מבט לאיראן

18 ביוני – 2 ביולי, 2017 מאת: ד"ר רז צימט
שיגור טילים ממערב איראן לעבר מזרח סוריה (טוויטר, 18 ביוני 2017).

שיגור טילים ממערב איראן לעבר מזרח סוריה (טוויטר, 18 ביוני 2017).

חמיד קנאדיאן (ראשון משמאל), שנהרג בסוריה (משרק ניוז, 19 ביוני 2017).

חמיד קנאדיאן (ראשון משמאל), שנהרג בסוריה (משרק ניוז, 19 ביוני 2017).

פגישת ח'אמנהאי עם אל-עבאדי (אתר המנהיג, 21 ביוני 2017).

פגישת ח'אמנהאי עם אל-עבאדי (אתר המנהיג, 21 ביוני 2017).

תהלוכות יום ירושלים בטהראן (איסנ

תהלוכות יום ירושלים בטהראן (איסנ"א, 23 ביוני 2017).


עיקרי הדברים
  • בתגובה לפיגועים שביצע דאעש בבניין המג'לס ובקבר ח'מיני (7 ביוני 2017) שיגרו משמרות המהפכה שישה טילי קרקע-קרקע מסוג ד'ו אלפקאר (Zulfaqar) לטווח בינוני של 700 ק"מ משני בסיסים בכרמאנשאה ובכורדיסטאן שבמערב איראן לעבר יעדי דאעש באזור דיר א-זור שבמזרח סוריה. איראן ניצלה את האירוע לקמפיין הסברתי, שכוון כלפי פנים וכלפי חוץ, ונועד להבליט את עוצמתה הצבאית. דוברים איראנים הדגישו, כי ירי הטילים היווה הייתה אזהרה ראשונה בלבד, ובעתיד תגובתה של איראן תהייה קשה הרבה יותר.
  • על רקע איומי הבית הלבן לפעול נגד המשטר הסורי במקרה של מתקפה כימית נוספת מצדו, הזהירו בכירים איראנים את ארה"ב מפני הסלמת המצב בסוריה.
  • ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, קיים ביקור בטהראן במהלכו נפגש עם מנהיג איראן ח'אמנהאי והנשיא רוחאני.ח'אמנהאי קרא לראש ממשלת עיראק שלא לסמוך על האמריקאים ולמנוע כניסה של כוחות אמריקאים לעיראק. הוא ציין, כי הגעת המיליציות השיעיות העיראקיות לגבול עיראק-סוריה היא משמעותית ואסטרטגית והביע התנגדות לעריכת משאל עם על עצמאות החבל הכורדי בצפון עיראק.
  • ב-23 ביוני צוין באיראן "יום ירושלים העולמי". על רקע המשבר הנמשך ביחסים בין איראן לערב הסעודית כללו התהלוכות גם השנה קריאות נגד ערב הסעודית לצד קריאות גנאי והסתה נגד ישראל וארה"ב. בהודעת הסיכום של מארגני התהלוכות נאמר, כי שחרור ירושלים והמאמצים לחיסול ישראל ולמחיקת "הגידול הסרטני של האזור" הם העדיפות הראשונה של העולם המוסלמי. 

 

מתקפת הטילים האיראנית על יעדי דאעש בסוריה
  • בתגובה לפיגועים שביצע דאעש בבניין המג'לס ובקבר ח'מיני (7 ביוני 2017) שיגרו משמרות המהפכה ב-18 ביוני 2017 שישה טילי קרקע-קרקע מסוג ד'ו אלפקאר (Zulfaqar) לטווח בינוני של 700 ק"מ משני בסיסים בכרמאנשאה ובכורדיסטאן שבמערב איראן לעבר יעדי דאעש באזור דיר      א-זור שבמזרח סוריה. בהודעה, שהתפרסמה מטעם משמרות המהפכה, נאמר, כי הטילים פגעו במרכזי פיקוד ולוגיסטיקה של דאעש, גרמו למותם של עשרות טרוריסטים, בהם גם סעד אלחסיני, מפקד בכיר בדאעש, ולהשמדת אמצעי לחימה וציוד ומערכות (תסנים, 19-18 ביוני 2017). בהודעה נוספת, שפרסמו משמרות המהפכה נאמר, כי המודיעין לתקיפה נאסף על-ידי כוח קדס של משמרות המהפכה והועבר לידי זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה (פארס, 21 ביוני 2017). איראן ניצלה את האירוע לקמפיין הסברתי, שכוון כלפי פנים וכלפי חוץ, ונועד להבליט את עוצמתה הצבאית. דוברים איראנים הדגישו, כי ירי הטילים היווה הייתה אזהרה ראשונה בלבד, ובעתיד תגובתה של איראן תהייה קשה הרבה יותר.
  • מפקד זרוע האוויר והחלל של משמרות המהפכה, אמיר-עלי חאג'יזאדה (Amir Ali Hajizadeh), אמר, כי על אויבי איראן לדעת, שטהראן אינה לונדון או פריס וכי אם יעשו טעות נוספת, הם יספגו מכות  כואבות עוד יותר. הוא ציין, כי הטילים שוגרו מאיראן, חלפו בשמי עיראק ופגעו ביעדי דאעש בסוריה. לדבריו, מזל"טים שהמריאו מאזור דמשק העבירו לאיראן בזמן אמת תמונות מאזורי התקיפה בדיר א-זור. הוא הוסיף כי כל ששת הטילים פגעו ביעדם (פארס, 19 ביוני 2017). בשיחה עם עיתונאים התייחס חאג'יזאדה לדיווחים, שהתפרסמו בישראל, לפיהם רוב הטילים ששוגרו לא פגעו ביעדם ואמר, כי כל הטילים פגעו ביעדם ורק המנועים, שניתקו מן הטילים כמאה ק"מ טרם הפגיעה, נפלו בשטח עיראק (פארס, 24 ביוני 2017).
  • אחמד רזא פורדסתאן (Ahmad Reza Pourdastan), סגן הרמטכ"ל האיראני, אמר, כי על העולם לדעת, שההגנה על איראן אינה מוגבלת לגבולותיה הגיאוגרפיים וכי היא תפעל בכל מקום ממנו נשקף עליה איום (דפאע פרס, 19 ביוני 2017).
  •  רמזאן שריף (Ramazan Sharif), דובר משמרות המהפכה, אמר, כי מתקפת הטילים נועדה להעניש את אלה שביצעו את מתקפת הטרור בטהראן. הוא ציין, כי שיגור הטילים בוצע בתיאום עם סוריה, עם עיראק ועם רוסיה ונועד להעביר מסר לטרוריסטים ולתומכיהם האזוריים והבינלאומיים לבל ינסו לערער את ביטחונה הלאומי של איראן (yjc.ir, 19 ביוני 2017).
  • ידאללה ג'ואני (Yadollah Javani), יועצו הבכיר של נציג המנהיג במשמרות המהפכה, אמר, כי מתקפת הטילים נגד סוריה הוכיחה, כי איראן מסוגלת להפוך כל איום להזדמנות ולחסל כל מקור של איום. הוא ציין, כי ירי הטילים מוכיח, כי עוצמת הטילים של איראן היא עניין אמיתי ולא רק סיסמה וכי איראן נחושה להבטיח את ביטחונה הלאומי. משמרות המהפכה מימשו, לדבריו, את הבטחתם לנקום על מתקפת הטרור בטהראן וירי הטילים הוא רק חלק קטן מפעולת איראן שנועדה להעניש את הטרוריסטים (עצר-י איראן, 19 ביוני 2017).
  • יחיא רחים צפויאמר, (Yahya Rahim Safavi), יועצו הצבאי הבכיר של מנהיג איראן, כי שיגור הטילים העביר מסר לארה"ב ולכמה ממדינות האזור הסבורות כי אם יתקפו את איראן, תוקפנותן תישאר ללא מענה (פארס, 21 ביוני 2017).
  • נשיא איראן, חסן רוחאני, הגדיר את התקיפה כ"מוצדקת והכרחית". בנאום בטהראן אמר הנשיא, כי ההחלטה על התקיפה התקבלה על-ידי המועצה העליונה לביטחון לאומי שבראשה הוא עומד ולא על-ידי אדם פרטי או גוף צבאי אחד. הוא ציין, כי איראן תגיב לכל ניסיון לפגוע בה באמצעים החריפים ביותר העומדים לרשותה וכי במקרה של תקיפה נוספת נגדה, התגובה תהיה נחרצת יותר (אתר הנשיא, 20 ביוני 2017).
  • מחמד באקר נובח'ת (Mohammad Baqer Nobakht), דובר הממשלה, הביע הערכה למתקפת הטילים של משמרות המהפכה בסוריה ואמר, כי תגובת משמרות המהפכה לפיגועים בטהראן היא סמל לעוצמתה הלאומית של איראן ומוכיחה, כי איראן מציבה את ביטחון האזור בראש סדר העדיפויות של מאבקה בטרור.
  • עלאא' אל-דין ברוג'רדי (Alaeddin Boroujerdi), יו"ר ועדת המג'לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי, אמר, כי מתקפת הטילים היא ראשיתו של שלב חדש באסטרטגיה של איראן במאבקה בטרור ומסר לתומכי הטרור באזור, ובכלל זה ארה"ב ובעלות בריתה. הוא הביע את הערכתו למשמרות המהפכה וציין, כי איראן שומרת לעצמה את הזכות לשגר טילים נוספים לעבר עמדות הטרוריסטים בכל עת ובהתאם לצורך. על הטרוריסטים לדעת, כי איראן אינה מוכנה לסבול פגיעה בביטחונה (תסנים, 19 ביוני 2017).
  • בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, הגדיר את שיגור הטילים כ"אזהרה" לטרוריסטים ואמר, כי איראן תפעל בכל דרך על מנת להגן על ביטחונה ויציבותה וכי בניגוד לאחרים, היא סומכת רק על עצמה בכל הקשור לביטחונה (איסנ"א, 19 ביוני 2017).
  • חסין שיח' אל-אסלאם (Hossein Sheikhoeslam), יועץ שר החוץ האיראני ושגריר איראן לשעבר בדמשק, אמר, כי מתקפת הטילים נועדה לפגוע ביעדים בהם תוכננה מתקפת הטרור בטהראן. הוא ציין, כי מתקפת הטילים תשפר את מאזן הכוחות בסוריה לטובת צבא סוריה וכוחות ההתנגדות ותשגר מסר לאויבי המהפכה האסלאמית, לארה"ב ולמשטר הסעודי שאיראן יכולה להשמיד כל מטרה בכל מקום (תסנים, 19 ביוני 2017).
  • אמיר-חסין עבדאללהיאן (Amir Hossein Abdollahian),יועצו של יו"ר המג'לס לעניינים בינלאומיים, הגדיר בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו (18 ביוני 2017) את שיגור הטילים כ"אזהרה רכה" לטרוריסטים בסוריה. מפקד משמרות המהפכה לשעבר, מחסן רזאא'י (Mohsen Rezaei), צייץ, כי שיגור הטילים הוא "תחילת הנקמה בדאעש" ומסר גם עבור תומכי הטרור. 
המעורבות האיראנית בסוריה
  • לוחם משמרות המהפכה, חמיד קנאדיאן (Hamid Qanadian), נהרג ב-18 ביוני בסוריה. הוא שימש כמנהל בתי חולים שדה בחזית בסוריה.
  • על רקע המתיחות הגוברת בין ארה"ב למשטר אסד ואיומי הבית הלבן לפעול נגד המשטר הסורי במקרה של מתקפה כימית נוספת מצדו, הזהיר מחמד ג'ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), שר החוץ האיראני, כי הסלמת המצב בסוריה תסייע לדאעש. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו קרא זריף לארה"ב להפסיק את תמיכתה בקבוצות הטרור בסוריה וטען כי גישתה הנוכחית של ארה"ב משרתת את הקיצוניים, ובעיקר את דאעש, דווקא בשעה שהארגון מסולק מעיראק ומסוריה. במקום לנקוט במדיניות המחזקת את הקיצונים, על ארה"ב להצטרף למלחמה האמיתית נגדם, הוסיף זריף (אירנ"א, 27 ביוני 2017).
  • עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, הזהיר, אף הוא, את ארה"ב מהסלמת המצב בסוריה. בתגובה לאיומי ארה"ב נגד סוריה אמר שמח'אני, כי התנהלותה ההרפתקנית של ארה"ב בסוריה היא משחק באש וכי האיומים נועדו למנוע את התקדמות הצבא הסורי. הוא ציין, כי אם יש לארה"ב הוכחות לכוונת המשטר הסורי להשתמש בנשק כימי, עליה להעבירן לידי פקחי הארגון למניעת הפצת נשק כימי כדי שיבדקו זאת בשיתוף פעולה עם ממשלת סוריה (תסנים, 28 ביוני 2017).

המעורבות האיראנית בעיראק

  • ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, הגיע ב-20 ביוני 2017 לביקור בטהראן במהלכו נפגש עם מנהיג איראן, הנשיא רוחאני ויו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני. קודם לביקורו בטהראן ביקר אלעבאדי גם בערב הסעודית (מהר, 20 ביוני 2017). בפגישתו עם ראש ממשלת עיראק קרא לו המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, שלא לסמוך על האמריקאים מאחר שהם מתנגדים לעצמאותה, לזהותה ולאחדותה של עיראק. הוא ציין, כי אסור לספק בידי האמריקאים הזדמנות להעמיק את חדירתם לעיראק ויש למנוע כניסתם של כוחות אמריקאים לעיראק בכיסוי של מדריכים. האמריקאים אינם מעוניינים, לדבריו, בחיסול דאעש, שהוקם ונתמך על-ידם, ובסילוקו מעיראק. עוד אמר ח'אמנהאי, כי הגעתן של המיליציות השיעיות העיראקיות לגבול עיראק-סוריה היא משמעותית ואסטרטגית. ח'אמנהאי הדגיש את הצורך בשמירת לכידותה הטריטוריאלית של עיראק ואמר כי איראן מתנגדת לעריכת משאל עם על עצמאות החבל הכורדי בצפון עיראק (אתר המנהיג העליון, 20 ביוני 2017).

הנשיא רוחאני הביע, אף הוא, בפגישתו עם ראש ממשלת עיראק התנגדות לחלוקת עיראק ואמר, כי שינויים גיאוגרפיים וחלוקה אינם משרתים אף מדינה באזור וכי איראן תומכת בעיראק מאוחדת. רוחאני ציין, כי אין כל מניעה להרחיב את שיתוף הפעולה בין איראן לעיראק והדגיש את הצורך לממש את ההסכמים הכלכליים והמסחריים שנחתמו בין המדינות (אתר הנשיא, 20 ביוני).

המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית

  • ב-23 ביוני 2017 צוין באיראן "יום ירושלים העולמי". אירועי יום ירושלים מתקיימים מדי שנה מאז שנת 1979 על-פי החלטת מכונן המהפכה האסלאמית, איתאללה ח'מיני, ונועדו לבטא את תמיכת איראן והעולם המוסלמי בעניין הפלסטיני וב"שחרור ירושלים". על רקע המשבר הנמשך ביחסים בין איראן לערב הסעודית כללו התהלוכות גם השנה קריאות נגד ערב הסעודית לצד קריאות גנאי והסתה כנגד ישראל וארצות-הברית. בהודעת הסיכום שלמארגני התהלוכות נאמר, כי שחרור ירושלים והמאמצים לחיסול ישראל ולמחיקת "הגידול הסרטני של האזור" הם העדיפות הראשונה של העולם המוסלמי. ההודעה גינתה את ההתקרבות בין כמה מדינות האזור, ובראשן ערב הסעודית, לישראל, ואת תמיכתן בטרור, הביעה תמיכה בכוחות ההתנגדות בסוריה, בעיראק, בתימן ובבחרין והגדירה את ארה"ב כ"אויב מספר 1" (אירנ"א, 23 ביוני 2016).
  • ערב יום ירושלים אמר המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, כי משמעות יום ירושלים אינה רק הגנה על עם מדוכא, שגורש מביתו וממולדתו. ההגנה על פלסטין כיום היא הגנה על אמת הגדולה מסוגיית פלסטין. המאבק כנגד "המשטר הציוני" הוא המאבק נגד ההתנשאות (כינוי למערב) והסדר ההגמוני, אמר ח'אמנהאי (פארס, 21 ביוני 2017).
  • בהודעה מטעם משמרות המהפכה לרגל יום ירושלים העולמי נאמר, כי שחרור ירושלים והצלת העם הפלסטיני ימומשו רק באמצעות דרך ההתנגדות ותמיכה כוללת של האומה האסלאמית באינתיפאדה. בהודעה נמתחה ביקורת על נכונות חלק ממדינות האזור לפשרה ולנורמליזציה עם "המשטר הציוני" (תסנים, 22 ביוני 2017).