מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-21 בנובמבר 2023, 13:00)

תיעוד כוחות צה

תיעוד כוחות צה"ל על ציר חוף הים של עזה (חשבון X של חסן אצליח, 21 בנובמבר 2023)

טיל נ

טיל נ"ט שהוסתר מתחת למיטת תינוק (דובר צה"ל, 21 בנובמבר 2023)

פיר מנהרה שאותר בתוך מסגד (דובר צה

פיר מנהרה שאותר בתוך מסגד (דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)

פירי רקטות שאותרו

פירי רקטות שאותרו

אמצעי לחימה ורקטות שנמצאו בתוך מסגד (אתר דובר צה

אמצעי לחימה ורקטות שנמצאו בתוך מסגד (אתר דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)

תוצאות תקיפות חיל האוויר בבית לאהיא. (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)

תוצאות תקיפות חיל האוויר בבית לאהיא. (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)

חלוקת קמח לתושבים בדרום הרצועה (ערוץ הטלגרם של העיתונאי חסאם אבו שקרה, 21 בנובמבר 2023)

חלוקת קמח לתושבים בדרום הרצועה (ערוץ הטלגרם של העיתונאי חסאם אבו שקרה, 21 בנובמבר 2023)

ראיון מוסא אבו מרזוק (אתר CBSNEWS, 20 בנובמבר 2023)

ראיון מוסא אבו מרזוק (אתר CBSNEWS, 20 בנובמבר 2023)

פגישת אבו מאזן עם נשיא לטביה (ופא, 20 בנובמבר 2023)

פגישת אבו מאזן עם נשיא לטביה (ופא, 20 בנובמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרה דרומית: נמשכה פעילות כוחות צה”ל בעיר עזה ובצפון הרצועה. במקביל בוצעו גם מספר תקיפות במרכז ובדרום הרצועה. בין מוקדי הפעילות שכונת זיתון, ג’באליא בית לאהיא ורפיח. במהלך הפעילות נחשפה שוב תופעת השימוש שעושה חמאס בבתי מגורים ובמתקנים אזרחיים, כולל בתי חולים, לפעילות טרור. במהלך היממה האחרונה ביצעו כלי טיס כ-250 גיחות. בשעות הערב שוגרו שתי רקטות למרכז הארץ. זמן קצר לאחר מכן תקפו כלי טיס את המשגר והשמידו אותו.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 390 חיילים וקצינים. 236 חטופים, אזרחים וחיילים, נמצאים בשטח רצועת עזה. נשיאת הצלב האדום נועדה עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ודרשה ממנו לאפשר להם להיפגש עם החטופים. בכירי חמאס ממשיכים להתבטא בנושא משא ומתן לשחרור החטופים המותנה לדבריהם, בהפסקת אש כולל הפסקה מוחלטת של טיסות מעל לשמי הרצועה. במקביל, הם ממשיכים להאשים את ישראל בסחבת.
  • רצועת עזה: אונר”א וגורמי משרד הבריאות בעזה ממשיכים לדווח על מצב הולך ומחמיר וחשש מפני מחלות בעקבות המחסור במים. חולים וחוסים פונו מבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה לבית החולים נאצר בח’אן יונס. יורש העצר הירדני מפקח על הקמת בית החולים שדה בח’אן יונס שנתרם על ידי ירדן .
  • גזרה צפונית: נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל ויישובי גבול הצפון. התקיפות כללו שיגור פצצות מרגמה, טילי נ”ט, כלי טיס בלתי מאוישים ורקטות. חזבאללה קיבל אחריות על עשר פעולות ביממה האחרונה. צה”ל הגיב בירי ארטילרי ובתקיפת יעדי חזבאללה מהאוויר. מדיווח ראשוני (14:45) עלה כי בוצעה תקיפה של צה”ל נגד כלי רכב בו נסעו ארבעה פעילי חמאס דרומית לצור, הפעילים נהרגו.
  • יהודה ושומרון: נמשכת פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון הישראלים.
  • איראן: האיראנים מנסים לתאם מאמצים עם מדינות העולם, במיוחד המוסלמיות, להפעלת לחץ על ישראל. אבראהים ראיסי, נשיא איראן, שלח אגרות בנושא לחמישים ראשי מדינות.
זירת הלחימה
  • פעילות קרקעית משולבת: נמשכה פעילות כוחות צה”ל בעיר עזה ובצפון הרצועה. במקביל בוצעו גם מספר תקיפות במרכז ובדרום הרצועה. במהלך הפעילות המשיכו הלוחמים לחשוף אמצעי לחימה ותשתיות צבאיות בבתי מגורים, בבתי חולים ובמוסדות חינוך ודת. כך למשל, איתרו לוחמים מצבור אמצעי לחימה וטיל נ”ט בבית מגורים שהוסתר מתחת למיטת תינוק. כמו כן נמצא במהלך הפעילות מסגד בשכונת זיתון בעזה, ששימש כמעבדה לייצור אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).
תיעוד כוחות צה"ל על ציר חוף הים של עזה
 (חשבון X של חסן אצליח, 21 בנובמבר 2023)
תיעוד כוחות צה”ל על ציר חוף הים של עזה
(חשבון X של חסן אצליח, 21 בנובמבר 2023)
  אמצעי הלחימה שאותרו בבית המחבל. משמאל: טיל נ"ט שהוסתר מתחת למיטת תינוק (דובר צה"ל, 21 בנובמבר 2023)
אמצעי הלחימה שאותרו בבית המחבל. משמאל: טיל נ”ט שהוסתר מתחת למיטת תינוק (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023)
פירי רקטות שאותרו     פיר מנהרה שאותר בתוך מסגד (דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)
מימין: פירי רקטות שאותרו. משמאל: פיר מנהרה שאותר בתוך מסגד (דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023)
  • להלן מוקדי פעילות צה”ל ביממה האחרונה:
    • שכונת זיתון בעזה: מהלך היממה האחרונה פעלו הכוחות להכרעת גדוד זיתון, באזור שכונת זיתון שבעיר עזה, אחד הגדודים המרכזיים של הזרוע הצבאית של חמאס. פעילי הגדוד התבצרו בשכונות מגורים, בתי חולים, בתי ספר וגנים ותקפו משם את כוחות צה”ל. כוחות צה”ל השתלטו על מספר יעדים מרכזיים ביניהם לשכת מפקד חטיבת עזה והמפקדה המרכזית של הגדוד, אותם הרסו מאוחר יותר. הכוחות סרקו את המרחב ואיתרו אמצעי לחימה ביניהם מעבדה לייצור רקטות, חומרי חבלה ונפץ, פיר מנהרה, כמות גדולה של אמצעי לחימה וכלי טיס בלתי מאוישים בתוך מסגד בשכונה (אתר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).
 תקיפת לשכת מפקד חטיבת עזה.     אמצעי לחימה ורקטות שנמצאו בתוך מסגד (אתר דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)
מימין: תקיפת לשכת מפקד חטיבת עזה. משמאל: אמצעי לחימה ורקטות שנמצאו בתוך מסגד (אתר דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023)
    • ג’באליא: כוחות צה”ל השלימו את כיתור ג׳באליא והם ערוכים להמשך פעילות במקום. כוחות צה”ל שפעלו באזור, תקפו מטרות טרור בסיוע מטוסי קרב וכלי טיס מאוישים מרחוק. בין המטרות שלושה פירים תת-קרקעיים בפאתי ג׳באליא בהם נמצאו מחבלים. במקביל פעלו כוחות צה״ל מצפון לג׳באליא לפתיחת ציר. הלוחמים איתרו פירי מנהרות ואמצעי לחימה במספר מוקדים, כולל בבתי מגורים ובחדרי ילדים (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023).
תקיפת חוליות מחבלים במהלך כיתור ג'באליא (דובר צה"ל, 21 בנובמבר 2023)     תקיפת חוליות מחבלים במהלך כיתור ג'באליא (דובר צה"ל, 21 בנובמבר 2023)
תקיפת חוליות מחבלים במהלך כיתור ג’באליא (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023)
    • בית לאהיא: במהלך הלילה הותקפו מהאוויר תשעה מבנים ששימשו את פעילי חמאס.
    • רפיח: כלי טיס תקפו מספר בתים באזור רפיח שבדרום הרצועה.
 תוצאות תקיפות חיל האוויר ברפיח. (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023).     תוצאות תקיפות חיל האוויר בבית לאהיא. (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)
תוצאות תקיפות חיל האוויר. מימין: ברפיח (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023). משמאל: בבית לאהיא (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)
  • פעילות אווירית: ביממה האחרונה תקפו כלי טיס של צה”ל כ-250 יעדי חמאס ברחבי רצועת עזה. בין היעדים משגרי טילים, תשתיות טרור ועשרות מחבלים.
קריקטורה פלסטינית הלועגת לישראל על המשך מאמציה לאתר מנהרות מתחת לבית החולים אלשפאא' 
(דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 20 בנובמבר 2023)
קריקטורה פלסטינית הלועגת לישראל על המשך מאמציה לאתר מנהרות מתחת לבית החולים אלשפאא’
(דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 20 בנובמבר 2023)
שיגור רקטות מרצועת עזה
  • במהלך היממה האחרונה שוגרו כמה עשרות רקטות לעבר יישובי וערי עוטף עזה. שיגור אחד היה לעבר אזור אשדוד. בשעות הערב זוהו שני שיגורים לעבר מרכז ישראל. השיגורים יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל” ו”קלע דוד”, התרעות נרחבות הופעלו בעקבות חשש לנפילת שברי יירוט (דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023). זמן קצר לאחר השיגור הושמד המשגר, אשר הוצב סמוך לבתי מגורים, בתקיפה אווירית של צה”ל (דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023).
 שיגור הרקטות. ניתן לראות כי הירי מבוצע מתוך ריכוז אוכלוסייה (אתר פאלאינפו, 20 בנובמבר 2023).     תקיפת עמדת השיגור על ידי צה"ל (אתר דובר צה"ל, 21 בנובמבר 2023)
מימין: שיגור הרקטות. ניתן לראות כי הירי מבוצע מתוך ריכוז אוכלוסייה (אתר פאלאינפו, 20 בנובמבר 2023). משמאל: תקיפת עמדת השיגור על ידי צה”ל (אתר דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 390 מהם חיילים וקצינים. 236 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים בשטח רצועת עזה. 35 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18 , 32 מהחטופים מעל גיל 65. חמישה חטופים הוחזרו; ארבע שוחררו בחיים, אחת חולצה ע”י צה”ל ושתי גופות נמצאו ע”י צה”ל והובאו לשטח ישראל.
סוגיית החטופים
  • נשיאת הצלב האדום נועדה בקטר עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ודרשה ממנו שחרור מיידי של החטופים. כמו כן דרשה לאפשר לאנשי הצלב האדום לבקר את החטופים כדי לוודא את שלומם, שהם מקבלים תרופות וכדי שיוכלו ליצור קשר עם משפחותיהם. לדברי הנשיאה, חייבים לנסח הסכמים כדי לאפשר זאת, אך יחד עם זאת הצלב האדום לא יכול לכפות את כניסתו למקום החזקת החטופים (אתר הצלב האדום, 20 בנובמבר 2023).
  • אסמאעיל הניה, מסר כי חמאס העבירה את תשובתה לקטר ולמתווכים וכי הם מתקרבים להגעה להסכם הפסקת אש (ערוץ הטלגרם של חמאס, 21 בנובמבר 2023). עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אישר את דברי הניה לגבי השגת הפסקת אש. הוא גם ציין כי כל הסכם שהם יגיעו אליו יהיה בהתאם “לתנאי ההתנגדות” וכי פרטיו יפורסמו על ידי קטר והמתווכים (אלערבי, 21 בנובמבר 2023).
  • “מקורות ״בלעדיים״ מסרו לערוץ פלסטין אליום, המזוהה עם הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי חמאס והג’האד האסלאמי הסכימו עקרונית על סעיפי עסקת החטופים, וכי סעיפי העסקה עדיין נתונים לשינוי. לדבריהם, סעיפי העסקה כוללים הפוגה למשך חמישה ימים הכוללת הפסקת אש והפסקה מוחלטת של טיסות של צה”ל מעל רצועת עזה (ערוץ הטלגרם של ערוץ פלסטין אליום, 20 בנובמבר 2023). בהקשר זה יוזכר, כי בראיון שהעניק מוסא אבו מרזוק, ראש משרד היחסים הבינלאומיים של חמאס, לתוכנית ההודית The Wire, הוא הדגיש שהתנאי החשוב ביותר שלהם לגבי הפסקת האש, הוא הפסקה כוללת של תנועה באוויר כולל טיסות סיור וכלי טיס בלתי מאוישים (אתר התוכנית the Wire, 18 בנובמבר 2023).
  • עזת אלרשק הגיב לדברי ג’ון קירבי, דובר הבית הלבן, לפיהם הם קרובים להשיג עסקה. אלרשק הדגיש שהעיכוב בהשגת עסקה היה בשל הסחבת הישראלית. הוא ציין שהוא יכול לומר שהמשא ומתן מתקדם ויש עיסוק קדחתני בנושא “מצד האחים בקטר”, אבל לא ניתן עדיין לדבר על הפרטים. הוא גם ציין כי חמאס היא זו שמנהלת את המשא ומתן עם המתווכים, אבל היא פועלת בשיתוף פעולה עם כל כוחות ההתנגדות, וכי חמאס, הג’האד האסלאמי וההתנגדות הם דבר אחד. הם מאוחדים בשדה הקרב, במישור המדיני ובכל הסכם שיושג (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלע’ד, 20 בנובמבר 2023).
  • זאהר ג’בארין, האחראי על תיק האסירים בחמאס, אמר שישראל נוקטת עד כה בסחבת בנוגע להפוגה, וכי ישראל הפרה את התחייבויותיה מול המתווכים 13 פעמים עד היום. עוד ציין ג’בארין כי אחד התנאים למשא ומתן עם ישראל הוא החזרת תנאי האסירים בבתי הכלא בישראל למה שהיו לפני “מבול אלאקצא”. לדבריו, לראשונה בתולדות הסכסוך בידי ההתנגדות יש משהו שמאפשר לה לרוקן את כל בתי הכלא ולשחרר את כל האסירים הפלסטינים, והם יוציאו את כל גופות ההרוגים הפלסטינים המוחזקות בידי ישראל כדי לקבור אותן אצלם (חריה ניוז, 20 בנובמבר 2023; סוכנות אנטוליה, 20 בנובמבר 2023).

חזרה חעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  •  לשכת ההסברה הממשלתית ברצועת עזה (של חמאס) דיווחה (נכון ל-20 בנובמבר 2023, שעה 19:00) כי מספר ההרוגים ברצועה הוא מעל ל-13,300 ומספר הפצועים הוא מעל ל-31,000 (חשבון X של שהאב, 20 בנובמבר 2023).
אינפוגרף המפרט את מניין ההרוגים והפצועים ברצועה מאז תחילת המלחמה
 (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023)
אינפוגרף המפרט את מניין ההרוגים והפצועים ברצועה מאז תחילת המלחמה
(חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023)
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) פרסם סרטון המתעד מעבר חולים ותושבים מפונים מבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה לבית החולים נאצר בח’אן יונס. בסרטון ניתן לראות בבירור את הכניסה הראשית לבית החולים נאצר ואת נוכחות אנשי משטרת חמאס (כולל שני כלי רכב משטרה) במקום (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 21 בנובמבר 2023). ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה (בשליטת חמאס), מסר כי בבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה עדיין נמצאים 400 פצועים, 200 אנשי צוות רפואי, ו-2,000 תושבים חוסים. לדבריו, רק 120 חולים פונו עד כה מבית החולים לדרום הרצועה. הוא קרא לפתיחת מסדרון הומניטארי כדי לאפשר המשך פינוי החולים והשוהים במקום (חשבון X של שהאב, 21 בנובמבר 2023).
הגעת חולים ומפוני בית החולים האינדונזי בצפון הרצועה לבית החולים נאצר בח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023)
הגעת חולים ומפוני בית החולים האינדונזי בצפון הרצועה לבית החולים נאצר בח’אן יונס (חשבון X של QUDSN, 20 בנובמבר 2023)
הכניסה הראשית לבית החולים נאצר בח'אן יונס עם הגעת חולים ומפונים מבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 21 בנובמבר 2023)    הכניסה הראשית לבית החולים נאצר בח'אן יונס עם הגעת חולים ומפונים מבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 21 בנובמבר 2023)
הכניסה הראשית לבית החולים נאצר בח’אן יונס עם הגעת חולים ומפונים מבית החולים האינדונזי בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 21 בנובמבר 2023)
  • בתקשורת הפלסטינית דווח על מותם של מצטפא אלקאנוע (אבו סאא’ד), בכיר חמאס בג’באליא, ושל עאטף אלקאנוע (אבו רג’ב), בכיר בחמאס, שהינו אחיו של דובר התנועה, עבד אללטיף אלקאנוע. השניים נהרגו בתקיפה על בית משפחת אלקאנוע בג’באליא ב-20 בנובמבר 2023 (ערוץ הטלגרם של פאלטודיי, 20 בנובמבר 2023; חשבון X של אלאא’ נבהאן, 21 בנובמבר 2023).
  • מצטפא אלקאנוע גורש ללבנון בשנת 1991. שימש כנציג חמאס בסוריה ולאחר מכן באיראן. שב לרצועת עזה בשנת 2007. כיהן בעבר כראש עיריית ג’באליא (חשבון X של אלאא’ נבהאן, 21 בנובמבר 2023; אתר אגודת הסופרים של סוריה, 15 בנובמבר 2011; אתר נון פוסט, 31 בינואר 2018).
מצטפא אלקאנוע (חשבון X של אלאא' נבהאן, 21 בנובמבר 2023)
מצטפא אלקאנוע (חשבון X של אלאא’ נבהאן, 21 בנובמבר 2023)
המצב ברצועה
  • עדנאן אבו חסנה יועץ התקשורת של אונר”א ברצועת עזה, מסר פרטים לגבי המצב ברצועה (ערוץ אלמיאדין, 20 בנובמבר 2023):
    • מספר העקורים ברחבי רצועת עזה מאז תחילת המלחמה הגיע לכ-1.7 מיליון בני אדם. מספר העקורים בבתי הספר של אונר”א הגיע ל-900,000, ומאות אלפים שוהים ברחובות ללא מקום מחסה.
    • מספר עובדי אונר”א שנהרגו הגיע ל-104.
    • יותר משבעים מוסדות ובית ספר של אונר”א הותקפו, למרות שלדבריו, מונף עליהם דגל האו”ם, ואונר”א הודיעה לצד הישראלי על המיקום המדויק של המרכזים ובתי הספר של הסוכנות.
    • הדלק אינו מספיק, שכן יש צורך ב-120,000 ליטר ליום, ונכנסים רק 60,000 ליטר מדי יום. לדבריו, המשמעות היא שתחנות הביוב לא יפעלו בתפוקה המרבית, והדבר יוביל להזרמה של מי ביוב לרחובות, דבר שעלול לגרום להתפשטות מגיפות. גם העובדה שאנשים נאלצים לשתות מים מזוהמים גורמת להתפשטות מחלות.
    • בשווקים אוזלים מוצרי המזון, ומחירי המוצרים המחירים עלו מאד.
    • יש להכניס לרצועה סיוע של מזון וביגוד לאור מזג האוויר הקר.
סיוע לרצועה
  • ב-21 בנובמבר 2023, בשעות הבוקר, דווח, כי אונר”א החלה לחלק שקי קמח לתושבים מאזור רפיח ועד מרכז הרצועה (ערוץ הטלגרם של העיתונאי חסאם אבו שקרה, 21 בנובמבר 2023).
חלוקת קמח לתושבים בדרום הרצועה
(ערוץ הטלגרם של העיתונאי חסאם אבו שקרה, 21 בנובמבר 2023)
      חלוקת קמח לתושבים בדרום הרצועה
(ערוץ הטלגרם של העיתונאי חסאם אבו שקרה, 21 בנובמבר 2023)
חלוקת קמח לתושבים בדרום הרצועה
(ערוץ הטלגרם של העיתונאי חסאם אבו שקרה, 21 בנובמבר 2023)
  • בעקבות בקשת מצרים, ומנהל בית החולים אלשפאא’, אפשרו כוחות צה”ל, באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, העברת תינוקות מבית החולים אלשפאא׳ להמשך קבלת טיפול רפואי במצרים. התינוקות יצאו באמצעות ובליווי צוותים של האו”ם (דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).
	תיעוד פינוי מתואם של תינוקות מפגיית בית החולים אלשיפאא׳ בסיוע כוחות צה״ל (
דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)
תיעוד פינוי מתואם של תינוקות מפגיית בית החולים אלשיפאא׳ בסיוע כוחות צה״ל (דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023)
  • חסין בן עבדאללה, יורש העצר הירדני, הגיע לאלעריש כדי לפקח על העברת הציוד שהגיע מירדן לקראת הקמת בית החולים השדה הירדני השני ברצועה באזור ח’אן יונס (חשבון X של בית המלוכה הירדני, 20 בנובמבר 2023).
חמאס
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, התקשר לזיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ודן עמו בהתפתחויות האחרונות ברצועה ובהתמודדות עם המצב בשטח לנוכח “התוקפנות הישראלית”. השניים גם התייעצו בנושא המשא ומתן בסוגיית החטופים (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 20 בנובמבר 2023).
  • בראיון באנגלית שהעניק מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בדוחה לכתבת רשת CBS, Holly Williams, הוא אמר כי לוחמי חמאס קיבלו הוראה שלא להרוג אזרחים במתקפה ב-7 באוקטובר וכל הרג של אזרח בידי חמאס במתקפה הוא טעות ולא בסדר (במקור: WRONG). לשאלה האם אין פירוש הדבר שחמאס נושאת באחריות כלשהי למתרחש עתה ברצועת עזה, ענה בשלילה וציין שחמאס עשתה את חובתה ביצירת עתיד עבור הפלסטינים (אתר CBSNEWS, 20 בנובמבר 2023).
ראיון מוסא אבו מרזוק (אתר CBSNEWS, 20 בנובמבר 2023)
ראיון מוסא אבו מרזוק (אתר CBSNEWS, 20 בנובמבר 2023)

חזרה חעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל ויישובי גבול הצפון. התקיפות כללו שיגור פצצות מרגמה, טילי נ”ט, כלי טיס בלתי מאוישים ורקטות. חזבאללה קיבל אחריות על עשר פעולות שבוצעו ביממה האחרונה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 21 בנובמבר 2023). כמו כן דווח על ירי ארטילרי של צה”ל לעבר מרכז של צבא לבנון באלוזאני (Al-Wazani), בקרבת ע’ג’ר (גזרה מזרחית). דווח כי לא היו נפגעים אך נגרם נזק (סוכנות הידיעות הלבנונית, 21 בנובמבר 2023). להלן אירועים בולטים:
    • ב-20 באוקטובר 2023 זוהו כ-25 שיגורים לעבר שטח ישראל חלק מהם יורט ע”י צה”ל. כמו כן, זוהו שלושה כלי טיס בלתי מאוישים שפגעו סמוך למוצב צה”ל, לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 20 באוקטובר 2023).
    • ב-21 בנובמבר 2023 אותרו שלושה שיגורי נ”ט משטח לבנון לעבר מרחב מטולה (דובר צה”ל, 21 באוקטובר 2023).
  • בתגובה לשיגורים ביצעו כוחות צה”ל ירי טנקים וארטילריה. מטוסי קרב תקפו מפקדות מבצעיות ותשתיות טרור של חזבאללה. בנוסף, תקף צה”ל חוליות מחבלים (דובר צה”ל, 20, 21 בנובמבר 2023).
תקיפת חוליית נ"ט של חיזבאללה
 (אתר דובר צה"ל, 21 בנובמבר 2023)
     תקיפת תשתית להכוונת טרור של חזבאללה.
מימין: תקיפת תשתית להכוונת טרור של חזבאללה. משמאל: תקיפת חוליית נ”ט של חיזבאללה
(אתר דובר צה”ל, 21 בנובמבר 2023)
	תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה (אתר דובר צה"ל, 20 בנובמבר 2023)
תקיפת תשתית טרור של חיזבאללה (אתר דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023)
הרוגים בלבנון
חזבאללה
  • חזבאללה הודיע על מותו של עלי מחמד מאצ’י, המכונה ולאא’, מהעיירה מידון (Meidoun) בבקעת הלבנון. שנהרג כ”שהיד בדרך לירושלים” מבלי לציין את מועד או מיקום מותו (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 20 בנובמבר 2023). יצוין כי לאחרונה ישנם יותר ויותר הרוגים לחזבאללה מאזור בקעת הלבנון.
 (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 20 בנובמבר 2023)
הרוג חזבאללה
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 20 בנובמבר 2023)
אזרחים ופעילי חמאס
  • דווח על מותם של שני עיתונאים ואזרח מתקיפת כלי טיס לא מאויש של צה”ל בטיר חרפא. רשת אלמיאדין, המקורבת לחזבאללה, הודיעה כי בתקיפה נהרגו שניים מעובדיה העיתונאית, פרח עמר, והצלם, רביע מעמארי (אלנשרה, 21 בנובמבר 2023). חזבאללה פרסם גינוי לתקיפה והביע תנחומים למשפחות ההרוגים (רדיו אלנור, 21 בנובמבר 2023).
שני הכתבים שנהרגו (חשבון X של האני האשם, 21 בנובמבר 2023)
שני הכתבים שנהרגו (חשבון X של האני האשם, 21 בנובמבר 2023)
  • מדיווח ראשוני (14:45) עלה כי כלי טיס של צה”ל תקף מכונית דרומית לצור. על פי הדיווחים, נוסעי המכונית היו ח’ליל חראז, סגן מפקד שלוחת עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון, ושלושה פעילים נוספים, כולם נהרגו (אלנשרה; ערוץ הטלגרם קנאה אלנבטיה; סוכנות הידיעות הלבנונית, 21 בנובמבר 2023).
המכונית לאחר התקיפה (אלנשרה, 21 בנובמבר 2023)
המכונית לאחר התקיפה (אלנשרה, 21 בנובמבר 2023)
משמעות השימוש ברקטת ברכאן
  • ב-20 בנובמבר 2023 בוצע שיגור של רקטות ברכאן לעבר מחנה בירנית, אשר גרמו להרס רב במחנה. במאמר שפורסם בלבנון הועלתה השאלה האם רקטת ברכאן תשנה את מהלך הלחימה. צוין, כי עד עתה השתדל חזבאללה לשמור על כללי המלחמה, והוא מבצע הסלמה הדרגתית, אולם שיגור הרקטה הכבדה ברכאן ב-20 בנובמבר 2023 נגד מוצב בירנית, שגרם להרס רב, עלול להוות הפרה של כללי הלחימה (כלומר, חריגה מהקו של סף המלחמה), ולהוות עילה לפתיחת מלחמה מלאה בין ישראל לחזבאללה (בירות ניוז, 21 בנובמבר 2023).
תגובת ישראל לשיגור הרקטה
  • דווח כי שיגור הרקטות לעבר בירנית בוצע מבין בתים בעיירה רמיש (Rmeish), עיירה נוצרית הממוקמת כ-1.7 ק”מ מצפון לגבול לבנון-ישראל (מצפון לישוב מתת). בתגובה לשיגור, תקף צה”ל מטרות בסמוך לבתי העיירה. תושבי העיירה גינו את התנהלות חזבאללה, שהעמיד את העיירה בסכנת תקיפה (IMLEBANON, 20 בנובמבר 2023).

חזרה חעיקרים

יהודה, שומרון והרשות הפלסטינית
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות ביטחון ישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע. ב-20 בנובמבר 2023, בשעות הלילה, פעלו הכוחות למעצר מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ועצרו 16 מבוקשים, שניים מהם פעילי חמאס. בפעילות בואדי פארעה (דרומית מערבית לטובאס), בוצע ירי לעבר הכוחות. בפעילות ביריחו הושלך רימון הלם, הכוחות הגיבו בירי (אתר דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה, על מעצר 45 פלסטינים מאזור ג’נין, חברון, יריחו, שכם, בית לחם, וראמאללה (ופא, 21 בנובמבר 2023). משעות הבוקר דווח על פעילות אינטנסיבית של כוחות ביטחון במחנה הפליטים בלאטה בשכם וביריחו (מען, 21 בנובמבר 2023). מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו כ-1,850 מבוקשים , כ-1,100 מהם פעילי חמאס (אתר דובר צה”ל, 20 בנובמבר 2023).
פעילות כוחות ביטחון במחנה הפליטים בלאטה בשכם (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)      פעילות כוחות ביטחון במחנה הפליטים בלאטה בשכם (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)
פעילות כוחות ביטחון במחנה הפליטים בלאטה בשכם (חשבון X של QUDSN, 21 בנובמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, נפגש עם נשיא לטביה. בפגישה, הדגיש אבו מאזן את הצורך להפסיק את “התוקפנות הישראלית הכוללת” נגד התושבים הפלסטינים ברצועת עזה וביהודה ושומרון וקרא לזרז את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה. אבו מאזן גם הדגיש את התנגדות הרשות לעקירת התושבים, בציינו, כי אין פתרון ביטחוני או צבאי לעזה, מאחר והיא חלק בלתי נפרד מהמדינה הפלסטינית. הוא הדגיש שהרשות הפלסטינית לא תקבל ולא תשתף פעולה עם אף אחת מתכניות ישראל להפריד את רצועת עזה מיהודה, שומרון וירושלים (ופא, 20 בנובמבר 2023).
פגישת אבו מאזן עם נשיא לטביה (ופא, 20 בנובמבר 2023)
פגישת אבו מאזן עם נשיא לטביה (ופא, 20 בנובמבר 2023)
  • בראיון שהעניק ג’בריל אלרג’וב, מזכיר הוועד המרכזי של פתח, הוא גינה את פעילות ישראל ברצועת עזה המסכנת לדבריו, את האזור כולו. הוא טען כי ישראל היא חברה “גזענית ופאשיסטית” ויש להפעיל נגדה את כל החוקים הבינלאומיים. הוא גם ציין שההתנגדות ברצועת עזה, ירושלים ויהודה ושומרון תימשך (דף הפייסבוק של ג’בריל אלרג’וב, 20 בנובמבר 2023).

חזרה חעיקרים

איראן
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, שלח אגרות לחמישים מנהיגי מדינות במטרה לאחד ולתאם את המאמצים להפעלת לחץ על ישראל כדי להפסיק את “פשעיה” בעזה. ראיסי קרא למנהיגי המדינות, ובמיוחד מדינות האסלאם, למלא תפקיד בולט יותר בעצירת “פשעיה” של ישראל באמצעות הפעלת לחץ, לרבות הפסקת שיתוף הפעולה המסחרי והמדיני עימה (תסנים, 20 בנובמבר 2023).
  • חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם עמיתו הקטרי, מחמד בן עבד אלרחמן אאל ת’אני, ודן עימו ביוזמות המדיניות לכינון הפסקת אש ברצועה. השניים הדגישו את הצורך של המדינות האסלאמיות לפעול להעברת סיוע מיידי לעם הפלסטיני וקראו לקהילה הבינלאומית לנקוט בצעדים מיידיים כדי לאלץ את ישראל להפסיק את “ההפרות הבוטות של החוק הבינלאומי” (אירנ”א, 20 בנובמבר 2023).
  • מחמד באקרי, ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, אמר בתחילתו של תמרון טקטי של כוחות היבשה של משמרות המהפכה, כי ניצחונו של העם הפלסטיני קרוב וכי הרג אזרחים חפים מפשע אינו מעיד על ניצחון הציונים, שהובסו במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. הוא ציין, כי “פשעי הציונים” חושפים את האמת עליהם ועל ארצות הברית, אירופה ויתר המדינות התומכות בהם (תסנים, 21 בנובמבר 2023).
פעילות מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על שתי תקיפות נגד בסיס צבא ארה”ב עין אלאסד במערב עיראק באמצעות כלי טיס בלתי מאויש (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 20 , 21 בנובמבר 2023).
  • מיליציית אלנג׳באא׳ (האצילים) הפרו-איראנית בעיראק[1] פרסמה הודעה בה איימה לפגוע במטרה ישראלית בים. בהודעה נכתב כי לאור “מעשי הטבח האכזריים” שביצעה ישראל ברצועת עזה, הם מדגישים את הזדהותם עם הפלסטינים ובמסגרת זאת הם חשפו כלי שיט בלתי מאויש שיוצר על ידם, אשר יכול להגיע למרחק של עד 500 ק”מ, המוכן לפעולה מיידית (חשבון X של אלנג’באא’, 20 בנובמבר 2023).
  • רשת אלערביה דיווחה מפי “מקור ביטחוני” כי כלי טיס בלתי מאויש “לא מזוהה” תקף כלי רכב השייך למיליציות החמושות בעיראק באזור בגדאד. סוכנות הידיעות הכורדיות Bas News ושפק ניוז דיווחו אף הן על האירוע והוסיפו ממקורותיהן כי כלי הרכב שהותקף היה שייך למיליציה הפרו-איראנית גדודי חזבאללה (כתאא’ב חזבאללה) וכי היושבים בכלי רכב יצאו ממנו לפני התקיפה, ולכן לא היו בה נפגעים (אלערביה, שפק ניוז ו-Bas News , 21 בנובמבר 2023).
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק, הודיעה כי פעיל במיליציות נהרג “בקרב האמת נגד השקר” (המאבק בכוחות האמריקניים). שמו של הפעיל פאצ’ל אלמכצוצי. לא פורט מתי וכיצד נהרג (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בנובמבר 2023). יצוין כי הידיעה פורסמה גם בערוץ הטלגרם הרשמי של המיליצייה העיראקית הפרו-איראנית, כתאא’ב חזבאללה (גדודי חזבאללה), וכן בערוץ הטלגרם צאברין ניוז, המזוהה עם המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות (ערוצי הטלגרם של צאברין ניוז וגדודי חזבאללה, 21 בנובמבר 2023).

הפעיל ההרוג, פאצ'ל אלמכצוצי (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בנובמבר 2023)
הפעיל ההרוג, פאצ’ל אלמכצוצי (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בנובמבר 2023)

תימן
  • גורמים מקרב החות’ים מגיבים על ההשתלטות על הספינה בים האדום:
    • מחמד עלי אלחות’י, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מסר כי אם ארה”ב וישראל תפסקנה את הרג הפלסטינים אפשר יהיה לדבר על הספינה השבויה (ערוץ הטלגרם של החות’ים, 21 בנובמבר 2023).
    • חזאם אלאסד, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מסר בתגובה להאשמות כי תפיסת הספינה בים האדום נעשתה בהכוונה איראנית וכי מתקיים תיאום עם איראן במסגרת ציר ההתנגדות, אך ההחלטה לתקוף הייתה שלהם. הוא ציין, כי זו רק תחילת פעולותיהם הימיות. עוד הוסיף, כי העימות עם ישראל לא השפיע על השיח בין החות’ים לסעודיה (אלערבי אלג’דיד, 20 בנובמבר 2023).
    • מחמד אלקאדרי, מפקד כוחות הגנת החופים החות’י בתימן, הזהיר כי כל התערבות זרה בטריטוריה שלהם תוביל לתגובה הולמת. לדבריו, ברשותם אמצעי הלחימה המתאימים להתמודד עם כל התפתחות והם יכולים לפגוע בכל מקום ובכל זמן שיבחרו. הוא ציין כי הם נכנסים לשלב חדש של התפתחויות בתחום הימי וכי כוחותיהם ערוכים ופרוסים בשטח יחד עם הציוד הנדרש לבצע כל משימה (אלמסירה, 20 בנובמבר 2023).

חזרה חעיקרים

הזירה הבינערבית
ירדן
  • עבדאללה השני, מלך ירדן, נועד בעמאן עם ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, ושוחח עמו על הצורך לפעול בצורה אינטנסיבית כדי להפסיק את הלחימה בעזה, להסיר את המצור שהוטל על הרצועה ולהבטיח כניסת סיוע הומניטרי ) פטרה, 20 בנובמבר 2023).
עיראק
  • מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק, נועד עם אלינה רומנוסקי, שגרירת ארה”ב במדינה, ודן עימה ביחסים בין המדינות ובמצב ברצועת עזה, “בפשעי רצח העם שמתרחשים בה ובהפרות החמורות של זכויות הפלסטינים”. אלסודאני הדגיש שיש לעצור את מעשי האיבה של ישראל, לפתוח מסדרונות הומניטריים להכנסת מזון וסיוע רפואי ולהבטיח את זכויות הפלסטינים (ערוץ הטלגרם של לשכת ראש ממשלת עיראק, 21 בנובמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
תורכיה
  • רג’פ טייפ ארדואן, נשיא תורכיה, מסר, כי ישראל ותומכיה משתמשים בכל אמצעי הלחימה המודרניים נגד ילדים, נשים וקשישים, וכי הם יישפטו בפני מצפונה של האנושות. הוא ציין כי התורכים מנסים לעצור את שפיכות הדמים ברצועת עזה ועוקבים בצער אחר חוסר המצפון של מדינות המערב (אנטוליה, 20 בנובמבר 2023),

[1] להרחבה אודות תנועת האצילים ראו פרסום מרכז המידע מ-1 במאי 2023: "תנועת האצילים (חרכת אלנג’באא’): אחת המיליציות פרו-איראניות הדומיננטיות בעיראק".