מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-1 בנובמבר 2023, 13:00)

הפעילות הקרקעית של צה

הפעילות הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 1 בנובמבר 2023)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 1 בנובמבר 2023)

תקיפת חיל האוויר בג'באליא (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2023)

תקיפת חיל האוויר בג'באליא (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2023)

נפילת רקטה מזרחית לבאר שבע (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2023)

נפילת רקטה מזרחית לבאר שבע (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2023)

נאום עבו עבידה (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג'זירה, 31 באוקטובר 2023).

נאום עבו עבידה (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג'זירה, 31 באוקטובר 2023).

תמונה מסרטון שפרסמו גדודי אלקסאם ובו מוצג הטרפדו

תמונה מסרטון שפרסמו גדודי אלקסאם ובו מוצג הטרפדו "אלעאצף" (אתר ערוץ אלג'יזרה, 31 באוקטובר 2023)

טיל בליסטי ששוגר לעבר ישראל (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של החות'ים, 1 בנובמבר 2023)

טיל בליסטי ששוגר לעבר ישראל (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של החות'ים, 1 בנובמבר 2023)

ראיון ח'אלד משעל (ערוץ ה-YOUTUBE של TRT ערבי, 31 באוקטובר 2023)

ראיון ח'אלד משעל (ערוץ ה-YOUTUBE של TRT ערבי, 31 באוקטובר 2023)

התהלוכה בג'נין (ופא, 31 באוקטובר 2023).

התהלוכה בג'נין (ופא, 31 באוקטובר 2023).

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, הרוגים םלסטינים, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית: נמשכה ואף הורחבה הפעילות הקרקעית של צה”ל ברצועת עזה. מתחילת הלחימה תקפו כוחות צה”ל יותר מ-11,000 מטרות טרור ביניהן מפקדות מבצעיות וחוליות פעילי טרור בעיקר של חמאס. בסיכול ממוקד נהרג מפקד גדוד מרכז ג’באליא שהיה ממובילי מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר וניהל את הלחימה נגד צה”ל מתחילת המהלך הקרקעי בצפון הרצועה. כלי טייס של חיל האוויר המשיכו לבצע תקיפות נגד יעדי טרור ברחבי הרצועה. פעילות צה”ל, ובמיוחד באזור מחנה הפליטים ג’באליא, שם דווחו הפלסטינים על 400 הרוגים, זכתה לביקורת נוקבת מצד חמאס ומספר מדינות ערביות. נמשך שיגור הרקטות מרצועת עזה. באזור ים סוף יורט שיגור נוסף. צה”ל הגביר את נוכחות ספינות חיל הים באזור.
  • עד כה דווח על למעלה מ-1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 240 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. 15 חיילים נהרגו מאז הכניסה הקרקעית.
  • רצועת עזה: גורמים ברצועה מדווחים על הרעה במצב ההומניטרי ומצב גרוע בבתי החולים. מצרים החלה לפנות פצועים לטיפול בשטחה. כמו כן בונה מצרים בית חולים שדה על גבול הרצועה. כמו כן החל פינוי אזרחים זרים. כמה עשרות משאיות סיוע נכנסו לרצועה.
  • חמאס: בכירי חמאס קוראים למדינות ערביות ומוסלמיות להצטרף למערכה נגד ישראל ומשבחים את חזבאללה שהצטרף למערכה. מוסא אבו מרזוק אמר כי המנהרות בעזה נועדו כדי להגן על חמאס מהתקיפות, אך האחריות להגנת תושבי עזה מוטלת על האו”ם.
  • גזרה צפונית: פעילי חזבאללה המשיכו בירי לעבר עמדות צה”ל וישובים על גבול לבנון. צה”ל השיב בתקיפות מהאוויר ובירי ארטילרי ואף סיכל מספר פיגועים.
  • יהודה ושומרון: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות סיכול ומנע. בפעילות שהתמקדה בג’נין, נעצר פעיל פתח בכיר שסייע לפעילות טרור. על רקע האירועים בג’באליא, הוכרז על שביתה כללית ברחבי יהודה ושומרון והתקיימו פעולות מחאה.

  • איראן: מתרבים פרסומים לפיהם מפקד הכוח, אסמאעיל קאא’ני, נע בין סוריה, לבנון ואיראן כדי לפקח על ניהול המערכה נגד ישראל. כמו כן דווח, כי מתנהל באיראן ויכוח בין המצדדים בהסלמה והרחבת המלחמה לבין המתנגדים לה. בכירים איראניים משבחים את פעילות חמאס וחזבאללה. מנהיג איראן אמר כי הקרב אינו בין עזה לישראל אלא בין “האמת לשקר”, ומתח ביקורת על מדינות המערב התומכות בישראל.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל בשטח
  • נמשכה ואף הורחבה הפעילות הקרקעית של צה”ל ברצועת עזה. מתחילת הלחימה תקפו כוחות צה”ל יותר מ-11,000 מטרות טרור ביניהן מפקדות מבצעיות וחוליות פעילי טרור בעיקר של חמאס. לחימה מרוכזת התבצעה במחנה הפליטים ג’באליא שבצפון הרצועה. במהלך הלחימה זיהו לוחמי צה”ל פעילי חמאס שהתבצרו במבנה רב קומות, סמוך לבית ספר מרכז רפואי ומשרדים ממשלתיים, במחנה הפליטים. מטוסי חיל האוויר שהכוונו על ידי הלוחמים, תקפו את המחבלים. במהלך הפעילות בוצע סיכול ממוקד מהאוויר של מפקד גדוד מרכז ג’באליא אברהים ביארי, שהיה ממובילי מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר ואשר מאז כניסת כוחות צה”ל לרצועה ניהל את הלחימה נגדם בצפון הרצועה (דובר צה”ל, 31 באוקטובר 2023).
הפעילות הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 1 בנובמבר 2023)    הפעילות הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 1 בנובמבר 2023)
הפעילות הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 1 בנובמבר 2023)
הפעילות הקרקעית של צה”ל ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 1 בנובמבר 2023)
  • במקביל לפעילות הקרקעית ולסיוע לכוחות, המשיכו כלי טיס לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור ברחבי הרצועה.
תקיפות צה"ל ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 1 בנובמבר 2023)
תקיפות צה”ל ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 1 בנובמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר בשעות הבוקר סמוך לבית החולים אלשפאא' בעזה 
(חשבון הטוויטר של QUDSN, 1 בנובמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר בשעות הבוקר סמוך לבית החולים אלשפאא’ בעזה
(חשבון הטוויטר של QUDSN, 1 בנובמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר בג'באליא (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2023)     תקיפת חיל האוויר בג'באליא (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2023)
תקיפת חיל האוויר בג’באליא (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2023)
תגובות לפעילות הקרקעית
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, התייחס בנאום שנשא, ללחימה הקרקעית נגד כוחות צה”ל. להלן מספר דברים אליהם התייחס בנאומו (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה, 31 באוקטובר 2023):
  • בתום עשרים יום של תקיפות, הפעלת נוהל “אדמה חרוכה” וזריעת הרס רב, החלה ישראל לבצע תמרונים יבשתיים במספר צירים: בצפון מערב עזה; ממזרח-מרכז רצועת עזה ועד מזרח-דרום רצועת עזה; ובאזור מעבר בית חאנון והעיר בית חאנון. מטרת התמרון הקרקעי היא לשפר את תדמית צה”ל לאחר שהושפל בשבעה באוקטובר.
  • כוחות צה”ל הגיעו לקווי ההגנה של הזרוע הצבאית והקרבות בכל הצירים נמשכים. לוחמי הזרוע הצבאית הצליחו להתעמת עם צה”ל ולהשמיד עד כה 22 כלי רכב משוריינים באמצעות טלי הנ”ט החודרים מסוג “אליאסין-105” ומטעני “הפעולה הפדאא’ית”, שהוכנסו לשימוש לראשונה במערכה זו. כמו כן ביצעו אנשי הזרוע הצבאית פעולות הסתננות מעבר לקווי האויב באזורי הכינוס ובכל צירי ההתקדמות שלהם, והצליחו להרוג רבים מחיילי צה”ל. “חיל הארטילריה” של הזרוע ממשיך לתקוף את הכוחות באמצעות שיגור פצצות מרגמה ורקטות קצרות טווח. זאת, לצד תקיפות בעומק באמצעות רקטות בכל הטווחים.
  • לראשונה במלחמה זו, הזרוע הימית הצליחה לתקוף מספר מטרות ימיות מול חופי עזה באמצעות טורפדו מונחה מדגם “אלעאצף”, שהוכנס לשימוש לראשונה במערכה.
נאום עבו עבידה (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג'זירה, 31 באוקטובר 2023).     תמונה מסרטון שפרסמו גדודי אלקסאם ובו מוצג הטרפדו "אלעאצף" (אתר ערוץ אלג'יזרה, 31 באוקטובר 2023)
מימין: נאום עבו עבידה (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה, 31 באוקטובר 2023). משמאל: תמונה מסרטון שפרסמו גדודי אלקסאם ובו מוצג הטרפדו “אלעאצף” (אתר ערוץ אלג’יזרה, 31 באוקטובר 2023)
  • דוברים רבים התייחסו לפעולה במחנה הפליטים ג’באליא. משרד הפנים ברצועה דיווח על 400 הרוגים ופצועים כתוצאה מהתקיפה במחנה הפליטים ג’באליא. לדברי ההודעה, ישראל הרסה כליל שכונת מגורים במרכז המחנה ורוב ההרוגים הם נשים וילדים (אלאקצא, 31 באוקטובר 2023).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, מסר כי דברי ישראל אודות הימצאותו של אחד ממפקדי חמאס במחנה הפליטים ג’באליא, הם שקריים וחסרי בסיס. לדבריו, ישראל מנסה להצדיק את פשעיה נגד אזרחים, ילדים ונשים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 31 באוקטובר 2023).
  • גם בזירה הבינערבית עוררה הפעילות בג’באליא גל של תגובות חריפות, אשר טענו שהפעילות מהווה “הפרה בוטה של החוק הבינלאומי”. בין המגנים:
    • מצרים וירדן: משרד החוץ המצרי מסר כי לפי הערכות ראשוניות יותר מ-400 אזרחים נהרגו ונפצעו בתקיפה. המדינות גם גינו את “ההסלמה המתמשכת בגדה המערבית הכבושה” (חשבון הטוויטר של דובר משרד החוץ של מצרים ושל משרד החוץ הירדני (31 באוקטובר 2023).
    • משרד החוץ של מאע”מ קרא לעצור באופן מיידי את הירי כדי למנוע את שפיכת הדמים ולספק לאזרחים את ההגנה המגיעה להם על פי עקרונות החוק הבינלאומי (אתר משרד החוץ, 31 באוקטובר 2023).
    • משרד החוץ הקטרי ציין כי זהו “טבח חדש נגד העם הפלסטיני”. המשרד הזהיר מהרחבת ההתקפות הישראליות ברצועה הכוללות בתי חולים, בתי ספר, ומרכזים אזרחיים המהווה הסלמה מסוכנת ותערער את ניסיונות התיווך (בחשבון הטוויטר של משרד החות, 31 באוקטובר 2023).
    • משרד החוץ הסעודי גינה בחריפות את “ההתקפה הלא אנושית” על מחנה ג’באליא “שהביאה למותם של חפים מפשע” המשרד ציין כי יש ללחוץ על ממשלת ישראל לקבל החלטה מיידית על הפסקת אש בהתאם להצבעת האו”ם ( חשבון הטוויטר של משרד החוץ הסעודי, 31 באוקטור 2023)
שיגור רקטות
  • ביממה האחרונה נמשך שיגור הרקטות. מספר מטחים שוגרו לעבר מרכז הארץ ולעבר באר שבע. מספר בתים ומבנים נפגעו.
נפילת רקטה מזרחית לבאר שבע (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2023)
נפילת רקטה מזרחית לבאר שבע (חשבון הטוויטר של שהאב, 31 באוקטובר 2023)
  • סה”כ שוגרו מאז תחילת המלחמה למעלה מ-8,500 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. כ-10% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה ובים.
יירוט שיגורים מכיוון ים סוף
  • ב-1 בנובמבר 2023 לפנות בוקר יורט פעם נוספת טיל קרקע-קרקע ששוגר לעבר ישראל ממרחב ים סוף, על ידי מערכת ההגנה לטווח רחוק ״חץ (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 1 בנובמבר 2023). לאור האירועים האחרונים, וכחלק מתגבור מאמץ ההגנה במרחב, הגיעו ספינות טילים של זרוע הים למרחב ים סוף (דובר צה”ל, 1 בנובמבר 2023).
טיל בליסטי ששוגר לעבר ישראל 
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של החות'ים, 1 בנובמבר 2023)
     טיל בליסטי ששוגר לעבר ישראל 
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של החות'ים, 1 בנובמבר 2023)
טיל בליסטי ששוגר לעבר ישראל
(ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של החות’ים, 1 בנובמבר 2023)
  • לפני התקיפה האחרונה, הודיע יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, כי הם שיגרו מספר רב של טילים בליסטיים וטילי שיוט ומספר רב של כלי טיס בלתי מאוישים לעבר מטרות בישראל. הוא אישר כי מדובר ב”פעולה השלישית לתמיכה באחינו המדוכאים בשטחים הפלסטיניים”. הוא גם הזהיר שהכוחות ימשיכו לבצע תקיפות “איכותיות” (רשת אלמסירה, 31 באוקטובר 2023).
  • מעוד’ אבו שמאלה, נציג חמאס בתימן, ציין כי בחמאס מברכים על “הפעולה הג’האדיסטית” של הכוחות התימנים החמושים אשר כללה שיגור טיל בליסטי וכלי טיס בלתי מאויש שכוונו לישראל. לדבריו, שותפות זו תעמיד את ישראל במצב של “בלבול והסחת דעת” ותתרום להפחתת הלחץ המופעל על רצועת עזה .אבו שמאלה הדגיש כי העם התימני שלח מסר לפיו הם חלק מציר ההתנגדות והמרחק הגיאוגרפי מפלסטין לא מפריע להם (ערוץ הטלגרם של סבא, 1 בנובמבר 2023).
  • במאמר מערכת שפורסם ביומון הלבנוני אלא’חבאר, המזוהה עם חזבאללה, תחת הכותרת “צנעאא’ לוקחת חלק במערכה באופן רשמי: אילת ומעבר לה”, נכתב כי שיגור הטילים הבליסטיים מסוג טופאן ומסוג קדס לעבר ישראל גרמו לתימן להיכנס רשמית למערכה וכי היעדים של מבצע זה היו אילת וחיפה (אלאחבאר, 1 בנובמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • עד כה דווח על למעלה מ- 1,400 הרוגים אזרחים וחיילים. 240 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים שוחררו. 15 חיילים נהרגו מאז הכניסה הקרקעית.
סוגיית החטופים
  • בהתייחסו לשחרור החטופה, אמר אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, בנאום שנשא, כי הם עקבו אחר שחרור החטופה והם מכחישים שישראל הצליחה לשחרר אותה לאחר שהייתה בחזקתם. עוד ציין, כי אם ממשלת ישראל מתגאה וחוגגת אחר חודש של מערכה בשחרור של חטופה אחת, משמעות הדבר שהיא תצטרך עשרים שנה כדי לשחרר את שאר החטופים. הוא ציין שהם הודיעו למתווכים שהם ישחרר מספר זרים “בהתאם לעמדתם” (ערוץ הטלגרם של אבו עבידה, 31 באוקטובר 2023).

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (בשליטת חמאס), עדכן (נכון לשעה 14:00) כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 8,796 ומספר הפצועים הוא 22,219 (אתר פאלאינפו, 1 בנובמבר 2023).
המצב ברצועה
  • צה”ל חוזר על קריאתו לתושבי האזור לנוע דרומה לשם הגנתם ) דובר צה”ל, 31 באוקטובר 2023).
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (בשליטת חמאס), דיווח כי הם עומדים שעות ספורות לפני סיום מלאי הדלק המפעיל את הגנרטור הראשי בבתי החולים שפאא’ בעזה ובית החולים האינדונזי בצפון הרצועה. הוא קרא לבעלי תחנות הדלק ולתושבים ולכל מי שיש ברשותו דלק, לספק להם דלק ולסייע להם בהצלת חיי אדם בצל המלחמה. אלקדרה קרא במקביל לגורמים בינלאומיים לסייע בהכנסת דלק לרצועה לצורך המשך הפעלת בתי החולים (אתר פאלינפו, 31 באוקטובר 2023).
תושבים תורמים דם בבית החולים אלשפאא' בעזה (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בנובמבר 2023)
תושבים תורמים דם בבית החולים אלשפאא’ בעזה (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בנובמבר 2023)
  • במקביל, נמשכות ההכנות במצרים להקמת בית חולים שדה באלשיח’ זויד סמוך לרפיח המצרית, כדי לקלוט פצועים פלסטינים מהרצועה (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 31 באוקטובר 2023).
הקמת בית חולים שדה באלשיח' זויד 
(דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 31 באוקטובר 2023)
הקמת בית חולים שדה באלשיח’ זויד
(דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 31 באוקטובר 2023)
  • חברת התקשורת הפלסטינית PALTEL הודיעה על נפילת כל קווי התקשורת והאינטרנט בשל תקיפות חיל האוויר שפגעו בקווים בינלאומיים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 1 בנובמבר 2023). יצוין, כי זו הפעם השנייה בה מדווחת החברה על פגיעה בקווי התקשורת. מאוחר יותר הודיעה חברת הסלולר הפלסטינית ג’ואל על חזרה הדרגתית של השירותים (דך הפייסבוק של ג’ואל, 1 בנובמבר 2023).
מעבר רפיח
  • הסהר האדום הפלסטיני בעזה דיווח כי ב-31 באוקטובר 2023 נכנסו לרצועה דרך מעבר רפיח 59 משאיות סיוע הומניטארי. צוין, כי סה”כ נכנסו עד כה 217 משאיות סיוע לרצועת עזה (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 31 באוקטובר 2023).
  • רשות המעברים בעזה (של חמאס) דיווחה, כי הצד המצרי עדכן כי יאפשר פינוי 81 פצועים מעזה לשטח מצרים ויציאת 400 פלסטינים בעלי אזרחות זרה (אתר פאלאינפו, 1 בנובמבר 2023). בהקשר זה דיווחו הפלסטינים על עשרות אמבולנסים הממתינים בצידו המצרי של מעבר רפיח כדי להיכנס לפנות פצועים פלסטינים לשטח מצרים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 1 בנובמבר 2023). ב-1 בנובמבר 2023 בשעות הבוקר, דיווח כתב ערוץ אלע’ד, כי מעבר רפיח נפתח והחלה יציאת הפלסטינים בעלי אזרחות זרה למצרים (ערוץ אלע’ד, 1 בנובמבר 2023). מעריכים כי כ-500 בעלי דרכונים זרים יצאו מהרצועה למצרים (רויטרס, 1 בנובמבר  2023).
אמבולנסים ממתינים  לפינוי פצועים פלסטינים לשטח מצרים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 1 בנובמבר 2023).     יציאת פלסטינים בעלי אזרחות זרה (חשבון הטוויטר של QUDSN, ערוץ אלע'ד, 1 בנובמבר 2023)
מימין : אמבולנסים ממתינים לפינוי פצועים פלסטינים לשטח מצרים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 1 בנובמבר 2023). משמאל : יציאת פלסטינים בעלי אזרחות זרה (חשבון הטוויטר של QUDSN, ערוץ אלע’ד, 1 בנובמבר 2023)
חמאס
  • ח’אלד משעל, יו”ר חמאס ב”חוץ”, הדגיש בראיון לערוץ “TRT ערבי” כי האחריות מוטלת על כל מי שנושא נשק לפעול למען מסגד אלאקצא. הוא קרא לחכמי הדת לשנות את כללי המשחק על ידי הוצאת פסקי הלכה והפעלת לחץ על השליטים למען המתרחש בעזה. הוא תבע מהציבור לצאת לרחובות כדי למחות על התוקפנות נגד עזה. באשר לאירועים במחנה הפליטים ג’באליא, משעל הדגיש, כי ישראל הובסה מבחינה צבאית וכעת היא נוקמת בילדים ובנשים. הוא קרא לקהילות הערביות בעולם להפעיל לחץ על נשיא ארה”ב להפסיק את המלחמה וקרא לאחד כוחות כדי להילחם בישראל. הוא גם קרא לרוסיה וסין להשקיע את מירב המאמצים כדי לעצור את התוקפנות. משעל קרא לפתוח את מעבר רפיח ללא מגבלות ולספק סיוע לתושבי עזה (PALINFO, 31 באוקטובר 2023).
ראיון ח'אלד משעל (ערוץ ה-YOUTUBE של TRT ערבי, 31 באוקטובר 2023)
ראיון ח’אלד משעל (ערוץ ה-YOUTUBE של TRT ערבי, 31 באוקטובר 2023)
  • בראיון שהעניק, מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, לעיתון הכויתי אלשרק, הוא התייחס למספר נושאים ביניהם (אלשרק הכויתי, 27 באוקטובר 2023):
    • הסיוע האיראני לחמאס: במהלך השנים האחרונות איראן סיפקה להם סיוע צבאי, טכני וכספי שאינו נסתר מאיש.
    • סיוע מדינות ערב והמדינות המוסלמיות: הוא קרא לעמים ולמדינות הערביות והאסלאמיות לתמיכה נוספת, שכן לדבריו, זו מערכה של כולם. עוד ציין כי על העמים והמדינות הערביות להפעיל לחץ על ארה”ב, באמצעות האינטרסים שלה באזור, כפי שעשה המלך פיצל במלחמת יום כיפור (הכוונה לחרם הנפט). לדבריו, אם ארה”ב תרגיש שהאינטרסים שלה באזור מאוימים, היא תבחן שוב את שיקוליה לטובת ריסון ישראל. הוא גם קרא למדינות הערביות והאסלאמיות, שיש להן יחסים עם ישראל, לנתקם.
    • מעורבות חזבאללה: חזבאללה הקריב ארבעים לוחמים מאז תחילת המערכה, הם מבצעים תקיפות אינטנסיביות נגד עמדות צה”ל, ויש לכך השפעה חשובה על פיצול כוח האדם והמשאבים החומריים של צה”ל, והדבר מסבך את שיקולי המלחמה הקרקעית ברצועה. לדבריו, אין ספק שמעורבות נוספת תוביל לאבדות נוספות לישראל.
    • תושבי הרצועה: בתשובה לשאלה על דיווחים לפיהם תושבי הרצועה אינם מרוצים מהשלכות מעשיה של חמאס, אבו מרזוק דחה זאת מכל וכל ואמר כי כל הפלסטינים ברצועה גאים על מה שחמאס עשתה ומביעים את תמיכתם בהתנגדות למרות מצבם הקשה. בראיון נוסף, נשאל אבו מרזוק, האם לחמאס אחריות להגן על תושבי הרצועה ויש התוהים מדוע מי שבנה 150 ק”מ של מנהרות לא בנה מקומות מקלט לתושבים, כדי שיסתתרו בהם מפני ההפצצות. אבו מרזוק ענה כי הם בנו מנהרות כדי להגן על עצמם מתקיפות המטוסים וכי הם נלחמים מהמנהרות. הוא הוסיף, כי 75% מתושבי רצועת עזה הם פליטים, והאחריות להגנה עליהם מוטלת על האו”ם, וכי ישראל אחראית, בתוקף אמנות ג’נבה, להעניק להם את כל השירותים כיוון שהם תחת כיבוש (אתר רוסיה אליום, 27 באוקטובר 2023)
    • הטלת סנקציות כספיות: בתשובה לשאלה אודות השפעת הטלת סנקציות על חשבונות ואישים החשודים כתומכים בחמאס, ענה כי אויביהם פועלים בחריצות לייבש את מקורות המימון להתנגדות, כי הם מבינים את חשיבות הג’האד, באמצעות כסף. הוא הודה, כי אין ספק שהמלחמה לייבוש המקורות הכספיים השפיעה עליהם מאד, אך ניתן לפעול כדי להתגבר על כך.
    • מנהיגי חמאס החיים מחוץ לרצועה: נשאל לתגובתו למי שמאשים את מנהיגי חמאס בכך שהם חיים מחוץ לעזה, הרחק מאש המלחמה, בזמן שתושבי עזה סובלים. אבו מרזוק אמר כי אלה דברי הבל שאינם מצריכים תגובה. לדבריו, תנועת חמאס היא חלק מהפלסטינים, שנמצאים ב”פלסטין” ומחוצה לה. טבעי שפלסטיני יוולד מחוץ ל”פלסטין”, ישתייך לחמאס ויהיה אחד ממנהיגיה. הוסיף כי הנהגת חמאס נמצאת בכל מקום שבו נמצאים הפלסטינים, וההנהגה המדינית נמצאת במקום בו קיימת סביבה מתאימה לפעילותה ולמגעיה.

הזירה הצפונית
לבנון
המצב בשטח
  • פעילי חזבאללה המשיכו לבצע תקיפות נגד מוצבי צה”ל וישובים שעל הגבול. במהלך 31 באוקטובר 2023 זוהה בעיקר ירי פצצות מרגמה שנפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים. צה”ל הגיב בירי ארטילרי לעבר מקור הירי. כמו כן סוכלה חוליה שהתכוונה לשגר טיל נ”ט. בשעות הצהרים זוהו שני שיגורי רקטות לעבר מטולה אשר נפלו בשטח לבנון. בתגובה, תקף צה”ל תשתיות צבאיות של חיזבאללה (דובר צה”ל, 31 באוקטובר 2023).
  • להלן מספר אירועים בולטים (דובר צה”ל, 31 באוקטובר, 1 בנובמבר 2023):
  • בליל 1 בנובמבר-31 באוקטובר 2023 אותר שיגור טיל קרקע-אוויר שנורה משטח לבנון לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של צה”ל. כלי טיס של חיל האוויר תקפו את מקור הירי ממנו שוגר הטיל וכן את החוליה שביצעה את השיגור.
  • ב-31 באוקטובר 2023 בשעות אחר הצהרים, כוחות צה”ל חיסלו חוליה שניסתה לשגר טילי נ”ט משטח לבנון לעבר ישראל.
תקיפת חוליית מחבלים. (אתר דובר צה"ל, 1 בנובמבר 2023).    תקיפת עמדת תצפית (אתר דובר צה"ל, 31 באוקטובר 2023)
מימין: תקיפת חוליית מחבלים. (אתר דובר צה”ל, 1 בנובמבר 2023). משמאל: תקיפת עמדת תצפית (אתר דובר צה”ל, 31 באוקטובר 2023)
  • חזבאללה קיבל אחריות בהודעות שפרסם, על מספר תקיפות ביניהן ירי טילים מונחים לעבר מארב צה”ל בתלת אלח’זאן; תקיפת מוצב פרג; ירי טילים מונחים לעבר טנק מרכבה באזור מוצב בירנית; שיגור פצצות מרגמה לעבר כוח חי”ר של צה”ל בקרבת מוצב אלג’רדאח (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 31 באוקטובר 2023).
חזבאללה
  • זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה פרסמה אינפוגרף המסכם את פעילות הארגון מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל” (בין 30-8 באוקטובר 2023). על-פי האינפוגרף, ביצעו פעילי הארגון 105 תקיפות נגד מוצבי צה”ל, בהן נהרגו ונפצעו לטענתם, 120 חיילים וקצינים. בפעילות חזבאללה הושמדו כלים משוריינים, אמצעי לחימה וציוד טכני מגוון. בנוסף לכך, צוין כי 65 אלף ישראלים עקרו מבתיהם מ-28 יישובים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 31 באוקטובר 2023).
האינפוגרף שפרסם חזבאללה המסכם את פעילות הארגון
 (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 31 באוקטובר 2023)
האינפוגרף שפרסם חזבאללה המסכם את פעילות הארגון
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 31 באוקטובר 2023)
ממשל לבנון
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, מסר כי הוא הנחה את הנציגות הלבנונית באו”ם להגיש תלונה למועצת הביטחון של האו”ם לגינוי השימוש שעושה ישראל בזרחן לבן בתקיפות שהיא מבצעת בלבנון, ובשריפת יערות במדינה באופן מכוון (רדיו אלנור, 31 באוקטובר 2023).

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית

אירועים

  • כוחות הביטחון הישראלים, המשיכו בפעילות סיכול ומנע נרחבת ביהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 46 מבוקשים מהם 30 פעילי חמאס. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו כ-1,180 מבוקשים מהם 740 הינם פעילי חמאס (דובר צה”ל, 1 בנובמבר 2023). משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 126 הרוגים ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה בעזה. ביממה האחרונה נהרגו חמישה פלסטינים במהלך עימותים עם כוחות ביטחון ישראליים.
  • בפעילות סיכול במחנה הפליטים ג’נין נעצר עטא אבו רמילה, מזכיר פתח בג’נין, המעורב בחודשים האחרונים בהסתה, עידוד ומימון פעילות טרור. יחד עימו נעצר גם בנו. במהלך הפעילות חשפו הכוחות מטענים מוכנים להפעלה שהוטמנו מתחת לכבישים במחנה הפליטים. חמושים פלסטינים ירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות שהשיבו באש. כלי טיס תקף חוליית מחבלים שירתה לעבר הכוחות. כמו כן הושמד פיר תת קרקעי שהכיל בתוכו תחמושת (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 1 בנובמבר 2023). הפלסטינים דיווחו על שלושה הרוגים ועל נזקים רבים לכבישים (מען, 1 בנובמבר 2023).
תקיפת כלי טיס.      המטענים שאותרו (אתר דובר  צה"ל, 1 בנובמבר 2023)
מימין: תקיפת כלי טיס. משמאל: המטענים שאותרו (אתר דובר צה”ל, 1 בנובמבר 2023)
הפגנות הזדהות
  • בעקבות הדיווחים מרצועת עזה על “טבח” במחנה הפליטים ג’באליא התקיימו ברחבי יהודה ושומרון תהלוכות והפגנות מחאה. בחלק מהמוקדים התפתחו עימותים עם כוחות הביטחון (QUDSN, 31 באוקטובר 2023; ופא, 31 באוקטובר 2023). כמו כן הוכרז על שביתה כללית, כולל במוסדות החינוך, ברחבי יהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. (ופא, 1 בנובמבר 2023; סוכנות אנטוליה, 1 בנובמבר 2023).
 פעילות בראמאללה (חשבון הטוויטר של אתר אלקסטל, 31 באוקטובר 2023).     בכיר חמאס, השיח' ג'מאל אלטויל, נואם בראמאללה (חשבון הטוויטר QUDSN, 31 באוקטובר 2023)
מימין: פעילות בראמאללה (חשבון הטוויטר של אתר אלקסטל, 31 באוקטובר 2023). משמאל: בכיר חמאס, השיח’ ג’מאל אלטויל, נואם בראמאללה (חשבון הטוויטר QUDSN, 31 באוקטובר 2023)
הפגנה בטולכרם (חשבון הטוויטר של נג'יב יאסין, 31 באוקטובר 2023)     התהלוכה בג'נין (ופא, 31 באוקטובר 2023).
מימין: התהלוכה בג’נין (ופא, 31 באוקטובר 2023). משמאל: הפגנה בטולכרם (חשבון הטוויטר של נג’יב יאסין, 31 באוקטובר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, קרא לארה”ב ולאיחוד האירופי להתערב מייד כדי להפסיק את “פעולות ההרג” של ישראל ברצועה. הוא כינה את מעשיה של ישראל ברצועה “טיהור אתני” ועקירת תושבים מבתיהם (ופא, 31 באוקטובר 2023).

איראן
  • העיתון הכוויתי אלג’רידה דיווח מפי “מקור בכיר בכוח קדס” במשמרות המהפכה, כי מפקד הכוח, אסמאעיל קאא’ני, נע בין סוריה, לבנון ואיראן כדי לפקח על ניהול המערכה עם ישראל. זאת, במקביל להמשך התקיפות נגד בסיסים צבאיים אמריקאים בסוריה ובעיראק. על פי דיווח זה, שמהימנותו אינה ידועה, מתנהל באיראן ויכוח בין המתנגדים להסלמה ולהרחבת המלחמה בטענה, שהדבר עלול לפגוע בתמיכה הבינלאומית בפלסטינים, לבין אלה, ובראשם כוח קדס, התומכים בהסלמה מירבית כדי ללחוץ על ישראל להסכים לוויתורים וכן לאלץ את ארצות הברית להגביל את השפעתה באזור, במיוחד בסוריה ובלבנון. עוד נאמר בדיווח, כי מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, מוכן להסלמה אם הדבר ייאלץ את ארצות הברית להפסיק את התערבותה בסוריה ובלבנון ולחדול מהלחץ הכלכלי על לבנון (אלג’רידה , 1 בנובמבר 2023).
  • עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, אמר במפגש עם סטודנטים בטהראן, כי הקרב אינו בין עזה לישראל, כי אם בין האמת לשקר, בין כוח האמונה לכוח ה”התנשאות”. הוא מתח ביקורת חריפה על תמיכת מדינות המערב בישראל ואמר, כי אסור לעולם המוסלמי לשכוח שארצות הברית, בריטניה וצרפת ניצבו נגד העם הפלסטיני בסוגיה הגורלית של עזה. הוא לעג לדיווחים לפיהם איראן ארגנה את הפגנות התמיכה בפלסטינים בבריטניה באומרו: “אין ספק שבסיג’ לונדון ובסיג’ פריס עשו זאת”. ח’אמנהאי הצהיר, כי המכה, שישראל ספגה ב-7 באוקטובר, היא בלתי הפיכה וכי ישראל לא תוכל להתאושש ממנה. “המשטר הציוני חסר אונים, מבולבל ומשקר גם לאנשיו”, והוסיף, כי ישראל אינה יודעת מה לעשות והיא תשותק בתוך מספר ימים ללא סיוע אמריקאי. הוא הדגיש, כי הניצחון הסופי, שאינו רחוק כל כך, שייך לעם הפלסטיני. כמו כן, קרא ח’אמנהאי למדינות המוסלמיות להביא להפסקה מידית של ההפצצות בעזה ולעצור את יצוא הנפט והמזון לישראל (פארס, 1 בנובמבר 2023).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, אמר בפגישה עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שהתקיימה בקטר, כי אין ספק בניצחונה המוחלט של “ההתנגדות הפלסטינית” בשדה הקרב. הוא ציין, כי האזור נמצא בשלב של קבלת החלטה חשובה ביותר וכי קבוצות “ההתנגדות” באזור מקבלות החלטות בעצמן ואינן ממתינות בהכרח להחלטות פוליטיות. לפיכך, אם “פשעי המלחמה” של ישראל יימשכו והמלחמה תתרחב, אף צד לא יוכל להתרחק מהשלכותיה. הניה סקר בפגישה את ההתפתחויות האחרונות בעזה והודה לאיראן על תמיכתה בפלסטינים בזירות האזורית והבינלאומית (פארס, 31 באוקטובר 2023).
  • בתום ביקורו בקטר, הגיע שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, לאנקרה שם נפגש עם עמיתו התורכי, הקאן פידאן, ודן עמו בהתפתחויות בזירה הפלסטינית ובמאמצים להביא להפסקת אש (תסנים, 1 בנובמבר 2023).
  • עלי-אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של מנהיג איראן, שוחח עם נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, ושיבח את התנהלות חזבאללה בהובלת חסן נצראללה, הביע ביטחון בניצחון הפלסטינים בעזה ואמר, כי איראן גאה בחזבאללה וב”התנגדות האסלאמית”. קאסם, מצדו, הביע הערכה לתמיכת איראן ב”ציר ההתנגדות” ואמר, כי חזבאללה מהווה חלק בלתי נפרד מהציר וימשיך להילחם עד להשמדת האויבים חרף הלחצים הרבים (אירנ”א, 31 באוקטובר 2023). 
  • אמיר אשתיאני, שר ההגנה האיראני, אמר במסיבת עיתונאים בטהראן, כי האמריקאים עשו טעות אסטרטגית בהתייצבותם לצד ישראל ואין ספק שיספגו מכה. הוא הזהיר, כי יש גבול לסבלנותם של המוסלמים בעולם ואם המלחמה לא תיפסק במהירות וישראל תמשיך בפשעיה נגד האנושות, גם אלה שתומכים בה, למשל מדינות אירופה, ייפגעו מזעמם של המוסלמים. בהתייחסו למתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר אמר אשתיאני, כי מדינה, שמופתעת באופן הזה בכל הרמות, היא מדינה בקריסה (תסנים, 1 בנובמבר 2023). 
  • הפרשן המדיני האיראני, רחמאן קהרמאן-פור, העריך בריאיון לאתר החדשות אנתח’אב (31 באוקטובר 2023), כי איראן לא תתערב צבאית במלחמה באופן ישיר, אך ייתכן ש”כוחות ההתנגדות” יתערבו באופן רציני במערכה נגד ישראל וארצות הברית באזור, לרבות באמצעות פגיעה בבסיסים אמריקאים וישראלים.
פעילות מיליציות פרו איראניות
סוריה עיראק
  • נמשכו התקיפות של מיליציות פרו איראניות נגד בסיסי ארה”ב בעיראק וסוריה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. ביממה אחרונה הותקפו בסיס אלתנף שבסוריה, באמצעות שני כלי טיס בלתי מאוישים ושדה הנפט אלעמר בדיר אלז, באמצעות רקטות. מקור “עיראקי ממשלתי” מסר כי שני כלי הטיס הבלתי מאוישים ששוגרו לעבר בסיס אלתנף יורטו על ידי מערכות ההגנה של הבסיס (רויטרס, 1 בנובמבר 2023).
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק, שם הכיסוי למיליציות הפרו-איראניות בעיראק, קיבלה אחריות לתקיפות (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות (31 באוקטובר, 1 בנובמבר 2023).
  • אכרם אלכעבי, מזכ”ל מיליציית אלנג’באא’ העיראקית, הודיע כי “התנגדות האסלאמית בעיראק החליטה לשחרר את עיראק מנוכחות הצבאית של ארה”ב. הוא הבהיר כי זו החלטה סופית וכי “התרחשויות גדולות בדרך” (חשבון הטוויטר של אלכעבי, 1 בנובמבר 2023).
תימן
  • מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מסר בריאיון כי מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, הורה על שיגור טילים לאחר “התוקפנות הקרקעית” של ישראל ברצועת עזה ולאחר איומי ארה”ב על תימן. לדבריו הם שיגרו מספר רב של טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים אולם ישראל דיווחה רק על הפלת טיל אחד והסתירה את השאר. עוד ציין שארה”ב שותפה כיום לתוקפנות נגד רצועת עזה והיא חוצה את הקווים האדומים שהציבה תימן. (אלמיאדין, 31 באוקטובר 2023).
  • לשכת ההסברה של התנועה החות’ית (אנצאר אללה) פרסמה כרזה בעברית ובערבית המאיימת לפגוע בדימונה תחת הכיתוב “לא נהסס” (חשבון הטוויטר איראן באלערביה, 31 באוקטובר 2023).
הכרזה המאיימת לפגוע בדימונה
 (חשבון הטוויטר איראן באלערביה, 31 באוקטובר 2023)
הכרזה המאיימת לפגוע בדימונה
(חשבון הטוויטר איראן באלערביה, 31 באוקטובר 2023)

הזירה הבינערבית
ירדן
  • עבדאללה השני, מלך ירדן, שוחח בטלפון עם נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, ודן עימו על “ההתדרדרות המסוכנת של המצב ברצועת עזה”. המלך הדגיש את הצורך בהפסקת אש והבטחת גישה רציפה לסיוע הומניטרי (פטרה, 31 באוקטובר 2023).
סוריה
  • פיצל אלמקדאד, שר החוץ הסורי, שוחח בטלפון עם סרגיי לברוב, מקבילו הרוסי. אלמקדאד הזהיר מפני סכנת ההסלמה הישראלית ו”הפשעים “המבוצעים נגד העם הפלסטיני ואזרחים חסרי נשק בתוך רצועת עזה. הוא קרא לאחד את המאמצים הבינלאומיים “לעצירת הפשעים הישראליים” ולספק סיוע לעם הפלסטיני. לברוב טען במהלך השיחה כי התקיפות הישראליות בשטחי סוריה, שהפכו תכופות יותר על רקע הלחימה ברצועה, אינן מתקבלות על הדעת( סאנא, 31 באוקטובר 2023).
הזירה הבינלאומית
יפן
  • שרת החוץ היפנית, יוקו קמיקאווה, נפגשה עם שגריר ישראל ביפן והדגישה בפניו את עמידת יפן לצד ישראל, קראה לשחרור מיידי של החטופים בעזה, גינתה את חמאס, עמדה על זכותה של ישראל להגן על עצמה והביעה דאגה מהמצב ההומניטרי ברצועה. כמו כן נמסר שיפן הודיעה על הקפאת נכסי חברות המזוהות עם חמאס. (סוכנות הידיעות הממלכתית היפנית, 1 בנובמבר 2023).
ניתוק קשרים עם ישראל
  • על רקע האירועים, הודיעה ממשלת בוליביה כי החליטה לנתק את היחסים עם ישראל. צ’ילה וקולומביה הודיעו על השבת השגרירים שלהם מישראל. חמאס שיבחה את ההחלטות ושבה וקראה למדינות הערביות והאסלאמיות, שמקיימות קשרי נורמליזציה עם ישראל, לנתק את כל קשריהן עמה (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 31 באוקטובר, 1 בנובמבר 2023).