מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 13 בנובמבר 2023, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)

משגר רקטות ופיר מנהרה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי (אתר דובר צה

משגר רקטות ופיר מנהרה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי (אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)

משגר רקטות ופיר מנהרה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי (אתר דובר צה

משגר רקטות ופיר מנהרה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי (אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)

תקיפת סירות דיג בחוף הים של נציראת (מרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023).

תקיפת סירות דיג בחוף הים של נציראת (מרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023).

העברת סולר לבית החולים (אתר צה

העברת סולר לבית החולים (אתר צה"ל, 12 בנובמבר 2023)

תאורה וחשמל בבית החולים אלשפאא' בעזה (אלקדס אלערבי, 12 בנובמבר 2023)

תאורה וחשמל בבית החולים אלשפאא' בעזה (אלקדס אלערבי, 12 בנובמבר 2023)

תנועה ערה של תושבים נעים בשוק ג'באליא (פאלאינפו, 12 בנובמבר 2023).

תנועה ערה של תושבים נעים בשוק ג'באליא (פאלאינפו, 12 בנובמבר 2023).

תושבים בח'אן יונס יונס קונים בסופרמרקט (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023).

תושבים בח'אן יונס יונס קונים בסופרמרקט (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023).

חומרי הסתה שהוחרמו מבית דפוס בשכם (דובר צה

חומרי הסתה שהוחרמו מבית דפוס בשכם (דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023).

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית: נמשכה הפעילות הקרקעית המשולבת, שהתמקדה בעיר עזה ובצפון הרצועה, בדגש על אזור מחנה הפליטים שאטי. כבימים קודמים, חשפו כוחות צה”ל במהלך הפעילות תשתיות טרור רבות שמוקמו במוסדות אזרחיים ביניהם בתי ספר, אוניברסיטאות, מסגדים ובתי פעילים. במקביל, נמשכו התקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור. מאז כניסת הכוחות הקרקעיים לרצועה ניכרת ירידה משמעותית בכמות שיגורי הרקטות. יש לציין שביממה האחרונה, שוגרו יותר רקטות משטח לבנון מאשר משטח רצועת עזה.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 363 חיילים וקצינים. 239 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. גורמי חמאס ממשיכים להאשים את ישראל בטרפוד כל הסדר בנושא החטופים ומדגישים, כי קיים הבדל בין חטופים אזרחים לבין חיילים שיוחלפו תמורת אסירים המוערכים על ידם בכ-9,000.
  • רצועת עזה: ברצועה ממשיכים להתריע על מצב בתי החולים. צה”ל פתח מעבר בטוח ליציאת אזרחים מבתי החולים ונמצא בקשר ישיר עם מנהלי בתי החולים. ניסיון צה”ל להעביר דלק לבית החולים אלשפאא’ נתקל בסירוב, ככל הנראה בלחץ חמאס. במקביל, מנסה חמאס להוכיח כי עדיין מצויים תושבים רבים בצפון הרצועה בניגוד לדיווחים על עזיבת מרבית התושבים את האזור.
  • חמאס: בכירי חמאס ממשיכים לטעון שישראל תוקפת בכוונה בתי חולים ברצועה וכי ניצחון חמאס קרוב. ניכרת אכזבה מתוצאות וועידת הפסגה הערבית אסלאמית אשר לדבריהם נעדרו ממנה החלטות, צעדים ומנגנונים אקטיביים ומיידיים להפסקת המלחמה. הם רואים בחיוב את ההחלטה בדבר העברת סיוע מיידי לרצועה.
  • גזרה צפונית: ביממה האחרונה ניכרה “עליית מדרגה” בפעילות חזבאללה בגבול הצפון שכללה ירי נ”ט ומרגמות. כמו כן שוגרו 15 רקטות לאזור מפרץ חיפה שעל שיגורן קיבלה אחריות הזרוע הצבאית של חמאס. 22 בני אדם נפצעו באירועים, אחד הפצועים נפטר מפצעיו. ב-13 בנובמבר 2023 חודשה הפעילות. בשעות הצהריים שוגר מטח רקטות נוסף לעבר צפון המדינה.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול. בחברון נתפסה סדנא לייצור אמצעי לחימה.
  • איראן: מפקד זרוע האוויר והחלל במשמרות המהפכה ציין, כי המלחמה כבר התרחבה, לבנון מעורבת בה וייתכן שהיקף העימותים יגדל אף יותר וכי איראן מוכנה לכל מצב.
  • אירופה: ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, קרא לחמאס לשחרר באופן מיידי את כלל החטופים ללא תנאים, וגינה את השימוש שעושה חמאס בבתי חולים ובאזרחים כמגן אנושי. הוא גם הדגיש כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה וקרא לה להפסיק את האש ולאפשר פתיחת מסדרונות הומניטריים. חמאס גינתה את דבריו.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל בשטח
  • פעילות קרקעית משולבת: הפעילות הקרקעית ברצועת עזה נמשכת בעיקר בעיר עזה ובצפון הרצועה, בדגש על אזור מחנה הפליטים שאטי. בפעילות משותפת של הכוחות ויחידות המודיעין הובאו כעשרים מחבלים מרצועת עזה לחקירה בישראל. חקירתם תסייע לקבלת מודיעין עדכני מהשטח שיסייע למאמצי המלחמה והמשך התמרון. בפעילות באזור שבין בית חאנון לג’באליא הושמדו תשתיות טרור ביניהם משגרים ארוכי טווח שהיו מכוונים לכיוון ישראל, עמדות שיגור נ”ט, פירי מנהרות ועמדות תצפית (דובר צה”ל, 12 בנובמבר 2023).
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)    פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (אתר צה”ל, 13 בנובמבר 2023)
  • כבימים קודמים, חשפו כוחות צה”ל במהלך הפעילות תשתיות טרור רבות שמוקמו במוסדות אזרחיים ביניהם בתי ספר, אוניברסיטאות, מסגדים ובתי פעילים. בין היתר נחשפו תשתיות טרור באוניברסיטת אלקדס ובמסגד אבו בכר, אחד המסגדים המרכזיים בעיר עזה. בפשיטה שערכו הכוחות על ביתו של פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין איתרו הכוחות אמצעי לחימה רבים שהוסתרו בחדר הילדים (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).
אמצעי לחימה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי 
(אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)
     אמצעי לחימה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי 
(אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)
אמצעי לחימה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי
(אתר דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023)
משגר רקטות ופיר מנהרה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי 
(אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)
    משגר רקטות ופיר מנהרה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי 
(אתר דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023)
משגר רקטות ופיר מנהרה שאותרו בפעילות הכוחות במחנה הפליטים שאטי
(אתר דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023)
  • פעילות אווירית: במקביל לסיוע לכוחות הקרקעיים המשיכו כלי טיס של חיל האוויר לבצע תקיפות נגד יעדי טרור ברצועה.

  מאז תחילת הלחימה הקרקעית, ביצעו כלי טיס של חיל האוויר והכוחות הקרקעיים 4,300 תקיפות. בין היעדים שהותקפו, מאות עמדות שיגור נ”ט, כ-300 פירי מנהרות, כ-3,000 תשתיות טרור מתוכן יותר ממאה מבנים ממולכדים ומאות חמ”לים ומטרות פיקוד ושליטה של חמאס (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).

תקיפת סירות דיג בחוף הים של נציראת (מרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023).     תקיפת חיל האוויר בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023)
מימין: תקיפת סירות דיג בחוף הים של נציראת (מרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023). משמאל: תקיפת חיל האוויר בח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023)
תגובות לפעילות צה”ל
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי ככל שהלחימה תגבר, צה”ל יתפרק עוד יותר. הוא ציין שישראל לעולם לא תשיג ניצחון וכי היא התמודדה רק עם 10% מהכוח הצבאי של הפלסטינים. אסטרטגיית הלחימה הבסיסית של ישראל היא פינוי רצועת עזה, ותוכנית זו אינה חדשה, ובגלל מתקפת חמאס, היא נאלצה לדחות את התוכנית שלה לפני שלושה חודשים. הוא הדגיש כי “מבול אלאקצא” הוא התלקחות, וכי הגדה המערבית והשטחים הפכו ל”כדור אש” נוכח הדיכוי. ברהום הדגיש כי הם לא יעזבו את עזה למרות “מעשי הטבח הישראליים” והוסיף כי הניסיונות הנוראיים לאלץ את האוכלוסייה להגר לא היו אפקטיביים (אתר Türkiye Newspaper, 13 בנובמבר 2023).
שיגור רקטות
  • מאז כניסת הכוחות הקרקעיים לרצועה ניכרת ירידה משמעותית בכמות השיגורים. יש לציין שביממה האחרונה, שוגרו יותר רקטות משטח לבנון מאשר משטח רצועת עזה. ב-13 בנובמבר 2023 בשעות הצהרים שוגר מטח רקטות נוסף בצפון המדינה עד למפרץ חיפה.
  • סה”כ שוגרו מאז תחילת המלחמה מרצועת עזה כ-9,500 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. ביום הראשון של המלחמה שוגרו מעל ל-3,000 רקטות. כ-12% מהם היו שיגורים כושלים שנפלו בשטח הרצועה ובים. מערך ההגנה האווירית יירט כ-2,000 שיגורים ועשרות כלי טיס בלתי מאוישים שניסו לחדור לשטח ישראל (דובר צה”ל, 1110 בנובמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 363 מהם חיילים וקצינים. 239 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 , 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים שוחררו.
סוגיית החטופים
  • זאהר ג’בארין, האחראי על תיק האסירים בחמאס, אמר בתגובה לשיח אודות השעיית השיחות לשחרור החטופים, כי הדבר לא נכון וכי חמאס פתוחה לסגירת הסכם אם יהיו בשטח תנאים ביטחוניים מתאימים לכך. הוא ציין שממשלת ישראל היא זו שמכשילה את השלמת ההסכם לשחרור החטופים או חילופי שבויים, למרות התקדמות השיחות, בתיווך גורמים אזוריים, במספר הזדמנויות (סוכנות Xinhua, 12 בנובמבר 2023).
  • בראיון שהעניק אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, בנושא המשא ומתן בנושא החטופים, אמר כי עמדת חמאס היתה ברורה מההתחלה, ולפיה יש חטופים מקרב חיילי צה”ל, וכדי שישוחררו, על ישראל לשחרר את האסירים הפלסטינים. לדבריו, מספר האסירים עמד על 5,700 לפני “מבול אלאקצא”, וכעת מספרם עלה לכ-9,000 אסירים.
  • אשר לחטופים האזרחים ובעלי האזרחויות הזרות, ציין כי ישנם מאמצים ומגעים כדי להסדיר את מצבם ואת שחרורם, אך עד כה הצד הישראלי מטרפד אותם כל אימת שמתקרבים לתוצאה. חמדאן הדגיש כי שחרור החטופים הוא עניין הומניטרי, והוא צריך להיעשות בשני הכיוונים, כלומר, הכנסת סיוע רפואי, מזון, ודלק והפסקת התוקפנות כדי שהאנשים הנוגעים בדבר יוכלו לנוע בחופשיות ולקבץ את החטופים ולמסור אותם לגורמים הנוגעים בדבר. חמדאן הוסיף כי הצד הישראלי מנסה להפעיל לחץ פסיכולוגי עליהם ועל המתווכים, וגם מנסה להרוויח זמן כדי לרצות את הציבור הישראלי הזועם על הטיפול של נתניהו וממשלתו בנושא זה. (אתר ערוץ אלג’זירה, 12 בנובמבר 2023).
  • משיר אל מצרי, בכיר חמאס, הצהיר באתר ספוטניק בערבית ב-10 בנובמבר 2023 כי הסכם לחילופי שבויים עם ישראל קרוב אך הוא טורפד על ידי ישראל לאחר שהיא לא הסכימה לדרישת חמאס לפיה מנהיגי התנועה יוכלו לעזוב את רצועת עזה מבלי שיפגעו בהם. יצוין כי הדיווח צוטט במקורות נוספים אך נמחק מאתר ספוטניק (חשבון X @_G4Z4, 11 בנובמבר 2023; אתר צחאפה אלערב, 10 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (של חמאס) דיווחה (נכון ל-12 בנובמבר 2023, שעה 19:30), כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 11,180 ומספר הפצועים הוא 28,200 (לשכת ההסברה הממשלתית בעזה, 12 בנובמבר 2023). נראה שלאחרונה פרסום מספר ההרוגים, המתעדכן מידי יום, עבר לאחריות לשכת ההסברה הממשלתית במקום משרד הבריאות.
המצב ברצועה
  • על רקע המחסור בדלק בבית החולים אלשפאא’, תאמו כוחות צה”ל העברת סולר לבית החולים. כוח צה”ל הגיע סמוך לבית החולים והניח 300 ליטר סולר, שנועד למטרות רפואיות דחופות. אולם, בבית החולים סרבו להצעה והדלק לא נלקח. לצה”ל הגיעו עדויות כי היו אלה גורמים בחמאס שמנעו מבית החולים מלקבל את הדלק. בידי צה”ל הקלטה של שיחה בין קצין צה”ל לבין גורם בכיר במערכת הבריאות בעזה, בה הוא מספר כי יוסף אבו ריש, מנכ”ל משרד הבריאות בממשל חמאס, אוסר עליהם לקבל את הדלק (דובר צה”ל, 12 בנובמבר 2023).
העברת סולר לבית החולים (אתר צה"ל, 12 בנובמבר 2023)     העברת סולר לבית החולים (אתר צה"ל, 12 בנובמבר 2023)
העברת סולר לבית החולים (אתר צה”ל, 12 בנובמבר 2023)
  • בחמאס ציינו בתגובה, כי הם אינם צד בהנהלת בית החולים אלשפאא’ והם אינם חלק מתהליך קבלת ההחלטות של ההנהלה. לדבריהם, ישראל משתמשת בסבלם של ילדים ופצועים בבתי חולים “כתעמולת שווא כדי לייפות את פניו המכוערות ולטשטש את הפשעים שלו נגד האנושות” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 12 בנובמבר 2023).
  • בצל הטענות של חמאס וגורמים רפואיים בעזה על השבתה מלאה של כל השירותים הרפואיים בבית החולים אלשפאא’ בשל מחסור בדלק, פרסם כתב אלקדס אלערבי בעזה כתבה בה תאר את המצב הקשה והעומס הרב בבית החולים. בתמונה מבית החולים, שצורפה לכתבה ניתן לראות בברור את התאורה דולקת (אלקדס אלערבי, 12 בנובמבר 2023).
תאורה וחשמל בבית החולים אלשפאא' בעזה (אלקדס אלערבי, 12 בנובמבר 2023)
תאורה וחשמל בבית החולים אלשפאא’ בעזה (אלקדס אלערבי, 12 בנובמבר 2023)
  • מנהל בית החולים כמאל עדואן בבית חאנון, דיווח כי בית החולים הפסיק לפעול משום שאין לו חשמל. הוא גם ציין, כי 5,000 תושבים חוסים בבית החולים ואינם יכולים לצאת. בסרטון ניתן לראות כי כוחות צה”ל נמצאים בכניסה לבית החולים. בנוסף, ניתן גם לראות כי באחת הקומות יש חשמל בבית החולים (ערוץ אלע’ד, 13 בנובמבר 2023).
שימוש בשמן בישול להפעלת הגנרטור בבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה
 (חשבון X של שהאב, 13 בנובמבר 2023)
     שימוש בשמן בישול להפעלת הגנרטור בבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה
 (חשבון X של שהאב, 13 בנובמבר 2023)
שימוש בשמן בישול להפעלת הגנרטור בבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה
(חשבון X של שהאב, 13 בנובמבר 2023)
  • בכלי התקשורת הפלסטינים דווח, כי בית החולים הירדני, הממוקם בשכונת תל אלהוא במערב העיר עזה, סגר את שעריו והוא מסרב לקלוט תושבים המבקשים מחסה (חשבון X של QUDSN, 12 בנובמבר 2023).
בית החולים הירדני שסגר את שעריו (חשבון X של QUDSN, 12 בנובמבר 2023)     בית החולים הירדני שסגר את שעריו (חשבון X של QUDSN, 12 בנובמבר 2023)    בית החולים הירדני שסגר את שעריו (חשבון X של QUDSN, 12 בנובמבר 2023)
בית החולים הירדני שסגר את שעריו (חשבון X של QUDSN, 12 בנובמבר 2023)
  • בתגובה לפרסומי צה”ל, ובמסגרת המאבק על התודעה, מפרסמים אתרי חמאס סרטונים הסותרים את דיווחי צה”ל לפיהם אזור צפון הרצועה התרוקן מתושבים. במסגרת זו, מתפרסמות תמונות מהשוק המרכזי בג’באליא בו מתועדת תנועה ערה של תושבים (פאלאינפו, 12 בנובמבר 2023). כמו כן לטענתם עדיין שוהים אזרחים בבתי הספר של אונר”א. יצוין כי לא ברור מתי צולמו התמונות (ופא, 12 בנובמבר 2023).
תנועה ערה של תושבים נעים בשוק ג'באליא (פאלאינפו, 12 בנובמבר 2023).      תושבים שוהים בבית ספר של אונר"א בג'באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023)
מימין: תנועה ערה של תושבים נעים בשוק ג’באליא (פאלאינפו, 12 בנובמבר 2023). משמאל: תושבים שוהים בבית ספר של אונר”א בג’באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023)
  •  נראה שלמרות תקיפות מהאוויר, בח’אן יונס עדיין שורר שקט יחסי.
תושבים בח'אן יונס יונס קונים בסופרמרקט (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023).    תושבים מצפון הרצועה מגיעים לח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023)
מימין: תושבים בח’אן יונס יונס קונים בסופרמרקט (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023). משמאל: תושבים מצפון הרצועה מגיעים לח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 12 בנובמבר 2023)
סיוע לרצועה
  • רשת אלמיאדין דיווחה מפי “מקורות מדיניים”, כי בעקבות התנגדות מצד ישראל, מצרים “סירבה בנימוס” להעביר סיוע הומניטרי מאיראן לרצועה. צוין שנשיא איראן, אבראהים רא’יסי, העלה את הסוגיה פעם נוספת במהלך פגישתו עם נשיא מצרים, עבד אלפתאח אלסיסי, במהלך פגישה שערכו בשולי כינוס הפסגה ריאצ’ (אלמיאדין, 13 בנובמבר 2023).
  • ספינת סיוע המיועדת לרצועה הגיעה מתורכיה לנמל אלעריש שבמצרים כשעל סיפונה כ-500 טון ציוד הכולל תרופות, מכשור רפואי ואמבולנסים (סוכנות הידיעות אנטוליה, 13 בנובמבר 2023).
חמאס
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, ערך מסיבת עיתונאים בבירות בה התייחס למספר נושאים (PALINFO, 12 בנובמבר 2023):
    • בתי החולים: ישראל תוקפת את בתי החולים בעיר עזה ובצפון הרצועה מבלי להרתע. אם בעבר היא ניסתה להסתיר ולהתחמק מאחריות, היום היא מציבה את בתי החולים כמטרות ישירות ותוקפת אותם. הוא הצדיע לרופאים ולצוות הרפואי בבית החולים אלשפאא’ ובכל בתי החולים על החלטתם לסרב לעזוב את עבודתם למרות התקיפות והטיל את האחריות ל”טבח” בתי החולים על כל מי ששתק או נמנע מלפעול כדי לעצור או למנוע אותו. הוא גם הטיל על הממשל האמריקני, ובפרט הנשיא ביידן, את האחריות העיקרית ל”פשע הזה”, המבוצע באמצעי לחימה מתוצרת ארה”ב וזוכה לתמיכה מוחלטת שלה.
    • מצב צה”ל: צה”ל סופג מהלומות כואבות מסביב לשעון, ועל כל מטר שהוא מתקדם הוא משלם מחיר כבד במונחים של הרוגים ופצועים ואובדן כלים משוריינים. ככל שצה”ל מתרחב לרחובות ולסמטאות, כך הוא נותן ל”התנגדות” אפשרות להתנפל על חייליו, ואלה שלא נהרגים בשטח מפגיעת כדורים של פעילי גדודי קסאם, נשרפים ונחנקים בתוך טנקי המרכבה 4.
    • ניצחון חמאס: שב והדגיש כי עזה תהיה “בית קברות” לישראל וחייליה. מנהיגי ישראל מנסים לשווא ללכוד בראשם תמונה של ניצחון מדומה, שכן ככל שהמערכה נמשכת, הם יצאו ממנה מובסים.
    • הפסגה הערבית אסלאמית: הביע אכזבה מהודעת הסיכום של כינוס הפסגה, שכן לדבריו, נעדרו ממנה החלטות, צעדים ומנגנונים אקטיביים ומיידיים להפסקת המלחמה. חמאס ציפתה מ”האחים” הערבים והמוסלמים להפעיל את קלפי הכוח המדיני והכלכלי שלהם כדי ללחוץ על ארה”ב להפסיק לאלתר את התוקפנות. עם זאת, החלטת הפסגה לשבור את המצור על רצועת עזה, ולכפות הכנסת סיוע, סיוע רפואי, ודלק באופן מיידי, היא בכיוון הנכון. הפלסטינים מצפים ליישום דחוף של ההחלטה באמצעות פתיחת המעברים והמסדרונות ההומניטריים באופן קבוע ורציף, והתייצבות לצד מצרים כדי לדחות כל הגבלה או מנגנוני עבודה המעכבים את זרימת הסיוע לתושבי עזה.
  • פרטים על מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר: במסגרת כתבה ב- The Washington Post, טען באסם נעים, בכיר חמאס, בראיון, כי חמאס התכוננה מראש לתגובה ישראלית חמורה. הוא ציין אירועים שקרו לאחרונה, כמו התקפות של מתיישבים יהודים נגד פלסטינים ביהודה ושומרון ו”הסתערות מתנחלים” על מסגד אלאקצא, כאירועים שמלבים את הזעם הפלסטיני. נעים הוסיף, כי הם ידעו שתהיה תגובה אלימה למתקפה. אבל, הם בחרו בדרך זו בזמן שלא היו להם אפשרויות אחרות. לדברי נעים, עמדתה הבלתי מעורערת של חמאס בנוגע להשבת כל האדמות הפלסטיניות הייתה צריכה להבהיר את כוונותיה. חמאס פעלה מתוך אמונה שמוחקים את הפלסטינים, שהעניין הפלסטיני נמחק. הוא ציין כי הם הזהירו, אמרו שמשהו מגיע, וציינו שלא צריך להמר על השתיקה של הפלסטינים. אבל אף אחד לא הקשיב. הם רואים במתקפה מעשה של הגנה. בציינו “אני נצור  בכלא, וניסיתי לצאת מהכלא” (The Washington Post, 12 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • במהלך היממה האחרונה ניכרה “עליית מדרגה” בפעילות חזבאללה בגבול הצפון. להלן אירועים מרכזיים (דובר צה”ל, 12, 13 בנובמבר 2023):
    • ב-13 בנובמבר 2023 בשעות הצהרים שוגר מטח לרקטות לעבר צפון ישראל.
    • ב-13 בנובמבר 2033 בשעות הבוקר, זוהו שני שיגורי מרגמות משטח לבנון שחצו לשטח ישראל ונפלו בשטח פתוח. מאוחר יותר שוגר טיל נ”ט לעבר מרחב נטועה. כוחות צה”ל הגיבו בירי ארטילרי לעבר מקורות הירי (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).
    • ב-12 בנובמבר 2023 בשעות אחר הצהרים זוהו כ-15 שיגורים משטח לבנון לעבר שטח ישראל. הרקטות הגיעו לאזור מפרץ חיפה. ארבעה שיגורים יורטו בהצלחה, השאר נפלו בשטחים פתוחים. הזרוע הצבאית של חמאס, בלבנון, קיבלה אחריות על שיגור רקטות לעבר צפון חיפה, שלומי ונהריה בתגובה “למעשי הטבח ותוקפנות הכיבוש בעזה “(ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 12 בנובמבר 2023). כוחות צה״ל תקפו את מקורות השיגור בשטח לבנון בארטילריה.
    • ב-12 בנובמבר 2023 שוגרו מספר פצצות מרגמה לעבר אזור מנרה. שבעה חיילים נפצעו באורח קל.
    • בשעות הצהרים בוצע ירי נ”ט לעבר דוב”ב. מספר אזרחים, עובדי חברת חשמל נפצעו, אחד מהם באורח אנוש, ונפטר לאחר מכן. בתגובה, תקפו כוחות צה”ל בשטח לבנון את חוליית השיגור. כמו כן תקפו שתי חוליות ששיגרו פצצות מרגמה במרחב מנרה ןיראון.
תקיפת חוליית שיגור הנ"ט לעבר דוב"ב (אתר צה"ל, 12 בנובמבר 2023)
תקיפת חוליית שיגור הנ”ט לעבר דוב”ב (אתר צה”ל, 12 בנובמבר 2023)
  • על כל האירועים למעט שיגור הרקטות קיבל חזבאללה אחריות. בתגובה לאירועים, מטוסי קרב וכלי טיס של צה”ל תקפו מטרות של חזבאללה, בהן מתחם צבאי בו היה מחסן אמצעי לחימה ותשתית צבאית. כמו כן תקפו חוליית מחבלים חמושה שזוהתה בשטח לבנון (דובר צה”ל, 12 בנובמבר 2023).
תקיפת מטרות חזבאללה (אתר צה"ל, 12 בנובמבר 2023)    תקיפת מטרות חזבאללה (אתר צה"ל, 12 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות חזבאללה (אתר צה”ל, 12 בנובמבר 2023)
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה הודיע על מותו של ג’ואד חסאם אלבזאל, המכונה עלי אלהאדי, מהעיירה אלבזאליה (Al-Bizaliyah) בבקעת הלבנון. צוין כי הוא נהרג כ”שהיד בדרך לירושלים” מבלי לנקוב במועד או מיקום האירוע (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 12 בנובמבר 2023).

הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 12 בנובמבר 2023)
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 12 בנובמבר 2023)

חזבאללה
  • בתגובה לפרסום ראיון באתר הטיימס הבריטי ב-11 בנובמבר 2023 שנערך עם בכיר צבאי בחזבאללה בו נאמר שאם חזבאללה ירגיש שיש סיכוי של50% שחמאס יושמד הם יצאו למלחמה נגד ישראל, הכחישה מחלקת קשרי המדיה של הארגון, את קיומו של הריאיון וציינה, כי זו התנהגות בלתי מקצועית ומדובר בהתדרדרות מוסרית של כלי תקשורת מערביים בכלל ואתר החדשות הזה בפרט (אלמיאדין, 12 בנובמבר 2023).
פלסטינים
  • עלי ברכה, בכיר חמאס, קרא לארגונים הפלסטיניים בלבנון להקים זרועות צבאיות במחנות הפליטים כדי להתכונן “למלחמת השחרור והשיבה”. ברכה ציין כי הוא אינו אומר לזרועות הצבאיות לצאת להילחם עכשיו, אך עליהן להתכונן למלחמה לשחרור ושיבה לפלסטין בעוד כשנה או שנתיים (אלנשרה, 12 בנובמבר 2023).
יוניפי”ל
  • נדראה טננטי, דובר יוניפי”ל, דיווח כי זמן קצר לאחר חצות, אנשי צוות יוניפי”ל נתקלו בירי באזור אלקוזח (כשלושה ק”מ צפונית מזרחית לשתולה) וכי חייל נפצע. הוא ציין כי מקור הירי אינו ידוע וכי נפתחה חקירה בנושא. הוא הדגיש, שכל פגיעה באזורים בקרבת מוצבי יוניפי”ל וכל שימוש במוצבים של הכוח לביצוע תקיפות לעבר שטח ישראל אינם מקובלים. הוא הזכיר לצדדים את חובתם להגן על פעילי הכוח ולהימנע מפגיעה באזרחים או באנשי או”ם ( ערוץ הטלגרם של יוניפי”ל, 12 בנובמבר 2023).
צבא לבנון
  • דווח כי הסיוע הכלכלי שארה”ב מעניקה לצבא לבנון לתשלום משכורות, בעקבות המשבר הפיננסי במדינה צפוי לפוג בסוף החודש הנוכחי (נובמבר 2023). מקור דיפלומטי מערבי מסר, כי ארה”ב לא צפויה להעביר כספים נוספים כדי לתמוך במשכורות של חיילי צבא לבנון, אך היא תמשיך להעניק סיוע לצבא. צוין, כי משנת 2006 העבירה ארה”ב סיוע של למעלה משלושה מיליארד דולר לצבא לבנון. 180 מיליון דולר מסכום זה הועברו בשנת 2023 ומרביתם עבור תחזוקת כלי רכב צבאיים ולרכש ציוד (אלשרק אלאוסט, 11 בנובמבר 2023).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, מסר כי לבנון אינה מעוניינת במלחמה, וכי היא לא תנקוט שום צעד שעלול להצית מלחמות נוספות באזור. לדבריו, חזבאללה פועל בפטריוטיות והוא סומך על שיקול הדעת שלו. עוד ציין כי הם הכינו תכנית חירום לשלושה חודשים במקרה שתפרוץ מלחמה כלשהי בלבנון (אלג’זירה, 12 בנובמבר 2023).
  • משלחת אופוזיציה לבנונית נועדה עם נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר, ודנה עימו בסכנה העומדת בפני צבא לבנון. נציגי האופוזיציה ביקשו לדחות את פיטוריו של מפקד צבא לבנון, ג’וזף עון, בשנה. סאמי אלג’מיל, יו”ר מפלגת הפלנגות, אשר נכח בפגישה, מסר כי אמנם הם חלוקים בדעותיהם אבל הצבא הוא בבחינת קונצנזוס, והוא נמצא מחוץ למריבות וחילוקי דעות פוליטיים. לדבריו, אין אפשרות אחרת אלא לדחות בשנה את פיטוריו של מפקד הצבא עד לבחירת נשיא. הוא ציין כי ראש הממשלה מיקאתי גם חושב כך אך הוא אינו פועל לבדו בממשלה (אלנשרה, 12 בנובמבר 2023).
סוריה
  • דווח, כי במהלך אוקטובר 2023 הגיעו למעלה מ-700 לוחמי כוחות אלנח’בה (כוחות לוחמי עילית), הכוללים לוחמים שאומנו על-ידי חזבאללה ומשמרות המהפכה האיראנים, לאזורים מסביב לרמת הגולן ובקרבתו, במרחב הכפרי של קניטרה, המרחב הכפרי שממערב לדמשק וחלקים מהמרחב הכפרי שממערב לדרעא. כוחות אלו, כוללים לוחמי מיליציית “ההתנגדות הסורית לשחרור הגולן” (אלמקאומה אלסוריה לתחריר אלג’ולאן)[1] ולוחמים סורים, עיראקים, פלסטינים וממדינות נוספות. צוין, כי הם הגיעו במספר פעימות וללא תיאום עם פיקוד צבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 12 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית
פעילות סיכול ומנע
  • ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון ביהודה ושומרון 36 מבוקשים מהם 14 פעילי חמאס. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו מעל כ-1,650 מבוקשים כאשר כ-950 הינם פעילי חמאס (אתר דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023). להלן אירועים מרכזיים :
    • ב-13 בנובמבר 2023 פעלו כוחות צה”ל בחברון וביטא (דרומית לחברון) ואטמו את משרדי אגודת הצדקה האסלאמית של חמאס, החרימו כספים וציוד מחשבים (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023). במהלך הפעילות בחברון דיווחו הפלסטינים על פלסטיני, נהג מונית שנהרג מירי הכוחות (מען, 13 בנובמבר 2023). האירוע נמצא בבדיקת צה”ל (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).
    • בפעילות כוחות צה”ל בשכם הוחרמו חומרי הסתה מבית דפוס (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).
אטימת מבנה אגודת הצדקה האסלאמית של חמאס בחברון (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בנובמבר 2023).      חומרי הסתה שהוחרמו מבית דפוס בשכם (דובר צה"ל, 13 בנובמבר 2023).
מימין: אטימת מבנה אגודת הצדקה האסלאמית של חמאס בחברון (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בנובמבר 2023). משמאל: חומרי הסתה שהוחרמו מבית דפוס בשכם (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2023).
    • בפעילות הכוחות בחברון אותרה מחרטה שכללה ארבע מכונות ליצור אמצעי לחימה (אתר צה”ל, 12 בנובמבר 2023) (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 12 בנובמבר 2023).
המחרטה שנמצאה (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 12 בנובמבר 2023)     המחרטה שנמצאה (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 12 בנובמבר 2023)
המחרטה שנמצאה (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 12 בנובמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, הדגיש, כי הרצועה היא חלק בלתי ניתן להפרדה מהשטחים הפלסטיניים אשר נמצאים בשליטת אש”ף וכי ניסיונות ישראל לנתק את הרצועה יסתיימו בכישלון (ופא, 12 בנובמבר 2023).
  • בדברים שאמר מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, בפתח ישיבת הממשלה השבועית ציין, כי הם עושים כל מה שבאפשרותם כדי להציל את תושבי רצועת עזה, להפסיק את המלחמה ולאפשר את הכנסת הסיוע לרצועה. אשתיה הדגיש, כי הם דוחים את הקמת מחנות האוהלים הזמניים והם דורשים את חזרת התושבים לבתיהם, זאת משום שמניסיונם כל דבר זמני הוא קבוע. בנוסף, קרא אשתיה לאו”ם ולאיחוד האירופי להעביר סיוע לתושבי הרצועה ולפתוח מעברי סיוע נוספים מלבד מעבר רפיח. באשר להחלטת ישראל לקזז מכספי הסילוקין את המימון השנתי של הרשות לרצועה, ציין אשתיה, כי מתקיימים מאמצים ולחצים בינלאומיים נגד ישראל לשחרר כספים אלה. אשתיה ציין גם את מדיניות ראש ממשלת ישראל המתנגד לחזרת הרשות לעזה בהדגישו כי עזה היא חלק בלתי נפרד מהרשות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 13 בנובמבר 2023).
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ הפלסטיני, נשא נאום בוועידה הכללית של אונסק”ו המתקיימת בפריז. הוא קרא לנקוט בצעדים אקטיביים להגנה על הפלסטינים ומורשתם ולשלוח משלחת מעקב של הארגון לעזה, ירושלים ויתר המקומות. למועצה המבצעת קרא לבקר בשטחים הפלסטינים כדי לראות מקרוב את פעולות ישראל נגדם (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 13 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • אמיר-עלי חאג’יזאדה, מפקד זרוע האוויר והחלל במשמרות המהפכה, אמר בכנס בטהראן, כי סוגיית עזה הפכה כיום לסוגיה עולמית וכי כל עמי העולם מבינים את עומק “פשעי המשטר הציוני”. הוא ציין, כי ניצחון הלוחמים הפלסטינים הוא “ניצחון אסטרטגי גדול”, שלא ניתן להרוס אותו באמצעים טקטיים, במעשי פשע וברצח ילדים. בהתייחסו לתגובת איראן לאפשרות של הרחבת המלחמה ללבנון ולחזבאללה, אמר חאג’יזאדה, כי המלחמה כבר התרחבה וכי לבנון מעורבת בה וייתכן שהיקף העימותים יגדל אף יותר. לדבריו, העתיד אינו ברור, אך איראן מוכנה לכל מצב. הוא הוסיף, כי ארצות הברית אינה מאיימת על איראן וכי כל המסרים האמריקאים לאיראן הועברו כבקשות ולא כאיומים (תסנים, 13 בנובמבר 2023). 
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי איראן ממשיכה בפעילות דיפלומטית ברמה האזורית והבינלאומית כדי להביא להפסקת התקיפות הישראליות בעזה ולהעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. בהתייחסו לכינוס הפסגה הערבית-אסלאמית בריאצ’, אמר כנעאני, כי כינוס הפסגה היה הצלחה והחלטותיה היו חזקות, אך העם הפלסטיני מצפה מהמדינות המוסלמיות לנקוט בצעדים מעשיים. הוא הוסיף, כי איראן אינה מסתירה את תמיכתה ב”קבוצות ההתנגדות” באזור והיא תמשיך לספק להן תמיכה רוחנית ופוליטית. לדבריו, “מבול אלאקצא” הוכיח, של”התנגדות” יש היכולת והעוצמה לתכנן, להחליט ולבצע פעולות ולהגן על עצמה מפני “המשטר הציוני”. הוא ציין, כי “קבוצות ההתנגדות” אינן מקבלות הנחיות מאיראן וכי הן פועלות על בסיס האינטרסים שלהן ושל עמן. עוד אמר כנעאני, כי עמדתה של איראן היא שהפתרון היחיד לבעיית פלסטין הוא הקמת מדינה פלסטינית אחת מהים לנהר. בהתייחסו לאפשרות להרחבת המלחמה, אמר דובר משרד החוץ, כי המשך התמיכה האמריקאית ב”פשעי המשטר הציוני” והתנגדותה לכינון הפסקת אש עלולה להביא להרחבת המערכה לחזיתות נוספות מצד “ההתנגדות” (פארס, 13 בנובמבר 2023).
פעילות מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • נמשכו התקיפות נגד בסיסי צבא ארה”ב בעיראק ובסוריה, בעיקר באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. במהלך היממה האחרונה קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על תקיפת בסיס באזור גרין וילג’ בסוריה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 13 בנובמבר 2023). כמו כן דווח כי כתוצאה מפגיעת טילי גראד בבסיס קוניקו במזרח סוריה נהרגו ארבעה חיילים אמריקנים (אלמיאדין, 13 בנובמבר 2023).
  • לויד אוסטין, שר ההגנה האמריקני, מסר כי בתגובה לתקיפות נגד אמריקנים בסוריה ובעיראק, תקף צבא ארה”ב מטרות של משמרות המהפכה ושל שלוחות איראניות. בין האתרים שהותקפו מתקני אימון ובית מבטחים (רויטרס, 12 בנובמבר 2023). דווח שהאתרים שהותקפו היו באזור שבין אלבוכמאל לדיר אלזור במזרח סוריה. עוד דווח כי חייל סורי נהרג ואחר נפצע (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 13 בנובמבר 2023).
הזירה הבינערבית
קטר
  • תמים בן חמד, אמיר קטר שוחח בטלפון עם נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן. בשיחה הדגיש האמיר את הצורך בהפסקת אש מיידית, במאמצים לשחרור השבויים, בעצירת שפיכות הדמים, בהגנה על האזרחים ובפתיחת מעבר רפיח באופן מלא (אלג’זירה, 12 בנובמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
האיחוד האירופי
  • ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, קרא לחמאס לשחרר באופן מיידי את כלל החטופים ללא תנאים. כמו כן הוא קרא ולישראל לשמור על איפוק, להפסיק את האש ולאפשר פתיחת מסדרונות הומניטריים, לרבות דרך הים. בורל הדגיש שלישראל יש את הזכות המלאה להגן על עצמה בהתאם לחוק הבינלאומי וכי הוא מגנה את השימוש שעושה חמאס בבתי חולים ובאזרחים כמגן אנושי (אתר האיחוד האירופי, 12 בנובמבר 2023).
  • חמאס פירסמה הודעה בה דחתה את דבריו של בורל, לפיהם חמאס עושה שימוש בבתי חולים ובאזרחים כמגן אנושי, והדגישה כי מדובר בעיוות העובדות על ידי כניעה לנרטיב השקרי של ישראל, וכי יש בדבריו גיבוי לישראל לבצע עוד “מעשי טבח” נגד אזרחים חסרי מגן. היא קראה לו לחזור בו מייד מדבריו (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 13 בנובמבר 2023).
גרמניה
  • אולף שולץ, קנצלר גרמניה, מסר כי על רקע הקריאות ברחבי העולם לעצירת הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, הוא דווקא מתנגד להפסקת אש מיידית, מאחר וזו תוביל לכך שישראל תאפשר לחמאס להתארגן ולהתחמש מחדש (סוכנות הידיעות הצרפתית, 12 בנובמבר 2023).

[1] מיליציה הפועלת בחסות חזבאללה. ראו דיווח על מיליציה זו באפריל 2023: ב-24 באפריל 2023 בוצע ירי ארטילרי של יותר מעשרים פגזים לעבר עמדה שהייתה מאוישת על-ידי פעילי מיליציית “ההתנגדות הסורית לשחרור הגולן” במרחב קניטרה, בקרבת גבול ישראל. העמדה הוקמה על-ידי חזבאללה והייתה כפופה לוה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 24 באפריל 2023). ↑