מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-4 בדצמבר 2023, 13:00)

כוחות צה

כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)

כוחות צה

כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)

תקיפת חיל האוויר בשכונת ג'נינה ברפיח (חשבון X של שהאב, 3 בדצמבר 2023)

תקיפת חיל האוויר בשכונת ג'נינה ברפיח (חשבון X של שהאב, 3 בדצמבר 2023)

פאיז אלדוירי, פרשן ומומחה צבאי, מתראיין לערוץ אלג'זירה (אלג'זירה נט, 3 בדצמבר 2023)

פאיז אלדוירי, פרשן ומומחה צבאי, מתראיין לערוץ אלג'זירה (אלג'זירה נט, 3 בדצמבר 2023)

בריחת תושבים מאזור ח'אן יונס לכיוון רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בדצמבר 2023).

בריחת תושבים מאזור ח'אן יונס לכיוון רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בדצמבר 2023).

מחנה אוהלים שהקימו תושבים שהתפנו למערב העיר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בדצמבר 2023)

מחנה אוהלים שהקימו תושבים שהתפנו למערב העיר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בדצמבר 2023)

תקיפת מטרות חיזבאללה (דובר צה

תקיפת מטרות חיזבאללה (דובר צה"ל, 3 בדצמבר 2023)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרת הלחימה: כוחות צה”ל משולבים המשיכו בפעילות אינטנסיבית בצפון ובדרום רצועת עזה. לדברי הרמטכ”ל, רב אלוף הרצי הלוי, הצליחו הכוחות עד כה לפרק שתי חטיבות של הזרוע הצבאית של חמאס בצפון הרצועה וכי צה”ל פועל להעמיק את ההישג ולפגוע במסגרות נוספות. צה”ל התחיל במהלך דומה גם בדרום הרצועה. גורמי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין מדגישים את נחיתות צה”ל מולם בציינם כי לא הושגו כל הישגים במהלך ימי הלחימה. פרשן צבאי פלסטיני מדגיש כי צה”ל ייתקל בדרום הרצועה בהתנגדות עזה יותר שכן, הכוחות שם בעלי ניסיון קרבי רב יותר.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,200 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 401 חיילים וקצינים (שלוש גופות מוחזקות בידי חמאס ברצועה). 137 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים. 113 הוחזרו לישראל. הודעת משרד ההגנה של בריטניה כי יסייע לאיתור החטופים ברצועה באמצעות סיורי מודיעין אוויריים זכתה לגינוי מצד חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שטענו כי בריטניה הופכת בזאת לשותפה “לפשעי ישראל”.
  • רצועת עזה: תושבים רבים מדרום הרצועה החלו להתרכז באזור רפיח. במקום נבנה מחנה אוהלים. בתי החולים ממשיכים לשדר מצוקה, לאור כמות הנפגעים הרבה.
  • גזרה צפונית: חזבאללה המשיך לבצע תקיפות נגד מוצבים וכלי רכב של צה”ל. 15 חיילים נפצעו באורח קל באירועי הירי. רקטה ששוגרה משטח סוריה נפלה בשטח פתוח. לדברי שר החוץ הלבנוני, ארצו נמצאת תחת לחץ בינלאומי לשכנע את חזבאללה להימנע מהסלמה בדרום לבנון ועל הגורמים הבינלאומיים להפעיל לחץ על ישראל שלא לצאת למלחמה נגד לבנון מאחר והיא אחראית להסלמה הנוכחית.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות ביטחון ישראלים. קמלה האריס, סגנית נשיא ארה”ב, שוחחה בטלפון עם אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית, ודנה עימו “ביום שאחרי המלחמה”.
  • תימן: החות’ים ביצעו תקיפות נגד משחתת אמריקאית וספינת משא בריטית לאחר שחשדו כי אלה ספינות ישראליות. הספינה הבריטית, שנשאה עשרות מכולות, נפגעה.
זירת הלחימה
  • לדברי הרמטכ”ל, רב אלוף הרצי הלוי, הצליחו כוחות צה”ל עד כה לפרק שתי חטיבות של הזרוע הצבאית של חמאס בצפון הרצועה וצה”ל פועל להעמיק את ההישג ולפגוע בגדודים נוספים. לדבריו, כתוצאה מפעילות צה”ל, נהרגו מפקדי גדודים, ומפקדי פלוגות רבים. ב-3 בדצמבר 2023 החל צה”ל במהלך דומה בדרום הרצועה (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023).
  • ביממה האחרונה המשיכו הכוחות הקרקעיים לפעול בשטח הרצועה לצד תקיפות נרחבות של חיל האוויר. הכוחות תקפו למעלה ממאתיים מטרות. בצפון הרצועה התמקדה הפעילות באזור שג’אעיה ומחנה הפליטים שאטי. בדרום הרצועה פעלו הכוחות בעיקר באזור ח’אן יונס. במהלך הפעילות הושמדו תשתיות טרור ביניהם תשתית שמוקמה בבית ספר בבית חאנון שבצפון הרצועה ממנה בוצעה תקיפה לעבר הכוחות. במתחם בית הספר נמצאו גם שני פירי מנהרות, אחד מהם היה ממולכד. כמו כן נמצאו זירת מטענים ואמצעי לחימה (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023).
כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)      כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)
כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023)
  • פעילות אווירית: כלי טיס של חיל האוויר תקפו יעדים רבים ביניהם כלי רכב בהם היו טילים, מרגמות ואמצעי לחימה נוספים. כלי טיס נוסף תקף והשמיד תשתית צבאית ששימשה למארב נ״ט נגד הכוחות. כמו כן הותקפו חוליות מחבלים והמחסן ממנו יצאו. בהכוונה מודיעינית בוצע סיכול ממוקד מהאוויר של הית’ם חואג’רי, מפקד גדוד שאטי של הזרוע הצבאית של חמאס. חואג’רי פיקד על אבטחת פעילות חמאס בבית החולים אלשיפאא’ ופיקד על הלחימה נגד כוחות צה”ל במחנה הפליטים שאטי (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023).
תיעוד חיסול מחבל חמאס.     תקיפת כלי רכב בהם אמצעי לחימה (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)
מימין: תיעוד חיסול מחבל חמאס. משמאל: תקיפת כלי רכב בהם אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר בשכונת ג'נינה ברפיח (חשבון X של שהאב, 3 בדצמבר 2023)
תקיפת חיל האוויר בשכונת ג’נינה ברפיח (חשבון X של שהאב, 3 בדצמבר 2023)
  • פעילות ימית: במהלך הלילה תקפו כוחות זרוע הים יעדי חמאס, כסיוע לכוחות המתמרנים בשטח. בין היעדים עמדת תצפית של הכוח הימי ותשתיות טרור במעגן העיר עזה (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023).
תיעוד תקיפות זרוע הים (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)    תיעוד תקיפות זרוע הים (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)
תיעוד תקיפות זרוע הים (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023)
תגובות למהלכי הלחימה
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי מה שישראל לא השיגה במהלך יותר מחמישים ימים לפני ההפוגה הזמנית, היא לא תשיג לאחר מכן, ולא משנה כמה זמן תימשך המלחמה. חמדאן הדגיש, כי נתניהו וצבאו רק ינחלו כישלון ותבוסה קשה, יהיו להם עוד גופות של חיילים ויושמדו עוד טנקים וכלי הרכב, והם יטבעו עמוק יותר “בביצת פשעיהם”. חמדאן דחה את הדיבורים על התקדמות צה”ל בדרום רצועת עזה ואמר, כי אלה הם עדיין דיבורים בתקשורת, וכי הצבא לא הצליח לחדור את מערכי ההגנה של “ההתנגדות” (PALINFO, 3 בדצמבר 2023; אלשרק אלאוסט, 3 בדצמבר 2023).
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, ציין בראיון כי ישראל תוקפת בכל מקום וכי היא רוצה להעלות את מספר ההרוגים הפלסטינים כדי “לפצות” על ימי ההפוגה. הוא ציין כי בחמאס שקדו להאריך את ההפוגה עד להגעה להפסקת אש סופית, אבל היה ברור שישראל רוצה רק את החטופים לאחר שכשלה להגיע אליהם בכוח וכי הם היו משוכנעים שלאחר סיום נושא החטופים האזרחיים, ישראל תשוב לתקוף, וכך קרה. לדבריו, הדבר מעיד שישראל אינה רוצה הרגעה ואינה רוצה שום הפסקת אש. הוא גם ציין שישראל לא יכולה לחסל את חמאס, כיוון שהיא לא רק ארגון אלא מבטאת רעיון ותרבות בחברה הפלסטינית, והיום ישראל נלחמת לא רק בחמאס אלא בכל הפלסטינים. (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 3 בדצמבר 2023; חשבון X של ערוץ אלערבי, 3 בדצמבר 2023).
  • לואא’ (אלוף) פאיז אלדוירי, פרשן ומומחה צבאי פלסטיני, התייחס בראיון לפעילות צה”ל באזור ח’אן יונס. לדבריו, המערכה באזור זה תהיה שונה מזו שהייתה בצפון הרצועה והוא צופה שזו תהיה מערכה קשה יותר וידה של חמאס שם תהיה על העליונה. שכן לדבריו, חטיבת ח’אן יונס של הזרוע הצבאית של חמאס נחשבת לחטיבה החזקה ביותר שלה ברצועה. הוא ציין שלחטיבה יש ניסיון לחימה רב שנים והזכיר ש- 40% מנפגעי צה”ל במהלך מבצע “צוק איתן” היו באזור זה (אלג’זירה נט, 3 בדצמבר 2023).
פאיז אלדוירי, פרשן ומומחה צבאי, מתראיין לערוץ אלג'זירה (אלג'זירה נט, 3 בדצמבר 2023)
פאיז אלדוירי, פרשן ומומחה צבאי, מתראיין לערוץ אלג’זירה (אלג’זירה נט, 3 בדצמבר 2023)
  • מצטפא אלברע’ות’י, מזכ”ל היוזמה הלאומית הפלסטינית, התייחס לתקיפות צה”ל ברצועה וציין כי מדובר ב”טיהור אתני” מצד ישראל אשר מבצעת ירי ללא אבחנה מפני שאין באפשרותה להשיג את פעילי חמאס ולכן היא נוקמת בתושבים. הוא ציין, שארה”ב נתנה לישראל “אור ירוק” להמשך המתקפה שלה ברצועת עזה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 4 בדצמבר 2023).
  • טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, אמר בהתייחס לאיום של ראש שירות הביטחון הכללי בישראל לפגוע בבכירי התנועה, כי האיומים הללו משקפים את המשבר הפוליטי ומצוקת ישראל בשטח לאור “ההתנגדות האמיצה” שמפגינים הפלסטינים. הוא ציין שהאיומים הללו לא מפחידים אף אחד ממנהיגי התנועה וכי הם מייצגים הפרה בוטה של ריבונות המדינות שראשי ישראל הזכירו את שמותיהן (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 בדצמבר 2023).
  • אחסאן עטאיא, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, אמר בראיון מיוהנסבורג כי במהלך ההפוגה התברר לישראל ש”ההתנגדות” במצב טוב מאד ושהיא לא הצליחה לפגוע בה וכי ישראל יודעת שהיא לא תצליח לחסל אותה. הוא הדגיש כי הם לא ינהלו משא ומתן על אנשי הצבא החטופים לפני הפסקת “התוקפנות”. הוא הוסיף כי ישראל אולי חושבת שבחידוש הלחימה היא תצליח לרשום הישג צבאי גדול, אבל ההתנגדות הפלסטינית, כפי שרואים, ממשיכה בלחימה עד שתשבור את כוח הרצון של ישראל ותרשום הישגים שיאפשרו עסקת חילופין מכובדת. בנושא התמיכה בהתנגדות בעזה, אמר כי תימן משגרת מסרים חזקים וחשובים, וחזבאללה מקריב עשרות הרוגים, הם מנחיתים מהלומות וגורמים לנפגעים ואבדות לישראל (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלמיאדין, 4 בדצמבר 2023).
שיגורים לעבר ישראל
  • במהלך היממה האחרונה נמשכו שיגורי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה. בשדרות נפגעו כמה בתים , כולל בית כנסת, מרקטות שנפלו בעיר.
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,200 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 401 מהם חיילים וקצינים (שלוש גופות חיילים מוחזקות בידי חמאס ברצועה). 137 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 17 ילדים ונשים.113 הוחזרו לישראל.
סוגיית החטופים
  • משרד ההגנה הבריטי הודיע כי בתמיכה במאמצי חילוץ החטופים מרצועת עזה, תבצע בריטניה טיסות מעקב לא חמושות מעל אזור המזרח התיכון כדי לאתר חטופים. הטיסות יסייעו באיסוף מודיעין על מקום הימצאם של החטופים. צוין כי חמישה אזרחים בריטים נעדרים אולם לא נמסר כמה מהם מוחזקים על ידי חמאס ברצועת עזה (BBC, 3 בדצמבר 2023).
  • חמאס גינתה את הודעת משרד ההגנה הבריטי. לטענת חמאס הודעה זו הופכת את בריטניה לשותפה ל”פשעי הכיבוש הציונים”, וכאחראית למעשי הטבח שמתבצעים נגד העם הפלסטיני. התנועה קראה לבריטניה לחזור בה מהודעתה ומתמיכתה הדיפלומטית והכלכלית ב”מלחמת רצח העם בעזה” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 בדצמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה גינה את כוונת בריטניה “להשתתף בתוקפנות נגד רצועת עזה” באמצעות מטוסי הסיור שלה לטובת משימות מודיעין במרחב האווירי של הרצועה. לדברי ההודעה מדובר בהשתתפות ממשית לצד ישראל בתוקפנות, וכי הדבר מעיד על כך שהמנטליות הקולוניאלית עדיין שולטת בבריטניה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 3 בדצמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, דחה את “הנרטיב השקרי”, אודות היחס של הזרוע הצבאית לחטופים. לדבריו, הנרטיב השקרי הזה קיבל מהלומה הרסנית לאחר פרסום הסרטים שגדודי אלקסאם שידרו במהלך ואחרי כל חילופי נשים וילדים ישראלים וזרים חטופים. לדבריו, במהלך שבעה ימים העולם כולו היה עד להבדל גדול בין יחס פעילי גדודי אלקסאם למוחזקים בידיהם לבין היחס של צה”ל לאסירים הפלסטינים שנעצרו מאז ה-7 באוקטובר. הוא הוסיף כי הם הפגינו גמישות רבה בהמשך המשא ומתן כדי להאריך את ההפוגה הזמנית, והודיעו למתווכים שהם מוכנים להמשיכה, אך העיקשות, הסחבת, וחוסר הרצינות של ישראל וכוונתה להמשיך במלחמה, מנעו את הצלחת המשא ומתן. חמדאן הדגיש כי חידוש המשא ומתן לחילופי שבויים כרוך בהפסקת התוקפנות ובהפסקת אש, ולפני כן לא יהיו דיבורים על כך (PALINFO, 3 בדצמבר 2023; אלשרק אלאוסט, 3 בדצמבר 2023).
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, אמר כי חמאס עידכנה את המתווכים על הערכת המצב שלה ועל עמדתה, והביע תקווה שהמתווכים יצליחו בכל זאת למצוא דרך להשיג הפסקת אש סופית ברצועת עזה. בתשובה לשאלה האם בידי חמאס נתונים סופיים לגבי מספר השבויים והחטופים השיב כי הם דנו בנושא בצורה מפורטת עם המתווכים, וכי יש להם מספרים ושמות והם דנו בכל שם ושם. הוא ציין כי הם סיימו סופית עם נושא הילדים והנשים, והציעו להמשיך במשא ומתן לגבי הקבוצות האחרות, אבל ישראל לא רצתה בכך והיא רצתה לכפות תנאים אחרים, שהם מצאו אותם כבלתי מתקבלים על הדעת ולא עונים על ציפיותיהם (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלערבי, 3 בדצמבר 2023; חשבון X של ערוץ אלערבי, 3 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (הנשלטת ע”י חמאס) עדכנה (נכון לשעה 19:00) כי מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר 2023) נהרגו מעל ל-15,523 פלסטינים ונפצעו מעל ל-41,316 (חשבון X של QUDSN, 3 בדצמבר 2023).
  • ד”ר מחמד ג’מעה, מנהל בית החולים שדה הירדני בח’אן יונס, דיווח כי ב-72 השעות האחרונות טיפל בית החולים ב-500 פצועים, וכי מידי יום מתבצעים בבית החולים בין 10-6 ניתוחים גדולים. הוא גם ציין שבית החולים עובד מסביב לשעון כדי לתת מענה רפואי לתושבים (ערוץ אלממלכה הירדני, 4 בדצמבר 2023).
המצב ברצועה
  • כלי התקשורת הפלסטינים דווחו על בריחה המונית של תושבים מאזור ח’אן יונס לכיוון רפיח בעקבות תקיפות מאסיביות של צה”ל ביממה האחרונה. נמסר כי המוני תושבים הגיעו למערב רפיח והקימו שם מחנה אוהלים (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בדצמבר 2023).
מחנה אוהלים שהקימו תושבים שהתפנו למערב העיר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בדצמבר 2023)    בריחת תושבים מאזור ח'אן יונס לכיוון רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בדצמבר 2023).  
מימין: בריחת תושבים מאזור ח’אן יונס לכיוון רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בדצמבר 2023). משמאל: מחנה אוהלים שהקימו תושבים שהתפנו למערב העיר רפיח (ערוץ היוטיוב של ופא, 3 בדצמבר 2023)
  • חאסאמה חמאדן, בכיר חמאס, אמר כי טענת ישראל מאז תחילת המלחמה לקיומם של אזורים בטוחים בדרום רצועת עזה, וקריאתה המתמשכת לפלסטינים להגיע אליהם, התבררו כתוכנית שתוכננה מראש וכדרך לבצע מארבים ועוד מעשי טבח. הוא הדגיש כי אין אזורים בטוחים, וכי התוקפנות ומעשי הטבח מתבצעים בדרום רצועת עזה, כמו גם בצפונה. כן הדגיש את עמדתה הנחרצת של תנועת חמאס הדוחה את כל המזימות הישראליות לעקירת הפלסטינים מרצועת עזה, והזהיר מפני שיתוף פעולה עמן.
  • חמדאן גם הדגיש את הצורך להגביר את הכנסת הסיוע הרפואי, הדלק והגז, וכל הציוד הדרוש לעבודת צוותי החילוץ, ההגנה האזרחית והעיריות ברצועת עזה. הוא קרא להכניס בתי חולים שדה עם כל ההתמחויות הרפואיות, לספק לבתי החולים ברצועת עזה את כל הדרוש לשיקומם כדי לספק את שירותיהם לתושבי רצועת עזה, ולהוציא מהרצועה מקרי חירום ומקרים דחופים של פצועים וחולים. חמדאן קרא למדינות הערביות והאסלאמיות ולבני החורין ברחבי העולם להרכיב משלחות רשמיות ועממיות שיבקרו ברצועת עזה, וישברו את “המצור”. הוא הודה לכל המוסדות הבינלאומיים והאישים שבחרו להישאר ברצועת עזה וקרא לבלגיה ולספרד להתבסס על עמדותיהן האמיצות ולהוביל מהלך אירופי ובינלאומי לבקר ברצועת עזה כדי לראות את היקף “פשעי ישראל” וסבל של הפלסטינים (PALINFO, 3 בדצמבר 2023; אלשרק אלאוסט, 3 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
לבנון
  • במהלך היממה האחרונה נמשכו תקיפות חזבאללה לעבר מוצבי צה”ל וכוחות צה”ל לאורך גבול הצפון. ב-3 בדצמבר 2023 בשעות הצהרים שוגר טיל נ”ט לעבר כלי רכב של צה״ל באזור בית הלל. 12 לוחמי צה״ל נפצעו באורח קל מרסיסים ונגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023). ב-3 בדצמבר 2023 בשעות הצהרים זוהו מספר שיגורים לעבר אזור הר דב. חלקם נפלו בשטח לבנון. כוחות צה״ל תקפו בירי ארטילרי את מקורות הירי (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023). בליל 4-3 בדצמבר 2023 שוגרו פצצות מרגמה משטח לבנון באזור שתולה. שלושה חיילי צה”ל נפצעו באורח קל. כמו כן, שוגרו פצצות מרגמה לעבר מוצב צה״ל באזור יפתח (דובר צה”ל, 4,3 בדצמבר 2023).
  • נכון ל-4 בדצמבר 2023 בשעות הצהרים, חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע תשע תקיפות ביממה האחרונה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 3, 4 בדצמבר 2023).
  • בתגובה תקפו מטוסי קרב מספר יעדי חזבאללה, ביניהם תשתיות טרור ומטרות צבאיות (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023).
תקיפת מטרות חיזבאללה (דובר  צה"ל, 3 בדצמבר 2023)      תקיפת מטרות חיזבאללה (דובר  צה"ל, 3 בדצמבר 2023)
תקיפת מטרות חיזבאללה (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023)
  • “מקורות” בפיקוד ציר ההתנגדות הודיעו, כי חזבאללה שיפר את איכות אמצעי הלחימה במחסנים האסטרטגיים שלו בעקבות הערכה על-פיה המלחמה הבאה נגד לבנון לא תכלול כניסה קרקעית אלא תהיה מוגבלת להרס יכולותיו והתגובה תהיה בהתאם. צוין, כי בשבועות הראשונים לאחר תחילת המלחמה ברצועת עזה הועברו לידי חזבאללה טילים גדולים ואיכותיים, בעלי ראש קרב במשקל שבין חצי טון לשני טון חומר נפץ. בנוסף לכך, צוין כי חזבאללה הסיר את האיפול על סוגי הטילים האיכותיים שברשותו (אלרא’י, 2 בדצמבר 2023).
הרוגים לחזבאללה
  • מחמד רעד, יו”ר סיעת חזבאללה בפרלמנט, ביקר מספר משפחות שבניהן נהרגו ומסר את תנחומיו (אלעהד, 3 בדצמבר 2023). יצוין כי בנו של מחמד רעד נהרג בפעילות חזבאללה בדרום לבנון ב-23 בנובמבר 2023.
תגובות פלסטיניות
  • אחסאן עטאיא, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, אמר בראיון כי “ההתנגדות” בלבנון משגרת בפעילותה מסרי הרתעה לישראל ולממשל האמריקני כי הרחבת מעגל הלחימה תביא להשמדת ישראל, וגם משגרת מסרים שהיא לא תאפשר לחסל את ההתנגדות ברצועת עזה וב”פלסטין'”, כיוון שההתנגדות הפלסטינית וההתנגדות בלבנון משלימות זה את זה, והן חלק מציר ההתנגדות (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלמיאדין, 4 בדצמבר 2023).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר של לבנון, נועד עם עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, בשולי פסגת האקלים בדובאי ודן עימו במצב בלבנון וברצועת עזה. השניים גם דנו במאמצים המצריים לעצירת “התוקפנות הישראלית” ברצועה ובהגעה להפסקת אש, כהקדמה לחזרה לחיפוש פתרון מלא המתחשב בזכויות הפלסטינים (חשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון, 3 בדצמבר 2023).
  • עבדאללה בו חביב שר החוץ הלבנוני, מסר כי לבנון נמצאת תחת לחץ בינלאומי לשכנע את חזבאללה להימנע ככל שניתן מעימותים בדרום לבנון ומכניסה למלחמה. לדבריו, האחריות מוטלת על הגורמים הבינלאומיים להפעיל על ישראל לחץ שלא לצאת למלחמה נגד לבנון מאחר והיא זו שאיימה ויזמה את ההסלמה הנוכחית. הוא הדגיש שלמרות שישראל היא זו שמפרה את החלטה 1701 מאות פעמים בשנה, לבנון נכונה לקיים אותה והיא קוראת לקבוע גבולות קבועים בין המדינות ולהביא לביטחון באזור ולהפחתת המתיחות. בו חביב גם ציין, כי במהלך פגישותיו האחרונות עם בכירים אזוריים ובאיחוד האירופי, ניכרת ההבנה כי הפסקת אש קבועה לא יכולה להתרחש ברצועת עזה לנוכח הצורך בכוח הפרדה חיצוני כמו יוניפי”ל והיעדר החלטה דומה להחלטה 1701. על פי נקודת מבטו, המצב כרגע מורכב ביותר ואין אף גורם שהציע מתווה מקיף להפסקת אש. עם זאת, אמר כי עקב נוכחותם של יותר מ-150 חטופים ישראליים ברצועת עזה, הוא לא שולל עסקה חדשה והפסקת אש זמנית ומקווה כי זו תהפוך לרחבה יותר ללא הכרזה בינלאומית (נדאא’ אלוטן, 34 בדצמבר 2023).
סוריה
  • ב-3 בדצמבר 2023 בשעות הערב זוהה שיגור רקטה מסוריה לשטח ישראל. הרקטה נפלה בשטח פתוח. התרעה הופעלה במושב קשת. כוחות צה”ל תקפו את מקור הירי (דובר צה”ל, 3 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • ב-4 בדצמבר 2023, בשעות הלילה, פעלו כוחות ביטחון ישראליים למעצר מבוקשים והחרמת אמצעי לחימה ברחבי יהודה ושומרון. בפעילות נעצרו 29 חשודים, חמישה מהם חשודים כפעילי לחמאס. מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה נעצרו ביהודה ושומרון כ-2,150 מבוקשים כ-1,100 מהם פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023). משרד הבריאות ברשות הפלסטינית דיווח על 256 הרוגים מאז תחילת המלחמה (ופא, 4 בדצמבר 2023).
  • בפעילות הכוחות בקלקיליה סוכלה חוליית מחבלים שביצעה לאחרונה ירי לעבר כוחות הביטחון מספר פעמים. הכוחות ניהלו מרדף אחר המבוקשים כאשר התפתחו חילופי אש, במהלכם נהרגו שני מבוקשים עלאא’ נזאל, בן 29, מפקד גדודי חללי אלאקצא בקלקיליה, אשר היה מעורב בפיגועי ירי באזור וקיבל מימון לכך ממפקדות טרור בחו”ל ואנס קרקאע דאוד. הכוחות החרימו מכלי רכבם אקדח, רובה M-16 ומחסניות ששימשו אותם (חשבון X של דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023), (מען, 4 בדצמבר 2023).
שני המבוקשים שנהרגו הבוקר בקלקיליה. מימין : אנס קרקאע דאוד . משמאל : עלאא' נזאל, מפקד גדודי חללי אלאקצא בקלקיליה (חשבון X של שהאב, 4 בדצמבר 2023)
שני המבוקשים שנהרגו הבוקר בקלקיליה. מימין: אנס קרקאע דאוד . משמאל: עלאא’ נזאל, מפקד גדודי חללי אלאקצא בקלקיליה (חשבון X של שהאב, 4 בדצמבר 2023)
  • בפעילות הכוחות בג’נין בה נעצרו שישה מבוקשים החשודים בפעילות טרור. במהלך הפעילות חמושים ירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות אשר הגיבו בירי (אתר צה”ל, 4 בדצמבר 2023).
אמצעי לחימה שאותרו במהלך פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)     אמצעי לחימה שאותרו במהלך פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)     אמצעי לחימה שאותרו במהלך פעילות הכוחות (דובר צה"ל, 4 בדצמבר 2023)
אמצעי לחימה שאותרו במהלך פעילות הכוחות (דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023)
  • בפעילות הכוחות בסילת אלט’הר, בצפון השומרון, עצרו הכוחות שני מבוקשים, תפסו כלי נשק ותחמושת ותיק בו נמצאו מטענים. בפעילות נפצע חייל צה”ל באורח קל מירי והשלכת מטען של חמושים פלסטינים לעבר הכוחות (חשבון X של דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023). בפעילות במספר כפרים בצפון מזרח ראמאללה, נתפסו אמצעי לחימה רבים ביניהם רחפן, לייזרים, שני רובי ציד ותחמושת (חשבון X של דובר צה”ל, 4 בדצמבר 2023).
הרשות הפלסטינית
  • קמלה האריס, סגנית נשיא ארה”ב, שוחחה בטלפון עם אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית, ודנה עימו “ביום שאחרי המלחמה”. בשיחה היא הדגישה את תמיכת ארה”ב באיחוד יהודה, שומרון ורצועת עזה תחת רשות פלסטינית מחודשת. עוד ציינה כי ארה”ב מחויבת לפתרון שתי המדינות והוסיפה שלפלסטינים חייב להיות אופק מדיני ברור (אתר הבית הלבן, 3 בדצמבר 2023). אבו מאזן הדגיש מצידו כי פתרונות ביטחוניים וצבאיים נכשלו ולא ישיגו ביטחון ויציבות באזור. הוא ציין כי רצועת עזה היא חלק בלתי נפרד מהמדינה הפלסטינית ולא ניתן לקבל כל תכנית של ישראל לנתק אותה (ופא, 4 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

איראן
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא קובה, מיגל דיאס-קאנל, המבקר בטהראן, כי שתי המדינות מסכימות לגבי הצורך לכונן ברית בין-יבשתית ובין-מדינתית, שתתמוך בזכויות העם הפלסטיני (אירנ”א, 4 בדצמבר 2023).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, נועד ב-3 בדצמבר בטהראן עם מקבילו העומאני, בדר אלבו סעידי, ודן עימו בהתפתחויות האזוריות והבינלאומיות, ובכלל זה במלחמה בעזה. במסיבת עיתונאים משותפת שערכו השניים שב עבדאללהיאן והזהיר, כי אם התקיפות הישראליות תמשכנה, המלחמה עלולה להתרחב לחזיתות נוספות והאזור עלול להיכנס באמצעות “ההתנגדות” לשלב חדש. הוא ציין, כי ארצות הברית צריכה לשאת באחריות על תמיכתה בישראל במלחמה. עבדאללהיאן הוסיף, כי על מצרים לפתוח את מעבר רפיח לרצועת עזה וכי לפי המידע, שהושג בידי “ההתנגדות” במהלך המלחמה, בכוונת ישראל להעביר את תושבי עזה למצרים ואת תושבי יהודה ושומרון לירדן (פארס, 3 בדצמבר 2023). 
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, נועד בטהראן עם משלחת של אגודת אנשי הדת המוסלמים של לבנון בראשות שיח’ ע’אזי חנינה, ואמר, כי מבול אלאקצא הפך את הסוגיה הפלסטינית פעם נוספת לסוגיה הראשונה במעלה של העולם המוסלמי. הוא הדגיש את הצורך בנקיטת צעדים מעשיים על מנת להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את תקיפותיה בעזה (אירנ”א, 4 בדצמבר 2023). 
  • עלי באקרי-כני, סגן שר החוץ האיראני, עדכן במהלך כנס תמיכה בפלסטינים בטהראן, כי משרד החוץ הקים צוות מיוחד, שתפקידו לקדם אמברגו נפט על ישראל. הוא ציין, כי הצוות יצור קשר עם מדינות המספקות לישראל מוצרי אנרגיה וינסה לשכנע אותן להימנע מכך. הצוות הוקם בעקבות קריאת מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, למדינות המוסלמיות להטיל אמברגו נפט על ישראל (אירנ”א, 3 בדצמבר 2023).
  • ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים של איראן, מחמד באקרי, המבקר בעיראק, נועד עם פאלח אלפיאצ’ יו”ר הגיוס העממי (מסגרת הגג של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק). הוא גם נועד עם בכירים עיראקים, בהם ראש הממשלה, שר ההגנה, הרמטכ”ל ושר הפנים, ודן עימם בסוגיות ביטחוניות וצבאיות (תסנים, 4 בדצמבר 2023). ביקורו של באקרי בעיראק מתקיים על רקע המשך התקיפות מצד המיליציות הפרו-איראניות העיראקיות נגד הכוחות האמריקאים בסוריה ובעיראק.
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, התייחס במסיבת העיתונאים השבועית שלו למותם של שני קציני משמרות המהפכה בסוריה ואמר, כי איראן תגיב על כל פגיעה באינטרסים שלה באזור וכי אף פעולה נגד איראן, ביטחונה, האינטרסים שלה ו”כוחות הייעוץ” שלה בסוריה לא תישאר ללא תגובה (פארס, 4 בדצמבר 2023).
מיליציות פרו איראניות
עיראק וסוריה
  • במהלך היממה האחרונה קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על ביצוע שתי תקיפות באמצעות כלי טיס בלתי מאויש נגד הבסיס האמריקני באלקריה אלח’צ’ראא’ (האזור הירוק) בסוריה ונגד בסיס עין אלאסד בעיראק. כמו כן על תקיפת בסיס ח’ראב אלג’יר בצפון מזרח סוריה באמצעות טילים (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות, 3 בדצמבר 2023).
  • “בכיר צבאי אמריקני” דיווח, כי ארה”ב ביצעה “תקיפת הגנה עצמית” באזור כרכוכ בעיראק אשר כוונה לאזור שיגור של כלי טיס בלתי מאוישים. לדבריו, מטרת התקיפה הייתה לסכל איום מיידי (סוכנות הידיעות הצרפתית, 3 בדצמבר 2023).
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק הודיעה על מותם של חמישה מפעיליה “בקרב נגד כוחות הכיבוש האמריקניים בעיראק” באזור כרכוכ שבצפון עיראק. מאוחר יותר פורסמה כרזת אבל רשמית עם שמותיהם ותמונותיהם של הפעילים (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 4 בדצמבר 2023). על פי דיווחים בעיראק ההרוגים היו פעילים במיליציית תנועת האצילים (אלערביה, 4 בדצמבר 2023).
הודעת האבל על מותם של החמישה. סמל תנועת האצילים  מראה בתחתית (ערוץ אלעאלם, 3 בדצמבר 2023)
הודעת האבל על מותם של החמישה. סמל תנועת האצילים מראה בתחתית (ערוץ אלעאלם, 3 בדצמבר 2023)
תימן
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, אמר כי הם משתתפים כיום במערכה גורלית נגד “הציונים והאמריקנים”, וכי הם ימשיכו בה עד שתיפסק “התוקפנות” נגד רצועת עזה. הוא אישר מחדש כי הכוחות מוכנים לכל האפשרויות ומוכנים להגיב על כל תקיפה. הוא גם איים שאם האמריקנים וישראל יתקפו אותם הם יעשו שטות גדולה ותהיה לכך תגובה עצימה וכואבת (חשבון X של מנהל לשכתו של סריע., 3 בדצמבר 2023).
  • בכיר בפנטגון מסר כי טילים וכלי טיס בלתי מאוישים שוגרו מתימן לעבר המשחתת האמריקנית Carney וספינות מסחר נוספת בים האדום. מקורות בתחום הימאות בתימן מסרו כי החות’ים תקפו שתי ספינות בים האדום שעל פי החשד הן ישראליות (אלג’זירה, 3 בדצמבר 2023).
  • “בכיר בפנטגון” מסר כי שיגור כלי הטיס והטילים לעבר המשחתת האמריקנית Carney לא גרם לנזק בנפש או ברכוש. לדבריו המשחתת השמידה את כלי הטיס הבלתי מאויש החות’י שהתקרב לעברה בדרום הים האדום. עוד ציין שהמשחתת זיהתה לפחות טיל בליסטי אחד ששוגר לעבר ספינת מסחר ונפל בקרבתה (אלג’זירה, 3 בדצמבר 2023).
  • מנגד, חברת האבטחה הימית הבריטית אמברי דיווחה כי ספינה בריטית שנשאה את דגל איי בהאמה נפגעה מרקטה בעודה שטה בים האדום במרחק של כ-35 מיילים ימיים מהחוף המערבי של תימן. החברה הוסיפה כי הספינה שנפגעה שלחה קריאות מצוקה הקשורות להתקפת פיראטים או טילים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 3 בדצמבר 2023). מאוחר יותר דווח על תחילת טביעת הספינה שעליה היו עשרות מכולות.
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, הודיע כי כוחות חיל הים שלהם תקפו שתי ספינות ישראליות במיצרי באב אלמנדב: האחת באמצעות טיל ימי והשנייה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש ימי. לדבריו, התקיפות התבצעו לאחר ששתי הספינות דחו את האזהרות של חיל הים החות’י. הוא הדגיש כי הכוחות החות’ים ממשיכים למנוע מספינות ישראליות לשוט בים האדום ובים הערבי עד ש”התוקפנות” הישראלית ברצועת עזה תיפסק. כמו כן, הוא חידש את אזהרת הכוחות החות’ים כלפי הספינות הישראליות והספינות המקושרות לישראלים, והבהיר כי הן יהפכו למטרה לגיטימית אם יפרו את האמור בהצהרה זו ובהצהרות קודמות (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 3 בדצמבר 2023).
  • בתגובה מסר “בכיר אמריקאי” כי הם לא רואים קשר בין המטרות שהותקפו על ידי החות’ים לבין המלחמה ברצועת עזה. לדבריו, יש להם את האמצעים כדי להגן על האינטרסים שלהם בים האדום והם שומרים את הזכות להגיב בזמן ובמקום המתאים (אלג’זירה, 3 בדצמבר 2023).
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENRCOM), פרסם את רשימת התקיפות האחרונות שבוצעו נגד כלי שיט בים האדום . לדברי אנשי הפיקוד יש להם את כל הסיבות להאמין שעל אף שהתקיפות בוצעו על ידי החות’ים בתימן, הן התאפשרו בזכות איראן. לדבריהם ארה”ב תשקול את התגובות הראויות לתקיפות הללו בתיאום מלא עם בעלות בריתה (חשבון X של פיקוד המרכז, 4 בדצמבר 2023).

חזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
ירדן
  • מראד אלעצ’אילה, מזכ”ל חזית הפעולה האסלאמית, מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר בירדן, קרא לכל המדינות הערביות והאסלאמיות לפתוח את הדלתות ל”התנגדות הפלסטינית” ולהקים לה משרדים. הוא דרש מבתי הכלא בירדן לשחרר אסירים המשתייכים לתנועת חמאס. כמו כן קרא לכתר את שגרירויות ארה”ב במדינות הערביות והאסלאמיות בשבוע הקרוב (ראי אליום, 3 בדצמבר 2023).
מצרים
  • “מקורות מצריים המעורים בסוגיית ניהול המלחמה בעזה” מסרו כי החזון המצרי ליום שאחרי המלחמה מבוסס על מיזוג חמאס לתוך הרשות הפלסטינית וכניסת אנשיה למנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני תוך השארת יו”ר הרשות אבו מאזן כנשיא כבוד. זאת לדעתם, כדי לאפשר דו קיום שאינו פוגע בביטחון הלאומי המצרי, בפלסטינים או בישראל. נמסר כי החזון תלוי ביצירת מפה חדשה שתאפשר ארגון מחדש של המדינה הפלסטינית ופירוק חלק מההתנחלויות הישראליות, הקמת אזורי חיץ בין השטחים הפלסטיניים לישראל. כמו כן מבוסס החזון על פיוס לאומי פלסטיני והקמת ממשלה טכנוקרטית למשך שלוש שנים, שמצרים יחד עם גורם ערבי או בינלאומי תהיה ערבה לה. צוין כי אחד השמות שהוצעו לכהן בראשה הוא סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית לשעבר.
קטר
  • מחמד בן עבדאלרחמן, ראש הממשלה ושר החוץ של קטר, שוחח בטלפון עם אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות במצב בעזה, ביהודה ושומרון וכן בדרכים לצמצום ההסלמה. במהלך השיחה, הדגיש עבדאלרחמן כי קטר מחויבת להמשיך במאמצים כדי להגיע לרגיעה וכי המשך התקיפות נגד רצועת עזה מסכנות את מאמצי התיווך (חשבון X של משרד החוץ הקטרי, 3 בדצמבר 2023).
הזירה הבינלאומית
בית הדין הפלילי הבינלאומי
  • בעקבות ביקורו בישראל וברשות הפלסטינית, פרסם כרים ח’אן, התובע הכללי בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) סיכום מביקורו בו ציין, בין השאר, כי הביקור נועד להבטיח שההגנה על החוק תחול על כולם וכי כולם חייבים לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי. לדבריו, אזרחים חייבים לקבל מזון, מים וציוד רפואי ולחמאס אסור לנצל זאת לרעה. הוא ציין שהוא הביע את דאגתו בנוגע לריבוי תקיפות המתנחלים הישראלים נגד פלסטינים ביהודה ושומרון והדגיש, כי הם ממשיכים לחקור את האירועים וכי האשמות על פשעים צריכות להיחקר באופן עצמאי ובזמן המתאים. באשר לביקור בישראל אמר כי הוא קרא לשחרור מיידי של כל החטופים שנלקחו על ידי ארגוני הטרור, ללא תנאים. הוא גם ציין כי הם שואפים להעמיק עוד יותר את שיתוף הפעולה שלהם עם הרשות הפלסטינית (אתר בית הדין הפלילי הבינלאומי, 3 בדצמבר 2023).
  • מצטפא אלברע’ות’י, מזכ”ל היוזמה הלאומית הפלסטינית, מתח ביקורת על ביקורו של התובע הכללי בראמאללה וציין, כי הביקור התקיים בעקבות לחץ אמריקאי. הוא תהה מדוע ביקר התובע בראמאללה ולא ביקר ברצועת עזה. בנוסף, הוא האשים את התובע על שדחה וסירב לפתוח בחקירת תיקים פלסטיניים שהוגשו לו ובמקום זאת העדיף לעסוק בתיקים מאוקראינה (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 4 בדצמבר 2023).
  • חמאס גינתה את ביקורו של התובע הכללי והצהרותיו על אירועי ה-7 באוקטובר מבלי לבקר ברצועת עזה ולהקשיב לצד השני. לדברי חמאס, התובע התעלם ממאות פניות של ארגוני זכויות אדם ועורכי דין מרחבי העולם שקראו לו להגיע לרצועת עזה ולהיווכח באמת אודות “רצח העם שבוצע נגד ילדים ותושבים” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 4 בדצמבר 2023).
תורכיה
  • בדברים שאמר רג’פ טאיפ ארדואן, נשיא תורכיה, בוועידה לשיתוף פעולה אסלאמי באיסטנבול ציין, כי רצועת עזה היא אדמה פלסטינית וכך היא תישאר, וכי הדרך לשלום אזורי עוברת דרך הקמת מדינה פלסטינית. עוד הדגיש כי “הם מוכנים לשאת בכל האחריות, כולל השתתפות בוועידות ערביות להשגת המטרה (סוכנות אטוליה, 4 בדצמבר 2023).