ניתוח שיטת הפעולה של פיגוע הירי, שבוצע ממכונית נוסעת בירושלים, ושל פרופיל מבצע הפיגוע, מעלה מאפיינים ייחודיים, השונים מפיגועי הטרור העממי בשנה האחרונה

מצבאח אבו צביח, מבצע פיגוע ירי בירושלים, המכונה

מצבאח אבו צביח, מבצע פיגוע ירי בירושלים, המכונה "ארי אלאקצא" מתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק מש היכ, 9 באוקטובר 2016).

מכונית, שנפגעה בירי, סמוך למטה הארצי של המשטרה בירושלים  (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 9 באוקטובר 2016).

מכונית, שנפגעה בירי, סמוך למטה הארצי של המשטרה בירושלים (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 9 באוקטובר 2016).

ההסתערות כוח המשטרה על מצבאח אבו צביח בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים  (ערוץ הוידאו של אלג'זירה, 9 באוקטובר 2016)

ההסתערות כוח המשטרה על מצבאח אבו צביח בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים (ערוץ הוידאו של אלג'זירה, 9 באוקטובר 2016)

כלי הרכב של המחבל בשכונת שיח' ג'ראח (נענע 10, 14 באוקטובר 2016. ללא קרדיט).

כלי הרכב של המחבל בשכונת שיח' ג'ראח (נענע 10, 14 באוקטובר 2016. ללא קרדיט).

מצבאח אבו צביח נעצר ע

מצבאח אבו צביח נעצר ע"י לוחמי משמר הגבול בירושלים.

מסיבת שחרור, שנערכה למצבאח אבו צביח עם שחרורו מהכלא. במסיבת השחרור הונפו דגלי חמאס רבים (jerusalem1947.com, 22 בדצמבר 2015).

מסיבת שחרור, שנערכה למצבאח אבו צביח עם שחרורו מהכלא. במסיבת השחרור הונפו דגלי חמאס רבים (jerusalem1947.com, 22 בדצמבר 2015).

אימאן אבו צביח, בתו של המחבל אבו מצבאח אבו צביח משבחת את אביה על הפיגוע שביצע  (פאל אינפו, 10 באוקטובר 2016).

אימאן אבו צביח, בתו של המחבל אבו מצבאח אבו צביח משבחת את אביה על הפיגוע שביצע (פאל אינפו, 10 באוקטובר 2016).


פיגוע הירי בירושלים ומאפייניו

1.   ב-9 באוקטובר 2016 בוצע פיגוע ירי ממכונית נוסעת בשלוש זירות בירושלים:

א. מכונית נהוגה ע"י מחבל פלסטיני הגיעה במהירות מכיוון צומת הגבעה הצרפתית לעבר תחנת הרכבת הקלה בצומת גבעת התחמושת. באזור התחנה פתח המחבל באש לעבר נוסעים, שהמתינו בתחנת הרכבת. מהירי נפצעה אישה באורח אנוש ומתה מאוחר יותר מפצעיה. גבר נוסף נפצע באורח בינוני.

ב. מתחנת הרכבת הקלה המשיך המחבל בנסיעה לעבר אזור המטה הארצי של המשטרה וירה לעבר כלי רכב, שעמדו בצומת. בשל הירי נגרמה תאונת דרכים במקום.

ג. המחבל המשיך לכיוון שכונת שיח' ג'ראח, שם עצר את כלי רכבו בצד הדרך. הוא אותר על ידי שני שוטרים רכובים על גבי אופנוע. כאשר הם התקרבו אליו הוא פתח עליהם באש.  מהירי נפצע אחד השוטרים באורח אנוש ומת מאוחר יותר מפצעיו. השוטר השני נפצע באורח בינוני. כוח משטרה נוסף, שהגיע למקום, פתח באש לעבר כלי הרכב והרג את המחבל.

2.   סך הכל נהרגו בפיגוע אישה ושוטר. כמו כן נפצעו חמישה בני אדם כתוצאה מהירי. שתי נשים נפצעו בתאונת הדרכים, שארעה כתוצאה מהירי, ושלושה בני אדם לקו בחרדה.

3.   ניתוח פיגוע הירי מצביע על כמה מאפיינים ייחודיים, השונים מדפוס הפיגועים השגור של הטרור העממי בשנה האחרונה:

א. מתווה הפיגוע: המדובר בפיגוע ירי העולה ברמת מורכבותו על פיגועי ירי אחרים, שבוצעו בשנה האחרונה, במסגרת הטרור העממי[1]. הירי התבצע ממכונית נוסעת, אשר נסעה מזירה לזירה. המחבל שביצע את הפיגוע היה חמוש ברובה אוטומטי ממנו ירה לכל עבר בכל אחת מהזירות.

ב. אמצעי הלחימה: הפיגוע בוצע באמצעות רובה M16אוטומטי תקני. רוב פיגועי הירי במסגרת הטרור העממי בוצעו באמצעות כלי נשק מאולתרים, בעיקר מסוג קרל גוסטב ("קרלו"), המיוצרים ביהודה ושומרון.  השימוש באמצעי לחימה תקני חייב את המחבל שביצע את הפיגוע לרכוש אותו טרם ביצוע הפיגוע. הדבר עשוי להעיד על  כך, שהפיגוע לא היה ספונטאני כמו מרבית הפיגועים, שאפיינו את הטרור העממי בשנה האחרונה, אלא הוא כלל הכנות מוקדמות.

ג.אופי הפיגוע: הפיגוע בוצע ע"י מחבל מבוגר, שהזדהה בגלוי עם חמאס, ולא הייתה פרי החלטה אישית וספונטאנית של נערים צעירים חסרי שיוך ארגוני, כפי שהיו מרבית הפיגועים שבוצעו במסגרת מתקפת הטרור העממי. המוטיבציה לפיגוע נבעה בעיקרה ממניע דתי, שבמרכזו הזדהות עם מסגד אלאקצא, בשונה ממרבית פיגועי הטרור העממי בשנה האחרונה[2].

מאפייני הפרופיל של מבצע הפיגוע
כללי

4.  מצבאח אבו צביח הינו בן למשפחה ידועה, בעלת נכסים, שמוצאה מחברון (המהווה שלוחה של חמולת אבו סנינה). במהלך השנים עבר חלק מהמשפחה להתגורר בשכונה סלואן, שבמזרח ירושלים. אביו של אבו צביח השתקע באלראם, שבצפון ירושלים, וקנה בה חנות הממתקים, שבה עבד מצבאח אבו צביח. מצבאח אבו צביח התגורר בילדותו באלראם אולם לאחר נישואיו הוא העתיק את מקום מגוריו לכפר עקב, שבצפון ירושלים.

5. הפרופיל של אבו צביח שונה מפרופיל רוב מבצעי הפיגועים בשנה האחרונה:

א. מבצעי פיגועי הטרור העממי בשנה האחרונה, היו בדרך כלל נערים צעירים, חלקם תלמידי בית ספר וסטודנטים מובטלים או בעלי עבודה בלתי הולמת לכישוריהם, ללא עבר ביטחוני מובהק וללא השתייכות לארגוני טרור או הזדהות מופגנת עמם. מרבית הפיגועים שביצעו היו בעלי אופי ספונטאני, ללא הכנות מוקדמות.

ב.לעומת זאת מצבאח אבו צביח היה מבוגר, נשוי ואב לחמישה ילדים, בעל מקום עבודה מסודר בחנות הממתקים המשפחתית. הוא הזדהה בפומבי עם חמאס והיה בעל עבר עשיר של עימותים עם כוחות הביטחון הישראלים ושל הסתה לאלימות ולטרור. אבו צביח נשא תעודת זהות ישראלית כחולה, שהקנתה לו מעמד תושב, והקלה על תנועותיו בירושלים. נראה כי לפיגוע קדמו הכנות מוקדמות, כולל השגת כלי נשק תקני.

 

6.   מעיון בדפי הפייסבוק עולה, כי מצבאח אבו צביח הרבה להעלות פוסטים מסיתים בעלי אופי אסלאמי קיצוני.  בשל כך הוא אף ריצה שנת מאסר ואמור היה לרצות ארבעה חודשי מאסר נוספים (ראו להלן). כמה שעות לאחר פיגוע הירי בירושלים פורסם סרטון בו נראה מצבאח אבו צביח מקריא את צוואתו.  בדבריו בצוואה הדגיש, כי על העם המוסלמי מוטלת חובה קדושה להגן על מתחם מסגד אלאקצא. הוא כתב בצוואתו כי למרות "הדיכוי הציוני" העם  הפלסטיני ממשיך לעמוד איתן והביע את רצונו להשיב לפלסטינים את ירושלים ואת מתחם מסגד אלאקצא (ערוץ אלאקצא, 9 באוקטובר 2016).

מימין: מצבאח אבו צביח על רקע כיפת הסלע בהר הבית כשלמעלה הכתובית: "ארי אלאקצא" (דף הפייסבוק QUDSN, 9 באוקטובר 2016). משמאל: מצבאח אבו צביח (במרכז) עם בניו בהר הבית (דף הטוויטר PALINFO, 10 באוקטובר 2016).
מימין: מצבאח אבו צביח על רקע כיפת הסלע בהר הבית כשלמעלה הכתובית: "ארי אלאקצא" (דף הפייסבוק QUDSN, 9 באוקטובר 2016). משמאל: מצבאח אבו צביח (במרכז) עם בניו בהר הבית (דף הטוויטר PALINFO, 10 באוקטובר 2016).

פעילות המזוהה עם חמאס ועם האסלאם הקיצוני

8.   מצבאח אבו צביח הזדהה בגלוי עם חמאס והדבר שב ומצא ביטויו בדף הפייסבוק שלו. הוא הרבה לשבח את חמאס ואת הפיגועים שביצעה ואף הצטלם על רקע דגל חמאס. הוא נטל חלק בפעילותה הפרובוקטיבית של קבוצת המראבטון,  בעלת האופי האסלאמי קיצוני, אשר ניסתה להקשות על ביקורי ישראלים במתחם הר הבית. בעקבות הפיגוע פרסמה חמאס הודעה לפיה פיגוע הירי בירושלים בוצע ע"י אחד מפעיליה.

9.   המראבטון והמראבטאת: הינם קבוצות גברים ונשים, אשר נהגו לשהות במתחם הר הבית במגמה למנוע עליה של יהודים למתחם. הפעלת הקבוצות הללו נעשתה ע"י הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל , תנועת-אחות של חמאס, תחת הכותרת השקרית "מסגד אלאקצא בסכנה". הקבוצות הללו בלטו בהתנהלותן הפרובוקטיבית ובעימותים, שניהלו עם כוחות הביטחון הישראליים[3].

10.   בספטמבר 2015 הכריז שר הביטחון משה (בוגי) יעלון על הקבוצות הללו כהתאחדות בלתי מוכרת ופעילותן נאסרה. מלשכת השר נמסר בזמנו, כי "פעולות 'המראבטון' וה'מראבטאת' מהווה גורם מרכזי ביצירת המתח והאלימות בהר הבית בפרט, ובירושלים בכלל. מדובר בפעילות מתסיסה ומסוכנת נגד תיירים, מבקרים ומתפללים במקום, המובילה לאלימות ועלולה לפגוע בחיי אדם" (Ynet, NRG, ערוץ 10, 9 בספטמבר 2015; ראו גם הודעת משרד ראש הממשלה על הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית מחוץ לחוק, 17 בנובמבר 2015). 

מימין: מצבאח אבו צביח על רקע דגל חמאס (חשבון הטוויטר PALDF, 9 באוקטובר 2016). משמאל: כרזת האבל שפרסמה חמאס אודות מותו של מצבאח אבו צביח  (דף הטוויטר PALINFO, 9 באוקטובר 2016).
מימין: מצבאח אבו צביח על רקע דגל חמאס (חשבון הטוויטר PALDF, 9 באוקטובר 2016). משמאל: כרזת האבל שפרסמה חמאס אודות מותו של מצבאח אבו צביח  (דף הטוויטר PALINFO, 9 באוקטובר 2016).

11.  מאז פרוץ גל הטרור העממי, לפני כשנה, עושה חמאס מאמצים ללבות את הפיגועים כדי להפוך את "הטרור העממי" לטרור צבאי ממוסד, שבו נעשה שימוש בנשק חם ("אנתיפאדה שלישית"). ניסיונות אלו, שבוצעו בדרך כלל ע"י הפעלת התארגנויות חשאיות, כשלו במרבית המקרים בעיקר בשל פעילות הסיכול והמנע היעילה של כוחות הביטחון הישראלים ומנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית[4]. אולם דפוס ההתנהלות של מצבאח אבו צביח שונה מזה של התארגנויות הצבאיות החשאיות של חמאס שנחשפו ביהודה ושומרון זאת משום שאבו צביח פעל בגלוי, ללא מאמץ להסתיר את הזדהותו עם חמאס ועם מסגד אלאקצא.

הפיצוץ באוטובוס קו 12 בירושלים, שבוצע בהכוונת חמאס. מימין: שני אוטובוסים בירושלים עולים באש כתוצאה מפיצוץ מטען בחלקו האחורי של אחד האוטובוסים (דף הפייסבוק כבאות והצלה מחוז ירושלים, 18 באפריל 2016) . משמאל:  עצרת חמאס לתמיכה במתקפת הטרור ביהודה ושומרון. על הבמה מוצב דגם אוטובוס אגד מפויח על רקע הר הבית. בשלט נכתב: "מנגינת האנתיפאדה" (מען, 28 באפריל 2016).
הפיצוץ באוטובוס קו 12 בירושלים, שבוצע בהכוונת חמאס. מימין: שני אוטובוסים בירושלים עולים באש כתוצאה מפיצוץ מטען בחלקו האחורי של אחד האוטובוסים (דף הפייסבוק כבאות והצלה מחוז ירושלים, 18 באפריל 2016) . משמאל:  עצרת חמאס לתמיכה במתקפת הטרור ביהודה ושומרון. על הבמה מוצב דגם אוטובוס אגד מפויח על רקע הר הבית. בשלט נכתב: "מנגינת האנתיפאדה" (מען, 28 באפריל 2016).

עבר ביטחוני עשיר של אבו צביח ושל בני משפחתו

12.  מצבאח אבו צביח היה בעל עבר עשיר, שכלל עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים והסתה קשה לאלימות וטרור נגד ישראל. בשנים האחרונות הוא נעצר מספר פעמים וריצה עונשי מאסר, שנעו בין שנה לבין מספר חודשים. בינואר 2015 הוגש נגד מצבאח אבו צביח כתב אישום בגין הסתה לאלימות ולטרור בפייסבוק. הוא הורשע, ריצה שנת מאסר ושוחרר ב-21 בדצמבר 2015. לאחר ששוחרר הוגש נגדו כתב אישום בגין תקיפת שוטר, שבוצעה בשנת 2013. הוא הורשע בהסדר טיעון ונדון לארבע חודשי מאסר. אבו צביח אמור היה להתחיל ולרצות את מאסרו במאי 2016 אך ביצוע העונש נדחה עד לאחר תום חודש רמצ'אן.

13.  ב-8 באוקטובר 2016 (יום לפני הפיגוע) קיימה כתבת של סוכנות הידיעות מען ראיון טלפוני עם מצבאח אבו צביח. בראיון הוא מסר, כי הוא אמור להתייצב למאסר בן ארבעה חודשים בכלא רמלה ב-9 באוקטובר 2016. לדבריו הוא נידון למאסר בגין הכאת שוטר בשכונת באב אלחטה (אחת משכונות הרובע המוסלמי) בשנת 2013 אך התיק נפתח מחדש (סוכנות הידיעות מען, 9 באוקטובר 2016). בבוקר בו בוצע הפיגוע אמור היה איפא אבו צביח להתייצב לתחילת תקופת מאסור אך במקום זאת הוא ביצע את פיגוע הירי.

14.  אימאן אבו צביח, בתו בת ה-17 של מצבאח אבו צביח, שוחררה ב-16 באוקטובר 2016, לאחר שנעצרה בגין הסתה ב-10 באוקטובר 2016. אימאן אבו צביח התראיינה מייד לאחר הפיגוע, שביצע אביה בירושלים, ושיבחה את מעשיו: "אני גאה במה שאבי עשה" (פאל אינפו, 10 באוקטובר 2016).

15.  גם בנו הבכור של מצבאח, עז אלדין בן ה-16, נעצר באשמת הסתה בפייסבוק. הוא היה כלוא במשך שמונה חודשים. אחיו התאום צביח נעצר אף הוא ל-15 ימים (alwatanvoice.com, 21 בדצמבר 2016).

הסתה קשה ומתמשכת

16.  מצבאח אבו צביח קיים פעילות הסתה שיטתית, חריגה בהיקפה, ברשתות החברתיות, ובמיוחד בפייסבוק. כמות העוקבים אחריו הייתה רבה יחסית. המעצרים התכופים שלו ועונש המאסר בן השנה לא הרתיעו אותו והוא המשיך בהסתה גם לאחר ששוחרר ממאסרותחת כינוי חדש שאימץ.


17.  את פעילותו של מצבאח אבו צביח בפייסבוק ניתן לחלק לשתי תקופות (דוגמאות לפוסטים בדפי הפייסבוק ראו נספח):

א. תקופה א': עד תחילת המאסר, ינואר 2015: בתקופה זו פעל מצבאח אבו צביח תחת שמו האמיתי והעלה לדף הפייסבוק שלו תכני הסתה רבים וקשים. מעיון בכתב האישום שהוגש נגדו, ומניתוח פוסטים בדף הפייסבוק שלו עולה, כי בשנת 2014 בעת חטיפתם והריגתם של שלושת הנערים מגוש עציון ובימי מבצע "צוק איתן" (יוני יולי 2014) הוא העלה פוסטים שהטיפו לאלימות וטרור נגד אזרחים ישראלים ונגד כוחות הביטחון הישראלים. בדף הפייסבוק שלו הופיעו דברי תמיכה ועידוד לחטיפה, דברי שבח לחמאס ולארגוני טרור אחרים, והזדהות עם מחבלים מבצעי הפיגועים. לדף הפייסבוק שלו היו 2,703 חברים ועוקבים.

ב.תקופה ב': מאז סיום המאסר, דצמבר 2015: לאחר צאתו מהכלא פתח מצבאח אבו צביח דף פייסבוק חדש תחת הכינוי מצבאח אבו אלעז. הפוסטים שהעלה בדף הפייסבוק החדש היו "מרוככים" בהשוואה לדף הקודם, אך עדיין כללו תכנים, שהסיתו לאלימות ולטרור (האדרת השהידים ואזכור גן העדן, המצפה להם; הזדהות עם מסגד אלאקצא; קריאה למנוע עליית ישראלים להר הבית, הזדהות עם מבצעי פיגועים ועוד). כל פוסט שהעלה זכה לתגובות ושיתופים של כמה מאות חברים. שעות ספורות לאחר ביצוע פיגוע הירי בירושלים סגרה הנהלת פייסבוק את דף הפייסבוק של מצבאח אבו צביח זאת משום  שבדף הפייסבוק הועלו תגובות רבות, שהיללו אותו והצדיקו את מעשהו (חשבון הטוויטר צפא, 9 באוקטובר 2016).