מבט לג’האד העולמי (19-13 ביולי 2017)

מבט לג'האד העולמי

מבט לג'האד העולמי

צלף דאעש המכונה זיד האזרי המופיע בסרטון (חק ואתר שיתוף קבצים, 15 ביולי 2017).

צלף דאעש המכונה זיד האזרי המופיע בסרטון (חק ואתר שיתוף קבצים, 15 ביולי 2017).

צלף דאעש מתכונן לירי לעבר כוחות SDF (חק ואתר שיתוף קבצים, 15 ביולי 2017).

צלף דאעש מתכונן לירי לעבר כוחות SDF (חק ואתר שיתוף קבצים, 15 ביולי 2017).

ברט מקגורק, שליח נשיא ארה

ברט מקגורק, שליח נשיא ארה"ב לקואליציה, במסיבת עיתונאים (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 13 ביולי 2017).

תמונות שפרסם דאעש בהן נראה מחבל מתאבד המכונה אבו איוב המרוקאי מבצע פיגוע התאבדות נגד כינוס כוחות של צבא סוריה באזור אראכ. בפיגוע נהרגו לטענת דאעש 11 חיילי צבא סוריה.

תמונות שפרסם דאעש בהן נראה מחבל מתאבד המכונה אבו איוב המרוקאי מבצע פיגוע התאבדות נגד כינוס כוחות של צבא סוריה באזור אראכ. בפיגוע נהרגו לטענת דאעש 11 חיילי צבא סוריה.

טנק של דאעש תוקף את הכוחות הסורים וכלי הרכב שלהם במרחב העיר תדמור.

טנק של דאעש תוקף את הכוחות הסורים וכלי הרכב שלהם במרחב העיר תדמור.

הודעת דאעש על הריגתו של המפקד האיראני (חק, 14 ביולי 2017).

הודעת דאעש על הריגתו של המפקד האיראני (חק, 14 ביולי 2017).

ירי רקטה לעבר כינוס של חיילי צבא עיראק מצפון לביג'י (חק, 15 ביולי 2017).

ירי רקטה לעבר כינוס של חיילי צבא עיראק מצפון לביג'י (חק, 15 ביולי 2017).

תיעוד השמדת כלי רכב של דאעש במרכז סיני בתקיפה אווירית  (חשבון הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 16 ביולי 2017).

תיעוד השמדת כלי רכב של דאעש במרכז סיני בתקיפה אווירית (חשבון הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 16 ביולי 2017).

דף השער של גיליון 11 של רומיה, ביטאון דאעש

דף השער של גיליון 11 של רומיה, ביטאון דאעש


עיקרי אירועי השבוע

  • לאחר שחרור מוצול החלה חזרה של עקורים לעיר, בעיקר לחלקה המזרחי (שנפגע פחות בקרבות). בעיר קיימות בעיות קשות של מצוקת דיור ואספקת מים וחשמל, מאחר ותשתיות רבות נהרסו. במקביל כוחות הביטחון העיראקים עוסקים בפיצוץ מלכודים וחומרי נפץ, איסוף אמצעי חבלה ומעצר חשודים.
  • התגובה ההסברתית של דאעש לאובדן מוצול התאפיינה בשני מסרים: האחד, המערכה במוצול עדיין לא הוכרעה וחיילי הח'ליפות עתידים לנצח. השני, פעילי דאעש גילו התנגדות עזה וגרמו לכוחות העיראקים אבדות רבות ונזקים קשים. במקביל, המשיכו פעילי דאעש לבצע פעולות גרילה במקומות שונים בעיראק, בהמחישם כי בידיהם נותרו יכולות מבצעיות לא מבוטלות.
  • במערכה לכיבוש אלרקה, מעוז דאעש בסוריה, נתקלים כוחותSDF  המגובים ע"י ארה"ב, בהתנגדות עזה מצד פעילי דאעש. עיקר הלחימה התנהל גם השבוע בעיר העתיקה של אלרקה, אך עדיין התנהלו קרבות בכמה שכונות שלכאורה נכבשו ע"י SDF. דוברים אמריקאים התבטאו, כי פעילי דאעש מגלים התנגדות עזה וכי המערכה באלרקה לא תהייה קלה.
  • לאחר נפילת מוצול מקיים דאעש קמפיין הסברתי בו הוא מעודד את פעיליו ותומכיו לבצע פיגועים במדינות מוסלמיות (תורכיה על הכוונת), ערביות (מצרים ותוניסיה על הכוונת) ומערביות. במסגרת זאת הוא מעודד את תומכיו לבצע פיגועים, שיפגעו בכלכלות של "הכופרים" (כשברקע התפרסמה תמונה של מטה הבנק המרכזי האירופי).

 

רוסיה ומדינות הקואליציה

ההסכם למניעת הסלמה בדרום מערב סוריה: תמונת מצב
  • ככלל, נשמר ההסכם למניעת הסלמה בדרום מערב סוריה, שנכנס לתוקפו ב-9 ביולי 2017, למעט הפרות בודדות מידי יום. המצב באזורי אי-ההסלמה בסוריה מוגדר ע"י הרוסים כ"יציב" (אתר משרד ההגנה הרוסי, 11-17 ביולי 2017). על פי מרכז התיאום הרוסי בחמימים רוב ההפרות הן באזורים המצויים תחת שליטת דאעש וחזית פתח אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר) (טאאס, 12 ביולי 2017).

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו,בעת ביקורו בצרפת התבטא, כי ישראל מתנגדת באופן גורף להסכם למניעת ההסלמה בדרום סוריה מכיוון שהוא מנציח את הנוכחות האיראנית בסוריה ואינו לוקח בחשבון כמעט אף אינטרס ביטחוני של ישראל (הארץ, 16 ביולי 2017[1]). סרגיי לברוב שר החוץ הרוסי אמר, כי במסגרת ההסכם עושות ארה"ב ורוסיה את המירב כדי להבטיח, שהאינטרסים הביטחוניים של ישראל יובאו בחשבון במלואם (טאאס, 17 ביולי 2017). שון ספיסר, דובר הבית הלבן אמר, כי ארה"ב וישראל חולקות אינטרס משותף במניעת התבססות כוחות איראניים צבאיים בדרום סוריה (אתר הבית לבן, 17 ביולי 2017).

 

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה לכיבוש אלרקה

באלרקה נמשכת הלחימה בין כוחות SDF, בסיוע אווירי אמריקאי, לבין פעילי דאעש (שעל פי הערכה אמריקאית מונים עתה כ-2,000 לוחמים). כוחות SDFנתקלים בהתנגדות קשה(הם ספגו השבוע עשרות הרוגים), ככל שהם מתקדמים אל מרכז העיר. מוקד הקרבות היה בעיר העתיקה אך בכמה שכונות (שלכאורה נכבשו ע"י SDF), בעיקר בדרום אלרקה ובצפון-מזרח העיר, עדיין נמשכים הקרבות.

 

  • כלי התקשורת של דאעש המתייחסים לקרבות באלרקה מדווחים, כי פעילי דאעש שולטים בשטח, ומדגישים את האבדות הרבות שהם גומרים לכוחות SDF. בסרטון שפרסם הארגון, המתעד קורס צלפים המתקיים באלרקה, הופיע צלף המכונה זיד האזרי, המספר ברוסית (עם כתוביות תרגום לערבית) כי פעילים הגיעו להילחם באלרקה מכל קצות תבל. לדבריו אותם מתנדבים התחלקו ליחידות ייעודיות שונות, ביניהן מחבלים מתאבדים, מחבלים מסתערים, אנשי חבלה, פורצים וצלפים. לטענת זיד האזרי מאז תחילת המערכה באלרקה, נהרגו ונפצעו כ-250 לוחמי SDF(חק ואתר שיתוף קבצים, 15 ביולי 2017).
התבטאויות אמריקאיות סביב הלחימה באלרקה
  • גורמים אמריקאים התבטאו, כי המערכה לכיבוש אלרקה לא תהיה קלה ככל שיחדרו הכוחות אל תוך העיר. לדברי סטיבן טאונסנד, מפקד כוחות הקואליציה בראשות ארה"ב, היו לדאעש יותר משלוש שנים להתכונן לקרב על אלרקה. הוא גם הוסיף שעל אף הפתיחה הטובה שהייתה ל-SDFבראשית הלחימה, ההתנגדות מצד דאעש התגברה בהמשך (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 11 ביולי 2017).
  • במסיבת עיתונאים במחלקת המדינה של ארה"ב, אמר ברט מקגורק, שליח נשיא ארה"ב לקואליציה, כי הלחימה של כוחותSDF  בתוך העיר אלרקה נמשכת באופן אינטנסיבי. לדבריו נכנסו כוחות SDFלמרכז העיר, תוך התגברות על מחסומי הגנה, חגורות נפץ, קיני צלפים, מנהרות ומחבלים מתאבדים. הוא ציין כי הכוחות סבלו מאבדות רבות והם צפויים לסבול אבדות נוספות ככל שתתקדם הלחימה (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 13 ביולי 2017).
  • להערכת צבא ארה"ב נותרו באלרקה, כ-2,000 לוחמי דאעש, לעומת כ-2,500 שהיו בה כאשר החלה ההתקפה על העיר. קולונל ריאן דילון, דובר הקואליציה, ציין כי בניגוד לשלבי הלחימה הראשונים, שבהם התקדמות כוחות SDFהיה  מהירה, עתה ככל שהכוחות מתקדמים למרכז העיר נתקלים הכוחות בהתנגדות קשה מצד דאעש, המפעיל נגדם חגורות נפץ וכלי טיס בלתי מאוישים חמושים, הגורמים לאבדות רבות (CNN, 12 ביולי 2017).
המעורבות האמריקאית בלחימה באלרקה
  • קולונל ריאן דילון, דובר הקואליציה, דיווח כי כוחות ארטילריה ומטוסים של הקואליציה ממשיכים לתמוך בכוחות SDFבלחימה. דילון ציין, כי היועצים הצבאיים אמריקאים המסייעים לכוחות SDFלהילחם בדאעש באלרקה חשופים יותר למגע עם האויב מאשר היו היועצים שפעלו בקרבות בעיראק. לדבריו החשיפה המוגברת של החיילים האמריקאים נובעת מכך, שהם מייעצים באופן ישיר לכוחות המקומיים, סמוך מאד לקו המגע הקדמי (CNN, 12 ביולי 2017).
מרחב אדלב
  • נמשכים החיכוכים המקומיים במרחב אדלב בין המטה לשחרור אלשאם (ג'בהת אלנצרה לשעבר) לבין דאעש. המטה לשחרור אלשאם,דיווח על 11 הרוגים ומספר פצועים בעקבות פיגוע התאבדות סמוך למוצב של המטה בעיר אדלב (דמשק אלא'ן, 12 ביולי 2017). דווח כי תנועת אחראר אלשאם עצרה 21 פעילי דאעש בעיר אדלב (רשת התקשורת אלשאם, 12 ביולי 2017).
מרחב תדמור

במהלך השבוע המשיכו הכוחות הסורים, בפיקודו של סהיל חסן, להתקדם לעבר העיר אלסח'נה. דווח כי בכוונת הכוחות הסורים לכתר את פעילי דאעש במרחב, שממערב  לאלסח'נה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 15 ביולי 2017).

 

  • גם השבוע נמשכה הלחימה באזור שדות הנפט והגז אראכ ואלהיל, שמצפון מזרח לתדמור. השבוע דווח כי הכוחות הסורים השתלטו באופן מלא על שדה אלהיל (רשת תקשורת אלשאם 14 ביולי 2017). נמסר כי בקרבות באזור שדה אלהיל נהרגו 36 פעילי דאעש (דמשק אלא'ן, 14 ביולי 2017). כמו כן דווח על 14 הרוגים ופצועים לכוחות הסורים בעקבות התפוצצות מוקשים, מזרחית לשדה אלהיל (סכונות הידיעות סח'נה, 17 ביולי 2017).

המשך כיבוש שדות נפט וגז על ידי הכוחות הסורים, במרחב תדמור ובמרחב אלרקה, מהווה פגיעה נוספת בכלכלת דאעש, אשרהתבססה בעבר במידה רבה על הכנסות מהנפט ומוצריו. עתה איבד דאעש את מרבית שדות הנפט והגז והוא צפוי לאבד שדות נוספים, לנוכח הלחצים המופעלים עליו.

 

מותו של בכיר איראני
  • דאעש גם דיווח על הריגתו של בהראם מהרדאד, "מפקד כוחות עלי אלרצ'א", כוח פרו-איראני הפועל בסוריה בפיקוח משמרות המהפכה האיראניים, במרחב הכפרי שממזרח לחמץ (חק, 14 ביולי 2017). התקשורת האיראניתדיווחה, כי המפקד ההרוג, שימש בעבר מפקד אזור של הבסיג' בטהראן.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המצב במוצול לאחר שחרורה

לאחר שחרור העיר מוצול, החלה חזרה של תושבים לעיר ממחנות העקורים, בעיקר בשל התנאים הקשים השוררים במחנות. העקורים שבים במיוחד לאזור המזרחי של העיר, שנפגע פחות מהאזור המערבי. בעיר, שרבים מבתיה נחרבו, קיימת מצוקת דיור ומחירי השכרת הדירות האמירו. כמו כן קיימת בעייה של אספקת מים מאחר ותשתיות המים נהרסו. לבעיית החשמל נמצא פתרון זמני באמצעות הצבת גנראטורים (אלח'ליג', 17 ביולי 2017).

 

  • במקביל לחזרת התושבים פועלים כוחות הביטחון העיראקיים לסילוק מלכודים ואמצעי לחימה, שהשאירו אחריהם פעילי דאעש. כוחות הביטחון העיראקיים מבצעים פיצוצים מבוקרים ועורכים מעצרים של פעילי דאעש, על פי רשימות שהוכנו מראש. לדברי גורמי הביטחון העיראקיים, לא מתקיימת שום לחימה במוצול. לדבריהם קולות הנפץ הנשמעים ברחבי עיר הינם של פיצוצים מבוקרים של חומרי נפץ, שהושארו בשטח על-ידי פעילי דאעש (מרכז נינואלהסברה, 16 ביולי 2017).).
תגובות הסברתיות של דאעש על אובדן מוצול
  • דאעש אינו מודה, כי הפסיד במערכה על מוצול. במאמר מערכת שפורסם בגיליון 89 של השבועון אלנבא', היוצא לאור מטעם לשכת ההסברה של המדינה האסלאמית, לועג דאעש לשיעים  וטוען, כי המערכה במוצול עדיין לא הוכרעה. בין השאר נכתב, כי בשעה שחיילי הח'ליפות רשמו דפים חדשים של תהילה במוצול, "הרודנים השיעים" ברחבי העולם מברכים את עצמם על ניצחונם,"ניצחון שעדיין לא הושג במערכה, שעדיין לא הוכרעה" (אלנבא', 14 ביולי 2017).
  • במקביל עושה ההסברה של דאעש מאמץ להאדיר את הלחימה של פעילי דאעש במוצול ע"י פרסום נתונים (להערכתנו מוגזמים), על האבידות הרבות והנזקים הקשים, שנגרמו לכוחות העיראקים: דאעש פרסם אינפוגרף המסכם את האבידות, שהסבו לכוחות הביטחון העיראקיים במהלך המערכה במוצול. לטענת הארגון במהלך תשעת חודשי הלחימה בעיר, נהרגו 11,700 אנשי כוחות הביטחון העיראקיים, 1,629 מתוכם נהרגו כתוצאה מירי צלפים; עשרות אלפים נפצעו והפכו לנכים; 2,622 כלים צבאיים הושמדו או שותקו; דאעש ביצע 482 פיגועי התאבדות; הופלו 15 מסוקים ו-103 כלי טייס בלתי מאוישים (חק, 14 ביולי 2017).
  • גם לאחר נפילת מוצול המשיך דאעש לבצע פעולות גרילה נגד הכוחות העיראקים ו"הגיוס העממי" (המיליציות השיעיות), בהמחישו פעם נוספת את יכולותיו המבצעיות:
  • אזור מוצול: ב-15 ביולי 2017 תקפו פעילי דאעש כוח של "הגיוס העממי", כ-70 ק"מ דרומית לעיר מוצול. במקום התנהלו חילופי אש, שבמהלכם נהרגו 23 פעילי "הגיוס העממי", חלקם בידי צלפים של דאעש (חק, 15 ביולי 2017).
  • ראוה: צבא עיראק הודיע כי הרג באמצעות תקיפה מהאוויר שלושה פעילי דאעש שניסו להטמין מטעני חבלה על הכביש שממזרח לעיר, הנמצאת בשליטת דאעש (אלסומריה, 16 ביולי 2017).
  • אלרטבה: דאעש דיווח כי פעיליו הטמינו מטען חבלה, שפגע בכלי רכב של צבא עיראק, מזרחית לאלרטבה (חק, 15 ביולי 2017).
  • ביג'י: דאעש הודיע ב-15 ביולי 2017 כי שיגר רקטה לעבר כינוס של חיילי צבא עיראק מצפון לביג'י. לטענת הארגון, הפגיעה היתה ישירה (חק, 15 ביולי 2017).

מצרים וחצי האי סיני

חצי-האי סיני
  • בחצי-האי סיני נמשכת פעילות אינטנסיבית של כוחות הביטחון המצרים נגד פעילי דאעש: חיל האוויר של מצרים תקף פעילי דאעש ששהו בתוך בית בכפר בלעה, שממערב לרפיח. על פי הדיווחים נהרגו  עשרים פעילים (אלבואבה ניוז, 13 ביולי 2017). נמסר כי כוחות הביטחון המצריים סיכלו פיגוע התאבדות ב-13 ביולי 2017 במעבר גבול צבאי במרכז חצי האי סיני (חשבון הטוויטר @sinai_news_1, 15 ביולי 2017). בתקיפה שביצע חיל האוויר המצרי במרכז חצי האי סיני נהרגו ששה פעילי טרור והושמד כלי רכב, שנשא כמויות גדולות של חומר נפץ (חשבון הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 16 ביולי 2017).
  • פעילי דאעש הרגו את שיח' שבט אלרמילאת בביתו באסמאעליה משום שנחשד על ידם כמשתף פעולה עם מנגנוני הביטחון המצריים. בעקבות איומים על חייו עזב השיח' את ביתו ברפיח ועבר להתגורר באסמאעליה. חמישה רעולי פנים פרצו לביתו והרגו אותו (אלמצריאליום, 14 ביולי 2017). כוחות הביטחון באסמאעיליה הרגו ארבעה "פעילי טרור" שהיו מעורבים בהריגתו של השיח' (חשבון הטוויטר@sinainowtv, 15 ביולי 2017).
  • באלע'רדקה, כפר נופש השוכן לחוף הים האדום (דרומית מזרחית לשרם אלשיח') בוצע פיגוע דקירה. שני תיירות מגרמניה נהרגו. ארבעה תיירים  נוספים  נפצעו (אלמצרי אליום, 14 ביולי 2017). נמסר כי הדוקר הוא עבד אלרחמן שמס אלדין, בן 28, מהכפר אלשיח' (אליום אלסאבע, 14 ביולי 2017). לפי שעה לא קיבל שום ארגון אחריות לביצוע הדקירה. מקורות רשמיים במצרים ובגרמניה סבורים, שהפיגוע בוצע בהשראת דאעש. על-פי משרד החוץ הגרמני, תכנן המחבל לפגוע באזרחים זרים. אחד העדים לאירוע, בעל חנות במלון, ציין שהמפגע צעק שאין בכוונתו לפגוע באזרחים מצרים. "מקור בטחוני" מצרי מסר, שהמפגע עמד בקשר עם פעילי דאעש באמצעות האינטרנט וקיבל משימה לבצע פיגוע כנגד תיירים זרים (Deutsche Welle, 15 ביולי 2017).
מצרים גופא
  • ב-16 ביולי 2017 דיווחו גורמים בצבא מצרים, כי חיל האוויר השמיד 15 כלי רכבי שנשאו כלי נשק, תחמושת וחומרי נפץ, אשר ניסו לחדור למצרים דרך הגבול המערבי, גבול מצרים-לוב (חשבון הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 16 ביולי 2017). במקביל לפעילות בחצי-האי סיני פועלים כוחות הביטחון המצרים נגד פעילי טרור גם לאורך הגבול עם לוב. מצרים מפקחת על הנעשה בגבול הלובי תוך שימוש באמצעים טכנולוגים דוגמת כלי טיס לא מאוישים, תוך שיתוף פעולה עם צבא לוב (אלג'מהריה, 16 ביולי 2017).

התנהלות המדינה האסלאמית

הערכת פעילותו של דאעש בעקבות אובדן השטחים
  • מאמר שפורסם על ידי סוכנות הידיעות הרוסית ריאה נובוסטי עוסק בעתידו של דאעש. המאמר מציין, כי עד כה היו קיימות שתי השערות לגבי עתיד דאעש: על פי ההשערה הראשונה יתפוס אלקאעדה את מקומו של דאעש. על פי ההשערה השנייה פעילים משני הארגונים הללו יצליחו להגיע לההסדר ולהקים חזית משותפת כלשהי. כל הפרשנים תמימי דעים, כי המותג "דאעש"  אינו צפוי לרדת מן הבמה גם לאחר אובדן השטחים בסוריה ובעיראק. לטענתם דאעש יעשה שימוש בניסיון שרכש בתחומים הקשורים לניהול המדינה כגון גביית מיסים, פעולות מסחר וניהול עסקים, שיאפשרו לו לממן טרור בעיראק ובסוריה, ואף להעתיק אותו למערב.
  • הפרשנים הרוסיים טוענים, כי מותו של של אבו בכר אלבע'דאדי מחליש אמנם את דאעש אך עם זאת הוא לא יביא מותו להפסקת פעילותו. יתרה מזו, לדעתם הוא אף עלול ליצור קשיים חדשים במאבק נגד דאעש. לדעת המומחים בחירת מנהיג חדש במקומו של אלבע'דאדי תהיה משימה קשה עבור חברי הארגון  ואפשר אף שתביא לפיצול בארגון. לדברי הפרשנים פיצול שכזה יקשה על המאבק נגד הארגון שכן הלחימה תהיה נגד ארגון אחד אלא נגד מספר ארגונים מתחרים (ריאה נובוסטי, 11 ביולי 2017).

יודגש, כי הדיווחים על מותו של אבו בכר אלבע'דאדי, שראשיתם בדיווחים רוסיים, טרם אומתו. בכיר בכוחות הלוחמה בטרור הכורדיים אמר כי הוא סבור שאלבע'דאדי חי ושוהה באזור שמדרום לאלרקה. לדבריו נמצא אלבע'דאדי בתנועה מתמדת לאורך גבול עיראק-סוריה והוא נמנע משימוש באמצעי תקשורת אלקטרוניים (רויטרס, 17 ביולי 2017). 

 

מנהיג דאעש באפגניסטאן נהרג בתקיפה מהאוויר
  • משרד ההגנה של ארה"ב דיווח על מותו של מנהיג דאעש באפגניסטאן המכונה אבו סעיד.אבו סעיד נהרג ב-11 ביולי 2017 יחד עם פעילים נוספים, בתקיפה שביצעו מטוסי חיל האוויר של ארה"ב נגד מפקדה של דאעש במחוז קונאר (Kunar), שבמזרח אפגניסטאן (בסמוך לגבול פקיסטאן). אבו סעיד הינו המנהיג השלישי של דאעש באפגניסטאן שנהרג מאז יולי 2016 (רויטרס, 14 ביולי 2017).

סיכול טרור

תורכיה
  • נמשך גל המעצרים של פעילים החשודים כפעילי דאעש בתורכיה. מנהל הביטחון המרכזי בתורכיה אמר כי כוחות הביטחון התורכיים עצרו 233 חשודים במעורבות בארגון דאעש, במסגרת מבצע שנערך ב-29 מחוזות במדינה. בין העצורים 25 פעילים זרים, שהועברו לטיפול מחלקת ההגירה (ספוטניק, 12 ביולי 2017). במהלך חילופי אש עם שוטרים תורכיים נהרגו במחוז קוניה חמישה פעילים, החשודים כפעילי דאעש. יום לאחר מכן עצרו כוחות הביטחון התורכיים חמישה פעילים נוספים החשודים בכך, שעמדו בקשר עם חמשת הפעילים שנהרגו (חוריית, 13 ביולי 2017).
בריטניה
  • במסגרת המלחמה במימון הטרור ביצעה ממשלת בריטניה מחקר, שניסה להתחקות אחר מקורות המימון של פעילות האסלאם הקיצוני במדינה. שרת הפנים הבריטית, אמבר רוד, הציגה ב-12 ביולי 2017, בפני הפרלמנט הבריטי את עיקרי ממצאי הדו"ח. הממצא המשמעותי ביותר הינו, שרוב המימון מגיע מתרומות אנונימיות, קטנות ופרטיות של אנשים מבריטניה. עוד נמצא, כי לעיתים קרובות התורמים כלל אינם מבינים את אופיין הקיצוני של הקבוצות בהן הם תומכים. ממשלת בריטניה החליטה, שלא לפרסם את המחקר במלואו מטעמים ביטחוניים, ובשל  המידע האישי הרב שהוא מכיל.
  • על-פי משרד הפנים הבריטי המחקר שבוצע מספק תמונת מצב טובה באשר לדרכים בהן גורמים קיצוניים במדינה מתבססים כלכלית, והוא שיפר את ההבנה לגבי מימון גורמי אסלאם קיצוני בבריטניה. לטענת גורמים בממשלת בריטניה אין צעד אחד מסויים אחד שבו יש לנקוט ועל כן ימשיכו משלת בריטניה ובעלות בריתה בפעילות, שביצעו עד כה בין, השאר (אתר משרד הפנים הבריטי, 12 ביולי 2017):
  • עריכת קמפיינים להעלאת מודעות הציבור בנוגע לאופי ומטרות הארגונים להם הם תורמים.
  • הגברת הפיקוח על ארגונים הנחשדים כקיצוניים, תוך הגדלת מספר הארגונים הנתונים לפיקוח.
  • בחינה מעמיקה של שימוש לרעה בארגוני צדקה למטרות מימון טרור.
  • הגברה והרחבה של שיתוף הפעולה הבינלאומי בלוחמה בטרור.

המלחמה על התודעה

עידוד ביצוע פיגועים ופגיעה במדינות המערב
  • לאור המפלות שנוחל דאעש בסוריה ובעיראק הוא מעודד את אנשיו ותומכיו לבצע פיגועים במדינות מוסלמיות, ערביות ומערביות:
  • השלוחה התורכית של דאעש פרסמה בתחילת חודש יולי 2017 מדריך בשפה התורכית בן 66 עמודים הכולל תמונות רבות וגראפים בו הוא מפרט שיטות שונות לביצוע פגועים במערב. בין השיטות שהוזכרו: שריפת מכוניות חונות, שריפת יערות,פיגועי דריסה, הכנת פצצות, פעולות התאבדות באמצעות משאיות נגד עוברי אורח, פיצוץ בניינים ועוד. ערוץ הטלגרם בו פורסם המדריך גם הפיץ סרטון בן 25 דקות ובו קריאה ל"זאבים בודדים" ברחבי העולם לבצע פיגועים מסוגים שונים (וושיגטון טיימס, 10 ביולי 2017).
  • דאעש קרא ללוחמים ממצרים ותוניסיה השבים למדינות האם שלהם, לאחר שנלחמו בשורות דאעש בעיראק, לבצע פיגועים נגד תיירים במהלך הקיץ. הקריאה התפרסמה בעיקר בפורומים  ג'האדיסטים (אלבואבה ניוז, 15 ביולי 2017).
  • כתבה מרכזית בגיליון 11 של מגזין רומיה שיצא לאור מטעם מוסד ההסברה אלחיאת ב-14 ביולי 2017 ופורסם ב-11 שפות , עוסקת בלקיחת שלל וביזה מהכופרים. הכתבה מתמקדת בהיתרים ההלכתיים בנושא ומדגישה, כי רכושם של הכופרים הוא הפקר. הכתבה גם מצטטת הלכה של אבן תימיה המתירה לחטוף את ילדי הכופרים. לכתבה מצורפות תמונות ביניהן תמונה של מטה הבנק המרכזי האירופאי ומתחתיה הכיתוב "המוסלמים חייבים לתקוף את כלכלות הכופרים" (רומיה, 14 ביולי 2017).

[1]"פקיד ישראלי בכיר", שביקש לשמור על עילום שם, הוסיף, כי ישראל מודעת לכוונות התפשטות משמעותיות של איראן בסוריה. לדבריו איראן מעוניינת לא רק לשלוח יועצים לסוריה אלא לשגר למדינה כוחות צבא משמעותיים, כולל הקמה של בסיס אווירי עבור מטוסים איראנים ובסיס ימי עבור ספינות הצי האיראני (הארץ, 16 ביולי 2017).