חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7-1 במרץ 2017)

קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה ישראל עלולה להינזק מהסלמה ביטחונית ברצועה:

קריקטורה שפרסמה חמאס לפיה ישראל עלולה להינזק מהסלמה ביטחונית ברצועה: "ההסלמה הישראלית (לאורך) גבולות עזה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במרץ 2017)

מטען שהונח על גדר הגבול בצפון רצועת עזה (דובר צה

מטען שהונח על גדר הגבול בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 7 במרץ 2017).

אמצעי הלחימה שנמצאו בבית בו נהרג המחבל (דף הפייסבוק QUDSN, 5 במרץ 2017)

אמצעי הלחימה שנמצאו בבית בו נהרג המחבל (דף הפייסבוק QUDSN, 5 במרץ 2017)

פלסטינים תוקפים באבנים רכב ביטחון ישראלי בכפר נבי צאלח (ופא, 3 במרץ 2017)

פלסטינים תוקפים באבנים רכב ביטחון ישראלי בכפר נבי צאלח (ופא, 3 במרץ 2017)

הודעת אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 28 בפברואר 2017)

הודעת אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 28 בפברואר 2017)

בלאל ברהום (

בלאל ברהום ("אבו בכר אלמקדסי") מרפיח, פעיל בכיר במחוז סיני, אשר נטען כי נהרג בתקיפה אווירית של ישראל נגד רכבו בחצי האי סיני (רשת כנאן, 20 בפברואר 2017)

קריקטורה שפרסמה חמאס :

קריקטורה שפרסמה חמאס :" דו"ח [מבקר המדינה השופט יוסף] שפירא מדגיש את ניצחון ההתנגדות בעזה. מטילי הספק. היכנסו לבתיכם..." (חשבון הטוויטר PALINFO, 2 במרץ 2017)

  • נמשכים הפיגועים ותכנונים לביצוע פיגועים ביהודה ושומרון. בדרום הר חברון נורה ונהרג מחבל, שניסה לבצע פיגוע דקירה באחד הבתים בחוות מור. בראמאללה נורה ונהרג, בעת חילופי אש, מחבל שתכנן לבצע פיגועים נגד יעדים ישראליים. במקומות שונים ביהודה ושומרון נמשכו  הפרות הסדר האלימות ואירועי יידוי האבנים והושלכת בקבוקי התבערה.
  • ברצועת עזה נורתה רקטה לעבר ישראל, בוצע ירי מנשק קל לעבר טרקטור, שעבד בצפון הרצועה, והונחו מטענים סמוך לגדר הגבול. מאז תחילת פברואר 2017 אותרו תשע נפילות רקטות בשטח ישראל, היקף הירי הגדול ביותר מאז תום מבצע "צוק איתן".
  • בעקבות תקיפת חיל האוויר בתגובה לירי הרקטה ב-27 בפברואר 2017 איימו דוברי חמאס וכלי התקשורת המזוהים עימה, כי חמאס תשנה את מדיניותה ותגיב באופן שונה לתקיפות שכאלה בעתיד. בראייתם של דוברי חמאס הייתה התקיפה לא מידתית, אשר נועדה לכפות על חמאס "מציאות חדשה" וחמאס איננה מתכוונת להשלים עם כך. 

פיגועים/ניסיונות לביצוע פיגועים
  • ב-1 במרץ 2017 בוצע פיגוע דקירה בחוות מור (דרום הר חברון). פלסטיני חמוש בסכין חדר לבית בישוב וניסה לדקור את בעל הבית, אשר נפצע באורח קל. מבצע הפיגוע נורה ונהרג על ידי בעל הבית שהותקף.
  • מקורות פלסטיניים מסרו כי ההרוג הוא סעד מחמד עלי קיסיה, בן 24, מהעיירה אלט'אהריה, שבדרום הר חברון. אפשר שההרוג הוא פעיל פתח, שכן דיווח על מותו פורסם בדף הפייסבוק הרשמי של התנועה. כמו כן נמסר שפתח באלט'אהריה פועלת יחד עם משפחתו להשבת גופתו (ופא, 1 במרץ 2017; דף הפייסבוק של רדיו אלט'אהריה, 2 במרץ 2017). תמונת המחבל, שפורסמה לאחר הפיגוע בדף הפייסבוק הרשמי של פתח, וזכתה לתגובות עידוד מצד גולשים פלסטינים, הוסרה לאחר מספר ימים מהדף.

מימין: הסכין בה דקר סעד קיסיה את תושב חוות מור (חשבון הטוויטר של Palinfo, 1 במרץ 2017). משמאל: פוסט לזכרו שהועלה לדף הפייסבוק של פתח  אשר זכה לתגובות עידוד מצד גולשים. הפוסט הוסר לאחר מספר ימים  (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 1 במרץ 2017)
מימין: הסכין בה דקר סעד קיסיה את תושב חוות מור (חשבוןהטוויטר של Palinfo, 1 במרץ 2017). משמאל: פוסט לזכרו שהועלה לדף הפייסבוק של פתח  אשר זכה לתגובות עידוד מצד גולשים. הפוסט הוסר לאחר מספר ימים (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 1 במרץ 2017)

מחבל נהרג בעת שכוחות הביטחון ניסו לעצרו
  • ב-6 במרץ 2017 נכנסו כוחות הביטחון הישראליים לראמאללה כדי לעצור את באסל אלאערג', שעמד בראש חוליית טרור, שתכננה לבצע פיגועים נגד יעדים ישראליים. בעת כניסת הכוחות לבית בו שהה פתח באסל אלאערג' באש לעבר הכוחות. בחילופי ירי שהתפתחו במקום הוא נהרג. בבית בו שהה נמצאו שני רובי M-16  ותת מקלע מאולתר מסוג "קרלו" (דובר צה"ל, דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 6 במרץ 2017). בעקבות האירוע התפתחו עימותים בין כוחות הביטחון לבין פלסטינים שיידו אבנים לעבר הכוחות. הכוח ירה לעבר המתפרעים. שני פלסטינים נפצעו.
  • באסל מחמוד אלאערג', בן 31, מוצאו מהכפר אלולג'ה במחוז בית לחם. באסל אלאערג', למד רוקחות במצרים, ועבד במשך תקופה קצרה בבית מרקחת במחנה הפליטים שעפאט במזרח ירושלים. הוא עמד בראש "פעילויות עממיות" הקוראות לחרם נגד ישראל. הוא היה פעיל מאד ברשתות החברתיות והיו לו מספר בלוגים באתרים שונים, ביניהם רשת החדשות הפלסטינית קדס. הוא כתב מאמרים שקראו ל"התנגדות לכיבוש" ולחרם על ישראל. אלאערג' פעל לתעד את תולדות "המהפכה הפלסטינית" מאז שנות ה-30 ועד ימינו וארגן סיורים לקבוצות ב"אתרי מורשת" פלסטינים.
  • בסוף מרץ 2016 נעלמו אלאערג' וכמה מחבריו למספר שבועות. מאוחר יותר הוא נעצר יחד עם חמישה צעירים נוספים בידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית באשמת כוונה והכנות לבצע פיגוע נגד כוחות צה"ל. הם שוחררו ב-9 בספטמבר 2016. כל חבריו נעצרו על ידי כוחות הביטחון הישראליים אולם אלאערג' עצמו נותר חופשי (אתר QUDSN, 6 במרץ 2017; ראיה ניוז, 6 במרץ 2017; daily48, 6 במרץ 2017).
  • ברשתות החברתיות היה עיסוק נרחב במותו של באסל אלאערג', כמו כן, פרסמו הגולשים צוואה שהותיר בבית בו נהרג, שבה כתב כי "אין נעלה יותר מפועלו של השהיד" (אלערבי אלג'דיד, 6 במרץ 2017). חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, פרסמו הודעות בהן תיארו אותו כדוגמה ומופת לצעירים הפלסטיניים המתנגדים לכיבוש והוכחה לכך שהאנתיפאדה נמשכת. במקביל, הם תקפו את התיאום הביטחוני בין הרשות הפלסטינית לבין ישראל, אשר, לטענתם, הביא בסופו של דבר להריגתו.

מימין: הצוואה אותה השאיר באסל אלאערג' (מען, 6 במרץ 2017) משמאל: הודעת אבל שפרסמה חמאס על מותו (דף הפייסבוק אלרסאלה, 6 במרץ 2017)
מימין: הצוואה אותה השאיר באסל אלאערג' (מען, 6 במרץ 2017) משמאל: הודעת אבל שפרסמה חמאס על מותו (דף הפייסבוק אלרסאלה, 6 במרץ 2017)

הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • השבוע נמשכו הפגנות והפרות סדר ברחבי יהודה ושומרון בעיקר אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כוחות הביטחון הישראליים ביצעו שורת מעצרים של חשודים ביהודה ושומרון והחרימו אמצעי לחימה. להלן מספר אירועים בולטים:
  • 6 במרץ 2017 – במהלך פעילות של כוחות הביטחון הישראליים נעצרו שלושה פלסטינים. כמו כן נמצאו אמצעי לחימה וכספים שיועדו למימון פעילות טרור (דף הפייסבוק צבע אדום, 6 במרץ 2017).
  • 5 במרץ 2017 –לוחמי משמר הגבול בצומת תפוח, שמדרום לשכם, הבחינו בשני חשודים באזור הצומת. הם ניגשו אליהם וביקשו מהם להזדהות. בחיפוש נמצאה סכין על גופו של אחד החשודים. שני החשודים, תושבי שכם, הועברו לחקירה (דוברות המשטרה, 5 במרץ 2017).
  • 5 במרץ 2017 –אבנים יודו לעבר אוטובוס ישראלי בכביש גוש עציון חברון, סמוך לבית אומר. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס. נזק נגרם גם לאוטובוס שנרגם באבנים בין אדם לחזמה בבנימין (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 במרץ 2017).
  • 5 במרץ 2017 -  פלסטינים ידו אבנים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בסילואן (מזרח ירושלים). שוטר אחד נפגע באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 במרץ 2017).
  • 4 במרץ 2017 –פלסטיני הגיע למחסום סמוך למערת המכפלה בחברון. בחיפוש בכליו נמצאה סכין. בחקירתו הודה כי התכוון לבצע פיגוע דקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 במרץ 2017).
  • 4 במרץ 2017 –בהתפרעות בנבי צאלח (סמוך לראמאללה) רגמו פלסטינים ג'יפ של צה"ל.  הג'יפ חולץ. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 במרץ 2017).
  • 2 במרץ 2017 –אבנים יודו לעבר אוטובוס סמוך לחיזמה שבבנימין. אישה נפצעה באורח קל מרסיסים וכמה אזרחים נוספים לקו בחרדה. נגרם נזק לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 במרץ 2017).
  • 1 במרץ 2017 -מועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית ארגנה הפגנה, שיצאה מהאוניברסיטה לעבר היישוב בית-אל. זאת, במחאה על מעצר סטודנטים על-ידי כוחות צה"ל בעת שהשתתפו בהפגנת תמיכה באסירים הביטחוניים, סמוך לכלא עופר.מנגנוני הביטחון של הרשות התעמתו עם הסטודנטים וניסו למנוע מהם להגיע לבית-אל. חלק מהסטודנטים הצליחו להגיע לאזור המחסום בכניסה ליישוב, שם התעמתו עם כוחות צה"ל (מען, 1 במרץ 2017; צפא, 1 במרץ 2017).

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות
  • ב-1 במרץ 2017 שוגרה רקטה לעבר ישראל  מאזור בית לאהיא שבצפון רצועת עזה. הרקטה נפלה בשטח פתוח באזור המועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. לא ידוע מי הגורם העומד מאחורי הירי. גורמים סלפים ברצועת עזה פרסמו ברשתות החברתיות פוסטים שברכו על הירי .

ירי רקטות

ירי לעבר טרקטור ישראלי
  • ב-2 במרץ 2017 בוצע ירי מנשק קל לעבר טרקטור שעבד מזרחית לגדר הביטחון סמוך לאחד הקיבוצים באזור המועצה האזורית אשקלון. לא היו נפגעים. לטרקטור נגרם נזק. בתגובה לירי לעבר הטרקטור ולשיגור הרקטה מוקדם יותר, תקפו כלי טיס של חיל האוויר וטנקים של צה"ל שתי עמדות של חמאס ברצועת עזה (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 במרץ 2017). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי בתקיפה נפגעה נקודת תצפית בבית לאהיא, שבצפון רצועת עזה (אלג'זירה, 2 במרץ 2017).
הנחת מטענים על גדר הגבול
  • כוחות הביטחון הישראליים זיהו ב-3 במרץ 2017 שני פלסטינים שהניחו חפץ חשוד, יתכן מטען, סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. כוחות הביטחון ירו לעבר השניים. הם נפצעו ופונו לבית החולים ברצועת עזה.
  • ב-7 במרץ 2017 במהלך פעילות מבצעית סמוך לגדר הגבול בצפון רצועת עזה ניטרל כוח צה"ל שני מטענים שהונחו סמוך לגדר (דובר צה"ל, 7 במרץ 2017). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי כוח צה"ל ירה לעבר מספר פעילי חמאס ופצע אחד מהם באורח קל עד בינוני.
מעבר רפיח
  • שלטונות מצרים פתחו את מעבר רפיח ב-6 במרץ 2017 לשני הכיוונים למשך שלושה ימים.
חמאס מאיימת לשנות את מדיניות התגובה שלה לתקיפות ישראליות בעקבות ירי רקטות
  • לאחר תקיפת חיל האוויר בתגובה לירי הרקטה ב-27 בפברואר 2017 הגיבו בכירי חמאס בחריפות לתקיפה והודיעו כי חמאס תגיב לתקיפות שכאלה בעתיד. בראייתם של דוברי חמאס הייתה התקיפה לא מידתית, והיא נועדה לכפות כל חמאס "מציאות חדשה". באתר אלמג'ד, המזוהה עם מנגנוני הביטחון של חמאס, פורסם מאמר שאיים כי חמאס עלולה לזנוח את מדיניות ההבלגה שלה ולבחור במתווה חדש של "על הפגזה בהפגזה [תקיפה של]  עמדה צבאית מול עמדה צבאית ומטרה מול מטרה" (מג'ד, 28 בפברואר 2017).
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הביע איום מפורש כלפי לישראל. לדבריו בפעם הבאה שישראל תתקוף, תגיב חמאס לתקיפה ולא תשתוק. עוד הוסיף בדבריו כי ישראל מבינה רק כוח וציין כי "כאשר ההתנגדות מבטיחה היא מקיימת". על פי פרשנויות באמצעי תקשורת מזוהי חמאס תגובתו של אבו עבידה מסמנת גישה חדשה בה נוקטת לאחרונה חמאס, שונה מזו שנקטה קודם לכן מאז סיום מבצע "צוק איתן". לדבריהם בפעמים הבאות בהן התקיפות יתפרשו על ידי חמאס כ"לא מידתיות" היא לא תאפשר לישראל להמשיך בתקיפותיה והיא תגיב בצורה שונה מזו שהגיבה עד כה (אתר הזרוע הצבאית, 28 בפברואר 2017).
בחירת הנהגה חדשה לחמאס וניסוח מסמך יסוד
  • מקורות פלסטינים המקורבים להנהגת חמאס מסרו כי אסמאעיל הניה יעזוב בתקופה הקרובה את רצועת עזה כדי להשלים את הבחירות ללשכה המדינית של תנועת חמאס. הודעה רשמית על סיום הבחירות ללשכה המדינית עתידה להתפרסם בסוף חודש מרץ לאחר שיושלמו תהליכי הבחירות ב"חוץ" וביהודה ושומרון (אלערב פוסט, 2 במרץ 2017).
  • בעקבות דבריו של ח'אלד משעל לפיהם עוסקת חמאס מזה כשנה בניסוח מסמך יסוד מדיני חדש שיוצג בקרוב בפומבי, אמר צלאח אלברדויל בכיר חמאס כי המסמך נמצא בשלבי גיבוש אחרונים. לדבריו יפורסם המסמך מיד עם בחירתו של ראש הלשכה המדינית של התנועה, שיחליף את ח'אלד משעל (אלקדס אלערבי, 6 במרץ 2917). ד"ר אחמד יוסף, בכיר חמאס, אמר כי התוכנית החדשה כוללת "שינויים, חיוביים" בעמדות התנועה כלפי נושאים כמו "ההתנגדות" העממית, המדינה הפלסטינית, הגורמים הבינלאומיים, מדינות ערב, המדינות המוסלמיות וההבדל בין היהודים כדת לבין "הכיבוש והמפעל הציוני". להערכתו כוללת גם התוכנית החדשה הסכמה של חמאס לכינון מדינה פלסטינית בגבולות יוני 1967, שירושלים היא בירתה מבלי להכיר בישראל או לוותר על חלק מאדמת פלסטין. כמו כן מדגישה התוכנית את "זכות השיבה" של הפלסטינים (מען, 5 במרץ 2017).  משיר אלמצרי , בכיר חמאס, ציין כי המסמך אינו מהווה תחליף לאמנת חמאס (שנחתמה בשנת 1987) וכי שום סעיף מהאמנה לא יבוטל (דניא אלוטן, 4 במרץ 2017).
פעילות נגד הסלפים ברצועת עזה
  • נמשכת המתיחות בין חמאס לבין גורמים סלפים ברצועת עזה. מקורות פלסטינים ברצועת עזה מסרו כי מנגנוני הביטחון של חמאס העבירו מאות מתנגדים קיצוניים של חמאס לטיפולם של בתי משפט צבאיים רובם נאשמים בתמיכה בדאעש ובייצור וירי של רקטות לעבר ישראל. נמסר כי מנגנוני הביטחון של חמאס עדיין מחפשים מספר מבוקשים ביניהם נור עיסא, פעיל בכיר בארגון צאצאי הנביא, שהיה אחראי לחלק מפעולות שיגור הרקטות לעבר ישראל בתקופה האחרונה. ראשי הארגונים האשימו את חמאס כי המעצרים נועדו לרצות את מצרים ודרשו ממנה לשחרר אותם בהקדם (אלשרק אלאוסט, 2 במרץ 2017).
  • איאד אלבאזם, דובר משרד הפנים ברצועת עזה אמר כי הפרסומים אודות מעצרים שביצעו מנגנוני הביטחון של חמאס של עשרות פעילים קיצוניים אינם נכונים וכי הם מוגזמים. עם זאת ציין כי כל מי שפוגע בביטחונה וביציבותה של רצועת עזה יועבר לשיפוטו של בית הדין הצבאי (קדס נט, 2 במרץ 2017).
דיווח שקרי על מותו של על מותו של פעיל דאעש בכיר בסיני
  • ב-20 בפברואר 2017 דיווחה התקשורת הפלסטינית על מותו של בלאל ברהום (אבו בכר אלמקדסי) מרפיח,  פעיל בכיר במחוז סיני של דאעש, בתקיפת כלי טיס לא מאויש ישראלי לעבר מכונית בה נסע בחצי האי סיני. דווח כי יחד עימו נהרגו בתקיפה שלושה פעילים נוספים. נטען, כי  בלאל  ברהום עמד מאחורי ירי הרקטות שבוצע לעבר אילת ב-9 בפברואר 2017 (רשת כנאן, 20 בפברואר 2017).
  • זמן קצר לאחר ההודעה על מותו חשף מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב מרדכי, בדף הפייסבוק שלו כי בלאל ברהום, חי ונמצא בטיפול ברצועה.על פי המתאם חמאס הקימה סוכת אבלים עבור ברהום למרות שבפועל הוא מקבל חי ומקבל שכר מהזרוע הצבאית של חמאסלדברי המתאם הוא מטופל בעזה ע"י ג'האד כחלות, פעיל הזרוע הצבאית, האחראי על הקשר עם פעילי דאעש בחצי האי סיני (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 2 במרץ 2017).

יחסי הרשות הפלסטינית וארה"ב
  • מנהיגים בכירים פלסטינים התייחסו בשורה של ראיונות לסוגיית יחסי הרשות הפלסטינית עם הממשל החדש של ארה"ב:
  • בראיון שהעניק צאא'ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, בעת ביקורו בקהיר אמר, כי המגעים עם הצד האמריקאי לא הופסקו וכי הם מתקיימים במספר רמות. לדבריו הם העלו בפני ממשל ארה"ב את העמדה הפלסטינית וכך עשו בשמם גם מלך ירדן ונשיא מצרים. לדבריו ביקשו מהם האמריקאיים לנהוג במתינות ולתת לממשל טראמפ הזדמנות (אלאהראם, 27 בפברואר 2017).
  • מחמוד אלעאלול, סגנו של אבו מאזן, אמר כי בסוגיית היחסים עם ארה"ב עומדת הרשות בפני מצב לא ברור ומעט מתסכל. לדבריו הם מקיימים מגעים עם הממשל והם אף שלחו מסרים באמצעות מנהיגים ערביים כדי שמנהיגות ארה"ב תנסה להבין את המצב ולא תמהר להחליט החלטות. לדבריו הם מעוניינים בקשר טוב ולא מתוח אך עם זאת הם דבקים בזכויות ובעקרונות ולא יכנעו לשום תכתיבים. הוא הוסיף כי ההתנגדות היא לגיטימית אך לכל שלב יש את הדבר המתאים לו וכרגע הדבר המתאים ביותר הוא התנגדות עממית (אלשרק אלאוסט, 1 במרץ 2017).
  • נביל שעת', יועץ אבו מאזן לענייני חוץ ויחסים בינלאומיים, מתח ביקורת על עמדת טראמפ בנושא ההתנחלויות ואמר, כי בראש סדר העדיפות המדיני הפלסטיני נמצא עתה המאבק בהתנחלויות. הוא הדגיש, כי ללא פיתרון שתי המדינות יגיע תהליך השלום לקיצו והאזור יכנס למאבק חסר מוצא. לדבריו ממשל טראמפ עדיין מצמצם את שיחותיו עם ההנהגה הפלסטינית לענייני ביטחון בלבד אך הצד הפלסטיני נכון לדון בכל הסוגיות בתנאי שארה"ב לא תעביר את שגרירותה לירושלים ולא תחזור בה מפיתרון שתי המדינות (סוכנות הידייעות הסינית שינחואה, 3 במרץ 2017).
תגובות פלסטיניות לדו"ח מבקר המדינה בנושא מבצע "צוק איתן"
  • בתגובה לדו"ח מבקר המדינה הישראלי על מבצע "צוק איתן" פרסם משרד החוץ של הרשות הפלסטינית הודעה רשמית. לדברי ההודעה התעלם הדו"ח "מהפשעים" שבוצעו על ידי ישראל נגד הנשים הזקנים והילדים הפלסטינים ברצועה והתעלם מ"ההרס חסר התקדים, שנגרם לבתי מגורים מוסדות, מפעלים ואדמות חקלאיות כתוצאה מפעילות ישראל". לדברי ההודעה מתעלם הדו"ח מכך, שהסוגיה העומדת בבסיס התוקפנות היא סוגיה מדינית וכי סיבת הסכסוך היא המשך הכיבוש, המצור על הרצועה וחנק של הציבור הפלסטיני מבחינה כלכלית, הומניטארית ומדינית (ופא, 1 במרץ 2017).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי הפלסטינים ו"ההתנגדות" (קרי, הטרור) הוכיחו לכל כי ניתן להביס את ישראל למרות האמירות בעבר שמדובר בצבא שלא ניתן להביסו.  עוד אמר, כי "ההתנגדות" ובראשה "ההתנגדות המזויינת" היא האופציה שמסוגלת להגן על הפלסטינים ולהשיב את זכויותיהם (דניא אלוטן, 28 בפברואר 2016).
  • אבראהים אלמדהון, פרשן פוליטי המזוהה עם חמאס, כתב כי דו"ח המבקר לא הפתיע איש, אלא הוא נתן חותמת רשמית למה שבא לידי ביטוי ב"צוק איתן" ולאחר מכן: הירידה בכוחו של הצבא הישראלי והופעת ואקום הנהגתי בישראל. הוא העריך כי פרסום הדו"ח עשוי להוות דווקא גורם ממתן בכל הנוגע למוטיבציה של ישראל לצאת למבצע נוסף ברצועה. שכן לדבריו חשף הדו"ח את החשש הישראלי מהמנהרות אשר הוכיחו את יעילותן בעימות האחרון וכי ישראל עדיין לא מצאה להן תשובה מספקת. עוד הוסיף כי העובדה העולה מהדו"ח לפיה לא גובשה תפיסת ההפעלה כלפי רצועת עזה תקשה על ישראל לצאת למבצע נוסף (אלרסאלה.נט, 2 במרץ 2017).

[1]"פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.