חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (28-21 בפברואר 2017)

תקיפת

תקיפת "מוצב חטין" של חמאס בבית לאהיא בעקבות ירי הרקטה לנגב המערבי (חשבון הטוויטר PALINFO , 27 בפברואר 2017)

תקיפת חיל האוויר נגד

תקיפת חיל האוויר נגד "מוצב אלשהדאא'" של חמאס מערבית למחנה הפליטים נציראת (דף הפייסבוק שהאב, 27 בפברואר 2017).

קריקטורה של אמיה ג'חא שפרסמה חמאס באלרסאלה ביטאונה הרשמי, בעקבות מותם של שלושת הפלסטינים במנהרה:

קריקטורה של אמיה ג'חא שפרסמה חמאס באלרסאלה ביטאונה הרשמי, בעקבות מותם של שלושת הפלסטינים במנהרה:"פועלי המנהרות והפרנסה הטבולה בדם !!" (אלרסאלה נט, 27 בדצמבר 2016)

אשרף צבאח המכונה אבו אלבראא', פעיל מחוז סיני של דאעש שנטען כי נהרג על-ידי ישראל  (חק, 24 בפברואר 2017).

אשרף צבאח המכונה אבו אלבראא', פעיל מחוז סיני של דאעש שנטען כי נהרג על-ידי ישראל (חק, 24 בפברואר 2017).

אבו מאזן נושא נאום בפני מועצת זכויות האדם של האו

אבו מאזן נושא נאום בפני מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה (ופא, 27 בפברואר 2017)

מפגינים פלסטינים בחברון דורכים על תמונתו של נשיא ארה

מפגינים פלסטינים בחברון דורכים על תמונתו של נשיא ארה"ב (דף הפייסבוק QUDSN, 24 בפברואר 2017)

כרזה לזכרו של  סעיד אבראהים מחמוד סליט (חק, 26 בפברואר 2017).

כרזה לזכרו של סעיד אבראהים מחמוד סליט (חק, 26 בפברואר 2017).

  • במוקד אירועי השבוע עמד ירי רקטה מהרצועה לעבר הנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. זהו הארוע הרביעי מסוגו במהלך פברואר 2017. בשלב זה זהות הארגון שביצע את הירי לא ידועה. חיל האוויר הישראלי הגיב בתקיפת חמישה יעדי חמאס ברצועה.
  • פוזי ברהום, דובר חמאס הודיע כי המשך הפגיעה במוצבי ומתקני חמאס מהווה ניסיון ישראלי מכוון להביא להסלמת המצב ברצועה. הוא גם הזהיר כי חמאס ("ההתנגדות") לא תאפשר לישראל לכפות מציאות חדשה והזהיר את ישראל, כי היא תישא בהשלכות ההסלמה. 
  • בתורכיה התקיימה ועידה בשם "ועידת הפלסטינים בתפוצות". לדברי מארגניה היא נועדה לבחון כיצד יוכלו הפלסטינים החיים מחוץ לגבולות הרשות לתרום ל"שחרור" פלסטין ולהקמת מדינה עצמאית, שבירתה ירושלים. פתח והרשות הפלסטינית התנגדו בתוקף לקיום הועידה, שנתפסה על-ידם כמיזם של חמאס, והם נמנעו מלהשתתף בה. 

 

הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כוחות הביטחון הישראליים ביצעו שורת מעצרים של חשודים ביהודה ושומרון והחרימו אמצעי לחימה.
  • להלן מספר אירועים בולטים:
  • 27 בפברואר 2017 –פלסטינית הגיעה למעבר קלנדיא (צפון ירושלים) ובידה תיק. היא עוררה את חשד אנשי הביטחון. הפלסטינית לא נענתה לקריאות אנשי הביטחון, אשר ירו לעברה  ופצעו אותה. בתקשורת הפלסטינית דווח כי הפלסטינית היא מנאר רבחי מג'האד, בת עשרים, תושבת כפר עקב, צפונית לירושלים. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח, כי היא נפצעה בפלג גופה התחתון (ראיה, 27 בפברואר 2017).
  • 27 בפברואר 2017– בפעילות מבצעית של כוח צה"ל סמוך לאפרת (גוש עציון)  בוצע ירי לעבר הכוח. חייל נפצע באורח בינוני (דף הפייסבוק צבע אדום, 27 בפברואר 2017). 
  • 25 בפברואר 2017- פלסטינים השליכו בקבוקי תבערה וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בסילואן (מזרח ירושלים). לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 בפברואר 2017).
  • 24 בפברואר 2017 – כוחות הביטחון הישראליים הותקפו באבנים על ידי פלסטינים סמוך לעיסאויה (מזרח ירושלים). שני לוחמי משמר הגבול נפצעו באורח קל(דף הפייסבוק צבע אדום, 24 בפברואר 2017).
  • 24 בפברואר 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לאפרת שבגוש עציון ולעבר אוטובוס צפונית לעופרה (צפונית לירושלים) לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב(דף הפייסבוק צבע אדום, 24 בפברואר 2017).
  • 23 בפברואר 2017 – פלסטינים השליכו מטען צינור לעבר כוחות הביטחון הישראליים, שפעלו במחנה הפליטים בלאטה בשכם. חייל צה"ל נפצע באורח קל(דף הפייסבוק צבע אדום, 23 בפברואר 2017).
  • 22 בפברואר 2017 – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לחוארה (דרומית לשכם). לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 בפברואר 2017).

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות
  • ב-28 בפברואר 2017 לפנות בוקר אותרה נפילה של רקטה בשטח פתוח בסמוך לאחד הקיבוצים בתחום השיפוט של המועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. זהו ירי הרקטות הרביעי בחודש פברואר 2017. בשלב זה לא ידועה זהות הארגון שביצע את הירי.
  • בתגובה לירי הרקטה תקפו כלי טיס של חיל האוויר חמישה יעדי טרור של חמאס ברצועת עזה (דובר צה"ל, 27 בפברואר 2017).  ברשתות החברתיות הפלסטיניות דווח כי בין היעדים שהותקפו היו: "מוצב אלשהדאא'", מערבית למחנה הפליטים נציראת במרכז הרצועה, "מוצב חיטין" בצפון הרצועה, ועמדה במזרח רפיח. כמו כן בוצעה תקיפה בח'אן יונס. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על  שלושה פצועים (מען, 27 בפברואר 2017).
  • פוזי ברהום,דובר חמאס,הטיל את האחריות על ישראל להמשך ההסלמה הפוגעת לדבריו "בהתנגדות" ובתושבי הרצועה. עוד אמר, כי המשך הפגיעה במוצבי "ההתנגדות" ומתקניה מהווה "הבערה מכוונת" של המצב ברצועה. הוא הוסיף, כי "ההתנגדות" לא תאפשר לישראל לכפות מציאות חדשה (שהאב, 27 בפברואר 2017). בהודעה נוספת שפרסמה חמאס נאמר כי "התוקפנות" של ישראל לא תתרום להמשך מצב הרגיעה וכי ישראל היא זו אשר שתישא בהשלכות ההסלמה. חמאס גם הפנתה קריאה לגורמים בינלאומיים להתערב ולרסן את ישראל (שהאד, 27 בפברואר 2017).

ירי רקטות

יירוט כלי טיס לא מאויש של חמאס
  • ב-23 בפברואר 2017 יירטו מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי כלי טיס לא מאויש של חמאס שטס מרצועת עזה לעבר הים. כלי הטיס לא חדר לשטח מדינת ישראל, הוא נפל למים לאחר היירוט (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 בפברואר 2017).
הנהגה חדשה לחמאס ברצועת עזה
  • יחיאסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה,ערך שיחת טלפון עם ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס, ועדכן אותו לגבי תוצאות הבחירות ברצועת עזה, שנערכו לאחרונה. (אתר חמאס, 26 בפברואר 2017).ב-24 בפברואר 2017 ערך יחיא אלסנואר, הופעה פומבית ראשונה מאז מונה לתפקידו כאשר השתתף, לצידם של אסמאעיל הניה וח'ליל אלחיה, סגן ראש הלשכה המדינית, בטקס חנוכת מסגד חדש ברפיח על שם ראא'ד אלעטר[2]. בנאום שנשא בטקס אסמאעיל הניה אמר, כי בחירת יחיא אלסנואר לכהן כראש הלשכה המדינית מהווה מקור גאווה לתנועת חמאס (ערוץ אלאקצא, 24 בפברואר 2017). סנואר עצמו לא נשא דברים במהלך האירוע.

מימין : יחיא אלסנואר מגיע לטקס חנוכת המסגד (יוטיוב, 24 בפברואר 2017).משמאל: יחיא אלסנואר בטקס יושב במרכז. משמאלו אסמאעיל הניה ומימינו ח'ליל אלחיה (ח'בר פרס, 24 בפברואר 2017).
מימין : יחיא אלסנואר מגיע לטקס חנוכת המסגד (יוטיוב, 24 בפברואר 2017).משמאל: יחיא אלסנואר בטקס יושב במרכז. משמאלו אסמאעיל הניה ומימינו ח'ליל אלחיה (ח'בר פרס, 24 בפברואר 2017).

  • בחירתו של ד"ר סהיל אחמד חסן אלהנדי, מנהל בית ספר יסודי של אונר"א ויו"ר התאחדות עובדי אונר"א, כחבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה הציבה בעיה בפני אונר"א האוסרת על עובדיה להשתתף בפעילות פוליטית. בתחילה הכחישה אונר"א את דבר בחירתו ללשכה המדינית של חמאס. אולם יומיים לאחר מכן הודיע כריס גינס, דובר אונר"א, שבעקבות חקירה פנימית עצמאית, שביצעה הסוכנות, אשר במהלכה הוצג בפניו "מידע מוצק" ("substantial information")מכמה מקורות, הוחלט להשעות את ד"ר סהיל אלהנדי מתפקידו עד לסיום החקירה בנושא (AFP, Jpost, 26 בפברואר 2016). יוזכר כי גם בעבר הושעה אלהנדי מעבודתו באונר"א בשל פעילותו במסגרת חמאס אך בעקבות לחצי חמאס הוא הושב לעבודתו[3].
שלושה עובדים נהרגו במנהרות בגבול מצרים
  • שלושה עובדים נחנקו למוות וחמישה נפצעו משאיפת גז בתוך מנהרת הברחה בגבול מצרים-רצועת עזה בעת שצבא מצרים שפוצץ את המנהרה (עמוד הפייסבוק New24sinai, 25 בפברואר 2017). חמאס הביעה תנחומיה למשפחות ההרוגים וגינתה את "הפעולה האלימה. לדברי חמאס אין הצדקה לשימוש שעושה מצרים "בדרכים מסוכנות" אלה כלפי תושבי רצועת עזה. חמאס קראה למצרים לפתוח את מעבר רפיח על בסיס קבוע ופנתה לקהילה הבינלאומית להתערב באופן מיידי כדי לשים קץ ל"מצור" (אתר חמאס, 25 בפברואר 2017).
פעילות סלפית ברצועת עזה
  • ב-24 בספטמבר 2017 פרסם מרכז אבן תימיה, המזוהה עם גורמי ג'האד ברצועת עזה, סרטון בו מופיע אשרף צבאח, המכונה אבו אלבראא', פעיל מחוז סיני של דאעש. פעיל זה נהרג,  לטענת דאעש, על ידי ישראל. בהקלטה שבוצעה טרם מותו, סיפר הפעיל על עינוי אסירים סלפים בבתי הכלא של מנגנון ביטחון הפנים של חמאס בעזה. אבו אלבראא' טען בדבריו כי חווה בעצמו את הדברים הללו וקרא ללוחמי הג'האד לבצע ג'האד למען אללה (חק, 24 בפברואר 2017).
מסעות אבו מאזן
  • אבו מאזן החל ב-23 בפברואר 2017 ביקור רשמי בן שלושה ימים בלבנון. במהלך הביקור נועד אבו מאזן עם מישל עון, נשיא לבנון, סעד אלחרירי, ראש ממשלת לבנון, נביה ברי, יו"ר הפרלמנט ובכירים נוספים. כמו כן ערך פגישות עם נציגים ממחנות הפליטים הפלסטניים (ופא, 25 בפברואר 2017).

מימין: אבו מאזן נפגש עם מישל עון, נשיא לבנון משמאל: אבו מאזן עם סעד אלחרירי, ראש ממשלת לבנון (ופא, 23, 24 בפברואר 2017).
מימין: אבו מאזן נפגש עם מישל עון, נשיא לבנון משמאל: אבו מאזן עם סעד אלחרירי, ראש ממשלת לבנון (ופא, 23, 24 בפברואר 2017).

  • מלבנון יצא אבו מאזן לביקור רשמי בג'נבה שבשוויץ. במהלך הביקור נשא אבו מאזן נאום בפתיחת המושב ה-34 של מועצת  זכויות האדם של האו"ם (קדס.נט, 25 בפברואר 2017). להלן מספר דברים שעלו בנאומו (ופא, 27 בפברואר 2017):
  • האשמת ישראל בהפרה בוטה של החוקים והאמנות הבינלאומיים בתחום זכויות האדם. לדבריו חוק ההסדרה שאומץ בישראל מהווה "תקדים מסוכן" למצב של מדינה אחת ובה משטר אפרטהייד.
  • פנייה לאו"ם על כל גופיו לשאת באחריות המלאה להפרות הישראליות של החוק הבינלאומי בתחום זכויות האדם ולהקים מנגנון בינלאומי להגנה על העם הפלסטיני. הוא גם דרש להגדיר מכניזם מחייב ולוח זמנים לסיום הכיבוש ולסילוק סממניו כגון ההתנחלויות והגדר.
  • קריאה למדינות המכירות בישראל להכיר גם בפלסטין למען קידום פיתרון שתי מדינות  ולהכריז  על עצמאות פלסטין שבירתה מזרח ירושלים שתתקיים לצד ישראל.
פעילות מדינית של משרד החוץ של הרשות בסוגיית פיתרון "שתי מדינות"
  • משרד החוץ של הרשות הפלסטינית פרסם הודעה חריפה בה קרא לכל המדינות לפרסם את עמדתן הברורה בנוגע לניסיונות ישראל לשלול את פיתרון שתי המדינות. ההודעה קוראת לממשל ארה"ב להשמיע את קולו נגד "ההצהרות הפרובוקטיביות" של גורמים ישראליים המאיימות על השלום וסותמות את הגולל על המשא ומתן ופותחות פתח להקצנת האלימות באזור. עוד פרסם משרד החוץ כי הצהרותיו של ראש ממשלת ישראל חושפות את עמדתו "הגזענית והקיצונית" בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואת האידיאולוגיה הימנית הקיצונית שלו ושל חברי סיעתו (קדס.נט, 23 בפברואר 2017).
תגובות לפסק הדין במשפטו של אלאור אזריה
  • פסק הדין במשפטו של אלאור אזריה עורר גל גינויים בקרב הפלסטינים. בישיבתה השבועית גינתה הממשלה הפלסטינית את העונש הקל שניתן לחייל שירה בשהיד עבד אלפתאח אלשריף בחברון והדגישה כי גזר דין זה מעניק "אור ירוק לחיילי הכיבוש" להמשיך בביצוע פשעיהם. עלי אבו דיאכ, שר המשפטים בממשלת ההסכמה, אמר כי גזר הדין מספק הוכחה נוספת לרמת ההתדרדרות המוסרית והגזענית אליה הגיעה "מדינת הכיבוש" (סוא ניוז. 21 בפברואר 2017). משפחת המחבל ההרוג עבד אלפתאח אלשריף הכריזה כי תפעל לקדם הגשת תיק רצח בנה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. כמה עשרות תושבים ארגנו הפגנות בחברון (מען, 21 בפברואר 2017).
ועידת הפלסטינים בתפוצות
  • באיסטנבול שבתורכיה נפתחה ב-25 בפברואר 2017  ועידה פלסטינית בשם "ועידת הפלסטינים בתפוצות". לדברי המארגנים התקיימה הועידה במטרה לבחון דרכים בהן יוכלו הפלסטינים החיים מחוץ לגבולות הרשות הפלסטינית לתרום "לשחרור האדמות הפלסטיניות והשגת מדינה עצמאית שבירתה ירושלים" (מען, 26 בפברואר 2017). זיאד אלעאלול, דובר הועידה, ציין כי בועידה נכחו יותר מ- 6,000 משתתפים.
  • בועידה, שנערכה במשך יומיים, קראו המשתתפים לפתוח את המוסדות הלאומיים הפלסטינים בפני מיליוני פלסטינים החיים בתפוצות ולקיים בחירות למועצה הלאומית הפלסטינית בהשתתפות כלל הפלסטינים. בסיומה של הוועידה פורסמה הודעת סיכום הקוראת להמשך המאבק עד להשגת הזכויות המלאות של העם הפלסטיני (חשבון הטוויטר של זיאד אלעאלול, 26 בפברואר 2017). חסאם בדראן, דובר חמאס, אמר כי הוועידה היא צעד אסטרטגי שיכול לקדם את הסוגיה הפלסטינית והודה בשם חמאס למארגני הוועידה ואורחיה.

מימין: סמל הוועידה שנערכה באיסטנבול (דף הפייסבוק של זיאד אלעאלול, 20 בפברואר 2017). משמאל: משתתפי מהוועידה (קדס פרס, 20 בפברואר 2017)
מימין: סמל הוועידה שנערכה באיסטנבול (דף הפייסבוק של זיאד אלעאלול, 20 בפברואר 2017). משמאל: משתתפי מהוועידה (קדס פרס, 20 בפברואר 2017)

  • פתח והרשות הפלסטינית התנגדו בתוקף לקיום הועידה ונציגיה נמנעו מלהשתתף בה. דוברי התנועה  גינו את הועידה ואת ההחלטות וההודעות, שפורסמו במהלכה. לדברי פתח עריכת הוועידה במועד זה משרתת את ממשלת הימין בישראל, מעמיקה את הפילוג הפנים-פלסטיני והיא ניסיון לפגוע במעמד אש"ף כנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני (קדס.נט, 27 בפברואר 2017).
  • אישים המזוהים עם פתח ואבו מאזן גינו בחריפות את הועידה:
  • אסאמה אלקואסמה, דובר פתח, אמר כי הוועידה משרתת את ישראל וכי מדובר בניסיון כושל לפגוע באש"ף. לדבריו מוכיחה הוועידה כי חמאס ממשיכה להעמיק את הפילוג בזירה הפלסטינית וקרא שלא לקחת בה חלק.
  • ג'מאל נזאל, חבר המועצה המהפכנית של פתח ודובר פתח באיחוד האירופאי, אמר כי חמאס היא שיזמה את הכינוס לללא תיאום עם אבו מאזן ועם פתח ולפיכך לא נמצא נציג פתח בוועידה. לדבריו חמאס לא מסכימה לפיתרון שתי המדינות ועל כן היא יזמה את הוועידה במטרה לשלול את הסיכוי לפיתרון שתי המדינות (צות פלסטין, 21 בפברואר 2017).
  • מחמוד אלהבאש, יועץ אבו מאזן  לענייני דת,כינה את הוועידה "ועידת השטן" בציינו, כי לעם הפלסטיני יש כתובת אחת בלבד וזאת ההנהגה הפלסטינית (דף הפייסבוק QUDSN, 20 בפברואר 2017).
רמיסת תמונה של טראמפ בחברון
  • ב-24 בפברואר 2017  קיימו פלסטינים הפגנה בחברון למען פתיחת רחוב אלשהדאא' במרכז העיר (הסגור לתנועת פלסטינים מאז שנת 2000). במהלך ההפגנה השליכו המפגינים נעליים לעבר תמונת נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, שהוצבה במקום, ולאחר מכן דרכו עליה (דף הפייסבוק QUDSN, 24 בפברואר 2017).
פעיל דאעש מג'נין נהרג בתקיפה של מטוסי הקואליציה הבינלאומית בסוריה
  • ב-26 בפברואר 2017 הודיע דאעש כי סעיד אבראהים מחמוד סליט, פלסטיני, בן 30 מג'נין, נהרג     בתקיפה שביצעו מטוסי הקואליציה הבינלאומית נגד עמדה של דאעש בסוריה. על-פי ההודעה, לחם אבראהים סליט, שהיה בעל תואר בכימיה באוניברסיטה הערבית-אמריקנית בג'נין, בשורות הארגון במשך למעלה משנה. משפחתו קיבלה הודעה על מותו (חק, 26 בפברואר 2017).
  • לטענתם ההתקהלות היא כמחאה על הצבת "מכשיר ריגול" על ידי צה"לתוך הפרת ריבונות לבנון. במהלך ההפגנה חצו חלק מהמפגינים את קו הגבול אך הורחקו על יידי כוחות צה"ל חזרה לשטח לבנון. התקרית הסתיימה ללא נפגעים.
  • קדם להפגנה מידע, שפרסם מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה, לפיו חצו כוחות צה"ל את הגדר באזור מיס אלג'בל והטמינו שם מכשירי ריגול הפועלים באמצעות אנרגיה סולארית (מוסד ההסברה הקרבית, 22 בפברואר 2017). לדברי קאסם האשם חבר סיעת הפיתוח והשחרור בפרלמנט  (חזבאללה) ישראל אינה מצייתת  לחוק הבינלאומי ומנסה לכבוש שטחים חדשים לאורך הגבול עם לבנון. הוא קרא לתושבים להמשיך להתנגד "לאויב הציוני" כדי להגן על הריבונות הלאומית והפנה אצבע מאשימה ליוניפי"ל, שלדבריו אינו עושה דבר בנדון (אלמנאר, 25 בפברואר 2017). 

מימין: פעילות מחאה של תושבי מיס אלג'בל סמוך לגדר הגבול (דף הפייסבוק של מיס אלג'בל, 25 בפברואר 2017). משמאל: חיילי יוניפי"ל עוקבים אחר האירוע (דף הפייסבוק של מיס אלג'בל, 25 בפברואר 2017)
מימין: פעילות מחאה של תושבי מיס אלג'בל סמוך לגדר הגבול (דף הפייסבוק של מיס אלג'בל, 25 בפברואר 2017). משמאל: חיילי יוניפי"ל עוקבים אחר האירוע (דף הפייסבוק של מיס אלג'בל, 25 בפברואר 2017)

[1]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]ראא'ד אלעטר היה מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס בדרום הרצועה. הוא נהרג בתקיפה אווירית במהלך מבצע "צוק איתן"      ( 2014).
[3]ראו בהקשר פרסומי מרכז המידע מ-23 ו-27 בפברואר 2017:"ד"ר ס היל אלהנדי, יו"ר התאחדות הפקידים עובדי אונר"א ברצועה ומנהל בית ספר יסודי, נבחר לכהן בלשכה המדינית החדשה של חמאס ברצועה" ו-"אונר"א הודיעה כי החליטה להשעות מתפקידו את ד"ר סהיל אלהנדי, יו"ר התאחדות עובדי אונר"א ברצועה, בעקבות בחירתו כחבר בלשכה המדינית של חמאס. גם בעבר הושעה אלהנדי מתפקידו באונר"א בשל קשריו עם חמאס אך הוחזר לתפקידו"