תמיכה באלימות ובטרור וקריאות לחיסולה של ישראל בוועידה הבינלאומית השישית לתמיכה באנתיפאדה הפלסטינית בטהראן

המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי נואם בפני באי הועידה (תסנים ניוז, 21 בפברואר 2017).

המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי נואם בפני באי הועידה (תסנים ניוז, 21 בפברואר 2017).

לוגו הועידה הבינלאומית השישית לתמיכה באנתיפאדה הפלסטינית (תסנים ניוז, 21 בפברואר 2017).

לוגו הועידה הבינלאומית השישית לתמיכה באנתיפאדה הפלסטינית (תסנים ניוז, 21 בפברואר 2017).

כינוס ועידת התמיכה באנתיפאדה הפלסטינית (תסנים, 21 בפברואר 2017).

כינוס ועידת התמיכה באנתיפאדה הפלסטינית (תסנים, 21 בפברואר 2017).

רמצ'אן שלח, מזכ

רמצ'אן שלח, מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין, נושא נאום בוועידה הבינלאומית השישית לתמיכה באנתיפאדה הפלסטינית (יוטיוב, 21 בפברואר 2017)

אסאמה חמדאן, אחראי קשרי החוץ בחמאס ונציג חמאס בלבנון, נושא נאום בטקס הנעילה של הועידה בטהראן  (ערוץ פאלטודיי, 22 בפברואר 2017)

אסאמה חמדאן, אחראי קשרי החוץ בחמאס ונציג חמאס בלבנון, נושא נאום בטקס הנעילה של הועידה בטהראן (ערוץ פאלטודיי, 22 בפברואר 2017)

שיח' נעים קאסם, סגן מזכ

שיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, נושא נאום בועידה בטהראן (יוטיוב, 21 בפברואר 2017)

"כולם למען פלסטין" (טוויטר, 20 בפברואר 2017).


מאפיינים כלליים

1.   ב-22-21 בפברואר התכנסה בטהראן הועידה הבינלאומית השישית לתמיכה באנתיפאדה הפלסטינית. הועידה מתקיימת מאז 1991 על-פי "חוק התמיכה במהפכה האסלאמית של העם הפלסטיני", שעבר במג'לס האיראני באפריל 1990. עד כה התכנסה הועידה חמש פעמים (בשנים 1991, 2001, 2006, 2008 ו-2011). בועידה נטלו חלק כ-700 נציגים משמונים מדינות, ובהם נציגי פרלמנטים מהאזור ומרחבי העולם ופעילי ארגונים בלתי-ממשלתיים. בין נציגיהפרלמנטים שהשתתפו היו יושבי הראש של הפרלמנט הסורי, הלבנוני והעיראקי, יושבי ראש פרלמנטים מכמה מדינות באפריקה, יו"ר הפרלמנט הצפון קוריאני וסגן ראש הפרלמנט הרוסי.בלטה השתתפותם של נציגי ארגוני טרור מהמזרח התיכון ובהם חזבאללה, חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין.

2.   ברקע לכינוס הועידה השנה עומדים המתחים בין איראן לממשל האמריקאי החדש; ההצהרות הישראליות התקיפות נגד איראן; והדיווחים על התקרבות בין ישראל לכמה מדינות ערביות סוניות ובמרכזן סעודיה, הניצבת בראש הציר האזורי האנטי-איראני. בדומה ל"יום ירושלים העולמי", המתקיים באיראן מידי שנה מאז שנת 1979, נועדה גם ועידת התמיכה באנתיפאדה לבטא את תמיכת איראן בעניין הפלסטיני וב"שחרור ירושלים" כמרכיב מרכזי בבחירתה האיראנית להגמוניה אזורית. כמידי שנה, גם הפעם שימשה הועידה במה להסתה קשה נגד ישראל, הושמעו בה קריאות לחיסול ישראל ומילות התרסה נגד מדינות האזור המוכנות להכיר בה ולקיים עימה קשרים. ישראל הוצגה ע"י מנהיג איראן עלי ח'מנהאי כ"גידול סרטני", שצמח בשלבים, ולפיכך הטיפול בו חייב להיעשות בהדרגה.הטיפול ב"גידול סרטני" זה יעשה באמצעות האנתיפאדה הפלסטינית" (קרי, באלימות ובטרור) עד לחיסולה של ישראל ("שחרורה המלא" של פלסטין).

3.   כינוס הועידה בטהראן שב ומבטא את העוינות האיראנית לישראל הממשיכה להוות מרכיב מרכזי באידיאולוגיה של המשטר האיראניהסכם הגרעין לא זו בלבד שלא חולל שינוי במדיניות איראן כלפי ישראל אלא במידה רבה דווקא עודד את המשטר האיראני להדגיש עוד יותר את עוינותו לישראל כאחד ה"דגלים" המשמשים אותו להוכחת נאמנותו לערכי המהפכה האסלאמית[1] כינוס הועידה בעיתוי הנוכחי גם סיפק לאיראן הזדמנות להפגין בפני ארה"ב ומדינות האזור את מנהיגותה האזורית ולגייס את תמיכת דעת הקהל מבית ומחוץ באמצעות העוינות המופגנת כלפי ישראל והתמיכה בפלסטינים.

 

התנהלות הועידה
כללי

4.   בראש הועידה עמד יו"ר המג'לס האיראני עלי לאריג'אני. הועידה נפתחה בנאום, שנשא המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי וננעלה בנאום הנשיא חסן רוחאני. בנאומיהם תקפו ראשי המשטר האיראני את ישראל ומדיניותה כלפי הפלסטינים וקראו, להמשך "ההתנגדות" עד "לשחרורה המלא של פלסטין" (קרי, חיסולה של מדינת ישראל). הדוברים האיראנים  הדגישו את מחויבות איראן להמשך התמיכה בפלסטינים ובמאבקם, מתחו ביקורת על נכונותן של כמה ממדינות האזור לקיים קשרים עם ישראל, והזהירו מפני הסטת תשומת לב העולם המוסלמי והערבי מהבעיה הפלסטינית למשברים הפנימיים בפניהם ניצב האזור.

5.   ערב פתיחת הועידה עמד כאט'ם ג'לאלי (Kazem Jalali), דובר הועידה וחבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי ולמדינית חוץ, על חשיבות כינוס הועידה בעת הנוכחית על רקע הסטת תשומת לב העולם המוסלמי לנושאים אזוריים אחרים והירידה בחשיבות הסוגיה הפלסטינית בסדר העדיפויות האזורי. ג'לאלי אמר, כי בעוד שישראל ממשיכה בדיכוי הפלסטינים, במצור על עזה ובמדיניות ההתנחלויות, חלק ממדינות ערב מוכנות לכונן עימה קשרים ולנרמל את יחסיהן עימה. הוא ציין, כי כינוס הועידה בתנאים אלה נועד להדגיש, שהסוגיה הפלסטינית חייבת לעמוד בראש סדר העדיפויות של העולם המוסלמי וכי יש לזנוח את חילוקי הדעות הפנימיים ואת המאבקים הדתיים בקרב המוסלמים לטובת אחדות מוסלמית במאבק נגד "המשטר הציוני". ג'לאלי הוסיף, כי הועידה תדון בדרכי המאבק נגד מאמצי הציונים לייהד את ירושלים, במיוחד לנוכח הצהרותיו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בנוגע להעברת שגרירות ארצו לירושלים (איסנ"א, 18 בפברואר 2017).

השתתפות נציגי הארגונים הפלסטינים וחזבאללה

6.   בועידה בטהרן השתתפו חזבאללה וארגוני הטרור הפלסטינים. חזבאללה יוצגה ע"י שיח' נעים קאסם, סגן המזכ"ל. בקרב הארגונים הפלסטינים הנוכחות הבולטת הייתה של רמצ'אן עבדאללה שלח, מנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין, ארגון טרור המסתייע באיראן ומקיים עימה קשרים הדוקים. ארגונים אחרים הסתפקו במשלחות, שכללו "דרגי עבודה" בכירים. העיתון אלאח'באר הלבנוני דיווח, כי מצרים מנעה מעבר בשטחה של משלחת חמאס מרצועת עזה בראשה עמדו מחמוד אלזהאר וח'ליל אלחיה,  ושמנתה יותר מ-35 פעילי חמאס נוספים (אלאח'באר, 21 בפברואר 2017). בלית ברירה יצאה בסופו של דבר מטעם חמאס משלחת זוטרה יותר בה השתתפו ח'אלד אלקדומי, נציג חמאס באיראן, אסאמה חמדאן, אחראי קשרי החוץ בחמאס, סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון (alarabpost.com, 21 בפברואר 2017) . מטעם פתח השתתף בכינוס עבאס זכי, חבר הוועד המרכזי. כמו כן השתתף סלים זענון, יו"ר המועצה הלאומית הפלסטינית באש"פ (alarabpost.com, 21בפברואר 2017).

7.   להלן כמה הצהרות בולטות:

א.     רמצ'אן עבדאללה שלח, מנהיג הג'האד האסלאמי בפלסטין, שיבח את "ההתנגדות"(ארגוני הטרור) ברצועה, שעמדה איתן בשלוש מלחמות נגד ישראל. הוא הוסיף כי הפלסטינים יחתרו לפתח את יכולותיה של "ההתנגדות" ואת אמצעי הלחימה שלה. הוא תקף בחריפות את הרשות הפלסטינית והגדיר אותה כסמכות שלטונית, שאינה מייצגת את הפלסטינים אלא פועלת לשמירה על ביטחון ישראל, מגנה על ההתנחלויות ופוגעת ב"התנגדות" (פאל-אינפו, 21 בפברואר 2017). דבריו אלו זכו לגינוי מתנועת פתח, שהגדירה אותם כ"בלתי אחראיים" (צפא, 21 בפברואר 2017).

ב.     אסאמה חמדאן, אחראי קשרי החוץ בחמאס ונציג חמאס בלבנון, נאם בטקס הנעילה של הועידה. הוא שיבח את "ההתנגדות" (קרי, ארגוני הטרור), שהצליחה לדבריו להביס את ישראל בכל המלחמות ברצועת עזה. הוא חלק שבחים לטרור העממי ("אנתיפאדת אלקדס") אשר לדבריו ביטאה את גבורתם של הצעירים הפלסטינים. אסאמה חמדאן קרא להסלים את "ההתנגדות" ולחזק את רצועת עזה "כבסיס להתנגדות" באמצעות אספקת נשק ואמצעים לעמידה איתנה ברצועה (ערוץ פאלטודיי, 22 בפברואר 2017).)

ג.     שיח' נעים קאסם, סגן מזכ"ל חזבאללה, אמר כי פלסטין "תשוחרר" צעד אחר צעד על-ידי ההתנגדות. הוא הדגיש, כי חזבאללה הינו הפתרון וכי הארגון מכיר רק בפלסטין אחת שבירתה ירושלים. הוא אמר, כי איראן לא הפסיקה לסייע לעם הפלסטיני ולאנתיפאדה שלו למרות כל הלחצים. בסיום דבריו הדגיש, כי הפלסטינים הינם חוד החנית של המאבק נגד ישראל ויש לסייע להם ולהתאחד סביבם (אלעהד, 21 בפברואר 2017).

הודעת הסיכום של הועידה וקמפיין הסברתי ברשתות החברתיות

8.   להלן עיקרי הודעת הסיכום של הועידה:

א.     משתתפי הועידה הדגישו את הצורך להציב את הבעיה הפלסטינית בראש סדר העדיפויות של העולם המוסלמי ומדינות ערב; הודעת הסיכום הכירה "בהתנגדות" (קרי, הטרור) כדרך היחידה למימוש "זכויותיו הלגיטימיות" של העם הפלסטיני והציגה את האנתיפאדה כדרך היחידה להיאבק נגד "הכיבוש". משתתפי הועידה קראו לגייס את כלל האמצעים לתמיכה בפלסטינים, להמשיך במאמצים לשים קץ ל"שבעה עשורים של כיבוש ציוני", לפעול לפתרון המשברים והמאבקים הפנימיים בעולם המוסלמי ולדרוש מהקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל כדי לשים קץ להתנהלותה "הבלתי-אנושית".

ב.     ההודעה הדגישה את "זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לארצם", קראה למדינות הערביות והמוסלמיות להשבית את שגרירותיהן בארה"ב במקרה של העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים, קראה לכל המדינות לנתק את קשריהן עם ישראל ולהחרים תוצרת ישראלית ודרשה מהפרלמנטים בעולם המוסלמי והערבי להעביר חקיקה שתמנע כינון קשרים כלשהם עם "המשטר הציוני" (תסנים, 22 בפברואר 2017).

מערכה תעמולתית ברשתות החברתיות

9.   במקביל לכינוס הועידה יזמו תומכי המשטר האיראני מערכה תעמולתית ברשתות החברתיות תחת השם:"כולם למען פלסטין". במסגרתה העלו גולשים איראנים ומוסלמים תגובות תחת התיוג (האשטאג):"כולם למען פלסטין" בערבית, בפרסית ובאנגלית (מהר, 20 בפברואר 2017). התגובות כללו קריאות לשחרור פלסטין, הבעת תמיכה ב"התנגדות" הפלסטינית ובאנתיפאדה, ציטוט הצהרות המנהיג העליון של איראן לפיהן  ישראל לא תתקיים תוך 25 שנים וקריאות לחיסולה של ישראל.

נספח: הצהרות בכירי המשטר האיראני בוועידה
המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי

10.    בנאום פתיחת הועידה הצביע המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, על המשבר בו נתון האזור. הוא ציין, כי המשברים בחלק ממדינות האזור הביאו להפחתת התמיכה בסוגיה הפלסטינית ובערך הקדוש של שחרור ירושלים. אלה שכפו את "המשטר הציוני" על האזור כדי לפגוע ביציבותו הם שעומדים מאחורי המאבקים הפנימיים באזור. אויבי האומה המוסלמית הצליחו לכפות מלחמות פנימיות על עמי האזור ולהחליש את מעמד הבעיה הפלסטינית. חרף חילוקי הדעות הפנימיים בין המדינות המוסלמיות, פלסטין יכולה וצריכה לשמש ציר האחדות עבור כל המדינות המוסלמיות. אחד מהישגי הועידה הוא בהכרזה כי שאלת פלסטין נמצאת בעדיפות העליונה של העמים המוסלמים ושוחרי החופש. על העמים המוסלמים לפעול במשותף למען שחרור פלסטין.

11.    עלי ח'אמנהאי ציין, כי לעם הפלסטיני אין ברירה אחרת אלא לשמור על להבות המאבק כשם שעשו עד כה. האנתיפאדה, שפרצה בשטחים הכבושים בפעם השלישית, נעה קדימה ובעזרת האל תצליח לכפות על המשטר הכובש תבוסה נוספת. לדברי ח'אמנהאי, "הגידול הסרטני" (כינוי לישראל) צמח בשלבים וגם הטיפול בו צריך להיות הדרגתי. כמה אנתיפאדות והתנגדות נמשכת הצליחו להשיג כמה מטרות חשובות והאנתיפאדה הפלסטינית תמשיך עד לשחרורה המלא של פלסטין (קרי, חיסולה של מדינת ישראל). קיומו "הבלתיי  לגיטימי" של המשטר הציוני" מבוסס על הרס הזהות והקיום של פלסטין ולפיכך השמירה על הזהות הפלסטינית היא חיונית ומהווה מלחמת קודש (ג'האד).   

 

12.    ח'אמנהאי שלל כל אפשרות לפשרה עם ישראלומתח ביקורת על אלה הקוראים תיגר על "דרך ההתנגדות" (קרי, דרך הטרור) בטענה שזו לא הצליחה להביא לשחרור פלסטין. הוא ציין, כי אף על-פי ש"ההתנגדות" לא הצליחה להביא לשחרורה המוחלט של פלסטין, היא הצליחה לשמר את הבעיה הפלסטינית בחיים. הישגה החשוב ביותר של "ההתנגדות" היא יצירת מחסום בפני "הפרויקטים הציונים" וסיכול תוכניתו העיקרית של "המשטר הציוני", שהיא השתלטות על האזור כולו. לדבריו אלמלא "ההתנגדות", הייתה התוקפנות הציונית מתרחבת גם למדינות אחרות באזור: ממצרים ועד ירדן, מעיראק והמפרץ הפרסי לאזורים אחרים. "ההתנגדות" הביאה לשחרור דרום לבנון ועזה ובלמה בכך את תהליך התפשטותו הגיאוגרפית של "המשטר הציוני".

13.    ח'אמנהאי הדגיש, כי אסור להתעלם מהסכנות הנובעות מנוכחות "המשטר הציוני" באזור ולפיכך על כל העמים והממשלות באזור לספק את צרכי הפלסטינים. בביקורת מרומזת על עמדת חמאס כלפי מלחמת האזרחים בסוריה והמלחמה בתימן קרא ח'אמנהאי לפלסטינים ללמוד מן העבר ולהימנע מהתערבות בחילוקי הדעות בקרב המדינות המוסלמיות והערביות. הוא התייחס גם למאבקים הפנימיים בקרב הפלסטינים ואמר, כי קיומם של חילוקי דעות בין הקבוצות הפלסטיניות הוא טבעי ומובן, אך אסור שאלה יובילו לעימותים ולמאבקים חריפים המשרתים את האינטרסים של האויב. אחדות לאומית על בסיס התוכנית הג'האדית היא צורך לאומי עבור פלסטין.

14.    ח'אמנהאי הצהיר, כי "ההתנגדות" ניצבת כיום בפני מזימה חדשה והיא הניסיון להסיט אותה ממסלולה ולמכור אותה לאויבי העם הפלסטיני באמצעות כינון קשרים חשאיים עימם. עם זאת, ההתנגדות לא תיפול למלכודת זו משום שביכולתו של העם הפלסטיני למנוע זאת. גם אם קבוצה אחת תניח את דגל "ההתנגדות", קבוצה אחרת תקום מלב העם הפלסטיני ותניפו מחדש (אתר המנהיג העליון, 21 בפברואר 2017).

נשיא איראן, חסן רוחאני

15.    בנאום הנשיא, שחתם את הועידה, אמר חסן רוחאני, כי הבעיה הפלסטינית אינה בעיה של עם אחד כי אם ביטוי לדיכוי, להפרת הזכויות הבינלאומיות ולחולשת המוסדות הבינלאומיים. הוא ציין, כי פלסטין היא סמל למאמציו המתמשכים של עם למימוש זכויותיו.

16.    רוחאני הזהיר מפני מאמציה של ישראל לנרמל את יחסיה עם העולם המוסלמיכדי להשכיח את פשעיה בפלסטין ובמדינות המוסלמיות. הוא ציין, כי הציונים רואים במלחמות וחילוקי הדעות הפנימיים בקרב המוסלמים הזדמנות היסטורית להפיכת מדינות ערב תומכות פלסטין מאויביה לבעלות-בריתה נגד ההתנגדות והתומכת המרכזית שלה, איראן. על העולם המוסלמי להבהיר את עמדתו בנוגע לנורמליזציה עם ישראל ולהסביר האם ראשי העולם המוסלמי הם מנהיגי האומה המוסלמית או חלק ממגמת הנורמליזציה עם הכובשים והמדכאים.

17.    הנשיא ציין, כי מטרתה החשובה ביותר של ישראל כיום היא להציג את התנאים הנוכחיים כטבעיים. הציונים רוצים לשכנע את העולם שהפלסטינים הם פליטים שצריכים לחיות ללא טריטוריה ושההתנגדות היא טרור. "המשטר המזויף" (כלומר ישראל) מחזיק חלק ממנהיגי המערב כבני-ערובה הפועלים כאילו כל מאבק נגד ישראל מהווה פגיעה באינטרסים חיוניים של ארה"ב ואירופה. 

18.    רוחאני חזר על עמדתה הרשמית של איראן לפיה כינון שלום צודק וכולל במזרח התיכון אפשרי רק באמצעות סיום כיבוש פלסטין ומימוש זכויותיו המלאות של העם הפלסטיני, ובכלל זה זכות ההגדרה העצמית, שיבת כל הפלסטינים לאדמותיהם וכינון ממשלה מאוחדת בפלסטין שבירתה ירושלים באמצעות משאל עם בקרב תושביה המקוריים של פלסטין ההיסטורית. הוא הדגיש את תמיכתה ללא תנאי של איראן בפלסטינים ובמאבקם (איסנ"א, 22 בפברואר 2017).

יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני

19.    בנאומו בפני הועידה אמר לאריג'אני, כי התמיכה בפלסטינים נשענת על החוקה האיראנית ועל צוואתו הפוליטית של מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח'ומיני, שהדגיש את התמיכה בעם הפלסטיני ואת המאבק נגד "ההתנשאות" (המערב) ו"הגידול הסרטני של האזור" (ישראל).

20.    לאריג'אני ציין, כי העם הפלסטיני ניצב כיום בפני דיכוי כפול: מצד אחד, "המשטר הציוני" מגביר את לחציו על הפלסטינים וממשיך בהתנחלויות בגדה המערבית ובירושלים. מצד שני, "המשטר הציוני" פועל להעמקת חילוקי הדעות הפנימיים בעולם המוסלמי ומגביר את חדירתו למדינות האזור על מנת שאלה יחליפו את האויב העיקרי שלהם, כלומר: ישראל, באויב דמיוני אחר (פארס, 21 בפברואר 2017).

יו"ר הרשות השופטת, צאדק אמולי לאריג'אני

21.    בנאומו בפתח יומה השני של הועידה אמר לאריג'אני, כי הבעיה הפלסטינית אינה מוגבלת לשטח גיאוגרפי מסוים אלא קשורה לעולם המוסלמי כולו מכיוון שהיא משקפת מאבק אידיאולוגי בין האסלאם לתפיסת עולם ליברלית-דמוקרטית מערבית התומכת ב"משטר הציוני". הוא הצביע על הסיוע הכלכלי והצבאי הנרחב, שארה"ב מעניקה לישראל, כעדות לכך שהמערב תומך בישראל במסגרת מאבקו הכולל נגד האסלאם ושאיפתו להשליט את תפיסת עולמו הליברלית באזור. לאריג'אני האשים את ישראל בביצוע פשעי מלחמה נגד הפלסטינים ואמר, כי מדיניות ישראל בשטחים מהווה מבחן למחויבות המערב לזכויות האדם.

[1]להרחבה בעניין זה, ראה פרסום מרכז המידע למודיעין ולטרור: "העוינות כלפי ישראל ממשיכה להוות יסוד חשוב ובלתי-מתפשר במדיניות החוץ האיראנית", 13 באוקטובר, 2016, http://www.terrorism-info.org.il/he/article/21081