מבט לאיראן

20 בדצמבר 2015 - 3 בינואר 2016 מאת: ד"ר רז צימט
סמיר קנטאר בפגישה עם המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, בפברואר 2009 (אלף, 20 בדצמבר 2015).

סמיר קנטאר בפגישה עם המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, בפברואר 2009 (אלף, 20 בדצמבר 2015).

ידאללה ג'ואני (מהר, 23 בדצמבר 2015).

ידאללה ג'ואני (מהר, 23 בדצמבר 2015).

אל

אל"מ עבאס-עלי עליזאדה

קאסם סלימאני

קאסם סלימאני

שני השבויים האיראנים שנשבו לטענת פילק אלשאם (אבנא ניוז, 21 בדצמבר 2015).

שני השבויים האיראנים שנשבו לטענת פילק אלשאם (אבנא ניוז, 21 בדצמבר 2015).

מסעוד ג'זאא'רי (דפאע פרס, 22 בדצמבר 2015).

מסעוד ג'זאא'רי (דפאע פרס, 22 בדצמבר 2015).

חסין סלאמי (פארס, 22 בדצמבר 2015).

חסין סלאמי (פארס, 22 בדצמבר 2015).

קאסם סלימאני במחוז אנבאר (אנתח'אב, 26 בדצמבר 2015).

קאסם סלימאני במחוז אנבאר (אנתח'אב, 26 בדצמבר 2015).

פגישת זריף – חכים בטהראן (אירנ

פגישת זריף – חכים בטהראן (אירנ"א, 28 בדצמבר 2015).


עיקרי הדברים
  • איראן גינתה את חיסול סמיר קנטאר באזור דמשק וכינתה את פעולת החיסול "טרור ממשלתי" של "המשטר הציוני". בכירים איראנים הדגישו, כי חיסול קנטאר לא יפגע ב"חזית ההתנגדות". למעלה ממאתים חברי פרלמנט איראנים חתמו על מכתב למזכ"ל חזבאללה בו קראו לנקמה בישראל.
  • כוחות משמרות המהפכה בסוריה ממשיכים לספוג אבדות כבדות. בשבועיים האחרונים נהרגו למעלה מ-15 לוחמי משמרות המהפכה בקרבות מדרום לחלב. סך הכל נהרגו, מתחילת המתקפה הקרקעית הסורית בראשית אוקטובר, למעלה מ-120 לוחמי משמרות המהפכה.
  • בכירים איראנים ממשיכים להכחיש דיווחים בנוגע לצמצום כוחות משמרות המהפכה בסוריה ומדגישים את מחויבותה הנמשכת של איראן לתמיכה במשטר הסורי. לטענת סגן הרמטכ"ל האיראני וסגן מפקד משמרות המהפכה, נוכחות אנשי משמרות המהפכה בסוריה משתנה בהתאם לצרכים בזירת הלחימה.
  • איראן בירכה על כיבוש רמאדי מידי דאעש על-ידי צבא עיראק. התקשורת האיראנית מנסה להבליט את מעורבותן של מיליציות עיראקיות שיעיות במערכה המוצלחת לשחרור העיר, שנוהלה למעשה על-ידי הכוחות המיוחדים של צבא עיראק בשיתוף הקואליציה המערבית נגד דאעש. 

 

תגובות לחיסול סמיר קנטאר
  • איראן גינתה את חיסול סמיר קנטאר, שנהרג בשבוע שעבר בתקיפה אווירית באזור דמשק. חיסול קנטאר, מחבל לבנוני ממוצא דרוזי, שעמד בראש תשתית טרור בצפון רמת הגולן, יוחס לישראל. דובר משרד החוץ האיראני, ג'אבר אנצארי (Jaber Ansari), אמר כי חיסול קנטאר מהווה דוגמא נוספת לטרור הממשלתי המאורגן שמפעיל "המשטר הציוני". הוא כינה את קנטאר "סמל ההתנגדות נגד הכיבוש והתוקפנות של המשטר הציוני" (איסנ"א, 20 בדצמבר 2015).
  • רמזאן שריף (Ramazan Sharif), דובר משמרות המהפכה וראש מטה האנתיפאדה וירושלים במועצת התאום של  ההסברה האסלאמית, גינה, אף הוא, את חיסול קנטאר ואמר ,כי הוא מדגיש את הקשר, שלא ניתן לפירוק, בין הציונים לתנועות הטרוריסטיות, התכפיריות ודאעש.  שריף אמר, כי מות הקדושים של לוחמי חזבאללה וההתנגדות האסלאמית, ובהם קנטאר, לא יפגע בדרכה של חזית ההתנגדות האסלאמית נגד "ההתנשאות העולמית" (המערב), "המשטר הציוני" וה"בובות התכפיריות" שלהם ואף יחזק את הנחישות והרצון להיאבק נגד "המשטר הציוני" ויזרים דם חדש בעורקי ההתנגדות (ספאה ניוז, 20 בדצמבר 2015).
  • במכתב תנחומים, שפרסם מחמד רזא נקדי (Mohammad Reza Naqdi), מפקד זרוע הבסיג' של משמרות המהפכה, נכתב כי הציונים ותומכיהם במערב אינם מודעים לסודות מות הקדושים וחולמים על חסימת דרך הג'האד וניצחון חזבאללה באמצעות ביצוע פשעים, כגון חיסול קנטאר, אך דמו של קנטאר רק יעצים את מחנה הג'האד נגד אמריקה והציונות (פארס, 22 בדצמבר 2015).
  • מחמוד עלוי (Mahmoud Alavi), שר המודיעין האיראני, שלח, אף הוא, איגרת ניחומים למזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה, בעקבות חיסול קנטאר (אירנ"א, 20 בדצמבר 2015). 212חברי פרלמנט איראנים חתמו על מכתב למזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה, בו הביעו תנחומים בעקבות מות קנטאר וקראו לנקמה נגד "המשטר הציוני" (פארס, 20 בדצמבר 2015).
הצהרות בכירים איראנים בנוגע למעורבות איראן באזור
  • ידאללה ג'ואני (Yadollah Javani), יועצו הפוליטי הבכיר של נציג המנהיג במשמרות המהפכה, אמר בריאיון, כי "ההתעוררות האסלאמית" מתרחבת במדינות אסלאמיות שונות, למשל בחצי האי ערב, במזרח אסיה, בקווקז, במרכז אסיה ובאפריקה בזכות "הצלחת הרפובליקה האסלאמית כממשלה דתית בעידן הנוכחי". הוא אמר, כי המערב, הציונים והממשלות התלויות במערב מודאגים מגל ההתעוררות האסלאמית והדבר מביא להתגברות הדיכוי נגד גילויים של התעוררות אסלאמית בפקיסטאן, בניגריה, בבחרין ובאזרביג'אן. ג'ואני הוסיף, כי איראן היא נושאת הדגל של ההתעוררות האסלאמית ויש לה אחריות להגן עליה ועל זכויות המוסלמים בעולם (סוכנות הידיעות מהר 23 בדצמבר 2015).
  • בטהראן התקיימה ב-27 בדצמבר 2015 "ועידת האחדות האסלאמית הבינלאומית". הועידה נוצלה על-ידי בכירים איראנים לשוב ולבטא את עמדתה הרשמית של איראן לפיה איראן אינה מבחינה בין שיעים לסונים אלא דוגלת באחדות אסלאמית המתעלה מעל חילוקי הדעות בין הזרמים השונים באסלאם. חרף הצהרות אלה נוקטת איראן בפועל מדיניות המעודדת בדלנות שיעית בזירות הפעילות בהן היא מעורבת.
  • בנאום בפני באי הועידה דחה הנשיא חסן רוחאני את הטענות בנוגע להיווצרותו של "סהר שיעי" בהובלה איראנית במזרח התיכון ואמר, כי מבחינת איראן אין "סהר שיעי" ו"סהר סוני" אלא רק "ירח אסלאמי" וכי היא תומכת באחדות כלל-אסלאמית. הוא טען, כי למוסלמים יש רק זהות אחת והיא הזהות האסלאמית. בהתייחסו להתפתחויות במזרח התיכון אמר הנשיא, כי הרס סוריה והמלחמה בעיראק  מסייעות אך ורק לישראל ומנוגדות לאינטרסים של העולם המוסלמי (פארס, 27 בדצמבר 2015).
מעורבות איראן בסוריה
  • כוחות משמרות המהפכה בסוריה ממשיכים לספוג אבדות כבדות. בשבועיים האחרונים נהרגו למעלה מ-15 לוחמי משמרות המהפכה בקרבות מדרום לחלב. אחד ההרוגים הוא אל"מ עבאס-עלי עליזאדה (Abbas Ali Alizadeh) ממחוז מאזנדראן (Mazandaran), קצין בדימוס של משמרות המהפכה, שפרש ממשמרות המהפכה והתנדב לצאת להילחם בסוריה (פארס, 24 בדצמבר 2015). כמו כן נהרג סמוך לחלב כתב הטלוויזיה האיראנית, דאוד ג'ואנמרד (Daoud Javanmard) (אירנ"א, 26 בדצמבר 2015).
  • מאז תחילת המתקפה הקרקעית הסורית, בראשית אוקטובר, נהרגו בסוריה למעלה מ-120 לוחמי משמרות המהפכה, בהם כמה עשרות קצינים. בחודש האחרון נהרגו לפחות 35 לוחמים איראנים. מספר ההרוגים האיראנים ממשיך לעלות באופן מתמיד על אף צמצום, שעל-פי דיווחי התקשורת, חל בשבועות האחרונים בהיקף הכוחות האיראנים בסוריה (מספרם ירד מסדר גודל של בין 1,500          ל-2,000 לוחמים לפחות מ-1,000 לוחמים). מספר ההרוגים הגבוה מצביע, להערכתנו, שלוחמי משמרות המהפכה ממשיכים להילחם בחזית המתקפה הקרקעית הנוכחית של צבא סוריה, שעדיין מדשדשת ללא הישגים דרמטיים.  
  • בשבוע שעבר התפרסמו באתרי החדשות האיראניים וברשתות החברתיות תמונות עדכניות, לכאורה, של קאסם סלימאני (Qasem Soleimani), מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, לבוש במדי צבא, ככל הנראה באזור העיר חלב. נראה, כי פרסום התמונות נועד להפריך את הדיווחים, שהתפרסמו בשבועות האחרונים, על פציעתו של סלימאני בסוריה.
  • קבוצת המורדים האסלאמית הסורית, פילק אלשאם (Faylak al-Sham), טענה, כי לקחה בשבי שני לוחמים איראנים בדרום חלב. הקבוצה אף פרסמה תמונה בה נראים לכאורה שני השבויים. עוד נטען בהודעת הקבוצה, כי איראני נוסף נלקח לפני שלושה שבועות בשבי על-ידי ארגון ג'בהת אלנצרה, שלוחת אלקאעדה בסוריה (אבנא ניוז, 21 בדצמבר 2015).
  • בכירים צבאיים איראנים ממשיכים להכחיש את הדיווחים על נסיגת כוחות משמרות המהפכה מסוריה.  מסעוד ג'זאא'רי (Masoud Jazayeri), סגן הרמטכ"ל האיראני, אמר כי נוכחותם של "היועצים האיראנים" בסוריה תימשך עד לניצחון הסופי כנגד הטרוריסטים האסלאמיסטיים.
  • בהתייחסו לדיווחים בנוגע לצמצום כוחות משמרות המהפכה בסוריה אמר ג'זאא'רי, כי האסטרטגיה האיראנית התומכת בהתנגדות הממשלה והעם בסוריה אינה ניתנת לשינוי וכי מדיניות איראן מוגדרת בהתאם לשיקולים דתיים ולאינטרסים הלאומיים והיא קבועה ויציבה. הוא אמר, כי הדיווחים בנוגע לנסיגה או לצמצום כוחות איראן בסוריה הם חלק ממלחמה פסיכולוגית המתנהלת נגד חזית ההתנגדות במסגרת תמיכת התקשורת המערבית הנשלטת על-ידי הציונים בטרוריסטים ובאופוזיציה של הממשלה החוקית בסוריה. הוא הוסיף, כי נוכחות היועצים הצבאיים של איראן תימשך במישורים האסטרטגי, הטקטי, המבצעי והטכני בהתאם לצרכים של זירת הלחימה נגד הטרור בסוריה. הוא הדגיש, כי לסוריה יש ערך אסטרטגי מיוחד עבור איראן וכי ביטחונה של איראן קשור לביטחונה של סוריה (דפאע פרס, 22 בדצמבר 2015).
  • חסין סלאמי (Hossein Salami), סגן מפקד משמרות המהפכה, הכחיש, אף הוא, כי איראן צמצמה את כוחותיה בסוריה. בריאיון עיתונאי אמר סלאמי, כי תגבור וצמצום כוחות בכל זירת לחימה הם עניין טבעי, אבל האסטרטגיה של איראן בסוריה לא השתנתה ומעורבותה בשדה הקרב ובזירה הפוליטית לא פחתה ונמשכת כבעבר בהתאם לצרכי הזירה. הוא ציין, כי מספר היועצים של משמרות המהפכה בסוריה עשוי לרדת באופן נקודתי, אך אין לכך שום קשר עם האסטרטגיה של איראן (פארס 22 בדצמבר 2015).
מעורבות איראן בעיראק
  • איראן בירכה על כיבוש רמאדי מידי דאעש על-ידי צבא עיראק. ראש מטה הכוחות המזוינים האיראנים, חסן פירוזאבאדי (Hassan Firouzabadi), אמר, כי מדובר בניצחון גדול של צבא עיראק והמיליציות העממיות הסוניות והשיעיות המבטיח ניצחונות נוספים בעתיד. הוא הצהיר כי העיר פלוג'ה (Fallujah), הנתונה תחת שליטת דאעש, נמצאת תחת מצור מוחלט וכי מפקדי דאעש נמלטו מהעיר (פרארו, 28 בדצמבר 2015). גם שר החוץ האיראני, מחמד ג'ואד זריף, בירך את עמיתו העיראקי, אבראהים אל-ג'עפרי (Ibrahim al-Ja'fari), לרגל שחרור רמאדי מידי דאעש (אירנ"א, 29 דצמבר 2015).
  • אתרי חדשות איראנים ורשתות חברתיות פרסמו בשבוע שעבר תמונה שהוצגה כחדשה, ובה נראה קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, במזרח מחוז אנבאר שבעיראק. מדובר בתמונה שאינה עדכנית, מכיוון שאחד ממפקדי המיליציות השיעיות המופיע לצד סלימאני, נהרג בחודש יולי האחרון.
  • נראה כי עיתוי פרסום התמונה אינו מקרי והוא נועד להבליט את מעורבות משמרות המהפכה והמיליציות העיראקיות השיעיות במערכה המוצלחת לשחרור העיר רמאדי מידי דאעש, שנוהלה למעשה בהובלת הכוחות המיוחדים של צבא עיראק בשיתוף פעולה ובתיאום עם כוחות הקואליציה המערבית נגד דאעש בעיראק. 
  • שר החוץ, מחמד ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), נפגש ב-28 בדצמבר בטהראן עם יו"ר המועצה העליונה של המהפכה האסלאמית בעיראק, עמאר חכים (Ammar Hakim). בפגישה אמר השר, כי על השבטים והקבוצות האתניות בעיראק לחזק את האחדות ביניהם במאבק נגד הקיצוניות והטרור (28 בדצמבר,  Press TV ). 
מעורבות איראן בזירה הפלסטינית
  • בריאיון ליומון הרפורמיסטי אעתמאד (Etemaad, 24 בדצמבר 2015) אמר ח'אלד אלקדומי (Khaled al-Qaddumi), נציג חמאס בטהראן, כי לאחרונה התקיימה פגישה חשאית בין נציגים איראנים לבין נציגי חמאס במדינה ערבית באזור וכי שני הצדדים הסכימו לפעול לשיפור הקשרים ביניהם. הוא הביע תקווה לשיפור היחסים בין חמאס לאיראן, שנקלעו למשבר בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה והמלחמה המתמשכת בתימן, בעתיד הקרוב. הוא ציין כי מבחינת חמאס, היחסים עם איראן הם אסטרטגיים והיעד המרכזי הוא שחרור ירושלים ופלסטין. הוא ציין כי אין בכוונת חמאס להעביר בתנאים הנוכחיים את לשכתה המדינית לטהראן.