טרוריסטית של החזית העממית לשחרור פלסטין, הודעה בזו הלשון: "הכדורים, שפגעו בראשו של רחבעם זאבי[5] מסוגלים לפגוע בכם, בראשיכם, שכן הנשק שלנו אינו מיועד עבור מפגנים צבאיים, אלא נשקינו מכוון אל ראשיכם, ופלסטין תהיה בית הקברות שלכם" (הודעה מפי רעול פנים, 26 בפברואר 2013, Youtube)
ממצאי נתיחת גופתו של ערפאת ג'ראדאת
  • ב-28 בפברואר 2013 התפרסמה הודעה נוספת, מטעם משרד הבריאות, לפיה על פי הבדיקה המיקרוסקופית עולה, כי הדימום והצלעות שבורות, שנמצאו במהלך הנתיחה אירעו סמוך לזמן מותו והם נגרמו כתוצאה מניסיונות החייאה, שבוצעו בו על ידי שירותי הרפואה של הכלא ומגן דוד אדום במשך כחמישים דקות במטרה להציל את חייו. לא נמצא כל סימן נוסף לחבלה . גם תוצאת בדיקת הרעלית הייתה שלילית. כמו כן לא נמצא כל שינוי משמעותי כתוצאה ממחלה אשר יכול להעיד על סיבת המוות ועל כן יבצעו בדיקות נוספות על מנת לקבוע את סיבת מותו.
  • הפלסטינים שבו ודחו את הממצאים וקראו להקמת ועדת חקירה בינלאומית:
  • אבו מאזן אמר, כי הצד הפלסטיני מחכה לחקירה רפואית בינלאומית כדי לברר כיצד מת ג'ראדאת. לדבריו המכון הפתולוגי הפלסטיני מצא, כי הוא מת כתוצאה מעינויים אולם אין הם מאמצים גרסה זו אלא ממתינים להקמת ועדת חקירה בינלאומית (ופא, 26 בפברואר 2013).
  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף ציין, כי לאחר קבלת דו"ח הנתיחה הם התקשרו לאו"ם בנושא. עריקאת נפגש עם שליח האו"ם רוברט סרי וביקש ממנו בשמו של אבו מאזן לקרוא למזכ"ל האו"ם באן קי מון לפעול למען ועדת חקירה בינלאומית שתחשוף את נסיבות מותו (אלערביה, 25 בפברואר 2013).
  • עיסא קראקע, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, אמר, כי הרשות הפלסטינית בוחנת פנייה בית הדין הבינלאומי לפשעים בהאג, שכן ישראל מסתפקת בועדות חקירה פנימיות ישראליות והמשפט הישראלי אינו מאפשר נקיטה בצעדים משפטיים נגד בכירים ישראליים (רדיו קהיר, 2 במרץ 2013). במסיבת עיתונאים משותפת עם הרופא הפלסטיני, שנכח בנתיחה, אמר עיסא קראקע כי ג'ראדאת מת כתוצאה מעינויים קשים וכי על גופתו הופיעו סימני אלימות קשים (אלחיאת אלג'דידה, 1 במרץ 2013).
חמאס הנפיקה חולצה עבור המפגינים בשם "אנתיפדאת האסירים"
  • אתר הפייסבוק אג'נאד של תנועת חמאס ביהודה ושומרון פרסם הודעה לפיה הזרוע הצבאית של חמאס הנפיקה חולצה חדשה המשמשת את הצעירים הפלסטיניים המפגינים ביהודה ושומרון במחאה על צעדי ישראל נגד האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל. בחולצה ניתן לראות לוגו של הזרוע הצבאית של חמאס יחד עם הכותרת "אנתיפדאת האסירים" (אתר הפייסבוק אג'נאד, 25 בפברואר 2013).
אירועים ברצועת עזה לתמיכה באסירים הפלסטיניים
  • ברצועת עזה נמשכו ההפגנות והעצרות להזדהות עם האסירים בבתי הכלא הישראליים. במסגרת זאת נערכה עצרת תמיכה ברפיח מטעם הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודי, 2 במרץ 2013). חמאס ארגנה הפגנת מחאה של ילדי גן סמוך למעבר ארז (פלסטין אינפו, 26 בפברואר 2013) . משרד ההקדשים בממשל חמאס ברצועה קיים (4 במרץ 2013) עצרת הזדהות מול משרד הצלב האדום בעזה (פלסטין אינפו, 4 במרץ 2013).
המצב במעברים
  • בעקבות ירי הרקטה לעבר אזור אשקלון (26 בפברואר 2013) החליטה ישראל על סגירה זמנית של מעבר כרם שלום, להעברת סחורות, ומעבר לעבודה במתכונת מצומצמת במעבר ארז, המיועד למעבר בני אדם (דובר צה"ל, 26 בפברואר 2013).  על רקע סגירת המעברים קרא חאתם עויצ'ה, תת עוזר שר הכלכלה בממשל חמאס להגביר את המאמצים לפתיחת מעבר רפיח לסחורות על מנת "שלא להיות תלוי ברחמי הכיבוש" (קדסנט, 3 במרץ 2013).
  • ב-4 במרץ 2013 אישרה ישראל לשוב ולפתוח את המעברים אולם מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס מנעו את פתיחתו של מעבר כרם שלום זאת, על רקע דרישתם להחליף את הקבלן מטעם הרשות הפלסטינית, המתפעל את צידו הפלסטיני של המעבר. חמאס הנחתה את אנשי החברה הפלסטינית, המתפעלת את המעבר, להימנע מהגעה למעבר עד שיענו דרישותיה הכוללות, בין היתר, גביית אגרה על כל משאית הנכנסת לרצועה. ההחלטה, המהווה שינוי הסטאטוס הקיים, נועדה, ככל הנראה, להגדיל את הכנסותיה של חמאס ולצמצם את השפעת הרשות הפלסטינית על הפעלת המעבר. אפשר וההחלטה נובעת מצמצום ההכנסות מפעולות ההברחה עקב הריסת המנהרות בגבול רצועת עזה-מצרים (מתאם הפעולות בשטחים, 4 במרץ 2013).
  • בתגובה למניעת פעילות החברה במעבר אמר זיאד אלט'אט'א, שר האוצר בממשל חמאס, כי ממשל חמאס דוגל בקיום תחרות פתוחה בין החברות הפלסטיניות המעוניינות לקבל את האחריות על העברת הסחורות במעבר כרם שלום ומתנגדת למונופול של חברה יחידה. לדבריו התחרות תועיל לתושבים, שכן בעקבותיה יוזלו העלויות לסוחרים. עוד ציין, כי ממשל חמאס לא מעוניין כלל לפעול במעבר הנתון לשליטה ישראלית (ראיון לעיתון העם, סין , 3 במרץ 2013).
פעילות הריסת המנהרות על ידי מצרים
  • בעקבות המשך הפעילות המצרית להריסת המנהרות באזור רפיח שוררת דאגה בקרב חמאס והאוכלוסייה ברצועת עזה. החשש הוא  שסגירת המנהרות תביא לחוסר במצרכים, בעיקר חומרי בנייה ולהפקעת מחירים (מען, 2 במרץ 2013). גורמים מצריים דיווחו, כי שתי משלחות מטעם הנהגת חמאס ביקרו במצרים ודנו עם מחמר מרסי, נשיא מצרים, ובכירי המודיעין הכללי בסוגיה. במהלך המפגשים ניסו נציגי חמאס לברר כיצד לבטל את  החלטתו של שר ההגנה המצרי להרוס את המנהרות (פאל פרס, 2 במרץ 2013).
  • מנגד, עלאא' אלרפאתי, שר הכלכלה בממשל חמאס אמר, כי השפעתה של הפעילות המצרית  על רצועת עזה היא לפי שעה קטנה וכי לא נגרמה מצוקה. לדבריו,  חלה, בעקבות הריסת המנהרות, ירידה של כ-20% בלבד בהיקף הסחורות המוברחות לרצועה. הוא גם העריך שפעילות המנהרות תשוב בקרוב לשגרה (קדסנט, 3 במרץ 2013) .
בכירי חמאס נועדו עם שיח' יוסף אלקרצ'אוי
  • ראשי חמאס נועדו, בשתי הזדמנויות שונות, בקטר עם שיח' יוסף עבדאללה אלקרצ'אוי, דמות מרכזית המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים והמשמשת מקור סמכות הלכתי לחמאס. ח'אלד משעל, יו"ר הוועד הפועל של חמאס, נועד ב-25 בפברואר 2013 ואסלאם שהואן, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס, נפגש עימו ב-2 במרץ. אלקרצ'אוי קרא לעם הפלסטיני להתאזר בסבלנות ולהפגין סובלנות (אתר שיח' אלקרצ'אוי, 2 במרץ 2013)[6].

בכירי חמאס נועדו עם שיח' יוסף אלקרצ'אוי
מימין : פגישת ח'אלד משעל עם שיח' יוסף אלקרצ'אוי (אתר שיח' אלקרצ'אוי, 27 בפברואר 2013). משמאל : אסלאם שהואן, דובר משרד הפנים של ממשל חמאס ברצועה, נפגש עם שיח' יוסף אלקרצ'אוי (אתר שיח' אלקרצ'אוי, 2 במרץ 2013).

שיקום  מערך ההדרכה של כוחות הביטחון
  • אל"מ מחמוד צלאח, ראש מנהלת ההדרכה של משרד הפנים ומנגנוני הביטחון הלאומי של חמאס, בחן מקרוב את קצב ההתקדמות של עבודות בניית מבנים נוספים ומשטח אימונים חדש במתקן מנהלת ההדרכה (אתר הפייסבוק של משרד הפנים בממשל חמאס ברצועה, 2 במרץ 2013). מתחם זה, המשמש את מפקדות מנגנוני הביטחון של חמאס, הותקף במהלך מבצע "עמוד ענן".

עבודות לבנייה  והרחבה של מתקן מנהלת ההדרכה של משרד הפנים ומנגנוני הביטחון ביטחון במתחם אנצאר בעזה
עבודות לבנייה  והרחבה של מתקן מנהלת ההדרכה של משרד הפנים ומנגנוני הביטחון ביטחון במתחם אנצאר בעזה
(אתר הפייסבוק של משרד הפנים בממשל חמאס ברצועה, 2 במרץ 2013)

תרגיל ירי של חטיבת ח'אן יונס בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין
  • ארגוני הטרור ברצועה ממשיכים לנצל את הסכם הרגיעה שהושג בעקבות מבצע "עמוד ענן" ברצועה לצורך בניין הכוח ואימון מבצעי של הפעילים השונים.  במסגרת זאת ערכה  חטיבת ח'אן יונס של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין ב-25 בפברואר 2013 תרגיל ירי בשדה מטווחים. מתמונות שפורסמו בפורום חמאס ניתן לראות, כי הפעילים ביצעו ירי במקלעים כבדים וירי תוך כדי הסתערות (פורום חמאס, 25 בפברואר 2013).
אבו מאזן העניק דרכון דיפלומט פלסטיני למנהל ערוץ אלמיאדין הלבנוני המקורב לחזבאללה
  • אבו מאזן נפגש ב-2 במרץ 2013 ברבת עמון עם ע'סאן בן ג'דו, מנהל ערוץ אלמיאדין מלבנון. במהלך הפגישה, העניק אבו מאזן לבן ג'דו דרכון דיפלומט פלסטיני (מען, 2 במרץ 2013). יצוין, כי ערוץ אלמידאין הלבנוני החל לשדר ביוני 2012 תוך מגמה להציב חלופה לערוצי הלוויין הבינערביים אלג'זירה ואלערביה. הערוץ הוקם ע"יע'סאן בן ג'דו, מי שהיה עיתונאי בכיר בערוץ אלג'זירה ומקורב לחזבאללה. חזבאללה משתמש בערוץ כאמצעי לפרסום כתבות מטעמו, לעיתים בלעדיות[7].

אבו מאזן מעניק לאיש התקשורת ומנהל ערוץ אלמיאדין הלבנוני המקורב לחזבאללה, ע'סאן בן ג'דו, דרכון דיפלומט פלסטיני (מען, 2 במרץ 2013)
אבו מאזן מעניק לאיש התקשורת ומנהל ערוץ אלמיאדין הלבנוני המקורב לחזבאללה, ע'סאן בן ג'דו, דרכון דיפלומט פלסטיני (מען, 2 במרץ 2013)

[1]נכון ל-5 במרץ 2013. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה.
[3]על פי כתבתו של יוסי יהושע בידיעות אחרונות פגעו הכדורים, שנורו מאזור גדר הגבול בכלי הרכב הצבאי של מפקד החטיבה הצפונית (ידיעות אחרונות, 3 במרץ 2013).
[4]על פי אתר שירות הביטחון הכללי.
[5]רחבעם זאבי נרצח ב-17 באוקטובר 2001 בפתח חדרו במלון היאט בירושלים . את הרצח ביצעו פעילי החזית העממית לשחרור פלסטין .
[6]  על שיח' יוסף אלקרצ'אוי ראו פרסום מרכז המידע מ-27 בפברואר 2011: " קווים לדמותו של שיח' ד"ר יוסף עבדאללה אלקרצ'אוי, מבכירי הפוסקים המוסלמים סונים, המזוהים עם האחים המוסלמים".
[7]יוזכר, כי ערוץ אלמיאדין נתן במה לראיון אבו מאזן ב-25 בינואר 2013.