מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-29 באוקטובר 2023, 13:00)

תקיפות חיל האוויר בשעות הלילה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 באוקטובר 2023).

תקיפות חיל האוויר בשעות הלילה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 באוקטובר 2023).

תקיפות חיל האוויר בבית לאהיא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 27 באוקטובר 2023)

תקיפות חיל האוויר בבית לאהיא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 27 באוקטובר 2023)

פעילות כוחות קרקעיים ברצועת עזה (אתר דובר צה

פעילות כוחות קרקעיים ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 28 באוקטובר 2023)

ירי ארטילרי לעבר בית חאנון, בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 באוקטובר 2023)

ירי ארטילרי לעבר בית חאנון, בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 באוקטובר 2023)

פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבניין מגורים בתל אביב (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 ,27 באוקטובר 2023)

פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבניין מגורים בתל אביב (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 ,27 באוקטובר 2023)

דרג הפיקוד של גדוד אלדרג' ואלתפאח בחטיבת עזה של גדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר של צה

דרג הפיקוד של גדוד אלדרג' ואלתפאח בחטיבת עזה של גדודי אלקסאם (חשבון הטוויטר של צה"ל, 26 באוקטובר 2023)

בכירי חמאס, מוסא אבו מרזוק ובאסם נעים, עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב (חשבון הטוויטר QUDSN, 26 באוקטובר 2023).

בכירי חמאס, מוסא אבו מרזוק ובאסם נעים, עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב (חשבון הטוויטר QUDSN, 26 באוקטובר 2023).

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, הרוגים פלסטינים, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית: צה”ל הגביר והרחיב את הפעילות האווירית, הקרקעית והימית נגד רצועת עזה. במסגרת זאת התבצעו תקיפות אינטנסיביות מהאוויר ומהים וכן נכנסו כוחות משוריינים לצפון הרצועה. קצין צה”ל נפצע באורח קשה מפגיעת פצצת מרגמה. לוחם צה”ל נפצע באורח בינוני במהלך היתקלות עם מחבלים. בתגובה לפעילות פרסמה חמאס הודעה בה מסרה כי “ההתנגדות הפלסטינית” הכינה מארבים בכמה חזיתות וכוחות צה”ל נפלו אליהם. הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסרה כי הכוחות הקדמיים שלה נוכחים בצירי הלחימה ומתעמתים עם “כוחות האויב”. נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל אשר מוקד בערי המרכז. כמה בתים נפגעו וכמה בני אדם נפצעו.
  • עד כה דווח על למעלה מ-1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 230 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. הצהרתית, בחמאס ממשיכים להביע נכונות לבצע עסקת חילופין בתמורה לאסירים הפלסטינים השוהים בבתי הכלא בישראל.
  • רצועת עזה: נמשכים דיווחים על החמרה במצב ההומניטארי. דובר צה”ל חשף שימוש שעושים פעילי חמאס בבית החולים אלשפאא’ כמו בתי חולים נוספים, לצרכים מבצעיים תוך ניצול האוכלוסייה כמגן אנושי. בחמאס דחו טענות אלה וציינו כי הם נועדו להכשיר את הקרקע עבור ישראל לתקיפת בתי החולים.
  • גזרה צפונית: נמשכה פעילות חזבאללה נגד יעדים צבאיים ואזרחיים בגבול הצפון. צה״ל הגיב בירי ארטילרי ובירי מהאוויר לעבר יעדים צבאיים של חזבאללה. גורמים בחזבאללה מדגישים כי ימשיכו בפעילות ואף יגבירו אותה אם לבנון תותקף.
  • יהודה ושומרון: נמשכת פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון הישראלים. במהלך יום שישי התקיימו אירועים רבים ברחבי יהודה ושומרון לתמיכה ברצועת עזה, חלקם אלימים.
  • איראן: ממשיכה בתמיכה ברצועת עזה ומזהירה מפני התרחבות המלחמה נגד ישראל וארצות הברית לחזיתות נוספות. בכירי הממשל עוסקים בפעילות דיפלומטית נרחבת מול מדינות ערביות ומול גורמים בינלאומיים. גורמי מיליציה פרו איראנית המשיכו לתקוף יעדים אמריקאים בעיראק ובסוריה.
  • העצרת הכללית של האו”ם: אימצה ברוב גדול הצעה, שניסחו מדינות ערב, הקוראת להפוגה הומניטארית מיידית ודרישה לספק סיוע לתושבי הרצועה.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל
  • צה”ל הגביר והרחיב משמעותית את פעילותו האווירית, הקרקעית והימית נגד רצועת עזה. במסגרת זאת התבצעו תקיפות אינטנסיביות מהאוויר ומהים וכן נכנסו כוחות משוריינים לצפון הרצועה, שטח שפונה מאזרחים. בליל 28-29 באוקטובר 2023 נפצע קצין צה”ל באורח קשה מפגיעת פצצת מרגמה. לוחם צה”ל נפצע באורח בינוני בהיתקלות עם מחבלים בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 29 באוקטובר 2023).
  • פעילות אווירית: נמשכו התקיפות מהאוויר נגד יעדי חמאס ברצועה. מטוסי הקרב ביצעו מאות גיחות ומאות מטרות הותקפו. בין המטרות שהותקפו גם למעלה מ-150 מטרות תת קרקעיות. בתקיפות הושמדו מנהרות לחימה, מרחבי לחימה תת-קרקעיים ותשתיות טרור תת-קרקעיות. כמו כן דווח על סיכול מספר פעילים צבאיים בזרוע הצבאית של חמאס (ראו להלן) (דובר צה”ל, 28-26 באוקטובר 2023).

תקיפת מטרות טרור בצפון הרצועה (אתר דובר צה”ל, 29 באוקטובר 2023)
תקיפות חיל האוויר בשעות הלילה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 באוקטובר 2023).     תקיפות חיל האוויר בבית לאהיא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 27 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפות חיל האוויר בשעות הלילה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 באוקטובר 2023). משמאל: תקיפות חיל האוויר בבית לאהיא (חשבון הטוויטר של QUDSN, 27 באוקטובר 2023)
  • פעילות קרקעית: במקביל לתקיפות האוויריות החלו צוותי קרב משולבים של כוחות שריון, הנדסה וחי”ר, בליווי כלי טיס בלתי מאוישים, ומסוקי קרב להרחיב בהדרגה את הפעילות הקרקעית בעיקר בצפון רצות עזה, אזור שפונה מתושבים. במהלך הפעילות הותקפו עשרות מטרות חמאס ביניהן עמדות שיגור טילי נ״ט וחוליות שיגור, מפקדות מבצעיות.(דובר צה”ל, -28-26 באוקטובר 2023).
פעילות כוחות קרקעיים ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 28 באוקטובר 2023)     פעילות כוחות קרקעיים ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 28 באוקטובר 2023)
פעילות כוחות קרקעיים ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 28 באוקטובר 2023)
ירי ארטילרי לעבר בית חאנון, בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 באוקטובר 2023)     ירי ארטילרי לעבר בית חאנון, בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 באוקטובר 2023)
ירי ארטילרי לעבר בית חאנון, בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 באוקטובר 2023)
  • פעילות ימית: כוחות זרוע הים תקפו במקביל מטרות המשמשות את חמאס, בניהן עמדות תצפית, עמדות שיגורי נ”ט ומתקנים צבאיים וסייעו לכוחות היבשה (דובר צה”ל, 28 באוקטובר 2023). בליל 27-26 באוקטובר 2023 לוחמי הקומנדו הימי וכוחות ימיים נוספים, ביצעו פשיטה ממוקדת בדרום רצועת עזה. הכוחות השמידו תשתיות טרור של חמאס ופעלו במתחם המשמש את כוחות הקומנדו הימי של הארגון.
  • בתגובה לפעילות צה”ל פרסמה חמאס הודעה בה מסרה כי “ההתנגדות הפלסטינית” הכינה מארבים בכמה חזיתות וכוחות צה”ל נפלו אליהם. עוד נמסר שלצורך הדיפת התקיפה הישראלית הם השתמשו בטילי קורנט וברקטות “יאסין” (שהאב, 28 באוקטובר 2023). הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסרה כי הכוחות הקדמיים שלה נוכחים בצירי הלחימה ומתעמתים עם “כוחות האויב” שמנסים להתקדם לעבר רצועת עזה (ערוץ הטלגרם של הזרו הצבאית של הג’האד האסלאמי, 28 באוקטובר 2023).
שיגור רקטות
  • במקביל, נמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל. במהלך הימים האחרונים ניכר מאמץ מצד ארגוני הטרור ברצועה לשגר רקטות לעבר מרכז הארץ. כמו כן שוגרו מטחים לעבר אזור באר שבע. כמה בתי מגורים בכמה ערים ניזוקו. כמה בני אדם נפצעו.
  • סה”כ שוגרו מאז תחילת המלחמה למעלה מ-8,000 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כ-10% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה.
פגיעה ישירה של רקטה מעזה בקריית אונו. אביב (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 ,27 באוקטובר 2023)     פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבניין מגורים בתל אביב (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 ,27 באוקטובר 2023)
מימין: פגיעה ישירה של רקטה מעזה בקריית אונו. משמאל: פגיעה ישירה של רקטה מעזה בבניין מגורים בתל אביב (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 ,27 באוקטובר 2023)
סיכול איומים מאזור הים האדום
  •  ב-27 באוקטובר 2023 בשעות הבוקר הוזנקו כוחות חיל האוויר בעקבות איום אווירי שזוהה במרחב הים האדום והם יירטו מספר מטרות עוינות שהיו במרחב. לא זוהתה חדירה לשטח ישראל (דובר צה”ל, 27 באוקטובר 2023). באותו יום דיווח “מקור יודע דבר” על פגיעה במתקן רפואי בטאבה הסמוכה לגבול ישראל מצרים, על פציעת שישה בני אדם ועל נזק חומרי שנגרם (רשת אלקאהרה, 27 באוקטובר 2023). ברויטרס דיווחו כי הייתה זו רקטה ששוגרה הקשורה ללחימה בין ישראל לבין חמאס, אך אף גורם לא קיבל אחריות על שיגורה .
סיכול האיום (אתר דובר צה"ל, 27 באוקטובר 2023)
סיכול האיום (אתר דובר צה”ל, 27 באוקטובר 2023)
נפגעים ישראלים
  • עד כה דווח על למעלה מ- 1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 230 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. כשלושים מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 וכעשרים מהם קשישים. ארבעה חטופים שוחררו.
סוגיית החטופים
  • בכירי חמאס מרבים להתבטא בנושא החטופים ואפשרות לביצוע עסקת חילופין. להלן עקרי ההתבטאויות:
    • בהתבטאות ראשונה מאז פרצה המלחמה אמר יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, כי הם מוכנים לערוך עסקת חילופין מיידית הכוללת את שחרור כל האסירים בבתי הכלא בישראל בתמורה לשחרור כל השבויים שבידיהם (אלאקצא, 28 באוקטובר 2023). במקביל הוא קרא לגופים ולמוסדות הפועלים בתחום האסירים להכין רשימות של שמות האסירים והאסירות שבידי ישראל (PALINFO, 28 באוקטובר 2023; ערוץ הטלגרם של ערוץ אלאקצא, 28 באוקטובר 2023).
    • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, ציין בנאום שנשא, כי הייתה הזדמנות להגיע לנוסח הסכם, אך ישראל יצרה סחבת סביב הנושא. הוא ציין שהמחיר של המספר הגדול של השבויים הישראלים המוחזקים בידם הוא “ריקון של כל בתי הכלא הישראליים מאסירים”. לדבריו, אם ישראל רוצה לפתור את סוגיית השבויים בבת אחת, הם מוכנים לכך, ואם היא רוצה לחלק את פתרון הסוגייה לשלבים, הם מוכנים גם לכך(אלאקצא, 28 באוקטובר 2023).
    • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אישר את נכונות חמאס לדון בנושא החטופים. לדבריו, לאחר שבירת קווי ההגנה של צה”ל ונפילת אוגדת עזה, מאות אזרחים פלסטינים ועשרות לוחמים מארגונים פלסטיניים שונים נכנסו לשטח ישראל וחטפו עשרות בני אדם, רובם אזרחים. זו הסיבה, לדבריו, שהם זקוקים לזמן כדי לחפש את החטופים ולמיין אותם. הוא ציין כי נושא החטופים עמד בראש הנושאים שרוסיה העלתה בפגישה עם משלחת חמאס (אלשרק אלאוסט, 28 באוקטובר 2023). לדברי אבו מרזוק, קיבלו חברי המשלחת ממשרד החוץ רשימה של שמונה שמות של חטופים בעלי אזרחות כפולה רוסית-ישראלית. בחמאס ציינו כי הם מנסים לאתר את מקום הימצאותם כדי לשחררם. יחד עם זאת הוא הדגיש, כי חמאס מתייחסת לחטופים המוחזקים בעזה בראש ובראשונה כאל ישראלים, ולא כאזרחים של המדינות שמהן הגיעו (סוכנות הידיעות RIA, 28 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (בשליטת חמאס), עדכן (נכון לשעה 13:00), כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 8,005 ומספר הפצועים הוא 20,242 (אתר PALINFO, 29 באוקטובר 2023).
  • ב-26 באוקטובר 2023 הודיע אשרף אלקדרה, כי הוחלט לפרסם רשימה של שמות ופרטי ההרוגים בתקיפות הישראליות. פרסום הרשימה נועד לדבריו, להפריך את דברי נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, שפקפק במספרי ההרוגים שפרסם המשרד. המשרד פרסם רשימה של 6,747 פלסטינים שנהרגו מאז תחילת המלחמה ועד 26 באוקטובר בשעה 15:00, לצד שמו של ההרוג מצוין מינו, גילו ומספר תעודת הזהות שלו. צוין כי בנוסף לרשימה ישנם עוד 281 הרוגים שטרם זוהו (PALINFO, 26 באוקטובר 2023).
המצב ברצועה
  • דובר הסהר האדום בעזה, טען, כי המצב ברצועה הולך ומחמיר וכי הם מסתמכים על תרומות אזרחים. לדבריו, המחסור בדלק מהווה אסון בריאותי עקב הפסקת פעילות האמבולנסים. הוא ציין, כי הסהר האדום פיתח מנגנון לפיו יישלחו אמבולנסים ל”מקומות מסוכנים”. עוד הלין, כי הסיוע שנכנס לרצועה מכסה רק 3% מצרכי המגזר הרפואי (אלערבי, 29 באוקטובר 2023).
  • מנהל ארגון הבריאות העולמי (WHO) קרא להפסקת אש מיידית בעזה בשל סיבות הומניטאריות. לטענתו, בתי החולים ברצועה מלאים בנפגעים רבים ויש לספק להם ציוד רפואי נדרש (מען, 29 באוקטובר 2023).
  • אונר”א הודיעה כי אלפי תושבים פרצו למחסני הארגון בדרום ובמרכז הרצועה ולקחו משם קמח ומוצרי יסוד. לטענתה, זהו סימן מדאיג שהסדר הציבורי מתחיל להתערער (אתר אונר”א, 29 באוקטובר 2023).
  • פיליפ לזריני, מזכ”ל אונר”א, דיווח כי עזה נמצאת על סף משבר הומניטרי. מערכת הבריאות התמוטטה ובקרוב עלולות להתפשט בה מחלות. הוא ציין שברשות הסוכנות דלק שיספיק ליום אחד וכי מיליון בני אדם עזבו את בתיהם ו-57 אנשי צוות של אונר”א נהרגו. לדבריו, עד כה השיח אודות פתיחת מסדרונות הומניטריים לא צלח. הוא הדגיש שהחשש שהסיוע יגיע לידיים לא נכונות אינו מדויק, שכן לאונר”א מנגנון חזק אשר יודע להעביר את הסיוע לנזקקים. לזריני ציין כי יש האומרים שלחמאס יש מספיק דלק לשלושה שבועות אך הוא לא יודע אם מדובר בנתון נכון (אלג’זירה, 27 באוקטובר 2023).
  • חברת התקשורת הפלסטינית הודיעה כי תקיפות צה”ל בעזה פגעו בכל קווי התקשורת הבינלאומית ועל כן נותקו התקשורת והאינטרנט (AlQAhera News, 27 באוקטובר 2023). בחמאס ציינו, כי ניתוק התקשורת והאינטרנט, יחד עם הסלמת התקיפות, מהים, מהיבשה ומהאוויר, נגד שכונות המגורים ברצועה משקף את כוונת ישראל להמשיך “לטבוח ולבצע פשעי השמדה” הרחק מעיני העיתונות והעולם. עוד נמסר כי הם רואים בישראל, ארה”ב ובמדינות המערב אחראיים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 27 באוקטובר 2023).
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, מסר כי ניתוק התקשורת, האינטרנט והמים ברצועה נועד כדי לבצע מעשי טבח בעם הפלסטיני. לדבריו, “מה שקורה כעת בעזה הוא הכנה למבצע קרקעי (רשת אלערבי, 27 באוקטובר 2023).
  • אסחאק סדר, שר התקשורת ברשות הפלסטינית, גינה את ישראל על תקיפת קווי תקשורת ברצועה. בציינו כי ישראל מעוניינת בכך להסתיר מהעולם את הנעשה ברצועת עזה. הוא ציין, כי מתקיימים מגעים עם מצרים לחיבור רשתות תקשורת מצריות כדי לפתור את בעיית התקשורת (אתר ספוטניק בערבית, 28 באוקטובר 2023).
איור על ניתוק התקשורת (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 באוקטובר 2023)
איור על ניתוק התקשורת (חשבון הטוויטר של QUDSN, 28 באוקטובר 2023)
  • ב-29 באוקטובר 2023 דיווחה רשת אלאקצא” על חזרה בהדרגה של רשתות התקשורת והאינטרנט בחלקים מסוימים ברצועה (אלאקצא, 29 באוקטובר 2023).
מעבר רפיח
  • נמשכת אספקת הסיוע ההומניטארי לרצועת עזה בקצב של כעשר משאיות ליום. כמו כן, דווח על כניסת משלחת של עשרה רופאים. מאז תחילת המלחמה נכנסו 84 משאיות סיוע דרך מעבר רפיח (מען, 27 באוקטובר 2023).
פעילי טרור שסוכלו
  • להלן פרטים אודות מספר פעילים צבאיים שסוכלו על ידי כוחות צה”ל[1]:
    • עצאם אבו רכבה, ראש המערך האווירי של חמאס. אבו רכבה היה אחראי על ניהול מערכי כלי הטיס הבלתי מאוישים, הרחפנים, הגילוי האווירי, מצנחי הרחיפה, וההגנה האווירית (חשבון הטוויטר של צה”ל, 28 באוקטובר 2023).
עצאם אבו רכבה (חשבון הטוויטר של צה"ל, 28 באוקטובר 2023)
עצאם אבו רכבה (חשבון הטוויטר של צה”ל, 28 באוקטובר 2023)
    • ראתב אבו צהיבאן, מפקד הכוח הימי של חטיבת עזה. צהיבאן תכנן ופיקד על ניסיון החדירה הימי ב-24 באוקטובר 2023 בחוף זיקים (חשבון הטוויטר של צה”ל, 28 באוקטובר 2023). גולש, שציטט את הודעת דובר צה”ל כתב: “נהרג המפקד ראתב אבו צהיבאן אלתראבין” (דף הפייסבוק של אבו מצעב אלתראבין, 28 באוקטובר 2023).

ראתב אבו צהיבאן (חשבון הטוויטר של צה"ל, 28 באוקטובר 2023)
ראתב אבו צהיבאן (חשבון הטוויטר של צה”ל, 28 באוקטובר 2023)

    • מדחת מבאשר, מפקד גדוד מערב ח’אן יונס. מדחת לקח חלק בביצוע פיגועי צליפה ומטענים (חשבון הטוויטר של צה”ל, 27 באוקטובר 2023). ברשתות החברתיות פורסמו אישורים למותו של המפקד מדחת אלמבאשר, אבו מהנד (חשבון הטוויטר של Ahmed Mosa, 26 באוקטובר 2023; חשבון הטוויטר של Eymen SIROĞLU, 26 באוקטובר 2023).
מדחת אלמבאשר (חשבון הטוויטר של Ahmed Mosa, 26 באוקטובר 2023).     שאדי בארוד (מימין), תיסיר אלמבאשר ומדחת אלמבאשר (חשבון הטוויטר של Eymen SIROĞLU, 26 באוקטובר 2023)
מימין: מדחת אלמבאשר (חשבון הטוויטר של Ahmed Mosa, 26 באוקטובר 2023). משמאל: שאדי בארוד (מימין), תיסיר אלמבאשר ומדחת אלמבאשר (חשבון הטוויטר של Eymen SIROĞLU, 26 באוקטובר 2023)
    • שאדי בארוד סגן ראש מחלקת המודיעין של חמאס. שימש בעבר כראש מחלקת ההתקפה במטה המבצעים של חמאס. בארוד תכנן עם יחיא אלסנואר, את תוכניות ההתקפה ב-7 לאוקטובר. בעברו, שימש כמפקד גדוד בגזרת ח’אן יונס והיה שותף לתכנון מספר פיגועים. לאחר מכן, שימש במספר תפקידים במודיעין הצבאי של חמאס, והיה אחראי לביטחון המידע ולקשרי המודיעין (חשבון הטוויטר של צה”ל, 26 באוקטובר 2023). ברשתות החברתיות פורסמו הודעות אבל על מותו של המפקד בגדודי אלקסאם שאדי וליד בארוד, אבו אנס (דף הפייסבוק של מחמד מחמד, 26 באוקטובר 2023; דף הפייסבוק של מאהר אל חג’אזי, 26 באוקטובר 2023).
 שאדי בארוד (חשבון הטוויטר של צה"ל, 26 באוקטובר 2023).     שאדי בארוד עם משפחתו (דף הפייסבוק של מאהר אל חג'אזי, 26 באוקטובר 2023)
מימין: שאדי בארוד (חשבון הטוויטר של צה”ל, 26 באוקטובר 2023). משמאל: שאדי בארוד עם משפחתו (דף הפייסבוק של מאהר אל חג’אזי, 26 באוקטובר 2023)
    • ראפת עבאס מפקד גדוד אלדרג’ ואלתפאח סגנו, אבראהים ג׳ד׳בה, וטארק מערוף , מפקד הסיוע הקרבי והמנהלתי (חשבון הטוויטר של צה”ל, 26 באוקטובר 2023). לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה פרסמה הודעת תנחומים לסלאמה מערוף, יו”ר הוועדה, על מות אחיו, המפקד טארק עמר מערוף, אבו עמר (דף הפייסבוק של מאהר אל חג’אזי, 26 באוקטובר 2023).
דרג הפיקוד של גדוד אלדרג' ואלתפאח בחטיבת עזה של גדודי אלקסאם
 (חשבון הטוויטר של צה"ל, 26 באוקטובר 2023)
דרג הפיקוד של גדוד אלדרג’ ואלתפאח בחטיבת עזה של גדודי אלקסאם
(חשבון הטוויטר של צה”ל, 26 באוקטובר 2023)
    • חסן אלעבדאללה, מפקד מערך הירי הרקטי של צפון ח’אן יונס (חשבון הטוויטר של צה”ל, 26 באוקטובר 2023).
    •  תיסיר מבאשר מפקד גדוד גזרת צפון ח’אן יונס. בעברו, שימש כמפקד הכוח הימי והחזיק במספר תפקידים במערך ייצור אמצעי הלחימה (חשבון הטוויטר של צה”ל, 25 באוקטובר 2023). ברשתות החברתיות דווח על מותו של תיסיר אלמבאשר אבו אלחסן, מפקד גדוד מחנה הפליטים בחטיבת ח’אן יונס (חשבון הטוויטר של Eymen SIROĞLU, 25 באוקטובר 2023; חשבון הטוויטר של @arkan849, 25 באוקטובר 2023).
תיסיר מבאשר (חשבון הטוויטר של צה"ל, 25 באוקטובר 2023)
משמאל: חשבון הטוויטר של Eymen SIROĞLU, 25 באוקטובר 2023)
     תיסיר מבאשר (חשבון הטוויטר של Eymen SIROĞLU, 25 באוקטובר 2023)
תיסיר מבאשר (מימין: חשבון הטוויטר של צה”ל, 25 באוקטובר 2023; משמאל: חשבון הטוויטר של Eymen SIROĞLU, 25 באוקטובר 2023)
שימוש באוכלוסייה מקומית כמגן אנושי
  • במסגרת תדריך מיוחד לתקשורת הבין לאומית חשף דובר צה”ל מידע המוכיח כי חמאס עושה שימוש בשגרה ובחירום בתשתיות הומניטריות ברצועת עזה לפעילות הטרור שלה, תוך ניצול המחסה ההומניטארי להגנת פעיליה, כולל ההנהגה. בין היעדים אותם היא מנצלת בית החולים אלשפאא’ אשר בו 1,500 מיטות וכ-4,000 אנשי צוות.  מתחת לבית החולים ממוקמים מתחמים תת קרקעיים המשמשים את ראשי חמאס. לבית החולים מגיעה מנהרה, אשר מאפשרת כניסה למפקדת חמאס שלא דרך בית החולים. בתוך בית החולים קיים מרכז שליטה של מנגנון ביטחון הפנים של חמאס, אשר מאויש בשגרה ובחירום בפעילים חמושים. כמו כן ממוקמת בו מפקדה ממנה מתבצעת הכוונת פעילות טרור כמו ירי רקטי, הכוונת כוחות. כמו כן מאוחסנים בשטחו אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 27 באוקטובר 2023) [2].
 בית החולים (אתר צה"ל, 27 באוקטובר 2023)    תיאור מפקדת החמאס מתחת לבית החולים (אתר צה"ל, 27 באוקטובר 2023)
מימין: בית החולים, משמאל: תיאור מפקדת החמאס מתחת לבית החולים (אתר צה”ל, 27 באוקטובר 2023)
  • בחמאס הגיבו לטענת דובר צה”ל וציינו כי אלה הן טענות שווא וכי דבריו סוללים את הדרך לפגיעה בבית החולים המרכזי, שבו נמצאים אלפי פצועים, חולים ועקורים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 27 באוקטובר 2023). עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי אין בסיס לטענות בנוגע לנוכחות הנהגת חמאס מתחת לבית החולים וכי “שקרים אלו” מהווים הקדמה לביצוע “טבח חדש נגד הפלסטינים, שיהיה גדול יותר מהטבח שבוצע בבית החולים אלמעמדאני”.[3] חמאס קראה לאו”ם ולמדינות האסלאם “להתערב מיד ולעצור את השמדת מערכת הרפואה” (ערוץ הטלגרם של אלרשק, 27 באוקטובר 2023)/
  • במסיבת עיתונאים שערך בבירות ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הוא הכחיש את הצהרת דובר צה”ל וציין , כי כל הטענות הללו הינן חסרות בסיס, אין להן הוכחות והן חלק מתעמולה ישראלית שנועדה להצדיק ביצוע מעשי טבח נוספים ולגרום לבית החולים להפסיק לפעול (אלג’זירה, 28 באוקטובר 2023).
  • עבד אללטיף אלקאנוע דובר חמאס, ציין שמטרת ההאשמות הללו היא לאיים על בתי החולים לקראת תקיפתם, כפי שישראל עשתה עם בית החולים אלמעמדאני וכנסיית פורפיריוס הקדוש (אתר ערוץ אלג’זירה, 27 באוקטובר 2023).
חמאס
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שוחח בטלפון עם עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי המצרי, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות ברצועה. כאמל הציג את המאמצים שעושה מצרים כדי להבטיח הפסקת אש וכדי להכניס אספקה דחופה. הניה מסר את הערכתו לעמדת ממשלת מצרים והעם המצרי (ערוץ הטלגרם של חמאס, 26 באוקטובר 2023).
  • בנאום שנשא אסאמעיל הניה, הוא ציין שהחזית בדרום לבנון מעידה על כך שהמשך התוקפנות, ההרג וההרס נגד רצועת עזה ותושביה “יוציאו את כל האזור משליטה”. לדבריו, ישראל לא תצליח להתאושש מהמכה האסטרטגית והתבוסה שספגה. עוד ציין , כי יש לעצור את “השואה החדשה שעושה צבא הכיבוש הישראלי נגד עמנו”. הוא קרא לכל למנהיגים בעולם להדגיש בצורה ברורה את הלגיטימציה של “ההתנגדות על אדמת פלסטין” ופנה לאומה הערבית והאסלאמית לתמוך בהם באמצעות כסף ואמצעי לחימה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 26 באוקטובר 2023).
  • משלחת חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ערכה ביקור ברוסיה. במהלך הביקור נפגשו חברי המשלחת עם סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב. חברי המשלחת שיבחו את עמדתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ואת המאמצים הדיפלומטיים הרוסיים בנושא. בוגדנוב הביע את תמיכת רוסיה בזכויות הפלסטינים וסקר את מאמצי רוסיה להביא להפסקת האש והכנסת סיוע הומניטרי לרצועה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 26 באוקטובר 2023). יצוין כי בעת ביקור המשלחת ברוסיה ביקר בה גם עלי באקרי-כני, סגן שר החוץ האיראני חברי המשלחת נועדו גם עימו.
 בכירי חמאס, מוסא אבו מרזוק ובאסם נעים, עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב (חשבון הטוויטר QUDSN, 26 באוקטובר 2023).     מוסא אבו מרזוק ובאסם נעים בפגישה עם סגן שר החוץ האיראני, עלי באקרי-כני (הדף של שגרירות איראן במוסקבה באתר משרד החוץ האיראני, 27 באוקטובר 2023)
מימין: בכירי חמאס, מוסא אבו מרזוק ובאסם נעים, עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב (חשבון הטוויטר QUDSN, 26 באוקטובר 2023). משמאל: מוסא אבו מרזוק ובאסם נעים בפגישה עם סגן שר החוץ האיראני, עלי באקרי-כני (הדף של שגרירות איראן במוסקבה באתר משרד החוץ האיראני, 27 באוקטובר 2023)
  • על רוסיה נמתחה ביקורת קשה מצד גורמים בינלאומיים על שאירחה משלחת של פעילי טרור. דימיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, שהגיב לביקורת ציין שחברי המשלחת נפגשו עם גורמים במשרד החוץ ולא עם גורמים בקרמלין (רויטרס, 27 באוקטובר 2023).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר לסוכנות כי חמאס מעריכה את תפקידה של רוסיה במישור הבינלאומי, ובמיוחד את השימוש שלה בזכות הווטו בתגובה לעמדת ארה”ב. הוא הדגיש כי רוסיה יכולה למלא תפקיד גדול יותר בהפסקת “התוקפנות” ברצועת עזה, ולהפעיל לחץ בינלאומי כדי לספק סיוע דחוף לפלסטינים ברצועת עזה (אלשרק אלאוסט, 27 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
המצב בשטח
  • נמשכה פעילות חזבאללה מדרום לבנון נגד מוצבי צה”ל ויישובי גבול לבנון. במסגרת זאת בוצעו ירי פצצות מרגמה, שיגור טילי נ”ט, ורקטות. חזבאללה קיבל אחריות על האירועים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית , 28-26 באוקטובר 2023). מתחילת האירועים ביצעו פעילי חזבאללה 75 תקיפות נגד ישראל (נכון ל-28 באוקטובר 18:00). בתגובה ביצע צה”ל ירי ארטילרי ותקיפות מהאוויר נגד יעדי חזבאללה בדרום לבנון.
 תיעוד שיגור טיל לעבר מוצב ציפורן (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 29 באוקטובר 2023)    תיעוד שיגור טיל לעבר מוצב ציפורן (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 29 באוקטובר 2023)
תיעוד שיגור טיל לעבר מוצב ציפורן (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 29 באוקטובר 2023)
תקיפת מטרת חיזבאללה בלבנון (אתר דובר צה"ל, 29,28  באוקטובר 2023)     תקיפת מטרת חיזבאללה בלבנון (אתר דובר צה"ל, 29,28  באוקטובר 2023)
תקיפת מטרת חיזבאללה בלבנון (אתר דובר צה”ל, 29,28 באוקטובר 2023)
  • עלי שעיב, כתב רשת אלמנאר בדרום לבנון, פרסם תיעוד לשריפות שפרצו באזור. לטענתו, כתוצאה מהתקיפות הישראליות. לטענת שעיב, ישראל מבעירה את האזור בכוונה (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 26 באוקטובר 2023).
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה דיווח ב-26 באוקטובר 2023 על מותו של טה חסין טה, המכונה אבו עלי האדי, מאלנבטיה (Al-Nabatiyeh) בדרום לבנון, שנהרג כ”שהיד בדרך לירושלים” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 26 באוקטובר 2023):
הרוג חזבאללה ב-26 אוקטובר 2023 
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 26 באוקטובר 2023)
הרוג חזבאללה ב-26 אוקטובר 2023
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 26 באוקטובר 2023)
יוניפי”ל
  • יוניפי”ל מסר כי ב-28 באוקטובר 2023 בסביבות השעה 15:00, נחת פגז בתוך מטה הכוח באלנאקורה. לדברי ההודעה, הפגז לא התפוצץ ולא היו נפגעים אבל הבסיס ניזוק. לדברי יוניפי”ל הם פועלים לבירור מקור הירי. ביוניפי”ל הדגישו כי הכוח נשאר בעמדותיו ופועל מול שני הצדדים, משני צדי הגבול, כדי להפחית את המתיחות ולהימנע מאי הבנות חמורות (ערוץ הטלגרם של יוניפי”ל, 28 באוקטובר 2023).
  • כתבת לבנונית במרג’עיון דיווחה על פציעתו באורח בינוני של קצין מהגדוד הנפאלי של כוחות יוניפי”ל כתוצאה מנפילת שתי רקטות ישראליות על העיירה חולא ליד מוצב ציפורן (אתר סוכנות הידיעות הלבנונית, 29 באוקטובר 2023).
חזבאללה
  • חסן עז אלדין, חבר הפרלמנט מטעם חזבאללה, הודיע כי הארגון ימשיך להגן על המולדת ועל עמה והוא יעשה כל אשר ביכולתו למען פלסטין, תמיכה בירושלים, אלאקצא ועזה. הוא ציין, כי פעילות חזבאללה לאורך גבול הצפון מחלישה את יכולותיה הצבאיות והביטחוניות של ישראל ומחזקת את עמידתם של הפלסטינים בשטח ישראל, ביהודה ושומרון וברצועת עזה (אלנשרה, 29 באוקטובר 2023).
  • עלי פיאצ’, חבר הפרלמנט ובכיר בחזבאללה, ציין כי במידה וישראל תתקוף את לבנון, תשלם ישראל מחיר כבד מאוד “מעבר לכל מה שהיא מדמיינת”. לדבריו, קיים תיאום בין הצדדים הנוטלים חלק בציר ההתנגדות והם אף שואפים לפתח אותו, כדי שיהיה יעיל יותר (אלג’זירה, 28 באוקטובר 2023).
ממשלת לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, שוחח בטלפון עם שר החוץ הבריטי, ג’יימס קלברלי, על ההתפתחויות הנוכחיות ברצועה ובדרום לבנון. מיקאתי קרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל (חשבון הטוויטר של נג’יב מיקאתי, 27 באוקטובר 2023).
  • נג’יב מיקאתי, יצא לסבב ביקורים במדינות ערב “לחיזוק עמדת לבנון ולתמיכה בהפסקת האש בעזה”. את פגישותיו הראשונות הוא קיים בקטר אליה הגיע ב-28 באוקטובר 2023 (אלשרק אלאוסט, 28 באוקטובר 2023).
  • דווח שנביה ברי, יו”ר הפרלמנט, עוקב אחר האירועים בדרום לבנון בעקבות “הסלמת התוקפנות הישראלית” שפוגעת בשכונות מגורים ובאזרחים לבנונים וכוללת “שימוש בנשק בלתי חוקי כדוגמת זרחן האסור על פי החוק הבינלאומי”. ברי גינה בתוקף את מעשיה של ישראל ברצועת עזה ובלבנון והטיל האחריות על הקהילה הבינלאומית. נמסר שהוא עומד בקשר הדוק עם גורמים שונים, ובהם פיקוד צבא לבנון, משרד הפנים, ההתגוננות האזרחית ושירותי הכיבוי (סוכנות הידיעות הלבנונית, 26 באוקטובר 2023).
  • משלחת חמאס, בראשות צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, נועדה עם נביה ברי. בפגישה הדגיש אלעארורי כי המערכה שברה את “מיתוס הצבא הבלתי מובס” וציין כי “ההתנגדות הפלסטינית עדיין שולטת על מהלך הקרב”. הוא קרא למדינות העולם לעצור את “התוקפנות הציונית, לשים סוף לפשעי הכיבוש” ולאפשר כניסת סיוע הומניטרי לרצועה. ברי אמר כי מה שקרה בשבעה באוקטובר הוא “סטירת לחי חזקה בפני הכיבוש” וציין כי הוא מצדיע לעם הפלסטיני (שהאב, 28 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות פלסטינית
אירועים
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע נרחבת ביהודה ושומרון. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו מעל ל-1,020 מבוקשים מהם 700 פעילי חמאס (דובר צה”ל, 28 באוקטובר 2023). משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 112 הרוגים ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה. במהלך סוף השבוע נהרגו עשרה פלסטינים במהלך עימותים עם כוחות ביטחון ישראלים (ופא, 29 באוקטובר 2023).
אמצעי הלחימה שהוחרמו במהלך פעילות כוחות הביטחון (אתר דובר צה"ל, 29 באוקטובר 2023)
אמצעי הלחימה שהוחרמו במהלך פעילות כוחות הביטחון (אתר דובר צה”ל, 29 באוקטובר 2023)
  • להלן אירועים מרכזיים :
    • ב-29 באוקטובר 2023, לפנות בוקר, הרסו כוחות הביטחון את ביתו של חסן קטנאני, במחנה הפליטים עסכר בשכם, פעיל חמאס, אשר ביצע את פיגוע הירי בכביש הבקעה בו נהרגו בנות משפחת די (7 באפריל 2023) (תקשורת ישראלית, 29 באוקטובר 2023). הפלסטינים דיווחו על הרוג במהלך עימותים עם כוחות הביטחון במקום (ופא, 29 באוקטובר 2023).
    • ב-28 באוקטובר 2023 הרסו כוחות הביטחון בית בלתי חוקי של באג’ס נח’לה, בכיר חמאס במחנה הפליטים אלג’לזון (צפונית לראמאללה). במקום התפתחו עימותים אלימים שכללו ירי והשלכת מטענים לעבר הכוחות (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 28 באוקטובר 2023).
    • ב-28 באוקטובר 2023 נהרג פלסטיני, באלסאויה, סמוך לסלפית, בעת שעסק במסיק זיתים מירי של מתיישבים יהודים (תקשורת ישראלית, 29 באוקטובר 2023).
    • ב-27 באוקטובר 2023, בשעות הבוקר, פעלו כוחות ביטחון לאיתור מטענים במחנה הפליטים ג’נין. במהלך הפעילות, התפתחו עימותים וחילופי אש עם חמושים פלסטינים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 27 באוקטובר 2023). הפלסטינים דיווחו על שלושה פעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין שנהרגו ביניהם איסר אלעאמר, מפקד בכיר בגדוד ג’נין של פלוגות ירושלים (מען, 27 באוקטובר 2023).
    • ב-27 באוקטובר 2023, בשעות הבוקר, פעלו כוחות ביטחון בקלקיליה לסגירת חנות שעסקה בהסתה ותמיכה בטרור. במהלך פעילותם בוצע ירי לעבר הכוחות, אשר הגיבו בירי בחמושים ומפרי סדר. זוהו פגיעות (דובר צה”ל, 27 באוקטובר 2023). הפלסטינים דיווחו על הרוג פלסטיני (מען, 27 באוקטובר 2023).
הפגנות הזדהות
  • ב-27 באוקטובר2023 , לאחר תפילת יום השישי ובשעות הערב התקיימו אירועים ברחבי יהודה ושומרו בגנות התוקפנות הישראלית ברצועה. בחלק מהאירועים השתתפו חמושים. תהלוכות רבות הגיעו לנקודות החיכוך עם כוחות צה”ל, שם התפתחו עימותים (סוכנות אנטוליה, 27 באוקטובר 2023; אלערבי אלג’דיד, 27 באוקטובר 2023). מנגנוני הבטחון של הרשות דיכאו תהלוכה בשכם שניסתה להגיע לקבר יוסף. כן דווח כי כלי טיס בלתי מאויש של צה”ל הטיל פצצות גז מדמיע לעבר מפגינים בתהלוכה בכיכר אבן רשד במרכז חברון (ופא, 27 באוקטובר 2023).

  מימין: תהלוכה בחברון (חשבון הטוויטר QUDSN, 27 באוקטובר 2023). במרכז: תהלוכה בראמאללה (חשבון הטוויטר QUDSN, 27 באוקטובר 2023). משמאל: תהלוכה בטולכרם (חשבון הטוויטר @quds_feed, 27 באוקטובר 2023)
מימין: תהלוכה בחברון (חשבון הטוויטר QUDSN, 27 באוקטובר 2023). במרכז: תהלוכה בראמאללה (חשבון הטוויטר QUDSN, 27 באוקטובר 2023). משמאל: תהלוכה בטולכרם (חשבון הטוויטר @quds_feed, 27 באוקטובר 2023)

תהלוכה לילית בשכם (חשבון הטוויטר QUDSN, 27 באוקטובר 2023).        פיזור התהלוכה שעשתה דרכה לקבר יוסף (חשבון הטוויטר QUDSN, 27 באוקטובר 2023)
מימין: תהלוכה לילית בשכם (חשבון הטוויטר QUDSN, 27 באוקטובר 2023). משמאל: פיזור התהלוכה שעשתה דרכה לקבר יוסף (חשבון הטוויטר QUDSN, 27 באוקטובר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, קרא במהלך ישיבת ההנהגה למנהיגי מדינות ערב, לכנס פסגה חירום ערבית כדי ל”עצור את התוקפנות האכזרית נגד עמנו”. הוא גם קרא למדינות העולם להפעיל לחץ על ישראל לעצור את פעילותה. אבו מאזן ציין שרצועת תישאר חלק בלתי נפרד מהמדינה הפלסטינית והם יבנו מחדש את כל מה שישראל הרסה (ופא, 28 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, אמר בריאיון לרשת אלג’זירה (28 באוקטובר 2023), כי כישלון ישראל לפלוש לעזה במהלך סוף השבוע הוא הניצחון השני מאז “מבול אלאקצא” וכי מאז פעולת חמאס ב-7 באוקטובר לא השיגה ישראל אף הישג ממשי. הוא ציין, כי קבוצות “ההתנגדות” בפלסטין ובאזור הן עצמאיות, מקבלות החלטות בעצמן ואינן מקבלות הנחיות מאיראן. עוד אמר ראיסי, כי דרישתה של ארצות הברית מאיראן שלא לבצע שום פעולה, בשעה שהיא מעניקה סיוע נרחב לישראל אינה קבילה. לדבריו, ארצות הברית מודעת ליכולותיה של איראן ויודעת כי לא ניתן לתקוף אותה.
  • בראיונות לכלי תקשורת אמריקאים, שב והזהיר שר החוץ האיראני מפני התרחבות המלחמה נגד ישראל וארצות הברית לחזיתות נוספות, אם תמשיך ישראל בתקיפותיה בעזה ואם תמשיך ארצות הברית בתמיכתה החד-משמעית בישראל ,NPR) בלומברג, 27 באוקטובר 2023.(
  • חסין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, אמר כי לישראל אין יכולת להילחם בחמאס, שנהנית מעדיפות בלחימה קרקעית. הוא הזהיר, כי אם הישראלים יפתחו במערכה קרקעית, עזה תהפוך למקום קבורתם. עוד אמר סלאמי, כי די במבצע אחד מצד איראן כדי לשבור את ישראל (תסנים, 28 באוקטובר 2023). 
  • רמצ’אן שריף, דובר משמרות המהפכה, הזהיר בריאיון כי אם תמשכנה תקיפות ישראל ברצועת עזה, האזור עלול להתפוצץ. הוא ציין, כי איראן עוקבת אחר העברת טילים אמריקאים לישראל וכי על תומכי ישראל להיות בטוחים, שהידיים שלא יגיעו לישראל, עלולים להגיע לכוחות האמריקאים המנהלים את המלחמה הזו. עוד אמר שריף, כי על תומכי ישראל, ובמיוחד ארצות הברית, לדעת, שהמשך הרג הפלסטינים יגרום לפקיעת סבלנותם של המוסלמים. 
  • במקביל פועלים גורמים בכירים איראניים במישור הדיפלומטי:
    • עבדאללהיאן נועד מזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש. בפגישה הוא הדגיש את הצורך בהפסקה מיידית של הלחימה בעזה (פארס, 27 באוקטובר 2023).
    • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, שוחח עם אמיר קטר, תמים בן חמד. ראיסי הדגיש את הצורך בעמדה נחרצת, מאוחדת וברורה מצד המדינות המוסלמיות בתמיכה בפלסטינים, במיוחד לנוכח תמיכת מדינות המערב, ובראשן ארצות הברית, בישראל (פארס, 28 באוקטובר 2023). 
    • עלי באקרי-כני, סגן שר החוץ האיראני, נפגש במוסקבה עם משלחת חמאס בראשות חבר הלשכה המדינית של הארגון, מוסא אבו-מרזוק. הפגישה התקיימה בשגרירות איראן במוסקבה בנוכחות שגריר איראן ברוסיה, כאט’ם ג’לאלי. אבו-מרזוק הביע בפגישה הערכה לתמיכת איראן בפלסטינים וב”התנגדות”, וכינה את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר “נס אלוהי שלא ניתן להשוות אותו למלחמות הקודמות נגד המשטר הציוני”. הוא ציין שהעדיפות העליונה מבחינת איראן היא הפסקת אש מיידית, העברת סיוע לתושבי עזה והסרת המצור מעל עזה, וכי היא פועלת לשם כך בכמה מישורים (אירנ”א, 27 באוקטובר 2023).
    • משלחת איראנית בראשות אבראהים עזיזי, סגן יו”ר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, נועדה בבגדאד עם האדי אלעאמרי, ראש ארגון בדר. עזיזי אמר, כי מתקפת חמאס היא תגובה ל”פשעים, שביצע המשטר הציוני” בפלסטין במשך 75 שנה. הוא ציין, כי חזית המדינות המוסלמיות יכולה לנקוט עמדה מאוחדת לנוכח המצב, וכי על ישראל לדעת שאם “פשעי המלחמה” לא ייפסקו, חזיתות נוספות עשויות להיפתח (פארס, 27 באוקטובר 2023).
    • המשלחת המשיכה לביקור בלבנון ונועדה עם נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני, ועם נעים קאסם סגן מזכ”ל חזבאללה. בפגישה עם ברי הזהיר עזיזי, כי אם ישראל לא תפסיק את התקיפות בעזה, היא תספוג אבדות גדולות. קאסם אמר בפגישה, כי האמריקאים והישראלים אינם יודעים מה צופן להם העתיד אם תימשך “התוקפנות על עזה” (פארס; אלמנאר, 27 באוקטובר 2023).
פעילות מיליציות פרו איראניות
סוריה עיראק
  • נמשכו התקיפות נגד מטרות של צבא ארה”ב בסוריה ובעיראק שכללו ירי רקטות ושימוש בכלי טיס בלתי מאוישים. על התקיפות קיבלה אחריות ההתנגדות האסלאמית בעיראק (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 28-26 באוקטובר 2023). בין הבסיסים שהותקפו: בעיראק; בסיס סמוך לנמל התעופה ארביל, עין אלאסד במערב עיראק, בסוריה; בסיס אלתנף, שדה הנפט אלעמר ושדה התעופה ח’ראב אלג’יר, אלשדאדי’,דרומית לאלחסכה בסוריה.
  • ארה”ב הודיעה כי כוחות ארה”ב בעיראק הפילו כלי טיס בלתי מאויש בקרבת בסיס עין אלאסד כמה ק”מ מהבסיס ולא היו נפגעים (רויטרס, 27 באוקטובר 2023) .
  • בעקבות התקיפות בעיראק ובסוריה מסר נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, מכתב ליו”ר בית הנבחרים של ארה”ב, מייק ג’ונסון, שבו צוין שארה”ב מוכנה לנקוט פעולות נוספות בעקבות התקיפות (רויטרס, 28 באוקטובר 2023). לויד אוסטין, מזכיר ההגנה האמריקני, מסר כי בהוראת הנשיא ביידן, תקפו כוחות צבאיים של ארה”ב תקיפות להגנה עצמית שני מתקנים במזרח סוריה שבשימוש משמרות המהפכה האיראניים וקבוצות הקשורות אליהם. לדבריו, התקיפות בוצעו בתגובה לתקיפות מתמשכות נגד כוחות אמריקנים בעיראק ובסוריה על ידי מיליציות הנתמכות על ידי איראן ( אתר מחלקת ההגנה של ארה”ב, 27 באוקטובר 2023).
  • מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק, ערך שתי פגישות במהלך הימים האחרונים, אחת עם מנהיגי ההתנגדות האסלאמית בעיראק והשנייה עם ועדות התיאום של ההתנגדות העיראקית. מטרת הפגישות הייתה לעצור את תקיפות המיליציות נגד הבסיסים האמריקניים במדינה. אלסודאני טען כי המשך התקיפות ידחוף את האמריקנים להגיב ולא מן הנמנע כי תגובתם תהיה נגד אחד מראשי המיליציות המעורבות בתקיפות (אלערבי אלג’דיד, 28 באוקטובר 2023).
  • מקתדא אלצדר, יו”ר זרם אלצדר בעיראק ומנהיג הזרם השיעי המתנגד לנוכחות איראן במדינה, פרסם הודעה בה קרא לממשלת עיראק ולפרלמנט העיראקי לסגור את השגרירות האמריקנית בעיראק בשל תמיכתה של ארה”ב בפעילות ישראל נגד רצועת עזה. זאת, תוך מחויבות להגן על הצוות הדיפלומטי האמריקני מתקיפת מיליציות אשר מעוניינות לערער את ביטחונה של עיראק (חשבון הטוויטר של צדר, 27 באוקטובר 2023).
הפגנת תמיכה בפלסטינים בעיראק על גבול ירדן (אלסומריה, 27 באוקטובר 2023)
הפגנת תמיכה בפלסטינים בעיראק על גבול ירדן (אלסומריה, 27 באוקטובר 2023)
תימן
  • ב-27 באוקטובר 2023 הודיע דובר צבא מצרים על נפילת כלי טיס בלתי מאויש לא מזוהה בסמוך לבית החולים טאבה, ועל פציעת שישה בני אדם כתוצאה מכך. הוא ציין שהאירוע נחקר ע”י ועדה מיוחדת (דף הפייסבוק של דובר צבא מצרים, 27 באוקטובר 2023). מאוחר יותר מסר הדובר כי בחקירה נמצא כי מספר כלי טיס בלתי מאוישים טסו מכיוון דרום ים סוף לכיוון צפון ואחד מהם הותקף מחוץ למרחב האווירי המצרי, מה שגרם לנפילת רסיסים באזור נויבע . כלי טיס נוסף נפל בטאבא. הוא ציין כי הם יגבירו את המאמצים להגן על המרחב האווירי המצרי (דף הפייסבוק של דובר צבא מצרים, 27 באוקטובר 2023).
  • בעקבות האירועים, קרא עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, לכל הצדדים לכבד את ריבונות מצרים ומעמדה באזור. הוא הדגיש שמצרים תמשיך לשחק תפקיד חיובי בעימות בין ישראל לחמאס (רויטרס, 28 באוקטובר 2023).
  • על רקע הדיווח כי שוגרו מספר טילים וכלי טיס בלתי מאוישים מתימן לכיוון ישראל, צייץ חזאם אלאסד חבר הלשכה המדינית של תנועת הח’ותים בתימן, בחשבון הטוויטר שלו את המילה “אילת.” ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, דווח כי שוגרו מספר טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים מתימן לעבר ישראל (צבארין ניוז, 27 באוקטובר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית

בהמשך לפסגת קהיר (21 באוקטובר 2023), שבסופה לא פורסמה הודעת סיכום, כנראה בשל אי הסכמה בין הצדדים, פרסמו שרי החוץ של מצרים, ירדן, מאע”מ, בחרין, סעודיה, עומאן, קטר, כווית ומרוקו, הצהרה משותפת בה גינו טרור, הרג ופגיעה באזרחים ואת ההפרות של החוק הבינלאומי במסגרת הלחימה ע”י כל הצדדים, ובתוך כך תקיפה של תשתיות ומתקנים אזרחיים. שרי החוץ גם גינו את “העקירה הכפויה ואת מדיניות הענישה הקולקטיבית”. עוד הדגישו השרים את חשיבות השחרור המיידי של “בני ערובה ועצורים אזרחיים”. שרי החוץ הבהירו כי הזכות להגנה עצמית המובטחת במגילות האו”ם אינה מצדיקה הפרות בוטות של המשפט הבינלאומי או הזנחה מכוונת של הזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני. הם קראו לפעול כדי לאפשר גישה בטוחה ומהירה של סיוע הומניטרי לרצועת עזה ( אתר משרד החוץ של מאע”מ, 26 באוקטובר 2023)

ירדן
  • אימן אלצפדי ,שר החוץ הירדני, נועד בניו יורק עם מקבילו האיראני, חסין אמיר עבדאללהיאן, ודן עימו במאמצים לעצור את הלחימה ברצועה ולהעביר אליה סיוע ההומניטרי. השניים גם דנו בסכנה שצפויה לכל האזור אם תורחב הלחימה. אלצפדי הדגיש כי כל המאמצים חייבים להיות למען עצירת המלחמה ולמען ביטחון האזרחים (פטרה, 26 באוקטובר 2023).
הפגנה בעמאן (אלג'זירה, 27 באוקטובר 2023)
הפגנה בעמאן (אלג’זירה, 27 באוקטובר 2023)
סעודיה
  • פיצל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, שוחח עם מקבילו המצרי, סאמח שכרי ,ועם מקבילו הירדני  אימן אלצפדי ודן עימם בהתפתחויות ברצועת עזה ובדרכים לשתף פעולה כדי לעצור את ההסלמה ואת העקירה של הפלסטינים (חשבון הטוויטר של משרד החוץ הסעודי, 28 באוקטובר 2023).
  • משרד החוץ הסעודי פרסם הודעה בה מסר כי סעודיה עוקבת אחר ההסלמה הצבאית הישראלית וכי הם מגנים כל מבצע קרקעי של ישראל, בשל הסיכון לחייהם של פלסטינים. לדברי ההודעה, המבצע הוא הפרה של החוק הבינלאומי ויהיו לכך השלכות חמורות על היציבות ועל ביטחון האזור (בחשבון הטוויטר השל משרד החוץ הסעודי, 28 באוקטובר 2023).
קטר
  • מחמד בן עבד אלרחמן אלת’אני, ראש הממשלה ושר החוץ הקטרי, נועד עם מזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש. בפגישה ציין ראש הממשלה שקטר מגנה בכל תוקף הרג אזרחים ואת התקיפות “חסרות ההבחנה” נגד הרצועה. הוא הדגיש כי יש להכניס סיוע הומניטרי לרצועה, וקרא לקהילה הבינלאומית להתערב באופן מיידי ולהיענות להחלטת עצרת האו”ם להפוגה הומניטרית ברצועה. הוא הודה לגוטרש על תפקידו בגיוס מאמצים בינלאומיים להרגעת המצב, בתיווך קטר (חשבון הטוויטר של משרד החוץ הקטרי, 28 באוקטובר 2023). גוטרש הביע את הערכתו לתפקיד שממלאת קטר בתיווך שחרור החטופים ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של מזכ”ל האו”ם, 28 באוקטובר 2023).
  • במסגרת ביקורה במזרח התיכון, נועדה ברברה ליף, עוזרת מזכיר המדינה של ארה”ב, עם אלת’אני. במהלך הפגישה גינה אלת’אני כל פגיעה באזרחים וטען כי “הרג אזרחים חפים מפשע וענישה קולקטיבית” אינם מתקבלים תחת שום תירוץ. הוא הדגיש את החשיבות לתאם את המאמצים האזוריים והבינלאומיים (סוכנות הידיעות הקטרית, 27 באוקטובר 2023).
  • היומון וושינגטון פוסט ציטט ארבעה דיפלומטים שטענו שארה”ב וקטר הסכימו לבחון מחדש את קשרי קטר עם חמאס לאחר פתרון המשבר הבינלאומי של בני הערובה. עוד נמסר, כי ההסכם נרקם במהלך פגישה שהתקיימה בין אנטוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב לאמיר קטר, תמים בן חמד. צוין שעדיין לא הוחלט אם בעקבות ההערכה המחודשת יוצאו מנהיגי חמאס מהמדינה (וושינגטון פוסט, 26 באוקטובר 2023).
מאע”מ
  • נשיא מאע”מ, מחמד בן זאיד, נועד באבו ט’בי עם שר ההגנה הבריטי, גרנט שאפס, ודן עימו במאמצים לצמצם את ההסלמה ברצועת עזה (סוכונת הידיעות המאע”מית, 27 באוקטובר 2023).
הזירה הבינלאומית
העצרת הכללית של האו”ם
  • העצרת הכללית של האו”ם התכנסה לדיון חירום בנושא הלחימה ברצועת עזה. ב-27 באוקטובר 2023 אושרה ברוב גדול הצעה, שניסחו מדינות ערב, הקוראת להפוגה הומניטארית מיידית ודרישה לספק גישה לרצועת עזה ולהעניק הגנה לאזרחים. הקריאה עברה ברוב של 120 קולות בעד, 45 נמנעו ו-14 הצביעו נגד (רויטרס, 27 באוקטובר 2023).
  • בדברים שנשא ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטיני באו”ם, הוא תאר את פעילות ישראל כ”פעילות ברברית שמתנהלת נגד אזרחים” ואת בתי החולים במצב של חוסר תפקוד בהעדר סיוע. אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, שדיבר בשם הליגה הערבית, ציין כי יש להגן על ילדי פלסטין, קרא להפסקת הלחימה וטען כי ישראל מתעלמת לחלוטין מהחוק הבינלאומי (אלג’זירה, 26 באוקטובר 2023).
  • חסין-אמיר עבדאדללהיאן, שר החוץ האיראני, אמר בנאומו כי איראן אינה מקבלת בברכה את הרחבת המלחמה באזור, אך אם “רצח העם” בעזה יימשך, האש לא תפסח גם על האמריקאים. הוא ציין, כי חמאס מוכנה לשחרר חטופים אזרחים ועל העולם לתמוך בשחרור 6,000 אסירים פלסטינים הנמצאים בבתי הכלא בישראל. לדבריו, איראן מוכנה למלא תפקיד כמתווכת לצד קטאר ותורכיה. עוד אמר עבדאללהיאן, כי חמאס היא תנועת שחרור פלסטינית הנאבקת נגד הכיבוש בהתאם לזכותה הלגיטימית על פי החוק הבינלאומי (אירנ”א, 26 באוקטובר 2023).
  • נשיא מצרים אלסיסי בירך על “ההחלטה הערבית” שהתקבלה בעצרת הכללית של האו”ם להפסיק את האלימות בעזה (דף הפייסבוק של אלסיסי, 28 באוקטובר 2023). משרד החוץ ציין כי מצרים מטילה את האחריות על ממשלת ישראל להפרת החלטת העצרת הכללית של האו”ם הקוראת להפוגה הומניטרית (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 28 באוקטובר 2023).
  • גם בחמאס בירכו על החלטת העצרת הכללית, הם קראו לאו”ם ליישם את ההחלטה מיידית, באופן שיאפשר פתיחת מעברים וכניסת סיוע ודלק לרצועה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 27 באוקטובר 2023).
מועצת האיחוד האירופאי
  • מועצת האיחוד האירופאי קיימה ב-26 באוקטובר 2023 דיון בנושא המזרח התיכון. דווח שהמועצה אישרה מחדש את הצהרתה מ-15 באוקטובר 2023 בה גינתה “במונחים החריפים ביותר” את חמאס על תקיפות הטרור האכזריות והחסרות הבחנה שהיא ביצעה ברחבי ישראל . עוד ציינה המועצה כי השימוש באזרחים כמגן אנושי על ידי חמאס הוא “מעשה זוועה”. המועצה הדגישה את זכותה של ישראל להגן על עצמה בהתאם לחוק הבינלאומי וחזרה על קריאתה לחמאס “לשחרר מיד את כל החטופים ללא כל תנאי מקדים”. במקביל, הביעה המועצה דאגה מהמצב ההומניטרי המתדרדר ברצועת עזה וקראה לפתיחת מסדרונות הומניטריים וקביעת הפסקות לצרכים הומניטריים (אתר המועצה האירופית, 27 באוקטובר 2023).
ארה”ב
  • ברברה ליף, עוזרת ראש מחלקת המדינה של ארה”ב, עורכת סבב ביקורים במזרח התיכון שנועד לדון במאמצים למנוע את התפשטות הסכסוך במזרח התיכון ובפתרונות ההומניטריים להגנה על אזרחים (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 25 באוקטובר 2023).
  • משרד האוצר האמריקני הודיע על הטלת סנקציות נוספות על בכירים בחמאס ועל אנשי משמרות המהפכה בעקבות התקיפה על ישראל . בהודעה נמסר כי הסנקציות מכוונות לנכסים בתיק ההשקעות של חמאס ולאישים המקלים על החברות השייכות לחמאס להתחמק מהסנקציות (רויטרס, 27 באוקטובר 2023).
תורכיה
  • נשיא תורכיה רג’פ טייפ ארדואן פרסם בחשבון הטוויטר שלו כרזה הקוראת להשתתף בהפגנה ב-28 באוקטובר 2023 בנמל התעופה איסטנבול-אטאטורק לתמיכה בפלסטינים (חשבון הטוויטר של ארדואן, 287 באוקטובר 2023). בנאום שנשא בהפגנה, הוא גינה את “פשעי המלחמה שישראל מבצעת ברצועת עזה”. הוא ציין כי הם ידעו שישראל תתעצבן כאשר הוא אמר שחמאס אינה ארגון טרור, אבל למרות זאת הם הביעו את עמדתם. עוד ציין בנאומו כי הם נערכים להכריז בפני כל העולם שישראל היא “פושעת מלחמה” (אנטוליה, 28 באוקטובר 2023).
הפגנת תמיכה בפלסטינים בחסות הנשיא ארדואן        
JustAsitis), 28 באוקטובר 2023)
הפגנת תמיכה בפלסטינים בחסות הנשיא ארדואן (JustAsitis, 28 באוקטובר 2023)
  • משרד החוץ התורכי פרסם הודעה בה מסר כי הם מגנים את ההאשמות של מספר גורמים ישראליים. לדברי ההודעה מדובר במאמצים של גורמים שלא מסוגלים לסבול את האמת ואת העובדות. הם מקווים לטייח את האמת הכואבת באשר ל”טבח” שמתקיים נגד האזרחים ברצועה (חשבון הטוויטר של משרד החוץ התורכי, 29 באוקטובר 2023).

[1] יצוין כי חמאס והזרוע הצבאית שלה נמנעות מלפרסם הודעות אבל או פרטים אודות פעיליה ההרוגים.
[2] אין זו הפעם הראשונה בה עושיה חמאס שימוש בבתי חולים. להרחבה: ראו פרסום מרכז המידע מ-23 ביולי 20214: "שימושים צבאיים במתקנים רפואיים ובאמבולנסים ע”י חמאס ושאר ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה".
[3] בית החולים שנפגע מירי כושל של רקטה ששוגרה מהרצועה, וישראל הואשמה על ידי חמאס בתקיפתו.