חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (24-18 בינואר 2017)

קריקטורה לפיה העברת שגרירות ארה

קריקטורה לפיה העברת שגרירות ארה"ב לירושלים הינה משחק באש (דף הפייסבוק שהאב, 20 בינואר 2017).

פעילי התנגדות עממית בבית לחם מציתים תמונות של דונאלד טראמפ, נשיא ארה

פעילי התנגדות עממית בבית לחם מציתים תמונות של דונאלד טראמפ, נשיא ארה"ב (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 בינואר 2017)

כלי הנשק המאולתר שנמצא בידי היורים (דובר צה

כלי הנשק המאולתר שנמצא בידי היורים (דובר צה"ל, 24 בינואר 2017).

יוסף אלאע'א (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 20 בינואר 2017).

יוסף אלאע'א (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 20 בינואר 2017).

מצעד פעילי יחידת הנח'בה במחנה הפליטים אלנציראת (דף הפייסבוק שהאב, 19 בינואר 2017).

מצעד פעילי יחידת הנח'בה במחנה הפליטים אלנציראת (דף הפייסבוק שהאב, 19 בינואר 2017).

קריקטורה של המאיירת העזתית אמיה ג'חא, המזוהה עם חמאס, לפיה ישראל בונה בירושלים הודות לתמיכה שמעניק לה נשיא ארה

קריקטורה של המאיירת העזתית אמיה ג'חא, המזוהה עם חמאס, לפיה ישראל בונה בירושלים הודות לתמיכה שמעניק לה נשיא ארה"ב טראמפ: "ישראל מאשרת בניית 566 יחידות דיור (במקור התנחלותיות) בירושלים" (אלרסאלה נט, 23 בינואר 2017).

פעילים פלסטינים במאחז באב אלשמס (PNN, 20 בינואר 2017).

פעילים פלסטינים במאחז באב אלשמס (PNN, 20 בינואר 2017).

  • ב-24 בינואר 2017 בוצע ירי מכלי רכב לעבר כוח צה"ל במחסום סמוך לישוב עפרה (אזור בנימין) באמצעות כלי נשק מאולתר. לא היו נפגעים. שני מבצעי הפיגוע נתפסו. ברצועת עזה מפגינה חמאס את משילותה ואת יכולותיה באמצעות מפגני כוח  צבאיים.
  • לנוכח אפשרות העברת שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים ממשיכים בכירי הרשות הפלסטינית בקמפיין איומים. חלקם מנסים להעביר את האירוע לפסים דתיים ורתמו אליו גורמים ערביים, אסלאמיים ומוסדות בינלאומיים. במסגרת הקמפיין מאיימים הפלסטינים, כי יהיו לצעד זה "השלכות חמורות" כולל ביטול ההכרה של הרשות במדינת ישראל ופעילות להשעיית ישראל מחברות באו"ם. ברשות הדגישו, כי הצעד פוגע לא רק בפלסטינים אלא בכלל הערבים והמוסלמים בעולם. ההכרזה של עיריית ירושלים על מתן היתרי בנייה בשכונות העיר עוררה גל נוסף של תגובות.  

 

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים
  • ב-24  בינואר 2017 – כלי רכב פלסטיני פרץ מחסום צה"ל סמוך לישוב עפרה (אזור בינימין). מכלי הרכב בוצע ירי לאוויר. כוח צה"ל החל במרדף אחר כלי הרכב ותפס את שני נוסעיו. בידיהם נמצא כלי נשק מאולתר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה"ל, 24 בינואר 2017).
  • ב-17 בינואר 2017 פלסטיני יידה אבנים סמוך למחסום מעבר מנשה ליד טולכרם. לאחר מכן שלף סכין וניסה לדקור את חיילי צה"ל שאיישו את המקום. חיילי צה"ל ירו בו והרגו אותו. בתקשורת הפלסטינית פורסם, כי מבצע ניסיון הדקירה הוא נצ'אל דאוד מהדאוי, בן 44, אב לחמישה ילדים, מהכפר שויכה (צפונית לטול כרם). נצ'אל דאוד מהדאוי היה נשוי לישראלית מהכפר ג'ת והחזיק באשרת שהייה בישראל (קדס, PALINFO, 17בינואר 2017).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות, עימותים והפרות סדר. בלטו אירועי השלכת בקבוקי תבערה ויידויי האבנים. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 23 בינואר 2017 – פלסטינים השליכו מטען, שכלל בלון גז, לעבר כוחות צה"ל סמוך למבוא שילה (אזור בנימין). המטען התפוצץ. שני חיילי צה"ל נפצעו באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 בינואר 2017).
  • 22 בינואר 2017– אבנים יודו לעבר אוטובוס שחלף בכביש בין חזמה לענתות (אזור בנימין), נזק נגרם לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 בינואר 2017).  
  • 21 בינואר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים תפסו שלושה פלסטינים מבית פג'אר  בחשד שהשליכו בקבוקי תבערה לעבר הישוב מגדל עוז באזור גוש עציון. כמו כן נתפס כלי רכב ששימש אותם לביצוע הפיגועיםYnet) , 21 בינואר 2017). 
  • 20 בינואר 2017– כוחות הביטחון הישראליים עצרו כלי רכב פלסטיני בצומת אליאס (סמוך לקריית ארבע). בכלי הרכב נמצאו כלי נשק. נוסעי כלי הרכב הועברו לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 בינואר 2017). 
  • 20 בינואר 2017– אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתקוע (גוש עציון). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב. באירוע נוסף יודו אבנים לעבר אוטובוס סמוך לאפרת (גוש עציון). נזק נגרם לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 20 בינואר 2017). 
  • 18 בינואר 2017– אבנים יודו לעבר כלי רכב שנסעו סמוך לעזון בשומרון. אדם אחד נפגע באורח קל. נגרם נזק  לשמשת כלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 18 בינואר 2017). 

פיגועים משמעותיים בשנה האחרונה

ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.

ירי רקטות לעבר ישראל

יחסי חמאס מצרים
  • נמשכים מאמצי חמאס לשפר את יחסיהם עם מצרים. משלחת חמאס, בראשות אסמאעיל הניה, סגן ראש הלשכה המדינית, הגיעה לביקור בקהיר. חברי המשלחת אמורים להיפגש עם ח'אלד פוזי, ראש המודיעין הכללי המצרי, ולדון עימו בסוגיות שונות הקשורות לשיפור היחסים בין השתיים. מקורות פלסטינים מסרו, כי מצרים הציבה מספר תנאים לחידוש הקשר עם חמאס ביניהם: הסגרת 20-15 מבוקשים, פיקוח על הגבול שבין רצועת עזה לחצי-האי סיני ועצירת הברחות אמצעי לחימה (אלחיאת, 18 בינואר 2017).
פעיל הזרוע הצבאית נהרג בקריסת מנהרה
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של יוסף עצאם אלאע'א, בן 22, פעיל הזרוע הצבאית, עקב קריסת מנהרה באזור ח'אן יונס (חשבון הטוויטר עאג'ל מן ע'זה, 20 בינואר 2017). לאחרונה פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס, כי במהלך שנת 2016 נהרגו 21 פעילי הזרוע הצבאית כתוצאה מקריסת מנהרות (אלרסאלה.נט, 1 בינואר 2017).
סיום קורס קציני מנגנון הביטחון
  • בעיר עזה התקיים ב-22 בינואר 2017 טקס סיום קורס קצינים של מנגנון הביטחון הלאומי. בטקס השתתפו תופיק נעים, מפקד מנגנוני הביטחון של חמאס, אחמד בחר, סגן יו"ר המועצה המחוקקת,  ובכירים נוספים. במהלך המפגן הצבאי שהתקיים במסגרת הטקס ביצעו בוגרי הקורס תרגילים ביניהם הדגמה של פריצה למוצב צה"ל ושחרור אסירים פלסטינים מבית כלא ישראלי (אתר משרד הפנים הפלסטיני בעזה, 22 בינואר 2017).

טקס סיום קורס הקצינים: מימין: תרגיל המדמה שחרור אסירים מהכלא הישראלי. משמאל: ילד פלסטיני מצית דגל ישראל (אתר משרד הפנים הפלסטיני בעזה, 22 בינואר 2017).
טקס סיום קורס הקצינים: מימין: תרגיל המדמה שחרור אסירים מהכלא הישראלי. משמאל: ילד פלסטיני מצית דגל ישראל (אתר משרד הפנים הפלסטיני בעזה, 22 בינואר 2017).

מצעד של יחידת העילית של הזרוע הצבאית של חמאס
  • ב-19 בינואר 2017 נערך מצעד צבאי של יחידת הנח'בה, יחידת העילית של הזרוע הצבאית של חמאס, באזור מחנה הפליטים אלנציראת במרכז העיר עזה.במצעד הציגו פעילים לובשי מדים, כלי נשק שונים וכלבים (אלראי, דף הפייסבוק שהאב, 19 בינואר 2017). מחנה הפליטיםאלנציראת היה אחד ממוקדי הפגנות התושבים במחאה על  השיבושים באספקת החשמל.  נראה, כי המצעד נועד להפגין את משילות חמאס על רקע מחאות אלה. 
תגובות נוספות לאפשרות העברת שגרירות ארה"ב לירושלים
  • אפשרות העברת שגרירות ארה"ב לירושלים ממשיכה לעורר תגובות פלסטיניות נזעמות.  במהלך סוף השבוע התקיימו הפגנות מחאה במספר מוקדים ביהודה ושומרון (חברון, שכם, אלבירה, ראמאללה ועוד) בהן השתתפו מאות בודדות של מפגינים. המשתתפים הניפו שלטים וקראו קריאות לפיהן "ירושלים הינה המפתח לשלום ולמלחמה" (QUDSN, 19 בינואר 2017). בהפגנה, שהתקיימה בבית לחם, שרפו המפגינים את תמונתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (חשבון הטוויטר PALINFO, 20 בינואר 2017).

מימין: כרזה במסגרת קמפיין תקשורתי שהשיקה פתח המנוהל ע"י גוף המכונה "הוועדה הלאומית הפלסטינית למאבק נגד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים.  בכרזה נכתב: לא להעברת השגרירות. ירושלים בירת פלסטין הנצחית (דף הפייסבוק של מחמוד אלעאלול, 22 בינואר 2017). משמאל: שלט שנתלה במרכז העיר שכם המזהיר את נשיא ארה"ב הנבחר טראמפ מפני העברת שגרירות ארה"ב לירושלים (אתר QUDSN, 19 בינואר 2017).
מימין: כרזה במסגרת קמפיין תקשורתי שהשיקה פתח המנוהל ע"י גוף המכונה "הוועדה הלאומית הפלסטינית למאבק נגד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים.  בכרזה נכתב: לא להעברת השגרירות. ירושלים בירת פלסטין הנצחית (דף הפייסבוק של מחמוד אלעאלול, 22 בינואר 2017). משמאל: שלט שנתלה במרכז העיר שכם המזהיר את נשיא ארה"ב הנבחר טראמפ מפני העברת שגרירות ארה"ב לירושלים (אתר QUDSN, 19 בינואר 2017).

  • בכירי הרשות הפלסטינית ממשיכים בקמפיין תקשורתי נרחב שנועד לגייס תמיכה ערבית, מוסלמית ובינלאומית. שון ספייסר, דובר הבית הלבן, אמר כי ארה"ב נמצאת רק בשלבים הראשונים של הדיונים לגבי העברת השגרירות האמריקאית (רויטרס, 22 בינואר 2017). להלן התבטאויות נוספות בנושא:
  • הרשות הפלסטינית:
  • בישיבת הממשלה השבועית אמר אבו מאזן, כי הם יעשו שימוש בכל הדרכים הפוליטיות והדיפלומטיות וכי הם יקראו לכל המדינות הערביות והאסלאמיות להתנגד להעברת השגרירות.  הוא הזהיר שביצוע המהלך יחסל את תהליך השלום ויהיו לו השלכות הרסניות על ביטחון האזור ויציבותו (מען, 17 בינואר 2017). לאחר פגישה, שערך אבו מאזן עם עבדאללה מלך ירדן בארמונו, שבמהלכה דנו השניים בהשלכות העברת השגרירות, אמר אבו מאזן כי במקרה שתועבר השגרירות האמריקאית לירושלים הם החליטו על נקיטה של מספר צעדים (סוכנות הידיעות הירדנית, 22 בינואר 2017).
  • ריאצ' אלמאלכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הלאומית, אמר כי ההנהגה הפלסטינית פועלת בכל המישורים לשנות את ההחלטה (ופא, 19 בינואר 2017).
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל  של אש"ף, בראיון ל-ynetאמר, כי אם המהלך האמריקאי להעברת השגרירות לירושלים יצא לפועל אזי הפלסטינים יפעלו לביטול ההכרה של הרשות במדינת ישראל ולהשעיית ישראל מחברות באו"ם, שכן אש"ף לא יוכל להמשיך להכיר בישראל כאשר ירושלים תהייה מסופחת (, ynet23 בינואר 2017).
  • ג'בריל רג'וב, חבר הועד המרכזי של פתח, אמר כי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים היא בבחינת הכרזת מלחמה על המוסלמים ומזהיר כי צעד זה עשוי להוביל לפגיעה ביציבות באזור (וואלה, 23 בינואר 2017).
  • בדרשת יום השישי במסגד הרשות הפלסטינית אמר שיח' מחמד חסין, מפתי ירושלים, כי מהלך זה הוא מסוכן וכי יהיו לו השלכות עתידיות העלולות להיות חמורות. לדבריו הדבר  פוגע לא רק בפלסטינים אלא בכלל הערבים והמוסלמים בעולם (שאשא ניוז, 20 בינואר 2017).
  • חמאס וארגונים נוספים
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, קרא לממשל האמריקאי לסגת "מצעד מסוכן זה", המהווה התגרות ברגשות המוסלמים. לדבריו ירושלים היא חלק מהאמונה האסלאמית וכל החלטה של ארה"ב להעביר את השגרירות לירושלים תעניק לגיטימציה לישראל בירושלים (חשבון הטוויטר של סאמי אבו זהרי, 23 בינואר 2017).
  • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, אמר כי התגובה האידיאלית למהלך זה היא ביטול ההסכמים עם ישראל וביטול ההכרה בה. לדבריו מדובר ב"חציית קו אדום ובפשע" וכי חמאס תפעל נגדה בכל המישורים (שהאד, 22 בינואר 2017).
  • תיסיר ח'אלד, חבר הועד הפועל של אש"ףוחבר הלשכה המדינית של החזית הדמוקרטית, הזהיר מפני הסכנות הטמונות בהכרזתו של דונלד טראמפ על העתקת השגרירות. הוא השווה בין המהלך לבין עלייתו של אריאל שרון להר הבית בשנת 2000 שהביאה לפרוץ האנתיפאדה השנייה.  לדבריו, אם תיושם ההחלטה על הפלסטינים לעבור משלב של דיבורים לשלב של מעשים (דניא אלוטן, 18 בינואר 2017).
תגובות להחלטת ישראל לבניית 560 יחידות דיור בירושלים
  • עיריית ירושלים אישרה מתן היתרי בנייה ל-566 יחידות דיור בשכונת פסגת זאב, רמות ורמת שלמה בירושלים. כמו כן אישרה מתן היתרי בנייה ל-105 יחידות דיור לפלסטינים במזרח ירושלים. מתן אישורי הבנייה עורר גל של תגובות פלסטיניות הקוראות להתערבות בינלאומית בנושא:
  • משרד החוץ של הרשות הפלסטינית פרסם הודעה בה הוא מגנה את הבנייה בהתנחלויות ובשטחי ירושלים. הוא פנה לממשל האמריקאי החדש להתערב מיידית לעצירת הבנייה ולפעול במהירות כדי להגשים את השלום באמצעות משא ומתן (אתר משרד החוץ, 20 בינואר 2017).
  • נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, גינה את החלטת ישראל לבנות את יחידות הדיור שלדבריו ממוקמות על אדמות פלסטיניות כבושות. אבו רדינה הבהיר, כי ההחלטה קוראת תיגר על החלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם. הוא דרש ממועצת הביטחון לפעול מיידית על פי ההחלטה ושים קץ למדיניות הישראלית הקיצונית שמכשילה את פיתרון שתי המדינות (וטניה, 22 בינואר 2017).
  • צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי הקהילה הבינלאומית היא הנושאת באחריות ל"יהירותה" של ישראל בכך שאיננה מעמידה אותה לדין בגין פגיעתה בזכויות העם הפלסטיני. הוא דרש מהאו"ם ומהמדינות, שהצביעו בעד החלטה 2334 במועצת הביטחון, לנקוט באופן מיידי בצעדים ממשיים כדי לאכוף את ההחלטה (שמס ניוז, 22 בינואר 2017).
  • חמאס הדגישה, כי ההחלטה הינה בבחינת הסלמה מסוכנת שמטרתה לייהד את ירושלים. היא הזהירה את ממשלת ישראל מפני המשך מדיניות זו וקראה להסלים את אינתיפאדת ירושלים (אלאקצא, 20 בינואר 2017).
הקמת מאחז באב אלשמס
  • ב-20 בינואר 2017 הגיעו כמה עשרות פעילים פלסטינים לאזור שבין ירושלים למעלה אדומים והקימו שם מאחז בשם באב אלשמס. צוין כי הקמת המאחז היא צעד מחאה על החלטת ישראל לספח את מעלה אדומים לישראל ועל כוונות ארה"ב להעביר את השגרירות שלה לירושלים. במקום הוצב אוהל. כוחות צה"ל פינו את הפעילים ועצרו כמה מהם (PNN, 20בינואר 2017).
  • אחד המופעים התודעתיים במסגרת "ההתנגדות העממית" הוא הקמת מאחזים. התופעה בלטה בעיקר בשנים 2014-2013. הקמת המאחזים נועדה להתריס נגד ישראל ולעמת את הפלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים. במסגרת פעילות זו נבחר מידי פעם אתר ביהודה ושומרון. לאתר זה הגיעו, בדרך כלל, באישון לילה, כמה עשרות פעילים, אשר הקימו במקום מספר אוהלים ו/או מבנים במגמה לקבוע עובדות בשטח. יש לציין, שאירועים אלה גובו על ידי בכירי פתח והרשות הפלסטינית אשר לעיתים הגיעו למקום האירוע. אירועים אלו גם זכו לתהודה רבה בכלי התקשורת הפלסטינים הרשמיים. 

 

[1]נתונים אלה אינם כוללים ירי פצצות מרגמה. כמו כן לא נכללות בהם נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.