מבט לג’האד העולמי (18-12 בינואר 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

עין אלחצ'ראא' לאחר השתלטות הצבא הסורי (שבכת אלאעלאם אלוטני, 16 בינואר 2017).

עין אלחצ'ראא' לאחר השתלטות הצבא הסורי (שבכת אלאעלאם אלוטני, 16 בינואר 2017).

ירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר פעילי דאעש באזור דיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 14 בינואר 2017).

ירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר פעילי דאעש באזור דיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 14 בינואר 2017).

תמונות מסרטון של  דאעש המתעד את הלחימה נגד הכוחות הסורים בדיר אלזור (אעמאק, 15 בינואר 2017).

תמונות מסרטון של דאעש המתעד את הלחימה נגד הכוחות הסורים בדיר אלזור (אעמאק, 15 בינואר 2017).

המחבל המתאבד, שפוצץ עצמו ממזרח לאלבאב, המכונה אבו לית' הסורי.

המחבל המתאבד, שפוצץ עצמו ממזרח לאלבאב, המכונה אבו לית' הסורי.

נאג'י אלמסאלמה (all4syria, 16 בינואר 2017).

נאג'י אלמסאלמה (all4syria, 16 בינואר 2017).

מחבל המכונה אבו עבדאללה האוזבקי, שביצע פיגוע התאבדות במזרח העיר מוצול (חק, 15 בינואר 2017).

מחבל המכונה אבו עבדאללה האוזבקי, שביצע פיגוע התאבדות במזרח העיר מוצול (חק, 15 בינואר 2017).

אוניברסיטת מוצול לפני השתלטות דאעש על העיר ביוני 2014 (אתר אוניברסיטת מוצול, 15 בינואר 2017).

אוניברסיטת מוצול לפני השתלטות דאעש על העיר ביוני 2014 (אתר אוניברסיטת מוצול, 15 בינואר 2017).

חיילים עיראקים באוניברסיטת מוצול כשההרס ניכר היטב.

חיילים עיראקים באוניברסיטת מוצול כשההרס ניכר היטב.

זירת הפיגוע בשכונת אבו דשיר (אלסומריה, 17 בינואר 2017).

זירת הפיגוע בשכונת אבו דשיר (אלסומריה, 17 בינואר 2017).

זירת הפיגוע במרכז בגדאד (אלעאלם, 14 בינואר 2017).

זירת הפיגוע במרכז בגדאד (אלעאלם, 14 בינואר 2017).

ביקור הגנרל ח'ליפה חפטר על נושאת המטוסים הרוסית (מתוך סרטון של משרד ההגנה הרוסית).

ביקור הגנרל ח'ליפה חפטר על נושאת המטוסים הרוסית (מתוך סרטון של משרד ההגנה הרוסית).

מימין: עבד אלקציר משאריפוב כפי שצילם את עצמו בטלפון הסלולרי שלו ביום הפיגוע. משמאל: משאירפוב לאחר שנתפס ע

מימין: עבד אלקציר משאריפוב כפי שצילם את עצמו בטלפון הסלולרי שלו ביום הפיגוע. משמאל: משאירפוב לאחר שנתפס ע"י כוחות הביטחון התורכים (עכס סיר, 16 בינואר 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • בסוריה נמשכה הלחימה, למרות שפורמאלית הפסקת האש עודנה מתקיימת. בלטו השבוע עימותים בשתי זירות: באזור ואדי ברדא, שמצפון מערב לדמשק, פועל המשטר הסורי להשיב לעצמו את השליטה על מקורות המים ומשאבות המים של דמשק הנמצאים בידי המורדים. בדיר אלזור, שבמזרח סוריה, פתח דאעש ביוזמה התקפית במהלכה עלה בידו לכבוש מידי הכוחות הסורים כמה שכונות בדרום העיר, ולנתק מהעיר את שדה התעופה הצבאי. בשתי הזירות הללו עדיין לא הושגה הכרעה.
  • בעיראק הצליח צבא עיראק להשתלט על שכונות לאורך נהר החידקל ועל אוניברסיטת מוצול, שבצפון מזרח העיר. הכוחות העיראקים שולטים כעת על מרבית שכונות מזרח מוצול. דאעש ממשיך להפעיל מחבלים מתאבדים במזרח מוצות כדי לעכב את התקדמות הכוחות העיראקים. בו בזמן נמשכות התקפות טרור וגרילה שמבצע דאעש, באמצעות מחבלים מתאבדים, בבגדאד ובמקומות נוספים ברחבי עיראק. 

 

הזירה הבינלאומית: רוסיה ותורכיה

איגור קושניקוב, דובר משרד ההגנה של רוסיה, אמר, כי שישה מטוסי סוחוי SU-24עזבו את בסיס חמימים בסוריה ושבו לרוסיה. לדבריו כלי טיס נוספים וכן אנשי צוות טכני צפויים לשוב לרוסיה בקרוב. הוא הכחיש את הדיווחים, אשר התפרסמו בתקשורת האמריקאית, לפיהם הגדילה רוסיה את נוכחותה הצבאית בסוריה ואמר, כי משרד ההגנה פועל להפחתת מספר הלוחמים הרוסיים בסוריה בהתאם לפקודת ולדימיר פוטין, המפקד העליון של צבא רוסיה (ספוטניק, 12 בינואר 2017).

משרד ההגנה של רוסיה מסר כי נערכו שיחות בין משלחות הכוחות המזוינים של רוסיה ותורכיה. במהלך השיחות דנו הצדדים בשיתוף פעולה במאבק נגד דאעש (טאאס, 12 בינואר 2017).שר ההגנה התורכי אמר בהקשר זה, כי רוסיה ותורכיה מתאמות ביניהן את הפעולות האוויריות בסוריה כדי למנוע התנגשויות בין מטוסיהן (אנטוליה, 13 בינואר 2017).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מצב הסכם הפסקת האש
  • הסכם הפסקת האש, שעליו הודיע צבא סוריה ב-30 בדצמבר 2016, ממשיך להתקיים ברוב חלקי סוריה למעט כמה מוקדים, שבהם נמשכת הלחימה. מוקדי הלחימה המרכזיים היו השבוע אזור ואדי בארדא, שמצפון מערב לדמשק, ומרחב דיר אלזור, שבמזרח סוריה. באזור ואדי בארדא כשלו ניסיונות המשטר הסורי להביא להפסקת אש, שתאפשר לו להשמיש את המשאבות החיוניות להעברת מים לדמשק, בעוד שבדיר אלזור פתח דאעש ביוזמות התקפיות נגד שדה התעופה וכמה שכונות, בדרום העיר.

 

  • ארגון חזית פתח אלשאם, שאינו נכלל בהפסקת האש, שב והביע התנגדותו להסכם. חסאם אלשאפעי, דובר החזית, אמר, כי הופעל לחץ כבד על ארגוני האופוזיציה לחתום על ההסכם. אולם לדבריו החתימה עליו הינה "שגיאה חמורה" וכל מי שחתם ונכח בחתימה יישא באחריות לתוצאות ההסכם. חסאם אלשאפעי הדגיש, שארגונו אינו כפוף לשום גורם חיצוני [קרי, לאלקאעדה], וכי הג'האד שהוא מבצע מכוון להפיל את משטר אסד (אלג'זירה.נט, 12 בינואר 2017).
אזור ואדי ברדא
  • אזור ואדי ברדא, שמצפון מערב לדמשק, אשר בו נמצאים מקורות המים של העיר, המשיך גם השבוע להוות מוקד לחימה מרכזי. מטרת המשטר הסורי הינה להשיג את השליטה על מקורות המים והמשאבות  של העיר דמשק הנמצאים בידי המורדים. העימותים כללו תקיפות אוויריות של המשטר הסורי והשתלטות הצדדים היריבים על כפרים ומקומות שולטים. במהלך הלחימה הושגה הפסקת אש קצרה  ששבה והופרה עד מהרה.

 

  • ב-13 בינואר 2017 הושג הסכם הפסקת אש חדש בואדי ברדא (אלנשרה, 13 בינואר 2017). צוותי תחזוקה מטעם המשטר הסורי התכוננו להיכנס לאזור העיירה עין אלפיג'ה (שבשליטת המורדים), כדי לתקן את משאבות המים ולאפשר את חידוש אספקת המים לדמשק (אלדראר אלשאמיה, 13 בינואר 2017). יום לאחר מכן התמוטטה הפסקת האש. לאחר שארגוני המורדים התנקשו בחייו של לואא' (אלוף) בדימוס אחמד אלע'צבאן, שמונה על ידי המשטר הסורי לטפל בניהול המשבר באזור (מוסד ההסברה הקרבית, 14 בינואר 2017). בעקבות קריסת הפסקת האש התחדשו  העימותים. נמסר, כי הכוחות הסורים הצליחו להשתלט על מעיין עין אלפיג'ה ועל הבניינים שמסביבו. במקום עדיין מתנהלים קרבות.
דיר אלזור
  • במהלך השבוע התקיימה לחימה בין פעילי דאעש לבין הכוחות הסוריים בעקבות יוזמה התקפית של דאעש. נראה, כי בידי דאעש עלה לכבוש כמה שכונות בדרום דיר אלזור ולנתק אותן משדה התעופה הצבאי.

 

  • במהלך הקרבות הללו השתלט דאעש על בית החולים אלאסד בדיר אלזור. פעיליו התקדמו לעבר בית הספר לשוטרים, שבדרום העיר (ראו מפה). כמו כן  נמסר, כי צבא סוריה איבד את השליטה על מגורי המהנדסים, שבקרבת שדה התעופה הצבאי וכי פעילי דאעש השתלטו על הכביש המוביל מהעיר לשדה התעופה (אח'באר קאסיון, 15 בינואר 2017).  במהלכיו אלו הצליח דאעש, למעשה, לבודד את שדה התעופה מהשכונות הדרומיות של העיר ולהדק את אחיזתו באזורי הפריפריה של דיר אלזור.
מרחב תדמור
  • גם השבוע נמשכו העימותים בין הכוחות הסורים לבין דאעש באזור שדה התעופה הצבאי  T-4, שממערב לתדמור. דווח כי הכוחות הסוריים החלו בפעילות צבאית נרחבת באזור שמצפון וממזרח לשדה התעופה  והם השתלטו על מספר עמדות של דאעש צפונית לשדה (דמשק אלא'ן, 15 בינואר 2017). דאעש פוצץ מכונית תופת באזור שדה התעופה יגרם ל-18 הרוגים לכוחות הסורים (דמשק אלא'ן, 14 בינואר 2017).
מרחב אלרקה
  • נמשכו  הקרבות בין פעילי דאעש לכוחות הסורים הדמוקרטים (SDF) במרחב הכפרי, שממערב ומצפון מערב לאלרקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 14 בינואר 2017). הכוחות הדמוקרטיים של סוריה הצליחו לכבוש מספר כפרים מצפון וממערב לאלרקה (דמשק אלא'ן, 16 בינואר 2017). דאעש מצידו ביצע מספר פיגועי התאבדות ופיצוץ מטעני חבלה נגד הכוחות הסורים הדמוקרטים.
העיר אלבאב
  • נמשכו הקרבות בפאתי העיר אלבאב בין פעילי דאעש לבין צבא סוריה החופשית ובסיוע אווירי אינטנסיבי של צבא תורכיה. דאעש קיבל אחריות לביצוע פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת נגד חיילי צבא תורכיה ממזרח לאלבאב. לטענת דאעש נהרגו בפיגוע עשרים חיילים תורכיים (חק, 15 בינואר 2017).
דרום רמת הגולן
  • צבא ח'אלד בן אלולידהמזוהה עם דאעש פרסם סרטון, שבו תעד את פעילות משטרת המוסר (אלחסבה) בכפרים שבאגן הירמוכ, הנמצאים תחת שליטתו (ARA News, 13 בינואר 2017).
  • המשרד לתיעוד חללים במחוז דרעא דיווח על מותו של נאג'י אלמסאלמה המייסד והמנהיג לשעבר של תנועת אלמת'נא האסלאמית, המזוהה עם דאעש. נאג'י אלמסאלמה נהרג ב-14 בינואר 2017 בתקיפה אווירית של  כוחות הקואליציה בעיר אלמיאדין (כ-45 ק"מ דרומית מזרחית לדיר אלזור), הנתונה לשליטת דאעש. נאג'י אלמסאלמה, עזב את מרחב אגן ירמוכ בסוף יוני 2016, לאחר הקמת צבא ח'אלד בן אלוליד, אשר תנועת אלמת'נא האסלאמית הינה אחד ממרכיביו[1] (אתר המשרד לתיעוד חללים במחוז דרעא, 15 בינואר 2017; all4syria, 16 בינואר 2017).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול
  • כוחות הביטחון העיראקיים המשיכו להתקדם במזרח מוצול במסגרת "השלב השני" של המערכה לכיבוש העיר. הכוחות העיראקים כבשו שכונות לאורך נהר החידקל והשתלטו על הגשרים המובילים ממזרח העיר למערבה. הישג נוסף שנחל צבא עיראק השבוע היה ההשתלטות על אוניברסיטת מוצול, שבצפון מזרח העיר. ב-15 בינואר 2017 הודיע צבא עיראק, כי השתלט על 90% משטח הגדה המזרחית של נהר החידקל (אלסומריה, 15 בינואר 2017). דובר הכוחות ללוחמה בטרור הודיע, כי הכוחות העיראקים השתלטו על כשישיםם שכונות במזרח מוצול מתוך שמונים (רויטרס, 17 בנובמבר 20177). דאעש ממשיך להפעיל מחבלים מתאבדים כדי לעכב את התקדמות הכוחות העיראקים.

 

  • הישג חשוב של הכוחות העיראקיים היה ההשתלטות על אוניברסיטת מוצול, שבצפון מזרח העיר. בתקשורת העיראקיים דיווח, כי לאחר כיבוש האוניברסיטה גילו הכוחות העיראקיים בפקולטה למדעים תשע חביות המכילות חומרים כימיים, ששימשו את דאעש. כמו-כן איתרו הכוחות העיראקים רשת מנהרות, שהובילה מפאתי העיר מוצול אל תוך האוניברסיטה,  וכעשרים סדנאות לייצור חומרי נפץ (אלסומריה, 14 בינואר 2017).
נמשכת מתקפת הטרור של דאעש בבגדאד
  • במקביל למערכה במוצול, ממשיך דאעש לבצע פיגועים ברחבי עיראק, בדגש על הבירה בגדאד. זאת, במגמה להסיט משאבים וקשב מהמשטר העיראקי להמחיש, כי יכולותיו המבצעיות של הארגון לא נפגעו. להלן כמה פיגועים שבוצעו השבוע:
  • ב-17 בינואר 2017 פוצצה מכונית תופת בשכונת אבו דשיר, שבדרום מערב בגדאד. כתוצאה מהפיגוע נהרגו שבעה אנשים ונפצעו עשרים (אלסומריה, 17 בינואר 2017).
  •  ב-15 בינואר 2017 פוצצה מכונית תופת נהוגה בידי מחבל מתאבד במחסום של צבא עיראק באזור אלח'אלץ (כ-40 ק"מ צפונית מזרחית לבגדאד). דאעש קיבל אחריות לפיגוע  וטען, כי נהרגו ונפצעו בו 25 חיילים עיראקים (אעמאק, 15 בינואר 2017).
  • ב-14 בינואר 2017, פוצצו שתי מכוניות תופת במרכז בגדאד, בקרבת משרדי הממשלה. בפיגוע נהרגו שמונה בני-אדם ולפחות 13 נפצעו (וכאלת אלנבא, 14 בינואר 2017).
  • בשכונת אלכראדה, שבמרכז בגדאד, נהרגו שישה בני אדם ו-12 נפצעו, כתוצאה מפיצוץ מכונית תופת (אלג'זירה, 14 בינואר 2017).

חצי האי סיני

  • לדברי מומחים המתגוררים באלעריש, שביקשו להישאר בעילום שם, חל לאחרונה שינוי במאפייני הלחימה בחצי האי סיני. לדבריהם בעקבות טיהור אזור רפיח ואלשיח' זויד חלה ירידה בהיקף הפיגועים, שמבצעים פעילי דאעש נגד כוחות הביטחון המצריים. עתה מתמקדת עיקר הפעילות של דאעש באזור העיר אלעריש, שפעילי דאעש רואים בה "נקודת תורפה", מכיוון שהכוחות המצרים הפועלים בה הם כוחות משטרה ולא כוחות צבא (אלשרוק, מאמר של פהמי הוידי, 12 בינואר 2017).
  • כצעד לחיזוק השליטה של כוחות הביטחון המצריים בחצי האי סיני, ולהעמקת הבידול בין צפון חצי-האי לבין דרומו, החליט משרד הפנים המצרי לדרוש אישור ביטחוני מכל מי שמבקש להיכנס לדרום סיני. החלטת משרד הפנים עוררה כעס בקרב האוכלוסייה המקומית, שיכולת התנועה שלה נפגעה. לדברי התושבים ההחלטה נוגדת את החוקה ומוציאה את תושבי סיני מכלל האוכלוסייה המצרית (אלמצרי לאיום, 15 בינואר 2017).

הג'האד העולמי במדינות נוספות

לוב
  • כוחותיו של הגנרל ח'ליפה חפטר, מפקד צבא לוב במערב המדינה (ויריב של ממשלת ההסכמה) ממשיכים להילחם נגד "מועצת השורא של מהפכני בנע'אזי" במגמה לטהר את העיר וסביבותיה[2]. הקרבות התמקדו השבוע בשכונות, שבמערב העיר. יתכן שהמאמץ הנוכחי של חפטר לטיהור בנע'אזי מהפעילים הג'האדיסטים נועד "לאזן" מדינית ותודעתית את הישג ממשלת ההסכמה בכיבושה של סרת.
  • במישור המדיני, פועל חפטר להשיג תמיכה מעצמתית מרוסיה. נושאת המטוסים הרוסית אדמירל קוזנצוב, שעזבה את חופי סוריה,עצרה מול חופי לוב, בדרכה חזרה לבסיסה בסברמורסק שבצפון רוסיה. בעת שהותה מול חופי לוב ביקר על סיפונה ח'ליפה חפטר, וערך שיחת ועידה עם שר ההגנה הרוסי. בשיחה דנו השניים בנושא הלוחמה בטרור (אתר משרד ההגנה הרוסי, 1tv.ru, 11,12 בינואר 2017).
  • הערוץ הרוסי RTדיווח, כי מעורבות רוסית אפשרית בלחימה בלוב עשויה להביא ליצירת קואליציה עם הכוחות הלובים הפועלים במזרח המדינה. המעורבות הרוסית יכולה להביא לפעילות אווירית רוסית נגד דאעש ונגד "קיצונים נוספים" בלוב. רוסיה עשויה לספק לצבא לוב אמצעי לחימה, אמונים ומודיעין כדי  "להאבק בטרור". (RT, 12 בינואר 2016).

פעילות סיכול ומנע

הפיגוע במועדון הלילה ריינה באיסטנבול (השלמות)
  • התקשורת התורכית דיווחה, כיכוחות הביטחון של תורכיה עצרו השבוע באיסטנבול את המחבל שביצע את פיגוע ההרג במועדון הלילה ריינה בליל השנה האזרחית החדשה (13 בדצמבר 2016). המחבל הינו עבד אלקדיר משאריפוב, ממוצא אוזבקי, שפעל תחת הכינוי אבו מחמד ח'וראסני.
  • המחבל נעצר בשכונת אסניורט, שבמערב העיר, בבית חברו, שמוצאו מקירגיסטאן. הוא הגיע לבית חברו ארבעה ימים לאחר ביצוע הפיגוע. יחד עימו שהה בבית בעת מעצרו בנו בן הארבע. נמסר, כי עבד אלקדיר משאריפוב הגיע לקוניה שבתורכיה יחד עם אשתו ושני ילדיו בתחילת שנת 2016. הוא הגיע לאיסטנבול ב-15 בדצמבר 2016 ושכר דירה. לאחר הפיגוע חזר המחבל לקח את בנו ועזב את דירתו (Daily Star, מילייט,  17 בינואר 2017).
  • בעקבות הפיגוע במועדון הלילה ריינה, שבו נפגעו גם מוסלמים, פרסם השבועון אלנבא' של דאעש מאמר אפולוגטי, שנועד להצדיק הריגתם של המוסלמים. המאמר, המתבסס על ציטטות ממקורות אסלאמיים, טוען, שפגיעה אקראית במוסלמית מותרת כאשר היעד העיקרי הוא ה"כופרים", שפשעיהם מצדיקים הריגה. במאמר גם נטען כי המוסלמים שנפגעו הביאו זאת על עצמם מכיוון, שהם חגגו את חגם של ה"כופרים" (ראש השנה) ושהו בקרבתם למרות אזהרות חוזרות ונשנות, שלא לעשות כן (אלנבא', 12 בינואר 2017).
צ'צ'ניה
  • במהלך מבצע מיוחד בעיר גרוזני וסביבותיה חוסלה התארגנות פעילי טרור הקשורים לדאעש. הפעילים תכננו לבצע פיגועים נגד חיילי המשמר הלאומי הרוסי ומשפחותיהם וכן נגד אזרחים. במהלך המבצע, שנמשך כמה ימים, נהרגו ארבעה מחבלים ושישים חשודים נעצרו. במבצע נהרגו שני חיילי המשמר הלאומי הרוסי (אתר המשמר הלאומי הרוסי,  16,12בינואר 2017).
  • רמזן קדירוב ראש הרפובליקה הצ'צ'נית, העלה בחשבון האינסטגרם שלו דיווח לפיו אחד העצורים הוא אימראן דאטסייב, "מחבל, מסוכן ביותר, המשתייך לדאעש" (טאס, 15 בינואר 2017). יום לאחר מכן דיווח רמזאן קדירוב על מעצרם של חמישים פעילים, שלדבריו הופעלו על-ידי פעיל יליד צ'צ'ניה הנמצא בסוריה, ופועל בקרב ארגונים אסלאמיים קיצונים בסוריה (רויטרס 15 בינואר 2017).
  • בלחימה בשורות הארגונים הג'האדיסטיים בסוריה בולט מקומם של פעילים צ'צ'נים, חלקם מזוהים עם האמירות הקווקזית. בין הפעילים מצויים גם כאלה בעלי ניסיון קרבי, אשר השתתפו במרד נגד רוסיה בשנות התשעים של המאה הקודמת. חלק מהפעילים הצ'צ'נים הגיעו לדרגות פיקוד בכירות וכמה מפקדים בכירים אף נהרגו בקרבות.  נראה כי דאעש מנצל עתה את מאתר הפעילים הצ'צנים המיומנים שברשותו כדי להפעיל התארגנויות טרור בצ'צניה ואולי גם במקומות נוספים ברוסיה..

 

[1]תנועת אלמת'נא, ארגון סלפי ג'האדיסטי הפועל באזור דרעא. בעבר (2013) שיתף הארגון פעולה עם ג'בהת אלנצרה אך בהמשך (החל מ-2015) פיתח קשרים עם דאעש. במאי 2016 הצטרפו תנועת אלמת'נא וגדוד חללי אלירמוך למסגרת-על חדשה המזוהה עם דאעש בשם צבא ח'אלד בן אלוליד. מסגרת זאת שולטת על מרחב אגן הירמוך, שבדרום רמת הגולן.
[2] "מועצת השורא של מהפכני בנע'אזי" הינה קואליציה של ארגונים אסלאמיים מקומיים, שהוקמה ביוני 2014. מרכיב מרכזי בקואליציה הינו ארגון אנצאר אלשריעה, המזוהה עם אלקאעדה