תא”ל חסין המדאני, מפקד בכיר במשמרות המהפכה האיראנים, נהרג באזור חלב, שבצפון סוריה.

חסין המדאני סוקר את המצב בסוריה בפני מפקדים (תסנים ניוז, 9 באוקטובר 2015)

חסין המדאני סוקר את המצב בסוריה בפני מפקדים (תסנים ניוז, 9 באוקטובר 2015)

מימין: מחמד-עלי אללה-דאדי, קצין בכיר במשמרות המהפכה האיראנית, שנהרג בתקיפה ב-18 בינואר 2015 בצפון רמת הגולן. משמאל: סמל משמרות המהפכה (אתר עיריית ג'בשית, 19 בינואר 2015).

מימין: מחמד-עלי אללה-דאדי, קצין בכיר במשמרות המהפכה האיראנית, שנהרג בתקיפה ב-18 בינואר 2015 בצפון רמת הגולן. משמאל: סמל משמרות המהפכה (אתר עיריית ג'בשית, 19 בינואר 2015).

תא

תא"ל חסין המדאני, המפקד האיראני הבכיר שנהרג בסוריה.

חסין המדאני (במרכז) לצד עלי ח'אמנהאי (מימין) וקאסם סלימאני (משמאל) (פארס, 10 באוקטובר 2015).

חסין המדאני (במרכז) לצד עלי ח'אמנהאי (מימין) וקאסם סלימאני (משמאל) (פארס, 10 באוקטובר 2015).


כללי

1.    ב-8 באוקטובר נהרג בסוריה תא"ל חסין המדאני (אבו והב), מפקד בכיר במשמרות המהפכה האיראנים, אשר שימש כיועץ צבאי בכיר בסוריה. באשר לנסיבות מותו המדויקות קיימות גרסאות סותרות: מזכיר "המועצה העליונה לביטחון לאומי", עלי שמח'אני, אמר, כי המדאני נהרג כתוצאה מתאונת דרכים במהלך משימת סיור (פרארו, 10 באוקטובר 2015). בהודעה רשמית מטעם משמרות המהפכה נטען, כי המדאני נהרג על-ידי דאעש במהלך פעילותו בפאתי העיר חלב. מנגד, עלי ת'אבת, אחד ממקורביו של המדאני, סיפר כי הרכב, שבו נסע המדאני, נתקל במארב של דאעש ועלה באש. כתוצאה מכך הוא נפצע קשה ומת מפצעיו בבית החולים (תאבנאכ, 11 באוקטובר). טקס הלווייתו נערך ב-11 באוקטובר 2015 בטהראן ולאחר מכן הוא הובא לקבורה במקום הולדתו בהמדאן.

2.    לאחר מותו פרסמו בכירי המשטר האיראני, ובהם המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי והנשיא חסן רוחאני. הודעות אבל בהן העלו על נס את פועלו של המדאני ותרומתו רבת השנים לארצו. מפקד משמרות המהפכה, מחמד-עלי ג'עפרי, הגדיר את המדאני כ"אחד מעמודי התווך של חזית ההתנגדות נגד אמריקה והמשטר הציוני" (פארס, 9 באוקטובר 2015). הודעות תנחומים נוספות פורסמו גם ע"י מזכיר "המועצה העליונה לביטחון לאומי", עלי שמח'אני; שר ההגנה, חסין דהקאן; יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני;  ושר החוץ, מחמד ג'ואד זריף,

3. מותו של חסין המדאני מהווה להערכתנו מכה מוראלית לאיראן. אולם בפועל, להערכתנו, לא תהייה למותו השפעה משמעותית על האסטרטגיה האיראנית בסוריה ועל אופן הסיוע האיראני למשטר הסורי.

 

 

4.    אין זאת הפעם הראשונה שקצינים בכירים איראנים מוצאים מותם בסוריה. בשנים האחרונות נהרגו בסוריה כמה קצינים איראנים בכירים, שמותם יוחס לישראל. כך למשל, ב-18 בינואר 2015 נהרג מחמד-עלי אללה-דאדי (Mohammad Ali Allahdadi), בתקיפה אווירית בצפון רמת הגולן (שיוחסה ע"י התקשורת הזרה לישראל). התקיפה בוצעה נגד שיירה של פעילי חזבאללה בצפון רמת הגולן. בין ההרוגים היה באותה תקיפה היה פעיל חזבאללה ג'האד מע'ניה, בנו של עמאד מע'ניה, שעמד בראש התארגנות של חזבאללה בצפון רמת הגולן. שנתיים קודם לכן נהרג בסוריה קצין איראני בכיר נוסף, אלוף חסן שאטרי (Hassan Shateri). שגם מותו יוחס על-ידי איראן לישראל.

קוים לדמותו של חסין המדאני

5.    חסין המדאני, המכונה אבו-והב (על שם בנו הבכור), הינו יליד 1955. הוא היה ממקימי משמרות המהפכה לאחר המהפכה האסלאמית בשנת 1979. זמן קצר לאחר המהפכה הוא נשלח להילחם נגד בדלנים כורדים, שפעלו בצפון-מערב איראן (בדומה לקאסם סלימאני, כיום מפקד כח קדס). במהלך מלחמת איראן-עיראק מילא המדאני תפקידי פיקוד בשירות משמרות המהפכה בגזרות שונות במערב איראן.

6.    לאחר מלחמת איראן-עיראק שימש חסין המדאני במגוון תפקידים במשמרות המהפכה: ראש מטה כוחות היבשה של משמרות המהפכה, סגן מפקד זרוע הבסיג' (מליציה צבאית למחצה) של משמרות המהפכה, יועץ בכיר למפקד משמרות המהפכה ומפקד משמרות המהפכה במחוז טהראן (גיס "מחמד רסול אללה"). במסגרת תפקידו כמפקד משמרות המהפכה במחוז טהראן היה המדאני אחראי המדאני לדיכוי המהומות, שפרצו לאחר הבחירות לנשיאות איראן בקיץ 2009. בשל מעורבותו בדיכוי הברוטלי של המפגינים נכלל המדאני בשנת 2011 ברשימת הבכירים האיראנים עליהם הטיל האיחוד האירופאי סנקציות בגין הפרת זכויות האדם באיראן.

חסין המדאני כיועץ בכיר למשטר הסורי

7.    בשנים האחרונות שימש חסין המדאני כיועץ בכיר של משמרות המהפכה בסוריה. מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה (2011) מוביל כוח קדס של משמרות המהפכה את המאמץ האיראני למנוע את קריסת המשטר הסורי באמצעות סיוע, הכוונה, שיגור מומחים מטעמו, שיתוף פעולה הדוק עם הצבא הסורי וכוחות הביטחון הסורים והפעלת ארגונים-שליחים (Proxies) בלחימה(לוחמי חזבאללה ולוחמים שיעים זרים). במקביל לתמיכתה במשטר הסורי פועלת איראן לטיפוח תשתיות טרור ברמת הגולן מול החזית הישראלית באמצעות התארגנויות טרור מקומיות הפועלות באזור, תוך ניצול החלל הריק, שנוצר בעקבות אובדן השליטה של המשטר הסורי (התארגנויות חזבאללה, התארגנות דרוזית מקומית, פעילים של הג'האד האסלאמי בפלסטין).

8.    לאחר מותו של המדאני אמר חבר הפרלמנט האיראני, אסמאעיל כות'רי (Esma'il Kowsari), כי חסין המדאני מילא תפקיד מרכזי בהקמת "הכוחות העממיים" הפועלים לצד המשטר הסורי וכי היה לו חלק גדול במניעת נפילתה של דמשק לידי המורדים. כות'רי ציין, כי המדאני סייע לתאם בין הכוחות הסורים לכוחות המתנדבים המסייעים להם בלחימה נגד דאעש ותוכניותיו היו הסיבה המרכזית ל"ניצחון" סוריה במאבק נגד "הטרוריסטים". לטענת כות'רי סיים המדאני את שליחותו בסוריה לפני כשנה ושב לאיראן אך בשל היכרותו העמוקה עם איזורי הלחימה בסוריה, הוא חזר לסוריה למספר ימים (תסנים ניוז, 9 באוקטובר 2015).

התבטאויות המדאני בנושא הסורי

9.    מתוקף תפקידו כיועץ בכיר בסוריה התייחס המדאני בשנים האחרונות במספר הזדמנויות ללחימה בסוריה ולמעורבותה הגוברת של איראן בסיוע למשטר הסורי. כך למשל, במאי 2014 הצהיר המדאני בהתבטאות חריגה, כי איראן הקימה "חזבאללה שני" בסוריה וכי "מרכזים תרבותיים" של הבסיג' (ארגון מתנדבים צבאי למחצה הפועל באיראן) פועלים ב-14 מחוזות ברחבי סוריה. בכנס שנערך בעיר המדאן אמר המדאני, כי איראן חולקת עם המשטר הסורי את הידע שצברה במהלך מלחמת איראן-עיראק וכי אילו לצבא סוריה היו איראנים בוגרי המלחמה, הוא לא היה נתקל בשום בעיה במאבקו נגד המורדים. הוא הוסיף כי מספר קבוצות לתמיכה במשטר הסורי הוקמו ברחבי איראן, כדי שהמשטר והעם בסוריה יהיו מודעים לתמיכת העם האיראני בהם. הוא ציין כי סוריה העניקה לאיראן סיוע רב במהלך מלחמת איראן-עיראק וכיום איראן נלחמת בסוריה למען קידום האינטרסים הלאומיים שלה (פארס; תסנים ניוז, 4 במאי 2014).

10. בנאום נוסף, שנשא ביוני 2015 בכנס מרצים חברי בסיג' במחוז המדאן, אמר חסין המדאני, כי סוריה משמשת "עומק אסטרטגי" עבור איראן. הוא ציין כי סוריה הפכה לזירת מאבק בין אויבותיה (ארצות-הברית, מדינות אירופה ומדינות ערב) לבין ידידותיה (איראן, רוסיה וסין). מטרתו של "מחנה האוייבים" הינה לצמצם את השפעתה של איראן באזור, להחליש את חזבאללה ולהפוך אותו מארגון צבאי לארגון פוליטי. כל זאת, לדברי המדאני, לשם שמירה על ביטחונה של ישראל (תסנים ניוז, 22 ביוני 2015).