מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-27 בנובמבר 2023, 13:00)

כניסת משאיות סיוע הומניטארי לרצועה דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)

כניסת משאיות סיוע הומניטארי לרצועה דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)

עדאנן אבו חסנה מתראיין ממעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)

עדאנן אבו חסנה מתראיין ממעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)

תושבים מצפון העיר עזה ממשיכים להתפנות לדרום הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)

תושבים מצפון העיר עזה ממשיכים להתפנות לדרום הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)

כניסת משאיות סיוע הומניטארי ממצרים לצידו הפלסטיני של מעבר רפיח (ערוץ אלע'ד, 26 בנובמבר 2023)

כניסת משאיות סיוע הומניטארי ממצרים לצידו הפלסטיני של מעבר רפיח (ערוץ אלע'ד, 26 בנובמבר 2023)

תמונה שלו מהעבר יחד עם יחיא אלסנואר בעזה (חשבון X של אמג'ד, 25 בנובמבר 2023)

תמונה שלו מהעבר יחד עם יחיא אלסנואר בעזה (חשבון X של אמג'ד, 25 בנובמבר 2023)

מחמד אשתיה נפגש עם יו

מחמד אשתיה נפגש עם יו"ר בית הנבחרים הבריטי לינדזי הויל (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 בנובמבר 2023)

קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה השלישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו. הושמעו קריאות תודה לעזה (חשבון X של פלסטין פוסט, 26 בנובמבר 2023)

קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה השלישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו. הושמעו קריאות תודה לעזה (חשבון X של פלסטין פוסט, 26 בנובמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים ישראלים, זירה צפונית

עיקרים
  • עסקת שחרור החטופים: בוצעה הפעימה השלישית של שחרור החטופים. ב-26 בנובמבר בשעות הערב שוחררו 13 ילדים ונשים. כמו כן שוחררו שלושה אזרחים תאילנדים ואזרח ישראלי בעל אזרחות רוסית. בתמורה, שוחררו 39 אסירים פלסטינים. גורמים בינלאומיים, כמו גם בכירים בחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, מדברים על אפשרות הארכת הפסקת האש תמורת שחרור חטופים נוספים, נשים וילדים.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 392 חיילים וקצינים. 177 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה.
  • רצועת עזה: בעקבות הפסקת האש, שרר שקט ברצועה ולא נרשמו אירועים חריגים.
  • גזרה צפונית: בגבול הצפון שרר שקט. בחזבאללה דיווחו על הענקת פיצוי לתושבים הגרים בקרבת הגבול על הנזקים שנגרמו להם.
  • יהודה ושומרון: חמאס קראו לציבור להשתתף בטקס אזכרה של פעיל הזרוע הצבאית, שמוצאו בטול כרם, שנהרג ברצועת עזה. בראמאללה נערכה קבלת פנים לקבוצת האסירים השלישית ששוחררה. הג’האד האסלאמי בפלסטין התלונן, כי צה”ל מנסה להפריע לקליטת האסירים הפלסטיניים המשוחררים.
  • איראן: תומכת בהפסקת האש קבועה ברצועת עזה אך לטענתה אינה מעורבת בפעולות “קבוצות ההתנגדות” נגד ישראל וארה”ב וכי הן אינן פועלות בפיקודה של איראן.  סגן מפקד משמרות המהפכה ציין שהישגיה האסטרטגיים של המלחמה בעזה גדולים אף יותר מהישגיה הטקטיים.
  • המיליציות הפרו איראניות: לא נרשמו תקיפות של פעילי המיליציות נגד בסיסי צבא ארה”ב בעיראק ובסוריה. בתימן בוצע ניסיון של החות’ים לחטוף מכלית בעלת זיקה לישראל. הספינה שוחררה בסיוע ספינות צי ארה”ב המשייטות באזור.
הפסקת האש ועסקת החטופים
  • ב-26 בנובמבר 2023 בשעות הערב הוחזרו לישראל, דרך מרכז הרצועה, עוד 13 חטופים ילדים ונשים. כמו כן הוחזרו שלושה אזרחים תאילנדים ואזרח ישראל בעל אזרחות רוסית דרך מעבר רפיח. חמאס פרסמה בהקשר זה כי היא שחררה את אחד השבויים שבידיה אשר מחזיק באזרחות רוסית מתוך היענות למאמצי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולאור תמיכתו בסוגיה הפלסטינית (ערוץ הטלגרם של חמאס, 26 בנובמבר 2023). בתמורה לשחורו החטופים, שוחררו 39 אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל.
  • גורמים בינלאומיים, כמו גם הארגונים הפלסטינים, פועלים להארכת הפסקת האש. בנאום שנשא ג’ו ביידן, נשיא ארה”ב, הוא הדגיש שהשאיפה היא להאריך את משך הפסקת האש. בהתייחסו לשחרור השבויים, ובהם הילדה הקטנה בעלת האזרחות האמריקנית, ביידן אמר כי הם מצפים שאמריקנים נוספים ישוחררו ע”י חמאס אך ציין שאין בידם מידע קונקרטי בנושא (רויטרס, 26 בנובמבר 2023).
  • מחמד בן עבד אלרחמן, ראש הממשלה ושר החוץ של קטר, מסר כי המאמצים להארכת הפסקת האש תלויים בהצלחת חמאס לאתר יותר מארבעים נשים וילדים נוספים המוחזקים ברצועה על ידי אזרחים וקבוצות אחרות. הוא ציין כי אין להם עדיין מידע ברור לגבי יכולתם לאתר את השבויים וכי אחת ממטרות חמאס בהארכת ההפוגה היא איתורם. הוא גם ציין שמתקיימים מגעים בנושא בין חמאס לג’האד האסלאמי בפלסטין (Financial Times, 26 בנובמבר 2023).
תגובות להפסקת האש ועסקת החטופים
חמאס
  • חמאס פרסמה, בהודעה מטעמה, כי היא שואפת להאריך את הפסקת האש ליותר מארבעה ימים, באמצעות ניסיונות רחבים להגדיל את מספר השבויים שישוחררו במסגרת ההסכם (ערוץ הטלגרם של חמאס, 26 בנובמבר 2023). בהקשר זה אמר ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, וראש המשרד לקשרים ערביים ואסלאמיים, כי במהלך הדיונים על ההפוגה, הם הצליחו למפות את מקומות הימצאם של חמישים נשים וקטינים מתחת לגיל 19 שהיו בידי חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים ואפילו בידי כמה משפחות פלסטיניות, ולכן הם התחייבו למסור מספר זה של חטופים. במהלך הדיונים הם אמרו, כי במידה והם ימצאו עוד נשים וילדים חטופים, הם יהיו מוכנים למסור אותם מיד. לפיכך, הסיכום היה שאם אחרי ארבעת ימי ההפוגה, הם יצליחו לאתר עוד נשים וילדים חטופים, ניתן יהיה להאריך אותה ביום או יומיים. הוא הביע תקווה שעד 27 בנובמבר תהיה תמונה ברורה לגבי חטופים נוספים. אלחיה גם ציין, כי הם רציניים לגבי הגעה לעסקת חילופי שבויים כוללת (ערוץ ה-YOUTUBE של אלג’זירה, 26 בנובמבר 2023).
  • באסם נעים, בכיר חמאס, ציין כי ב-26 בנובמבר נכנס לרצועה סיוע רב יותר מאשר ביומיים הראשונים להפוגה, אבל, עדיין לא כפי שהם ציפו. שכן, סוכם שייכנסו לפחות 200 משאיות סיוע, מתוכן לפחות 50 משאיות לצפון הרצועה, ארבע מכליות דלק וארבע מכליות גז, מחציתן לצפון הרצועה. לדבריו, ישראל הציבה תנאים מסובכים בכל הקשור לבדיקת המשאיות הנכנסות ומדובר בתהליך סבוך וממושך. אשר לנושא שחרור האסירים, ציין שישראל לא שחררה אותם על פי ותק כפי שסוכם עמה מראש וחלקם אף לא נמצאים ברשימת 150 הנשים והילדים שנשלחה למתווכים. לגבי הארכת ההפוגה הוא ציין שהעניין תלוי בשאלה האם בידיהם מצויים עוד חטופים אזרחים, והיא גם קשורה לתנאים בשטח. לדבריו, מסירת החטופים בכל ערב במקום אחר מעידה על כך שהם לא נמצאים במקום אחד או אצל גורם אחד, והם זקוקים למספיק זמן כדי לאתר אותם (ערוץ ה-YOUTUBE של אלג’זירה מבאשר, 27 בנובמבר 2023).
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • דאוד שהאב, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הארכת ההפוגה ההומניטרית ברצועת עזה כפופה להערכת “ההתנגדות הפלסטינית”, שעקבה ברציפות אחר התקדמות ההפוגה והתנהלות ישראל במהלכה. הוא ציין את “ההפרות הישראליות” שהיו במהלכה ביניהן הרג ופציעה של מספר פלסטינים, עיכובים בכניסת הסיוע לרצועה והגעתו לצפון הרצועה ועוד. שהאב הוסיף, כי בנוסף להערכה ולבחינה, הם ממתינים לראות האם הארכת משך ההפוגה תהיה באמצעות המכניזם הנוכחי או במתכונת חדשה, והדגיש כי הם לא יאפשרו לישראל לשנות את תנאיהם. עוד ציין כי קודם כל יש לספק ערבויות ברורות לכך ש”ההפרות הישראליות” לא יישנו. הוא גם ציין שההפוגה הנוכחית קשורה ספציפית לחטופים האזרחיים, וכי נושא אנשי הצבא מצריך דיון אחר ותנאים אחרים, והמחיר שישראל שילמה על החטופים האזרחיים לא יהיה בשום פנים ואופן המחיר שיהיה עליה לשלם על אנשי הצבא (דף הפייסבוק של ערוץ אלג’זירה, 26 בנובמבר 2023).
קריקטורות פלסטיניות המבליטות את ניצחונה של עזה בשחרור האסירים הפלסטינים. משמאל: צורת האזיקים - המילה "עזה" בערבית (אלקדס, 25 בנובמבר 2023), (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 26 בנובמבר 2023)
קריקטורות פלסטיניות המבליטות את ניצחונה של עזה בשחרור האסירים הפלסטינים. משמאל: צורת האזיקים – המילה “עזה” בערבית (אלקדס, 25 בנובמבר 2023), (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 26 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

זירת הלחימה
  • ביממה האחרונה נשמרה הפסקת האש בכל הגזרות ברצועת עזה. במהלך הימים הללו ממשיך צה”ל להיערך ליום שלאחר הפסקת האש והרמטכ”ל אישר את התוכניות לגבי המשך הלחימה (דובר צה”ל, 26 בנובמבר 2023).
שיגורים לעבר ישראל
  • מאז ההכרזה על הפסקת האש לא אותרו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לשטח ישראל למעט שיגורים בודדים לעבר אזור עוטף עזה סמוך לשעת התחלת הפסקת האש.
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 392 מהם חיילים וקצינים. 177 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה.

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (של חמאס) דיווחה נכון ל-23 בנובמבר 2023, שעה 20:00, כי מספר ההרוגים ברצועה הוא מעל ל-14,854 ומספר הפצועים מעל ל-36,000 (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה הממשלתית בעזה, 23 בנובמבר 2023).
המצב ברצועה
  • מאז כניסת הפסקת האש לתוקפה, מנהלת רשת אלג’זירה קמפיין נרחב במסגרתו היא מציגה את ממדי ההרס ברצועת עזה, “כתוצאה מתוקפנות הכיבוש הישראלי”. בסרטוני רחפנים ותיעוד מהקרקע מציגים צלמי וכתבי הרשת את ההריסות ברצועה, ברקע נשמעים ראיונות עם גורמים שונים ברצועת עזה, בטענה כי “הרצועה הפכה למקום מוכה אסון שאינו ראוי לחיי אדם”.
  • נמשכת הכנסת משאיות סיוע לרצועת עזה בהתאם לתנאי הפסקת האש. עדנאן אבו חסנה, יועץ התקשורת של אונר”א ברצועה, שהתראיין ממעבר רפיח, ציין שהמצב בצפון הרצועה קשה מאד, וכי הם שלחו לשם משאיות סיוע. הוא ציין שכדי לספק את דרישות הרצועה יש להכניס 200 משאיות ביום במשך חודשיים ברציפות. הוא קרא להגדיל את כמות הדלק המסופק לאונר”א כדי שהיא תוכל להמשיך להעניק את שירותיה לתושבים (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023). בשיחה עם אלג’זירה ציין אבו חסנה כי מי הביוב הציפו את רחובות הרצועה והדבר יוביל לזיהום החופים ולהפצת מחלות. כמו כן קיים לדבריו, חשש מדליפת שפכים למי תהום, דבר שלא ניתן יהיה לתקן. הוא ציין שיש צורך בהכנסת כמויות דלק גדולות לצורך אספקת מים נקיים לתושבים (אלג/זירה, 27 בנובמבר 2023).
 כניסת משאיות סיוע הומניטארי לרצועה דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)    עדאנן אבו חסנה מתראיין ממעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)
מימין: כניסת משאיות סיוע הומניטארי לרצועה דרך מעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)
משמאל: עדאנן אבו חסנה מתראיין ממעבר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)
  •  במקביל, מדווחים כלי התקשורת הפלסטינים על תושבי צפון העיר עזה שמנצלים את הפסקת האש כדי להתפנות לדרום הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023).
תושבים מצפון העיר עזה ממשיכים להתפנות לדרום הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)
תושבים מצפון העיר עזה ממשיכים להתפנות לדרום הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בנובמבר 2023)
  •  מחמד אלדאעור, כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס, עדכן כי תושבים רבים מעוניינים בהמשך הפסקת האש ברצועה וכי ניכרת דריכות רבה בקרב הציבור לקראת השעות האחרונות והמכריעות של הפסקת האש. הוא ציין, כי נמשכת הכנסת הסיוע ההומניטארי לרצועה דרך מעבר רפיח. לדבריו, אונר”א היא הגורם המרכזי ברצועה, אשר מקבל את הסיוע ומנווט את חלוקתו ברחבי הרצועה. לדבריו, מוצרי המזון והסיוע מחולקים ברובם לפליטים הנתמכים ע”י אונר”א ולא מגיעים לתושבים רגילים, השוהים במתקני מחסה שלא שייכים לאונר”א (ערוץ אלע’ד, 27 בנובמבר 2023).
כתב ערוץ אלע'ד בח'אן יונס מעדכן מבית החולים נאצר בעיר (ערוץ אלע'ד, 27 בנובמבר 2023)
כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס מעדכן מבית החולים נאצר בעיר (ערוץ אלע’ד, 27 בנובמבר 2023)
מתנדבים מטעם משרד הבריאות בעזה מנקים את אזור  בית החולים אלשפאא' (חשבון X  של חסן אצליח, 26 בנובמבר 2023)      מתנדבים מטעם משרד הבריאות בעזה מנקים את אזור  בית החולים אלשפאא' (חשבון X  של חסן אצליח, 26 בנובמבר 2023)
מתנדבים מטעם משרד הבריאות בעזה מנקים את אזור בית החולים אלשפאא’ (חשבון X של חסן אצליח, 26 בנובמבר 2023)
מעבר רפיח
  • באסם נעים, בכיר חמאס, פירט בראיון את המכניזם להכנסת משאיות הסיוע לרצועת עזה במהלך הפסקת האש. לדבריו, המשאיות נכנסות למעבר רפיח, משם נוסעות למעבר ניצנה לבדיקה של ישראל. לאחר הבדיקה, הן חוזרות למעבר רפיח, ושם נמסרות לידי האו”ם, אשר מוסר אותן לידי הסהר האדום הפלסטיני או מחלק את הסיוע בעצמו בין מרכזי אונר”א. לדבריו, מדובר בתהליך סבוך מאד, שנמשך זמן רב (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 27 בנובמבר 2023).
כניסת משאיות סיוע הומניטארי ממצרים לצידו הפלסטיני של מעבר רפיח (ערוץ אלע'ד, 26 בנובמבר 2023)
כניסת משאיות סיוע הומניטארי ממצרים לצידו הפלסטיני של מעבר רפיח (ערוץ אלע’ד, 26 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • במהלך היממה האחרונה שרר שקט בגבול ישראל לבנון.
חזבאללה
  • חסן פצ’לאללה, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, אמר כי חזבאללה החל לשלם פיצויים לנפגעים באופן ישיר “מהתוקפנות הציונית” על כפרי הגבול וכי מערכי הארגון פועלים בכפרים, בעיירות ועל קו האש כדי לאמוד את הנזקים . הוא ציין כי הם לא המתינו להפוגה אלא סייעו מסביב לשעון בתחומי הבריאות והמחיה (אלעהד, 27 בנובמבר 2023).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת לבנון, אמר כי לבנון מעוניינת בשלום וכי הם מנסים להרחיק את לבנון מקרבות עקובים מדם. יחד עם זאת הוא הדגיש, כי כללי העימות גבול לבנון ישראל נשארים לפי שעה באותו המצב ואין בנושא הבטחות בינלאומיות, שהם יכולים לסמוך עליהן. הוא הדגיש כי לבנון תומכת באופן מלא בפלסטינים (NAA, 27 בנובמבר 2023).
סוריה
  • דווח כי לוחמי מיליציות פרו-איראניות בסוריה הועברו מאזור אלבו כמאל שבמזרח סוריה לדרום המדינה (עין אלפראת, 26 בנובמבר 2023).
  • ברדיו שאם דווח כי ישראל תקפה את מסלולי ההמראה של נמל התעופה הבינלאומי דמשק. עוד דווח, כי הטיסות שהיו אמורות לנחות בנמל התעופה הועברו לנמלי התעופה בחלב ובאללאד’קיה (רדיו שאם, ערוץ הטלגרם של אלוטן, 26 בנובמבר 2023). “מקור צבאי סורי” מסר כי סמוך לשעה 15:50 תקפה ישראל מהאוויר את שדה התעופה הבינלאומי דמשק ומספר אזורים בפריפריית דמשק. נמסר, כי כוחות ההגנה האווירית הצליחו ליירט את רוב הטילים. על פי ההודעה, לנמל התעופה נגרמו נזקים חומריים והוא יצא מכלל פעולה (סאנא, 26 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי ביממה האחרונה עצרו כוחות ביטחון ישראלים 56 פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון (ופא, 27 בנובמבר 2023).
הזדהות עם רצועת עזה
  •  חמאס קראה לציבור להשתתף ב-27 בנובמבר 2023, לאחר תפילת הערב, בטקס אזכרה לזכרו של פרסאן ח’ליפה, פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם ולוחם הג’האד אשר גורש לרצועת עזה במסגרת “עסקת שליט” ונהרג מידי צה”ל. הטקס יתקיים באולם חיפה במחנה הפליטים נור אלשמס בטולכרם (רשתות חברתיות, 27 בנובמבר 2023).
אביו של פרסאן ח'ליפה מתראיין מסוכת האבלים שהמשפחה פתחה לזכרו במחנה הפליטים נור אלשמס בטולכרם (ערוץ אלפג'ר, 26 בנובמבר 2023)
אביו של פרסאן ח’ליפה מתראיין מסוכת האבלים שהמשפחה פתחה לזכרו במחנה הפליטים נור אלשמס בטולכרם (ערוץ אלפג’ר, 26 בנובמבר 2023)
 פרסאן ח'ליפה במדים וחמוש (חשבון X של ארכאן, 26 בנובמבר 2023).     תמונה שלו מהעבר יחד עם יחיא אלסנואר בעזה (חשבון X של אמג'ד, 25 בנובמבר 2023)
מימין: פרסאן ח’ליפה במדים וחמוש (חשבון X של ארכאן, 26 בנובמבר 2023). משמאל: תמונה שלו מהעבר יחד עם יחיא אלסנואר בעזה (חשבון X של אמג’ד, 25 בנובמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • בפתח ישיבת הממשלה השבועית אמר מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, לא ניתן לתאר במילים את ההרס שחשפה ההפוגה, אשר מעיד על “היקף מכונת ההרג הישראלית הנפשעת”. הוא ציין שעל העולם להתייחס לרצועת עזה כאל אזור מוכה אסון, עליו מדינת ישראל חייבת לשאת באחריותה. הוא גם ברך על שחרור האסירים ועל הבעת הזדהות עם הפלסטינים במיוחד על הצהרותיהם של ראשי ממשלות ספרד ובלגיה (ופא, 26 בנובמבר 2023).
  • מחמד אשתיה נפגש עם לינדזי הויל, יו”ר הפרלמנט הבריטי ודן עימו בהצגת ההצעה לממשלת בריטניה, הקוראת להפסקת אש ללא הגבלות, ולעצירת “התוקפנות נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה וביהודה ושומרון״. הוא קרא להפסיק את הניסיונות לעקור בכוח את תושבי רצועת עזה בצפון ולא לאפשר לישראל לכבוש את הרצועה או לנתק חלקים ממנה. הוא קרא לבית הנבחרים הבריטי לשכנע את ממשלת בריטניה להכיר במדינה הפלסטינית (ופא, 26 בנובמבר 2023).
מחמד אשתיה נפגש עם יו"ר בית הנבחרים הבריטי לינדזי הויל 
(דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 בנובמבר 2023)
מחמד אשתיה נפגש עם יו”ר בית הנבחרים הבריטי לינדזי הויל
(דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 26 בנובמבר 2023)
  • ג’בריל אלרג’וב, מזכיר הוועד המרכזי של פתח, אמר במהלך מסיבת עיתונאים שערך במסגרת ביקורו בכווית כי מה שהתרחש ב-7 באוקטובר הוא “רעידת אדמה ואירוע חסר תקדים” וחלק ממלחמת הגנה של העם הפלסטיני זה 75 שנים. הוא הביע תקווה שההפוגה הנוכחית תהפוך להפסקה מוחלטת ותהווה מפת דרכים לפתרון של הסוגיה הפלסטינית. בהתייחסו לחמאס, אמר אלרג’וב שלמרות שהאסלאם הפוליטי, ובראשו חמאס, הוא חלק מהמרקם החברתי והפוליטי שלהם, אסור להם לאבד את מה שבידם דוגמת מדינה ונציג לגיטימי בהדגישו, כי הם “פרויקט שחרור ולא של מות קדושים” (אלקבס, 26 בנובמבר 2023).
חזרת אסירים משוחררים
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין התלונן, כי צה”ל מנסה להפריע לקליטת האסירים הפלסטיניים המשוחררים חזרה בבתיהם באמצעות שימוש בכוח ופיזור התקהלויות. לדברי הארגון, כל זה, הוא ניסיון להסתיר את התבוסה ואת הכישלון המדיני והצבאי של ישראל (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 26 בנובמבר 2023).
קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה השלישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו. הושמעו קריאות תודה לעזה (חשבון X של פלסטין פוסט, 26 בנובמבר 2023)    קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה השלישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו. הושמעו קריאות תודה לעזה (חשבון X של פלסטין פוסט, 26 בנובמבר 2023)
קבלת הפנים בראמאללה לקבוצה השלישית של האסירים הפלסטינים ששוחררו. הושמעו קריאות תודה לעזה (חשבון X של פלסטין פוסט, 26 בנובמבר 2023)

חזרה לעיקרים

איראן
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, שוחח עם נשיא תורכיה, רג’פ טאיפ ארדואן, ודן עימו בתקיפות ישראל בעזה, בהעברת סיוע הומניטרי לפלסטינים ברצועה ובמאמצים לכינון הפסקת אש קבועה. ראיסי אמר, כי העם הפלסטיני הוא שצריך להחליט על עתיד רצועת עזה באמצעות חמאס המהווה את ממשלתו החוקית והלגיטימית, וכי לארצות הברית אין הזכות להתערב ולהחליט עבור תושבי עזה  (אתר נשיא איראן, 26 בנובמבר 2023). ארדואן ציין בשיחה, כי תורכיה תמשיך לפעול כדי להפוך את הפסקת האש הזמנית ברצועה לקבועה (אנטוליה, 26 בנובמבר 2023).
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי איראן מעוניינת בהפסקת אש קבועה ברצועת עזה ובהפסקת “פשעי המשטר הציוני” נגד תושבי עזה באופן מוחלט. הוא שב והאשים את ארה”ב בתמיכה צבאית ומדינית בישראל, לרבות באמצעות אספקת ציוד ואמצעי לחימה מהבסיסים הצבאיים שלה באזור. לדבריו, ארצות הברית מנסה להשיג באמצעים מדיניים את מה שלא היה ניתן להשיג באמצעים צבאיים, אך העם הפלסטיני לא יאפשר לה או לישראל לממש את מטרותיהן הבלתי לגיטימיות ויקבע את גורלו בעצמו. עוד אמר כנעאני, כי איראן אינה מעורבת בפעולות “קבוצות ההתנגדות” נגד ישראל וארה”ב וכי הן אינן פועלות בפיקודה של איראן (פארס, 27 בנובמבר 2023). 
  • עלי פדוי, סגן מפקד משמרות המהפכה, אמר בכנס בטהראן, כי הישגיה האסטרטגיים של המלחמה בעזה עבור “ההתנגדות” גדולים אף יותר מהישגיה הטקטיים. הוא ציין בהקשר זה, כי למעלה ממיליון ישראלים עזבו את מקום מגוריהם בעקבות המלחמה ו-92% מתושבי העולם הפגינו נגד “הציונים” (תסנים, 27 בנובמבר 2023). 
פעילות מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • ג’ואד אלטליבאוי, הדובר הצבאי של מיליצית עצאא’ב אהל אלחק, תקף את הודעת גדודי חזבאללה שבה הצהירה המיליציה על צמצום פעולותיה עד לסיום ההפוגה ברצועה, בטענה כי היא מאכזבת. עוד טען כי המיליציה מפרה את סודיות פעילות ההתנגדות אשר נחשבת ליסוד חשוב בה משום שהיא מנתה את המיליציות שהשתתפו בתקיפות נגד הכוחות האמריקניים אך לא ציינה את עצאא’ב אהל אלחק. לדבריו, למרות שמי שכתב את ההודעה הכיר את המציאות בשטח, זה מוזר שהוא החליט לציין את שמותיהם של ארגונים מסוימים ולהשמיט את שמותיהם של אחרים והדגיש כי הם מקווים שהם לא יתקלו שוב בהצהרות מהסוג הזה (ערוץ הטלגרם של הדובר הצבאי, 26 בנובמבר 2023).
תימן
  • ב-26 בנובמבר 2023 דווח כי התנועה החות’ית חטפה מכלית בשם “Central Park”, שמקושרת לישראל כאשר הפליגה תחת דגל ליבריה (AP, 26 בנובמבר 2023). ארגון הספנות של הצבא הבריטי (UKMTO) הודיע כי שני כלי שיט קטנים שעל סיפונם שמונה בני אדם שהיו לבושים במדים צבאיים התקרבו לספינה משני צידיה דרומית לחופי עדן בתימן. עוד נמסר כי הספינה ואנשי הצוות שלה בטוחים (חשבון X של ארגון הספנות, 26 בנובמבר 20203).
  • דווח, כי הספינה הוסטה לכיוון חוף עדן וכי הצי האמריקני פעל בסוגיה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 26 בנובמבר 2023). “שני מקורות אמריקניים” מסרו כי ספינה של הצי האמריקני הגיבה לקריאת מצוקה של המכלית Central Park ודאגה לביטחונה ולשחרורה (רויטרס, 26 בנובמבר 2023). גם מקור צבאי תימני דיווח כי כוח של חיל הים האמריקני החזיר את השליטה לידיו על הספינה Central Park (ספוטניק, 26 בנובמבר 2023).
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CANTCOM) פרסם, כי בסביבות השעה 01:41, שעון תימן, שוגרו שני טילים בליסטיים מאזורים בשליטה חות’ית בתימן, לעבר המשחתת האמריקנית MASON והספינהCentral Park המקושרת לישראל. עוד ציין כי הטילים נחתו במפרץ עדן במרחק של כ- 16 קילומטר מהספינות. הספינה וצוותה לא ספגו נזק או אבדות. מייקל קורילה, מפקד סנטקו”ם, אמר כי אבטחת התחום הימי חיונית ליציבות האזור והם ימשיכו לפעול עם בעלי הברית כדי להבטיח את ביטחון נתיבי השיט הבינלאומיים (ערוץ X של סנטקום, 27 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
כינוס ארגוני זכויות אדם באלג’יריה
  • משפטנים ממספר מדינות ונציגים של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים הגיעו לאלג’יריה כדי להשתתף בכנס בינלאומי תחת הכותרת “צדק לעם הפלסטיני'” אשר יעסוק בקידום העמדה לדין של מנהיגי ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי ובבתי משפט של מדינות שונות על “פשעי המלחמה ברצועת עזה”. בכנס אמורים לקחת חלק נציגים פלסטינים, ירדנים ולבנונים, וכן עורך הדין Gilles Devers אשר דווח שגייס 500 עורכי דין מרחבי העולם כדי לייצג את הפלסטינים בביתי הדין הבינלאומיים נגד רצח העם ופשעי המלחמה של ישראל ברצועה (ראי אליום, 26 בנובמבר 2023).
  • עורך הדין Gilles Devers הוא צרפתי יליד 1956 , בלוגר, מורה-חוקר ומרצה. חבר לשכת עורכי הדין של ליון. הוא אחד הדוברים של קבוצה של 350 ארגונים לא ממשלתיים המיוצגים על ידי ארבעים עורכי דין האחראים לטיפול בעתירה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בגין פשעי מלחמה. הוא ייצג את הרשות הפלסטינית בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי. במהלך מבצע “עופרת יצוקה” (2009-2008), לאחר שלדבריו, הרשות הפלסטינית העניקה לו את המנדט להגיש תלונה בשמה, הוא הגיש תלונה נוספת נגד ישראל ביולי 2014 בשם שר המשפטים ברשות הפלסטינית, בנוגע לאירועי מבצע “צוק איתן”.[1]
עורך הדין בהפגנה בליון נגד "המצור" על רצועת עזה (יוטיוב, 6 באוגוסט 2014)
עורך הדין בהפגנה בליון נגד “המצור” על רצועת עזה (יוטיוב, 6 באוגוסט 2014)
ירדן
  • בישר אלח’צאונה, ראש ממשלת ירדן, מסר כי לאחר שהפנה משאבים רפואיים רבים לרצועת עזה, הורה המלך עבדאללה להקים בית חולים שדה בשכם בשל המחסור הדחוף בשירותי רפואה ביהודה ושומרון (אלממלכה, 26 בנובמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
האיחוד האירופי
  • במאמר דעה שכתב ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, תחת הכותרת: “מדוע מדינה פלסטינית היא הערובה הביטחונית הטובה ביותר לישראל”, כתב כי הזוועות שמבצעים חמאס וקיצוניים נוספים פוגעות באינטרסים הפלסטיניים וכי בכירי הרשות הפלסטינית שהוא פגש אף מודים בכך. אולם, עבורם הסוגיה היסודית היא “הכיבוש הישראלי”. לדברי בורל ביקורו האחרון באזור חיזק את אמונתו שהערובה הטובה ביותר לביטחון ישראל היא הקמת מדינה פלסטינית. השטח חייב להיות מנוהל ע”י מדינה שמייצגת את תושביה כדי למנוע מרצועת עזה ליפול לידיהן של קבוצות חמושות שעלולות לערער את היציבות באזור(,Financial Times 27 בנובמבר 2023).
  • בדברים שנשא בפורום איחוד הים התיכון בברצלונה אמר בורל, כי יש למצוא פתרון מדיני שיסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לצמיתות. הוא ציין שחזרת הרשות הפלסטינית לרצועת עזה היא הפתרון הטוב ביותר למצב הנוכחי. עוד ציין שכל רצועת עזה הפכה להריסות, דבר שהוא לא מתקבל על הדעת וכי ישראל חרגה מגבולות ההגנה העצמית ברצועה (אלערביה, 27 בנובמבר 2023).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-3 ביולי 2023:" פעילי חמאס הגישו תלונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג".