חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 23- 30 באוגוסט 2011)

באדיבות NRG, צלם: אמיר מאירי, 29 באוגוסט 2011

באדיבות NRG, צלם: אמיר מאירי, 29 באוגוסט 2011

הסכין ששימש את המחבל

הסכין ששימש את המחבל

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

באדיבות NRG , צלם: יהודה לחיאני, 29 באוגוסט 2011

באדיבות NRG , צלם: יהודה לחיאני, 29 באוגוסט 2011

התנגשויות בין מפגינים לחיילי צה“ל בהפגנה בקלנדיה

התנגשויות בין מפגינים לחיילי צה“ל בהפגנה בקלנדיה

חברי השיירה האפריקנית בפגישה עם נציגי המועצה המחוקקת בעזה

חברי השיירה האפריקנית בפגישה עם נציגי המועצה המחוקקת בעזה


באדיבות NRG, צלם: אמיר מאירי, 29 באוגוסט 2011

זירת פיגוע הדריסה והדקירה: המונית הנראית בצילום נגנבה על ידי המחבל ושימשה לפיגוע הדריסה והדקירה
(באדיבות NRG, צלם: אמיר מאירי, 29 באוגוסט 2011)

עיקרי הדו"ח

 במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע דריסה ודקירה בדרום תל אביב. הפיגוע בוצע על ידי מחבל תושב שכם, שתכנן אותו לבדו. בפיגוע נפצעו שבעה אנשים, בהם אנשי כוחות הביטחון, אחד מהם קשה.

 ההסלמה בדרום, שהחלה ב-18 באוגוסט, הגיעה לסיומה עם הצטרפות הג’האד האסלאמי בפלסטין ל"הרגעה" (26 באוגוסט). אולם גם לאחר מכן נמשך "טפטוף" יום-יומי של ירי רקטות לעבר ישראל. באחד המקרים נפלה רקטה באזור באר שבע ואת האחריות נטלה התארגנות המזוהה עם הג’האד העולמי.

פיגוע דריסה ודקירה בתל אביב

 בליל ה-29 באוגוסט אירע פיגוע דריסה ודקירה בסמוך למועדון "האומן 17" בתל אביב. במועדון התקיים באותה העת אירוע ובו מעל לאלף איש, מרביתם בני נוער. המחבל, תושב שכם, שנסע במונית שגנב, התנגש במחסום של משטרת ישראל ומשמר הגבול, שהוקם  בסמוך למועדון, דרס במכוניתו שניים מלוחמי משמר הגבול, ואז יצא מהמכונית ותקף בסכין שוטרים ואת מאבטחי המועדון.

 בסך הכל נפצעו בפיגוע שבעה אנשים, מהם ארבעה אנשי כוחות הביטחון הישראלים. אחד מהפצועים פצוע באורח קשה, שניים באורח בינוני וארבעה באורח קל. על פי הודאתו של המחבל, הוא תכנן את הפיגוע לבדו (אתר משטרת ישראל, 29 באוגוסט 2011; NRG , 29 באוגוסט 2011).  

 הרשות הפלסטינית גינתה, בהודעה לעיתונות, את הפיגוע, אולם (לשם "איזון") גינתה במקביל את תקיפות חיל האוויר הישראלי ברצועת עזה ואת המעצרים שמבצעת ישראל בשטחי הרשות הפלסטינית, בירושלים וברצועת עזה (ופא, 29 באוגוסט 2011).

הסכין ששימש את המחבל
הסכין ששימש את המחבל

(באדיבות NRG, צלם: אמיר מאירי, 29 באוגוסט 2011)

מתקפת הטרור מצפון לאילת וההסלמה בדרום בעקבותיה  (השלמות, נכון לבוקר ה-30 באוגוסט)

הג’האד האסלאמי בפלסטין הצטרף להפסקת האש

 סבב ההסלמה בדרום, שתחילתו ב-18 באוגוסט עם מתקפת הטרור מצפון לאילת והמשכו בירי רקטות לעבר ישובים בדרום ישראל, הגיע לסיומו ב-26 באוגוסט, עם הודעת הג’האד האסלאמי בפלסטין על נכונותו לכבד את ה"הרגעה" (לאחר שקודם לכן הודיעו חמאס וועדות ההתנגדות העממית על הסכמתם ל"הרגעה").

 ב-26 באוגוסט אישר ד"ר מחמד אלהנדי, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, כי הפסקת האש עם ישראל, הכוללת גם את ארגונו, נכנסה לתוקף החל מחצות ליל ה-26 באוגוסט (Pal-Today , 26 באוגוסט 2011). קודם לכן הבהיר חצ’ר חביב, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, כי ארגונו מחוייב ל"הרגעה" עם ישראל, אך איים כי "על כל הפרה ישראלית תהיה תגובה" (אלקדס אלערבי, 25 באוגוסט 2011).דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, המכונה אבו אחמד, הבהיר כי אם ישראל לא תפסיק את "תוקפנותה" אזי "מיליון הציונים שנכנסו למקלטים…עשויים להפוך לשניים או שלושה מיליון או יותר" ברמזו על יכולתו של הארגון לבצע ירי לאזורים רחוקים יותר (רדיו צות אלקדס, 25 באוגוסט 2011).

 ג’מיל מזהר, חבר הועד המרכזי של החזית העממית, הבהיר כי ארגונו מתנגד להרגעה עם ישראל וקרא לארגוני ה"התנגדות" (קרי, הטרור) לגבש חדר מבצעים משותף לתיאום הפעילות נגד ישראל (אלחיאת, 27 באוגוסט 2011). מאוחר יותר דיווח העיתון "אלחיאת" כי החזית העממית התחייבה גם היא בפני חמאס ומצרים לקיים את ההרגעה למרות התנגדותה לה (אלחיאת, 28 באוגוסט 2011).

המצב בשטח מאז הצטרפות הג’האד האסלאמי להרגעה

 בעקבות הצטרפות הג’האד האסלאמי בפלסטין להרגעה, פחת באופן משמעותי נפח ירי הרקטות לעבר ישראל. עם זאת, נמשך "טפטוף" יום יומי של ירי רקטות לעבר ישראל. במסגרת זאת:

  • ב-28 באוגוסט אותרה נפילתן של שתי רקטות בשטח הארץ, אחת מהן מסוג גראד 122 מ"מ. רקטת הגראד נפלה באזור באר שבע. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הרקטה הנוספת נפלה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. קבוצת ייחוד האל והג’האד, המזוהה עם הג’האד העולמי, נטלה אחריות על ירי הגראד (קדסנט, 28 באוגוסט 2011).

  • ב-27 באוגוסט אותרה נפילתה של רקטה אחת בשטח ישראל, בשטחי המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • ב-26 באוגוסט אותרה נפילתן של שתי רקטות, בשטחים פתוחים במועצות אשכול ושדות נגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

 על פי התקשורת הפלסטינית, כוחות בטחון הפנים של חמאס הונחו לאכוף את הרגיעה ומונעים ירי רקטי לעבר ישראל "גם בכוח", כאשר מאותרות על ידו חוליות המבצעות ירי שכזה (פאל-פרס, 26 באוגוסט 2011). בפועל, כאמור לעיל, נמשך "טפטוף" הרקטות.

נתונים סטטיסטיים

 בסבב ההסלמה האחרון נפלו בשטח ישראל 149 רקטות, מתוך כ-200 שנורו בפועל. המדובר איפא בסבב ההסלמה החמור ביותר מאז מבצע "עופרת יצוקה".

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

כוננות בגבול מצרים מחשש לפיגוע נוסף

 בימים האחרונים הוכרזה בקרב כוחות הבטחון הישראלים כוננות גבוהה באזור הגבול עם מצרים, בעקבות התרעה ממוקדת על כוונת הג’האד האסלאמי בפלסטין או של אחד מתאי הטרור בסיני לבצע פיגוע נוסף, ייתכן במתווה הדומה לזה שאירע ב-18 באוגוסט או פיגוע חטיפה. במסגרת זו, הוטלו הגבלות על תנועת כלי רכב בכבישים הסמוכים לגבול המצרי ותוגברו כוחות הביטחון לאורך הגבול ובישובים הסמוכים לו.

 אהוד ברק, שר הביטחון הישראלי הבהיר כי כוחות הביטחון "נמצאים בערנות גבוהה בדרום, מול פיגוע אפשרי. אנחנו נחושים בכוונתנו להכות במבצעי הפיגועים, לפעול ככל הניתן ליירט את הפיגוע ואנחנו חוזרים וקובעים שהאחריות היא מעזה, ובעזה. לא רק על הג’יהאד האסלאמי, אלא גם על החמאס ועל כל גורמי הכוח האחרים" (30 באוגוסט 2011, NRG ; גלי צה"ל, 30 באוגוסט 2011).

באדיבות NRG , צלם: יהודה לחיאני, 29 באוגוסט 2011
כוחות צה"ל בגבול עם מצרים
(באדיבות  NRG , צלם: יהודה לחיאני, 29 באוגוסט 2011)

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 ביהודה ושומרון התקיימו ב-26 באוגוסט הפגנות ותהלוכות במוקדי החיכוך המסורתיים, ללא קישור שלהן ל"יום ירושלים" שחל באותו היום. במספר מוקדים התנהלו עימותים עם כוחות צה"ל אך הללו לא יצאו מכלל שליטה.

 מוקד ההפגנות העיקרי היה בקלנדיה שמצפון לירושלים. כ-200 פלסטינים (ובתוכם גם פעילים ישראלים וזרים) התפרעו ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות. הפגנה התקיימה באיזור כפר קדום במהלכה הושלכו אבנים לעבר כוחות צה"ל, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמה מפגינים נפצעו בתוצאה משאיפת גז. פלסטיני נפצע קל. כמו כן התקיימו הפגנות והושלכו אבנים לעבר כוחות צה"ל וגדר הביטחון בבלעין, נעלין ואם סלמונה. כוחות צה"ל השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. ארבעה פלסטינים נפצעו קל.

התנגשויות בין מפגינים לחיילי צה“ל בהפגנה בקלנדיה
התנגשויות בין מפגינים לחיילי צה"ל בהפגנה בקלנדיה
(ערוץ אלג’זירה, 26 באוגוסט)

 השבוע אירעו מספר מקרים של עימותים בין מתיישבים ישראלים לבין פלסטינים.

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 השבוע נכנסו בסך הכל 1,350 משאיות סחורה לרצועת עזה. כ-200 פעילים ועובדים הומניטאריים נכנסו לרצועת עזה, ו-283 פלסטינים יצאו מרצועת עזה לישראל או ליהודה ושומרון (אתר דובר צה"ל, 28 באוגוסט 2011).

המאבק המדיני

אבו מאזן הבהיר כי הפלסטינים נחושים לפנות לאו”ם ופירט את
תנאי הרשות הפלסטינית למו”מ עתידי עם ישראל

 אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית, הצהיר, בנאום שנשא, כי לאחר הפניה לאו"ם בכוונת הפלסטינים לשוב למשא ומתן עם ישראל, לדבריו, עד כה "העולם" לא הציע לפלסטינים שום דבר חדש במסגרת המו"מ. כל עוד העולם לא יקבל את גבולות 1967 ותופסק ההתנחלות הישראלית בשטחים, ימשיכו הפלסטינים במהלך באו"ם (ופא, 27 באוגוסט 2011).

 אבו מאזן שב והבהיר כי הוא לא יסכים להכיר באופיה היהודי של מדינת ישראל: "לא נקבל [הפלסטינים] את המדינה היהודית. לא נקבל את הדבר הזה". הוא הוסיף כי הפלסטינים לא יקבלו את הצבת "גושי ההתנחלויות" כעובדה בשטח ולא יקבלו כל פתרון לבעיית הפליטים הפלסטינים שיהיה "במדינה הפלסטינית" (קרי, יעמדו על השבת הפליטים לשטח ישראל) (ופא, 27 באוגוסט 2011).

 במועד אחר הבהיר אבו מאזן, בראיון לעיתונות, כי הפלסטינים מודעים לכך שהפניה לאו"ם לא תשנה את המציאות בשטח, אך היא תשנה את מעמדה של הרשות למעמד של "מדינה תחת כיבוש". הוא שב והבהיר כי המו"מ "קודם לכל" מבחינת הפלסטינים, אך הם לא יקבלו פתרון שאינו מתבסס על גבולות 1967 (אלוטן, 28 באוגוסט 2011).

שיירות לרצועת עזה – תמונת מצב

שתי שיירות מאפריקה נכנסו לרצועת עזה

 שיירת Africa Aid 1  האפריקנית נכנסה לרצועת עזה ב-29 באוגוסט (דף הפייסבוק של השיירה, 30 באוגוסט 2011). שיירת סיוע נוספת המכנה עצמה "החופש לאסירים" נכנסה לרצועת עזה ב-25 באוגוסט. נציגי השיירה התקבלו בידי ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה (Palestine-Info , 26 באוגוסט 2011).

חברי השיירה האפריקנית בפגישה עם נציגי המועצה המחוקקת בעזה
חברי השיירה האפריקנית בפגישה עם נציגי המועצה המחוקקת בעזה
(צפא, 28 באוגוסט 2011)

שיירת "מיילים של חיוכים" נכנסה לסיני

 שיירת  "מיילים של חיוכים" נכנסה ב-29 באוגוסט לשטח סיני, בדרכה לרצועת עזה (imemc.org , 30 באוגוסט 2011). עצאם יוסף, "המתאם הכללי" של השיירה הודיע כי השיירה נושאת ציוד רפואי ומונה כמאה איש וציין כי השיירה החליטה לשנות את שמה ל"שיירת השהידים של הגבול" לשם "הבעת כבוד כלפי השהידים של צבא מצרים [שנהרגו] מירי הכיבוש הישראלי…בעקבות הפעולה בעיר אילת הכבושה" (בכוונה לאנשי כוחות הביטחון המצרים שנהרגו בשוגג בעת מתקפת הטרור מצפון לאילת ב-18 באוגוסט). 

 


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-30 באוגוסט 2011

לראש העמוד