מבט לג’האד העולמי (23 בפברואר- 1 במרץ 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

פגישת אנשי הצי הרוסי עם הנשיא פוטין.

פגישת אנשי הצי הרוסי עם הנשיא פוטין.

נשיא רוסיה נושא דברים במהלך הטקס  (אתר הקרמלין, 23 בפברואר 2017)

נשיא רוסיה נושא דברים במהלך הטקס (אתר הקרמלין, 23 בפברואר 2017)

העיר אלבאב במבט על (חשבון היוטיוב Sham Front, 25 בפברואר 2017).

העיר אלבאב במבט על (חשבון היוטיוב Sham Front, 25 בפברואר 2017).

חיילי הנדסה רוסיים מפנים מוקשים בחלב (אתר משרד ההגנה הרוסי: (eng.mil.ru

חיילי הנדסה רוסיים מפנים מוקשים בחלב (אתר משרד ההגנה הרוסי: (eng.mil.ru

תקיפת יעדי דאעש ע

תקיפת יעדי דאעש ע"י המטוסים העיראקיים באבו כמאל ואלקאא'ם (רוסיא אליום, 25 בפברואר 2017).

אבו מחמד אלג'ולאני, המפקד הצבאי של

אבו מחמד אלג'ולאני, המפקד הצבאי של "המטה לשחרור אלשאם" מקריא בה מקבל ארגונו אחריות לפיגוע בחמץ (יוטיוב, 27 בפברואר 2017).

כלי רכב הרוסים בזירת הפיגוע (souriat, 26 בפברואר 2017).

כלי רכב הרוסים בזירת הפיגוע (souriat, 26 בפברואר 2017).

כוחות צבא עיראק בשדה התעופה של מוצול (אלמיאדין, 24 בפברואר 2017).

כוחות צבא עיראק בשדה התעופה של מוצול (אלמיאדין, 24 בפברואר 2017).

פעילי דאעש מסגירים עצמם לידי כוחות העיראקיים במחנה הצבאי אלע'זלאני (אלסומריה, 24 בפברואר 2017).

פעילי דאעש מסגירים עצמם לידי כוחות העיראקיים במחנה הצבאי אלע'זלאני (אלסומריה, 24 בפברואר 2017).

חיילי צבא עיראק בשכונת אלמאמון מוקד הקרבות בדרום מערב מוצול (אלסומריה, 24 בפברואר 2017).

חיילי צבא עיראק בשכונת אלמאמון מוקד הקרבות בדרום מערב מוצול (אלסומריה, 24 בפברואר 2017).

ירי רקטת אר-פי-ג'י ע

ירי רקטת אר-פי-ג'י ע"י פעיל דאעש לעבר כוחות הביטחון העיראקיים בשכונת אלטיראן (אעמאק, 27 בפברואר 2017).

אבו זכריא הבריטי בדרכו לביצוע הפיגוע.

אבו זכריא הבריטי בדרכו לביצוע הפיגוע.


עיקרי אירועי השבוע

  • בשבוע השני למערכה על מערב מוצול כבשו הכוחות העיראקים את שדה התעופה שמדרום לעיר ומחנה צבאי הסמוך לו. משם הם המשיכו לשכונות הדרומיות של מוצול וכבשו כמה מהן. בלחימה של דאעש בולטת הפעלת מחבלים מתאבדים בהיקף נרחב המפוצצים עצמם בעיקר באמצעות מכוניות תופת. כמו כן עשה דאעש שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים, שתקפו חיילים עיראקים במערב העיר ובמזרחה.
  • גם בסוריה גברו הלחצים הצבאיים המופעלים על דאעש:
  • צבא סוריה החופשית וצבא תורכיה הודיעו על השלמת כיבושה של אלבאב מידי דאעש. משמעות הדבר הינה אובדן אחרון המאחזים המשמעותיים של דאעש ממערב לפרת והעמקת השליטה הישירה והעקיפה של תורכיה במרחב זה (בו שואפת תורכיה לכונן "אזור ביטחון" בהשפעתה).
  • הכוחות הסורים הדמוקרטים שבחסות ארה"ב המשיכו לטהר את המרחב שמצפון וממזרח לאלרקה, מעוז דאעש בסוריה. מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב ביקר אצל הכוחות והתבטא, כי ארה"ב עשויה להגדיל היקף מעורבותה במערכה על אלרקה.
  • השבוע תקפו מטוסים עיראקים, זו לראשונה, יעדי דאעש בעיר הסורית אבו כמאל, הסמוכה לגבול סוריה-עיראק, ובעיר אלקאאם, שבצידו העיראקי של הגבול. ראש ממשלת עיראק הודיע כי מפקדות דאעש במקומות הללו הן אלו שאכוונו את הפגועים שבוצעו בבגדאד.
  • נראה כי לאחר כיבושה של אלבאב מתכוונת תורכיה להשלים את השתלטותה על העיר מנבג', שממערב לפרת, המוחזקת ע"י הכוחות הסורים הדמוקרטים. נשיא תורכיה מסר במסיבת עיתונאים, כי תורכיה עשויה לפתוח במבצע לשחרור מנבג' ואלרקה אם תגיע להבנות עם רוסיה וארה"ב. ניסיון תורכי לכבוש את מנבג' עלול ליצור מוקד מתיחות, שיפגע באפקטיביות של המערכה לכיבוש אלרקה.

 

ארה"ב ורוסיה

  • בעקבות בקשת נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ העביר ג'ימס מאטיס, מזכיר ההגנה של ארה"ב, תוכנית ראשונית להאצת המערכה נגד דאעש. התוכנית כוללת ככל הנראה הגדלת היקף של כוחות צבא ארה"ב המעורבים במערכה וצעדים נוספים לפגיעה בדרכי המימון של דאעש. ג'ף דיוויס, דובר הפנטגון, אמר, כי המדובר בתוכנית רחבה, אשר פותחה בשיתוף פעולה עם שותפים שונים, אשר אינה כוללת רק את סוריה ועיראק  (CNBC, 27 בפברואר 2017).
  • ג'פרי הרינגטון, מפקד בכיר בחיל האוויר האמריקאי, התבטא, כי ממשל ארה"ב מבקש להגביר את שיתוף הפעולה והתיאום בינו לבין רוסיה בכל הקשור לתקיפות בסוריה. לדבריו, לא פעם נאלצו כלי טייס אמריקאים לסטות ממסלולם בעקבות היתקלות עם כלי טייס רוסים (וושינגטון פוסט,  23 בפברואר 2017). גנרל הרברט קרלייל, מפקד יחידת המבצעים בחיל האוויר האמריקאי, אמר גם הוא, שיש להגביר את הדיאלוג  בין הצדדים שכן ככל שכוחות הקואליציה ילחצו על דאעש ויכבשו מהארגון יותר שטחים, כך המצב יעשה מורכב יותר (וושינגטון פוסט, 24 בפברואר 2017).
  • בדברים שנשא ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, בפגישה שערך עם אנשי הצי הרוסי שהשתתפו במבצע בסוריה ציין, כי הלחימה של רוסיה בסוריה יצרה תנאים לקידום תהליך ההסדרה. הוא  קרא לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה ועם זאת להימנע מהתערבות בענייני הפנים שלה.  פוטין גם ציין כי על פי מידע ראשוני שהתקבל מהמטה הכללי ומגופי ביטחון נוספים, נלחמים כיום בסוריה כ-4,000 לוחמים מרוסיה ו-5,000 לוחמים ממדינות ברית המועצות לשעבר, שחברו לארגוני הטרור. לדבריו הסכמי המעבר ללא ויזה שיש לרוסיה עם רוב מדינות ברית המועצות לשעבר מהווים סכנת טרור אמיתית למדינה (אתר הקרמלין, 23 בפברואר 2017)

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מרחב אלבאב
  • ב-23 בפברואר 2017 דיווח צבא סוריה החופשית כי כוחותיו השתלטו באופן מוחלט על העיר אלבאב (ח'טוה, 23 בפברואר 2017). לדברי אחמד עת'מאן, מפקד הכוחות, פעילי דאעש עזבו את העיר  וצבא סוריה החופשית עוסק עתה בפינוי מוקשים משכונות המגורים. ב-24 בפברואר 2017  הכריז המטה הכללי של צבא תורכיה באופן רשמי, כי כל שכונותיה של העיר אלבאב מצויות תחת שליטה מלאה של צבא סוריה החופשית (אלג'זירה, 24 בפברואר 2017)[1].  נראה כי בתום כיבושה של אלבאב מתכננים תורכיה וצבא סוריה החופשית לפנות לכיוון מזרח, במטרה להשתלט על העיר מנבג', שבשליטת הכוחות הסורים הדמוקרטים.

 

  • לדברי אחד הלוחמים, שוחררה אלבאב לאחר קרוב לחודשיים של לחימה, מהם כחודש של לחימה במרחב הכפרי של העיר וכ-20 עד 25 יום של קרבות בעיר עצמה. הוא הוסיף, כי במהלך הלחימה בעיר פוצץ דאעש בין 15 ל-20 מכוניות תופת (חשבון היוטיוב  Sham Front, 25 בפברואר 2017).
  • במקביל דווח כי בעיירה תאדף, כק"מ וחצי מדרום מזרח לאלבאב, התקיימו ב-27 בפברואר 2017 התנגשויות בין צבא סוריה החופשית לצבא סוריה. צבא סוריה החופשית דיווח, כי לצבא סוריה נגרמו 22 הרוגים. יום קודם לכן (26 בפברואר 2017) כבש צבא סוריה את העיירה תאדף מידי דאעש (אראניוז, 27 בפברואר 2017). בתקשורת התורכית דווח כי הכוחות הסורים ("צבא אסד והכנופיות התומכות בו") יצרו מדרום לאלבאב "אזור ביטחון" המונע התקדמות צבא תורכיה לעבר שטחים שבשליטת דאעש (aa.com.tr, 27 בפברואר 2017).במקביל ממשיך צבא סוריה לטהר שטחים שבשליטת דאעש מצפון לעיירה דיר חאפר, שמדרום מזרח לאלבאב.
  • נשיא תורכיה ארדואן ערך מסיבת עיתונאים בה דרש להעביר את הכוחות הכורדים לגדה המזרחית של הפרת. הוא גם פסל שתוף פעולה אפשרי של תורכיה עם הכוחות הסורים הדמוקרטים. לדבריו תורכיה עשויה לפתוח במבצע לשחרור מנבג' ואלרקה מאחיזת "פעילי הטרור", אם תגיע להבנות עם רוסיה ועם הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב (רויטרס, itan tass, 28 בפברואר 2017). בתקשורת התורכית אף דווח על הכנות למהלך  לכיבוש מנבג'[2]. ניסיון של צבא תורכיה וארגוני המורדים שבחסותה להשתלט על מנבג' עלול להערכתנו ליצור מוקד מתיחות בעיקר בין תורכיה לארה"ב, ולפגוע באפקטיביות המערכה לכיבוש אלרקה.

 

חלב
  • מרכז התיאום הרוסי דיווח, כי צוותי הנדסה קרבית רוסים עדיין פועלים ומסייעים בפינוי מוקשים ומטענים במזרח העיר חלב. אנדרי קוטינוק, סגן מפקד מרכז התיאום מסר, כי למרות שהרוסים הכשירו יחידה צבאית סורית לפינוי מוקשים, אין בכך די, ועליהם להשלים את מרבית המשימות. דגש מיוחד מושם על פינוי מוקשים ומטענים באזורי מגורים כדי שהאוכלוסייה תוכל לשוב להתגורר בהם (טאס, 27 בפברואר 2017).
אלרקה
  • הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF) המשיכו לטהר את המרחב, שמצפון וממזרח לאלרקה. נמסר כי הכוחות השתלטו על מספר כפרים צפונית לאלרקה וכי פעילי דאעש נסוגו מהמקום (ח'טוה, 24 בפברואר 2017). בתקשורת הסורית דווח, כי מאלרקה נמלטו פעילי דאעש ובני משפחותיהם לכיוון העיר אבו כמאל, מזרחית לדיר אלזור, סמוך לגבול עם עיראק (וועדות התיאום המקומיות, 24 בפברואר 2017).

 

  • ב-24 בפברואר 2017 תקפו מטוסים עיראקיים יעדי דאעש בסוריה באזור אבו כמאל. דווח, כי תקיפה זאת, הראשונה מסוגה, בוצעה בתיאום עם סוריה (אלסומריה, 24 בפברואר 2017). מטרת התקיפה הייתה פגיעה במפקדות דאעש באזור אבו כמאל בסוריה ובאלקאא'ם, שבצידו העיראקי של הגבול. ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי הודיע כי מפקדות דאעש באבו כמאל ובאלקאא'ם הם אלו שאכוונו את הפיגועים בבגדאד (רוסיא אליום, 25 בפברואר 2017).
  • גנרל ג'וזף ווטל, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, ערך במהלך השבוע סבב ביקורים במדינות המזרח התיכון. בעת ביקורו בקרב הכוחות התוקפים את אלרקה (קרי, הכוחות הסורים הדמוקרטים). הוא התבטא, כי ארה"ב עשויה להגדיל את היקף מעורבותה בלחימה ואפשר שתשגר חיילים נוספים לסוריה. לדבריו לכוחות הנלחמים בדאעש באלרקה אין מספיק יכולות תמרון וכוח האש שלהם אינו מספק  ועל ארה"ב להיות מוכנה להשלים את הפערים יתכן באמצעות תוספת יכולות של תמיכת אש  (CBS, 22 בפברואר 2017). כמו כן דווח, כי הסנטור מק'קיין, יו"ר ועדת הכוחות המזוינים בסינאט, ערך ביקור חשאי אצל הכוחות האמריקאים והכורדים המוצבים בצפון סוריה כדי לבחון את התקדמות המערכה נגד דאעש (פוקס ניוז, 23 בפברואר 2017).
חמץ
  • ששה מחבלים מתאבדים, שנשאו חגורות נפץ, ביצעו פיגוע נגד שני מתקני ביטחון סורים בחמץ. בפיגוע נהרג לואא' (אלוף) חסן דעבול, קצין מודיעין בכיר בצבא סוריה המקורב לבשאר אלאסד. טלאל אלבראזי מושל חמץ, מסר, כי בפיגוע נהרגו 32 בני אדם ו-24 נפצעו. על פי עדי ראיה אחד המחבלים המתאבדים נכנס למשרדו ושל חסן דעבול ופוצץ עצמו (אלג'זירה, 25 בפברואר 2017).
  • ב-27 בפברואר 2017 פורסם סרטון ביטיוב, שבו מנהיג פתח אלשאם אבו מחמד אלג'ולאני, קיבל אחריות לפיגועים בחמץ. לדבריו הפיגוע כוון נגד ענף הביטחון הצבאי ומנהלת הביטחון הכללי בחמץ. אלג'ולאני הוסיף כי הפיגוע בוצע ע"י חמישה פעילים מ"המטה לשחרור אלשאם", שהצליחו להרוג חמישים בני אדם ("אויבי אללה") ובראשם חסן דעבול, ראש ענף הביטחון הצבאי וראש מנהלת הביטחון. אבו מחמד אלג'ולאני, תקף את "הפוליטיקאים התבוסתנים" המשתתפים בועידות באסטנה ובג'נבה והדגיש, כי "המשטר [הסורי] הנפשע מבין רק שפה של כח, דם הקרבה…" הוא סיים באומרו, שארגונו ימשיך בג'האד ובהקרבה וכי הפיגוע בחמץ הינו חלק מרצף של פעולות, שתבואנה בהמשך.
אדלב
  • על פי דיווחים בחשבונות טוויטר,  אחמד חסן אבו אלח'יר, בן 59, המכונה אבו אלח'יר המצרי, ששימש סגן מנהיג אלקאעדה, נהרג בתקיפה אמריקאית, שבוצעה באמצעות רחפן. התקיפה בוצעה בעת שנסע במכוניתו סמוך לאדלב שבצפון סוריה. ארגון אלקאעדה נמנע עד כה מלהתייחס לתקיפה.
  • חסן אבו אלח'יר, מצרי במוצאו, היה נשוי לבתו של אסאמה בן לאדן. הוא נמלט ממצרים בשנת השמונים ונלחם בבוסניה, משם עבר לאפגניסטאן. לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר הוא נמלט לאיראן שם נעצר בשנת 2003. לאחר ששוחרר במרץ 2015 עבר לסוריה. חסן אבו אלח'יר היה אחראי למספר רב של פיגועי טרור כולל תקיפת שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה בשנת  1998 (מירור, 26 בפברואר 2017).
דרום סוריה
  • בעיר דרעא נמשכו הקרבות בין ארגוני המורדים לבין הכוחות הסורים. ארגוני המורדים מנסים להשלים את ההשתלטות על שכונת אלמנשיה, שבדרום מערב דרעא. התקשורת הסורית דיווחה, כי יחידות צבא סוריה סיכלו ניסיון התקדמות של פעילי חזית פתח אלשאם לעבר מתקנים צבאיים, שבשכונת אלמנשיה. דווח על עשרות הרוגים בקרב ארגוני המורדים ביניהם גם פעילים בכירים (סוכנות הידיעות הסורית, אלעהד, 26 בפברואר 2017). חמ"ל ארגוני המורדים דיווח, כי שכונת אלמנשיה שוחררה באופן חלקי וכי נחשפה בה רשת של מנהרות, שנחפרו ע"י הצבא הסורי ובעלי בריתו (ערוץ אוריינט, 27 בפברואר 2017).
  • באגן הירמוכ, שבדרום רמת הגולן, כבשו פעילי צבא ח'אלד בן אלוליד מידי ארגוני המורדים כמה כפרים ועיירות ביניהם את העיירה ג'ילן (Jillen) ותל אלג'מוע, שאותם איבדו קודם לכן (מרכז המערב הסורי לזכויות אדם, 28 בפברואר 2017).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול
עיקרי תמונת המצב
  • הכוחות העיראקים כבשו השבוע את שדה התעופה, שמדרום למוצול, ואת מחנה הצבא אלע'זלאני הסמוך לו. דאעש פוצץ את המבנים ואת המסלול שבשדה התעופה. במחנה אלע'זלאני הסגירו עצמם עשרות פעילי דאעש לידי הכוחות העיראקים. משם המשיכו הכוחות העיראקים לעבר השכונות הדרום מערביות של העיר וכבשו כמה מהן.

 

  • עד כה הצליחו הכוחות לכבוש כמה שכונות בדרום מערב העיר וביניהן:  אלטיראן, ואדי אלחג'ר ואלג'וסק. עיקר הלחימה ניטש עתה בשכונת אלמאמון (אלג'זירה, 24 בפברואר 2017; אלסומריה, 25 בפברואר 2017; מרכז נינוא אלאעלאמי, 25 בפברואר 2017). צבא עיראק הודיע כי השתלט על אחד הגשרים המקשרים בין מזרח העיר למערבה, מצידו המערבי של הגשר (אלסומריה, 27 בפברואר 2017).
המענה של דאעש
  • דאעש המשיך לנהל לוחמת גרילה נגד הכוחות העיראקים תוך ביצוע פיגועי התאבדות בהיקף נרחב. חלק מהפיגועים בוצעו בשכונות במערב העיר שבהן מתנהלת לחימה (בדגש על השכונה אלמאמון), חלקם במזרח העיר, וחלקם במרחב העיר מוצול. להלן כמה דוגמאות:
  • דאעש קיבל אחריות לביצוע שני פיגועי התאבדות בו זמנית באמצעות מכוניות תופת נגד בסיס כוחות הביטחון העיראקיים, דרומית-מערבית למוצול. לטענת הארגון, בפיגועים הללו נהרגו לפחות 12 אנשי כוחות הביטחון העיראקיים (חק, 23 בפברואר 2017).
  • ב-24 בפברואר 2017 הודיע דאעש, כי ביצע פיגוע התאבדות נגד הכוחות העיראקיים בשכונת אלמאמון, שבדרום מערב מוצול (אעמאק, 24 בפברואר 2017).
  • ב-24 בפברואר 2017 הודיע דאעש כוחותיו פגעו באמצעות כלי טיס בלתי מאויש בכלי רכב וטנקים של צבא עיראק בשכונת אלמאמון (חק, 24 בפברואר 2017).
  • ב-25 בפברואר 2017 ביצע דאעש שני פיגועי התאבדות נוספים בשכונת אלמאמון (חק, 26 בפברואר 2017).
  •  ב-21 בפברואר 2017 הודיע דאעש כי הרג חייל עיראקי באמצעות מטען, שהושלך מכלי טיס בלתי מאויש בשכונת אלנור שבמזרח העיר (חק, 21 בפברואר 2017).
  • ב-27 בפברואר 2017 הודיע דאעש, כי הרג 17 מאנשי כוחות הביטחון העיראקיים במהלך הלחימה בשכונת אלטיראן, שבמערב העיר מוצול (חק, 27 בפברואר 2017).
  • ב-22 בפברואר 2017 הודיע דאעש כי פעיל בריטי המכונה אבו זכריא הבריטי, ביצע פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת נגד כוחות הביטחון העיראקיים. הפיגוע בוצע דרומית-מערבית למוצול יחד עם שני מחבלים מתאבדים נוספים. אבו זכריא  נולד בבריטניה ושמו הוא רונאלד פידלר. הוא התאסלם בהיותו נער. בעבר הוא נעצר על-ידי כוחות אמריקניים באפגניסטאן ונאסר בכלא גואנטנמו. הוא שוחרר בשנת 2004. בשנת 2014 נסע אבו זכריא דרך תורכיה לסוריה והצטרף לשורות דאעש. מסוריה עבר לעיראק שם ביצע את פיגוע ההתאבדות (חק, 22 בפברואר 2017; דיילי מייל, 22 בפברואר 2017; טלגראף, 22 בפברואר 2017).

פעילות הג'האד העולמי במדינות נוספות

מצרים
 התנכלות דאעש לאוכלוסייה הקופטית
  • בשבוע שעבר הפיץ דאעש סרטון הקורא להילחם בקופטים במצרים. בעקבות זאת החלו פעילי הארגון להתנכל לאוכלוסייה הקופטית באלעריש ולאיים על חיי הקופטים (אלשרק אלאוסט, 26 בפברואר 2017)[3]. דווח כי קופטים רבים נמלטו מצפון סיני וביקשו מקלט בערים סמוכות בעיקר באסמאעיליה. בתחילה הכחיש מושל אסמאעיליה את הדיווחים הללו אולם מקורות בכנסייה הקופטית דיווחו, כי הכנסייה קלטה עשרות קופטים מסיני, שביקשו מקלט בעיר (רצד, 24 בפברואר 2017).

 

  • שלטונות מצרים  התגייסו לסייע לאוכלוסייה הקופטית. שריף אסמאעיל, ראש ממשלת מצרים, הורה להקים חדר מבצעים  מיוחד שתפקידו לפקח על הגשת סיוע למשפחות שנמלטו מאלעריש  (אליום אלסאבע, 25 בפברואר 2017). במקביל מסר "מקור ביטחוני" כי משרד הפנים המצרי הורה להגביר את האמצעים הביטחוניים סביב הכנסיות באלעריש ולפרוס כוחות משטרה סמויים באזורים בהם מתגוררים קופטים (אלאח'באר, 24 בפברואר 2017).
תיעוד ירי הרקטות לעבר ישראל
  • מחוז סיני של דאעש פרסם תמונות המתעדות את ירי הרקטות לעבר אילת ב-20 בפברואר 2017  (חק, 22 בפברואר 2017).
לוב
  • על פי מאמר שהתפרסם בעיתון אלשרק אלאוסט, לאחר התבוסה בסרת בסוף דצמבר 2016 הצליח דאעש לאסוף את אנשיו והם מרוכזים עתה ממערב וממזרח לטריפולי. לדברי המאמר הפכה העיר צברתא לנקודת מעבר עבור פעילים המגיעים ללוב מתוניסיה. עוד נמסר כי  ארגון אלקאעדה שפעיליו ממוקמים בפרברים הדרומיים והמערביים של טריפולי סובל ממחלוקות בין המפקדים המתחרים ביניהם על אמצעי הלחימה, המתנדבים הזרים והאנגרים לאחסון אמצעי הלחימה. דאעש ניצל את המחלוקות הללו כדי לנסות להתפרס במערב טריפולי וכדי להכניס אליה עשרות פעילים שהביא ממאלי במשאיות (אלשרק אלאוסט, 22 בפברואר 2017).

[1]מנגד, ארגוני זכויות אדם וגורמים מקרב המורדים טענו, כי הכוחות המורדים השתלטו על כמחצית מהעיר וחלקים ממנה עדיין נתונים לשליטת דאעש AF), 23 בפברואר 2017). לא ברורה לנו אמינותם של הדיווחים הללו. מכל מקום דומה כי המערכה לכיבוש העיר אלבאב הסתיימה או עומדת בפני סיומה.
[2]ערוץ אלקנאה, הפועל בתורכיה, דיווח  כי צבא תורכיה וצבא סוריה החופשית מתגברים כוחותיהם בקרבת הגבול הסורי- תורכי. זאת, לקראת הפניית הכוחות המשתתפים במבצע "מגן הפרת" לכיבושה של מנבג' (אלקנאה, 28 בפברואר 2017).
[3]על פי סקרים של הכנסייה הקופטית מתגוררים באלעריש כשש מאות משפחות קופטיות (אלערבי אלג'דיד, 27 בפברואר 2017).