מבט לאיראן

7 במאי – 21 במאי, 2017 מאת: ד"ר רז צימט
דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי, ( איסנ

דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי, ( איסנ"א, 14 במאי, 2017)

עלי-רזא קבאדי, שנהרג בסוריה ( טוויטר, 17 במאי 2017)

עלי-רזא קבאדי, שנהרג בסוריה ( טוויטר, 17 במאי 2017)

פגישת שגריר איראן בעיראק עם נציג איתאללה סיסתאני, ( מהר, 16 במאי 2017)

פגישת שגריר איראן בעיראק עם נציג איתאללה סיסתאני, ( מהר, 16 במאי 2017)


עיקרי הדברים
  • מפקד חטיבה במשמרות המהפכה מסר בריאיון עיתונאי פרטים אודות פעילות משמרות המהפכה בסוריה ואמר, כי איראן פועלת בסוריה באמצעות שלוש מפקדות אזוריות. הקצין טען, כי איראן אינה מספקת סיוע כספי ללוחמים הסורים אלא רק ייעוץ צבאי חיוני כדי לאפשר את פעילותו של צבא סוריה. עוד ציין הקצין, כי השמועות שנפוצו בעבר על מותו כביכול של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, פגעו קשות במורל הלוחמים והביאו לנסיגת לוחמים רבים מהחזית עד להפרכת שמועות אלה.
  • מאמר, שהתפרסם באתר דיפלומטיה איראנית, העריך, כי אין לאיראן כל ברירה אלא להכיר במעמדה הבכיר של רוסיה בסוריה ולהסתמך עליה שתגן על האינטרסים האיראנים במדינה. עוד נכתב במאמר, כי יכולתה של איראן להשפיע על ההתפתחויות בסוריה מוגבלת ביחס ליכולתן של רוסיה ושל חלק ממדינות ערב.
  • סוכנות הידיעות פארס המזוהה עם משמרות המהפכה הזהירה במאמר פרשנות מפני כוונת ארה"ב להגביר את נוכחותה בעיראק בתום המערכה נגד דאעש ולהקים לשם כך רצועת ביטחון בגבול בין סוריה לעיראק, שתבלום את השפעת איראן ואת התקדמות המיליציות השיעיות העיראקיות לעבר הגבול העיראקי-סורי.
  • אירג' מסג'די, השגריר החדש של איראן בעיראק, ביקר בעיר השיעית הקדושה כרבלאא' ונפגש עם מושל המחוז, אנשי דת בכירים ונציגו של איש הדת השיעי הבכיר, איתאללה עלי סיסתאני.
  • שר החוץ האיראני בירך את אסמאעיל הניה על בחירתו כראש הלשכה המדינית של חמאס. 

 

כללי
  • בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, אמר בריאיון לעיתון אלערבי אלג'דיד" (13 במאי 2017), כי איראן אינה מתערבת צבאית בתימן וכי המתקפה הצבאית של סעודיה בתימן הייתה טעות גדולה. הוא ציין, כי איראן מוכנה לנהל שיחות עם סעודיה אם זו תחדל מהצהרותיה וממדיניותה האנטי-איראניות. בהתייחסו למצב בסוריה אמר קאסמי, כי עמדתה של איראן מתחילת מלחמת האזרחים בסוריה הייתה כי הסורים צריכים לקבוע את גורלם בעצמם.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • לוחם משמרות המהפכה, עלי-רזא קבאדי (Ali-Reza Qabadi), מטהראן נהרג ב-16 במאי  2017 בעיר חמאה שבסוריה.
  • מפקד חטיבה במשמרות המהפכה התייחס בראיון, שהתפרסם בעיתון ג'אם-י ג'ם (Jam-e Jam, 7 במאי 2017), לפעילות משמרות המהפכה בסוריה. ג'ואד קרבאני (Javad Qorbani) המכונה אבו-זאהדה (Abu-Zahedeh), אמר, כי איראן פועלת בסוריה באמצעות שלוש מפקדות אזוריות: מפקדת חזרת-י רקיה (Hazrat-e Roqayyeh) בחלב, מפקדת נבי מכרם אסלאם (Nabi Mokarram Islam) האחראית לשטח שבין דמשק לחלב ומגיעה עד דרעא ומפקדת חזרת-י זינב (Hazrat-e Zeynab) האחראית לשטח שבין דמשק לדרום סוריה. הוא ציין, כי שימש אחראי על מפקדת חזרת-י זינב הנלחמת בו-זמנית ב-29 חזיתות. 
  • קרבאני התייחס לסיוע האיראני לכוחות הסורים ואמר, כי חרף המצוקה הכספית ממנה סובלים הכוחות הצבאיים הסורים, אין איראן מספקת סיוע כספי ללוחמים הסורים אלא רק ייעוץ צבאי החיוני לאפשר את פעילותו של צבא סוריה.
  • הקצין האיראני בן ה-38 התייחס בהערכה לקאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, ואמר כי במהלך השיחות, שהתקיימו בין איראן לסוריה בנוגע להצטרפות רוסיה למערכה הצבאית בסוריה, התעקש נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לשוחח בעניין עם סלימאני באופן אישי כדי לקבל ממנו ערבויות בנוגע לכניסת רוסיה למלחמה. הוא סיפר כי כאשר נפוצו בשנה שעברה דיווחים על מותו כביכול של סלימאני בסוריה, הדבר פגע קשות במורל הלוחמים ולוחמים סורים, אפגאנים ופקיסטאנים רבים נסוגו מהחזית עד שסלימאני עצמו העניק ריאיון בו הפריך את השמועות על מותו.
  • קרבאני שיבח את פעילותם של הלוחמים האפגאנים והפקיסטאנים הפועלים בסוריה ואמר, כי הם מוכנים להקריב את חייהם כדי להגן על הלוחמים האיראנים.  הוא ציין, כי באזור טהראן מצויים כיום לוחמים רבים של זרוע הבסיג' של משמרות המהפכה שהתאמנו ומוכנים לצאת ללחימה בסוריה, אך טרם קיבלו לכך אישור.
  • מאמר, שהתפרסם באתר דיפלומטיה איראנית (14 במאי 2017), העריך כי אין לאיראן כל ברירה אלא להכיר במעמדה הבכיר של רוסיה בסוריה. במאמר, שנכתב ע"י עלי מוסוי ח'לח'אלי (Ali Mousavi Khalkhali), סגן עורך האתר, נכתב, כי מעמדה של איראן אינו משתווה למעמדה העדיף של רוסיה בזירה הבינלאומית ובשונה מרוסיה, אין היא יכולה או מעוניינת לנהל מו"מ ישיר עם ארה"ב על עתידה של סוריה. יכולתה של איראן להשפיע על ההתפתחויות בסוריה מוגבלת גם בשל העובדה שבשונה ממדינות ערב, ובראשן סעודיה, אין היא מקיימת קשרים ישירים עם הקבוצות החמושות הפועלות בסוריה. קבוצות אלה נחלשו אומנם, בעיקר מאז כיבוש חלב, אך הן ממשיכות להציב איום על המשטר הסורי בשל שליטתן הנמשכת בשטחים סורים והסיוע לו הן זוכות מצד מדינות ערב. לנוכח מציאות זו, אין לאיראן כל ברירה אלא להסתמך על רוסיה שתדאג לאינטרסים האיראנים בסוריה. רוסיה זקוקה לאיראן ולחזבאללה כדי להבטיח את האינטרסים שלה בסוריה, מכיוון שהצלחתה הצבאית בסוריה תלויה בפעילותן הקרקעית של איראן ובעלות בריתה. בשעה שהמתיחות בין איראן למדינות ערב גוברת, אין לה כל ברירה אלא לחזק את קשריה עם רוסיה ולסמוך עליה שתבטיח את האינטרסים שלה.
  • אין זו הפעם הראשונה שבאתר דיפלומטיה איראנית, המזוהה עם חוגים במשרד החוץ האיראני, מתפרסמת פרשנות המשקפת הכרה איראנית גוברת בהתחזקות מעמדה של רוסיה בסוריה על חשבון איראן. בסוף מרץ 2017 פרסם האתר מאמר פרי-עטו של בכיר במשרד החוץ האיראני, שהעריך, כי הסיוע האווירי הרוסי לסוריה והיתרונות הבינלאומיים שמוסקבה יכולה לספק למשטר הסורי הופכים אותה חשובה יותר עבור בשאר אסד מאשר איראן ולכן הוא מתקרב לרוסיה ומפנה עורף לאיראן.
  • דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר במהלך תדרוך לעיתונאים (15 במאי 2017), כי ארה"ב מוכנה לעבוד עם רוסיה ואיראן כדי לייצב את סוריה ולאפשר לעם הסורי להחליט על עתידו באופן חופשי. הוא הדגיש, עם זאת, כי רוסיה ואיראן צריכות להכיר לשם כך בזוועות שהנשיא אסד מבצע בסוריה ולנצל את השפעתן בסוריה כדי להפסיקן.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • סוכנות הידיעות פארס, המזוהה עם משמרות המהפכה, הזהירה במאמר שפרסמה (7 במאי 2017) מפני כוונת ארה"ב להגביר את נוכחותה בעיראק בתום המערכה נגד דאעש כדי להבטיח את האינטרסים הביטחוניים שלה ושל ישראל. במאמר נכתב, כי ארה"ב חותרת להשתלט על שדות הנפט והגז של עיראק, לנצל את ההרכב הדמוגרפי השבטי בסמוך לגבול עיראק-סוריה ואת העדר הפיתוח הכלכלי והחברתי באזורי זה להגברת השפעתה ולכונן קשרים קרובים יותר עם קבוצות סוניות רדיקליות באזור לשם הפעלת לחץ על הממשלות בסוריה ובעיראק. כמו כן חותרת  ארה"ב בתום המערכה נגד דאעש ליצור רצועת ביטחון בין סוריה לעיראק, שתנתק את הקשר בין חברות "חזית ההתנגדות", תמנע את היווצרותו של "סהר שיעי" מטהראן לדרום-לבנון דרך בגדאד ודמשק ותבלום את התקדמות המיליציות השיעיות העיראקיות לעבר הגבול העיראקי-סורי. 
  • אירג' מסג'די (Iraj Masjedi), השגריר החדש של איראן בעיראק, ערך ביקור בעיר השיעית הקדושה כרבלאא' ונפגש בה עם מושל המחוז ועם אנשי דת שיעים בכירים. בפגישה עם שיח' עבד אלמהדי כרבלאא'י (Abdul Mahdi Karbalai), נציגו של איש הדת השיעי הבכיר, איתאללה עלי סיסתאני (Ayatollah Ali Sistani), דנו השניים בפרויקטים משותפים לאיראן ולעיראק לפיתוח המקומות הקדושים בעיראק ובהכנות לעליה לרגל השנתית לכרבלאא'. כמו כן נפגש השגריר עם אנשי הדת הבכירים מחמד תקי אלמדרסי (Mohammad Taqi al-Modaressi) וסיד מרתדא אלקזויני (Sayed Mortada al-Qazvini). בפגישתו עם מושל כרבלאא', עכיל אלטריחי (Akeel al-Turaihi), אמר מסג'די, כי איראן ועיראק צריכות להרחיב את שיתוף הפעולה ביניהן בפיתוח המקומות הקדושים והדגיש, כי איראן תעשה כמיטב יכולתה כדי לשפר את הביטחון בעיראק (אירנ"א, 16 במאי 2017).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מחמד-ג'ואד זריף, שר החוץ האיראני, בירך את אסמאעיל הניה על בחירתו כראש הלשכה המדינית של חמאס. באיגרת ברכה איחל זריף להניה, כי יצליח לשאת באחריות הכבדה ולהכשיל את האיומים והמזימות של "האויב הציוני" ובעלי בריתו הפועלים נגד אחדות העולם המוסלמי, מנסים להרוס את העניין הפלסטיני ולשבור את התנגדותם של בני האומה האסלאמית. זריף הדגיש את תמיכתה הנמשכת של איראן בהתנגדות העם הפלסטיני (איסנ"א, 10 במאי 2017). 
  • בהודעה מטעם מזכירות "הועידה הבינלאומית לתמיכה באנתיפאדה הפלסטינית" לרגל יום הנכבה (15 במאי 2017) נאמר, כי איראן מדגישה את המשך תמיכתה בזכות השיבה של הפלסטינים לאדמתם ומגנה את "פשעי המשטר הציוני נגד הפלסטינים". עוד נאמר בהודעה, כי קיום משאל עם בקרב "תושביה המקוריים של פלסטין ההיסטורית" לצורך קביעת גורלם הוא הפתרון היחיד לשחרור פלסטין. ההודעה קראה למוסלמים "לשבור את שתיקתם" ולדרוש מהעולם את שחרור פלסטין (פארס, 15 במאי 2017).