מבט לג’האד העולמי (2 בפברואר- 8 בפברואר 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

הכוחות הסורים הדמוקרטים במרחב הכפרי, שממזרח לאלרקה (אלעאלם, 31 בינואר 2017).

הכוחות הסורים הדמוקרטים במרחב הכפרי, שממזרח לאלרקה (אלעאלם, 31 בינואר 2017).

"הגשר הישן" של אלרקה, שהופצץ על-ידי מטוסי הקואליציה (חשבון הטוויטר قعقاع العنزي ;@Q_Alenezy, 3 בפברואר 2017).

נגמ

נגמ"ש של צבא תורכיה, שנפגע ממטען חבלה של דאעש. על-גבי הנגמ"ש תלוי דגל של צבא סוריה החופשית (חק, 3 בפברואר 2017).

פיצוץ מכונית התופת של דאעש בעיירה בזאעה, שממזרח לאלבאב.

פיצוץ מכונית התופת של דאעש בעיירה בזאעה, שממזרח לאלבאב.

אבו ח'אלד הירדני מושל (

אבו ח'אלד הירדני מושל ("אמיר") אלבאב, שנהרג בתקיפה אווירית של צבא תורכיה (Hurriyet, 5 בפברואר 2017).

מטוסים רוסים תוקפים מטרות טרור באזור אלמיאדין (אתר משרד ההגנה הרוסי eng.mil.ru, 3 בפברואר 2017).

מטוסים רוסים תוקפים מטרות טרור באזור אלמיאדין (אתר משרד ההגנה הרוסי eng.mil.ru, 3 בפברואר 2017).

פעיל דאעש מכין שיגור כטב

פעיל דאעש מכין שיגור כטב"מ חמוש בשתי פצצות (אלדיאר, 5 בפברואר 2017).

זירת התקיפה של הכטב

זירת התקיפה של הכטב"מ מצפון מזרח לשדה התעופה הצבאי אלסין (חק, 4 בפברואר 2017).

רובי קלצ'ניקוב של כח צבא סוריה החופשית שנלקח שלל על-ידי צבא ח'אלד בן אלוליד בציר סחם אלג'ולאן.

רובי קלצ'ניקוב של כח צבא סוריה החופשית שנלקח שלל על-ידי צבא ח'אלד בן אלוליד בציר סחם אלג'ולאן.

חייל עיראקי מפעיל רחפן ממערב למוצול במטרה לעקוב אחר פעילי דאעש במערב העיר (ערוץ אלע'ד, 4 בפברואר 2017).

חייל עיראקי מפעיל רחפן ממערב למוצול במטרה לעקוב אחר פעילי דאעש במערב העיר (ערוץ אלע'ד, 4 בפברואר 2017).

פעילי

פעילי "הגיוס העממי" אוחזים בכלי טיס בלתי מאויש של דאעש, שלטענתם יורט על ידם (עמוד הפייסבוק של "הגיוס העממי" , 31 בינואר 2017).


עיקרי אירועי השבוע

  • באלרקה, מעוז דאעש בסוריה, ובאלבאב המעוז האחרון של דאעש ממערב לפרת, נתון דאעש ללחצים גוברים של הכוחות התוקפים (הכוחות הסורים הדמוקרטים בסיוע ארה"ב, צבא סוריה החופשית בסיוע תורכיה). בזירות אחרות במזרח סוריה נוקט דאעש ביוזמות התקפיות מקומיות נגד צבא סוריה, עד כה ללא הכרעה.
  • להלן עיקרי תמונת המצב במוקדי הלחימה בסוריה:
  • הכוחות הסורים הדמוקרטיים הכריזו על פתיחת השלב השלישי במערכה לכיבוש אלרקה. מטרת שלב זה הינה לטהר את המרחב שממזרח לעיר כשלב מקדים לכיתורה ולכיבושה.
  • צבא סוריה החופשית בסיוע תורכיה וצבא סוריה הגבירו את הלחץ על העיר אלבאב. דווח, כי צבא סוריה ניתק את נתיב האספקה בין אלבאב לאלרקה ובכך הושלם כיתורה של העיר.
  • בעיר דיר אלזור ומדרום לה נמשכה הלחימה בין דאעש לצבא סוריה. בשלב זה ממשיך דאעש לשמור על ההישגים שנחל בהתקפה האחרונה (כיתור שדה התעופה הצבאי שמדרום לעיר וכיבוש כמה משכונותיה הדרומיות).
  • בציר הלוגיסטי, שבין חלב לחמאה, שדאעש מנסה לנתקו, נמשכו העימותים בין דאעש לצבא סוריה. שני מוקדי הקרבות הינם אזורי העיירות את'ריה וח'נאצר, שבקרבת הציר.
  • במרחב תדמור הצליח צבא סוריה להשתלט על שדות הנפט והגז שבאזור ועל אזורים נרחבים מדרום לשדה התעופה T-4. עם זאת ממשיך דאעש לשמור על ההישגים אותם נחל בהתקפה על תדמור.
  • בשדה התעופה ציקל (אלסין), שמזרח לדמשק. נחל צבא סוריה הישגים מול יוזמות מקומיות של דאעש. הלחימה באזור זה עדיין לא הגיעה לסיומה.
  • צבא עיראק המשיך בהכנותיו לכיבוש חלקה המערבי של מוצול. הכנות אלו כללו תגבור כוחות, מעקב מודיעיני אחר כוחות דאעש במערב העיר, וירי של פצצות מרגמה לעבר יעדי דאעש. במרחב תלעפר, שממערב למוצול, מנסים המיליציות השיעיות וצבא עיראק לנתק את נתיב האספקה של דאעש בין מוצול לתלעפר ובכך להשלים את כיתור מוצול ולהקל על המערכה במערב העיר.

 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

מרחב אלרקה
  • ב-4 בפברואר 2016 הכריזו הכוחות הסורים הדמוקרטים (SDF) על תחילתו של "השלב השלישי" של מבצע "זעם הפרת". מטרתו הינה כיבוש המרחב, שממזרח לאלרקה, מידי דאעש. כמהלך נוסף לקראת כיבושה של העיר, מעוז דאעש בסוריה. הכוחות הסורים הדמוקרטים השתלטו על מספר כפרים מצפון ומצפון מזרח לאלרקה. הכוחות הסורים הדמוקרטים נמצאים עתה במרחק של כ-23 ק"מ מצפון לאלרקה ו-30 ק"מ מצפון מערב לאלרקה. כמו כן נמצאים הכוחות הסורים הדמוקרטים כ-4 ק"מ מסכר הפרת הסמוך לאלטבקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 בפברואר 2017).
  • המערכה שמנהלים הכוחות הסורים הדמוקרטים מקבלת סיוע אווירי אינטנסיבי של ארה"ב והקואליציה. ב-3 בפברואר הפציצו מטוסי קרב של הקואליציה שני גשרים, שקישרו בין דרומה של אלרקה לבין הגדה הדרומית של הפרת ("הגשר החדש" ו"הגשר הישן"). כמו כן הופצצו גשרים נוספים שעל הפרת על מנת לנתק את נתיבי האספקה של דאעש ממעוזו שבאלרקה אל האזור הכפרי (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 בפברואר 2017; אלמיאדין, 5 בפברואר 2017). בנוסף לכך תקפו מטוסי הקואליציה יעדי דאעש במרחב אלרקה. בהתקפה הושמדו שלוש מנהרות, ארטילריה, מכונית תופת ומפקדות של דאעש (Centcom.Mil, 5 בפברואר 2017).

מרחב אלבאב

  • צבא סוריה החופשית בשיתוף עם צבא תורכיה (הפועל מצפון וממזרח לאלרקה), וצבא סוריה הפועל מדרום לעיר, הגבירו את הלחץ על העיר אלבאב. על פי סוכנויות  הידיעות והארגון הסורי לזכויות אדם ניתק צבא סוריה את נתיב האספקה בין אלבאב לאלרקה ובכך הושלם כיתורה של אלבאב.

 

  • השבוע נמשכו עימותים בין צבא סוריה החופשית וצבא תורכיה לבין דאעש במרחב הכפרי שממזרח ומדרום מזרח לאלבאב. מוקד העימותים הייתה העיירה בזאעה, שממזרח לאלבאב. דאעש הניח מטעני חבלה בצירים המובילים לאלבאב ופגע בנגמ"שים של תורכיה וצבא סוריה החופשית.
  • צבא סוריה, בסיוע אווירי של מטוסים סוריםרוסיים, המשיך לנהל קרבות עם דאעש מדרום לאלבאב. על פי דיווחי דאעש התנהלו הקרבות כ-8 ק"מ מדרום לאלבאב. דאעש דיווח, כי פוצץ מכונית תופת באזור הערכות של צבא סוריה בכפר עראן. כמו כן דיווח דאעש, כי פגע בטנק T-72של צבא סוריה באמצעות טיל נ"ט (חק, 4 בפברואר 2017).
  • חיל האוויר התורכי המשיך בתקיפות אינטנסיביות של יעדי דאעש באלבאב ובמוקדי הקרבות שבסביבתה. השבוע דווח ,כי המטוסים התורכיים תקפו יעדי דאעש ופגעו ב-85 מטרות.  דווח, כי בתקיפות הללו נהרגו 51 פעילי דאעש בתוכם מושל דאעש באלבאב ("האמיר") המכונהאבו ח'אלד הירדני. על פי התקשורת התורכית הושמדו בהתקפות חיל האוויר התורכי 83 מבנים, 10 כלי רכב ממולכדים, 2 מחסני נשק ו-2 תותחים (Milliyet.com, 2 בפברואר 2017).
דיר אלזור
  • בדרום העיר דיר אלזור ובאזור שדה התעופה נמשכה הלחימה בין דאעש לבין צבא סוריה, ללא שינוי משמעותי בתמונת המצב בשטח. הטלויזיה הסורית דיווחה, כי צבא סוריה כבש שטחים שולטים בקרבת הר אלת'רדה, שמדרום לדיר אלזור וניתק כמה צירי אספקה של דאעש (הטלויזיה הסורית, 4 בפברואר 2017). כמו כן דווח, כי הכוחות הסורים הדפו התקפה של דאעש באזור בית הקברות, שמדרום לדיר אלזור (דמשק אלא'ן, 5 בפברואר 2017). בשלב זה ממשיך דאעש לשמור על ההישגים שנחל לאחרונה (כיבוש כמה משכונותיה הדרומיות של העיר וכיתור שדה התעופה).
  • משרד ההגנה הרוסי דיווח, כי מטוסים ארוכי טווח רוסים מסוג Tu-22M3ביצעו תקיפה אווירית של מטרות דאעש בסמוך לעיר אלמיאדין, שמדרום מזרח לדיר אלזור המטוסים יצאו מבסיס חיל האוויר ברוסיה וחצו את השטח האווירי של איראן ועיראק הם לוו ע"י מטוסי סוחוי  Su-30SMו-Su-35S, אשר המריאו מבסיס חמימים בסוריה, המטוסים הרוסים תקפו יעדי טרור ופגעו בפעילי דאעש (אתר משרד ההגנה הרוסי, 3 בפברואר 2017).
קרבות בקרבת הציר, שבין חלב לחמאה
  • בסוף ינואר 2017 תקפו פעילי דאעש כוחות סורים הערוכים באזור ח'נאצר ואת'ריה, במטרה לנתק את הציר הלוגיסטי המקשר בין חלב לחמאה. השבוע נמשכו העימותים בין דאעש לצבא סוריה במרחב שמדרום מזרח וממזרח לעיירה ח'נאצר, עד כה ללא הכרעה. כמו כן התנהלו קרבות באזור אלשיח' הלאל הנמצא על הציר המוביל מאת'ריה לחמאה (כ-90 ק"מ דרומית מערבית לאת'ריה).
מרחב תדמור
  • השבוע התנהלו קרבות עזים בין דאעש לבין צבא סוריה באזור צומת ג'חאר (כ-18 ק"מ ממזרח לשדה התעופה T-4). הצומת נמצא כ-38 ק"מ ממערב לעיר תדמור ומתפצל ממנו "כביש 45" הפונה צפון לכיוון שדות הנפט והגז שבאזור. דווח, כי הכוחות הסורים, בסיוע אווירי רוסי, השתלטו על חלקים נרחבים משדות הנפט והגז ג'חאר וחיאן (ח'טוה, 5 בפברואר 2017). המשטר הסורי דיווח, כי הכוחות הסורים שולטים עתה על אזורים נרחבים דרומית לשדה התעופה T-4(ההסברה הקרבית הסורית, 1 בפברואר 2017).
המרחב שמזרח לדמשק
  • ב-4 בפברואר 2017 דווח, כי צבא סוריה השיב לידיו את השליטה על שלושה מוצבים ממזרח לשדה התעופה הצבאי אלסין (שדה התעופה הצבאי ציקל,כ-90 ק"מ ממזרח לדמשק). נמסר, כי דאעש ספג הרוגים רבים וכי הושמדו אמצעי לחימה של הארגון ובהם טנק, רכבי שטח וארבעה רכבים נושאי מקלעים כבדים (הטלוויזיה הסורית, 4 בפברואר 2017; אלוטן, 5 בפברואר 2017).
  • ב-4 בפברואר 2017 דיווח דאעש, כי שני חיילים סוריים נפצעו מתקיפת כטב"מ חמוש מצפון מזרח לשדה התעופה אלסין. דאעש טען, כי העתיק לסוריה את השימוש, שהוא עושה בכלי טיס בלתי מאוישים חמושים. על פי דיווח דאעש קודם לכן הופעלו הכטב"מים בהצלחה במוצול ובתלעפר, שבעיראק (חק, 4 בפברואר 2017).
דרום סוריה
מאבקי כח בין דאעש למתנגדיו
  • נמשכים מאבקי הכח בין דאעש לארגוני המורדים בדרום סוריה. ב-31 בינואר 2017 הודיע צבא ח'אלד בן אלוליד המזוהה עם דאעש, כי אנשיו בלמו נסיון התקדמות של כח המשתייך לצבא סוריה החופשית, על ציר הסכר סחם אלג'ולאן (כ-26 ק"מ מצפון מערב לדרעא). על פי דיווח דאעש ספגו התוקפים 12 הרוגים ו-20 פצועים ואיבדו אמצעי לחימה רבים.
תקיפה ירדנית בדרום סוריה
  • בערב ה-3 בפברואר 2017 תקפו מטוסים ירדנים מטרות של דאעש בדרום סוריה. התקיפות בוצעו ביום השנה השני לרצח של הטייס הירדני מעאד' אלכסאסבה ע"י דאעש. בין המטרות שהושמדו: מחסני תחמושת; בית מלאכה ששימש להרכבת רכבי תופת; בסיסים של דאעש ומוצב של הצבא הסורי שנכבש ע"י דאעש. נמסר, כי בהפצצות הללו נעשה שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים ובפצצות מונחות. בהודעה של צבא ירדן נאמר כי ההפצצות בוצעו לזכר החללים הירדניים, שנפלו במלחמה בטרור.
  • כתב ערוץ אלג'זירה בעמאן מסר מפי "מקורות צבאיים" כי האזור שהופצץ נמצא בשליטת צבא ח'אלד בן אלוליד המזוהה עם דאעש. היעדים הותקפו בעקבות מידע מודיעיני לפיו פעילי דאעש יוצאים מאזור זה לשם ביצוע התקפות נגד "צבא אנשי החירות של השבטים" המופעל ע"י ירדן ומגן על גבולה, אשר מגן על גבולה עם סוריה באזור המדבר הסורי[1] (אתר הצבא הירדני, 4 בפברואר 2017; אלג'זירה.נט, 4 בפברואר 2017; arabi21, 5 בפברואר 2017; אלערבי אלג'דיד, 6 בפברואר 2017).
  • בתקשורת הירדנית פורסם, כי התקיפות הירדניות על יעדי דאעש בדרום סוריה בוצעו באופן ישיר, ללא זיקה לקואליציה הבינלאומית בהנהגת ארה"ב. על פי היומון "אלקדס אלערבי" מבטאת התקיפה שתוף פעולה כלשהו של המשטר הירדני עם המשטר הסורי, שמצא ביטויו במגעים ובפגישות של שני הצדדים, שהתקיימו לאחרונה. הסיבות לכך על פי היומן הירדני "אלע'ד" הינן התחזקות השפעת דאעש בדרום סוריה בעקבות הקמת צבא ח'אלד בן וליד והפיגועים שדאעש הוציא לפועל בירדן ואף נטל עליהם אחריות (אלקדס אלערבי, אלע'ד, אלדסתור, 6 בפברואר 2017).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המערכה לכיבוש מוצול
פעילות צבא עיראק
  • צבא עיראק המשיך בהכנותיו לכיבוש חלקה המערבי של מוצול לאחר שהשלים השתלטותו על מזרח העיר. הכוחות העראקים מתגברים את כוחותיהם ועוקבים אחר פעילות דאעש במערב העיר בין השאר באמצעות תצפיות ורחפנים. כמו כן, התבצע ירי של פצצות מרגמה לעבר עמדות דאעש במערב העיר (רוסיא אליום, 2 בפברואר 2017; ערוץ אלע'ד, 4 בפברואר 2017; אלג'זירה, 4 בפברואר 2017).
  • על פי ההערכות, שפורסמו בכלי תקשורת רוסי,  צבא עיראק צפוי להיתקל בקשיים רבים יותר בכיבוש החלק המערבי של מוצול. זאת בשל ריבוי המנהרות; הרחובות והסמטאות הצרים יותר במערב העיר אותם יתקשו כלים כבדים לחדור; וצפיפות האוכלוסייה שעלולה להוביל להרג רב של חפים מפשע. בנוסף לכך, הרס הגשרים המחברים בין מזרח העיר למערבה יקשה על מעבר של כוחות עיראקיים למערב העיר. על-פי ההערכות, נותרו באזור המערבי של העיר כ-750,000 תושבים (רוסיא אליום, 2 בפברואר 2017).
המענה של דאעש
  • דאעש המשיך בפעולת גרילה וטרור במרחב מוצול ובמקומות נוספים ברחבי עיראק. השבוע דווח, כי פעילי דאעש תקפו עמדות של כוחות הביטחון העיראקים ממערב למוצול. בתקיפה נהרגו 13 שוטרים עיראקים ופעילי המליציות השיעיות (אלג'זירה, 4 בפברואר 2017). כמו כן הפעילו פעילי דאעש מטען על רכב של צבא עיראק צפונית למוצול וירו אש צלפים לעבר חיילים עיראקים (חק, 4 בפברואר 2017). ב-5 בפברואר 2017 נורתה ע"י דאעש אש מרגמות באזור סומר, שממזרח למוצול. בירי נהרגו 21 אזרחים וחיילים (אלמיאדין, 5 בפברואר 2017).
מרחב תלעפר
  • נמשכת הלחימה באזור הכפרי של תלעפר, שדרכו עובר העורק הלוגיסטי של דאעש המוביל ממוצול לסוריה. המיליציות השיעיות וצבא עיראק, בסיוע כוחות הפשמרגה הכורדים, פועלים לניתוק נתיב האספקה שבין מוצול לתלעפר (אנטוליה, 1בפברואר 2017). אם ינותק נתיב זה יושלם כיתורה של מוצול והדבר יקל על המערכה לכיבוש חלקה המערבי של העיר.
  • ב-5 בפברואר הודיע דאעש כי השתלט על עמדות של המליציות השיעיות כ-45 ק"מ דרומית מזרחית לתלעפר, והרג את הפעילים שהיו במקום (אעמאק, 5 בפברואר 2017). בנוסף לכך הודיע דאעש, כי תקף עמדות של צבא עיראק באמצעות כלי טיס בלתי מאויש בקרבת שדה התעופה של תלעפר (חק, 4 בפברואר 2017). פעילי המליציות השיעיות דיווחו, כי אנשיהם יירטו באזור תלעפר כלי טיס בלתי מאויש של דאעש (דף הפייסבוק של "הגיוס העממי", 31 בינואר 2017).
תקיפות במקומות נוספים ברחבי עיראק
  • במקביל נמשכו תקיפות של דאעש במקומות נוספים ברחבי עיראק:
  • תכרית: דאעש נטל אחריות על תקיפת שלוש עמדות של המליציות השיעיות מזרחית לתכרית. על פי דיווח דאעש העמדות נכבשו והועלו באש (חק, 3 בפברואר 2017).
  • כביש ביג'י-חדית'ה: "מקור ביטחוני" עיראקי מסר, כי ב-5 בפברואר סיכל צבא עיראק פיגוע התאבדות של דאעש באמצעות מכונית תופת. חיילי צבא עיראק שיגרו טיל נ"ט קורנט לעבר מכונית התופת ופוצצו אותה (אלסומריה, 5 בפברואר 2017).
  • אזור בגדאד: מטען תופת התפוצץ ליד חנויות בשכונת אלפראת שבדרום בגדאד, ארבעה אנשים נפצעו (אלסמריה, 4 בפברואר 2017). באותו יום התפוצץ מטען חבלה באזור אלסויב, דרומית מערבית לבגדאד. אדם נהרג וחמישה נפצעו (אלסמריה, 4 בפברואר 2017).

פעילות סיכול ומנע

תורכיה
  • ב-5 בפברואר 2017 ערכו צוותי היחידה ללוחמה בטרור של משטרת תורכיה שורה של פשיטות ב-29 ערים. מטרתן הייתה לעצור פעילים של דאעש ולסכל פיגועים. בפשיטות הללו נעצרו 763 חשודים באנקרה, איסתנבול, בורסה, אורפה, קוניה וערים נוספות בתורכיה. ברשות החשודים נתפסו 4 רובים, 2 אקדחים וחוברות תעמולה והדרכה. בהודעה של המשטרה נמסר, כי דאעש התארגן לבצע פגועי ראוה, וקבע את תורכיה כיעד מועדף  (haberturk.com, 7 בפברואר 2017; Haberler.com, 5 בפברואר 2017).
  • מרבית העצורים הינם זרים. בין העצורים 2 פעילים גרמניים מהמבורג וברמן. נמסר כי תורכיה מחזיקה במעצר לפחות 780 חשודים כבעלי קשרים לדאעש, מתוכם 350 זרים. חלק מהעצורים כבר נשפטו והורשעו (רויטרס וסוכנויות ידיעות נוספות, 5 בפברואר 2017).
מצרים
  • דובר התובע הראשי בקהיר מסר, כי אזרח רוסי בשם עבד אל חמיד רוסלן  (Abdel Hamid Roslan), נעצר במצרים בחשד להיותו חבר ארגון דאעש. בחיפוש בדירתו נמצאו מדי הסוואה, תכתובות מיילים ועדויות לשיחות טלפון עם מנהיגים בארגון דאעש. כמו כן, נמצאו עדויות להעברת כספים ומתן הוראות לביצוע פיגועים. מחקירתו עלה כי הוא עבר הכשרה במחנות דאעש בסוריה, לשם הגיע דרך תורכיה. הוא שב למצרים והחל בתכנון פיגוע טרור במצרים. דיפלומטים רוסים אישרו את דבר המעצר (טאס, 2 בפברואר 2017).

[1] "צבא אנשי החירות של השבטים"(ג'יש אחראר אלעשאא'ר), הינו כוח שבטי מקומי, המופעל ע"י ירדן והפועל בסיוע אמריקאי ובריטי.כוח זה מגן על מחנה הפליטים הגדול אלרקבאן, הנמצא בסמוך לגבול הירדני. הכוח הוקם בדצמבר 2015. שנה לאחר מכן, בעקבות פירוק "צבא סוריה החדש", השתלב כוח זה עם כוח מקומי חדש, שהוקם במקום "צבא סוריה החדש" (ערוץ אלע'ד, 21 בינואר 2017).