מבט לאיראן

8 ביולי, 2013 מאת: ד''ר רז צימט
מצבאח יזדי

מצבאח יזדי

מצבאח יזדי וסעיד ג'לילי

מצבאח יזדי וסעיד ג'לילי

מצבאח יזדי

מצבאח יזדי


עלייתו ושקיעתו של איש הדת הרדיקלי, מחמד-תקי מצבאח-יזדי

מאז הבחירות לנשיאות איראן נשמעת בקרב בכירים בממסד הדתי, במערכת הפוליטית ובתקשורת השמרנית ביקורת גוברת כנגד איש הדת הבכיר, איתאללה מחמד-תקי מצבאח-יזדי, הנחשב לסמן הימני-רדיקלי בממסד הדתי השמרני. ביקורת זו נסובה סביב תמיכתו בעבר בנשיא אחמדינז'אד, תמיכתו במועמדי "חזית העמידה האיתנה" בבחירות האחרונות (בתחילה בכמראן-באקרי לנכראני ולאחר פרישתו בסעיד ג'לילי) ועמדותיו הקיצוניות.

בשנים האחרונות, ובמיוחד בצל המשבר הפוליטי ב-2009, הרחיב מצבאח-יזדי את השפעתו הפוליטית. התייצבות אחמדינז'אד לצד הזרם הסוטה והחרפת חילוקי הדעות בימין השמרני הובילו, עם זאת, להחרפת הביקורת גוברת כלפי איש הדת הבכיר. הביקורת הגיעה לשיאה על רקע חילופי ההאשמות בקרב השמרנים בעקבות כישלונם בבחירות.

השחיקה במעמדו של מצבאח-יזדי עשויה אומנם להיות זמנית ואין הוא צפוי לאבד לחלוטין את השפעתו הפוליטית והדתית. היא עשויה, עם זאת, לערער את יכולתו למלא תפקיד מרכזי ומשפיע במאבקי כוח פוליטיים עתידיים, בראש וראשונה במאבק הירושה הצפוי לאחר מותו של המנהיג העליון הנוכחי.

בריאיון, שהעניק בימים האחרונים חג'ת אל-אסלאם חסין אבראהימי (Hojjat-ul-Islam Hossein Ebrahimi), חבר אגודת אנשי הדת הלוחמים השמרנית, לסוכנות הידיעות אריא, טען איש הדת, כי התנהלותו הפוליטית של איש הדת הבכיר, איתאללה מחמד-תקי מצבאח-יזדי (Ayatollah Mohammad-Taqi Mesbah-Yazdi), במהלך הבחירות לנשיאות איראן תרמה משמעותית לכישלון הזרם השמרני בבחירות. תמיכתו הראשונית במועמד חזית העמידה האיתנה, כמראן באקרי לנכראני (Kamran Baqeri Lankarani), והעברת תמיכתו לסעיד ג'לילי לאחר פרישת לנכראני מהמירוץ החלישה, לדברי אבראהימי, את הזרם השמרני

(http://www.aryanews.com/News.aspx?code=20130705143346077&svc=22).

ימים ספורים קודם לכן האשים גם אחמד כרימי אצפהאני (Ahmad Karimi Esfahani), מזכ"ל אגודת סוחרי הבאזאר את מצבאח-יזדי ביצירת מחלוקות בקרב אנשי הדת במהלך מערכת הבחירות. בריאיון לסוכנות הידיעות "אילנ"א" אמר אצפהאני, כי על איש הדת הבכיר לשים קץ לחילוקי הדעות שלו עם יתר אנשי הדת הבכירים (http://ilna.ir/news/news.cfm?id=83106).

מצבאח-יזדי: סמן ימני-רדיקלי בממסד הדתי

איתאללה מצבאח-יזדי (יליד 1934) נחשב לסמן הימני-רדיקלי בממסד הדתי האיראני ולנציגה המובהק של תפישת שלטון חכם ההלכה המוחלט ("ולאית-י מטלק-י פקיה", Velayat-e Motlaq-e Faqih) הרואה בסמכות המנהיג העליון סמכות אלוהית שאינה ניתנת לערעור ואינה כפופה למוסדות הנבחרים ברפובליקה האסלאמית. על-פי תפישה זו, אין לחוקי המדינה ולהחלטות מוסדותיה הנבחרים כל לגיטימיות אלא אם כן הם עולים בקנה אחד עם עמדותיו של המנהיג העליון המשמש כנציגו של האמאם הנעלם על-פני האדמה.

מצבאח-יזדי נחשב לדובר הבולט ביותר של הקבוצה בממסד השמרני השוללת לחלוטין את השיח הדמוקרטי ותופסת אותו כמנוגדת בתכלית לרעיון ריבונותו המוחלטת של האל העומדת בבסיס החשיבה הפוליטית האסלאמית. הוא שולל כל גישה הטוענת, שלעם יש חלק במתן לגיטימציה לשלטון, ודוחה לחלוטין את הצורך במנדט מטעם העם לשלטון אסלאמי. בעוד שבדמוקרטיה יכולים האזרחים לשנות את החוק באמצעות בחירות ופרלמנט, הרי שהחוק באסלאם נקבע על-ידי האל ולפיכך הוא נצחי ואי אפשר לשנותו. זאת ועוד, התפישה הליברלית מעניקה עדיפות לאינטרס הפרטי על פני השיקול של הקהילה וקובעת כי אם העם רוצה בכך יש לבטל את חוקי הדת, רעיון העומד בסתירה מוחלטת לתפישת הדת. באסלאם, לעומת זאת, אין לאדם זכות לחשוב כרצונו על דבר כלשהו, כיוון שהחוק שולט בכל תחומי החיים.[1]

תמורות בהשפעתו הפוליטית של מצבאח-יזדי

השפעתו הפוליטית של מצבאח-יזדי גברה בעקבות בחירתו של מחמוד אחמדינז'אד לנשיאות איראן. בחירת אחמדינז'אד, שנחשב לתלמידו הרוחני של מצבאח-יזדי, כנשיא ביוני 2005 ביטאה את הגברת המחויבות ליישום האידיאולוגיה המהפכנית האסלאמית. בעקבות תבוסת עלי-אכבר האשמי רפסנג'אני בבחירות 2005 ודחיקת המחנה הרפורמיסטי אל מחוץ לזירה הפוליטית לאחר שמונה שנים בהן כיהן מחמד ח'אתמי כנשיא גברה תלותו של המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, בימין הרדיקלי מבית מדרשו של מצבאח-יזדי ובמשמרות המהפכה.

על אף העמקת אחיזתם של מצבאח-יזדי ומקורביו במערכת הפוליטית ובאמצעי התקשורת השמרנים הצליח הזרם השמרני-מסורתי לשמר את מעמדו הפוליטי. לקראת הבחירות ל"מועצת המומחים" ב-15 בדצמבר 2006 העריכו חלק מהפרשנים, כי תומכי אחמדינז'אד ומצבאח-יזדי ינסו לכבוש גם את המועצה על מנת שיהיה ביכולתם להגביל את כוחו של ח'אמנהאי ובבוא היום אף להשפיע על מינוי יורשו. עם פרסום תוצאות הבחירות התברר, כי הזרם השמרני-מסורתי הצליח לשמר את אחיזתו במועצה. רפסנג'אני, שהפסיד לאחמדינז'אד בבחירות 2005, זכה במקום הראשון בבחירות שנערכו ל"מועצת המומחים" בטהראן. מצבאח-יזדי זכה אומנם, אף הוא, במושב במועצה, אך תומכי הזרם השמרני-מסורתי הוכיחו את יכולתם לשמר את מעמדם ביחס ליריביהם הפוליטיים במחנה השמרני ובמחנה הימני-רדיקלי.

המשבר הפוליטי, שפקד את איראן בקיץ 2009, הגביר עוד יותר את תלותו של המנהיג העליון בימין הרדיקלי. מצבאח-יזדי ניצל את ההזדמנות על מנת לבצר את מעמדו תוך הבלטת תמיכתו בח'אמנהאי. הוא כינה את ח'אמנהאי בתואר אמאם ושיבח את סגולותיו הנדירות והייחודיות.

הזדהותו של הנשיא אחמדינז'אד עם הזרם הסוטה ותמיכתו הנמשכת והבלתי-מסויגת בראש לשכתו מעורר המחלוקת, רחים משאא'י, אילצו, עם זאת, את מצבאח-יזדי להתנער מתמיכתו בנשיא. בשנתיים האחרונות מתח איש הדת הבכיר בכמה הזדמנויות ביקורת חריפה כנגד הזרם הסוטה והביע הסתייגות מהתייצבותו הנמשכת של אחמדינז'אד לצד משאא'י. מצבאח-יזדי הזהיר מפני כוונת הזרם הסוטה להשתלט על הנשיאות בבחירות 2013 ומפני השפעתו הגוברת בחברה המסכנת, לדבריו, את האסלאם, את המשטר ואת הישגי המהפכה.

לקראת הבחירות למג'לס במרץ 2012 עמד מצבאח-יזדי מאחורי הקמתה של חזית העמידה האיתנה (ג'בהה-י פאידארי, Jebhe-ye Paydari). החזית המזוהה עם האגף הימני-רדיקלי במחנה השמרני הצליחה אומנם לזכות בהישגים בלתי-מבוטלים בבחירות ולהכניס כמה עשרות חברי מג'לס, אך השליטה ברשות המחוקקת נותרה בידי חברי מג'לס המזוהים עם הזרם המרכזי במחנה השמרני, שהתמודדו בבחירות במסגרת חזית האצולגראיאן המאוחדת.

מעורבותו הפוליטית הגוברת של מצבאח-יזדי, תמיכתו הראשונית באחמדינז'אד והתייצבותו לצד "חזית העמידה האיתנה" הביאו להחרפת הביקורת כנגדו הן במערכת הפוליטית והן בממסד הדתי. עם התקרב מועד הבחירות לנשיאות איראן התגלעו חילוקי דעות בין מצבאח-יזדי לגורמים בחזית העמידה האיתנה. בספטמבר 2012 דיווחה התקשורת האיראנית על פילוג בין "סיעת קום" המזוהה עם תומכי איש הדת הבכיר לבין "סיעת טהראן" של החזית בעקבות ויכוח סביב עמדת החזית בנוגע למועמד מטעמה בבחירות (http://www.digarban.com/node/8933). חילוקי דעות אלה החריפו עוד יותר במהלך מערכת הבחירות. בעוד שמצבאח-יזדי הביע תמיכה פומבית במועמדותו של לנכראני והצהיר כי אין מועמד ראוי ממנו "על פני האדמה ומתחת לשמים", תמכו רוב פעילי החזית במועמדותו של מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, סעיד ג'לילי. רק לאחר שלנכראני הודיע בלחץ רוב חברי החזית על פרישתו מהמירוץ, נאלץ מצבאח-יזדי להעביר את תמיכתו לג'לילי

(http://alef.ir/vdcd5j0fzyt0jx6.2a2y.html?188270).

בחודש מאי 2013 פרסמה קבוצה של תלמידי דת מהמכללה הדתית בקום מכתב פומבי, שנשלח למצבאח-יזדי ובו ביקורת על התנהלותו הפוליטית בשנים האחרונות. תלמידי הדת הביעו את הסתייגותם מתמיכתו באחמדינז'אד, מהצהרותיו לפיהן הנשיא וממשלתו נהנים מתמיכת האמאם הנעלם ומתמיכתו בחזית העמידה האיתנה וקראו לו לחדול ממעורבות בעניינים פוליטיים שוטפים (http://irangreenvoice.com/article/2013/may/15/33958).

בעקבות בחירות 2013: "סוגרים חשבון" עם מצבאח-יזדי

בעקבות ניצחונו של חסן רוחאני בבחירות לנשיאות החלו חילופי האשמות בקרב השמרנים סביב האחריות לכישלונם. חילופי האשמות אלה הובילו עד מהרה להפניית אצבע מאשימה כלפי מצבאח-יזדי. היומון ג'מהורי-י אסלאמי (Jomhuri-ye Eslami) המזוהה עם עלי-אכבר האשמי רפסנג'אני פרסם לאחרונה מאמר מערכת חריף במיוחד, שכלל מתקפה אישית חסרת תקדים כנגד איש הדת הבכיר. מחבר המאמר האשים את מצבאח-יזדי בקיצוניות וטען כי התנהלותו והתבטאויותיו בשנים האחרונות החריפו את הפילוג בחברה האיראנית. במאמר נכתב, כי תוצאות הבחירות מעידות על כך, שרובו המכריע של הציבור האיראני דוחה את דרכו הקיצונית ודוגל במתינות.

מחבר המאמר טען, כי המוסד לחינוך ולמחקר על-שם האמאם ח'ומיני בעיר קום, שבראשו עומד מצבאח-יזדי, מעודד רעיונות המזוהים עם תפישות קיצוניות שנדחו בשעתן בתוקף על-ידי מנהיג המהפכה האסלאמית. עוד נטען במאמר, כי עמדותיו של מצבאח-יזדי בזכות "שלטון חכם הדת המוחלט" מנוגדות לחוקת איראן ולעמדותיו של ח'ומיני.

ג'מהורי-י אסלאמי  גם הטיל ספק בהתגייסותו של מצבאח-יזדי למאמץ המלחמתי במהלך מלחמת איראן-עיראק. איש הדת הבכיר לא גילה, לטענת העיתון, כל מעורבות במהלך מלחמת שמונה השנים, לא שלח את ילדיו או את תלמידיו לחזית הלחימה, לא תמך בלוחמים ולא ביקר ולו פעם אחת בחזית כדי לעודד את הלוחמים. כמו כן מתח היומון ביקורת על תמיכת מצבאח-יזדי באחמדינז'אד ועל הצהרותיו השנויות המחלוקת בנוגע לתמיכת האמאם הנעלם בממשלה היוצאת (http://www.jomhourieslami.com/1392/13920401/).

בעקבות מאמר זה פרסם אחד מתלמידיו של מצבאח-יזדי, חג'ת אל-אסלאם אחמד אבו-תראבי (Hojjat-ul-Islam Ahmad Abu-Tourabi), מאמר תגובה מפורט באתר רג'א ניוז המזוהה עם האגף הימני-רדיקלי במחנה השמרני. תלמידו של איש הדת הבכיר דחה בתוקף את הטענות וההאשמות שהועלו על-ידי ג'מהורי-י אסלאמי וטען כי מדובר בחלק ממתקפה כוללת המנוהלת בשנים האחרונות על-ידי גופים הקשורים ל-CIAכנגד מצבאח-יזדי, שזוהה על-ידי המודיעין האמריקאי כאיום משמעותי על תרבות המערב.

אבו-תראבי העלה על נס את תרומתו של מורהו למהפכה האסלאמית טרם המהפכה ואחריה ואת המאבק שניהל כנגד אויבי המהפכה. הוא דחה מכל וכל את הטענות בנוגע לקיצוניותו של מצבאח-יזדי וטען, כי עמדותיו מבטאות לחלוטין את עמדות המשטר ואת תפישותיו של מכונן המהפכה. הוא ציין, כי המוסד שבראשו עומד מצבאח-יזדי פועל לחינוך בהתאם לערכי האסלאם ולעקרונות תפישת "שלטון חכם ההלכה" וכי "פשעם" היחיד של מצבאח-יזדי ותלמידיו הוא שהם אינם רואים את משימתם היחידה בהעברת שיעורים, בדיונים הלכתיים ובפולחן דתי אישי אלא חותרים לבטא את מעורבותם גם בזירות אחרות, ובכללן בזירה הפוליטית כחלק ממאבקם באויבי המשטר והמהפכה.

בהתייחס לטענות בנוגע לאי-מעורבותו לכאורה של מצבאח-יזדי במלחמת איראן-עיראק ציין אבו-תראבי, כי מורהו תרם רבות למלחמה הן בהעברת תרומות מהכנסות ספריו, הן בשליחת תלמידים לחזית, שחלקם אף נהרגו במהלכה, והן בביקורים רבים שקיים בחזית הלחימה שלא לעיני המצלמות.

בתגובה לטענה בנוגע לתמיכת מצבאח-יזדי באחמדינז'אד ציין אבו-תראבי, כי איש הדת הבכיר תמך באחמדינז'אד על בסיס עמדותיו בראשית תקופת כהונתו וכי לא ניתן להטיל דופי בהחלטתו לתמוך בנשיא אך ורק בשל העובדה שהנשיא סטה מדרכו במהלך הקדנציה שלו. גם הנביא תמך במי שעתיד היה לסטות לאחר מכן מדרכו וגם המנהיג העליון תמך בעבר בפוליטיקאים, שעתידים היו ליטול חלק במהומות 2009, נכתב במאמר (http://www.rajanews.com/detail.asp?id=161419).

האתר אלף (Alef) מתח, אף הוא, ביקורת על מצבאח-יזדי ועל עמדותיו במהלך מערכת הבחירות. האתר המזוהה עם חבר המג'לס אחמד תוכלי (Ahmad Tavakoli), מיריביו הפוליטיים של הנשיא אחמדינז'אד במחנה השמרני, טען כי חודשים ספורים לפני הבחירות אמר מצבאח-יזדי בפגישה שקיים עם מחמד-נבי חביבי (Mohammad-Nabi Habibi), מזכ"ל "מפלגת הקואליציה האסלאמית" השמרנית, כי אם הרפורמיסטיים ישתתפו בבחירות, על השמרנים להגיע להסכמה בנוגע למועמד משותף מטעמם. לא ברור, לפיכך, מדוע הוא סירב לתמוך במועמד שנתמך על-ידי רוב אנשי הדת השמרנים ולא הינחה את תומכיו ב"חזית העמידה האיתנה" להגיע להסכמה גם כאשר היה ברור שהרפורמיסטיים מתכוונים להשתתף בבחירות ושלסעיד ג'לילי אין כל סיכוי לזכות בבחירות (http://alef.ir/vdcjhvevvuqehvz.fsfu.html?191191).

הביקורת כנגד מצבאח-יזדי התרחבה בימים האחרונים גם בקרב הממסד הדתי. בשבוע שעבר הצטרף לביקורת איש הדת הבכיר, מחמד יזדי (Mohammad Yazdi), יו"ר אגודת המרצים של המכללות הדתיות בקם. יזדי האשים את מצבאח-יזדי באחריות לפיצול בין אנשי הדת במהלך מערכת הבחירות.

בריאיון לסוכנות הידיעות מהר (Mehr) תיאר יזדי את ניסיונותיו לקדם הסכמה בין אנשי הדת הבכירים סביב מועמד שמרני אחד לקראת הבחירות. הוא ציין, כי ערב הבחירות קיים פגישה עם יו"ר מועצת המומחים ומזכיר אגודת אנשי הדת הלוחמים, איתאללה מחמד-רזא מהדוי-כני (Ayatollah Mohammad-Reza Mahdavi-Kani), ועם מצבאח-יזדי בניסיון להגיע לעמדה מוסכמת לקראת הבחירות. הפגישה הסתיימה, לדבריו, באופן חיובי אך שלושה ימים בלבד לאחר מכן הודיע מצבאח-יזדי על תמיכתו הפומבית בלנכראני אף כי לא היה ברור אם מועמדותו תאושר על-ידי מועצת שומרי החוקה. יזדי הוסיף, כי אגודת אנשי הדת הלוחמים ואגודת המרצים של המכללות הדתיות ניהלו במשך חודשים ישיבות משותפות במאמץ לגבש הסכמה לקראת הבחירות, אך מצבאח-יזדי הכשיל מאמצים אלה בשל תמיכתו בלנכראני ולאחר מכן בג'לילי תוך ניצול השפעתו בקרב חלק מאנשי הדת הבכירים על מנת למנוע הסכמה. יזדי שיבח את כישוריו הדתיים, האקדמיים והמוסריים של מצבאח-יזדי אך תלה בו במידה רבה את האחריות לפיצול בין אנשי הדת הבכירים שהוביל, לטענתו, לתבוסת השמרנים בבחירות. (http://www.mehrnews.com/detail/News/2087992).

ביקורת כנגד מצבאח-יזדי החלה להישמע גם מצד תלמידיו לשעבר. האתר שבכה-י איראן (Shebke-ye Iran) דיווח בשבוע שעבר, כי  חג'ת אל-אסלאם מחסן ע'רויאן (Hojjat-ul-Islam Mohsen Gharavian) התייחס בריאיון עיתונאי להקצנה שחלה בשנים האחרונות בפעילות המוסד החינוכי בראשו עומד מצבאח-יזדי.

ע'רויאן, מתלמידיו לשעבר של מצבאח-יזדי שעמדותיו התמתנו בשנים האחרונות, טען בריאיון לשבועון נסים בידארי (Nasim-e Bidari), כי נאלץ לפרוש מפעילותו במוסד החינוכי, לאחר שזה הפך למוסד המנהל רדיפה פוליטית אחר כל מי שאינו שותף לדעותיו הפוליטיות הקיצוניות של מצבאח-יזדי, כדוגמת רפסנג'אני. ע'רויאן ציין, כי מצבאח-יזדי הפך מאישיות אקדמית לאישיות פוליטית.

דברי ע'רויאן עוררו זעם בקרב כמה מתלמידיו של מצבאח-יזדי, ובראשם חג'ת אל-אסלאם קאסם רואנבח'ש (Hojjat-ul-Islam Qasem Ravanbakhsh), עורך השבועון פרתו סח'ן (Parto Sokhan). רואנבח'ש המזוהה עם מטה עמאר, מרכז חשיבה שהוקם בראשית 2011 ביוזמת תומכי המשטר המזוהים עם האגף הימני-רדיקלי במחנה השמרני, כינה את דברי ע'רויאן "בלתי-מוסריים" ו"חסרי כל בסיס". הוא טען כי בשנים האחרונות אימץ ע'רויאן עמדות המזוהות עם הזרם הרפורמיסטי ואיים לחשוף מסמכים הקשורים בנסיבות פרישתו של ע'רויאן מהמוסד החינוכי. (http://www.inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=157608&Rate=0)

בעקבות הסערה התקשורתית שהתעוררה בעקבות הריאיון העיתונאי טען ע'רויאן, כי דבריו הוצאו מהקשרם ונוצלו לרעה על-ידי כמה אתרי חדשות "אנטי-מהפכניים" וכי הוא עדיין מכבד את מצבאח-יזדי. הוא ציין, כי כל כוונתו בריאיון היתה למתוח ביקורת על התנהגותם הבלתי-מוסרית של כמה קיצוניים פוליטיים. הוא הדגיש, עם זאת, כי לרואנבח'ש אין כל זכות לדבר בשם המוסד החינוכי על-שם ח'ומיני וכי דבריו משקפים את עמדותיו האישיות בלבד. בהתייחס לאיום שהשמיע רואנבח'ש לחשוף מסמכים מפלילים כנגדו אמר ע'רויאן, כי המוסד אינו גוף ביטחוני שמחזיק ברשותו מסמכים אישיים (http://www.ghanoondaily.ir/?News_Id=18334).

שחיקת מעמד זמנית או אובדן השפעה?

הביקורת הגוברת כנגד מצבאח-יזדי בממסד הדתי, במערכת הפוליטית ובאמצעי התקשורת השמרנים מצביעה על שחיקה במעמדו הפוליטי. לאחר שאיבד את השפעתו בלשכת הנשיאות, הוא עלול למצוא עצמו נדחק מעמדות השפעה נוספות במערכת הפוליטית ובתקשורת השמרנית לטובת הזרם המרכזי במחנה השמרני.

לא מן הנמנע, כי בדומה לתהליכים נוספים שעברה המערכת הפוליטית האיראנית מאז המהפכה האסלאמית, תהיה גם השחיקה המסתמנת במעמדם של מצבאח-יזדי ותומכיו בימין הרדיקלי זמנית ובכל מקרה הוא אינו צפוי לאבד לחלוטין את השפעתו בממסד הדתי ובמערכת הפוליטית. הפגיעה במעמדו של איש הדת הרדיקלי עשויה, עם זאת, לערער את יכולתו למלא תפקיד מרכזי ומשפיע במאבקי כוח פוליטיים עתידיים, בראש וראשונה במאבק הצפוי על ירושת המנהיג העליון הנוכחי.

[1]ראו בהקשר זה: מאיר ליטבק, "שלטון חכם ההלכה והמאבק לדמוקרטיה: השיח הדתי באיראן", בתוך: דוד מנשרי וליאורה הנדלמן-בעבור (עורכים), איראן: אנטומיה של מהפכה (תל אביב, 2009), עמ' 75-47.