חמאס מקימה אזור חיץ על גבול רצועת עזה- מצרים לאבטחת הגבול, כהיענות לדרישה מצרית

עבודות עפר להקמת אזור החיץ בצידו הפלסטיני של גבול רפיח-מצרים (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 29 ביוני 2017)

עבודות עפר להקמת אזור החיץ בצידו הפלסטיני של גבול רפיח-מצרים (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 29 ביוני 2017)

יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, מבקר לאורך גבול רפיח-מצרים כדי לבחון את העבודות המתבצעות (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 5 ביולי 2017).

יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, מבקר לאורך גבול רפיח-מצרים כדי לבחון את העבודות המתבצעות (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 5 ביולי 2017).

אחד ממגדלי התצפית המוקמים באזור החיץ (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 28 ביוני 2017).

אחד ממגדלי התצפית המוקמים באזור החיץ (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 28 ביוני 2017).

יחיא אלסנואר מבקר לאורך גבול רפיח- מצרים ובוחן מקרוב את בניית אזור החיץ  (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 5 ביולי 2017).

יחיא אלסנואר מבקר לאורך גבול רפיח- מצרים ובוחן מקרוב את בניית אזור החיץ (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 5 ביולי 2017).


כללי

1.   בסוף חודש יוני 2017  החל משרד הפנים והביטחון הלאומי ברצועת עזה לבצע עבודות תשתית נרחבות לבניית אזור חיץ בין רצועת עזה למצרים. מטרת אזור החיץ הינה להגביר את האכיפה באזור הגבול ולמנוע הברחות והסתננויות של פעילי טרור אל הרצועה וממנה. אזור החיץ ישתרע לאורך כ-12 ק"מ, מכרם שלום ועד לים. רוחבו יהיה (במרבית המקומות) 150-50 מ'. לאורכו ייסלל כביש אספלט מכשול העפר הקיים ישופץ, ועליו תיבנה גדר תיל. לאורך אזור החיץ יוקמו מגדלי תצפית ויותקנו מערכת תאורה ורשת מצלמות מעקב.

2.   נראה שהקמת אזור החיץ היא חלק מהתחייבויות חמאס כלפי מצרים לסייע בניתוק הקשרים בין רצועת עזה לבין מחוז סיני של דאעש, נגדו מנהלים כוחות הביטחון המצריים מאבק ממושך. זאת,  לאחר שמצרים התנתה, ככל הנראה, את פתיחת מעבר רפיח  בצורה סדירה למעבר סחורות (ובכלל זה סולר להפעלת תחנת הכוח) ובני אדם, בשורה של דרישות ביטחוניות מחמאס. אחת הדרישות המרכזיות הייתה להערכתנו הגברת השליטה האפקטיבית של מנגנוני הביטחון של חמאס לאורך הגבול עם מצרים במטרה להביא להפסקת ההברחות והעברות סיוע לארגוני הטרור הפועלים בסיני. 

3.   יוזכר כי בעבר התקיים שיתוף פעולה צבאי רחב היקף בין מחוז סיני של דאעש לבין גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. שיתוף פעולה זה כלל סיוע של פעילי מחוז סיני בהברחת אמצעי לחימה לרצועה. לעומת זאת סייעה חמאס למחוז סיני סיוע בייצור אמצעי לחימה, אשפוז פצועים מחצי האי סיני, אספקת אמצעי קשר וייצור מדים. נראה כי בשנה האחרונה "התקררו" קשרים אלה, בין השאר בשל לחצי מצרים, הרואה בהם איום על ביטחונה הלאומי[1].

4.   להערכתנו הקמת אזור החיץ תגביר את יכולת האכיפה של חמאס אך לא תחסום באופן הרמטי את גבול עזה-מצרים בפני תנועת פעילי טרור והברחת אמצעי לחימה. זאת, להערכתנו, בשל כמה סיבות:

א.  לחמאס יש אינטרס מובהק להבריח אמצעי לחימה וציוד צבאי דרך סיני לרצועה, ואין לה עניין לחסום באופן הרמטי את הנתיב המרכזי להברחות. לפיכך סביר כי שגם אם חמאס תגביר את האכיפה לאורך הגבול עם מצרים היא תמשיך במאמציה להבריח אמצעי לחימה וציוד לרצועה תוך עשיית שימוש במנהרות הברחה, שלהערכתנו עדיין יוותרו בשטח גם לאחר הקמת אזור החיץ.

ב.  סביר כי פעילים ג'האדיסטים ברצועה ימשיכו לקיים קשרים עם מחוז סיני של דאעש, תוך עקיפת צעדי הביטחון של חמאס. פרשת השתתפות שלושה פעילים (מתוכם לפחות שניים שירתו בעבר בזרוע הצבאית של חמאס) מהרצועה בהתקפה נגד עמדת כוחות הביטחון המצריים בברת' (דרומית מערבית לרפיח), בה נהרגו 23 חיילים מצריים ונפצעו 33, ממחישה זאת היטב[2].

ג.  בנסיבות חריגות (למשל הידרדרות היחסים עם ישראל)עלול לגבור האינטרס של חמאס להבריח אמצעי לחימה לרצועה, תוך "חימום" הקשר עם שלוחת דאעש בחצי האי סיני. זאת גם אם "חימום" הקשרים יהיה כרוך בלקיחת סיכונים מול מצרים.

מאפייני אזור החיץ

5.   אזור החיץ נועד לסייע להגברת האכיפה בגבול שבין הרצועה למצרים ולמנוע הברחות והסתננויות מהרצועה ואליה. לדברי נעים אלע'ול, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי שבשליטת חמאס, נועד אזור החיץ להגביר את השליטה של מנגנוני הביטחון לאורך הגבול עם מצרים, ולהסיר את כל המכשולים המגבילים את יכולת הראייה שלהם לנעשה לאורך הגבול (יוטיוב, 28 ביוני 2017). נעים אלע'ול הוסיף, כי יתקיימו ערוצי תקשורת ושיתוף פעולה מלא בין אנשי הביטחון הפלסטינים לבין מקביליהם המצרים (אלרסאה.נט, 5 ביולי 2017).

6.   אזור החיץ המוקם במימון משרד הפנים של חמאס ברצועת עזה צפוי להשתרע, ממעבר כרם שלום במזרח עד לים במערב (כ-12 ק"מ). רוחב אזור החיץ יהיה ברובו בין 150-50 מטרים (מותנה בצרכי התושבים ובתנאי השטח). באזורים המערביים שלו יגיע עומק השטח ל-300-250 מטרים. האזור יוכרז כאזור צבאי סגור תהיה בו נוכחות מוגברת של פעילי מנגנוני הביטחון של חמאס  (אלרסאלה.נט, 5 ביולי 2017).

7.   על פי התכנון יכלול אזור החיץ מספר מרכיבים (אלרסאלה, 28 ביוני 2017):

א.  כביש אספלטברוחב של 25 מטרים ייסלל לאורך כל תוואי אזור החיץ. הכביש ישמש  את מנגנוני הביטחון של חמאס לעריכת סיורים באזור בכל שעות היממה.

ב.  מכשול העפר בגובה של שלושה מטרים,הקיים במקום, יעבור עבודות תיקון ושיפוץ. על המכשול תבנה גדר תיל. בגדר יהיו מספר פתחים.

ג.  מגדלי תצפית גבוהיםיוקמו לאורך תוואי אזור החיץ.

מימין: יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, עולה למגדל תצפית של מנגנווני הביטחון המשקיפה לעבר הגבול עם מצרים (יוטיוב, 6 ביולי 2017). משמאל: פעיל מנגנון הביטחון הלאומי של חמאס משקיף לאורך ציר פילדלפי ממגדל תצפית שהוקם ברצועה השנייה של אזור החיץ (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 28 ביוני 2017).
מימין: יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, עולה למגדל תצפית של מנגנווני הביטחון המשקיפה לעבר הגבול עם מצרים (יוטיוב, 6 ביולי 2017). משמאל: פעיל מנגנון הביטחון הלאומי של חמאס משקיף לאורך ציר פילדלפי ממגדל תצפית שהוקם ברצועה השנייה של אזור החיץ (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 28 ביוני 2017).

ד.   לאורך אזור החיץ תותקן מערכת תאורה.

ה.  תוקם רשת מצלמות מעקב, שהשליטה בהן תהיה מחדר מבצעים של כוחות הביטחון הלאומי. רשת זאת תהייה בפיקוח ישיר של מטה משרד הפנים בעזה.

8.   מקורות בכירים ביטחוניים פלסטינים מסרו, כי פעולות התשתית לבניית אזור החיץ המתקיימות עתה כוללות, בין השאר,  יישור השטח המלא עתה בבורות בשל התמוטטות מנהרות שהיו במקום; כריתת עצי פרי שניטעו באזור; ועריכת תיקונים במכשול העפר הקיים. מקורות אלה דיווחו, כי בתי תושבים פלסטינים הסמוכים לאזור בו מוקם אזור החיץ יפונו ובעליהם יפוצו (france24בערבית, 28 ביוני 2017). צעדים אלו ילוו בתגבור כוחות הביטחון לאורך הגבול ובהצבת עמדות שמירה ותצפית. להערכת איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של חמאס ברצועה, העבודות להקמת אזור החיץ צפויות להימשך כחודש ימים (אלג'זירה, 28 ביוני 2017).

9.   לדברי נעים אלע'ול, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי של חמאס ברצועה, מנהרות אשר מסכנות את הגבול תיהרסנה ותסגרנה לחלוטין. כל המנהרות, שיצאו מכלל שימוש, תיהרסנה אף הן (אלרסאלה נט, 5 ביולי 2017) (הערה: בהתבטאות זאת לא נאמר במפורש, כי הכוונה להרוס את כל המנהרות, ללא יוצא מהכלל).

10.   יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, ובכירי חמאס נוספיםערכו סיור בדרום הרצועה במטרה לעקוב מקרוב אחר בניית אזור החיץ. הסיור החל במזרח הרצועה והסתיים במערבה. הוא כלל את צידו הפלסטיני של מעבר כרם שלום, מעבר רפיח ועמדות מנגנוני ביטחון הפנים הפרוסות לאורך הגבול עם מצרים. את משתתפי הסיור ליווה תופיק אבו נעים, תת-שר הפנים ברצועה, אשר סקר בפניהם את המצב באזור (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 5 ביולי 2017).

העבודות להקמת אזור החיץ

תוואי אזור החיץ בצדו הפלסטיני של גבול רפיח-מצרים  (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 29 ביוני 2017).
תוואי אזור החיץ בצדו הפלסטיני של גבול רפיח-מצרים (דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 29 ביוני 2017).

תופיק אבו נעים, תת שר הפנים ברצועה, מקיים מסיבת עיתונאים באזור העבודות להקמת אזור החיץ. מימינו עמיד (תת אלוף) נעים אלע'ול, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי של חמאס ברצועה  (דף הפייסבוק כוחות של הביטחון הלאומי בעזה, 28 ביוני 2017).
תופיק אבו נעים, תת שר הפנים ברצועה, מקיים מסיבת עיתונאים באזור העבודות להקמת אזור החיץ. מימינו עמיד (תת אלוף) נעים אלע'ול, מפקד מנגנון הביטחון הלאומי של חמאס ברצועה (דף הפייסבוק כוחות של הביטחון הלאומי בעזה, 28 ביוני 2017).

תגובות מצריות

11.    הפרשן המדיני חסאם אלד'גני מעזה ציין, כי עבודות אלו להקמת אזור חיץ ברצועה הינן אינטרס משותף של מצרים וחמאס ומבטאות את האמון החדש לו זוכה יחיא אלסנואר בעקבות המפגשים האחרונים במצרים (מען, 29 ביוני 2017). העיתונאי והפרשן המצרי אשרף אבו אלהול, המשמש גם כעורך עיתון אלאהראם, אמר בראיון לערוץ הלוויין המצרי אלע'ד, כי מבחינתה של מצרים הקמת אזור החיץ ע"י חמאס הינה "חלום" שאף אחד לא העלה בדעתו כי חמאס תגשים אותו. לדבריו, צעדים אלו הם ביטוי לשיפור היחסים בין מצרים לחמאס בעקבות המפגשים האחרונים במצרים. עוד ציין הפרשן כי הקמת אזור חיץ זה משמעותה, כי בעל ההחלטה בחמאס הוא יחיא אלסנואר מעזה ולא בכירי חמאס בדוחה שבקטר (ערוץ אלע'ד, 28 ביוני 2017).

12.    מקורות מצריים ופלסטינים מסרו, כי מצרים ביקשה מחמאס להגביר את הצעדים הביטחוניים בגבול בין סיני לרצועת עזה משום שלרשות פעילי דאעש בחצי האי סיני, הגיעו לאחרונה אמצעי לחימה איכותיים, בין השאר טילי כתף נגד מטוסים. הגעת נשק מסוג זה עשויה להביא לכך שהעימותים בין  פעילי דאעש לכוחות הביטחון יהפכו למורכבים יותר וקטלניים יותר. לדברי אותם מקורות זוהי אחת הסיבות שגרמו למצרים להאיץ את שיפור היחסים עם חמאס ולקיים את הפגישות עם המשלחות הביטחוניות (אלערבי אלג'דיד, 7 ביולי 2017).

[1]ראו פרסום מרכז המידע מה-20 במרץ 2016: "חמאס כמסייעת לטרור האנטי-מצרי:הידרדרות ביחסי חמאס עם המשטר המצרי בעקבות האשמות מצריות במעורבות חמאס ברצח התובע הכללי המצרי (2015). ברקע עומד גם שיתוף הפעולה של חמאס עם מחוז סיני של המדינה האסלאמית המנהל מערכה עיקשת נגד מצרים".
[2] בעיתונות המצרית הופנו כלפי חמאס האשמות כי מבצעי הפיגוע נכנסו לחצי האי סיני דרך המנהרות. כך למשל כתב העיתון אליום אלסאבע (11 ביולי 2017) המזוהה עם המשטר המצרי, כי ההתקפה נגד המוצב מדרום לרפיח חשפה באופן ברור את אי-יכולתה של חמאס להגן על הגבול עם מצרים. על פי הכתבה קיימות שתי אפשרויות: או שאנשי חמאס קשרו קשר נגד הביטחון המצרי הלאומי או שאין להם יכולת לשלוט על הרצועה ועל הגבול עם מצרים. הכתבה ציינה, כי חמאס אחראית במישרין לכל הפשעים שמבצעים הפלסטינים מהרצועה בשטח מצרים.