מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-2 בינואר 2024, 13:00)

אמצעי לחימה שאותרו באזור המסגד (דובר צה

אמצעי לחימה שאותרו באזור המסגד (דובר צה"ל, 2 בינואר 2024)

תנועת תושבים במרכז דיר אלבלח כשברקע תקיפות צה

תנועת תושבים במרכז דיר אלבלח כשברקע תקיפות צה"ל במרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בינואר 2024).

תיעוד ההרס בצפון הרצועה. בית לאהיא (מימין) וג'באליא (משמאל) (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בינואר 2024)

תיעוד ההרס בצפון הרצועה. בית לאהיא (מימין) וג'באליא (משמאל) (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בינואר 2024)

כניסת משאית סיוע לרצועת עזה מטעם בית הזכאה המצרי דרך מעבר רפיח (ערוץ אלע'ד, 2 בינואר 2024)

כניסת משאית סיוע לרצועת עזה מטעם בית הזכאה המצרי דרך מעבר רפיח (ערוץ אלע'ד, 2 בינואר 2024)

תקיפת מטרות חזבאללה (דובר צה

תקיפת מטרות חזבאללה (דובר צה"ל, 2 בינואר 2024)

תקיפה אווירית באזור אלמצלביאת (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בינואר 2024)

תקיפה אווירית באזור אלמצלביאת (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בינואר 2024)

תהלוכה ומפגן צבאי שאירגן

תהלוכה ומפגן צבאי שאירגן "גדוד ג'נין" לתמיכה בהתנגדות ברצועת עזה (חשבון X של @Khaldounnaji, 1 בינואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • גזרת הלחימה: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות ברצועת עזה. מוקדי הלחימה היו שכונות אלדרג’ ואלתפאח בעיר עזה וח’אן יונס בדרום הרצועה. במקביל, התנהלה לחימה נגד מוקדי טרור בצפון ובמרכז הרצועה. גורמים בחאמס ובג’האד האסלאמי בפלסטין ממשיכים לטעון כי ידם על העליונה בלחימה עם צה”ל.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 507 חיילים וקצינים. 129 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה, מהם 16 ילדים ונשים. 121 הוחזרו לישראל. בסוגיית החטופים דיווחו “מקורות פלסטינים”, כי חמאס ויתרה על התנאי של הפסקת אש קבועה, והסכימה לשחרר כארבעים חטופים ישראלים בתמורה להפסקת אש למשך ארבעים יום, שחרור אסירים פלסטינים, החזרת תושבים מדרום הרצועה לצפונה, והגברת קצב הכנסת הסיוע לרצועה.
  • המצב ברצועה: רשות המעברים ברצועת עזה (בשליטת חמאס) עדכנה כי מאז 21 באוקטובר 2023 נכנסו לרצועה 5,294 משאיות סיוע הומניטארי. גורמים בחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, כמו גם גורמים ברשות הפלסטינית, הביעו התנגדות נחרצת לאפשרות עקירת פלסטינים ממקום מושבם כפתרון ל”יום שאחרי”.
  • הזירה הצפונית: נמשכת פעילות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וריכוזי כוחות על גבול הצפון. ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שלוש תקיפות. יצוין כי בימים האחרונים מספר התקיפות קטן יחסית. לפי שעה לא ברורה הסיבה לכך, אך ייתכן שהדבר נובע מההסלמה בעצימות תקיפות צה”ל בדרום לבנון בתגובה. יצוין כי גורמים בלבנון (בעיקר נוצרים) מתחו ביקורת על חזבאללה אשר לדבריהם, גורר את המדינה למלחמה.
  • יהודה ושומרון: נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות ביטחון ישראלים.
  • מיליציות פרו איראניות: ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על מספר גבוה יחסית של תקיפות נגד בסיסי צבא ארה”ב בסוריה ובעיראק.
זירת הלחימה
  • כוחות צה”ל המשיכו בפעילות ברצועת עזה. מוקדי הלחימה היו שכונות אלדרג’ ואלתפאח בעיר עזה וח’אן יונס בדרום הרצועה. כמו כן התנהלה לחימה נגד מוקדי טרור בצפון ובמרכז הרצועה.
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על חילופי אש כבדים בין כוחות צה”ל לאנשי ההתנגדות בשכונות אלדרג’ ואלתפאח, במזרח העיר עזה. בנוסף, דווח על ירי פגזים צפונית למחנה הפליטים אלמע’אזי ומזרחית למחנה הפליטים אלבריג’, במרכז הרצועה. כמו כן, דווח על תקיפות חיל האוויר ברחבי ח’אן יונס, בדגש על מערב העיר, ועל ספינות חיל הים אשר ירו פגזים לעבר חוף הים של רפיח (חשבוןX של שהאב, 2 בינואר 2024). ביממה האחרונה דווח על 156 הרוגים ו-246 פצועים בתקיפות צה”ל ברחבי הרצועה (מען, 2 בינואר 2024).
  • צפון הרצועה: הכוחות המשיכו לפעול בשכונות אלדרג’ ואלתפאח. הלוחמים פשטו על מוצבים צבאיים ובתי בכירים והרגו עשרות חוליות נ”ט (דובר צה”ל, 1 בינואר 2024). ב-2 בינואר 2024, דווח כי כוחות צה”ל הפועלים באזור השתלטו על תשתית טרור שהייתה ממוקמת בבית מפקד חטיבת העיר עזה של חמאס. במהלך הפעילות נתקלו הכוחות במחבלים והרגו כמה עשרות, איתרו והשמידו פירים, אמצעי לחימה וממצאים מודיעיניים הקושרים את המסגד המרכזי במרחב למתקפת הטרור ב-7 באוקטובר (אתר צה”ל, 2 בינואר 2024). באזור ג’באליא הרגו כוחות צה”ל עשרות מחבלים, שניסו להניח מטענים, להפעיל רחפנים ולתקוף את כוחות צה”ל. (דובר צה”ל, 2 בינואר 2024).
אמצעי לחימה שאותרו באזור המסגד (דובר צה"ל, 2 בינואר 2024)
אמצעי לחימה שאותרו באזור המסגד (דובר צה”ל, 2 בינואר 2024)
  • מרכז הרצועה: בשבועיים האחרונים, מתבצעת פעילות אינטנסיבית במרכז רצועת עזה לביסוס האחיזה המבצעית במרחב, להרחבת ההתקפה למקומות נוספים ולמנוע חזרה של פעילי טרור לאזור. במסגרת הפעילות הרגו כוחות צה”ל מחבלים רבים, השמידו מעל מאה פירים של מנהרות, איתרו מצבורי אמצעי לחימה בהם טילי RPG ותחמושת והכווינו עשרות תקיפות אוויריות נגד מטרות טרור סמוך לעיר עזה (דובר צה”ל, 1 בינואר 2024). כוחות צה”ל איתרו מעבדה המשמשת לייצור אמצעי לחימה, בורות שיגור ומשגרי רקטות ארוכות טווח (דובר צה”ל, 2 בינואר 2024). באזור אלבוריג’ איתרו כוחות צה”ל מספר משגרי רקטות שהוטמנו סמוך לבית ספר של אונר”א (דובר צה”ל, 2 בינואר 2024).
משגרי הרקטות שאותרו בסמוך לבית ספר של אונר"א 
(חשבון X של דובר צה"ל, 2 בינואר 2024)
      משגרי הרקטות שאותרו בסמוך לבית ספר של אונר"א 
(חשבון X של דובר צה"ל, 2 בינואר 2024)
משגרי הרקטות שאותרו בסמוך לבית ספר של אונר”א
(חשבון X של דובר צה”ל, 2 בינואר 2024)
  • מחמוד אללוח, כתב ערוץ אלע’ד, דיווח מבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח, על 66 גופות הרוגים אשר פונו לבית החולים. עוד, ציין, כי תושבים דיווחו על גופות רבות אשר פזורות באזורי הלחימה, וכי צוותי ההצלה לא יכולים כעת לפנותן (ערוץ אלע’ד, 2 בינואר 2024).
 תנועת תושבים במרכז דיר אלבלח כשברקע תקיפות צה"ל במרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בינואר 2024).     אללוח, כתב ערוץ אלע'ד, מדווח הבוקר מבית החולים שהדאא' אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ אלע'ד, 2 בינואר 2024)
מימין: תנועת תושבים במרכז דיר אלבלח כשברקע תקיפות צה”ל במרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בינואר 2024). משמאל: מחמוד אללוח, כתב ערוץ אלע’ד, מדווח הבוקר מבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח (ערוץ אלע’ד, 2 בינואר 2024)
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל הפועלים במרחב ח’אן יונס תקפו מספר תשתיות טרור, פשטו על דירות מבצעיות בהן אוחסנו אמצעי לחימה והכוונו מהן פעולות טרור וכן איתרו אמצעי לחימה רבים (דובר צה”ל, 2 בינואר 2024).
  • אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס, דיווח על ירי מאסיבי של פגזי טנקים לעבר מרכז ח’אן יונס. בין האזורים שהותקפו השוק העתיק בעיר, רחובות ג’לאל, אלפרא ואלסנה (ערוץ אלע’ד, 2 בינואר 2024). צלם ערוץ ופא, שהיה בבניין הראשי של בית החולים נאצר בח’אן יונס תיעד, בסרטון שצילם, את המצב בעיר. בסרטון נראה כלי טיס של חיל האוויר חג בשמי ח’אן יונס ונשמעים קולות נפץ (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 בינואר 2024). יצוין, כי בסרטון ניתן גם לראות כלי רכב של משטרת חמאס, המוצבים באופן קבוע מאז תחילת המלחמה בעזה בכניסה הראשית לבית החולים נאצר בח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 בינואר 2024).
 כלי טיס של חיל האוויר חגים הבוקר בשמי ח'אן יונס.     תקיפות צה"ל בח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 בינואר 2024)
מימין: כלי טיס של חיל האוויר חגים הבוקר בשמי ח’אן יונס. משמאל: תקיפות צה”ל בח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 בינואר 2024)
כלי רכב של משטרת חמאס בכניסה הראשית לבית החולים נאצר (ערוץ היוטיוב של ופא, 2 בינואר 2024)
כלי רכב של משטרת חמאס בכניסה הראשית לבית החולים נאצר
(ערוץ היוטיוב של ופא, 2 בינואר 2024)
המערכה בעיני הפלסטינים
  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, פרסם הודעה בה מנה את “הישגי” הזרוע הצבאית במהלך ארבעת הימים האחרונים, ביניהם השמדה לחלוטין או השמדה חלקית של 71 כלי רכב צבאיים; הריגת 16 חיילים ופציעת עשרות. כמו כן ביצעה הזרוע הצבאית 42 משימות צבאיות נגד כוחות צה”ל, שהותירו מספר חיילים הרוגים ופצועים. הוא הוסיף כי פעילי הזרוע הצבאית מילכדו שני בתים ושתי מנהרות ופוצצו אותם על כוחות צה”ל, פוצצו שדה מוקשים נגד כלי רכב וחיילי צה”ל, וביצעו שתי פעולות צליפה. כמו כן, הם ירו לעבר מסוק בשמי רצועת עזה; הפילו שני מטוסי סיור, והשתלטו על כלי טיס בלתי מאויש ,תקפו מפקדות, חדרי פיקוד בשטח, וריכוזי כוחות צבאיים בירי מרגמות ורקטות קצרות טווח בכל צירי הלחימה ברצועת עזה, ושיגרו לעבר תל אביב מטח של רקטות אלמקאדמה M90 (ערוץ הטלגרם של שהאב, 1 בינואר 2024).
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין וראש מחלקת ההסברה, ציין כי ל”התנגדות” יש עדיין יכולת להמשיך בלחימה ובעמידה האיתנה, ולגלות יצירתיות באמצעי הלחימה שלה. הוא ציין את מטח הרקטות לעבר תל אביב בתחילת שנת 2024, ששוגר מצפון הרצועה ואמר, כי זהו מסר חשוב בזמן שישראל מדברת על הידוק השליטה על הרצועה ועל תחילת החזרה ליישובים בעוטף עזה, וכי יש לכך השפעה מורלית על הציבור הישראלי שהנהגתו טוענת כי צה”ל שולט בשטח והנחית עליהם מהלומות כבדות. הוא ציין ש”ההתנגדות” מציגה תמונות ותיעוד לכך שהיא מסבה אבדות לכוחות צה”ל, ושולטת בשטח מבחינת ניהול המערכה והטקטיקות הצבאיות, והיא מסתגלת לכל תרחיש חדש ולכל תוכנית חדשה של צה”ל. בסיכומו של דבר המצב בשטח הוא לטובת ההתנגדות, היא שולטת בשטח ויש לה היכולת להמשיך בלחימה למשך חודשים (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 2 בינואר 2024).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 507 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 173 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 129 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה, מהם 16 ילדים ונשים. 121 הוחזרו לישראל.
סוגיית החטופים
  • “מקורות פלסטינים” המעורים בשיחות לחילופי שבויים בין חמאס לישראל חשפו כי חמאס ויתרה על התנאי של הפסקת אש קבועה, והסכימה לשחרר כארבעים חטופים ישראלים בתמורה להפסקת אש למשך ארבעים יום (חטוף אחד בכל יום), ונסיגת כוחות צה”ל מרצועת עזה. בתמורה, ישראל תשחרר אסירים פלסטינים שיוסכם עליהם, פלסטינים מדרום הרצועה ישובו לצפונה, ויוגבר קצב הכנסת הסיוע לרצועה. לדבריהם, חמאס הודיעה ​​למתווכים הקטרים והמצריים על עמדתה, והם העבירו זאת לישראל. ה”מקור” ציין שהשיחות שבהן משתתפות מצרים, קטר, ארה”ב, חמאס וישראל, נמשכות, וכי עד כה לא הושגה הסכמה. עוד נמסר שחמאס מעוניינת שההפוגה תימשך זמן רב יותר מאשר בהסכם הקודם, אך היא מוכנה ליישם את אמות המידה של ההסכם הקודם כך שהנשים שנותרו, שאינן חיילות, ישוחררו על פי המשוואה של “1 תמורת 3”. “המקור” חשף כי חמאס הסכימה לשחרורם של אסירים פלסטינים המרצים עונשי מאסר “בינוניים”, בנוסף לשחרור כל אלה שנעצרו ברצועת עזה במהלך המלחמה על פי המשוואה של שלושה עצורים פלסטינים תמורת חטוף ישראלי אחד. לדבריו, תהליך השחרור ישתנה בהתאם למצב בשטח ולתנאים הלוגיסטיים, ויוביל בסופו של דבר לשחרורם של מעט יותר מארבעים חטופים ישראלים, נשים וקשישים (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 2 בינואר 2024) .
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, ציין כי אין חדש בנושא המשא ומתן וכי לדעתו ישראל מפגינה עיקשות. הוא ציין שאם ישראל רוצה להשיב את שבוייה וארה”ב שוקדת על יציבות באזור, צריכים להתקיים שני תנאים, הפסקה מוחלטת של התוקפנות ונסיגה מוחלטת ומלאה של כוחות צה”ל מהרצועה, ורק לאחר מכן יהיה ניתן לדבר על הכל. הוא הדגיש כי הם לא ייענו לשום משא ומתן עם ישראל כל עוד התוקפנות נמשכת ולא יסכימו למשא ומתן תחת אש, וכי העמדה הפלסטינית המאוחדת היא שיש להפסיק את התוקפנות לפני מעבר לשלבים הבאים (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 2 בינואר 2024 ).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס), עדכן ב-2 בינואר 2024 נכון לשעה 12:30 , כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 22,185 פלסטינים ונפצעו 57,035 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 2 בינואר 2024).
  • ד”ר אשרף אלקדרה אמר במסיבת עיתונאים שערך בבית החולים תל סלטאן ברפיח, כי הסיוע הרפואי הנכנס לרצועת עזה מוגבל מאד בשל ההגבלות שמציבה ישראל (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 1 בינואר 2024).
המצב ברצועה
  • ערוץ ופא תיעד את ההרס שנגרם לתשתיות ולבתים בבית לאהיא ובג’באליא, בעקבות פעילות כוחות צה”ל באזור. תושבים אשר התראיינו לערוץ דיווחו, כי בתיהם נהרסו כליל בעקבות “חגורות אש”, אשר התמקדו באזור משרוע בית לאהיא והגיעו עד לתל אלזעתר, במחנה הפליטים ג’באליא (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בינואר 2024).
תיעוד ההרס בצפון הרצועה. בית לאהיא (מימין) וג'באליא (משמאל) (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בינואר 2024)     תיעוד ההרס בצפון הרצועה. בית לאהיא (מימין) וג'באליא (משמאל) (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בינואר 2024)
תיעוד ההרס בצפון הרצועה. בית לאהיא (מימין) וג’באליא (משמאל) (ערוץ היוטיוב של ופא, 1 בינואר 2024)
סיוע לרצועה
  • רשות המעברים ברצועת עזה (בשליטת חמאס), עדכנה כי מאז 21 באוקטובר 2023 נכנסו לרצועה 5,294 משאיות סיוע הומניטארי על פי הפילוח הבא: 397 משאיות ציוד רפואי, 211 משאיות תרופות, 53 משאיות מכשור רפואי, 2,641 משאיות מזון, 833 משאיות מים, 179 משאיות חומרי ניקיון, 59 משאיות כלי מטבח, 94 משאיות ביגוד ונעלים, 2 משאיות תיקים, 497 משאיות שמיכות ושטיחים, 125 משאיות אוהלים וציליות, ומשאית אחת של מכשירי חשמל ולוחות סולאריים. בנוסף הוכנסו 1,896 מיכליות גז ו-3,793,177 ליטר דלק, ו-81 אמבולנסים חדשים (ערוץ אלע’ד, 1 בינואר 2024). 
כניסת משאית סיוע לרצועת עזה מטעם בית הזכאה המצרי דרך מעבר רפיח
 (ערוץ אלע'ד, 2 בינואר 2024)
כניסת משאית סיוע לרצועת עזה מטעם בית הזכאה המצרי דרך מעבר רפיח
(ערוץ אלע’ד, 2 בינואר 2024)
סוגיית הפסקת אש וסוגיית “היום שאחרי”
  • על רקע השיח בישראל על התיישבות ברצועת עזה והעברת הפלסטינים למקומות אחרים, פרסמה חמאס הודעה בה מסרה כי ההצהרות של הנהגת ישראל על עקירת הפלסטינים מהרצועה הן רק “חלומות בהקיץ” שהם יכשילו באמצעות “התנגדותם האמיצה”. חמאס קראה לקהילה הבינלאומית לפעול כדי לחייב את מנהיגי ישראל לשאת באחריות ל”פשעיהם המתמשכים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 1 בינואר 2024). הג’האד האסלאמי בפלסטין ציין כי הם רואים בממשל ארה”ב אחראי להצהרות אלו ולעידוד ישראל לבצע אותן באמצעות המצאת המושג “עקירה מרצון” עוד הדגיש, כי הם ממשיכים להתמודד עם מלחמת העקירה והם סומכים על גבורת הלוחמים בשטח שיכשילו את התוכניות (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 1 בינואר 2024).
  • בהקשר לתוכניות ישראל הדגיש עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, כי הניסיון של 1948 לא יחזור וכי הפלסטינים מעדיפים לסבול ולמות על אדמתם מאשר חלופה כלשהי למולדתם ואדמתם. הוסיף כי רעיון הגירוש והטרנספר הוא חלק מהאידיאולוגיה הציונית, ונמצא אצל כל המפלגות הישראליות, והוא לא מוגבל רק לרצועת עזה אלא זהו חלק מהאסטרטגיה הישראלית ויש לפעול כדי להכשילו. נשאל כיצד אפשר להכשיל זאת, ואמר כי ישראל ניסתה ליישם את התוכנית מתחילת המלחמה אך נכשלה בשל העמידה האיתנה של הפלסטינים, שמוכנים להקריב את הכל כדי להכשיל את התוכנית ובשל תפקוד ה”התנגדות” בשטח (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 2 בינואר 2024).
שבחי חמאס לקאסם סלימאני
  • חזבאללה ערך טקס לציון יום השנה להריגתם של קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס, ואבו מהדי אלמהנדס,[1]באולם ע”ש השיח’ עבד אלאמיר קבלאן בצידון. בטקס השתתפו שגריר איראן בלבנון; השיח’ נביל קאוק, חבר המועצה המרכזית של חזבאללה; השיח’ מאהר חמוד, יו”ר ההתאחדות העולמית של חכמי הדת של ההתנגדות; ואסאמה חמדאן, בכיר חמאס. בדברים שנשא אסאמה חמדאן הוא ציין שאי אפשר שלא לראות במערכה המתנהלת כעת את חלקו, פעולתו והשפעתו של קאסם סלימאני ואת חלקם של מי שעבדו עמו כחברים או חיילים. הוא הדגיש, כי סלימאני נשא את עניין פלסטין וירושלים בכל הזירות בהן פעל, והוסיף כי גם אבו מהדי אלמהנדס הלך בדרך זו ושם את פלסטין לנגד עיניו, וכי חבריו ממשיכים בדרכם. חמדאן הוסיף כי ב-31 בדצמבר 2023 בחצות, שעה שרבים נשארו ערים וחיכו לתחילת שנה חדשה, לוחמי “ההתנגדות” ברצועת עזה שיגרו את הרקטות שלהם לעבר תל אביב, לאחר שישראל חשבה שהיא הצליחה לחסל את היכולת לשיגורן. לדבריו, היה זה המטח הגדול ביותר מאז ה-7 באוקטובר כדי לומר לעולם ש”ההתנגדות” לא תישבר, והיא ממשיכה עד השגת הניצחון (אתר אלעהד, 1 בינואר 2024; אתר ערוץ אלמיאדין, 1 בינואר 2024).
  • בראיון שקיים ח’אלד קדומי, נציג חמאס באיראן, לרגל יום השנה להריגתו של קאסם סלימאני. הוא ציין כי סלימאני סייע ללוחמי הג’האד ולהתנגדות האסלאמית בהיבטים שונים, ותרומתו החשובה ביותר להתנגדות האסלאמית הפלסטינית הייתה בהעברת ידע, אמצעי לחימה והתנהלות בשטח. לדבריו, סלימאני ביקר בפלסטין ולאחר מותו, הוא חסר מאד למרות שתלמידיו ממשיכים בדרכו, שכן אין איש שיכול למלא את תפקידו. בתשובה לשאלה מתי החל הקשר בין סלימאני למנהיגי חמאס. אמר כי גירוש מנהיגי חמאס ב-1993 (הכוונה לגירוש למרג’ אלזהור בלבנון בדצמבר 1992), ובאותן שנים בערך גם החל הקשר של חמאס עם משמרות המהפכה. הקשר הזה נמשך עד שנת 1998, אז הפך סלימאני למפקד כוח קדס, ומאז היה לו קשר טוב עם מנהיגי חמאס עד מותו. נשאל על השפעת תפקידו של סלימאני על המערכה הנוכחית, השיב כי הניסיון הרב של הג’האד של סלימאני הועבר לדור הבא של הלוחמים הפלסטינים, והם היורשים של מורשת יקרת ערך זו בדרך הג’האד והלחימה נגד ישראל. הוסיף כי הם רואים את עצמם כבעלי חוב למאמציו של סלימאני ומחויבים להמשיך את דרכו עד לשחרור ירושלים (סוכנות מהר בערבית, 1 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וריכוזי כוחות על גבול הצפון. ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שלוש תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות )ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 2-1 בינואר 2024). באחד משיגורי הרקטות נפצעו חמישה חיילים באורח קל (דובר צה”ל, 1 בינואר 2024).

  • יצוין כי בימים האחרונים מספר התקיפות קטן יחסית. לפי שעה לא ברורה הסיבה לכך, אך ייתכן שהדבר נובע מההסלמה בעצימות תקיפות צה”ל בדרום לבנון בתגובה. יצוין כי גורמים בלבנון (בעיקר נוצרים) מתחו ביקורת על חזבאללה אשר לדבריהם, גורר את המדינה למלחמה.
תקיפות חזבאללה בחתך יומי מערכת "מבול אלאקצא" (מבוסס הודעות קבל אחריות של חזבאללה, שפורסמו בערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית)
תקיפות חזבאללה בחתך יומי מערכת “מבול אלאקצא” (מבוסס הודעות קבלת אחריות של חזבאללה, שפורסמו בערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית)
  • בתגובה לפעילות חזבאללה תקף צה”ל בירי ארטילרי ובתקיפות מהאוויר יעדי חזבאללה בדרום לבנון. בתקיפות הושמדו עמדות שיגור, תשתיות טרור ואתרים צבאיים בהם פעלו פעילי חזבאללה. כמו כן הותקפה חולייה שפעלה באזור חולא (דובר צה”ל, 1 בינואר 2024).
תקיפת מטרות חזבאללה (דובר צה"ל, 2 בינואר 2024)     תקיפת מטרות חזבאללה (דובר צה"ל, 2 בינואר 2024)
תקיפת מטרות חזבאללה (דובר צה”ל, 2 בינואר 2024)
  • גורמים בלבנון דיווחו על מספר תקיפות מהאוויר וירי ארטילרי שבוצעו בדרום לבנון:
    • עלי שעיב, כתב ערוץ אלמנאר, דיווח כי כלי טיס בלתי מאויש של ישראל תקף בית, שהיה ריק מיושביו במארון אלראס, כשלושה ק”מ מצפון ליראון. כמו כן, דיווח על ירי ארטילרי לעבר מג’דל זון (Majdal Zoun), וכשמונה ק”מ מצפון-מזרח לחניתה (חשבון X של עלי שעיב, 1 בינואר 2024).
    • דווח על תקיפה אווירית נגד כפרכלא (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בינואר 2024).
    • דווח על תקיפה אווירית נגד אזור אלמצלביאת, בין העיירות חולא ומרכבא, כשני ק”מ ממערב למרגליות. צוין, כי נגרם נזק רב לכבלי חשמל (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בינואר 2024).
תקיפה אווירית בכפרכלא (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בינואר 2024).       תקיפה אווירית באזור אלמצלביאת (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בינואר 2024)
מימין: תקיפה אווירית בכפרכלא (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בינואר 2024). משמאל: תקיפה אווירית באזור אלמצלביאת (חשבון X של Fouad Khreiss, 1 בינואר 2024)
  • עמוד חדשות מקומי של העיירה מיס אלג’בל בדרום לבנון פרסם תיעוד של הנזק שנגרם כתוצאה מהירי הארטילרי של צה”ל על העיירה וסביבותיה. בתיעוד נראה נזק שנגרם לבתים באזור, כמו גם לבית החולים הממשלתי בעיירה (דף הפייסבוק מיסיאת, 1 בינואר 2024).
נזק שנגרם לבתים במיס אלג'בל (דף הפייסבוק מיסיאת, 1 בינואר 2024)     נזק שנגרם לבתים במיס אלג'בל (דף הפייסבוק מיסיאת, 1 בינואר 2024)
נזק שנגרם לבתים במיס אלג’בל (דף הפייסבוק מיסיאת, 1 בינואר 2024)
  • רשתות חברתיות מדרום לבנון תיעדו הרס שנגרם לבתי מגורים בעיירה חולא בקרבת הגבול עם ישראל. באחד הסרטונים מתועד חילוץ חתול מתוך ההריסות (דף הפייסבוק bintjbeil.org, 1 בינואר 2024). 
חילוץ חתול מבין ההריסות  (דף הפייסבוק bintjbeil.org, 1 בינואר 2024)
חילוץ חתול מבין ההריסות (דף הפייסבוק bintjbeil.org, 1 בינואר 2024) 
הרוגים באירועים
  • חזבאללה דיווח על מותם של ארבעה פעילים, שלושה מהם מדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 בינואר 2024):
    • חסין אחמד יחיא, המכונה ג’ואד, מכפרכלא בדרום לבנון.
    • מוסא חסן שית, המכונה האדי, מכפרכלא בדרום לבנון.
    • ג’האד מוסא שית, המכונה אבו חסין, מכפרכלא בדרום לבנון.
    • עבד אלג’ליל עלי חמזה, המכונה אסד אללה, מאלח’צ’ר בבקעת הלבנון.
  הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 בינואר 2024)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 בינואר 2024)
  • כלי תקשורת בלבנון דיווחו כי שלושה חובשים העובדים בארגון הבריאות האסלאמי של חזבאללה[2] נהרגו בתקיפת צה”ל על כפרכלא. הם ציינו שמדובר בהרוגים הראשונים מקרב כוחות ההצלה הלבנוניים בעימות הנוכחי. השלושה הם האחים ג’האד ומוסא שית, וחסין יחיא (ג’נוביה, 1 בינואר 2024). חזבאללה פרסם את שמותיהם ברשימת “לוחמי ג’האד” שלו אשר נהרגו “בדרך לירושלים” כפי שנכתב לעיל (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 1 בינואר 2024).
צבא לבנון/יוניפי”ל
  • ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון ביקר במפקדת יוניפי”ל שם נועד עם סבסטיאן לקורנו, שר הכוחות המזוינים של צרפת. השניים דנו במשימתו של יוניפי”ל ובהגנה על חיילי הארגון וחיילי צבא לבנון ג’וזף עון הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בין צבא לבנון ליוניפי”ל במסגרת החלטה 1701 במיוחד בנסיבות החריגות הנוכחיות. לקורונו ביקר גם בדיר כיפא ושוחח עם חיילי הגדוד הצרפתי של יוניפי”ל. ג’וזף עון, ביקר במפקדת פוג’ ההתערבות החמישי של צבא לבנון בכפר דונין ועודכן בפעילויות האחרונות של הכוח בעקבות ההתפתחויות בדרום לבנון. במהלך ביקורו הוא גם הביע תנחומים על מותו של חייל צבא לבנון בתקיפה ישראלית ב-5 בדצמבר 2023 (אלנשרה, 1 בינואר 2024).
ממשל לבנון
  • נביה ברי, מנהיג אמל ויו”ר הפרלמנט הלבנוני, אמר כי הם מחויבים לנוכחותם של כוחות יוניפי”ל בדרום לבנון וכי הם מתייחסים אליהם כחלק מהם. לגבי החלטה 1701, ציין ברי כי הם מוכנים ליישם אותה, אך ישראל מכשילה זאת וכי יישום ההחלטה יתחיל רק עם נסיגת ישראל מנקודה B1 בראש הנקרה, וימשיך עם עצירת החדירה למרחב האווירי של לבנון. יתרה מכך, הוא הצהיר כי הם לא יוותרו על מטר אחד משטחי לבנון. ברי הביע את דאגתו מפני התקיפות המתמשכות שמבצעת ישראל נגד הכפרים הסמוכים לגבול וניסיונה “לגרור את ההתנגדות למלחמה” בניגוד לרצונה של לבנון ( אלשרק אלאוסט, 2 בינואר 2024).
סוריה
  • ב-1 בינואר 2024 בשעות הערב זוהו חמישה שיגורי רקטות משטח סוריה לעבר ישראל. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. צה”ל תקף בתגובה בליל 2-1 בינואר 2024 תשתית של צבא סוריה (דובר צה”ל, 2 בינואר 2024).
  • סוכנות הידיעות סאנא דיווחה מפי “מקור צבאי” כי בסביבות השעה 04:35 ביצעה ישראל תקיפה אווירית מכיוון רמת הגולן לעבר מספר יעדים באזור דמשק. נמסר כי נגרם נזק לרכוש (סאנא, 2 בינואר 2024). מקור נוסף ציין, כי מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי שיגרו מספר טילים מכיוון רמת הגולן לעבר אזור העיירה כנאכר (Kanaker), כשלושים ק”מ מדרום-מערב לדמשק (וכשלושים ק”מ ממזרח למג’דל שמס). לדבריהם המטרה שהותקפה הינה פלוגת תותחנים, השייכת לחטיבה 121 של צבא סוריה, אשר בה שוהים פעילי חזבאללה . עוד נמסר שבאזור זה ממוקמות מספר מפקדות של חזבאללה. דווח, על אבדות בנפש וכי נגרמו נזקים חומריים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 2 בינואר 2023).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במהלך הלילה נעצרו שבעה מבוקשים. מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה נעצרו למעלה מ-2,550 מבוקשים מהם כ-1,300 פעילי חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 2 בינואר 2024).
  • במהלך הלילה פעלו כוחות ביטחון ישראליים בעזון (מזרחית לקלקיליה). במהלך הפעילות ירו חמושים פלסטינים והשליכו מטענים לעבר הכוחות, אשר זיהו את המבנה בו הסתתרו. בתום חילופי אש הרגו הכוחות ארבעה חמושים והחרימו שלושה כלי נשק מאולתרים מסוג “קרלו” ששימשו אותם.
    במהלך חילופי האש נפצע קצין צה”ל באורח בינוני (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 2 בינואר 2024).
  • בכלי התקשורת הפלסטינים דווח כי כוחות ביטחון ישראליים פשטו לפנות בוקר בעזון על בתים ובתי עסק והחרימו מצלמות אבטחה. דווח על ארבעה הרוגים פלסטינים במהלך חילופי אש עם כוחות ביטחון. במסגדים בעזון נשמעו קריאות הספד על מותם וכן גם קריאה לקיים שביתה כללית כאות אבל (מען, חשבון X של שהאב, 2 בינואר 2024).
  • רוחי פתוח, יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית באש”ף, גינה את הריגתם של הארבעה. לדבריו, פעולה זו נעשתה תחת שתיקה בינלאומית המאפשרת לישראל לבצע את פעולותיה גם ברצועת עזה (ופא, 2 בינואר 2024).
כלי הנשק שנמצאו ברשות החמושים בעזון  (חשבון X  של דובר צה"ל, 2 בינואר 2024).      פלסטינים מתאספים סמוך למקום בו נהרגה חוליית החמושים (חשבון X  של שהאב, 2 בינואר 2024)
מימין: כלי הנשק שנמצאו ברשות החמושים בעזון (חשבון X של דובר צה”ל, 2 בינואר 2024). משמאל: פלסטינים מתאספים סמוך למקום בו נהרגה חוליית החמושים (חשבון X של שהאב, 2 בינואר 2024)
  • בפעילות נוספת לאיתור אמצעי לחימה בעיר קלקיליה, ירה כוח צה”ל לעבר חמוש פלסטיני, אשר ביצע לעברו ירי והוא נהרג (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 2 בינואר 2024).
מות אסיר פלסטיני
  • שירות בית הסוהר הודיע על מותו של אסיר ביטחוני מבית הכלא מגידו. בהודעה נמסר כי האסיר, בן 23, תושב שכם, פעיל פתח, שריצה עונש מאסר בגין מספר עבירות כולל ירי (YNET, 1 בינואר 2024). הרשות לענייני אסירים ומועדון האסיר הפלסטיני מסרו כי המדובר באסיר עבד אלרחמן אלבחש, שעצור מאז 31 במאי 2022 ונידון ל-35 חודשי מאסר. בהודעה משותפת הם טענו כי אלבחש חוסל, וכי המדובר בהמשך מדיניות החיסולים נגד האסירים. הם ציינו כי אלבחש הוא האסיר השביעי שנהרג מאז תחילת המערכה וקראו לכל מוסדות זכויות האדם הבינלאומיים, ובראשם האו”ם והוועד הבינלאומי של הצלב האדום, למלא את תפקידם ולהפעיל לחץ להפסיק את “הפשעים חסרי התקדים” נגד האסירים בבתי הכלא הישראליים (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ואסירים משוחררים, 1 בינואר 2024). זאהר ג’בארין האחראי על משרד ההרוגים והאסירים בחמאס, הדגיש כי חיסולו יחזור כאש וגיהינום לישראל, וכי ההתנגדות תלמד את ישראל את הלקחים המתאימים (חריה ניוז, 1 בינואר 2024).
עבד אלרחמן אלבחש
 (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ואסירים משוחררים, 1 בינואר 2024)
עבד אלרחמן אלבחש
(דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ואסירים משוחררים, 1 בינואר 2024)
האשמת מנגנוני הביטחון של הרשות
  • גדוד ג’נין פרסם הודעה בה האשים את מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית כי מאז מבצע “בית וגן” (יולי 2023) הם רודפים אחר לוחמי ההתנגדות בג’נין, מחרימים את נשקיהם ואף יורים לעברם. בהודעה הואשמו מנגנוני הביטחון בהריגתו של פעיל “גדוד ברקין”, אחמד האשם עבידי, ב-31 בדצמבר 2023. “גדוד ג’נין” הדגיש כי פלגי ההתנגדות בג’נין נמנעים מהתנגשות עם פעילי המנגנונים של הרשות הפלסטינית, אך אלה לא הפסיקו להתעמת עמם (QUDSN, 1 בינואר 2024).
הזדהות עם רצועת עזה
תהלוכה ומפגן צבאי שאירגן "גדוד ג'נין" לתמיכה בהתנגדות ברצועת עזה 
(חשבון X של @Khaldounnaji, 1 בינואר 2024)
    תהלוכה ומפגן צבאי שאירגן "גדוד ג'נין" לתמיכה בהתנגדות ברצועת עזה 
(חשבון X של @Khaldounnaji, 1 בינואר 2024)
תהלוכה ומפגן צבאי שאירגן “גדוד ג’נין” לתמיכה בהתנגדות ברצועת עזה
(חשבון X של @Khaldounnaji, 1 בינואר 2024)
הרשות הפלסטינית
  • בכלי התקשורת בישראל נמסר כי טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, הגיע לישראל ונפגש עם בכירים ישראלים במטרה שישמש שליח לתיווך בין תכניות ישראל לגבי “היום שאחרי” ובין מדינות ערב המתונות ויבדוק האפשרות קליטת פליטים מרצועת עזה במדינות העולם (תקשורת ישראלית, 31 בדצמבר 2023) . על רקע זה פרסמה לשכת אבו מאזן הודעת גינוי. לדברי הלשכה הם דוחים כל ניסיון לעקור פלסטינים מאדמתם. היא דרשה מממשלת בריטניה שלא להתעסק בעתידם של הפלסטינים בציינה כי הם רואים בבלייר אדם לא רצוי בשטחים הפלסטיניים. הלשכה גם פנתה למזכ”ל האו”ם וביקשה ממנו לעשות כל מה שאפשר כדי לא לאפשר פעולות כאלו המפרות את החוק הבינלאומי (פא, 1 בינואר 2024).
  • סלאם פיאצ’, לשעבר ראש ממשלת הרשות, ששמו הוזכר כמי שינהל את רצועת עזה, ציין כי אין לו ואף לא יהיה לו חלק או צד בדיאלוג המערבי אודות ניהול רצועת עזה. לדבריו, זהו עניין פנים פלסטיני אשר חייב להתבצע במסגרת הסכמה לאומית וכי כל התעסקות בנושא זה מנציחה את הפילוג הפנים פלסטיני ומרחיבה את הניתוק של רצועת עזה מהרשות (חשבון X של QUDSN, 2 בינואר 2024).
  • דיאב אללוח, שגריר הרשות הפלסטינית בקהיר, נועד עם מושל צפון סיני. אללוח מסר כי אבו מאזן, יו”ר הרשות, צפוי לבקר במצרים ולדון בהתפתחויות האחרונות אך הוא לא נקב במועד. הוא הדגיש כי מצרים היא בעלת ברית אסטרטגית חיונית עבור הפלסטינים. מושל צפון סיני דיווח, כי פצועים נקלטים בבתי חולים במצרים ומטופלים שם (יום אלסאבע, 2 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, נפגש עם מחמד עבד אלסלאם, דובר תנועת אנצראללה (החות’ים בתימן) וראש צוות המשא ומתן של התנועה, והודה לו על תמיכת החות’ים בפלסטינים. כמו כן, הדגיש עבדאללהיאן את תמיכת איראן בשיחות השלום בין החות’ים לערב הסעודית. עבד אלסלאם הודה לאיראן על תמיכתה הנמשכת בחזית ההתנגדות (איסנ”א, 1 בינואר 2024). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על מספר תקיפות נגד בסיסים של צבא ארה”ב: תקיפת בסיס באלשדאדי בסוריה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש ; תקיפה בשדה הנפט קוניקו בסוריה באמצעות שיגור רקטות; תקיפה באלקריה אלח’צ’ארא בסוריה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש; באלשדאדי שבסוריה באמצעות רקטות, וכן תקיפת הבסיס רמילאן שבסוריה באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (חשבון הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 1, 2 בינואר 2024).
  • במקביל, דווח מפי שני “מקורות ביטחוניים” כי יורט כלי טיס בלתי מאויש מעל נמל התעופה ארביל שבצפון עיראק, בו מוצבים כוחות אמריקניים. עוד נמסר כי טרם ברור אם נגרם נזק כתוצאה מהתקיפה (רויטרס, 2 בינואר 2024).
תימן
  • דווח על עימותים בין החות’ים לבין ספינת מלחמה אמריקאית (סקיי ניוז, 1 בינואר 2024). “מקור” בלשכה המדינית של החות’ים, הכחיש כי התרחשו עימותים עם ספינת קרב אמריקנית בים האדום (אלג’זירה, 2 בינואר 2024).
  • עלי אלקחום, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, אמר כי ארה”ב ובריטניה פעלו בתוקפנות רחבה נגד כוחותיהם בים האדום ב-31 בדצמבר 2023 וציין כי הן הציתו מערכה שהן לא יצליחו לצאת ממנה בקלות והמחיר על כך יהיה גבוה מאוד. הוא הדגיש שעל ארה”ב ובריטניה לשאת בהשלכות של מעשיהן (ספוטניק, 1 בינואר 2024).
  • חמאס פרסמה הודעה בה הביעה תנחומים על מותם של עשרה חות’ים בתקיפות הכוחות האמריקניים בים האדום. בהודעה הביעה חמאס את הוקרתה לפעילות החות’ים ולסולידריות וההגנה על הפלסטינים ועל מטרתם הלאומית הצודקת (בערוץ ערוץ הטלגרם של חמאס, 1 בינואר 2024). הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה את “התוקפנות האמריקאית הברברית” נגד תימן. עוד נמסר בהודעה כי הם קוראים לאנשי האומה הערבית והאסלאמית להתעמת עם ארה”ב בכל האמצעים האפשריים (ערוץ הטלגרם של הג’האד באסלאמי בפלסטין, 1 בינואר 2024).
הזירה הבינלאומית
תורכיה
  • התובע הכללי בתורכיה הודיע כי הוצאו צווי מעצר ל-46 חשודים בפעילות המוסד הישראלי “נגד גורמים זרים בתורכיה”. דווח כי הרשויות בתורכיה עצרו 33 בני אדם החשודים בריגול לטובת המוסד וכי המשטרה פשטה במקביל על 57 מוקדים בשמונה מחוזות שונים בתורכיה. נמסר שההערכה בתורכיה היא כי מטרת החשודים הייתה לזהות, לעקוב, לחטוף ולהתנקש בזרים הנמצאים בתורכיה (Daily Sabah, 2 בינואר 2023).
  • ב-1 בינואר 2024 נערכה הפגנת תמיכה המונית בפלסטינים באיסטנבול (אנטוליה, 1 בינואר 2024).
הפגנת התמיכה ההמונית בפלסטינים באיסטנבול (אנטוליה, 1 בינואר 2024)
הפגנת התמיכה ההמונית בפלסטינים באיסטנבול (אנטוליה, 1 בינואר 2024)

[1] היה סגן מפקד "הגיוס העממי", המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק. חוסל יחד עם קאסם סלימאני.
[2] להרחבה אודות ארגון הבריאות האסלאמי ראו פרסום מרכז המידע מ-24 ביולי 2019: "ארגון הבריאות האסלאמי: מוסד של חזבאללה המעניק שירותי בריאות לפעילים ולאוכלוסייה השיעית בכלל, כאמצעי לרכישת השפעה ולהקמת “מדינה בתוך מדינה”. "