מבט לג’האד העולמי (19-13 באוגוסט 2015)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

ירי נ

ירי נ"מ של פעילי דאעש נגד מטוסי הקואליציה במערב העיר ביג'י

מכתב תודה מ

מכתב תודה מ"דוויזיה 30" לג'בהת אלנצרה על כך ששחררה משביים שבעה חיילים

רשימה, שפרסם דאעש של קצינים סורים, שנהרגו בשדה התעופה הצבאי כוירס  בין 1 באוגוסט 2015 ועד 10 באוגוסט 2015

רשימה, שפרסם דאעש של קצינים סורים, שנהרגו בשדה התעופה הצבאי כוירס בין 1 באוגוסט 2015 ועד 10 באוגוסט 2015

הודעה של דאעש על כיבוש שלוש שכונות במערב העיר ביג'י ותל זעתר

הודעה של דאעש על כיבוש שלוש שכונות במערב העיר ביג'י ותל זעתר

כלים משוריינים של צבא עיראק שעל פי דאעש נפלו בידיו  בקרבות באזור העיר ביג'י

כלים משוריינים של צבא עיראק שעל פי דאעש נפלו בידיו בקרבות באזור העיר ביג'י

משאית התופת עושה את דרכה לעבר  עמדה של צבא עיראק

משאית התופת עושה את דרכה לעבר עמדה של צבא עיראק

פיצוץ מכונית  תופת שני כנגד עמדה של צבא עיראק באזור תל אבו ג'ראד ממערב לעיר ביג'י

פיצוץ מכונית תופת שני כנגד עמדה של צבא עיראק באזור תל אבו ג'ראד ממערב לעיר ביג'י

לוחמי פשמרגה כורדים מתגוננים מפני תקיפת אב

לוחמי פשמרגה כורדים מתגוננים מפני תקיפת אב"כ במח'מור

המסוק המצרי, שדאעש טוען שהפיל בסיני

המסוק המצרי, שדאעש טוען שהפיל בסיני

 תמונת הוצאתו להורג של האזרח הקרואטי החטוף (טוויטר, 12 באוגוסט 2015)

תמונת הוצאתו להורג של האזרח הקרואטי החטוף (טוויטר, 12 באוגוסט 2015)

ח'מיס עדנאן ח'מיס סלאמה, תושב רמלה, שניסה לצאת לסוריה כדי להצטרף לדאעש

ח'מיס עדנאן ח'מיס סלאמה, תושב רמלה, שניסה לצאת לסוריה כדי להצטרף לדאעש

הוצאות פומביות להורג של תושבים מהעיר סרת, שהועלו לטוויטר

הוצאות פומביות להורג של תושבים מהעיר סרת, שהועלו לטוויטר

קבלת אחריות של מחוז צנעאא' של דאעש על פיגוע תופת כנגד החות'ים בצנעאא'

קבלת אחריות של מחוז צנעאא' של דאעש על פיגוע תופת כנגד החות'ים בצנעאא'

קבלת שבועת האמונים של אימן אלט'והארי

קבלת שבועת האמונים של אימן אלט'והארי

אבו עת'מאן גימרינסקי

אבו עת'מאן גימרינסקי


עיקרי אירועי השבוע

  • גם השבוע התמקדו הקרבות בסוריה מצפון וממזרח לחלב. דאעש נטל את היוזמה במרחב הכפרי שמצפון לחלב ונחל הישגים מקומיים בסביבות העיר אעזאז, שבקרבת הגבול הסורי-תורכי. כמו כן ממשיך דאעש להפעיל לחצים על צבא סוריה באזור שדה התעופה הצבאי כוירס, שממזרח לחלב.
  • במוקדי קרבות שונים בעיראק פעל דאעש נגד כוחות הביטחון העיראקים ונגד האוכלוסייה השיעית באמצעות מחבלים מתאבדים ומכוניות תופת. בלט במיוחד פיגוע בשוק, שבשכונה השיעית ג'מילה בבגדאד, באמצעות משאית תופת. דווח על למעלה מ-76 הרוגים ולמעלה מ-200 פצועים. פיגועי הרג המוניים נגד אוכלוסייה שיעית הינו דפוס פעולה מוכר של דאעש, מורשתו של מייסדו אבו מצעב אלזרקאוי.
  • שלוחת דאעש בלוב הולכת ומתבססת באזור עיר החוף החשובה סרת,שבצפון מרכז לוב. השבוע דיכא דאעש מליציה מקומית של סלפים ותושבים והשתלט על מוסדות הממשל השונים שבעיר. נראה, כי העיר סרת מבססת עתה מעמדה כ"עיר הבירה" של דאעש בלוב (ובצפון אפריקה) מעין מקבילה לאלרקה בסוריה ולמוצול בעיראק.

 

המערכה הבינלאומית נגד דאעש

תקיפות ארה"ב ומדינות הקואליציה
  • השבוע נמשכו התקיפות האוויריות של ארה"ב ומדינות הקואליציה נגד מטרות דאעש. במהלך השבוע בוצעו עשרות רבות של תקיפות בסוריה ובעיראק באמצעות מטוסי קרב, מטוסי תקיפה וכלי טיס בלתי מאוישים. ב-12 באוגוסט 2015 הותקפו לראשונה מטרות דאעש בצפון סוריה באמצעות מטוסי F-16אמריקאים, שיצאו למשימתם מבסיס חיל האוויר התורכי בדרום תורכיה (AP, 13 באוגוסט 2015)[1]. מנגד, לא התבצעו תקיפות חיל האוויר התורכי בעיראק ובסוריה מאז סוף יולי 2015.
  • להלן עיקרי התקיפות (אתר Centcom):
  • בסוריה התמקדו התקיפות השבוע בעיקר באזור אלחסכה. כמו כן בוצעו תקיפות באזור חלב, אלרקה וקובאנה. בתקיפות נפגעו, בין השאר, יחידות טקטיות של דאעש, עמדות לחימה, בונקרים וכלי רכב.
  • בעיראק התמקדו התקיפות באזור חויג'ה, ביג'י, פלוג'ה, כירכוכ, חבאניה, מחמר, מוצול, רמאדי, סנג'ר, תל עפר. בתקיפות נפגעו, בין השאר, עמדות טקטיות של דאעש, כלי ארטילריה, כלי רכב וכלי נ"מ.
התבטאויות בכירים בארה"ב
  • בראיון, שהעניק רימונד אודירנו (Raymond Odierno),ראש המטה של צבא ארה"ב, הוא אמר, כי במידה ובחודשים הבאים לא תורגש התקדמות בלחימה מול דאעש, על צבא ארה"ב יהיה לשקול הכנסת חיילים אמריקאים לשטח עיראק. יחד עם זאת הוא הביע התנגדות לרעיון, שארה"ב תוביל את המלחמה בדאעש, שכן לדבריו, על האזור לפתור בעצמו את בעיותיו וארה"ב אינה יכולה לפתור אותן (12 באוגוסט 2015,  CNN). בתגובה לדבריו של הרמטכ"ל אמרה אליסיה סמית', דוברת משרד ההגנה של ארה"ב, כי דבריו של ראש המטה ישקלו בהוסיפה, כי מחלקת המדינה מאמינה בפיתרון מדיני (12 באוגוסט 2015,  Sputnik). 
קשיים בפרויקט אימון הלוחמים הסורים ע"י ארה"ב
  • שבעה מאנשי כוח המורדים, שאומנו על ידי ארה"ב, שוחררו משביים על ידי פעילי ג'בהת אלנצרה בסוריה. בתקשורת האמריקאית דווח, כי בעקבות זאת, בוחנת ארה"ב מחדש כיצד לפעול בנושא הלוחמים הסוריים, אשר אימנה ללחימה נגד דאעש. זאת לנוכח פגיעות קשות, שספגו הלוחמים הללו כמה ימים בלבד לאחר הצבתם בשטח (13 באוגוסט 2015,  Washington Post  ).

פרויקט אימון הלוחמים הסורים ע"י ארה"ב נחל עד כה כשלון. כישלון הפרויקט נובע מכמה סיבות ביניהן חוסר ההצלחה לגייס כמות משמעותית של פעילים (עד כה סיימו  את האימון עשרות בודדות של פעילים) וקשיים לגייס פעילים כדי לקיים מחזור נוסף של אימונים. וככל הנראה פעילים אלו סובלים מחוסר מוטיבציה ומכשירות צבאית נמוכה, הדבר בא לידי ביטוי בנפילתם בשבי זמן קצר לאחר כניסתם לסוריה. מעבר לכך נראה גם, כי קיימת בעייתיות בסיסית בגיוס ובהקמת יחידות צבא פרו-מערביות במדינה ובסביבת לחימה הרוויים כוחות ומליציות העוינים את ארה"ב והמערב.

 

 

עיקרי התפתחויות בסוריה

מחוז חלב
  • נמשכים הקרבות באזור הכפרי, שמצפון לחלב, בין דאעש לבין ארגוני המורדים.כוחות דאעש, לאחר שסבלו אבדות רבות, נטלו השבוע את היוזמה לידיהם וביצעו התקפות נגד עמדות המורדים.  במסגרת זאת השתלטו פעילי דאעש, שהביאו תגבורת מאזור העיר אעזאז, על העיירה תלאלין (Talallin) כ-35 ק"מ צפונית לחלב. כוחות המורדים נסוגו לכיוון העיירה מארע (Marea), שמדרום לתלאלין. לדברי ארגוני המורדים הם נלחמים עתה באזור חלב בשתי חזיתות: האחת נגד כוחות משטר אסד והשנייה נגד דאעש (aranews, 16 באוגוסט 2015). כמו כן התנהלו קרבות בין דאעש לארגוני המורדים בכפר ח'רבה, שבקרבת העיר אעזאז (13 באוגוסט 2015,  S.N.N).
  • במקביל נמשכו הקרבות באזור שדה התעופה כוירס, שממזרח לחלב, שם מנסה דאעש להשתלט על שדה התעופה הצבאי. בתקשורת הערבית דווח, כי בקרבות הללו נהרגו חיילים וקצינים של הצבא הסורי. בעלי חשבונות טוויטר המזוהים עם דאעש, העלו תמונות ושמות של חיילים וקצינים סורים, כולל בכירים, שנהרגו בקרבות בשדה התעופה (أبوفارسالهاشمي@abufareshashmi, 15 באוגוסט 2015,(مغردسوري@SYR_HD, 11 באוגוסט 2015).
מרחב אדלב
  • בשעות הבוקר של 12 באוגוסט 2015 נכנסה לתוקפה הפסקת אש בין כוחות חזבאללה לבין ארגון המורדים אחראר אלשאם (שייצג להערכתנו ארגוני מורדים נוספים) ל-24 שעות. דווח, כי הפסקת האש הייתה באזור זבדאני, שמצפון מערב לדמשק ובאזור הכפרים השיעים פועא וכפראיא שמצפון וממזרח לאדלב. שלושה ימים לאחר מכן קרסה הפסקת האש והקרבות חודשו. במסגרת זאת בצעו כוחות המורדים ירי רקטות לעבר הכפרים השיעים פועא וכפראיא, המוחזקים ע"י הכוחות הסוריים (16 באוגוסט 2015,  Ara News).
מחוז חמץ
  • בכלי התקשורת דווח, כי שלוש עמדות של הצבא הסורי נפלו לידי פעילי דאעש באזור שדה הנפט והגז ג'זל, כ-25 ק"מ מצפון מערב לתדמר. לטענת פעילי דאעש במהלך הקרבות הם השמידו שני טנקים של הכוחות הסורים באמצעות טילי נ"ט מדגם קורנט. כמו כן דיווחו כי נפלו לידיהם ארבעה טנקים, שני נגמ"שים, מקלע כבד ותחמושת מגוונת (11 באוגוסט 2015,  isdarat.tv).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

מחוז אלאנבאר
אלרמאדי
  • ב-17 באוגוסט 2015 פרסם חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, הודעת קבלת אחריות לפיצוץ מכונית תופת על-ידי מחבל מתאבד המכונה רמצ'אן הכורדי. הפיגוע בוצע נגד שיירה של כוחות צבא עיראק באזור ממערב לאוניברסיטת אנבאר, הממוקמת בחלקה הדרום מערבי של אלרמאדי. נמסר, כי עשרות נפצעו ונהרגו וכי מספר כלי רכב הושמדו  (ابوخطاب@saefff12345, 17 באוגוסט 2015).
  • ב-16 באוגוסט 2015 פרסם בעל חשבון טוויטר, המזוהה עם דאעש, הודעה בה קיבל הארגון אחריות לביצוע פיגוע מכונית תופת נהוגה בידי מחבל מתאבד המכונה אבו מרים המרוקאי. הפיגוע בוצע בנקודת כינוס של כלים משוריינים של צבא עיראק מצפון לאלרמאדי. כתוצאה מהפיצוץ הושמדו כלי רכב משוריינים על צוותיהם (عاصمةالخلافة@cc____04, 16 באוגוסט 2015).
פלוג'ה
  • ב-15 באוגוסט 2015 דווח, כי תשעה חיילים מצבא עיראק נהרגו ושלושה נפצעו בפיגוע התאבדות בקרבת מוצב של צבא עיראק באזור אלרופה (Al Roufah) מצפון מזרח לפלוג'ה. בתקרית אחרת נהרגו 18 חיילים מכוחות הביטחון העיראקיים ושמונה נפצעו כתוצאה מפיצוץ מטענים באזור צומת סאמראא'-פלוג'ה על הכביש הבינלאומי המהיר, ובאזור אלחאמצ'יה (Al Hamidhiyah) מצפון מזרח לרמאדי. ב-16 באוגוסט 2015 פרסם בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש קבלת אחריות לביצוע ארבעה פיגועי התאבדות נגד צבא עיראק מצפון מערב לפלוג'ה (السخنةامالقرى☝@mothalb, 16 באוגוסט 2015).
מחוז צלאח אלדין
ביג'י
  • הקרבות בעיר ביג'י נמשכים ללא הכרעה. במהלך השבוע דיווחו פעילי דאעש כי הצליחו לכבוש מאחזים ועמדות של צבא עיראק באזור ביג'י כמו כן מסרו, כי נכבשו שלוש שכונות בחלקה הצפון מערבי של העיר  (14באוגוסט 2015,  isdarat.tv).
  • ב-14 באוגוסט 2015 פורסמה באתר המזוהה עם דאעש, הודעה של הארגון בה נמסר, כי מחבל מתאבד של הארגון המכונה אבו ג'נדל התוניסאי פוצץ משאית תופת בנקודת כינוס של כוחות הביטחון העיראקיים מדרום מערב לעיר ביג'י. נמסר, כי נהרגו ונפצעו רבים מקרב הכוחות העיראקיים (14 באוגוסט 2015,   isdarat.tv ). באותו יום מחבל מתאבד המכונה אבו ד'ר התורכי פוצץ רכב תופת נוסף  נגד עמדה של צבא עיראק ממערב לעיר.
בגדאד

ב-13 באוגוסט 2015 דווח באתרי חדשות כי בוצע פיגוע באמצעות משאית תופת במתחם של שווקים עממיים בשכונה השיעית ג'מילה, שבעיר בגדאד. דווח, כי בפיגוע נהרגו לפחות 76 איש ולמעלה ממאתיים נפצעו. כמו כן נגרם הרס רב לשוק. "מקורות ביטחוניים" בעיראק מסרו, שהפיגוע באמצעות משאית קירור (aljazeera.net;assabeel.net, 13 באוגוסט 2015;alkhaleej.ae, 14 באוגוסט 2015).

אתר המזוהה עם דאעש קיבל אחריות לפיצוץ משאית תופת באחד המוצבים של צבא עיראק באלצדר סיטי, שבחלקה הצפון-מזרחי של בגדד. על פי גירסת דאעש נהרגו כתוצאה מהפיגוע קרוב לתשעים בני אדם וכמאתיים נפצעו (13 באוגוסט 2015 isdarat.tv ).

מחוז ארביל: דיווחים על שימוש בגז חרדל ע"י דאעש
  • על-פי עיתונות כורדית בעת התקיפה נגד עמדות הכורדים בעיירה מח'מור (דרומית מערבית לארביל) נורו פגזים, שאפשר והכילו גז חרדל. זאת משום שהפציעות, שספגו לוחמי הפשמרגה הכורדים כתוצאה מפגזים אלה היו שונות מפציעות הנגרמות מכלי נשק קונבנציונאלים. מקורות האמריקאים ציינו, כי הם מתייחסים לדו"חות אלה ברצינות ואפשר שישלחו חוקרים עצמאיים משלהם לחקור את התופעה  (ניו יורק טיימס, 14 באוגוסט 2015). ב-14 באוגוסט 2015 העלתה בעלת חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, תמונות בהן נראים לוחמי הפשמרגה הכורדים כשהם עוטים מסיכות אב"כ והם מצויים בחדר ממוגן ביריעות פלסטיק (فتى نينوى@R8Rhallo8, 14 באוגוסט 2015).
  • בכיר במשרד הפשמרגה בממשלת אזור כורדיסטאן מסר, שעד כה נהרגו שישים לוחמים של הפשמרגה כתוצאה מהתקפות נשק כימי, שבוצעו על-ידי דאעש. לדבריו הוכח שדאעש עשה שימוש בגז חרדל (ולא בגז כלור)במתקפתו האחרונה במח'מור, שמדרום מערב לארביל. מקורו של גז החרדל הינו ככל הנראה במחנות הצבא הסורי שנכבשו על-יד דאעש (aawsat.com, 15 באוגוסט 2015).
  • ב-15 באוגוסט 2015 דווח, שכוחות הפשמרגה ביקשו מהקואליציה הבינלאומית הגנה  מפני נשק כימי שבו משתמש דאעש. לדבריהם עשו פעילי דאעש בשני מקרים שימוש בנשק כימי נגד עמדות הפשמרגה בצירי תנועה ממערב למוצול וממערב לארביל. ג'מאל מחמד, מפקד כוחות הפשמרגה, דיווח, שכוחותיו הצליחו לפוצץ מרחוק מיכלית תופת של דאעש, שנשאה גז כלור. עוד מסר שהלוחמים קיבלו הנחיות כיצד לפעול בעת מתקפה של נשק כימי אך ציין שאין בידיהם אמצעי הגנה מספיקים.
  • בכירים בממשל ארה"ב, שלא הזדהו בשמם, אישרו, כי פעילי דאעש אכן עשו שימוש בגז חרדל לפני מספר שבועות בלחימה נגד הכורדים באזור אלחסכה (Washington Post, 15 באוגוסט 2015). לדברי הפנטגון מחכים האמריקאים לדו"חות אודות תקיפה אפשרית נוספת בגז חרדל במח'מור, שבצפון בעיראק.
בעבר דווח, כי דאעש עשה שימוש בגז כלור נגד הכוחות הכורדים בעין אלערב, שבצפון סוריה ונגד צבא עיראק. בדיווחים עדכניים (הזקוקים לאימות) נמסר, כי דאעש עשה שימוש גם בגז חרדל בלחימה נגד הכוחות הכורדים בצפון עיראק ויתכן גם באזור אלחסכה שבצפון מזרח סוריה. ניתן להעריך, כי מקורו של גז הכלור (וכנראה גם גז החרדל), שבידי דאעש הינו באתרים, שעליהם השתלט הארגון בסוריה ובעיראק. עד כה השימוש בחומרי הלחימה הכימיים ע"י דאעש. נעשה בעיקר נגד הכוחות הכורדים, בקנה מידה קטן, בעיקר לצרכים טקטיים-מקומיים.

 

מצרים וחצי האי סיני

המערכה בין מחוז סיני של דאעש לבין כוחות הביטחון המצריים
  • במהלך השבוע המשיכו כוחות הביטחון המצריים בפעילות סיכול אינטנסיבית נגד פעילי מחוז סיני של המדינה האסלאמית. במסגרת הפעילות ביצעו הכוחות המצריים תקיפות רבות מהאוויר בעיקר נגד בסיסי טרור באזור אלעריש, רפיח ושיח' זויד. כוחות הביטחון המצריים פגעו במכוניות תופת ואופנועים, פוצצו בתים, נטרלו מטעני חבלה, הרגו כמה עשרות פעילים ועצרו כמה עשרות חשודים. למרות הפעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון המצריים, לא פסקו ניסיונות  פעילי מחוז סיני לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון המצריים.

ב-9 באוגוסט 2015 הותקף ביתו של שיח' עיסא אלח'ראפין ברפיח על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש בטענה, כי שיתף פעולה עם הצבא המצרי. הארגון פרסם סרטון בו ניתן לראות את תוצאות התקיפה (13 באוגוסט 2015). שיח' אלח'ראפין, הוא חבר מועצת העם לשעבר, ואחד האנשים בעלי ההשפעה המזוהים עם השלטון המצרי בחצי האי סיני. לאחרונה נראה לצד הנשיא אלסיסי בטקס, שהתקיים לפתיחת תעלת סואץ. במסגרת ניסיונותיו של  מחוז סיני להשיג אחיזה במרחב אלעריש רפיח הוא פועל, בין היתר, גם נגד שיח'ים בדואים המזוהים עם השלטונות המצרים. 

 

  • ב-14 באוגוסט 2015 העלה בעל חשבון טוויטר המזוהה עם דאעש, תמונה של מסוק תובלה, שלטענתם הופל על ידי פעילי דאעש. לדבריהם אנשי הצוות נהרגו למעט אחד שנשבה על ידם (طبيبالأسنان☆الفلوجة@Acc_9__9__9_3_, 14 באוגוסט 2015). צבא מצרים דיווח על התרסקות מסוק צבאי מצרי שעסק בפעילות מבצעית כנגד גורמי טרור במרסא מטרוח (Marsa Matruhממוקמת כ-409 ק"מ מצפון מערב לקהיר), כתוצאה מכשל טכני. ארבעה מאנשי צוות המסוק נהרגו ושניים נפצעו  (14 באוגוסט 2015, aljazeerah.net ).
מחוז סיני של דאעש הודיע על הוצאתו להורג של האזרח הקרואטי
  • מחוז סיני מסר, כי הוציא להורג ב-12 באוגוסט 2015 את האזרח הקרואטי, שנחטף. בחשבון טוויטר המזוהה עם מחוז סיני  פורסמה תמונה של החטוף כשהוא כרות ראש. כמו כן פורסמה הודעה לפיה החטוף הוצא להורג לאחר שהאולטימאטום, שהוצב לשלטונות מצרים לשחרור אסירות מוסלמיות פקע.
  • סאמח שכרי, שר החוץ המצרי שוחח עם עמיתתו הקרואטית וציין בפניה, כי אין הוכחות לרצח השבוי. לדבריו כוחות הביטחון לא קיבלו לידיהם הוכחות למותו של האזרח הקרואטי והם ממשיכים בחיפוש אחר החוטפים (אליום אלסאבע, 13 באוגוסט 2015). בראיון, שהעניק שר החוץ אמר, כי ננקטים מאמצים רבים לאיתור מקום החטיפה וכי מנגנוני הביטחון המצריים חוקרים את תמונתו של השבוי הקרואטי ההרוג, שפורסמה ברשתות החברתיות. לדבריו פעולה זו נועדה להפחדה בלבד והזהיר מפני ארגוני טרור המטילים סכנה על המערכת הבינלאומית באמצעות דרישותיהם  (אלערביה, 13 באוגוסט 2015).
  • גורמי הביטחון המצרים חושדים, שעובדים בחברה שבה עבד הקרואטי, שיתפו פעולה עם החוטפים ומסרו להם על מסלול נסיעתו. מנגד, מומחה לענייני ביטחון העריך, שהחטיפה וההוצאה להורג לא בוצעו על-ידי דאעש כי אם בידי פעילים ג'האדיסטים המשתייכים ל ארגון "תומכי הסנה" (Ansar a Sunna), שהסתננו מלוב למצרים, וחזרו ללוב עם החטוף (alarabiya.net, 13 באוגוסט 2015).

פלסטינים וערביי ישראל

מעצר תושב רמלה שניסה לצאת לסוריה להצטרף לדאעש
  • כוחות הביטחון הישראליים עצרו ב-28 ביולי 2015 בנמל התעופה בן גוריון את ח'מיס עדנאן ח'מיס סלאמה, תושב רמלה לאחר שניסה לצאת לסוריה ולהצטרף לארגון דאעש. ח'מיס סלאמה, יליד 1994 סטודנט להנדסה במכללת כנרת נחשף לדאעש באמצעות אתר אינטרנט והושפע עמוקות מהארגון.
  • במהלך גלישתו באתרי אינטרנט של דאעש יצר ח'מיס סלאמה קשר עם שניים מפעילי הארגון. אחד מהם הסביר לו בהרחבה אודות הארגון והאידיאולוגיה שלו. כאשר החליט ח'מיס סלאמה להצטרף לדאעש הוא עדכן את הפעיל עימו היה בקשר.  לאחר שעבר בהצלחה מבחן ידע הוא קיבל הנחיות כיצד להתגייס לארגון. הוא רכש כרטיס טיסה לאיסטנבול ומשם לטיסת המשך לעיר אדנה הסמוכה לגבול עם סוריה. הוא התבקש להעביר את הלילה הראשון במלון מקומי בעיר ולמחרת אמורים היו לאסוף אותו. המשטרה התורכית עצרה אותו במלון בו שהה והוא גורש לישראל (שירות הביטחון הכללי, 13 באוגוסט 2015).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
סרת
  • נמשכת הלחימה בין דאעש למתנגדיו באזור העיר סרת כשהכף נוטה לכיוון דאעש. דאעש הצליח לדכא ניסיון מרידה מצד קבוצה של מוסלמים סלפים ותושבים חמושים, שניסו להסיר את המצור מהעיר. פעילי דאעש הציגו בפומבי גופות של תושבי העיר, שנלחמו נגד דאעש, אשר הוצאו להורג במרכז העיר. בהמשך השתלטו פעילי דאעש על  שטחים נוספים בעיר ובכלל זה תחנות הרדיו והטלוויזיה, בית החולים, האוניברסיטה ובניין ביטחון הפנים שהפך למפקדתם. נראה כי העיר סרת סומנה כ"בירת דאעש" בצפון אפריקה, מעין מקבילה של אלרקה בסוריה ומוצול בעיראק (דיילי סטאר, אקספרס 16 באוגוסט 2015).
  • ארה"ב ומדינות אירופה גינו את השתלטות דאעש על העיר סרת. ממשלת לוב (ממשלת טוברוק המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית) קראה למדינות ערב לבצע תקיפות אווירות נגד מאחזי דאעש בעיראק ובסוריה.  לדברי הממשלה קשה לה להתמודד עם דאעש בשל הסנקציות המוטלות על אספקת אמצעי לחימה לצבא לוב. הליגה הערבית החליטה לקיים כינוס חירום כדי לדון בדרישה (פייננשל טיימס, 16 באוגוסט 2015).

סרת הינה עיר חשובה, הנמצאת בצפון מרכז לוב, על חופי הים התיכון (מדרום מזרח לטריפולי). העיר הינה בעלת חשיבות בתעשיית הנפט ומרכז שלטוני. עקב היותה מקום הולדתו לשעבר של מנהיג לוב מעמר אלקד'אפי, והיותה נשלטת ע"י בני שבטו, זכתה סרת לפיתוח רב בימי שלטונו והוקמו בה מבני ציבור ומוסדות שלטון רבים. הללו הפכו אותה למעין "בירת משנה" לצד טריפולי. לאחר נפילת טריפולי בידי המורדים באוגוסט 2011 הפכה סרת למעוז האחרון של נאמני קד'אפי והתנהלו בה קרבות קשים שגרמו להרס רב (ויקיפדיה). כיבוש העיר מעניק לדאעש תשתית שלטונית נרחבת ואחיזה במרכז לוב, בעיר גדולה, השוכנת על חוף הים התיכון. במפרץ סרת מצויים שני נמלים המיועדים ליצוא נפט ומוצריו וכן שדה תעופה המשמש גם כבסיס צבאי אווירי. שדה התעופה נפל לידי דאעש במאי 2015 לאחר שפונה קודם לכן מכל המטוסיםשהיו בו.

 

  • פעילי דאעש בלוב פרסמו בשבועות האחרונים באתרי האינטרנט כרזות של כמה עשרות מבוקשים המוגדרים כ"אויבי הח'ליפות" רבים מהמופיעים בכרזות משתייכים ללוחמי מועצת השורא בדרנה, קואליציה של כמה ארגונים ג'האדיסטיים, המזוהים עם אלקאעדה  המתנגדים לרעיון הח'ליפות בדרנה ונלחמים בדאעש ( The Long War Journal, 18 באוגוסט 2015).
תימן
  • ב-14 באוגוסט 2015 הועלתה לטוויטר הודעה בה מקבל מחוז צנעאא' של דאעש אחריות לפיגוע, שבוצע ב-13 באוגוסט 2015. הפיגוע בוצע באמצעות מכונית תופת כנגד מטה של הכוחות החות'ים, בשכונת אלג'ראף מצפון מזרח לצנעאא' (فتىنينوى@R8Rhallo8, 14 באוגוסט 2015).
אפגניסטאן
  • בהודעה קולית, שהועלתה לאינטרנט נשמע אימן אלט'ואהרי, מנהיג אלקאעדה, נשבע אמונים למולא אחתאר מחמד מנצור המנהיג החדש של הטאליבן באפגניסטאן . הקלטת, שפורסמה ב-13 באוגוסט 2015 הופקה ב-1 באוגוסט 2015 ,יומיים לאחר שפורסם דבר מותו של מולא עומר המנהיג הקודם של הטאליבן. יום לאחר פרסום הקלטת פרסם מולא אחתאר קלטת שמע בה קיבל את שבועתו של אלט'ואהרי.

פעילות סיכול ומנע

רוסיה

n     ראש "אמירות קוקז"  Magomed Suleimהמכונה אבו עת'מאן גימרינסקי (Abu Usman Gimrinsky) נהרג על ידי כוחות הביטחון הרוסיים . הידיעות על מותו התפרסמו בתחילה ברשתות החברתיות . לטוויטר הועלתה תמונה בה הוא נראה לאחר מותו. אתר מחוז דגאסטאן פרסם הודעה על הריגתו. הועדה ללוחמה בטרור ברוסיה פרסמה אף היא הודעה לעיתונות על מותו יחד עם שלושה בכירין נוספים במהלך פעילות סיכול טרור בדגסטאן (11 באוגוסט 2015,  The Long War Journal). 

בריטניה
  • שלוש צעירות בריטיות בנות 15 מצפון מזרח לונדון יצאו לאחרונה לסוריה. הצעירות יצאו ללא ידיעת הוריהן והתגלו על ידי מצלמות האבטחה בנמל התעופה בתורכיה, כשהן בדרכן לסוריה. שלושתן נישאו לפעילי דאעש. יציאתן לסוריה חשפה תופעה מטרידה של נשים צעירות הנמשכות לאידיאולוגיה הג'האדיסטית. על פי ההערכות כ-4,000 אנשים ממדינות המערב נסעו עד כה לסוריה ולעיראק  להצטרך לשורות דאעש, מהם כ-550 נערות ונשים (ניו יורק טיימס, 17 באוגוסט 2015).

[1]בסרטון, שהפיץ מחוז אלרקה של דאעש בשפה התורכית תוקף הארגון את נשיא תורכיה וקורא לתושבי תורכיה להילחם נגד הצלבנים, הכופרים ושליחי השטן. לדברי הדובר בסרטון הלחימה שלהם בצלבנים בתורכיה תהיה בבחינת ג'האד מבורך.