מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-20 בנובמבר 2023, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)

פיר המנהרה בשטח בית החולים (אתר דובר צה

פיר המנהרה בשטח בית החולים (אתר דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2023)

חטוף מובל על ידי מחבלי חמאס לבית החולים.

חטוף מובל על ידי מחבלי חמאס לבית החולים.

פעילי חמאס מחוץ לחדר אליו הובא החטוף (אתר דובר צה

פעילי חמאס מחוץ לחדר אליו הובא החטוף (אתר דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2023)

: כלי הרכב של המחבלים בכניסה לבית החולים.

: כלי הרכב של המחבלים בכניסה לבית החולים.

כלי רכב של צה

כלי רכב של צה"ל שהובא למקום (אתר דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2023)

ביקור משלחת ארגון הבריאות העולמי (WHO) בבית החולים אלשפאא' (חשבון X של QUDSN, 19 בנובמבר 2023)

ביקור משלחת ארגון הבריאות העולמי (WHO) בבית החולים אלשפאא' (חשבון X של QUDSN, 19 בנובמבר 2023)

תקיפת חיל האוויר במערב העיר רפיח (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023)

תקיפת חיל האוויר במערב העיר רפיח (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023)

הספינה החטופה (אלערביה, 19 בנובמבר 2023).

הספינה החטופה (אלערביה, 19 בנובמבר 2023).

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות קרקעית ובפעילות מהאוויר אשר התמקדה בעיקר בצפון הרצועה ובעיר עזה. גורמים פלסטינים דיווחו על פעילות צה”ל בבית החולים האינדונזי שבצפון הרצועה. במקביל, חשף דובר צה”ל פעילות טרור של חמאס בין כתלי בית החולים אלשפאא’ ובכלל זה מנהרה באורך 55 מטרים שהתוואי שלה נמצא תחת בית החולים והיא נועדה לפעילות חמאס. כמו כן חשף כי חטופים ישראלים הגיעו לבית החולים וכי אחת החטופות אף נרצחה בין כתליו. גורמי חמאס הכחישו את הדברים.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 388 חיילים וקצינים. 236 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. שתי גופות של חטופות חולצו על ידי כוחות צה”ל.
  • רצועת עזה: ירדן הכניסה לרצועת עזה ציוד לבניית בית חולים שדה שני בח’אן יונס. גורמים פלסטינים, ובכלל זה הרשות הפלסטינית, ניצלו תחקיר שפורסם בישראל[1] לפיו עלתה אפשרות שכמה ממשתתפי המסיבה ברעים נהרגו מאש כוחות ביטחון ישראלים, כדי להדהד את הנראטיב לפיו הם לא פגעו באזרחים במהלך התקיפה ב-7 באוקטובר.
  • גזרה צפונית: בלבנון נמשכו פעולות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל לאורך הגבול כולל ירי. חזבאללה דיווח על כ-15 פעולות שבוצעו. צה”ל הגיב באש ארטילרית ובתקיפות מהאוויר של יעדי חזבאללה.
  • יהודה ושומרון: בוצע ירי לעבר כלי רכב באזור סלפית. לא היו נפגעים בנפש.
  • תימן: החות’ים בתימן חטפו ספינה, לטענתם ישראלית, ושבו את אנשי הצוות שלה. לדבריהם הפעולה בוצעה כתמיכה בפלסטינים. איראן והפלסטינים שיבחו את פעולת החות’ים. שר החוץ האיראני אף ציין כי אנו עדים לשלב הראשון של הרחבת המלחמה מצד קבוצות ההתנגדות.
זירת הלחימה
פעילות צה”ל בשטח
  • פעילות קרקעית משולבת: צה”ל המשיך בפעילות הקרקעית במספר מוקדים ברצועת עזה. במהלך הפעילות, עצרו הכוחות פעילי נח׳בה, פעילי ירי רקטי, חבלה, צלפים ואנשי לוגיסטיקה. אלה נחקרו ומסרו מידע אודות מיקום מנהרות, מחסנים ואמצעי לחימה. כמו כן מסרו פרטים אודות שיטות פעולה של ארגוני הטרור, חפירת המנהרות ותהליכי גיוס. כמאה מהם הובאו להמשך חקירה בישראל ביניהם כמה פעילי נח’בה אשר ביצעו את התקיפה ב-7 באוקטובר (דובר צה”ל, 19 באוקטובר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, ציין כי ישנה הסלמה בקצב “מעשי הטבח הישראליים” בימים האחרונים. לדבריו, במטרה לעקור את הפלסטינים בכוח. הוא ציין שהעובדה שכוחות צה”ל מוצאים פירים פה ושם אינה ראיה לטענותיה, שכן חמאס לא מסתירה שהמנהרות משתרעות לאורך רחובות רצועת עזה (אתר מצראוי, 19 בנובמבר 2023).
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)       פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (אתר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (אתר צה”ל, 20 בנובמבר 2023)
בתי חולים כמרכזי טרור של חמאס
בית החולים אלשפאא’
  • דובר צה”ל חשף את ממצאי כוחות צה”ל במהלך פעילותם בבית החולים אלשפאא’ בעיר עזה, לפיהם, למרות הכחשות חמאס, שימש בית החולים אלשפאא’ כמרכז פעילות טרור. להלן מספר ממצאים (דובר צה”ל, 19 בנובמבר 2023):
  • נחשפה מנהרה בעומק עשרה מטרים ובאורך 55 מטרים שהתוואי שלה עובר מתחת לבית החולים. פיר המנהרה נחשף בשטח בית החולים. בנוגע למציאת המנהרה אמר זאהר ג’בארין, האחראי על תיק האסירים בחמאס, כי ישראל מזייפת את העובדות כשהיא טוענת לנוכחותם של שבויים ישראלים והנהגת חמאס במנהרות מתחת למרכז הרפואי אלשפאא’. הוא גם הזכיר שחמאס קראה לפני שצה”ל נכנס לבית החולים, לביקור של ועדה בינלאומית ניטרלית כדי לבדוק את המקום. כמו כן ציין עדויות של מספר רופאים ואחים סיעודיים זרים שעבדו בבית החולים, שאמרו לקהילה הבינלאומית כי אין מנהרות או לוחמים בבית החולים (אתר אלג’זירה מבאשר, 20 בנובמבר 2023).
פיר המנהרה בשטח בית החולים (אתר דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2023)
פיר המנהרה בשטח בית החולים (אתר דובר צה”ל, 19 בנובמבר 2023)
  • מספר חטופים הובאו ב-7 באוקטובר לשטח בית החולים. כמו כן נמצא שאחת החיילות שנחטפו ואשר גופתה נמצאה ע”י כוחות צה”ל והוחזרה לישראל, הובאה לבית החולים כשהיא פצועה ונרצחה בשטחו. בתגובה, אמר עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי כמו שהם ציינו כבר בעבר, הם העבירו רבים מחטופים לבתי החולים לקבלת טיפול רפואי (ערוץ הטלגרם של חמאס, 19 בנובמבר 2023).
חטוף מובל על ידי מחבלי חמאס לבית החולים.       פעילי  חמאס מחוץ לחדר אליו הובא החטוף (אתר דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2023)
מימין: חטוף מובל על ידי מחבלי חמאס לבית החולים. משמאל: פעילי חמאס מחוץ לחדר אליו הובא החטוף (אתר דובר צה”ל, 19 בנובמבר 2023)
  • בבית החולים נמצא כלי רכב דומה לכלי הרכב בו השתמשו מחבלי חמאס בתקיפה ב-7 באוקטובר, שהיה עמוס אמצעי לחימה. כמו כן הובאו למתחם בית החולים כלי רכב צבאיים של צה”ל שנלקחו על ידי המחבלים (דובר צה”ל, 19 בנובמבר 2023).
: כלי הרכב של המחבלים בכניסה לבית החולים.       כלי רכב של צה"ל שהובא למקום
 (אתר דובר צה"ל, 19 בנובמבר 2023)
מימין: כלי הרכב של המחבלים בכניסה לבית החולים. משמאל: כלי רכב של צה”ל שהובא למקום
(אתר דובר צה”ל, 19 בנובמבר 2023)
  • יצוין שב-19 בנובמבר 2023 בעת פעילות כוחות צה”ל במקום, ביקרה משלחת מטעם ארגון הבריאות העולמי (WHO) בבית החולים אלשפאא’. לטענת המשלחת, המצב במקום קשה משום שהאספקה למקום נותקה ומספר מחלקות נהרסו (חשבון X של QUDSN, 19 בנובמבר 2023).
ביקור משלחת ארגון הבריאות העולמי (WHO) בבית החולים אלשפאא' 
(חשבון X של QUDSN, 19 בנובמבר 2023)
ביקור משלחת ארגון הבריאות העולמי (WHO) בבית החולים אלשפאא’
(חשבון X של QUDSN, 19 בנובמבר 2023)
בית החולים האינדונזי
  • בכלי התקשורת דווח כי אחד ממוקדי פעילות צה”ל ביממה האחרונה הוא בית החולים האינדונזי שבצפון הרצועה. ד”ר מניר אלברש, מנכ”ל משרד הבריאות בעזה (של חמאס), עדכן כי בית החולים מכותר בטנקים וצלפים. הא ציין שבבית החולים מצויים מאתיים אנשי צוות רפואי לצד אלפי תושבים החוסים במקום ומחוצה לו (חשבון X של אלג’זירה נט, 20 בנובמבר 2023). ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה, אמר כי בעקבות תקיפות צה”ל בית החולים יצא מכלל תפקוד וכי הם מתאמים מול ארגונים בינלאומיים פינוי צוותים רפואיים וחוסים באופן בטוח (ערוץ אלע’ד, 20 בנובמבר 2023).
  • חמאס פרסמה הודעה בה גינתה פעילות צה”ל נגד בית החולים האינדונזי שגרמה לדבריו, ל-12 הרוגים ועשרות פצועים ביניהם אנשי צוות רפואי, חולים ועקורים. חמאס, קראה לקהילה הבינלאומית להתערב כדי להגן על מוסד הבריאות האחרון הפועל בצפון רצועת עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 20 בנובמבר 2023).
  • מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי, אמר, כי מדובר “בפשע ברברי וטבח מתועב”, אשר מהווה המשך הפרות המשפט הבינלאומי וההומניטרי המבוצעות ע”י כוחות צה”ל, בגיבוי ובתמיכה של ממשל ארה”ב. לדבריו, מטרת הפעילות היא לשים קץ לנוכחות פלסטינית בצפון רצועת עזה, לכבוש אותה מחדש ולספח אותה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 20 בנובמבר 2023).
טנקים של צה"ל סמוך לבית החולים האינדונזי 
 (חשבון X של חסן אצליח, 20 בנובמבר 2023)
טנקים של צה”ל סמוך לבית החולים האינדונזי
(חשבון X של חסן אצליח, 20 בנובמבר 2023)
  • פעילות אווירית: כלי טיס של חיל האוויר המשיכו לפעול בשטח הרצועה לסיכול חוליות מחבלים, לתקיפת יעדי טרור, לאיתור אמצעי לחימה וציוד צבאי. במהלך היממה האחרונה נהרגו שלושה מפקדי פלוגה של הזרוע הצבאית של חמאס.
תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)      תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)
תקיפת מטרות ברצועת עזה (אתר דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023)
תקיפת מחסן אמצעי לחימה ומחבלי חמאס (אתר דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)
תקיפת מחסן אמצעי לחימה ומחבלי חמאס (אתר דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר במערב העיר רפיח (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023)     תקיפת חיל האוויר במערב העיר רפיח (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר במערב העיר רפיח (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023)
שיגור רקטות מרצועת עזה
  • במהלך היממה האחרונה שוגרו כמה עשרות רקטות לעבר יישובי וערי עוטף עזה. לא דווח על נפגעים או על על נזק.
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 388 מהם חיילים וקצינים. 236 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 , 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים הוחזרו; ארבע שוחררו בחיים, אחת חולצה ע”י צה”ל ושתי גופות נמצאו ע”י צה”ל והובאו לשטח ישראל.
סוגיית החטופים
  • זאהר אלג’בארין, חבר הלשכה המדינית ואחראי תיק האסירים בחמאס, ציין כי לא הושג הסכם הפסקת אש וכי ישראל מעכבת את עסקת חילופי החטופים. הוא הדגיש שמהרגע הראשון הם הודיעו שמשא ומתן לא יתנהל תחת אש (פלסטין אליום, 20 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (של חמאס) דיווחה (נכון ל-19 בנובמבר 2023, שעה 19:00) כי מספר ההרוגים ברצועה הוא 13,000 ומספר הפצועים 30,000 (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה הממשלתית בעזה, 19 בנובמבר 2023).
סיוע לרצועה
  • מלך ירדן, עבדאללה השני, שוחח עם צוות בית החולים שדה הירדני בעזה ועם מפקדו, ת’אא’ר אלח’טיב, ודן עימו במצב בבית החולים עבדאללה מסר כי תקיפת צוותים רפואיים בבתי החולים הן “פשע מתועב” וכי ינקטו אמצעים להתמודדות עם הנושא. דווח כי עד כה נפצעו שבעה מאנשי הצוות מתקיפות ישראליות. (סוכנות הידיעות הירדנית הממלכתית, 19 בנובמבר 2023).
  • במקביל, הודיעה רשות המעברים בעזה (בשליטת חמאס), כי החלה הכנסת ארבעים משאיות ציוד, דרך מעבר רפיח, שנועדו לבית החולים שדה הירדני (ערוץ אלע’ד, 20 בנובמבר 2023). מדובר בציוד להקמת בית חולים שדה ירדני נוסף בח’אן יונס במהלך 48 השעות הקרובות. משלחת רפואית ירדנית המורכבת מחמישים רופאים אמורה להגיע (ממלכה, 20 בנובמבר 2023).
הגעת סיוע הומניטארי לעזה דרך שדה התעופה באלעריש מסעודיה ומאע"מ (ערוץ אלע'ד, 19 בנובמבר 2023)     הגעת סיוע הומניטארי לעזה דרך שדה התעופה באלעריש מסעודיה ומאע"מ (ערוץ אלע'ד, 19 בנובמבר 2023)
הגעת סיוע הומניטארי לעזה דרך שדה התעופה באלעריש מסעודיה ומאע”מ (ערוץ אלע’ד, 19 בנובמבר 2023)
מעבר רפיח
  • צוותי אמבולנס של הסהר האדום הפלסטיני העבירו 28 פגים מבית החולים אלשפאא’ דרך מעבר רפיח לטיפול בבתי חולים במצרים (ערוץ הטלגרם של חמזה אלמצרי, 20 בנובמבר 2023).
אונר”א
  • פיליפ לזאריני, הנציב הכללי של אונר”א, התייחס להאשמת ישראל בתקיפת שני בתי הספר של הסוכנות ואמר כי זו עוד הוכחה לכך שאף אחד ושום מקום לא בטוח ברצועת עזה. הוא גם ציין שהמלחמה הגיעה לנקודת אל חזור, שכן הצדדים אינם מכבדים את הכללים תוך התעלמות גלויה מאובדן חיי אדם (אתר אונר”א, 19 בנובמבר 2023).
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • נאצר אבו שריף, נציג הג’האד האסלאמי בפלסטין באיראן, הדגיש כי האחריות המינימלית של העולם האסלאמי עתה היא להטיל סנקציות על ישראל בשל “פשעיה” נגד הפלסטינים. אבו שריף קרא למדינות האסלאמיות באזור לנתק את יחסיהן עם ישראל בתחום האנרגיה, להפסיק את הסיוע שלהן לישראל, ובמקום זאת להטיל עליה סנקציות ​(סוכנות פארס, 19 בנובמבר 2023).
הכחשת הרג משתתפי המסיבה ברעים בידי מחבלים
  • בהסתמך על כתבה שפורסמה בעיתון הארץ לפיה עולה מתחקיר של משטרת ישראל (שהוכחש על ידה), כי חלק ממשתתפי המסיבה ברעים נהרגו ב-7 באוקטובר 2023 מאש כוחות צה”ל והמשטרה, בגלל הכאוס ששרר במקום, מנצלים גורמים פלסטינים את הפרסום לטובתם, וטוענים שמשתתפי המסיבה נהרגו על ידי ישראל כדי להצדיק את התקיפות שהיא מבצעת נגד רצועת בעזה.
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר, כי חקירת משטרת ישראל, שאישרה כי מטוס קרב ישראלי תקף ב-7 באוקטובר את המסיבה סמוך לרעים, מוכיחה את שקר הנרטיבים הישראליים המבוססים על בדיית סיפורים ושקרים על כך ש”ההתנגדות” פגעה באזרחים, וזאת במטרה להצדיק את התוקפנות, מעשי הטבח ורצח העם נגד תושבי רצועת עזה. הוא הוסיף כי הדבר גם מוכיח את השקר של הנרטיבים הישראליים שהוצגו במהלך המלחמה, שבאמצעותם הצדיקה ישראל גם את “ההסתערות” על בית החולים אלרנתיסי והמרכז הרפואי אלשפאא’, תקיפת בתי ספר ומקומות התפילה והרג אלפי אזרחים (חשבון X של שהאב, 19 בנובמבר 2023).
  • במסיבת עיתונאים שערך בבירות אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, הוא דיבר בהרחבה על חקירת משטרת ישראל, שהגיעה למסקנה כי בחמאס לא היו מודעים לקיומה של המסיבה, בעוד שהרשויות בישראל ידעו על מועדה, מיקומה ופרטים אודותיה כולל העובדה, כי משתתפים בה 4,000 בני אדם, ביניהם אזרחים זרים. לדבריו, חקירת המשטרה מאשרת כי “התוקפנות” נגד רצועת עזה התבססה על שקרים שהפיצו מנהיגי ישראל ונתמכו על ידי ארה”ב ומדינות מערביות אחרות. לדבריו, הדבר לא נעצר בתקיפת החוגגים, אלא התרחב גם לתקיפת בתי אזרחים, שראשי הצבא סברו כי יש בהם בני ערובה, דבר שהגדיל את מספר ההרוגים בקרב האזרחים . חמדאן הדגיש, כי הם אינם שמים לעצמם יעד לפגוע באזרחים. (אתר ערוץ אלג’זירה, 20 בנובמבר 2023).
  • גם הרשות הפלסטינית הדהדה את הנראטיב. בהודעה שפרסם משרד החוץ ברשות הפלסטינית הוא האשים את ישראל בהרג משתתפי המסיבה. בהודעה נטען, כי על פי כלי התקשורת הישראלים ותחקיר ראשוני שביצעה המשטרה הוכח שמסוקים ישראליים הם אלה שתקפו את האזרחים הישראליים במסיבה. עוד צוין, כי חיל האוויר הישראלי גם עומד מאחורי ההרס הגדול באזור ובחלק מהישובים אחרי שיושם מה שמכונה “נוהל חניבעל”, שמאפשר, לדברי משרד החוץ, למשטרה ולצבא להרוג את כולם. לפיכך סבור המשרד כי החקירה מטילה ספק בדיווחים הישראלים על ההרס וההרג שביצעו המחבלים (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 19 בנובמבר 2023). יצוין, כי זמן קצר לאחר פרסום ההודעה היא הוסרה מדף הפייסבוק.
הודעת משרד החוץ ברשות הפלסטינית
 (דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 19 בנובמבר 2023)
הודעת משרד החוץ ברשות הפלסטינית
(דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 19 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • במהלך היממה האחרונה נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל ויישובי גבול הצפון. התקיפות כללו שיגור פצצות מרגמה וטילי נ”ט, ירי מנשק קל ושיגורי רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים. חזבאללה קיבל אחריות על 21 אירועים, כולל שיגור “ארבע רקטות כבדות מסוג ברכאן” ושלושה כטב”מי נפץ (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 19, 20 בנובמבר 2023). כתוצאה מירי לאזור בירנית פרצה שריפה (דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).
  • ב-20 באוקטובר 2023 זוהו כ-25 שיגורים לעבר שטח ישראל, חלק מהם יורט ע”י צה”ל. כמו כן, זוהו שלושה כלי טיס בלתי מאוישים שפגעו סמוך למוצב צה”ל, אין נפגעים (דובר צה”ל, 20 באוקטובר 2023).
  • כוחות צה”ל ביצעו בתגובה במהלך היממה האחרונה ירי טנקים וירי ארטילרי לעבר מקורות הירי ומטוסי קרב תקפו יעדי חזבאללה בשטח לבנון ביניהם מתחם צבאי, עמדה צבאית ותשתיות להכוונת טרור. כמו כן נתקפה חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ”ט במרחב מרווחין (דובר צה”ל, 19, 20 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית
פיגועים
  • ב-19 בנובמבר 2023 בשעות הלילה בוצע ירי לעבר כלי רכב ישראלים סמוך לכפר אלזאויה (מערבית לסלפית). כמה כלי רכב נפגעו. לא דווח על נפגעים (חשבון X של דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).
רכב ישראלי שנפגע מירי סמוך לאלזאויה (אתר royanews, 19 בנובמבר 2023)
רכב ישראלי שנפגע מירי סמוך לאלזאויה (אתר royanews, 19 בנובמבר 2023)
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע נרחבת ביהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 16 מבוקשים ,שניים מהם פעילי חמאס. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו כ-1,850 מבוקשים. כ-1,100 מהם פעילי חמאס (אתר דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, שוחח עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. אבו מאזן הדגיש בפניו כי על צרפת להפעיל לחץ על ישראל “להפסיק את תוקפנותה נגד העם הפלסטיני” ולהאיץ הכנסת סיוע הומניטרי לרצועה. הוא גם ציין בפניו את הצורך בהתערבות כדי לשחרר את כספי הסילוקין הפלסטיניים, והודה לצרפת על קריאותיה למען הפסקת אש (ופא, 19 בנובמבר 2023).
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, קרא בפתח ישיבת הממשלה השבועית להפסקת המלחמה בעזה. הוא האשים את כוחות צה”ל בהרג מכוון כאות נקמה ובמטרה לגרש את תושבי עזה. בנוסף, קרא לאו”ם ולצלב האדום לשאת באחריותם ולהשמיע את קולם. בנוגע למשכורות אמר כי ישראל קיזזה כ-600 מיליון שקל מכספי הסילוקין, בתירוץ כי הממשלה מעבירה את הכספים האלה לתושבי עזה. הוא ציין כי מספר מדינות פועלות בנדון (ופא, 20 בנובמבר 2023).
  • חסין אלשיח’, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, נועד בדוחה עם מחמד בן עבד אלרחמן ראש הממשלה ושר החוץ של קטר. השניים דנו בפעולות להפסקת “התוקפנות על העם הפלסטיני” והכנסת סיוע לרצועה (חשבון X של חסין אלשיח’, 19 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, אמר בישיבה בוועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, שדנה בהתפתחויות בעזה, כי ישראל לא השיגה שום הישג בלחימה מול “ההתנגדות הפלסטינית”. דובר הוועדה, אבו-אלפצ’ל עמוא’י, אמר, כי עבדאללהיאן ציין בישיבה, כי ארה”ב היא התומכת והשותפה החשובה ביותר של ישראל הן ב”חדר המבצעים של ישראל” והן בפורומים הבינלאומיים. הוא הוסיף, כי המשך “פשעי המשטר הציוני” עלול להביא להרחבת העימות. לדבריו, “קבוצות ההתנגדות” מפעילות לחץ על ישראל באופן מושכל וקיימות יכולות רבות, שטרם הופעלו על ידן. עוד אמר עבדאללהיאן, כי דעת הקהל העולמית אינה יכולה לשאת עוד את “פשעי הציונים” (אילנ”א, 19 בנובמבר 2023).
  • שר החוץ האיראני שוחח בטלפון עם עמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, ודן עימו במצב ברצועת עזה. השניים הדגישו את הצורך להגיע להפסקת אש מיידית ולספק סיוע דחוף לתושבי רצועת עזה (אירנ”א, 19 בנובמבר 2023).
  • מחסן רצ’אאי, מפקד משמרות המהפכה, אמר בריאיון, כי המלחמה בעזה תכריע את גורל “המשטר הציוני” ו”ציר ההתנגדות”. הוא ציין, כי “ציר ההתנגדות” ישחק תפקיד גדול יותר בעתיד ו”המשטר הציוני” יובס במלחמה. לדבריו, ככל שישראל תעמיק את חדירתה לרצועת עזה, היא תשקע יותר ויותר בביצה. עוד ציין רצ’אאי, כי “כוחות ההתנגדות” בלבנון, בעיראק ובתימן ניצבים לצד חמאס וכי בימים הקרובים תפתחנה חזיתות חדשות במלחמה. 
  • מחמד-רזא נקדי, ראש אגף התיאום במשמרות המהפכה, אמר בכנס בעיר כרמאן, כי מתקפת חמאס הוכיחה עד כמה קרובים ניצחון פלסטין ומימוש הבטחתו של מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, בנוגע לחיסול “המשטר הציוני”. הוא ציין, כי חרף האמצעים הטכנולוגיים והמודיעיניים המתקדמים שבידי ישראל, חמאס הצליחה להקים מפעל לייצור טילים ולהכין את כוחותיה בשטח, שגודלו מחצית משטחה של העיר טהראן. לדבריו, הציונים כושלים מבחינה צבאית ומודיעינית והטנקים שלהם מושמדים מדי יום כמו עכברים. הוא הוסיף, כי העולם כולו יודע ש”המשטר הציוני” הוא בסיס צבאי אמריקאי ושאין בו אזרחים (פארס, 20 בנובמבר 2023).
פעילות מיליציות פרו איראניות
תימן
  • לאחר שורה של איומים מצד החות’ים, נחטפה ספינת משא סמוך לתימן בדרום הים האדום. הספינה יצאה מתורכיה והייתה בדרכה להודו, כשעל סיפונה צוות בינלאומי, ללא ישראליים. ככל הידוע, הספינה היא של חברת הספנות “Ray” שבבעלות חלקית של איש העסקים הישראלי רמי אונגר. משרד ראש הממשלה מסר כי זוהי “עליית מדרגה בתוקפנות איראן נגד אזרחי העולם החופשי” (ויינט, 19 בנובמבר 2023). דובר צה”ל מסר, כי אירוע חטיפת ספינת המשא על-ידי הח׳ותים הוא אירוע חמור מאוד ברמה העולמית (חשבון X של דובר צה”ל, 19 בנובמבר 2023).
הספינה החטופה (אלערביה, 19 בנובמבר 2023).      ההשתלטות על הספינה: מספר כלי  שייט מקיפים את הספינה ולוחמים חות'ים עולים על סיפונה (חשבון הטלגרם ג'נין אלחצ'ראא', 19 בנובמבר 2023)
מימין: הספינה החטופה (אלערביה, 19 בנובמבר 2023). משמאל: ההשתלטות על הספינה: מספר כלי שייט מקיפים את הספינה ולוחמים חות’ים עולים על סיפונה (חשבון הטלגרם ג’נין אלחצ’ראא’, 19 בנובמבר 2023)
  • בכיר בלשכה המדינית של תנועת החות’ים, מסר כי כוחותיהם הובילו ספינה ישראלית לחופי תימן, וכי הם השתלטו עליה כדי לתמוך בפלסטינים ברצועה (אלג’זירה, 19 בנובמבר 2023). דווח כי על סיפון הספינה ששמה Galaxy Leader 22 בני אדם (אלערביה, 19 בנובמבר 2023).
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של התנועה החות’ית מסר כי בהתאם להנחיות המפקד עבד אלמלכ אלחות’י, תפסו הכוחות ספינה ישראלית בים האדום והובילו אותה לחופי תימן. הוא ציין כי אנשיהם מטפלים בצוות הספינה “בהתאם להוראות וערכי האסלאם”. הוא גם צין כי הם ימשיכו לבצע פעולות צבאיות נגד ישראל עד שתיפסק התוקפנות נגד הפלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית וכי הם קוראים לכל המדינות שאזרחיהן עובדים בים האדום להימנע מכל עבודה או פעילות עם ספינות ישראליות או ספינות בבעלות ישראלית. הוא גם חידש את האזהרה לספינות הישראליות (חשבון X של יחיא סריע, 19 בנובמבר 2023).
נוסח ההודעה של דובר הכוחות המזוינים של התנועה החות'ית
(חשבון X של דובר הכוחות המזוינים של התנועה החות'ית, יחיא סריע, 19 בנובמבר 2023)

נוסח ההודעה של דובר הכוחות המזוינים של התנועה החות’ית
(חשבון X של דובר הכוחות המזוינים של התנועה החות’ית, יחיא סריע, 19 בנובמבר 2023)

  • שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, אמר לעיתונאים, כי “אנו עדים לשלב הראשון של הרחבת המלחמה מצד קבוצות ההתנגדות” וכי אם התרחישים האפשריים להפסקת “פשעי ישראל” לא יניבו תוצאות, “נהיה עדים, ככל הנראה, למצב חדש באזור” (פארס, 19 בנובמבר 2023).
  • במקביל, נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, דחה במסיבת העיתונאים השבועית שלו את טענות ישראל בנוגע למעורבות איראנית בהשתלטות החות’ים על הספינה מול חופי תימן. הוא ציין, כי ארגוני ההתנגדות באזור מקבלים החלטות בעצמם על בסיס האינטרסים של העמים שלהם ואינם נמצאים תחת פיקודה של איראן. לדבריו, “המשטר הציוני” אינו מסוגל להכיר בתבוסתו האסטרטגית מידי ארגון התנגדות בעזה ומנסה להטיל את האשמה על איראן כדי להצדיק את תבוסתו. הוא שב וקרא למדינות המוסלמיות להטיל חרם נפט על ישראל ולנתק את הקשרים עימה. הוא ציין, כי “המשטר הציוני” לא למד לקח מתבוסתו וכי הוא מצליח בפשעיו, אך לא רשם עד כה שום ניצחון צבאי (תסנים, 20 בנובמבר 2023).  
  • אסאמה חמדאן בכיר חמאס, התייחס לחטיפת הספינה במסיבת העיתונאים ואמר כי הוא מצדיע לצבא תימן על פעולתו האחרונה, וכי זהו צעד מוערך (אתר אנצאר אללה, 19 בנובמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה שיבח את מאמצי התמיכה ב”התנגדות הפלסטינית” שמבצע צבא תימן באמצעות פעולותיו האמיצות המכוונות נגד האינטרסים של ישראל, שהאחרונה שבהן הייתה עצירת ספינת משא בדרכה לישראל ועיכוב האנשים שהיו על סיפונה. בהודעה נכתב כי הפעולה התימנית ההרואית והאמיצה משקפת את אמונתה של תימן בחובות האומה לסייע לעניין הפלסטיני ולעמוד לצד ההתנגדות, והיא תרגום אמיתי של העמדות ואי הסתפקות בנאומים והצהרות גינוי שישראל לא מתייחסת אליהם (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 19 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
פגישות שרי החוץ הערביים בסין
  • שרי החוץ של סעודיה, מצרים, ירדן, הרשות, סין ותורכיה, נפגשו במהלך כינוס פסגה שנערך בסין. השרים הדגישו, כי יש להשיג הפסקת אש מיידית ולעצור את הרג האזרחים החפים מפשע. הם גם ציינו כי יש לעצור את עקירת הפלסטינים וקראו להכנסת סיוע הומניטרי לרצועה כדי למנוע אסון כלשהו. כמו כן, השרים הדגישו את אחריות הקהילה הבינלאומיות ואחריות מועצת הביטחון של האו”ם לפעול לעצירת ישראל. שר החוץ הסיני, וונג יי, הביע את תמיכת סין בפתרון שתי המדינות. ריאצ’ אלמלאכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית ציין כי “ישראל מובילה מלחמה נגד פתרון שתי המדינות ומונעת חופש וחיים ברצועה, בגדה ובירושלים (סוכנות ופא, 20 בנובמבר 2023).
מצרים
  • עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, שוחח עם נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, ודן עימו בהתפתחויות ברצועת עזה וביהודה ושומרון. השניים גם דנו במאמצים המצריים והבינלאומיים להשגת הפסקת אש, להגנה על אזרחי הרצועה, ולהכנסת סיוע הומניטרי (אלקאהרה, 19 בנובמבר 2023).
קטר
  • מחמד בן עבד אלרחמן, ראש ממשלת קטר ושר החוץ נועד בלשכתו עם ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי. בן עבד אלרחמן הודה בשם קטר על המאמצים להעברת סיוע הומניטרי לרצועה והדגיש את הצורך בהפסקת אש. לדבריו, על הקהילה הבינלאומית לשאת באחריות כלפי הסוגיה הפלסטינית. הוא גם ציין שקטר ממשיכה במאמצי התיווך כדי לשחרר את השבויים (אתר משרד החוץ הקטרי, 19 בנובמבר 2023).

[1] משטרת ישראל הכחישה את הפרטים המופעים בתחקיר. ↑