מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-3 בדצמבר 2023, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 3 בדצמבר 2023)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 3 בדצמבר 2023)

תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה

תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 1, 2 בדצמבר 2023)

תקיפות חיל האוויר בח'אן יונס (חשבון X של חסן אצליח, 1 בדצמבר 2023).

תקיפות חיל האוויר בח'אן יונס (חשבון X של חסן אצליח, 1 בדצמבר 2023).

תקיפת חיל האוויר ברפיח (חשבון X של QUDSN, 1 בדצמבר 2023)

תקיפת חיל האוויר ברפיח (חשבון X של QUDSN, 1 בדצמבר 2023)

וסאם פרחאת (חשבון X של צה

וסאם פרחאת (חשבון X של צה"ל, 2 בדצמבר 2023)

פתיחת בית חולים שדה תרומת מאע

פתיחת בית חולים שדה תרומת מאע"מ ברפיח (חשבון X של QUDSN, 2 בדצמבר 2023)

תהלוכה בחברון (חשבון X של QUDSN, 1 בדצמבר 2023).

תהלוכה בחברון (חשבון X של QUDSN, 1 בדצמבר 2023).

פגישת אבו מאזן עם כרים ח'אן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בדצמבר 2023).

פגישת אבו מאזן עם כרים ח'אן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בדצמבר 2023).

פגישת מחמד אשתיה עם כרים ח'אן (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 2 בדצמבר 2023)

פגישת מחמד אשתיה עם כרים ח'אן (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 2 בדצמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • עסקת שחרור החטופים: בעקבות הארכת הפסקת האש בוצעה פעימה נוספת של החזרת חטופים ב-30 בנובמבר בשעות הלילה. מאמצים להארכת ההפוגה והחזרת חטופים נוספים נכשלו מאחר וחמאס לא עמד בהסכם עמו ולכן ב-1 בדצמבר 2023 בשעות הבוקר חודשה הלחימה ברצועת עזה. בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין המשיכו לציין כי הם מוכנים להמשיך במשא ומתן. אולם, נראה שהתבטאות צלאח אלעארורי שהודיע באופן חד משמעי שלא יתקיים משא ומתן לפני הפסקת אש כוללת, סתמה את הגולל על התבטאויות אלה.
  • גזרת הלחימה: כוחות משולבים של צה”ל חידשו את הלחימה המתנהלת במקביל בצפון הרצועה במרכז ובדרום. במקביל חודש שיגור הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. מתחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה איתרו כוחות צה”ל מעל ל-800 פירי מנהרות תת קרקעיות של חמאס, ומתוכם הושמדו כ-500 פירים.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 398 חיילים וקצינים (שלוש גופות מוחזקות בידי חמאס ברצועה). 136 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים. 113 הוחזרו לישראל.
  • רצועת עזה: ברפיח הוקם בית חולים שדה נוסף. דובר משרד הבריאות ברצועה דיווח כי התפוסה בבתי החולים היא מעל ומעבר ליכולת הקליטה שלהם.
  • גזרה צפונית: במקביל לחידוש הלחימה ברצועה חידש חזבאללה את פעילותו בגבול ישראל לבנון. עד כה קיבל הארגון אחריות על ביצוע 17 תקיפות. צה”ל הגיב בירי ארטילרי ובתקיפות מהאוויר נגד יעדי חזבאללה בשטח לבנון. מסוריה בוצע ניסיון שיגור שנכשל.
  • יהודה ושומרון: בוצעו שני פיגועים: פיגוע דקירה ופיגוע דריסה. שני חיילי צה”ל נפצעו באורח קל. אבו מאזן ומחמד אשתיה נפגשו עם כרים ח’אן התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שביקר בראמאללה. ראשי ארגוני זכויות אדם פלסטינים סרבו להיפגש עימו בטענה כי הוא מוטה לצד ישראל.
  • איראן: בכירי הממשל באיראן הצרו על חידוש הלחימה וקראו לגורמים בינלאומיים להפעיל לחץ על ישראל וארה”ב. שר החוץ האיראני הזהיר כי המשך הלחימה ברצועת עזה עלול לגרום להרחבת המלחמה באזור. מיליציות פרו איראניות חידשו את האיומים לפעול נגד ישראל.
  • בינלאומי: גורמים ערביים ומערביים הביעו צער על חידוש הלחימה וקראו להפסקת אש וחידוש המשא ומתן על החזרת החטופים.
עסקת החטופים וביטול ההפוגה
  • ב-30 בנובמבר 2023 בוצעה פעימה נוספת של שחרור חטופים. השחרור בוצע הפעם בשתי פעימות. בסביבות 17:00 שוחררו שתי חטופות ורק לאחר מספר שעות ועיכובים רבים שוחררו שישה חטופים נוספים והוחזרו לישראל.
  • “מקורות מצריים “חשפו כי חמאס הודיעה למתווכים כי השבויים שנמצאים ברשימת המיועדים לשחרור ביום השמיני להפוגה הם “האחרונים שנמצאים בהישג ידה” בקטגוריית המשוחררים הנוכחית. לאור זאת על פי הדיווח, חמאס ביקשה זמן נוסף כדי ליצור קשר עם גורמים אחרים ברצועה שבידיהם שבויים נוספים (אלערבי אלג’דיד, 30 בנובמבר 2023).
  • ב-30 בנובמבר 2023 בשעות הלילה נרשמה מחלוקת קשה על רשימת החטופים שחמאס הייתה מוכנה לשחרר כדי להאריך את ההפוגה ביממה נוספת. ישראל הבהירה שאם לא ימצאו עשרה חטופים חיים היא תחזור ללחימה. מכיוון שעד לשעות הבוקר לא הגישה חמאס רשימה רלוונטית (התואמת את ההסכם עם חמאס שהושג באמצעות המתווכים; ארה”ב, מצרים וקטר) שאפשר היה לדון עליה, חודשה הלחימה. ממשרד ראש הממשלה נמסר, כי חמאס הפרה את המתווה, לא עמדה בחובתה לשחרר את כל הנשים החטופות, ושיגרה רקטות לעבר ישראל ועל כן ישראל חוזרת ללחימה שיעדיה שחרור החטופים, חיסול חמאס והבטחה שרצועת עזה לעולם לא תהווה עוד איום על תושבי ישראל (אתר משרד ראש הממשלה, 1 דצמבר 2023).
תגובות לביטול ההפוגה
  • משרד החוץ המצרי פרסם הודעת גינוי לקריסת ההפוגה ולחידוש “התקיפות והפעולות האלימות” נגד רצועת עזה. לדברי ההודעה, מצרים מחשיבה את המשך התוקפנות כזלזול מצד ישראל על כל המאמצים שננקטו בימים האחרונים כדי להאריך את ההפוגה. מצרים הזהירה מההשלכות של הרחבת הפעולות הצבאיות של ישראל וקראה לגורמים הבינלאומיים לקחת אחריות כדי להבטיח את הגנת הפלסטינים (דף הפייסבוק של משרד החוץ, 1 בדצמבר 2023).
  • חמאס פרסמה הודעה ובה הטילה על ישראל את האחריות לחידוש המלחמה בטענה כי ישראל סירבה במהלך הלילה לכל הצעה לשחרור חטופים משום ש”היא כבר קיבלה החלטה לחדש את התוקפנות”. לדברי חמאס היא הציעה במהלך המשא ומתן בשעות לילה מספר הצעות כמו להחליף שבויים וקשישים, למסור גופות של חטופים שנהרגו לטענתם עקב תקיפות צה”ל, ועוד. חמאס הטילה גם על ארה”ב את האחריות על “המשך פשעי המלחמה” עקב תמיכתה המוחלטת בישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 1 בדצמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי ישראל וממשל ארה”ב נושאות באחריות לפקיעת הפסקת האש וכי המחלוקת העיקרית היא עמדת ישראל כלפי העם והסוגיה הפלסטינית. הוא ציין כי הם פעלו ברצינות וכי הם עדיין פועלים כדי להגיע להפסקת אש גם לאחר חזרתה של “התוקפנות הישראלית”. לדבריו, הם פתוחים לכל צעד שיקדם את עצירת התוקפנות ובהתאם לאינטרס של העם הפלסטיני (אלג’זירה, 1 בדצמבר 2023).
  • בהתבטאות נוספת אמר אסאמה חמדאן, כי ישראל המתינה לאור ירוק מארה”ב כדי להשלים את תוקפנותה נגד רצועת עזה, והדבר קרה במהלך פגישת אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, עם קבינט המלחמה בתל אביב ב-30 בנובמבר. לדבריו, ישראל משקרת כשהיא מאשימה אותם בסיום ההפוגה. חמדאן ציין כי הוצגו בפני ישראל שלוש הצעות להארכת ההפוגה אך ביום השביעי להפוגה התברר כי ישראל מנסה לשנות את כללי ההסכם, לאחר שלאורך כל ימי ההפוגה היא ניסתה להפר את ההבנות (אתר ערוץ אלמנאר, 2 בדצמבר 2023).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין שישראל עשתה שימוש בשקר לפיו הם שיגרו רקטה מהרצועה אשר גרמה לחידוש הלחימה, ובכך היא מנסה להצדיק את התקיפות ואת ה”טבח” נגד תושבים חסרי הגנה. הוא הדגיש כי ישראל היא האחראית היחידה להפסקת ההפוגה (ערוץ הטלגרם של עזת אלרשק, 2 בדצמבר 2023).
  • מחמד אלהנדי, סמזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש כי ארגונו מילא תפקיד חשוב מאחורי חמאס בכפיית ההפוגות וביצוע החילופין. הוא הוסיף כי עמדת ארגונו היא בעצם הפסקת אש קבועה, אך הם הסכימו להפוגה הומניטרית וחילופי נשים וילדים כדרך שעשויה להוביל ליצירת דינמיקה חדשה לעסקאות והרגעות נוספות, שיובילו להפסקת אש. אלהנדי ציין שלמרות “ההפרות החוזרות ונשנות” מצד ישראל של התנאים לחילופי הנשים והילדים, ההפוגה ההומניטרית הועילה לפלסטינים. שכן, במהלכה האנשים בדקו את בתיהם, בתי החולים ניסו לשקם את מצבם, וההרוגים נקברו. אלהנדי צופה כי למרות חידוש התוקפנות נגד עזה, עשויה להתעורר אווירה חדשה של לחצים לדיונים בהפוגות נוספות, אך על פי כללים שונים הקשורים לחלוקת החטופים שנותרו לקטגוריות שונות, למשל, גברים, קשישים, מי שלא בשירות, חיילות במילואים, קצינים ועוד סיווגים כאלה (אלג’זירה.נט, 1 בדצמבר 2023).
מאמצים להחזרת ההפוגה והמשך עסקת החטופים
  • במקביל לחידוש הלחימה נמשכו בדוחה שבקטר המגעים להכרזה על המשך ההפוגה, ולהחזרת חטופים נוספים. “מקור אמריקני” מסר כי “ארה”ב ממשיכה לקוות שהפסקת האש ברצועה תחודש ושחמאס תשחרר שבויים נוספים. לטענת מספר מקורות, חמאס הודיעה כי היא מתקשה להשיג גישה לארבע חטופות המוחזקות בידי קבוצות אחרות ברצועת עזה (הוול סטריט ג’ורנל, 1 בדצמבר 2023).
  • גורמי חמאס הודיעו כי הם נכונים להמשיך ולדון בתנאי ההפוגה והמשך החזרת חטופים:
    • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, מסר כי הם הודיעו למתווכים על נכונותם לחדש את ההפוגה, וכי הכדור נמצא כעת אצל האמריקנים. לדבריו, ישראל שיקרה כאשר היא רצתה שהם ישחררו שני חיילים בטענה שהם אזרחים, וזאת בניגוד לתנאי הסכם ההפוגה (אלג’זירה אלמבאשר, 1 בדצמבר 2023).
    • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בראיון לאלג’זירה, כי לא ניתן לסיים את סוגיית השבויים בזמן מלחמה, ודרש לעצור את “התוקפנות”, ורק לאחר מכן לנהל משא ומתן על חילופי שבויים. הוא ציין כי לכל קטגוריה של שבויים יהיו תנאים שונים לשחרורם. לדבריו, חמאס מוכנה להפוגה זמנית חדשה כדי לשחרר את השבויים הקשישים בתנאים מוגדרים וכי שיח על עסקה לשחרור חיילים צריך להיות בזמן הפסקת אש מוחלטת (ערוץ הטלגרם של חמאס, 1 בדצמבר 2023).
    • זאהר ג’בארין, אחראי תיק האסירים של חמאס, ציין כי הם הציעו למסור חטופים מעל גיל שישים תמורת אסירים פלסטינים בני אותו גיל וכי המאמצים לא נעצרו, והקטרים עדיין ממשיכים לנסות לבלום את “התוקפנות” כלפי הרצועה. יחד עם זאת הוא ציין שהחטופים לא ישוחררו לפני שתיפסק התוקפנות (אלמיאדין, 2 בדצמבר 2023).
    • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי יש לקבוע כללים חדשים לשחרור החטופים הצבאיים שבידיהם. לדבריו, הם לא ישוחררו עד אשר ישוחררו כל האסירים הפלסטינים מבתי הכלא בישראל. הוא הכחיש את הטענה לפיה חמאס היא זו שהפרה את הפסקת האש, (אלג’זירה מבאשר, 2 בדצמבר 2023).
  • משרד החוץ הקטרי פרסם הודעה ובה הוא מאשר כי המשא ומתן בין ישראל לחמאס לחזרה להפוגה נמשך. בהודעה הודגש כי התקיפות ברצועת עזה מסבכות את מאמצי התיווך ומחמירות את האסון ההומניטרי ברצועת עזה וכי על הקהילה הבינלאומית לפעול במהירות לעצירת המלחמה. המשרד שב וגינה את הפגיעה באזרחים ואת הענישה הקולקטיבית (חשבון X של משרד החוץ, 1 בדצמבר 2023).
  • ב- 2 בדצמבר 2023 הגיעו השיחות למבוי סתום וראש המוסד דדי ברנע הורה לצוות המוסד ששהה בקטר לחזור לישראל. לטענת ישראל חמאס לא מימשה את חלקה בהסכם, ולא שחררה חטופים בהתאם לרשימה שהועברה לה ואושרה על-ידה. ראש המוסד הודה לראש ה–CIA, לשר המודיעין המצרי ולראש ממשלת קטר על השותפות במאמצי התיווך אשר הובילו לשחרורם של 84 ילדים ונשים מרצועת עזה בנוסף ל-24 אזרחים זרים (אתר משרד ראש הממשלה, 2 בדצמבר 2023).
  • צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, סתם את הגולל על התבטאויות אלה כאשר אמר כי לא מתקיים משא ומתן בנוגע להפוגה וכי העמדה הרשמית והסופית של חמאס ו”ההתנגדות” היא שאין עסקת חילופין עד סיום ה”תוקפנות” והפסקת אש כוללת וסופית. אלעארורי ציין כי הילדים והנשים גם לא היוו מטרה, ובשל “נסיבות לא רגילות” הם הגיעו לרצועה, וחמאס הייתה מוכנה לשחררם תמורת הנשים והילדים שהיו בבתי כלא בישראל ותמורת התחייבות בינלאומית הקשורה לסיוע לפלסטינים. הנושא הזה הסתיים. שכן, השבויים שנותרו בעזה הם חיילים ואזרחים ששירתו בצה”ל, ולפיכך אין עתה משא ומתן בנושא השבויים עד סיום הלחימה. לגבי גופות ישראלים ציין כי הם זקוקים לזמן כדי לחלץ אותן, וכי על פי דברי אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, מספרם הוא כשישים, וחלקם הגדול נמצא תחת ההריסות. לגבי הגברים ציין כי הם שירתו בצבא וחלקם עדיין במילואים, וכי מתקיימים לגביהם קריטריונים אחרים. אלעארורי. הדגיש כי הם השאירו מאחור את הדיבורים על חילופין חלקיים ועל הפוגות זמניות וחלקיות, וכי פניהם להמשך הלחימה (אתר ערוץ אלג’זירה, 2 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

זירת הלחימה
  • ב-1 בדצמבר 2023 בשעות הבוקר, לאחר שחמאס הפרה את הפסקת האש ושוגרו רקטות לעבר ישראל, חודשה הלחימה ברצועת עזה. כוחות משולבים של צה”ל פעלו בצפון הרצועה באזור ג’באליא ושג’אעיה, באזור דיר אלבלח שבמרכז הרצועה ואזור ח’אן יונס ורפיח שבדרומה.
  • אחמד אלבטה, כתב ערוץ אלערבי בח’אן יונס, דיווח על ירי ותקיפות צה”ל באזור מזרח ח’אן יונס, העיר ח’אן יונס, מרכז הרצועה ואזור רפיח. לדבריו, מספר הנפגעים עולה וכל הזמן ממשיכים להגיע אמבולנסים עם נפגעים לבית החולים נאצר (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 3 בדצמבר 2023).
  • פעילות קרקעית: כוחות צה”ל פעלו במקביל במספר מוקדים ברחבי הרצועה. במסגרת הפעילות, ששולבה עם פעילות חיל האוויר, תקפו הכוחות מספר חוליות מחבלים, פעילים צבאיים בכירים והשמידו תשתיות ששימשו להיערכות מחודשת. בין השאר הושמד מסגד ששימש את הג’האד האסלאמי בפלסטין כמפקדה מבצעית ומחסן אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 3-1 בדצמבר 2023). במהלך פעילות כוחות צה”ל בצפון הרצועה נמצאו אמצעי לחימה רבים. בין השאר, אותרו כשלושים רקטות מסוג גראד (לטווח של עשרה ק”מ) ורקטות נוספות, שהוחבאו תחת ארגזים של אונר”א )דובר צה”ל, 2 בדצמבר 2023).
 ארגזי אונר"א.     הרקטות שנמצאו תחת הארגזים (דובר צה"ל, 2 בדצמבר 2023)
מימין: ארגזי אונר”א. משמאל: הרקטות שנמצאו תחת הארגזים (דובר צה”ל, 2 בדצמבר 2023)
  • ב-2 בדצמבר 2023, איתרו כוחות צה”ל והשמידו פיר מבצעי של חמאס בעומק עשרות מטרים שהיה ממוקם בחצר מתחם בית ספר ופיר מבצעי נוסף בביתו של פעיל הכוח הימי של הארגון באזור מחנה הפליטים ג’באליה (אתר צה”ל, 2 בדצמבר 2023).
 הפיר המבצעי שאותר במתחם בית הספר.     אמצעי לחימה שאותרו (דובר צה"ל, 2 דצמבר 2023)
מימין: הפיר המבצעי שאותר במתחם בית הספר. משמאל: אמצעי לחימה שאותרו (דובר צה”ל, 2 דצמבר 2023)
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר  צה"ל, 3 בדצמבר 2023)      פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר  צה"ל, 3 בדצמבר 2023)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023)
  • פעילות אווירית: דווח שבליל 2-1 דצמבר 2023 תקף צה”ל מעל ל-400 יעדי טרור ברחבי הרצועה. מהם מעל חמישים יעדים שהותקפו בח’אן יונס, שבדרום הרצועה (דובר צה”ל, 2 בדצמבר 2023). במהלך היממה שלאחר מכן נמשכו התקיפות. בין היעדים שהותקפו, פירי מנהרות, מפקדות צבאיות, מחסני אמצעי לחימה חוליות מחבלים ועוד (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023).
תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 1, 2 בדצמבר 2023)    תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה"ל, 1, 2 בדצמבר 2023)
תקיפת מטרות ברצועת עזה (דובר צה”ל, 1, 2 בדצמבר 2023)
תקיפת יעדי טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 1 בדצמבר 2023)      תקיפת יעדי טרור ברצועת עזה (דובר צה"ל, 1 בדצמבר 2023)
תקיפת יעדי טרור ברצועת עזה (דובר צה”ל, 1 בדצמבר 2023)
תקיפות חיל האוויר בח'אן יונס (חשבון X של חסן אצליח, 1 בדצמבר 2023).      תקיפת חיל האוויר ברפיח (חשבון X של QUDSN, 1 בדצמבר 2023)
מימין: תקיפות חיל האוויר בח’אן יונס (חשבון X של חסן אצליח, 1 בדצמבר 2023). משמאל: תקיפת חיל האוויר ברפיח (חשבון X של QUDSN, 1 בדצמבר 2023)
 תקיפות צה"ל בשכונת זיתון בעזה (חשבון X של QUDSN, 3 בדצמבר 2023).     תקיפת חיל האוויר בצפון ח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 3 בדצמבר 2023)
מימין: תקיפות צה”ל בשכונת זיתון בעזה (חשבון X של QUDSN, 3 בדצמבר 2023). משמאל: תקיפת חיל האוויר בצפון ח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 3 בדצמבר 2023)
  • פעילות ימית: כוחות זרוע הים ביצעו פעילות מבצעית ממוקדת בדרום רצועת עזה, במעגנת ח’אן יונס ובדיר אלבלח, במסגרתה תקפו באמצעות חימוש מדויק יעדים צבאיים של חמאס, תשתיות וציוד ששימשו את הכוח הימי של הזרוע הצבאית שלה (דובר צה”ל, 2 בדצמבר 2023).
  • מתחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה איתרו כוחות צה”ל מעל ל-800 פירי מנהרות של חמאס, ומתוכם הושמדו כ-500 פירים. חלק מן הפירים שאותרו חיברו בין תשתיות אסטרטגיות של חמאס באמצעות התווך התת-קרקעי. הפירים אותרו במרחבים אזרחיים, ורבים מהם אותרו בסמוך למבנים כגון מוסדות חינוך, גני ילדים, מסגדים וגני שעשועים, או בתוכם. בחלק מן הפירים, איתרו כוחות צה”ל אמצעי לחימה רבים שהושארו. הושמדו קילומטרים רבים של תוואי מנהרות (דובר צה”ל, 3 בדצמבר, 2023)
תגובות לחידוש הלחימה
  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן, גינה את חידוש “התוקפנות” ברצועת עזה ואת “פשעי הכיבוש ביהודה ושומרון”, והזכיר כי אבו מאזן דרש להכפיל את הסיוע ההומניטרי ולאפשר מתן שירותים בסיסיים לרצועת עזה. הוא הטיל גם על ארה”ב את האחריות לחידוש “התוקפנות” מצד ישראל (ופא, 1 בדצמבר 2023).
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי באמצעות העמידה האיתנה של העם הפלסטיני וגבורת “ההתנגדות” הם ניצבים מול “פשעי האויב, חידוש תוקפנותו ופגיעתו באזרחים”. לדבריו, מה שישראל לא השיגה במשך כל החמישים ימים שלפני ההפוגה, היא לא תשיג בהמשך לאחר ההפוגה (ערוץ הולגרם של חמאס, 1 בדצמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה ציין כי הם נענו לכל המאמצים שנעשו בימים האחרונים והוכיחו את מחויבותם, אך ישראל לא הפסיקה להפר את ההפוגה, והיא מתעקשת להמשיך במלחמה ובהרג כדי לספק את יצר הנקמה בקרב בכירי צבאה וממשלתה שרוצה להראות את כוחה, גם אם הדבר יוביל להרג של החטופים הנותרים בידיהם. הארגון הטיל על ישראל את האחריות המלאה לכל האירועים (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 1 בדצמבר 2023).
  • לדברי מחמד אלהנדי סמזכ”ל הג’האד האסלאמי, חידוש הלחימה משקף רצון ישראלי-אמריקני לכפות כללים חדשים על עסקת החילופין. לדבריו, ישראל רוצה למצות את חילופי החטופים ואחר כך לבודד את רצועת עזה ללא לחצים. הוא ציין שהקלף החשוב שבידיהם הוא החטופים הללו. לדבריו, צה”ל לא הצליח לכפות את שליטתו על אזורי צפון רצועת עזה, וגם לא השיג את מטרותיו לחסל את ההתנגדות, ובימים הקרובים יתברר כי ישראל לא תצליח להשיג את מטרותיה גם בסבב השני של הלחימה והיא תאלץ לחזור לשולחן המשא ומתן על עסקת חילופין לא בהתאם לתנאים שהיא רוצה לכפות אלא בהתאם לתנאיהם (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 1 בדצמבר 2023).
שיגורים לעבר ישראל
  • ב-30 בנובמבר 2023, עוד בעת ההפוגה, שוגרה רקטה לעבר נתיבות. גם ב-1 בדצמבר 2023 בסביבות 06:00 טרם הסתיימה ההפוגה, שוגרה רקטה לעבר ישראל. מאוחר יותר החל מ-07:00 חודש שיגור הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. רוב הירי התמקד ביישובי העוטף. כמה מטחים שוגרו לעבר ואשקלון ואשדוד. ב-2 בדצמבר 2023 בשעות הערב שוגר מטח של כעשר רקטות לעבר מרכז ישראל. כמה בני אדם נפצעו מרסיסים. באחד הקיבוצים נגרם נזק כבד לבית אריזה.
שיגור מיירטים לעבר רקטות מעזה בשמי גוש דן 
(חשבון X של שהאב, 2 בדצמבר 2023)
שיגור מיירטים לעבר רקטות מעזה בשמי גוש דן
(חשבון X של שהאב, 2 בדצמבר 2023)
  • בהתייחס לשיגור הרקטות אמר דאוד שהאב, האחראי על לשכת ההסברה בג’האד האסלאמי בפלסטין, כי המסר של הרקטות ושל פעולות הלחימה של פעילי הזרועות הצבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי נגד כוחות צה”ל הוא ש”ההתנגדות” מוכנה לחלוטין להמשיך במערכה עד הסוף. לדברי, אפשר היה להגיע להסכם לסיום המלחמה, אבל ישראל אינה רוצה בכך. הוא ציין שכל עוד ישראל תוקפת אזרחים, העומק שלה יישאר בטווח האש והרקטות שלהם. הוא גם ציין שהיקף השיגורים נתון להערכת השטח (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה, 2 בדצמבר 2023).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 398 מהם חיילים וקצינים (שלוש גופות חיילים מוחזקות בידי חמאס ברצועה). 136 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים.113 הוחזרו לישראל.
  • גופתו של אחד החטופים, שנחטף ב-7 באוקטובר מאזור המסיבה ברעים, אותרה בימים האחרונים על ידי כוחות ביטחון ישראלים ברצועת עזה, והובאה לישראל. (דובר צה”ל, 1 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
  • לקראת השלב הבא במלחמה, פרסם צה”ל מפה אינטראקטיבית בה צוינו אזורי פינוי התושבים ברצועת עזה על פי חלוקה לשכונות המוכרות לתושבי הרצועה. זאת, כדי לאפשר להם להתמצא ולהבין את ההנחיות ולהתפנות ממקומות ספציפיים במידה וידרשו לכך כדי לשמור על ביטחונם (דובר צה”ל, 1 בדצמבר 2023).
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (הנשלטת ע”י חמאס) עדכנה ב-2 בדצמבר 2023 (נכון לשעה 19:00) כי מאז תחילת המלחמה, נהרגו מעל ל-15,207 פלסטינים ונפצעו מעל ל-40,650 (חשבון X של שהאב, 2 בדצמבר 2023).
  • דובר צה”ל הודיע על הריגתו בתקיפה מהאוויר של וסאם פרחאת, מפקד גדוד אלשג’אעיה של הזרוע הצבאית של חמאס, ששימש בתפקידו מאז שנת 2010. בשנת 1995, בדרכו לבצע פיגוע התאבדות בשטח הארץ, נעצר פרחאת על ידי כוחות הביטחון ונכלא בכלא הישראלי לעשר שנים. לאחר חזרתו לרצועה, פעל בתחומי הייצור הרקטי של חמאס. במהלך מבצע “צוק איתן”, היה אחראי לשיגור טיל הנ”ט נגד נגמ”ש צה”ל שגרם למותם של שישה חיילים. הוא גם לקח חלק בתכנון המתקפה ב-7 באוקטובר 2023, ואנשיו פעלו בעיקר באזור נחל עוז (חשבון X של צה”ל, 2 בדצמבר 2023).
וסאם פרחאת (חשבון X של צה"ל, 2 בדצמבר 2023)
וסאם פרחאת (חשבון X של צה”ל, 2 בדצמבר 2023)
  •  דווח על מותו של ד”ר ספיאן תאיה נשיא האוניברסיטה האסלאמית בעזה, שנהרג בתקיפת חיל האוויר באזור אלפאלוג’א בג’באליא ב-2 בדצמבר 2023. תאיה הוא בעל תואר בפיזיקה תאורטית ומתמטיקה שימושית. במהלך 2023 הוא מונה כראש הקתדרה של ארגון המדע והתרבות של האו”ם (UNESCO) למדעי הפיזיקה, האסטרופיזיקה והחלל ברשות הפלסטינית. משרדי ההשכלה הגבוהה והתרבות ברשות הפלסטינית פרסמו הודעות אבל על מותו (אלערבי אלג’דיד, 2 בדצמבר 2023).
ד"ר ספיאן תאיה 
(דף הפייסבוק של משרד התרבות ברשות, 2 בדצמבר 2023)
ד”ר ספיאן תאיה
(דף הפייסבוק של משרד התרבות ברשות, 2 בדצמבר 2023)
  • דווח על מותו של מנתצר אלצואף, צלם סוכנות אנטוליה התורכית, שנהרג יחד עם אחיו מרואן בתקיפה נגד כיכר אלשוא באזור שכונת אלדרג’ בדרום העיר עזה. מנתצר הוא בנו של העיתונאי מצטפא אלצואף, שנהרג ב-17 בנובמבר 2023 בתקיפה על בית משפחתו (ופא, 1 בדצמבר 2023).
  • דווח על מותה של סמאח, בתו של מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, שנהרגה יחד עם ילדיה בתקיפה בעיר עזה. בעלה של סמאח, אחמד רג’ב עוץ’, נהרג בסיכול ממוקד בנובמבר 2006 (מען, 2 בדצמבר 2023; חשבון X של alleader8850839, 1 בדצמבר 2023).
מצב בתי החולים
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה, ציין כי בתי החולים ברצועה נמצאים במצב של תפוסה מלאה ואין באפשרותם לקלוט נפגעים נוספים. לדבריו, התפוסה בבתי החולים ברצועה עומדת כיום על 171% ובטיפול נמרץ על 221% (ערוץ אלע’ד, 3 בדצמבר 2023).
  • ב-2 בדצמבר 2023 נחנך בית חולים שדה שהקימה מאע”מ ברפיח, בעלות כוללת של שני מיליון דולרים. בית החולים ממוקם באצטדיון העירוני של רפיח, והוא כולל עשרים מיטות, שלושה חדרי ניתוח וחדר טיפול נמרץ. בית החולים צויד במכשירי צילום ורנטגן מתקדמים. ציוד בית החולים הוכנס לרצועה דרך מעבר רפיח במהלך ההפוגה (ערוץ סקי ניוז בערבית, 2 בדצמבר 2023).
פתיחת בית חולים שדה תרומת מאע"מ ברפיח (חשבון X של QUDSN, 2 בדצמבר 2023)      פתיחת בית חולים שדה תרומת מאע"מ ברפיח (חשבון X של QUDSN, 2 בדצמבר 2023)
פתיחת בית חולים שדה תרומת מאע”מ ברפיח (חשבון X של QUDSN, 2 בדצמבר 2023)
  • “מקור צבאי בפיקוד הכוחות הירדניים” דיווח כי בפעם השלישית מאז תחילת הלחימה, העביר מטוס של חיל האוויר הירדני ציוד רפואי לבית חולים שדה הירדני ברצועה. כמו כן דווח שכוחות הצבא הקימו בשיתוף עם ארגון הצדקה ההאשמי הירדני’ גשר סיוע אווירי הכולל 14 מטוסי ציוד הומניטרי כדי להעניק לפצועים ברצועה טיפולי עזרה ראשונה (אתר הרשמי של צבא ירדן, 30 בנובמבר 2023).
סיוע לרצועה
  • הסהר האדום הפלסטיני בעזה דיווח, כי קיבל לידיו מאה משאיות סיוע הומניטארי שהגיעו דרך מעבר רפיח. הסיוע כלל מזון, מים, תרופות וציוד רפואי (דף הפייסבוק של חדשות מעבר רפיח, 3 בדצמבר 2023).
  •  בעמאן נערכה פגישת חירום בראשות עבדאללה השני, מלך ירדן, ובהשתתפות מרטין גריפית’, מתאם האו”ם לעניינים הומניטריים, מיריאנה ספוריליק, נשיאת הצלב האדום, וראשי ארגונים בינלאומיים נוספים. במהלך הפגישה, המשתתפים דנו בסיבות לעיכוב העברת סיוע לפלסטינים ברצועת עזה ובדרכים להתגבר עליהן (אתר בית המלוכה הירדני, 30 בנובמבר 2023). במהלך הפגישה שהתקיימה “בחשאיות”, אמר עבדאללה, כי על הקהילה הבינלאומית להציל את תושבי הרצועה, ולהפעיל לחץ על ישראל כדי לאפשר העברת סיוע נוסף (רויטרס, 30 בנובמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • לאחר שמונה ימי שקט, במקביל לימי ההפוגה ברצועת עזה, התחדשו ב-1 בדצמבר 2023 פעולות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל לאורך גבול הצפון. לראשונה מאז סיום ההפוגה ברצועה, חזבאללה פרסם סיכום של תקיפותיו נגד “צבא האויב הישראלי” ביממה האחרונה בגבול לבנון (בערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 בדצמבר 2023). עד כה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 17 תקיפות (שש תקיפות ב-1 בדצמבר 2023 ו-11 תקיפות ב-2 בדצמבר 2023).
  • בתגובה לפעילות חזבאללה, תקף צה”ל באמצעות מטוסי קרב, מסוקי קרב וירי ארטילרי יעדי טרור של חזבאללה בשטח לבנון. כמו כן הותקפו חוליית שניסו לבצע ירי לעבר שטח ישראל (דובר צה”ל, 2-1 בדצמבר 2023).
תקיפת תשתיות חיזבאללה (אתר צה"ל, 2 דצמבר 2023)     תקיפת תשתיות חיזבאללה (אתר צה"ל, 2 דצמבר 2023)
תקיפת תשתיות חיזבאללה (אתר צה”ל, 2 דצמבר 2023)
  • דווח, כי איבראהים עקיל, בן 63, המשמש כראש מערך המבצעים של חזבאללה הוא הגורם המרכזי, המוביל את הלחימה של חזבאללה מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל”. עוד צוין, כי חוד החנית של מערך המבצעים הוא כוח רדואן, יחידת העילית של חזבאללה. עקיל מבוקש על-ידי ארה”ב בשל מעורבותו בביצוע פיגועים נגד אמריקנים בלבנון והוכרז על פרס בגובה של שבעה מיליון דולרים לכל מי שימסור מידע לגביו (כאן 11, 2 בדצמבר 2023).
  • על-פי מקורות לבנונים, חזבאללה השיב ללחצים הבינלאומיים והפנים-לבנונים שהופעלו עליו ליישם את החלטת 1701 בטענה כי על כל מה שייושם בלבנון להיות מיושם גם בישראל (בירות ניוז, 3 בדצמבר 2023).

הרוגים לחזבאללה

  • חזבאללה דיווח על מותם של שלושה פעילים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2-1 בדצמבר 2023):
    • מחמד חסין מזרעאני, המכונה אבו עלי, מחולא (Houla) בדרום לבנון.
    • וג’יה שחאדה משיכ, המכונה יחיא, מוואדי אם עלי (Wadi Umm ‘Ali) בבקעת הלבנון.
    • ח’צ’ר סלים עבוד, המכונה פדאא’, מדיר עאמץ (Deir ‘Ames) בדרום לבנון.
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2-1 בדצמבר 2023)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 2-1 בדצמבר 2023)  
  • ב-1 בדצמבר 2023 דווח כי אם ובנה נהרגו בכפר חולא בדרום לבנון לאחר שביתם נפגע מתקיפה ישראלית (אלמנאר, 1 בדצמבר 2023). מאוחר יותר הסתבר כי הבן היה פעיל חזבאללה ששמו הוזכר ברשימת ההרוגים של הארגון (אלנהאר, 1 בדצמבר 2023).
אם ובנה שדווח שנהרגו. מימין: האם נאציפה משמאל: הבן מחמד מזרעאני
(אלנהאר, 1 בדצמבר 2023)
אם ובנה שדווח שנהרגו. מימין: האם נאציפה משמאל: הבן מחמד מזרעאני
(אלנהאר, 1 בדצמבר 2023)
יוניפי”ל
  • ארולדו לזארו מפקד יוניפי”ל, סייר בעמדות של יוניפי”ל לאורך קו גבול לבנון ישראל, בגזרה הדרום מזרחית (חשבון X של יוניפי”ל, 30 בנובמבר 2023).
אמל
  • דווח, כי מאז השבוע הראשון של המלחמה ברצועת עזה, החלו פעילי תנועת אמל לאייש את המרכזים הצבאיים שלהם במספר עיירות בקו הגבול בדרום לבנון. צוין, כי מתנהל תיאום בין פעילי אמל לפעילי חזבאללה באותם אזורים, שכן חזבאללה הוא הגורם שמפקד על המערכה בשטח (אלשרק אלאוסט, 3 בדצמבר 2023).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר של לבנון, נועד בשולי פסגת האקלים במאע”מ עם אנוטניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, ודן עימו “בתוקפנות הישראלית” ברצועת עזה ובמצב בלבנון. השניים הדגישו את חשיבות יישום החלטה 1701 ועצירת התוקפנות הישראלית בדרום לבנון. מיקאתי גם נועד בשולי הפסגה עם מחמד בן עבד אלרחמן אמיר קטר, תמים בן חמד (חשבון X של ממשלת לבנון, 1 בדצמבר 2023).
סוריה
  • ב-3 בדצמבר 2023 זוהה שיגור רקטה משטח סוריה לעבר שטח ישראל. השיגור היה ככל הנראה כושל. כוחות צה”ל תקפו בירי ארטילרי את מקורות הירי (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023).
  • מקור צבאי מסר כי ב-2 בדצמבר 2023, סביבות השעה 01:35, תקפה ישראל מהאוויר מכיוון רמת הגולן מספר יעדים באזור דמשק. לדברי המקור, מערכות ההגנ”א יירטו את רוב הטילים ונגרם נזק חומרי (סאנא, 2 בדצמבר 2023). בהמשך דווח על מותם של שני בני אדם, שאינם סורים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 2 בדצמבר 2023).
  • מחלקת יחסי הציבור של משמרות המהפכה הודיעו על מותם של מחמד עלי עטאיי שורג’ה ובנאה תקי זאדה בידי ישראל במהלך משימת הייעוץ שלהם בסוריה. עוד נטען בהודעה, כי הפעולה בוצעה נוכח “הפשעים האכזריים והנרחבים נגד רצועת עזה” שבוצעו על ידי ישראל בתמיכה אמריקנית ובתמיכת מספר ממשלות אירופיות (תסנים, 2 בדצמבר 2023).
 ד"ר מחמד עלי עטאיי שורג'ה.     המהנדס פנאה תקי זאדה 
(Free Syrian Channel, 2 בדצמבר 2023)
מימין: ד”ר מחמד עלי עטאיי שורג’ה. משמאל: המהנדס פנאה תקי זאדה
(Free Syrian Channel, 2 בדצמבר 2023)
  • ב-2 בדצמבר 2023 דווח על תקיפה שבוצעה על ידי כלי טיס בלתי מאויש בלתי מזוהה נגד כלי רכב צבאי של חטיבת זינביון (מיליציה פקיסטנית-שיעית הפועלת בסוריה בחסות איראן) בקרבת מעבר הרכבת באזור אלבוכמאל (דיר אלזור 24, 2 בדצמבר 2023). דווח, על-פי מקור סורי, ששלושת הפעילים שהיו בכלי הרכב נהרגו.

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פיגועים
פיגוע דקירה
  • ב-2 בדצמבר בשעות הצהרים הגיע פלסטיני למחסום בצומת, סמוך לשכם. כוח צה”ל שהיה במקום חשד בו והחל לחקור אותו. הפלסטיני שלף סכין והחל להתקדם לעבר הכוח. הלוחמים ירו לעברו והוא נהרג (דובר צה”ל, 2 בדצמבר 2023).
הסכין אשר שימשה את המחבל (דובר צה"ל, 2 בדצמבר 2023)
הסכין אשר שימשה את המחבל (דובר צה”ל, 2 בדצמבר 2023)

פיגוע דריסה

  •  פלסטיני הגיע בכלי רכבו למחסום צבאי, סמוך לבקעות (מזרח השומרון) וניסה לדרוס את לוחמי צה”ל שהיו במקום. לוחמי צה”ל ירו לעבר הדורס והרגו אותו. בפיגוע נפצעו שני לוחמים באורח קל (דובר צה”ל, 30 בנובמבר 2023). משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על מותו של כארם ח’אלד מחמד בני עודה, בן 25 מטמון (דרומית לטובאס).
כארם בני עודה.     זירת פיגוע הדריסה (אתר ערביי48, 30 בנובמבר 2023)
מימין : כארם בני עודה. משמאל : זירת פיגוע הדריסה (אתר ערביי48, 30 בנובמבר 2023)
פעילות סיכול ומנע
  • ב-2 בדצמבר 2023, פעלו כוחות ביטחון ישראליים למעצר מבוקשים ברחבי יהודה ושמרון. הכוחות החרימו אמצעי לחימה רבים. כמו כן איתרו והחרימו חלקי מחרטה לייצור אמצעי לחימה. באלבירה (סמוך לראמאללה), פעלו הכוחות לאיטום בית דפוס שהדפיס חומרי הסתה (אתר צה”ל, 2 בדצמבר 2023). בפעילות באזור שכם אותרו חלקי אמצעי לחימה ומחרטה לייצור נשק (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023). נכון ל-3 בדצמבר 2023 מתחילת המלחמה נעצרו כ-2,100 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון , כ-1,100 מהם חשודים כפעילי חמאס (דובר  צה”ל, 3 בדצמבר 2023).
אמצעי הלחימה והחלקי המחרטה שאותרו (אתר צה"ל, 2 בדצמבר 2023)
אמצעי הלחימה והחלקי המחרטה שאותרו (אתר צה”ל, 2 בדצמבר 2023)
  • מפקד פיקוד העורף, חתם על צו החרמה ואטימה זמנית של שני בתים במזרח בירושלים בהם התגוררו שני המחבלים שביצעו את פיגוע הירי בכניסה לירושלים ב-30 בנובמבר 2023, בו נרצחו ארבעה אזרחים ישראליים ונפצעו כמה נוספים (דובר צה”ל, 1 בדצמבר 2023).
  • ב-2 בדצמבר 2023 דווח על עימותים אלימים בין מתיישבים לבין פלסטינים באזור הכפר קראות בני חסאן בשומרון (תקשורת ישראלית, 2 בדצמבר 2023). הפלסטינים טענו כי פלסטיני, בן 38, נהרג מיריות שירה לעברו מתיישב ישראלי (ופא, 2 בדצמבר 2023). דובר צה”ל מסר, כי לאחר קבלת דיווח על חיכוך אלים בין עשרות פלסטינים לאזרחים ישראלים בקראות בני חסאן, הגיעו כוחות צה״ל שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי באוויר. נמסר שהטענה הפלסטינית אודות פלסטיני שנהרג נחקרת (תקשורת ישראלית, 2 בדצמבר 2023).
תמיכה ברצועת עזה
  • חמאס פרסמה הודעה כי נוכח המשך “התוקפנות הציונית נגד רצועת עזה, הסלמת הפשעים נגד עמנו ביהודה ושומרון ובירושלים, והפגיעה באסירים הפלסטינים בבתי הכלא”, הם מחדשים את קריאתם לציבור הערבי והאסלאמי להמשיך בפעולות ההזדהות עם העם הפלסטיני ולהסלמה של המחאות בימי שישי, שבת וראשון הקרובים (3-1 בדצמבר) “בכל הערים, ערי הבירה וכיכרות העולם (ערוץ הטלגרם של חמאס, 30 בנובמבר 2023).
  • הארון נאצר אלדין, בכיר חמאס, הפציר בפלסטינים ביהודה, שומרון וירושלים לתמוך בפלסטינים בהדגישו כי ישראל אינה מבדילה בתוקפנותה בין רצועת עזה ליהודה ושומרון, וכי היא מכינה מיליציות של מתנחלים, תכניות עקירה ותוכניות נוספות שמטרתן השתלטות מוחלטת על האדמות. הוא קרא לפלסטינים להתחמש בכל מה שהם יכולים לשים עליו את ידם, ולהכות בישראל (חריה ניוז, 2 בדצמבר 2023). עבד אלרחמן שדיד, בכיר חמאס, קרא אף הוא להסלים את העימותים ברחבי יהודה ושומרון לאחר חידוש הלחימה ברצועת עזה (חריה ניוז, 1 בדצמבר 2023).
  • -ב-1 בדצמבר, לאחר תפילת יום שישי, נערכו ברחבי יהודה ושומרון תהלוכות לתמיכה ברצועה (חריה ניוז, 1 בדצמבר 2023).
 תהלוכה בחברון (חשבון X של QUDSN, 1 בדצמבר 2023).     תהלוכה בראמאללה (חשבון X של אתר SND, 1 בדצמבר 2023)
מימין: תהלוכה בחברון (חשבון X של QUDSN, 1 בדצמבר 2023). משמאל: תהלוכה בראמאללה (חשבון X של אתר SND, 1 בדצמבר 2023)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, נועד עם אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית ובמאמצים לעצירת “התוקפנות” נגד העם הפלסטיני. אבו מאזן הדגיש שיש לבסס את הפסקת האש הנוכחית ולהגדיל את כמות הסיוע הרפואי, המזון, החשמל והדלק שנכנסים לרצועה. הוא קרא לבלינקן לחייב את ישראל להפסיק את “הפרותיה נגד האסירים והעם הפלסטיני” (ופא, 30 בנובמבר 2023).
  • אבו מאזן ערך ישיבת הנהגה במהלכה מסר כי ארה”ב נושאת באחריות ל”פשעי הכיבוש” משום שהיא לא חייבה את ישראל להפסיק את תוקפנותה נגד הפלסטינים. אבו מאזן קרא למדינות העולם להתערב כדי לעצור את “התוקפנות” ו”להעמיד את פושעי המלחמה לדין”. הוא ציין כי הם ימשיכו לפעול במישור הבינלאומי בנושא. אבו מאזן גם הדגיש כי פתרונות ביטחוניים וצבאיים לא יביאו ביטחון, שלום או יציבות וכי הדרך היחידה היא הכרה בזכויות העם הפלסטיני והקמת מדינה פלסטינית (ופא, 2 בדצמבר 2023).
  • אבו מאזן, נועד עם כרים ח’אן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) שערך ביקור באזור ועדכן אותו בהתפתחויות בזירה הפלסטינית, במיוחד נוכח “התוקפנות הישראלית המתמשכת” ברצועת עזה ו”ההפרות הישראליות” ביהודה ושומרון. אבו מאזן קרא להאיץ את חקירות בית הדין ולהעמיד לדין את “פושעי המלחמה הישראלים”. הוא גם קרא להכפיל את הסיוע ההומניטרי וחזר על התנגדותו לעקירה בכפייה של העם הפלסטיני ברצועת עזה, ביהודה ושומרון ובירושלים (ופא, 2 בדצמבר 2023). גם מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, נפגש עם כרים ח’אן ודרש ממנו להאיץ את חקירת התיקים הפלסטינים. לדבריו, “פלסטין” מהווה מבחן עבור בית הדין הפלילי בהאג וציין, כי אי העמדה לדין של ישראל בעבר גרם לכך שהיא מתנהלת כמדינה העומדת מעל לחוק (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 2 בדצמבר 2023).
פגישת אבו מאזן עם כרים ח'אן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בדצמבר 2023).     פגישת מחמד אשתיה עם כרים ח'אן (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 2 בדצמבר 2023)
מימין: פגישת אבו מאזן עם כרים ח’אן (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 2 בדצמבר 2023). משמאל: פגישת מחמד אשתיה עם כרים ח’אן (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 2 בדצמבר 2023)
  • בהקשר זה דווח כי ארגוני זכויות אדם פלסטיניים סירבו להיפגש עם התובע הכללי במהלך ביקורו בראמאללה, והאשימו אותו ביחס לא שוויוני בין הצד הישראלי לפלסטיני בטיפולו בהאשמות ובסוגיות זכויות האדם (אלקדס אלערבי, 2 בדצמבר 2023).
  • ד”ר מניר נסיבה, מרצה למשפט בינלאומי באוניברסיטת אלקדס, אמר בעקבות ביקורו של התובע הכללי כי לחוק הבינלאומי אין שיניים וכי ישראל הצליחה בעבר להתחמק מהעמדתה לדין בינלאומי. לכן, לדבריו, מה שנדרש הוא לחץ בינלאומי על ישראל ואף העברת כסף ממדינות ערב כדי להמריץ את בית הדין הבינ”ל בהאג בתחילת טיפולו בתיקים פלסטיניים (ערוץ אלע’ד, 3 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, שוחח עם פומיו קישידא, ראש ממשלת יפן, ודן עימו בהתפתחויות ברצועת עזה. ראיסי קרא למדינות העולם, לרבות יפן, לפעול להפסקת תקיפות ישראל, להעברת סיוע הומניטרי לתושבי עזה, להסרת “המצור” ולמימוש זכויות העם הפלסטיני (איסנ”א, 2 בדצמבר 2023).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם ג’וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, ודן עימו בהתפתחויות ברצועת עזה. עבדאללהיאן הדגיש את הצורך בהפסקת תקיפות ישראל ברצועת עזה ובהעברת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. הוא הזהיר, כי אם יימשכו “פשעי המלחמה” של ישראל בעזה וביהודה ושומרון, המלחמה עלולה להתרחב באזור (מהר, 2 בדצמבר 2023).
  • שר החוץ האיראני, ביקר בשגרירות תימן בטהראן והביע את הערכתו על תמיכת תימן בעם הפלסטיני (פארס, 30 בנובמבר 2023). ב-1 בדצמבר 2023 הוא שוחח עם מקבילו העומאני, בדר אלבוסעידי, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. עבדאללהיאן ציין, כי בביקורו בבירות בשבוע שעבר שמע מראשי “ההתנגדות”, כי במקרה של חידוש התקיפות מצד ישראל, תגובת “ההתנגדות” תהיה קשה מבעבר ותגרום לישראל להתחרט (אתר משרד החוץ האיראני, 1 בדצמבר 2023).
תגובות לחידוש הלחימה ברצועה
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, כתב כי אין פתרון מלבד המשך הפסקת האש, העברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה וחילופי אסירים. הוא ציין, כי המשך המלחמה הישראלית-אמריקאית משמעותה רצח עם חדש בעזה ובגדה המערבית וכי נראה שהאמריקאים והישראלים לא חשבו על ההשלכות החמורות שבחזרה למלחמה. הוא הדגיש, כי יש לעצור את התקיפות על עזה בטרם יהיה מאוחר מדי (חשבון X של שר החוץ, 1 בדצמבר 2023).
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, הגיב לחידוש האש ברצועת עזה וכתב, כי האחריות המדינית והמשפטית ל”המשך התוקפנות” ברצועת עזה מוטלת לא רק על “פושעי המשטר הציוני” אלא גם על ארה”ב והמדינות המעטות התומכות בישראל. הוא ציין, כי רוב מוחלט של ממשלות העולם מעוניין בהמשך הפסקת האש ובהפסקה מוחלטת של תקיפות ישראל בעזה ובגדה המערבית, אך הציונים סבורים שהם יוכלו לפצות על תבוסתם באמצעות הרג אזרחים, ילדים ונשים (חשבון X של דובר משרד החוץ, 1 בדצמבר 2023).
  • בהקשר זה, ציינו “מקורות המקורבים לארגוני הטרור הפלסטינים ברצועת עזה”, כי איראן לא העניקה להם סיוע בשטח או סיוע כספי במהלך המלחמה וכי הסיוע האיראני הסתכם במישור המדיני והדיפלומטי, בדומה ליתר המדינות המוסלמיות. עוד נכתב בדיווח, כי איראן עומדת מאחורי “חזיתות הסולידריות עם ההתנגדות בעזה”, אך אינה מעוניינת בהרחבת המלחמה לחזיתות נוספות ואין לה אינטרס בכך (אלראי אליום, 1 בדצמבר 2023).
מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • ב-2 בדצמבר 2023 לראשונה מאז 23 בנובמבר 2023, קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות לתקיפת בסיס אמריקאי סמוך לנמל התעופה ארביל שבחבל הכורדי בעיראק . בהודעה צוין כי זאת, תגובה על “הפשעים” שמבצעת ישראל (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות, 2 בדצמבר 2023).
  • יצוין שמיד עם תום ההפוגה, הצהירה ההתנגדות האסלאמית בעיראק כי היא לא תשאיר את אנשיה להתמודד לבד במערכה מול העולם וכי הם יסלימו את הפעילות הצבאית שלהם בתוך עיראק ומחוצה לה אם האמריקאים ימשיכו לתמוך “במכונת המלחמה הציונית בעזה ובלבנון” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 30 בנובמבר 2023).
  • אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, שוחח בטלפון עם מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק, וביקש ממנו למלא את התחייבות ממשלתו לספק הגנה לבסיסים הצבאיים שמארחים כוחות אמריקניים במדינתו (רויטרס, 2 בדצמבר 2023).
תימן
  • גורם ביטחוני מסר כי סוכל ניסיון תקיפה בים האדום, וכי נסיבות האירוע נבדקות (ויינט, 3 בדצמבר 2023). זמן קצר לפני כן הודיע ארגון הספנות של הצבא הבריטי (UKMTO)כי הוא קיבל עדכון על פעילות כלי טיס בלתי מאויש שהגיע מכיוון תימן באזור באב אלמנדב וככל הנראה על פיצוץ שאירע באזור. עוד צוין כי על כלי השיט באזור לעקוב אחר ההנחיות ולדווח לארגון על כל פעילות חשודה (חשבון X של ארגון הספנות של הצבא הבריטי, 3 בדצמבר 2023).
  • ב-30 בנובמבר 2023 בשעות אחר הצהריים, עלו דיווחים ברשתות החברתיות על פיצוץ שאירע בבירת תימן צנעאא. רשת אלחדת’ הסעודית דיווחה כי מדובר בתקיפה באזור צבאי סגור של החות’ים )רשת אלחדת’ הסעודית, 30 בנובמבר 2023). חזאם אלאסד, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, ציין כי הפיצוץ בצנעאא’ נגרם מאמצעים שנשארו מתקופת הלחימה בכוחות הקואליציה בהובלת סעודיה (חשבון X של חזאם אלאסד, 30 בנובמבר 2023).
עשן מתמר מהמתקן הצבאי החות'י בצנעא
 (חשבון X של נצר אלדין עאמר, 30 בנובמבר 2023)
עשן מתמר מהמתקן הצבאי החות’י בצנעא
(חשבון X של נצר אלדין עאמר, 30 בנובמבר 2023)
  • טרם חידוש הלחימה ברצועת עזה, אמר יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, כי אם ישראל תחליט לחדש את “תוקפנותה” ברצועת עזה, הם נכונים לחדש את פעולותיהם הצבאיות נגד ישראל כך שיכללו יעדים שישראל לא תצפה להם ביבשה או בים. הוא הדגיש כי הם יפסיקו את פעולותיהם הצבאיות ברגע שתיפסק “התוקפנות הישראלית” נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 30 בנובמבר 2023).
  • מחמד עלי אלחות’י, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, אמר, כי על סעודיה להסיר את חמאס ואת הג’האד האסלאמי בפלסטין מרשימת ארגוני הטרור ולצרף לרשימה את ישראל. לדבריו, העם התימני הוא עם הג’האד והוא יכוון את הרובה שלו לעבר האויב האמיתי שהוא ישראל. בפנותו לארה”ב הוא קרא לכוחות לחזור אל המקום ממנו באו. אלחות’י תהה האם המשטרים הערביים יסתפקו בקיום ועידות לאחר התחדשות התוקפנות בעזה? (אלמיאדין, 2 בדצמבר 2023).
  • מעמר אלאריאני, שר ההסברה והתרבות התימני (הממשלה החוקית המתנגדת לחות’ים), ציין כי אירועי הפירטיות שאירעו לאחרונה בים האדום ובמפרץ עדן אימתו את המידע אודות התיאום ושיתוף הפעולה שבין המיליציה החות’ית ובין ארגוני הטרור באזור (ככל הנראה רמז לשלוחות איראן ולתנועת אלשבאב, זרוע אלקאעדה בסומליה וסביבתה, הידועה בפעילות הפירטיות שלה). לדברי השר, הדבר מצביע על שיתוף פעולה בין קבוצות טרור אלה בחסות, תכנון וחימוש של איראן. השר התימני דרש מהאו”ם להכליל את המיליציה החות’ית ברשימת ארגוני הטרור ולהטיל עליה ועל מנהיגיה סנקציות (Marebpress.net1.12, 1 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
ירדן
  • משרד החוץ הירדני גינה את חידוש “התוקפנות” של ישראל נגד הרצועה וקרא לקהילה הבינלאומית לסייע למנוע את התוקפנות שמחריפה את המשבר ההומניטרי ברצועה (סוכנות הידיעות הירדנית, 1 בדצמבר 2023).
  • עבדאללה השני, מלך ירדן, נועד עם קמלה האריס, סגנית נשיא ארה”ב, בשולי ועידת האקלים בדובאי, והדגיש את הצורך שארה”ב תמלא תפקיד מנהיגות בדחיפה לאופק מדיני לסוגיה הפלסטינית כדי להשיג שלום על בסיס שתי המדינות. עבדאללה קרא להפסת אש מיידית ברצועה והזהיר מפני ההשלכות המשך המלחמה על הביטחון הבינלאומי שעלולות לגרור את האזור לאסון. שני הצדדים גם הדגישו כי הם דוחים כל ניסיון לעקור בכפייה את תושבי הרצועה או לכבוש מחדש כל חלק מהרצועה (פטרה, 2 בדצמבר 2023).
  • ב-1 בדצמבר 2023 השתתפו אלפי בני אדם בצעדה עממית, שיצאה לאחר תפילת יום שישי ממסגד אלחסיני בעמאן במחאה על המשך “התוקפנות” נגד רצועת עזה. המשתתפים דרשו מהממשלה להסלים את צעדיה, לנתק את הקשרים עם ישראל, לבטל את הסכמי הגז והחזרת השגריר הירדני בישראל (jo24net1.12 , 1 בדצמבר 2023).
מצרים
  • עבד אלפתח אלסיסי נשיא מצרים, נועד עם קמלה האריס, סגנית נשיא ארה”ב, בשולי ועידת האקלים בדובאי. הצדדים הביעו את רצונם לחזק את השותפות האסטרטגית בין המדינות, החשובה לשמירה על הביטחון במזרח התיכון. הם הדגישו את רצונם להעמיק את ההתייעצויות והתיאום המשותף בתקופה הקרובה בכל התחומים .הצדדים גם דנו בהתפתחויות ברצועת עזה. האריס הביעה את תודתה של ארה”ב למצרים על השקעת מאמציה בנושא. אלסיסי הדגיש את התדרדרות התנאים ההומניטריים ברצועת עזה ואמר כי על הקהילה הבינלאומית לפעול כדי לסייע לתושבים (דף הפייסבוק של דובר הנשיאות המצרית, 2 בדצמבר 2023).
  • עבד אלפתאח אלסיסי, נועד גם עם עמנואל מקרון, נשיא צרפת. נמסר כי אלסיסי אמר שמצרים תומכת בהפסקת אש ובהרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועה. בשיחה גם עלה נושא המאמצים המצריים לקלוט פלסטינים פצועים ולפנות גורמים זרים מהרצועה. אלסיסי ומקרון הדגישו את החשיבות שבלפתוח בתהליך מדיני למציאת פתרון לסוגיה הפלסטינית המתבסס על פתרון שתי המדינות (דף הפייסבוק של דובר נשיאות מצרים, 1 בדצמבר 2023).
  • תנועת “האחים המוסלמים” במצרים פרסמה הודעה שקראה לעמים הערבים והמוסלמים לביצוע “התקוממות חסרת תקדים” ולתמיכה בהתנגדות ההירואית ברצועת עזה (ערבי פוסט, 1 בדצמבר 2023).
קטר
  • תמים בן חמד, אמיר קטר, נועד בדוחה עם עמנואל מקרון. לדברי אמיר קטר, הפגישה היא חלק מהמאמצים המתמשכים של קטר לדון בהפסקת אש ולהפחית את ההסלמה ברצועה. הוא ציין כי הם פועלים בכל הכיוונים כדי לעצור את הלחימה ומקווים שהקהילה הבינלאומית תמלא את תפקידה ותפעל להשגת שקט קבוע בשטחי הרצועה (חשבון Xשל אמיר קטר, 2 בדצמבר 2023).
  • בשיחה שערכה קמלה האריס, סגנית נשיא ארה”ב, עם אמיר קטר, היא הביעה את הערכתה על המאמצים להשיג הפסקת אש בין ישראל לחמאס שהביאה לשחרורם של יותר ממאה חטופים ובניהם אזרחים אמריקנים. היא הדגישה כי ארה”ב תמשיך בשיתוף פעולה הדוק עם קטר ושותפים נוספים באזור לדחוף לשחרור כלל החטופים (אתר הבית הלבן, 2 בדצמבר 2023).
כינוס משפטי באלג’יריה
  • ב-30-29 בנובמבר התקיים באלג’יר כנס משפטי בינלאומי תחת הכותרת “צדק לעם הפלסטיני”, בהשתתפות עורך הדין הצרפתי ז’יל דובר (Gilles Devers), וסאמי אבו זהרי בכיר בחמאס. בתום הכינוס הוחלט להגיש עתירות ללשכת התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי ולהגיש תביעות פליליות נגד בכירים ישראלים שביצעו “פשעים” נגד הפלסטינים, בהתאם לתוכנית המשפטית שנקבעה. כמו כן קראו להגיש תביעות פליליות נגד בכירים ופרטים שביצעו פשעים נגד הפלסטינים בפני בתי משפט שאימצו את עקרון האוניברסליות של הענישה. עורך הדין ז’יל דובר אמר שיש שינויים לטובת פלסטין בכל הקשור לרשויות המשפט הבינלאומיות. לדבריו, הוא מטפל בתיק מול בית הדין הפלילי הבינלאומי כבר 14 שנים, והוא לא ראה בעבר מהירות טיפול בתיק כפי שקרה הפעם, כאשר צוות חקירה הוקם במשרד התובע הכללי, והוא נפגש עם צוות עורכי הדין שהגיש את העתירה לבית הדין (הכוונה להגשת העתירה ב-9 בנובמבר 2023). סאמי אבו זהרי אמר, אירוע זה חשוב לא פחות מהעימות בשדה הקרב. הוא הצהיר כי “פלסטין” תשוחרר רק בדרך שבה אלג’יריה שוחררה, ולפיכך מתקפת ה-7 באוקטובר הייתה צעד גדול בדרך לשחרור (אלקדס אלערבי, 30 בנובמבר ו-1 בדצמבר 2023).
גינוי ביקור נשיא המדינה במעא”מ
  • על רקע הזמתנו של יצחק הרצוג נשיא המדינה להשתתף בוועידת האקלים של האו”ם שהתקיימה במאע”מ נשמעו מספר גינויים:
  • חמאס ציינה כי היא מגנה את הזמנתו בתקופה שבה ישראל מבצעת “מעשי טבח נוראיים” נגד העם הפלסטיני וכי חמאס קיוותה שמאע”מ תפעל כדי לדחות את הזמנתו של הנשיא הרצוג (ערוץ הטלגרם של חמאס, 1 בדצמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה ציין שהזמנת נשיא המדינה שמבצעת מעשי טבח אכזריים נגד פלסטינים מהווה עידוד לישראל להמשיך לבצע את “פשעיה”. הם קראו לממשלת מאע”מ להימנע מאירוח גורמים ישראלים וכן לגרש את השגריר הישראלי מאדמותיה (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 30 בנובמבר 2023).
  •  מחמד עבד אלסלאם, דובר החות’ים, ציין כי האקלים ההומניטרי “מזוהם מפשעי ישראל” ומאלו שתומכים ומעודדים אותה, והדבר דורש לערוך כנסים כדי להיאבק בישראל ולהתעמת עימה בכל האמצעים האפשריים (חשבון Xשל דובר החות’ים, 1 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינלאומית
או”ם
  • אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, אמר כי חזרתן של פעולות האיבה מוכיחה עד כמה ההפוגה ההומניטרית הייתה הכרחית. הוא ציין, כי הוא מצר על חזרתן של “הפעולות הצבאיות” ברצועת עזה ואמר כי הוא עוד מקווה שניתן יהיה לחדש את ההפוגה (חשבון X של מזכ”ל האו”ם, 1 בדצמבר 2023).
ארה”ב
  • לויד אוסטין, מזכיר ההגנה של ארה”ב, ציין כי הלחימה ברצועת עזה באזור בו מצויה אוכלוסייה אזרחית עלולה להיות הפסד אסטרטגי עבור ישראל. לכן, לדבריו, הוא הבהיר להנהגה בישראל כי הגנה על אזרחים פלסטינים היא אחריות מוסרית כמו גם חובה אסטרטגית. אוסטין ציין כי ארה”ב תמשיך להישאר ידידתה הקרובה ביותר של ישראל בעולם וכי הם לא יתנו לחמאס לנצח ( רויטרס, 2 בדצמבר 2023).
צרפת
  • עמנואל מקרון, נשיא צרפת, אמר כי אם לא יהיה חיסול מוחלט של חמאס, המלחמה תימשך עשר שנים, לכן על הרשויות בישראל להבהיר את מטרתן לחסל את חמאס. הביע דאגה מסיום הפסקת האש בין הצדדים וטען כי ההתמודדות מול ארגון טרור לא צריכה להיות דרך חיסול אזור שלם או תקיפות של תשתית אזרחית שלמה. באשר למאמצים לשחרור יתר החטופים בעזה ואמר כי נדרשים לכך מספר ימים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 2 בדצמבר 2023).
בריטניה
  • רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה, נועד, בשולי פסגת האקלים עם תמים בן חמד, אמיר קטר. השנים הביעו צער על התמוטטות ההפוגה ההומניטרית ברצועה (רויטרס, 1 בדצמבר 2023). סונאק גם נועד עם עבדאללה השני, מלך ירדן. בפגישה ציין סונאק את התפקיד החיוני שממלאת ירדן בנוגע למשבר ברצועת עזה. הוא ציין בפניו שבריטניה ממשיכה ללחוץ על ישראל על הצורך לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי ולרסן את אלימות המתנחלים ביהודה ושומרון (אתר ממשלת בריטניה, 1 בדצמבר 20203) .
תורכיה
  • בריאן נלסון, סגן ראש מחלקת האוצר בארה”ב, מסר כי הוא שוחח עם עמיתיו בתורכיה על הדאגה העמוקה שלהם מפעילות גיוס הכספים של חמאס המתבצעת בתורכיה. הוא ציין, כי תורכיה מילאה תפקיד בולט בגיוס התרומות וכי הוא הפציר בה לטפל בניצול החוק המקומי על ידי גורמי חמאס ללא קשר לסנקציות שהטילה ארה”ב. נלסון הוסיף כי ארה”ב תמשיך להטיל סנקציות מאסיביות נגד ישויות תורכיות המעורבות בסחר לא חוקי עם רוסיה (רויטרס, 30 בנובמבר 2023).[1]
  • רג’פ טאיפ ארדואן, נשיא תורכיה, הצהיר כי התקיפות הישראליות ברצועת עזה הן מעשה טרור, וכי הם אינם יכולים לשתוק על כך. הוא ציין שהוא עומד על כך שהוא אינו יכול לראות בחמאס ארגון טרור, לא משנה מה אומרים אחרים והדגיש, שהם מצפים מבית הדין הפלילי הבינלאומי שמבצעי “רצח העם” ברצועת עזה בראשות נתניהו יקבלו את העונש המתאים (אנטוליה, 2 בדצמבר 2023).
  • מקור “יודע דבר” מסר אבראהים רא’יסי, נשיא איראן, ביקש ממקבילו התורכי, רג’פ טאיפ, ארדואן לנתק את היחסים הכלכליים עם ישראל וארדואן סירב לכך. “מקורות” המקורבים לממשלת איראן מסרו פרטים בנוגע לדחיית ביקורו של נשיא איראן רא’יסי בתורכיה. נטען כי ארגונים לא-ממשלתיים בתורכיה הזמינו את רא’יסי להשתתף בכינוס תמיכה ברצועת עזה, אך ממשלת תורכיה החליטה לבטל את הכינוס לאחר שנודע לה שרא’יסי הוזמן אליו. נמסר כי בעקבות כך, דחה הנשיא את ביקורו בתורכיה. עוד נמסר, שתורכיה אינה תומכת בצעדים שיכולים לחזק את עמדת איראן באזור בנוגע לסוגיה הפלסטינית, ומנגד איראן אינה שבעת רצון מעמדת תורכיה שהסתפקה בהשמעת ביקורת מילולית על ישראל ולא נקטה בצעדים שיובילו לניתוק היחסים עימה. יוזכר כי שר החוץ האיראני הסביר כי ביקור רא’יסי נדחה כדי לאפשר לשרי החוץ של שתי המדינות להשתתף בכינוס מועצת הביטחון (אלאח’באר, 30 בנובמבר 2023).
ג’האד עולמי
צרפת
  • אדם נהרג ושני בני אדם נפצעו בפיגוע דקירה שהתרחש ב-2 בדצמבר 2023 בשעות הלילה סמוך למגדל אייפל בבירה פריס. המחבל, ארמנד ראג’בפור-מיאנדואב (Armand Rajabpour-Miandoab), צרפתי ממוצא איראני, נתפס בזירת הפיגוע. מקורות צרפתיים דיווחו כי הוא היה מוכר וידוע כאיש דאעש. הוא נעצר בשנת 2016 ונכלא לחמש שנים בשל תכנון פיגועי דקירה. בזמן הפיגוע קרא המחבל “אללה אכבר” (סוכנות הידיעות הצרפתית; Daily wire.com; kossyderrickent.com, 2 בדצמבר 2023).

[1] על פעילות גיוס הכספים של חמאס ראו פרסום מרכז המידע מ-7 בנובמבר 2023: "כספי טרור: חברות חלפנות וחלפנים בשירות חמאס". ↑