קווים לדמותו של בולנט ילדרים-מנהיג הארגון התורכי האסלאמי הקיצוני IHH

בולנט ילדרים

בולנט ילדרים

בולנט ילדרים בחברת ח'אלד משעל

בולנט ילדרים בחברת ח'אלד משעל

בולנד ילדירים בפגישה עם אסמאעיל הניה ועם אישים נוספים בעזה

בולנד ילדירים בפגישה עם אסמאעיל הניה ועם אישים נוספים בעזה

בולנט ילדירים בחברת ראש ממשל חמאס ברצועה אסמאעיל הניה

בולנט ילדירים בחברת ראש ממשל חמאס ברצועה אסמאעיל הניה

ראש IHH בולנט ילדרים על גבי הספינה Mavi Marmara מחזיק תינוק

ראש IHH בולנט ילדרים על גבי הספינה Mavi Marmara מחזיק תינוק

בולנט ילדרים במסיבת עיתונאים עם שובו לתורכיה (אתר זמאן, 4 ביוני 2010).

בולנט ילדרים במסיבת עיתונאים עם שובו לתורכיה (אתר זמאן, 4 ביוני 2010).


בולנט ילדרים
יו”ר הארגון IHH בולנט ילדרים
(עיתון חברנמה, 23 במאי, 2010)

כללי

1. בולנט פהמי ילדרים, נולד בשנת 1966 בארזרום, למד בבית הספר למשפטים באוניברסיטת איסטנבול. עורך דין במקצועו. כיום מתגורר באיסטנבול. נשוי ואב לארבעה ילדים. היה בין מקימי ארגון IHH   ב-1995 על רקע האירועים בבוסניה הרצגובינה כשמטרותיו הראשונות היו לספק סיוע הומניטארי באזורי לחימה1. בהמשך הוא הפך למנהיג הארגון. בעבר היה הארגון מעורב בסיוע לוגיסטי לגורמי ג’האד עולמי וטרור עולמי במזרח התיכון ומחוצה לו. שמו של בולנט ילדרים הוזכר בעבר כמי שנטל חלק בסיוע לג’האד העולמי.

2. במחקר שערך איואן קולמן, חוקר אמריקאי בכיר, שבחן את קשרי IHH עם הג’האד העולמי, הוא הצביע, בין השאר, גם על מקומו של בולנט ילדרים כמי שהיה מעורב באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת בגיוס אנשי צבא לשעבר, שיגורם לאזורי לחימה במדינות מוסלמיות כדי לרכוש ניסיון קרבי בהקשר לסיוע שהגיש ארגון IHH (עמ’ 11 בדו"ח). בשנים 2004-2002 מילא בולנט ילדרים תפקיד מפתח בליבוי רגשות אנטי-אמריקאים בקרב מוסלמים בתורכיה בהקשר למלחמה בעיראק (עמ’ 12 בדו"ח). 2

3. בולנט ילדרים קשר בטבורו למשטר האיסלאמי של ארדואן, שהיה מעורב בהכנות ה-IHH למשט. במהלך המשט הוא שהה על כבי המרמרה ומילא תפקיד מפתח בפיקוד על הכנות פעילי ה-IHH לעימות האלים, ושלהובם באמצעות נאומים חוצי להבות. הוא גם תידרך את הפעילים שלא לאפשר לחיילי צה"ל לעלות על גבי הספינה ולהשליך את החיילים שהצליחו לעלות עליה אל הים.

מקומו של ילדרים בארגון המשט

4. בולנט ילדרים היה הרוח החיה שמאחורי המשט הנוכחי והאישיות הבכירה שליוותה אותו לכל אורך הדרך. זאת החל מהשלב הראשון של רכישת הספינות, ארגון התרומות, ארגון רשימת הנוסעים ועוד. ארגון המשט הצריך הכנה ממושכת ומערכת ארגונית עניפה שעמדה בקשר עם מאות פעילים וארגונים ברחבי העולם, חלקם הגדול פעילים המזוהים עם האסלאם הרדיקאלי והאחים המוסלמים ומיעוטם פעילים פרו-פלסטינים מארגוני סיוע מערביים.

5. יוזכר כי אין זו הפעם הראשונה בה היה ילדרים מעורב בסיוע לרצועת עזה. בינואר 2010 היה אחראי על ארגון החלק התורכי של שיירת ויוה פלסטינה, שאורגנה בלונדון ע"י חבר הפרלמנט לשעבר הפרו-חמאסי ג’ורג’ גאלווי. השיירה נעצרה על ידי המצרים שלא התירו לחבריה להיכנס לרצועת עזה. רק חלק מאנשי השיירה הצליחו להיכנס לרצועה.

6. לילדרים קשרים הדוקים עם צמרת הממשל התורכי ובראשם ראש הממשלה טאיף ארדואן, אשר בירכו על יוזמת המשט ועל פי כל העדויות סייעו בארגונו. עדות נוספת לקשר ההדוק נמצאה במכתב שהיה באחד המחשבים שעל גבי הספינה  ממנהיג IHH בולנט ילדרים לנשיא תורכיה עבדאללה גול, בו הוא מבקש שחרורו של פעיל IHH עזאת שהין מהכלא הישראלי.3

קשרי ילדרים עם חמאס

7. IHH , בראשות בולנט ילדרים, מקיים קשרים הדוקים עם חמאס ואף מסייע לו כספית. לשם קידום פעילותו מול חמאס הוא הקים סניף ברצועה בראשו עומד פעיל הארגון, מחמד כאיא.  בינואר 2009 נפגש בולנט ילדרים, עם ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס בדמשק. בפגישה הודה ח’אלד משעל לילדרים על הסיוע שארגונו מעניק לחמאס.

בולנט ילדרים בחברת ח'אלד משעל
בולנט ילדרים בחברת ח’אלד משעל

(ינואר 2009, www.spittoon.org)

8. בפברואר 2009, לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ביקר בולנט ילדרים ברצועת עזה ונפגש עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה. ילדרים השתתף בביקור זה בעצרת שאורגנה בעזה כתמיכה לראש ממשלת תורכיה ארדואן, שמתח ביקורת על מבצע "עופרת יצוקה" בועידת דבוס.

9. ביקור נוסף של בולנט ילדרים ברצועת עזה היה בתחילת ינואר  2010 במסגרת שיירת ויוה פלסטינה שהגיעה לרצועה. במהלך הביקור נערכה פגישה עם ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה. הניה אף מסר לילדרים איגרת מטעמו לראש ממשלת תורכיה טאיף ארדואן המזמין אותו לבקר ברצועת עזה. בפגישה אמר ילדרים כי בכוונתו  להגיע לרצועה באמצעות ספינות על מנת להפוך את "המצור לחסר תועלת" (www.worldbulletin.net, 7 בינואר, 2010). יוזכר כי בסוף ינואר 2010 הכריז מחמד צואלחה, פעיל בכיר של חמאס והאחים המוסלמים בבריטניה, על כוונה לשגר שיירת סיוע נוספת לרצועת עזה דרך הים על מנת שתתעמת עם ישראל ולא עם מצרים (כלקח מפרשת השיירה היבשתית).

בולנד ילדירים בפגישה עם אסמאעיל הניה ועם אישים נוספים בעזה
בולנד ילדירים בפגישה עם אסמאעיל הניה ועם אישים נוספים בעזה (7 בינואר 2010 http://www.velfecr.com)

 

בולנט ילדירים בחברת ראש ממשל חמאס ברצועה אסמאעיל הניה
בולנט ילדירים בחברת ראש ממשל חמאס ברצועה אסמאעיל הניה (7 בינואר , 2010 hurryupharry.org)

הכנות למשט

10. ההכנות המעשיות למשט התקיימו ע"י בכירי IHH , להערכתנו בתיאום ושיתוף פעולה עם בכירי הממשל התורכי. נראה כי עיקר התיאומים המעשיים וההכנות הלוגיסטיות בוצעו ע"י סגנו של ילדרים Yabus Dede ולא ע"י ילדרים עצמו. הכנות אלה כללו, בין היתר, את רכישת ספינת הנוסעים Mavi Marmara ושתי ספינות משא נוספות, להערכתנו בסיוע ובמימון הממשל התורכי.

11. ערב צאת המשט לדרכו הרבה בולנט ילדרים להתבטא בצורה מתלהמת אודות נחישות הפעילים שעל גבי הספינה להגיע לרצועת עזה, תוך התקפות תעמולה נגד ישראל  ( ראו נספח). בו בזמן ההכנות המעשיות של פעילי IHH לקראת העימות האלים נשמרו בסוד והוסתרו גם מפני שאר שותפותיה של ה"קואליציה" במשט. בפגישה שהתקיימה באיסטנבול ב- 16 במאי 2010, כשבועיים לפני יציאת המשט לרצועת עזה, בין נציגי "קואליציה" של שישה גופים וארגונים, שארגנו את המשט, ייצג את הארגון סגן נשיא IHH Yavuz Dede  ,ולא ילדרים עצמו.

12. בניגוד ל"גרעין הקשה" של פעילי ,IHH שעלו לספינה באיסטנבול, עלה ילדרים לספינה באנטליה יחד עם בכירים ב-  IHH ורוב פעילי המשט.

תדרוכים ושלהוב הרוחות ע"י בולנט ילדרים במהלך המשט

13. במהלך המשט עצמו היה בולנט ילדרים זה ששלט באופן מעשי בספינה Mavi Marmara   ובמשט כולו. הוא זה שהכין את אנשיו ללחימה, תדרך אותם לפני העימות, והורה להם להלחם נגד חיילי צה"ל. להערכתנו בולנט ילדרים קיים קשר שוטף עם חפ"ק של הארגון (ונציגי ארגונים נוספים?) על היבשה בראשות סגנו (ונציגי ארגונים נוספים?).

14. מעדויות מצולמות  במרמרה שתיעדו את מהלך ההפלגה עולה, כי קבוצת פעילי IHH, בראשות בולנט ילדרים, היו הקבוצה הדומיננטית ששלטה על כל המתרחש על גבי הספינה. סימן ההיכר של קבוצה זו היה  אפודים  מיוחדים שלבשו עליהם  וסטיקרים בצבעים שונים, אשר סימנו אותם כ"אנשי צוות" ואיפשרו להם ככל הנראה מעבר חופשי לפעילי IHH בכל חלקי הספינה (בעוד שהנוסעים ה"רגילים" הוגבלו בתנועותיהם). ברוב הזמן הסתובבו פעילים אלה בסיפון העליון.

 15. מנהיגIHH  בולנט ילדרים ובכירים נוספים  בארגון שהו ככל הנראה במהלך השיט במתחם נפרד מאובטח על ידי שני שומרים אנשי IHH , שהוקם בתוך חמ"ל העיתונות שבסיפון התחתון. במתחם זה נמצאו חדר עריכה ומחשבי מצלמות האבטחה של הספינה. כשהגיעו חיילי צה"ל למתחם זה מצאו בו סכומי כסף גדולים שהיו מפוזרים בחדר.

16. במהלך ימי המסע עברו פעילים על גבי הספינה Mavi Marmara, ובעיקר אנשי "הגרעין הקשה" של IHH, שיעורי דת ואינדוקטרינציה מפי בולנט ילדרים ואישים איסלאמיסטים נוספים כגון שיח’ ראא’ד צלאח וד"ר אלבתאג’י נציג מפלגת האחים המוסלמים בפרלמנט המצרי. בסרט שנמצא על גבי הספינה Mavi Marmara, שצולם ככל הנראה על ידי אחד הצלמים שתיעדו את הנעשה על הסיפון העליון, נראה כינוס של הפעילים על גבי סיפון הספינה (ככל הנראה פעילי ה"גרעין הקשה" של   פעילי IHH). בכינוס שהתקיים, באור יום, ככל הנראה במועד סמוך לעימות, דיבר בולנט ילדרים בלהט בפני קהל השומעים ומשלהב אותם לקראת העימות האפשרי עם כוחות צה"ל. בין השאר הוא הודיע כי אם ישראל תוריד חיילי קומנדו על הספינה "אנחנו נזרוק אותם למטה מפה ואתם תושפלו מול כל העולם"4.

17. בולנט ילדרים הרבה במהלך המסע להתראיין לתקשורת. כך למשל התראיין באחד הימים כשהוא אוחז תינוק בידיו. כאשר נשאל לגבי עימות אפשרי עם ישראל ציין כי הנוסע הצעיר ביותר במשט הינו בן שנה וכן נמצאים זקנים בני 80. עוד הוסיף כי למרות שהתנגדותם תהיה לא אלימה הם לא יאפשרו לחיילים ישראליים לעלות לספינות (האתר הרשמי של הארגון, 29 במאי, 2010). יצוין מארגני המשט הביעו רצונם כי העימות עם חיל הים יתקיים לאור יום על מנת שאמצעי התקשורת יוכלו לתעד אותו ולקבל תהודה בתקשורת בינלאומית (אלג’זירה, 29 במאי; ראיון בערוץ הפתוח של IHH , 30 במאי, 2010).

ראש IHH בולנט ילדרים על גבי הספינה Mavi Marmara מחזיק תינוק
ראש IHH בולנט ילדרים על גבי הספינה Mavi Marmara   מחזיק תינוק. 

(30 במאי, 2010, אתר IHH).

התדרוך האחרון לקראת העימות עם כוחות צה"ל

18. בשעות שלפני השתלטות כוחות צה"ל על הספינה, ניהל ילדרים את ההכנות לקראת העימות.  כשעתיים לפני העימות (ולאחר הכריזה של ספינות חיל הים)  הוקם מעין חמ"ל תקשורת. כמו כן תודרכו אנשי ה"גרעין הקשה" שנועדו להתעמת עם כוחות צה"ל על גבי הסיפון העליון. בתדרוך מפי מנהיג הארגון. בתדרוך שנתן ילדרים לאנשיו הנחה אותם כי "יש ליצור שרשרת אנושית ולהפיל לוחמים (של צה"ל) חזרה לים עם כסאות ומקלות". על פי עדויות חיילי צה"ל וחומר ויזואלי שנתפס על גבי מרמרה הנחייה זו יושמה הלכה למעשה.

תשאול ילדרים בישראל

19. במהלך ההשתלטות נתפס בולנט ילדרים ע"י חיילי צה"ל, הובא לישראל, תושאל, שוחרר (יחד עם שאר הנוסעים) ושולח לתורכיה. בתשאולו הכחיש את העובדה כי הייתה התארגנות מראש לאלימות וכי אורגנו מראש אמצעי לחימה לדבריו במידה והייתה אלימות מצד המשתתפים הייתה זו אלימות ספונטאנית תוך שימוש ב"חפצים זמינים" בלבד (העדויות הרבות שבידנו מוכיחות באופן חד-משמעי כי הגירסא שמסר ילדרים בתשאולו בישראל אינה נכונה).

התבטאויותיו לאחר שובו לאיסטנבול

20. לעומת דבריו במהלך התישאול, בראיון עיתונאי, לאחר חזרתו מישראל, לא הסתיר בולנט ילדרים את העובדה כי הוא ואנשיו נהגו באלימות כלפי חיילי צה"ל ואף היה לו הסבר "משפטי" לכך. העיתון התורכי זמאן  (4 ביוני 2010), ציין כי ילדרים  אמר עם שובו לתורכיה לעיתונאים בנמל התעופה על-שם אתאתורכ שבאיסטנבול, כי החוקרים הישראלים שאלו אותו בחקירה: "האם תקפתם אותנו במוטות ברזל ובגרזנים?" והוא ענה כי "מה שעשיתי היה הגנה עצמית. ילדרים הוסיף: "תחילה חברינו ניטרלו עשרה חיילים. כן, לקחנו להם את הרובים. אתה נחשב לחף מפשע מבחינה משפטית אם אתה לוקח את הנשק של מי שתוקף אותך". הוא הוסיף כי הם השליכו את הנשק [שלקחו לחיילים] לים. (4 ביוני, 2010, todayzaman.com)

בולנט ילדרים במסיבת עיתונאים עם שובו לתורכיה (אתר זמאן, 4 ביוני 2010).
בולנט ילדרים במסיבת עיתונאים עם שובו לתורכיה (אתר זמאן, 4 ביוני 2010).

נספח א


התבטאויות  נבחרות של בולנט ילדרים
(בפני התקשורת ובפני פעילי IHH שעל גבי מרמרה)

1. המשט ישמש "מבחן" עבור ישראל. לדבריו, במידה וישראל תתנגד למשט הדבר ייחשב "כהכרזת מלחמה" על המדינות מהן הגיעו הפעילים שעל הספינות (מסיבת עיתונאים באיסטנבול, 7 באפריל, 2010).

2. "נהלו היטב את המשבר הזה. אם תמנעו את הפעילות (של המשט), תישארו מבודדים בעולם ותזיקו לעצמכם" (ילדרים לישראל, טקס הפלגת הספינה Mavi Marmara באנטליה  23 במאי 2010).

3. "אנו נחושים להיכנס לעזה, יהא אשר יהא" (במהלך מסיבת עיתונאים לפני יציאת הספינה מאנטליה).

4. "למשט הובאו ילדים כאמצעי נוסף למנוע מישראל לתקוף את הספינה". עוד  הוסיף כי מארגני המשט אינם ממהרים לצאת לדרכם וכי הם מחכים "לזמן המתאים" ואולי בינתיים "תתחיל ישראל לחשוב בהיגיון". (ראיון על הספינה ב-30 במאי 2010)

5. "יש ליצור שרשרת אנושית ולהפיל לוחמים חזרה לים עם כסאות ומקלות" (תדרוך לאנשיו לפני עליית צהל לספינה).

6. "עד הבוקר תהיה לנו מלחמת עצבים. יש פה אנשים מיותר מ-50 מדינות. אם יעצרו אנשים כבודן של 50 מדינות יירמס. אנחנו רוצים שהכניסה לשגרירות ישראל באיסטנבול ואנקרה תינעל. אנחנו נעשה את ההגנה שלנו מכאן. אנחנו יודעים שיש לזה מחיר ואנחנו מוכנים לשלם אותו. אנחנו לא נעשה צעד אחורה. כרגע ישראל נוהגת בפיראטיות במים הבינ"ל. האם העולם יצפה בזה מהצד?" (מסיבת עיתונאים שערך בהכנות לפני העימות עם צה"ל).

7. בנאום שנשא במהלך השייט בהתייחסו לישראל:"הם כל כך חלשים, שכבר 4-5 ימים הם [ישראל] מתייחסים למשט שלנו ועושים הסברה נגדנו. הם רואים את עצמם בתור ממשלה, אבל בעצם הם לא. עכשיו הם אומרים שהם יוציאו צי [נגדנו], שהם יורידו לפה [לספינה] את הקומנדו ואנחנו מסבירים, אם תורידו את הקומנדו, אנחנו נזרוק אתכם למטה מפה ואתם תושפלו מול כל העולם…" (מתוך סרט שנמצא על גבי מרמרה)

 


1 הארגון הוקם למעשה ב-1992 אולם נרשם באופן רשמי רק בשנת 1995.

2 ראו http://www.diis.dk/graphics/Publications/WP2006/DIIS%20WP%202006-7.web.pdf

3 מדובר בפעיל IHH  שנשלח כדי להקים נציגות  ביהודה ושומרון . עזאת שהין החל בפעילות שבמרכזה העברת כספים לאגודות צדקה של חמאס . הוא נעצר לחקירה באפריל 2010 וגורש בתום חקירתו לבקשת גורמים תורכיים רשמיים.

4 ראו לקט: "שלהוב היצרים על גבי הספינה Mavi Marmara על ידי מנהיג IHH ופעילים נוספים" (17 ביוני, 2010).

לראש העמוד