חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21-15 ביוני 2016)

זירת האירוע בכביש 443, שבין ירושלים למודיעין.

זירת האירוע בכביש 443, שבין ירושלים למודיעין.

זירת האירוע בכביש 443, שבין ירושלים למודיעין.

זירת האירוע בכביש 443, שבין ירושלים למודיעין.

אחת המכוניות שנפגעו באירוע בכביש 443.

אחת המכוניות שנפגעו באירוע בכביש 443.

הנער שנהרג ככל הנראה בשוגג על ידי כוח צה

הנער שנהרג ככל הנראה בשוגג על ידי כוח צה"ל שהגיע למקום (דף הפייסבוק QUDSN, 21 ביוני 2016).

בקבוקי תבערה שהושלכו לעבר היישוב פסגות (דף הפייסבוק PALDF, 19 ביוני 2016)

בקבוקי תבערה שהושלכו לעבר היישוב פסגות (דף הפייסבוק PALDF, 19 ביוני 2016)

ילדים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראלים בכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית נגד ההתנחלויות

ילדים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראלים בכפר קדום במהלך ההפגנה השבועית נגד ההתנחלויות

הריסת דירת המחבל בשאר מצאלחה בכפר חג'ה. ניתן לראות כי רק הקומה הראשונה נהרסה והבית נשאר עומד על כנו  (דף הפייסבוק QUDSN, 21 ביוני 2016)

הריסת דירת המחבל בשאר מצאלחה בכפר חג'ה. ניתן לראות כי רק הקומה הראשונה נהרסה והבית נשאר עומד על כנו (דף הפייסבוק QUDSN, 21 ביוני 2016)

  • השבוע שרר שקט יחסי ברצועת עזה וביהודה ושומרון. בעוד שנמשכת מגמת הדעיכה בפיגועי הטרור המשמעותיים נמשך הטרור העממי. בלטה השבוע השלכת סלעים ובקבוקי תבערה על כלי רכב ישראליים שעברו בכביש 443, שבין ירושלים למודיעין. כעשרה כלי רכב ניזוקו. נער פלסטיני נהרג, כנראה בשוגג, כתוצאה מירי של כוח צה"ל שהגיע למקום. 

 

פיגועים/ניסיונות פיגועים
  • 21 ביוני 2016- בסביבות 0130 נפצעו שלושה בני אדם באורח קל בכביש 443 (שבין ירושלים למודיעין), סמוך לכפרים חרבתא ובית עור אלתחתא. פלסטינים השליכו לעבר המכוניות העוברות בכביש סלעים ובקבוקי תבערה. כמו כן הם שפכו שמן על הכביש. כוח צה"ל שהוזעק למקום פתח באש לעבר המחבלים. פלסטיני אחד נהרג וארבעה נוספים נפצעו ופונו לבית חולים. שניים נוספים נעצרו. כעשרה כלי  רכב שעברו בכביש ניזוקו. ההרוג הוא מחמוד ראפת בדראן בן 15 מבית עור אלתחתא. בתקשורת הישראלית נמסר שמתחקיר ראשוני של האירוע עולה, כי הפלסטינים שנפגעו לא היו מעורבים באירוע והם נפגעו ככל הנראה בשוגג.
  • 21 ביוני 2016 – בוצע ירי לעבר כוח צה"ל במחסום המנהרות סמוך לגוש עציון. חייל צה"ל נשרט וטופל במקום. במקום אותר קליע.
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי
פיגועים ביהודה, שומרון וישראל בחתך חודשי מאז תחילת מתקפת הטרור העממי
הפגנות עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני צינור ברחבי יהודה, שומרון וירושלים. כמו כן נמשכו הפרות הסדר וההפגנות במספר מוקדים ברחבי יהודה ושומרון. להלן אירועים בולטים:
  • 20 ביוני 2016 –אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לעוג'ה, שבבקעת הירדן. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 ביוני 2016).
  • 18 ביוני 2016 – אבנים יודו באזור התעשייה שער בנימין. אדם אחד נפצע וטופל במקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 18 ביוני 2016).
  • 18 ביוני 2016 – כעשרים בקבוקי תבערה הושלכו לעבר גדר הביטחון של הישוב פסגות (סמוך לראמאללה). לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 18 ביוני 2016).
  • 17 ביוני 2016 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו פלסטינית בעיר העתיקה בירושלים בעת שהייתה בדרכה לבצע פיגוע. העצורה היא ג'אבר רפיקה בת עשרים מקבטיה(דף הפייסבוק צבע אדום, 17 ביוני 2016).
  • 17 ביוני 2016 – ארבעה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר בית בשכונת ארמון הנציב בירושלים. בקבוקי התבערה התנפצו והתלקחו. אחד מהם פגע בחלון הבית וגרם לנזק קל. כוח משטרה שהוזעק למקום חסם את אחד מנתיבי הגישה לשכונת ג'בל מכאבר הסמוכה וביצע מעצרים (דף הפייסבוק צבע אדום, 17 ביוני 2016).
  • 16 ביוני 2016 –פלסטינים הגיעו בכלי רכב לשער הדרומי של קיבוץ מגדל עוז שבגוש עציון והשליכו חמישה בקבוקי תבערה. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 16 ביוני 2016).
  • 15 ביוני 2016 –אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לחוארה (דרומית לשכם) אישה אחת נפצעה באורח קל וטופלה במקום (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 ביוני 2016).
  • 15 ביוני 2016 –כלי נשק מאולתר מסוג M16נתפס ביטא (דרומית לחברון). האדם שהחזיק בנשק נעצר לחקירה (דובר צה"ל, 15 ביוני 2016).
  • 15 ביוני 2016 –בקבוקי תבערה הושלכו מכיוון שעפאט. הבקבוקים גרמו לשריפה בואדי שבין מחנה הפליטים שעפאט ולשכונת פסגת זאב. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 ביוני 2016).
הריסת ביתו של מחבל
  • בהתאם להנחיות הדרג הביטחוני הרסו כוחות הביטחון הישראליים את דירתו של המחבל בשאר מצאלחה בכפר חג'ה. מצילום הדירה עולה כי ההריסה הייתה "נקודתית" וכי הבית כולו לא נפגע. המחבל, שביתו נהרס, ביצע את פיגוע הדקירה בטיילת ביפו ב-8 במרץ 2016 בו נהרג אדם אחד, תייר מארה"ב ונפצעו 11 בני אדם. על רקע הריסת בתי מחבלים על ידי כוחות הביטחון הישראליים קרא חסאם בדראן, דובר חמאס, לבני העם הפלסטיני ולמשפחות לעמוד מאוחדים ולהתנגד להחלטת ישראל להרוס בתים של "לוחמי ההתנגדות" (אתר חמאס, 16 ביוני 2016). 
ניסיונות הברחה לרצועת עזה
  • בודקים ביטחוניים של רשות המעברים במעבר כרם שלום סיכלו הברחה של עשרות חליפות צלילה מקצועיות. החליפות יועדו, על פי החשד, לגורמי טרור ברצועת עזה, כולל היחידה הימית של הזרוע הצבאית של חמאס. חליפות הצלילה הוסוו במשלוח ציוד וביגוד ספורט שיובא מחו"ל על ידי ספק ברשות הפלסטינית וממנו הן נשלחו לרצועת עזה. המשלוח הוחרם (רשות המעברים, 20 ביוני 2016).
  • לפני כשבועיים נעצר במעבר ארז איה אללה עבד אלכרים, בן 37, תושב ג'באליא, שהיה בעל אישור כניסה לישראל כסוחר. בתוך נעליו של אלכרים נמצא סכום כסף גדול שאותו התבקש להעביר לפעיל חמאס ביהודה ושומרון לאחר שגויס למשימה על ידי חמאס ברצועת עזה. על פי גורמי ביטחון אין זו הפעם הראשונה בה מנסה חמאס  לגייס לצרכיה תושבים בעלי היתר  מעבר (ynet, 17 ביוני 2016).

מימין: הנעל בה הוברחו הכספים לרצועת עזה. משמאל: חליפות הצלילה שנמצאו במשלוח ציוד ספורט  (רשות המעברים משרד הביטחון 20 ביוני 2016)
מימין: הנעל בה הוברחו הכספים לרצועת עזה. משמאל: חליפות הצלילה שנמצאו במשלוח ציוד ספורט (רשות המעברים משרד הביטחון 20 ביוני 2016)

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

פתיחת מעבר רפיח ויחסי חמאס מצרים
  • מקורות בשגרירות הרשות הפלסטינית בקהיר מסרו, כי מעבר רפיח צפוי להיפתח מחדש במהלך הימים האחרונים של חודש רמצ'אן. המקורות דיווחו, כי מתקיימים מגעים עם הצד המצרי במגמה לפתוח את המעבר וכי ניתנו הבטחות ראשוניות שהמעבר ייפתח במהלך החודש תוך התחשבות במצב הביטחוני בחצי האי סיני (אלרסאלה.נט, 19 ביוני 2016).
  • במקביל דיווחו מקורות פלסטינים כי מצרים דחתה את  מועד הביקור הנוסף בקהיר של משלחת מטעם חמאס עד לקבלת תשובות ברורות בנוגע לסוגיות הביטחוניות, שנדונו בביקורים הקודמים. לדברי המקורות בכירי המודיעין הכללי המצרי אינם מרוצים ממידת הפיקוח של חמאס על הגבול המשותף  ומכניסה ויציאה של  פעילים קיצוניים לרצועת עזה ולסיני (קדס.נט, 16 ביוני 2016).
  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בתגובה כי חמאס מוכנה לספק תשובות בנוגע לכל הסוגיות שהבכירים המצריים ביקשו לעסוק בהן במהלך הפגישה האחרונה שהתקיימה בקהיר. הוא הדגיש כי חמאס לא התערבה ולא תתערב בעניינים המצריים הפנימיים והביע תקווה כי ינקטו הצעדים שיביאו לפתיחתו המהירה של מעבר רפיח (אלרסאלה.נט, 16 ביוני 2016). בהתבטאות נוספת אמר אלזהאר כי חמאס משקיעה מאמצים רבים כדי לפקח על הגבול עם מצרים וכי בכירים במנגנונים המצריים הרלוונטיים יודעים זאת ועוקבים אחר העניין. לדבריו חמאס קרובה לניסוח של מתווה חדש שיביא לפתיחתו של מעבר רפיח באופן מסודר וקבוע (אלכופיה.פרס, 17 ביוני 2016).
התבטאויות לגבי כוונת ישראל לבנות גדר ביטחון לאורך הגבול עם רצועת עזה
  • בתקשורת הישראלית דווח, כי ישראל החליטה לבנות בקו הגבול בין ישראל לרצועת עזה מערכת הגנה חדשה. המערכת אמורה לפתור את בעיית מנהרות התקיפה של חמאס.  הכוונה היא לבנות חומת בטון לאורך 60 ק"מ של קו הגבול, שתיחפר לעומק של כמה עשרות מטרים מתחת לפני הקרקע. הדיווחים בתקשורת הישראלית גררו תגובות מפי בכירים בחמאס ובארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין:
  • אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאסאמר כי התוכנית משקפת את כישלונה של ישראל בכל הנוגע להתמודדות עם המנהרות. הוא גם הדגיש כי חמאס מסוגלת להסתגל לכל התנאים. בכרוז שפורסם בשם הזרוע הצבאית של חמאס בחשבונות טוויטר שונים הודגש, כי התכנון של ישראל להקים גדר ביטחון בקו הגבול עם רצועת עזה יגרור תגובה. לדברי ההודעה הם לא יאפשרו לישראל לבצע את הבנייה. מאוחר יותר התברר כי הכרוז הוא שקרי וכותבו התנצל על הדברים שכתב בשם הזרוע הצבאית של חמאס.
  • חצ'ר חביב, בכיר בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטיןאמר כי "ההתנגדות" לא תאפשר ל"כיבוש" לקבוע עובדות בגבול הרצועה באמצעות הקמת חומת בטון. לדבריו "ההתנגדות"  תעקוב מקרוב אחר ניסיונות אלה ותגיב עליהם בתקיפות. עוד ציין כי ישראל מנסה לגרור את ההתנגדות לעימות צבאי שהיא אינה חפצה בו (שהאב, 18 ביוני 2016).
קשרי חמאס איראן
  • בראיון שהעניק אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס לערוץ אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה, הוא הביע את הערכתה הרבה של חמאס לאיראן על תמיכתה הנמשכת בעם הפלסטיני. לדבריו מתבטאת תמיכה זו  "ברמה הרעיונית, ברמה המדינית, באימונים ובמודיעין צבאי" (אלמיאדין, 16 ביוני 2016). 
ביקור  ראמי חמדאללה בהר הבית
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה הלאומית,ביקר בראש משלחת מטעם הרשות הפלסטינית, בהר הבית והשתתף בתפילת אחר הצהרים של יום השישי השני של רמצ'אן במסגד אלאקצא[3]. בדברים שנשא במהלך הביקור הדגיש כי לא יהיה שלום ללא ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העצמאית, לא יהיה שלום עם ההתנחלויות ולא יהיה שלום עם "החומות" [ קרי: גדר הביטחון](ופא, 18 ביוני 2016). קודם לתפילה בהר הבית השתתף חמדאללה בארוחת שבירת הצום עם משפחות שהידים בראמאללה. במהלך הארוחה, בה חילק שי לבני המשפחות, הדגיש חמדאללה כי  למרות הקשיים הכלכליים בפניהם עומדת הרשות הפלסטינית היא תפעל מהר ככל שניתן לשיפור הקצבאות המוענקות למשפחות השהידים (ופא, 17 ביוני 2016).

מימין : ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הפלסטיני, מבקר בהר הבית (ופא, 18 ביוני 2016). משמאל: ראמי חמדאללה, נושא דברים בפני בני משפחות השהידים הפלסטינים (ופא, 17 ביוני 2016).
מימין : ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הפלסטיני, מבקר בהר הבית (ופא, 18 ביוני 2016). משמאל: ראמי חמדאללה, נושא דברים בפני בני משפחות השהידים הפלסטינים (ופא, 17 ביוני 2016).

עימותים במחנה הפליטים ג'נין
  • עימותים התגלעו בליל 17-16 ביוני 2016 במחנה הפליטים ג'נין בין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבין קבוצות צעירים פלסטינים. שישה מאנשי המנגנונים נפצעו. הרקע למתיחות הוא הקמת מחסומים על ידי  פעילי המנגנונים שלא  אפשרו מעבר לתהלוכה, שקיבלה את פניו של האסיר המשוחרר יחיא אלסעדי (בנו של בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין בסאם אלסעדי). הצעירים פתחו באש לעבר מנגנוני הביטחון ויידו אבנים. מנגנוני הביטחון השיבו באש. במהלך הפעילות עצרו פעילי המנגנונים את פעיל הג'האד האסלאמי מחמוד אלסעדי שלקח חלק בתהלוכה (צפא, 17 ביוני 2016).
בנק פלסטין משמש להפקדת כספי לארגוני רווחה של  חמאס
  • מידי שנה במהלך חודש רמצ'אן גדל באופן ניכר היקף פעילותן של אגודות הצדקה ביניהן אגודות  אסלאמיות המזוהות עם חמאס. בחודש זה גם מתפרסמות בכלי התקשורת מודעות הקוראות לציבור לתרום כספים. במודעה שפורסמה בביטאון חמאס אלרסאלה מטעם האגודה האסלאמית, שהוצאה בישראל מחוץ לחוק, מופיעים בתחתית המודעה פרטי חשבון הבנק של האגודה. מעיון במודעה עולה כי חשבון הבנק שלה מתנהל בבנק פלסטין – חשבון מספר 91999 בסניף ג'באליא (אלרסאלה נט, 9 ביוני 2016). יצוין כי אין זו הפעם הראשונה בה מופקדים בבנק פלסטין כספי אגודות צדקה המזוהות עם חמאס הנמצאות ברשימת הארגונים והמוסדות המוכרזים של ישראל . 
  •  בנק פלסטין הינו אחד הבנקים הגדולים הפועלים ברשות הפלסטינית. הבנק נוסד בשנת 1960 וההנהלה המרכזית שלו נמצאת בראמאללה. לבנק 54 סניפים ברחבי יהודה ושומרון ו-11 סניפים ברצועת עזה. יו"ר מועצת המנהלים של הבנק הינו האשם אלשוא. מניות הבנק נסחרות בבורסה הפלסטינית החל משנת 2005. רווחי הבנק נטו בשנת 2014 הסתכמו ב-40.2 מיליון דולר. היקף הפיקדונות בבנק בסוף 2014 הסתכם ב- 2.42 מיליארד דולר לעומת 2.34 מיליארד דולר בשנת 2013 (אתר בנק פלסטין, 21 באפריל 2016).

מימין : מודעה לגיוס תרומות עבור פעילות האגודה האסלאמית בעזה, אשר אחד מחשבונות הבנק שלה נמצא בסניף בנק פלסטין בג'באליא (אלרסאלה נט, 9 ביוני 2016). משמאל : הלוגו של בנק פלסטין (אתר בנק פלסטין, 20 ביוני 2016)
מימין : מודעה לגיוס תרומות עבור פעילות האגודה האסלאמית בעזה, אשר אחד מחשבונות הבנק שלה נמצא בסניף בנק פלסטין בג'באליא (אלרסאלה נט, 9 ביוני 2016). משמאל : הלוגו של בנק פלסטין (אתר בנק פלסטין, 20 ביוני 2016)

[1]נכון ל-21 ביוני 2016. נתונים סטטיסטיים אלו אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן הנתונים הללו אינם כוללים רקטות, שנפלו בתחום רצועת עזה.
[2]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהן נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]על פי כלי התקשורת הפלסטינים השתתפו בתפילת יום השישי השני של חודש רמצ'אן בהר הבית יותר ממאתיים אלף מתפללים, ביניהם 22,000 מיהודה ושומרון (אלאיאם, 18 ביוני 2016).