מבט לאיראן

30 בינואר – 12 בפברואר, 2017 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת ולאיתי עם שר הנפט העיראקי לשעבר (איסנ

פגישת ולאיתי עם שר הנפט העיראקי לשעבר (איסנ"א, 7 בפברואר 2017).

לוחם משמרות המהפכה שנהרג במזרח סוריה (qasemsoleimani.ir, 3 בפברואר 2017).

לוחם משמרות המהפכה שנהרג במזרח סוריה (qasemsoleimani.ir, 3 בפברואר 2017).

חבר משמרות המהפכה שנהרג במוצול שבעיראק, מתוך: qasemsoleimani.ir, 4 בפברואר 2017

חבר משמרות המהפכה שנהרג במוצול שבעיראק, מתוך: qasemsoleimani.ir, 4 בפברואר 2017

אירג' מסג'די (תסנים ניוז, 31 בינואר 2017).

אירג' מסג'די (תסנים ניוז, 31 בינואר 2017).

בכיר חמאס, אסמאעיל רדואן, העניק ראיון לכתבת סוכנות הידיעות תסנים בעזה בו התייחס להתפתחויות בעזה וברשות הפלסטינית, לעימות בין הפלסטינים לישראל וליחסים בין איראן לחמאס.

בכיר חמאס, אסמאעיל רדואן, העניק ראיון לכתבת סוכנות הידיעות תסנים בעזה בו התייחס להתפתחויות בעזה וברשות הפלסטינית, לעימות בין הפלסטינים לישראל וליחסים בין איראן לחמאס.

אסמאעיל רדואן בראיון עם כתבת תסנים בעזה (  תסנים, 7 בפברואר 2017)

אסמאעיל רדואן בראיון עם כתבת תסנים בעזה ( תסנים, 7 בפברואר 2017)


עיקרי הדברים
  • עלי-אכבר ולאיתי, יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, הצהיר, כי איראן תקדם בברכה כל הפסקת אש צודקת שתוכר על-ידי אזרחי סוריה וממשלתה החוקית. הוא חזר על עמדתה הרשמית של איראן כי פתרון המשבר בסוריה מחייב לשמר את שלמותה הטריטוריאלית ולהפסיק את התערבותן של מדינות הפועלות בשטחה ללא אישור ממשלתה החוקית.
  • מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר ומפקד משמרות המהפכה לשעבר, מחסן רזאא'י, הצדיק את מעורבותה הצבאית של איראן בסוריה ואמר, כי מפקדי משמרות המהפכה המשמשים כיועצים צבאיים לחופי הים התיכון (כלומר בסוריה) מרחיקים את אויבי איראן מגבולותיה.
  • לוחם משמרות המהפכה נהרג מפיצוץ מוקש בסמוך לשדה התעופה הצבאי T4במחוז חמץ שבסוריה. במוצול שבעיראק נהרג יועץ בכיר של משמרות המהפכה.
  • נמשכים התיאומים בין איראן לרוסיה סביב ההתפתחויות בסוריה בעקבות שיחות אסטנה. שליחו המיוחד של נשיא רוסיה לענייני סוריה הגיע בראשית פברואר לטהראן ונועד עם עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי. בפגישה אמר שמח'אני, כי איראן מחויבת לפתרון מדיני למשבר בסוריה ותומכת בפתרון צבאי רק נגד קבוצות שאינן מוכנות לזנוח את נשקן. בפגישה עם שר החוץ הצרפתי, שביקר בסוף ינואר בטהראן, הביע שמח'אני התנגדות להקמתם של אזורי חיץ בסוריה בטענה כי הדבר יעודד את התפרקות סוריה ויחזק את הטרור. ב-8 בפברואר 2017 ביקר סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, במוסקבה ודן עם עמיתו הרוסי במצב בסוריה ובהסכם הגרעין.
  • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס בעזה, אמר, כי לאחרונה התקיימו מגעים בין חמאס לאיראן במטרה לחזק את הקשרים ביניהן. הוא הביע תקווה, כי המגעים יבשילו לכדי תוצאה חיובית. בתוך כך העניק אסמאעיל רדואן, בכיר חמאס, ראיון לכתבת סוכנות הידיעות תסנים בעזה בו ציין, כי היחסים בין חמאס לאיראן ולחזבאללה לא נותקו מעולם ולא ינותקו בעתיד חרף חילוקי הדעות המדיניים ביניהן.
  • סוכנות הידיעות האיראנית תסנים ניוז פרסמה ב-28 בינואר 2017 כתבה המתעדת, לטענת הסוכנות, מנהרות תת-קרקעיות שנחפרו מעזה אל מתחת לבסיסי צבא ישראלים. בכתבה הובאו גם ראיונות, שקיים כתב הסוכנות, עם פעילים ב"גדודי המג'אהדין". 

 

כללי
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, אמר, כי איראן תקדם בברכה כל הפסקת אש צודקת שתוכר על-ידי אזרחי סוריה וממשלתה החוקית. בשיחה עם עיתונאים בתום פגישה עם עאדל עבד אל-מהדי (Adel Abdolmahdi), שר הנפט העיראקי לשעבר, חזר ולאיתי על עמדתה הרשמית של איראן לפיה פתרון המשבר בסוריה מחייב לשמר את שלמותה הטריטוריאלית ולהביא להפסקת התערבותן בסוריה של מדינות הפועלות בשטחה ללא אישור ממשלתה החוקית. בהתייחסו ליחסים בין איראן לעיראק אמר ולאיתי, כי איראן תומכת במאבק ממשלת עיראק נגד הטרור. הוא ציין, כי עיראק עצמאית וחזקה ואיראן בעלת עוצמה הן שתי חוליות ב"שרשרת ההתנגדות" נגד הזרים, כלומר: הציונים והריאקציונרים באזור (תסנים, 7 בפברואר 2017).
  • מחסן רזאא'י (Mohsen Rezaei), מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר ומפקד משמרות המהפכה לשעבר, אמר, כי מפקדי משמרות המהפכה המשמשים כיועצים צבאיים לחופי הים התיכון (כלומר בסוריה) מרחיקים את אויבי איראן מגבולותיה. הוא ציין, כי כוחות איראן הפגינו את יכולותיהם בעימות גלוי כנגד הציונים ותורכיה, שמקבלים את הטכנולוגיה שברשותם מארצות-הברית. רזאא'י הכחיש את הטענות בנוגע לאספקת נשק איראני לתימן ואמר כי תימן קיבלה בעבר כמויות גדולות של טילים מרוסיה (פארס; אלף, 7 בפברואר 2017).
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • לוחם משמרות המהפכה, ג'ואד סנג'ה-ונלי (Javad Sanjevanli), נהרג מפיצוץ מוקש בסמוך לשדה התעופה הצבאי הסורי T4במחוז חמץ בסוריה. 
  • נמשכים התיאומים בין איראן לרוסיה סביב ההתפתחויות בסוריה. אלכסנדר לברנטייב, שליחו המיוחד של נשיא רוסיה לענייני סוריה, הגיע ב-5 בפברואר 2017 לביקור בטהראן. במהלך ביקורו נועד השליח הרוסי עם עלי שמח'אני (Ali Shmakhani), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, ודן עימו בהתפתחויות בסוריה בעקבות שיחות אסטנה. בפגישתם אמר שמח'אני, כי איראן מחויבת לפתרון מדיני למשבר בסוריה ומאמינה ב"פתרון צבאי" רק נגד קבוצות שאינן מוכנות לזנוח את נשקן. הוא ציין, כי כל עוד דאעש, חזית אלנצרה והקבוצות הקשורות בהן פועלות בסוריה ונתמכות על-ידי חלק ממדינות האזור, לא יהיה ניתן להשיג פתרון מדיני לסוריה ולאזור. שמח'אני תיאר את השיחות באסטנה כגישה מוצלחת שניתן לנצלה כמודל לסיום משברים אזוריים  (פארס, 6 בפברואר 2017). ב-8 בפברואר2017  קיים סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י (Abbas Araghchi), ביקור במוסקבה במהלכו דן עם עמיתו הרוסי במצב בסוריה ובהסכם הגרעין (פארס, 8 בפברואר 2017).
  • עלי שמח'אני (Ali Shamkhani), הביע התנגדות לרעיון הקמתם של אזורי חיץ בסוריה. בפגישה עם שר החוץ הצרפתי, ז'אן מארק-איירו, שביקר בסוף ינואר 2017 בטהראן, אמר שמח'אני, כי פתרונות דוגמת הקמת אזורי חיץ או אזורי ביטחון בסוריה יסללו את הדרך להתפרקות סוריה, יחזקו את הטרור ויגרמו להמשך המשבר באזור (פארס, 31 בינואר 2017).
  • חג'ת אלאסלאם שהידי מחלאתי (Hojjat-ul-Islam Shahidi Mahallati), יו"ר קרן החלל האיראנית, אמר, כי למעלה מ-1,000 משפחות של חללים שנהרגו בסוריה ("חללי מגני המקום הקדוש") מקבלות סיוע מן הקרן (תסנים, 7 בפברואר 2017). בחודש נובמבר 2016 הצהיר מחלאתי בכנס חברי בסיג', כי מספר ההרוגים בקרב הכוחות האיראנים בסוריה הוא למעלה מאלף. מספר זה מתייחס, ככל הנראה, להרוגים בקרב לוחמי משמרות המהפכה תושבי איראן שנשלחו לסוריה, ובכלל זה אזרחים איראנים, אפגאנים ופקיסטאנים.
המעורבות האיראנית בעיראק ובמפרץ
  • ח'יראללה אחמדי (Kheirollah Ahmadi),יועץ בכיר של משמרות המהפכה, מכרמאנשאה (Kermanshah) נהרג בקרבות עם דאעש במוצול.
  • אירג' מסג'די (Iraj Masjedi), יועצו הבכיר של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, שיבח את המעורבות הצבאית של איראן בסוריה ובעיראק ואמר, כי ניצחון על דאעש במוצול יספק לאיראן 250 ק"מ של ביטחון. בטקס זיכרון לזכר חללי משמרות המהפכה מן העיר רודהן (Roudehen) שבמחוז טהראן אמר מסג'די, כי לוחמי משמרות המהפכה בסוריה ובעיראק אינם מגנים רק על המקומות הקדושים לשיעה אלא גם על מעמדה הגיאופוליטי של איראן ומבטיחים בכך את ביטחונה (תסנים, 31 בינואר 2017). לאחרונה דווח בתקשורת האיראנית, כי מסג'די צפוי להתמנות בקרוב כשגריר החדש של איראן בבגדאד.
  • עלי אכבר ולאיתי (Ali Akbar Velayati), יועצו לעניינים בינלאומיים של המנהיג העליון, אמר כי נוכחותה של איראן בעיראק מבוססת על בקשתה החוקית והחוקתית של עיראק. בפגישה עם שליח מזכ"ל האו"ם לעיראק, יאן קוביץ', אמר ולאיתי, כי על האו"ם לסייע לשים קץ להתערבותן של מדינות זרות בענייניה של עיראק וכי איראן מילאה תפקיד חיובי בהשכנת שלום, יציבות ופיתוח באזור, ובכלל זה בעיראק ובסוריה (תסנים, 5 בפברואר 2017).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • סאמי אבו-זהרי (Sami Abu Zuhri), דובר חמאס בעזה, אמר, כי לאחרונה התקיימו מגעים בין חמאס לאיראן במטרה לחזק את הקשרים ביניהן. הוא הביע תקווה, כי המגעים יבשילו לכדי תוצאה חיובית (אל-עאלם, 30 בינואר 2017). מלחמת האזרחים בסוריה ותמיכת חמאס במורדים בסוריה ובמתקפה הצבאית הסעודית בתימן הובילו בשנים האחרונות לקרע עמוק בין איראן לחמאס, אם כי הקשר בין איראן לזרוע הצבאית של חמאס נמשך חרף המתיחות ברמה המדינית.
  • סוכנות הידיעות האיראנית תסנים ניוז פרסמה ב-28 בינואר 2017 סרטון וידאו המתעד, לטענתה, מנהרות תת-קרקעיות שנחפרו מעזה אל מתחת לבסיסי צבא ישראלים. בסרטון נראה כתב סוכנות הידיעות כשהוא מראיין בערבית חברים ב"גדודי המג'אהאדין". אחד המרואיינים בכתבה הביע הערכה ותודה ל"עם ולמשטר ברפובליקה האסלאמית" על תמיכתם "בעם הפלסטיני ובהתנגדות הפלסטינית".  
  • בכיר חמאס, אסמאעיל רדואן, העניק ראיון לכתבת סוכנות הידיעות תסנים בעזה בו התייחס להתפתחויות בעזה וברשות הפלסטינית, לעימות בין הפלסטינים לישראל וליחסים בין איראן לחמאס. הוא אמר, כי היחסים בין חמאס לאיראן ולחזבאללה לא נותקו מעולם ולא ינותקו בעתיד חרף חילוקי הדעות בהשקפותיהן המדיניות ביחס להתפתחויות באזור. לדבריו, חמאס מעוניינת בקשרים טובים ומתמשכים עם כל קבוצות ההתנגדות ועם כל מי שתומך בעם הפלסטיני (תסנים, 7 בפברואר 2017).