שרות בטחון כללי עצר אזרח קנדי אשר נשלח על ידי גורמי “חמא”ס” צבאי מהרצועה לבצע פיגוע צליפה נגד אישיות ישראלית בכירה מזדמנתהמבקרת בארה”ב ונגד חברי הקהילות היהודיות בארה”ב ובקנדה


ב- 1 בנובמבר 2003 נעצר לחקירת שרות ביטחון כללי, ג'מאל עקל, בן 23, במוצאו מנציראת שברצועת עזה, המתגורר בקנדה משנת 1999, והוא בעל אזרחות קנדית. בעת שנעצר נמצאו ברשותו חומרי הסתה נגד ישראל. עקל הגיע לפני כחודש לרצועה, לכאורה לביקור משפחתי. מחקירתו בשרות ביטחון כללי עולה כי, במהלך ביקורו ברצועה אומן ע"י ה-"חמא"ס", במטרה שיבצע התנקשות כמפגע באישיות ישראלית בכירה מזדמנת המבקרת בארה"ב ובחברי הקהילות היהודיות בארה"ב ובקנדה. 

 

בחקירתו הודה עקל כי מספר ימים לאחר הגעתו לרצועה נפגש עם אחמד והבה, פעיל מבצעי של ה"חמא"ס" מנוציראת. והבה סיפר לעקל כי גויס ל-"חמא"ס" ושאל אותו אם יוכל לסייע לו מקנדה. עקל הסכים לסייע. לאחר שהביע את הסכמתו, הנחה אותו והבה לאסוף (באמצעות כלי התקשורת), מידע על אישיות ישראלית בכירה המגיעה לארה"ב. אח"כ, אמר לו והבה, עליו לבצע מעקב אחרי האישיות הישראלית הבכירה ולבסוף לחסלה בפיגוע צליפה. כמו כן ביקש ממנו והבה לפגע בחברי הקהילה היהודית בארה"ב ובקנדה, זאת באמצעות הצמדת מטען (למכונית או בפתח בית), או בירי. בין השאר ציין והבה כי: "ניו יורק היא מקום שקל למצוא בו יהודים".

והבה ביקש מעקל לבצע את הצליפה באמצעות רובה M-16 אותו ירכוש בארה"ב או בקנדה. בנוסף ציין שעדיף שיתאמן בשימוש בנשק טרם חזרתו לקנדה. והבה הנחה את עקל לפנות לאנשים במסגדים בהם הוא נוהג להתפלל בקנדה ולאסוף כספים שיועדו לכאורה עבור משפחות של מתאבדים. למעשה, אמר לו והבה, עליו להשתמש בכספים לרכישות נשק ולמימון הוצאות הנסיעה למעקב אחר מועמדים לחיסול ולחיסולם. 

 

כשלושה ימים לפני חזרתו של עקל לקנדה שב אליו והבה, לימד אותו כיצד לתפעל M-16 והשניים התאמנו באש חיה באזור נצרים. בנוסף עבר עקל גם הדרכה תיאורטית ומעשית בהכנת מטענים. 

עקל מסר כי לאור ייחודיות הפיגוע היה אמור לקבל את הסכמת הנהגת ה-"חמא"ס", כאשר הכוונה היתה לטשטש את אחריות "חמא"ס" לביצועו ע"י הטלת האחריות על אלקאעדה. 

 

לאחר הפיגוע במועדון "מייקס פלייס", אשר בוצע על ידי מחבלים בעלי דרכון בריטי, חודדה הערכות גורמי הביטחון השונים לשימוש ה-"חמא"ס" במפגעים בעלי דרכון זר. עקל נעצר מכיוון שעורר את חשדות אנשי הביטחון ועל סמך סימנים מעידים. מעצרו סיכל פיגוע.