חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7-1 ביוני 2016)

משאיות מלט בדרכן לרצועת עזה דרך מעבר רפיח שנפתח על ידי המצרים לארבעה ימים

משאיות מלט בדרכן לרצועת עזה דרך מעבר רפיח שנפתח על ידי המצרים לארבעה ימים

משאיות מלט בדרכן לרצועת עזה דרך מעבר רפיח שנפתח על ידי המצרים לארבעה ימים

משאיות מלט בדרכן לרצועת עזה דרך מעבר רפיח שנפתח על ידי המצרים לארבעה ימים

הודעת אבל שפרסמה חמאס במחוז טול כרם על מותה של אנצאר חסאם הרשה

הודעת אבל שפרסמה חמאס במחוז טול כרם על מותה של אנצאר חסאם הרשה

סכינים שנתפסו בכפר קאסם ברשותו של הפלסטיני משכם, שהתכוון לבצע באמצעותם פיגוע דקירה בישראל

סכינים שנתפסו בכפר קאסם ברשותו של הפלסטיני משכם, שהתכוון לבצע באמצעותם פיגוע דקירה בישראל

פעילות מעבר רפיח (דף הפייסבוק של רשות המעברים והגבולות של חמאס ברצועה, 5 ביוני 2016)

פעילות מעבר רפיח (דף הפייסבוק של רשות המעברים והגבולות של חמאס ברצועה, 5 ביוני 2016)

משלחת בכירים מהחזית העממית והחזית הדמוקרטית במעבר רפיח בדרכה למצרים  (אלמצרי אליום, 2 ביוני 2016)

משלחת בכירים מהחזית העממית והחזית הדמוקרטית במעבר רפיח בדרכה למצרים (אלמצרי אליום, 2 ביוני 2016)

תמונות מתרגיל סיום קורס קצינים של מנגנון הביטחון הלאומי

תמונות מתרגיל סיום קורס קצינים של מנגנון הביטחון הלאומי

  • נמשכת מגמת הירידה בפיגועי הטרור. השבוע בלטו שני אירועי ירי לעבר כלי רכב ישראליים ביהודה ושומרון. זהות היורים לא ידועה.
  • מעבר רפיח נפתח. זו הפעם השלישית השנה, לארבעה ימים. במהלך הימים בהם היה המעבר פתוח עברו דרכו כמה אלפי אזרחים. כמו כן הועברו לרצועת עזה משלוחי מלט, ברזל ועץ. גורמים בחמאס הביעו תקווה לפתיחת המעבר באופן קבוע.
  • ב- 3 ביוני 2016 התקיימה ועידת פריס לקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. בוועידה השתתפו נציגים מ- 29 מדינות. ישראל והפלסטינים לא נטלו חלק בוועידה. גורמים ברשות הביעו שביעות רצון מקיום הוועידה ותקווה להמשך. חמאס וארגונים נוספים הביעו הסתייגותם מקיומה. 

 

פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • 6 ביוני 2016 – ירי בוצע לעבר שני כלי רכב ישראליים סמוך לנווה יאיר (כביש חוצה בנימין). אחד הנהגים השיב באש. לא היו נפגעים. אחד מכלי הרכב נפגע.היורים נמלטו.
  • 4 ביוני 2016- ירי בוצע לעבר כלי רכב ישראלי באזור צומת אלון סמוך לישוב תפוח. לא היו נפגעים. היורים נמלטו.
  • 2 ביוני 2016 –פלסטינית הגיעה מכיוון ענבתא לעמדת צה"ל סמוך לישוב עינב (שומרון) כשבידה סכין וניסתה לדקור את אחד החיילים. כוח צה"ל ירה לעברה ופגע בה. מותה נקבע במקום. בתקשורת הפלסטינית נמסר, כי המחבלת הינה אנצאר חסאם הרשה, בת 24, אם לשני ילדים, מהכפר פקין, סמוך לטול כרם (דף הפייסבוק PALDF, 2 ביוני 2016). חסאם בדראן, מבכירי חמאס בחו"ל , גינה את הריגתה והבטיח כי "דמה לא נשפך לשווא" (אתר חמאס, 2 ביוני 2016).
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי

הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כמו כן נמשכו הפגנות, צעדות מחאה, הפרות הסדר.
  • להלן אירועים בולטים:
  • 5 ביוני 2016 –אוטובוס נפגע סמוך לחוארה (דרומית לשכם). שמשות האוטובוס, שהיה ריק מנוסעים, התנפצו. ממצאים מהשטח העלו כי הפגיעות נגרמו מכדוריות ברזל אשר ככל הנראה לא נורו מנשק חם (דובר צה"ל, 6 ביוני 2016).  


מימין: האוטובוס שנפגע (דף הפייסבוק QUDSN, 5 ביוני 2016). משמאל: אחת מכדוריות הברזל שנמצאו סמוך לאוטובוס (דובר צה"ל, 6 ביוני 2016)

  • 5 ביוני 2016 – אבנים הושלכו לעבר אוטובוס ישראלי בכביש חזמא סמוך לפסגת זאב. נהג האוטובוס נפצע באורח קל ופונה לבית החולים.
  • 5 ביוני2016– במהלך פעילות כוחות הביטחון בכפר טובאס (צפונית מזרחית לשכם) הושלך מטען לעבר הכוחות לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 במאי 2016).
  • 3 ביוני 2016- שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כוח צה"ל שאייש עמדה בחברון. לא היו נפגעים.
  • 3 ביוני 2016– פלסטיני תושב שכם בן 38 נעצר על ידי המשטרה לאחר שנתפס באזור כפר קאסם שברשותו שתי סכינים. בחקירתו מסר כי התכוון לבצע פיגוע דקירה באזור השרון  (דף הפייסבוק צבע אדום, 3 במאי 2016).
  • 3 ביוני 2016 –פלסטינים התפרעו סמוך לקבר יוסף . כוח צה"ל ירה לעברם. אחד הפלסטינים נפצע באורח קשה ונפטר מאוחר יותר מפצעיו.  התקשורת הפלסטינית דיווחה על מותו של ג'מאל מחמד דויכאת, בן 20 ממחנה הפליטים בלאטה בשכם. חמאס פרסמה הודעת אבל על מותו בעקבות פטירתו בבית החולים, החלו התפרעויות של פלסטינים סמוך לקבר יוסף. מנגנוני הביטחון הפלסטינים התפרסו באזור כדי לשמור על השקט (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 ביוני 2016).

מימין : הודעת אבל שפרסמה חמאס על מותו של ג'מאל מחמד דויכאת (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 ביוני 2016). משמאל : הפרות סדר סמוך לקבר יוסף בשכם בעקבות פטירתו (דף הפייסבוק QUDSN, 6 ביוני 2016)
מימין : הודעת אבל שפרסמה חמאס על מותו של ג'מאל מחמד דויכאת (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 ביוני 2016). משמאל : הפרות סדר סמוך לקבר יוסף בשכם בעקבות פטירתו (דף הפייסבוק QUDSN, 6 ביוני 2016)

  • 3 ביוני 2016- שני בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כוח צה"ל שאייש עמדה בחברון.  לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 3 במאי 2016).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

מעצר פעיל חמאס
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו במאי 2016 תושב רצועת עזה כבן 17 פעיל הזרוע הצבאית של חמאס לאחר שחצה את גדר הביטחון מרצועת עזה לישראל. בחקירתו עלה כי הוא השתייך לגדוד בית לאהיא של הזרוע הצבאית ומרבית פעילותו הייתה בתחום המנהרות. מחקירתו עלו פרטים רבים אודות פעילים, הליכי גיוס והכשרה, דרכי חפירת מנהרות ומוקדי חפירה. לדבריו פועלת חמאס להקמת מערך מסועף של מנהרות בנוסף למערך מנהרות הלחימה בשטח רצועת עזה. מנהרות אלה נועדו בעיקר לצורך העברת פעילים. למנהרות פתחים רבים חלקם בסמוך למבנים אזרחיים כגון בתי ספר, מסגדים ובתי מגורים (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 5 ביוני 2016).
מעבר רפיח
  • לרגל חודש רמצ'אן נפתח  מעבר רפיח בין 5-1 ביוני 2016 . זוהי הפעם השלישית בלבד בה נפתח המעבר מתחילת השנה. במהלך ארבעת הימים בהם היה המעבר פעיל יצאו מרצועת עזה  3,250 איש, ונכנסו אליה ממצרים 900 איש. במהלך ימים אלה, אפשרה מצרים הכנסת משאיות חומרי בנייה לשיקום הרצועה. במסגרת זאת הוכנסו כ-3,800 טונות של מלט, 550 טונות ברזל ושמונה משאיות עץ. לאחר ארבעה ימים נסגר מעבר רפיח לפעילות עד להודעה חדשה (דניא אלוטן, 6 ביוני 2016).
  • על רקע פתיחת המעבר קראו בכירי חמאס למצרים לפתוח את המעבר באופן קבוע ורציף. אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי חמאס מצידה ממלאת את כל חובותיה לשמירה על גבול רפיח ולאי המעורבות הצבאית של חמאס בחצי האי סיני. אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס, למצרים לפתוח את המעבר באופן קבוע כדי להקל על סבלם של הפלסטינים ברצועת עזה (אתר חמאס, 5 ביוני 2016). 
ביקור משלחת החזית העממית והחזית הדמוקרטית במצרים
  • משלחת בכירים של החזית העממית לשחרור פלסטין והחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין יצאה למצרים לפגישה עם גורמי ממשל מצריים. במהלך הפגישה דנו הצדדים בנושאים הקשורים לרצועת עזה כגון בעיות החשמל ופתיחת מעבר רפיח וכן נושאים מדיניים כגון היוזמה הצרפתית והפיוס הפנים פלסטיני. רבאח מהנא, חבר הלשכה המדינית של החזית העממית, אמר כי בפגישה לא הוסכם דבר וכי הוא צופה לקיים פגישה נוספת לאחר חודש רמצ'אן (צפא, 6 ביוני 2016).
מנגנוני הביטחון של חמאס מתרגלים הרג וחטיפת חיילי צה"ל
  • ב-2 ביוני 2016 התקיים טקס סיום קורס קצינים של מנגנון הביטחון הלאומי, אחד ממנגנוני ביטחון הפנים החשובים ברצועת עזה, הכפוף לחמאס. בטקס נכחו בכירי חמאס ביניהם  אחמד בחר, סגן ראש המועצה המחוקקת מטעם חמאס ובכירי מנגנוני הביטחון. במהלך הטקס הציגו הבוגרים תרגיל המדמה תקיפת סיור צה"ל, פגיעה בחיילים וחטיפת חייל תחת איומי נשק (אתר משרד הפנים של חמאס בעזה, 2 ביוני 2016). אימונים אלה מוכיחים פעם נוספת כי פעילי מנגנוני הביטחון, האמונים על שמירת הסדר, מהווים כוח צבאי לכל דבר שהמשימות המיועדות לו אינן מסתכמות בשמירה על ביטחון הפנים בלבד. 
הועידה לקידום תהליך השלום בפריס
  • ב- 3 ביוני 2016 התקיימה ועידת פריס לקידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. בוועידה השתתפו נציגים מ- 29 מדינות. ישראל והפלסטינים לא נטלו חלק בוועידה. בהצהרת הסיכום שפורסמה עם סיום הועידה קראו המשתתפים לישראל ולפלסטינים לפתוח במשא ומתן ישיר. ההצהרה ציינה החלטות קודמות של האו"ם כמקורות הסמכות. כמו כן צוין בהצהרה כי ההתנחלויות מהוות מכשול בפני פיתרון שתי המדינות. משתתפי הועידה קראו לכינוס ועידה נוספת עוד לפני תום השנה הנוכחית (אלג'זירה, סקיי ניוז, אלערביה, 3 ביוני 2016). גורמים ברשות הביעו שביעות רצון. בכירי חמאס וארגוני טרור נוספים הביעו הסתייגות ממנה.
רשות פלסטינית
  • בשיחה שקיים אבו מאזן עם שר החוץ הצרפתי ז'אן מארק ארו הודה אבו מאזן על מאמצי צרפת והדגיש את מחויבותו לשיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית בנושא (ופא, 4 ביוני 2016).  זיאד אבו עמרו, סגן ראש ממשלת ההסכמה הלאומית, אמר כי הפלסטינים יצרו קשר עם כל המדינות שהשתתפו בוועידה והם החלו בהכנות לקראת השלב הבא (דף הפייסבוק של משרד הפנים הפלסטיני, 5 ביוני 2016).
  • נביל אבו רדינה,דובר לשכת יו"ר הרשות, קרא לתמוך ביוזמה הצרפתית ואמר כי הכינוס הבינלאומי בפריס הוא בבחינת "שלב חדש" ותחילתו של שינוי בדעת קהל הבינלאומית והכרה שיש להפסיק להיכנע למדיניות הישראלית (כראמה פרס, 4 ביוני 2016)
  • צאא'ב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"ף, ציין כי הועידה הוכיחה שמנהיגי העולם הסכימו פה אחד שלא ניתן לשרטט מפה חדשה של המזרח התיכון ללא מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 שבירתה ירושלים המזרחית. לדבריו יש לפעול להצלחת היוזמה הצרפתית ולהחייאת תהליך השלום המהווים "ניצוץ של תקווה". הוא הוסיף כי הפלסטינים דורשים לקבוע לוח זמנים ברור להקמת מדינה פלסטינית (קדס.נט, 3 ביוני 2016).
חמאס ושאר ארגוני הטרור
  • בהודעה משותפת שהתפרסמה מטעם חמאס, הג'האד האסלאמי בפלסטין, החזית העממית והחזית הדמוקרטיתנאמר כי היוזמה הצרפתית פוגעת בעקרונות הלאומיים ומטרתה היא שיבה למשא ומתן "אבסורדי" (אלמיאדין 3 ביוני 2016).
  • בדרשת יום השישי שנשא אסמאעיל הניה, אמר כי ישנם כיום ניסיונות "לכפות" יוזמות חדשות ליישוב הסכסוך הישראלי פלסטיני אשר פוגעות בעקרונות העם הפלסטיני ובמיוחד ב"זכות השיבה" ובשלמות פלסטין ונועדו להוביל לנרמול היחסים עם ישראל תחת הרעיון של "שלום" (ערוץ אלאקצא, 3 ביוני 2016).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ועידת פריס היא בגדר כישלון ידוע מראש מפני שהיא מתבססת על משא ומתן חדש ועל יסוד פיתרון שתי מדינות שאינו מתקבל על הדעת (תחנת הרדיו ראיה, 5 ביוני 2016). מוסא אבו מרזוק חבר הלשכה המדינית של חמאס הדגיש כי לא יהיה שלום חם או קר עם ישראל (קדס אלאח'בריה, 4 ביוני 2016).
  • בתהלוכה שנערכה ברצועת עזה הביעו המשתתפים את התנגדותם ליוזמת השלום הצרפתית (קדסניוז,  4 ביוני 2016). בעצרת נכח אסמאעיל רצ'ואן בכיר חמאס שהדגיש שהוא לא מתכוון לוותר על אף חלק מאדמת פלסטין והזהיר מפני כל יוזמה אשר עתידה להוביל לויתור מסוג זה. עוד הדגיש בדבריו כי הדרך היחידה לשחרור פלסטין היא "באמצעות הרובה" (סוכנות הידיעות אלוטניה, 4 ביוני 2016). 
האדרת מחבלים פלסטינים באוניברסיטת אלקדס באבו דיס
  •  בטקס חלוקת תארים שהתקיים באוניברסיטת אלקדס באבו דיס חולקו תארים גם לפלסטינים, תלמידי האוניברסיטה שנהרגו בגל הפיגועים האחרון, כולל במהלך ביצוע פיגועים. זאת, על אף שלא סיימו את לימודיהם כחוק. בטקס השתתפו אחמד קריע (אבו עלאא'), בכיר פתח המשמש גם כיו"ר חבר הנאמנים של האוניברסיטה, עמאד אבו כשכ נשיא האוניברסיטה, ראשי פקולטות וקהל משתתפים רב (אתר ערוץ אלפג'ר בטול כרם, 4 ביוני 2016). אוניברסיטת אלקדס באבו דיס הינה מוסד אקדמי בפיקוח משרד החינוך וההשכלה הגבוהה של הרשות הפלסטינית בראמאללה.
  • בין מקבלי התארים היו:
  • הוריו של המחבל מהנד אלחלבי אשר למד בפקולטה למשפטים. מהנד אלחלבי היה פעיל בג'האד האסלאמי בפלסטין. הוא ביצע פיגוע דקירה וירי ב-3 באוקטובר 2015 סמוך לשער שכם בירושלים, כתוצאה מכך נהרגו שני  ישראלים.
  • הוריו של המחבל חסן אלבו, שלמד בפקולטה למשפטים. נהרג ב-13 באוקטובר 2015 במהלך עימותים עם כוחות צה"ל סמוך לגשר חלחול.
  • הוריו של המחבל איאד סג'דיה שלמד בפקולטה לתקשורת ונהרג ב-1 במרץ 2016 במהלך עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים קלנדיא.
  • אביו של המחבל צ'יאא' אלתלאחמה תלמיד הפקולטה להנדסה. פעיל ג'האד אסלאמי בפלסטין, שנהרג ב-22 בספטמבר 2015 בעת שניסה להשליך רימון יד לעבר כוח צה"ל בדרום הר חברון.


מימין: אביו של המחבל צ'יאא' אלתלאחמה מקבל את התואר של בנו מבכיר פתח אחמד קריע (אבו עלאא'), באוניברסיטת אלקדס באבו דיס. משמאל: הוריו של המחבל מהנד אלחלבי מקבלים את התעודה של בנם (דף הפייסבוק PALDF, 3 ביוני 2016)