מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-11 בינואר 2024, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)

אמצעי הלחימה שאותרו בבית מחבל באזור מחנה הפליטים אלמע'אזי (דובר צה

אמצעי הלחימה שאותרו בבית מחבל באזור מחנה הפליטים אלמע'אזי (דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)

מרכז ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 בינואר 2024)

מרכז ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 בינואר 2024)

נאצר אבו שריף במסיבת העיתונאים (סוכנות הידיעות האיראנית קדסנא, 10 בינואר 2024)

נאצר אבו שריף במסיבת העיתונאים (סוכנות הידיעות האיראנית קדסנא, 10 בינואר 2024)

המנהרה בה שהו חטופים (דובר צה

המנהרה בה שהו חטופים (דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)

אמצעי הלחימה שהוחרמו (דובר צה

אמצעי הלחימה שהוחרמו (דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)

מחמד אשתיה נפגש בראמאללה עם האדי עמר (ופא, 10 בינואר 2024)

מחמד אשתיה נפגש בראמאללה עם האדי עמר (ופא, 10 בינואר 2024)

אבו מאזן מתקבל ע

אבו מאזן מתקבל ע"י עבדאללה מלך ירדן בעקבה.

הפסגה המשולשת בעקבה (ופא, 10 בינואר 2024)

הפסגה המשולשת בעקבה (ופא, 10 בינואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל משולבים המשיכו לפעול ברחבי הרצועה ומוקדי הפעילות היו מחנה הפליטים אלמע’זי במרכז הרצועה ואזור ח’אן יונס בדרום. באזור ח’אן יונס חשפו הכוחות מנהרה משוכללת, שעל פי תחקיר צה”ל, שהו בה ככל הנראה חטופים ישראלים. בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ממשיכים לטעון כי ישראל הפסידה במערכה ולא השיגה את מטרותיה.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 520 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל. בכירי חמאס התייחסו למידע שפורסם בישראל על תנאי עסקה חדשה וציינו, כי לא קיימת עסקה שכזאת וכי חמאס לא תקבל שום יוזמה אלא אם היא תתבסס על סיום מוחלט של ה”תוקפנות” נגד רצועת עזה.
  • רצועת עזה: גורמים בחמאס מדווחים על מצב קשה. תושבים רבים הגיעו לאזור גבול מצרים רצועת עזה וגרים שם באוהלים.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על שלוש תקיפות. על רקע הסיכולים בפעילי חזבאללה בכירים, גורמים בחזבאללה הזהירו את תושבי דרום לבנון שלא למסור פרטים בטלפון על מיקום פעילים. במקביל נמשכו מגעים דיפלומטיים של ממשל לבנון בניסיון להרגיע את הזירה.
  • יהודה ושומרון: פעילות צה”ל התמקדה בג’נין. סוכלה הברחת אמצעי לחימה לישראל באזור בקעת הירדן. אבו מאזן השתתף בעקבה בפגישה עם מלך ירדן ונשיא מצרים.
  • מיליציות פרו איראניות: מועצת הביטחון של האו”ם אישרה ברוב של 11 מדינות את החלטה 2722 אשר מגנה בתוקף את התקפות החות’ים נגד ספינות בים האדום. החות’ים שבו והבהירו כי הם פועלים רק נגד ספינות הקשורות לישראל וכי השיט הבינלאומי בים האדום והערבי בטוח.
  • נפתח המשפט בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג נגד ישראל, איראן הרשות הפלסטינית וחמאס הביעו שביעות רצון על הצעד הננקט כלפי ישראל.
הזירה הדרומית
  • כוחות צה”ל משולבים המשיכו לפעול ברחבי הרצועה. מוקדי הפעילות היו מחנה הפליטים אלמע’זי במרכז הרצועה ואזור ח’אן יונס בדרום. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על 147 הרוגים ו-243 פצועים ביממה האחרונה בתקיפות צה”ל ברחבי הרצועה, וציינו כי מוקדי הלחימה המרכזיים היו בעיר עזה, מרכז הרצועה ואזור ח’אן יונס (מען, 10 בינואר 2024).
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)     פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה (דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)
פעילות כוחות צה”ל ברצועת עזה (דובר צה”ל, 11 בינואר 2024)
  • מרכז הרצועה: הכוחות המשיכו בפעילות באזור מחנה הפליטים אלמע’אזי. במהלך הפעילות נתקלו הכוחות בחוליות מחבלים שהיו בשטח וחשפו אמצעי לחימה רבים (דובר צה”ל, 11 בינואר 2024).
אמצעי הלחימה שאותרו בבית מחבל באזור מחנה הפליטים אלמע'אזי 
(דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)
אמצעי הלחימה שאותרו בבית מחבל באזור מחנה הפליטים אלמע’אזי (דובר צה”ל, 11 בינואר 2024)
  • דרום הרצועה: נמשכה העמקת הנוכחות של כוחות צה”ל בח’אן יונס. כוחות צה”ל נתקלו בחוליות מחבלים רבות שניסו לפגוע בהם. בפעילות הכוחות בבתי המחבלים אותרו, בין השאר, עמדת שיגור כלי טיס בלתי מאוישים, אמצעי לחימה ואמצעים בעלי ערך מודיעני. כמו כן, איתרו הלוחמים פיר מנהרה, עמדת שיגור רקטות, מתחם לחימה אשר מוקמו בקרבת בית ספר וגן ילדים (דובר צה”ל, 10 בינואר 2024). בפעילות באזור חרבת ח’זאעה, פשטו הלוחמים על תשתיות טרור, שרבות מהן מוקמו בבתי ספר, מועדוני נוער ומבני עירייה. באזור אותרו פירים ותוואי מנהרות ואמצעי לחימה רבים (דובר צה”ל, 10 בינואר 2024). 
 השמדת תשתית טרור בח'אן יונס.     השמדת עמדת שיגור נ"ט (דובר צה"ל, 10 בינואר 2024)
מימין: השמדת תשתית טרור בח’אן יונס. משמאל: השמדת עמדת שיגור נ”ט (דובר צה”ל, 10 בינואר 2024)
  • אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס, דיווח מבית החולים נאצר בח’אן יונס, כי נמשכים חילופי אש כבדים באזור דרום ומזרח העיר, שם מבצע צה”ל ירי פגזים מאסיבי. בנוסף, נמשכת הלחימה באזור בני סהילא, מזרחית לח’אן יונס, ובשכונות בצפון העיר (ערוץ אלע’ד, 11 בינואר 2024).
כתב ערוץ אלג'זירה מסביר על פעילות צה"ל באזור מזרח (הכפרים בני סהילא, אלקרארה, עבסאן הגדולה, עבסאן הקטנה, אלח'זאעה), צפון ומרכז ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 10 בינואר 2024).       מרכז ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 בינואר 2024)
מימין: כתב ערוץ אלג’זירה מסביר על פעילות צה”ל באזור מזרח (הכפרים בני סהילא, אלקרארה, עבסאן הגדולה, עבסאן הקטנה, אלח’זאעה), צפון ומרכז ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 10 בינואר 2024). משמאל: מרכז ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 11 בינואר 2024)
  • בדיווח נוסף של העיתונאי הפלסטיני סלימאן חג’י מרחוב אלג’לאל במרכז העיר ח’אן יונס, אזור לחימה בו מתנהלים חילופי אש כבדים, הוא ציין שהרחוב ריק מתושבים וכי כוחות צה”ל מנסים מזה שבועיים להיכנס למרכז העיר (חשבון X של שהאב, 11 בינואר 2024).
 העיתונאי סלימאן חג'י מדווח מתוך אזור הלחימה במרכז ח'אן יונס כשברקע נשמעים קולות נפץ וחילופי אש כבדים (חשבון X של שהאב, 11 בינואר 2024)    העיתונאי סלימאן חג'י מדווח מתוך אזור הלחימה במרכז ח'אן יונס כשברקע נשמעים קולות נפץ וחילופי אש כבדים (חשבון X של שהאב, 11 בינואר 2024)
העיתונאי סלימאן חג’י מדווח מתוך אזור הלחימה במרכז ח’אן יונס כשברקע נשמעים קולות נפץ וחילופי אש כבדים (חשבון X של שהאב, 11 בינואר 2024)
הלחימה בראיית הפלסטינים
  • במסיבת עיתונאים שערך אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, בבירות, הוא ציין שבמשך יותר משלושה חודשים ישראל לא השיגה אף אחת ממטרותיה, וכי היא מנסה באמצעות הסלמה להשיג תמונת ניצחון מדומה. לדבריו, ישראל לא השיגה ולא תשיג זאת הודות לעמידה האיתנה של הפלסטינים וגבורת “ההתנגדות”. לדבריו, המצב ברצועת עזה מורכב אך הוא טוב יותר ממה שישראל חושבת, והדיבורים בשיתוף עם ממשל ארה”ב, על המעבר לשלב השלישי הם תעמולה שקרית, שהם מודעים לה, והוא מתבצע כניסיון נואש להציג הישג כלשהו. הוא הוסיף כי הרעיון של פירוק ההתנגדות מנשקה הוא טיפשי ואינו לוקח בחשבון את העובדות, וכי הדיבורים על יציאת פעילי ההתנגדות מרצועת עזה הם אשליה (פאלאינפו, 10 בינואר 2024; אתר ערוץ אלג’זירה, 10 בינואר 2024).
  • נאצר אבו שריף נציג הג’האד האסלאמי בפלסטין באיראן, אמר במסיבת עיתונאים כי בחודש הרביעי למלחמה “ההתנגדות” הפלסטינית עדיין נלחמת בתקיפות מול צה”ל. לדבריו, ישראל, שטענה בתחילת התמרון הקרקעי כי בקרוב היא תחסל את חמאס, מודה בחודש הרביעי למערכה שההתנגדות עדיין חזקה. לדבריו, לפי הצהרות בכירים בישראל, הם נמצאים בשלב השלישי של המלחמה, וישראל עדיין לא השיגה אף אחת ממטרותיה המוצהרות. אבו שריף הדגיש, כי האבדות הישראליות גדלות מיום ליום. לדבריו, הנסיגה וצמצום מספר הכוחות הישראליים ברצועת עזה הם אינם טקטיקה, אלא נובעים מחולשתה של ישראל. עוד ציין, כי האסטרטגיה של הארכת המלחמה כדי להגיע להישג תגרום בוודאי נזק לישראל, ויהיו לכך השלכות רבות עליה חיצוניות ופנימיות. לדבריו, ככל שהמלחמה תימשך זמן רב יותר, כך יגברו הכעס והשנאה של עמי העולם על ישראל שיובילו להפעלת לחצים עליה (סוכנות הידיעות האיראנית קדסנא, 10 בינואר 2024).
נאצר אבו שריף במסיבת העיתונאים (סוכנות הידיעות האיראנית קדסנא, 10 בינואר 2024)
נאצר אבו שריף במסיבת העיתונאים (סוכנות הידיעות האיראנית קדסנא, 10 בינואר 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 520 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 185 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • במהלך פעילות כוחות צה”ל באזור ח’אן יונס שבדרום הרצועה אותרה מנהרה, שעל פי הערכות, הושקעו בבנייתה מילוני שקלים. מחקירת צה”ל עלה כי במנהרה שהו מספר חטופים ישראלים (אתר צה”ל, 11 בינואר 2024).
המנהרה בה שהו חטופים (דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)     המנהרה בה שהו חטופים (דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)
המנהרה בה שהו חטופים (דובר צה”ל, 11 בינואר 2024)
סוגיית החטופים
  • בתגובה על הדיווח בכלי התקשורת בישראל לפיו גובשה הצעה חדשה בנושא עסקת החטופים הכוללת יציאת הנהגת חמאס מהרצועה, אמר אסאמה חמאדאן, בכיר חמאס, כי באופן עקרוני אין יוזמה שכזאת, הדיבורים על יציאת ההנהגה הם אשליה, והרעיון של פירוק “ההתנגדות” מנשקה הוא נאיבי ואינו משקף הבנה של העובדות. לדבריו, הדיווחים בתקשורת הישראלית הם הונאה ומידע מוטעה שנועדו להרגיע את הרחוב הישראלי הזועם, ובמיוחד את משפחות החטופים. חמדאן שב והדגיש, כי חמאס לא תקבל שום יוזמת חילופי שבויים אלא אם היא תתבסס על סיום מוחלט של התוקפנות נגד רצועת עזה. הוא הוסיף כי עד עכשיו אין דיבורים על יוזמות כלשהן וכי הם דבקים בעמדתם והציגו את עמדתם באופן ברור למתווכים, שהיא בסיס לכל רעיון או יוזמה בהקשר זה (סוכנות אנטוליה, 10 בינואר 2024).
  • טאהר אלנונו, יועץ אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי חמאס מדגישה שהיא מדברת על שני דברים נפרדים לחלוטין; הפסקת “התוקפנות”, ונושא עסקת החטופים, שהדיבורים בנושא זה יחלו מייד לאחר הפסקת “התוקפנות”. לדבריו, כריכת שני העניינים זה בזה אינה משרתת את ההתקדמות בנושא. הוא הדגיש שעל ישראל להפסיק את “התוקפנות” ולהסיג את כוחותיה מרצועת עזה, וכי רק לאחר מכן אפשר יהיה לדבר על עסקה כלשהי. לדבריו, הערבוב בין שני הנושאים אינו מקובל על חמאס והיא הבהירה את העמדה הזו לכל מי שדיבר עמה בנושא (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 10 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-10 בינואר 2024 נכון לשעה 13:15, כי מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 23,357 פלסטינים ונפצעו 59,410 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 10 בינואר 2024).
המצב ברצועה
  • במסיבת עיתונאים שערך אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, בבירות הוא אמר כי ישראל ממשיכה זה היום ה-96 את “התוקפנות הנאצית” ואת מלחמת ההשמד שהיא מנהלת “במלוא האכזריות והסדיזם”, תוך שימוש בכל סוגי הנשק והפצצות האסורים על פי החוק הבינלאומי, אשר שנשלחו כולם מארה”ב. לדבריו, הפלסטינים ברצועת עזה עומדים בפני סכנת מוות מדי יום, לאור המספר הגבוה של העקורים, היעדר מקומות מקלט מתאימים, והסיוע המועט המגיע לכל אזורי הרצועה. בשל המצב ההומניטרי הקטסטרופלי ברצועת עזה צפויה עלייה משמעותית במספר ההרוגים, הפצועים, החולים והעקורים, ומי שלא נהרג בתקיפות ובירי, מת מרעב, צמא ומחלות. הוא אמר שהם מצפים כי סיגריד קאאח שמונתה כנציגת האו״ם לסוגיה ההומניטרית, והחלה ב-8 בינואר את משימתה כמתאמת הראשית לעניינים הומניטריים ושיקום בעזה, לפעול בדחיפות וברצינות כדי לשים קץ לסבלם של הפלסטינים בכל רצועת עזה, ולהתגבר על כל הלחצים והתכתיבים של ישראל. הוא הדגיש כי מה שנדרש בדחיפות הוא הזרמת סיוע הולם לכל רצועת עזה, ובמיוחד לאזור הצפון שם המצב הגיע לכדי רעב ממשי. כמו כן נדרש להכניס דלק לבתי החולים, המאפיות, תחנות שאיבת מים ומתקני הביוב, ולהפעיל את מתקני השירותים האזרחיים שנהרסו על ידי ישראל (פאלאינפו, 10 בינואר 2024; אתר ערוץ אלג’זירה, 10 בינואר 2024).
  • צאלח אלנאטור, כתב ערוץ אלערבי ברפיח, דיווח מאזור הגבול בין רפיח למצרים, ומסר כי בימים האחרונים הגיעו משפחות מפונים רבות מאזורי לחימה ברצועה, לאזור הגבול והקימו שם אוהלים בתקווה למצוא מקום בטוח מפני תקיפות צה”ל (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 11 בינואר 2024).
תושבים מפונים מקימים מחנה אוהלים סמוך לגבול רפיח- מצרים 
(ערוץ היוטיוב של אלערבי, 11 בינואר 2024)
תושבים מפונים מקימים מחנה אוהלים סמוך לגבול רפיח- מצרים
(ערוץ היוטיוב של אלערבי, 11 בינואר 2024)
התבטאות בכירים
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, קידם בברכה והערכה את עמדותיהן של כל המדינות שתמכו בעמדתה “האמיצה והמכובדת” של דרום אפריקה בהגשת התביעה נגד ישראל. הוא קרא לבית הדין הבינלאומי לא להיכנע לתכתיבים וללחצים של ממשל ארה”ב, השותף ונושא באחריות להמשך “מלחמת ההשמד” נגד הפלסטינים ברצועת עזה (פאלאינפו, 10 בינואר 2024; אתר ערוץ אלג’זירה, 10 בינואר 2024).
  •  מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, התייחס לביקור בלינקן ואמר, כי מי שחושב שארה”ב יכולה להפוך למתווכת או “יונת שלום” או שהיא יכולה להיות לטובת הפלסטינים ועניינם שוגה באשליות. הוא ציין, כי הם ממשיכים לממש את זכותם הטבעית להתנגד לישראל ולהגן על הפלסטינים ועניינם, וכי הם לא יוותרו על ההתנגדות ועל הנשק. לגבי הדיווחים על היוזמה הקטרית, אמר כי אין שינוי בעמדת ההתנגדות לפיה יש להפסיק את “התוקפנות” לאלתר ולחלוטין, ואחר כך אפשר יהיה לדבר על כל שאר הפרטים (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 10 בינואר 2024).
קריקטורות בגנות ביקור מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן מימין: המנטרה עליה חוזר בלינקן "זכותה של ישראל להגן על עצמה" (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 10 בינואר 2024)    בלינקן נוסע לצידו של ראש ממשלת ישראל נתניהו כשברקע התקיפות נגד רצועת עזה (אלקדס, 10 בינואר 2024)
קריקטורות בגנות ביקור מזכיר המדינה של ארה”ב אנתוני בלינקן מימין: המנטרה עליה חוזר בלינקן “זכותה של ישראל להגן על עצמה” (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 10 בינואר 2024). משמאל: בלינקן נוסע לצידו של ראש ממשלת ישראל נתניהו כשברקע התקיפות נגד רצועת עזה (אלקדס, 10 בינואר 2024)
  • אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, התראיין בבירות לאתר המצרי “אלמציר”. בהקדמה לראיון צוין כי הוא ביקש ממראייניו לא להקליט את הריאיון אלא לכתוב את דבריו. לגבי מתקפת ה-7 באוקטובר אמר כי הוכנה תכנית הטעיה אסטרטגית המבוססת על מספר צירים:
    • חמאס לא השתתפה במבצע “עלות השחר”. הדבר גרם לכולם למתוח ביקורת על חמאס, ונתן לישראל את הרושם שחמאס אינה מעוניינת במלחמה עמה ושלא תהיה התנגדות בעזה.
    • חמאס העלתה את רף הדרישות הכלכליות עבור רצועת עזה, דבר שחיזק את הרושם בישראל שכל מה שחשוב לחמאס ולהתנגדות ברצועת עזה הוא הסיוע.
    • במסגרת תכנית ההטעיה נערכו ארבעה תרגילים,[1] שלושה מהם היו הגנתיים, והרביעי היה זה שבו התרחשה המתקפה, כלומר הם התאמנו ל”מבול אלאקצא” שלוש פעמים, ולא השתמשו בשום מכשור טכנולוגי כדי שישראל לא תקלוט שום אותות. לדבריו, במהלך התרגיל הרביעי, קיבלו הפעילים הוראות לצאת למתקפה של ממש.
  • לדבריו, שעת האפס הייתה ידועה רק למפקד העליון של גדודי אלקסאם. כן טען כי 1,200 פעילים השתתפו במתקפה, מהם חזרו 800 ללא פגע, ו-400 הנותרים נשארו בשטח ישראל, חלקם נהרגו (אתר ערב גורנל, 9 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וריכוזי כוחות על גבול הצפון. ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שלוש תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות )ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 11-10 בינואר 2024).
  • בתגובה לתקיפות חזבאללה, תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר מפקדה מבצעית ועמדת שיגור של חזבאללה בדרום לבנון. כמו כן בוצע ירי ארטילרי לעבר מקורות שיגור הרקטות (דובר צה”ל, 10 בינואר 2024).
הרוגים באירועים
  • באלאח’באר , המזוהה עם חזבאללה, פורסמה כתבה לפיה ההתנקשות בחיי וסאם אלטוויל בוצעה באמצעות מטען חבלה ולא באמצעות כלי טיס בלתי מאויש כפי שדווח בתחילה. על פי הדיווח, המטען הוטמן בכלי רכבו סמוך לביתו. טרם נקבע האם המטען הופעל באמצעות אות ששודר מכלי טיס בלתי מאויש או בדרך אחרת. בהקשר זה גם צוין, כי לפני שבועיים נתפס אדם סמוך לביתו של נביה ברי, יו”ר הפרלמנט וראש תנועת אמל, אשר הזדהה כעובד עבור חברת תקשורת אמריקאית וברשותו נמצא ציוד מתקדם (אלאח’באר, 11 בינואר 2024).
תושבי דרום לבנון
  • על רקע הסיכולים הממוקדים שבוצעו נגד פעילי חזבאללה בכירים בדרום לבנון, פרסם חזבאללה הודעה הפונה לתושבי דרום לבנון בה ציין שמכיוון שישראל איבדה חלק גדול מאמצעי ההאזנות והריגול שלה בדרום לבנון כתוצאה מתקיפות חזבאללה, היא מחפשת עתה חלופות לאיסוף מידע אודות פעילות חזבאללה והמקומות שבהם נוכחים פעיליה בכפרי דרום לבנון. במסגרת זאת, הם מתקשרים לאזרחים לבנונים ממספרי טלפון שנראים מקומיים ומנסים לדלות מידע עבור ניסיונות הסיכול שלהם. בשיחות מתחזים הדוברים לכוחות הביטחון הפנימיים ולעיתים אף לנציגי ארגונים הומניטריים המעניקים סיוע. אותם גורמים, המדברים בניב לבנוני, שואפים להשיג מידע על בני משפחתו של האדם שאליו התקשרו ומקום הימצאו או נתונים שונים הנוגעים לסביבה במסווה של גילוי דאגה ורצון להגיש סיוע. חזבאללה קרא לתושבים שלא לענות לכל שיחה שמטרתה חיפוש מידע הקשור לאזור ולתנועות בני אדם ולדווחו על כך לרשויות הרלוונטיות (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 בינואר 2024).
התבטאויות בכירי חזבאללה
  • בנאום שנשא עלי דעמוש, סגן יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, באלצ’אחיה אלג’נוביה, בבירות, הוא ציין כי “ההתנגדות” איננה מעוניינת להיגרר למלחמה, אך אם היא תיכפה עליה, היא לא תחשוש מכך. הוא הדגיש, כי ההתנגדות ערוכה לחלוטין להתמודד עם תרחיש המלחמה בכל הכוח והאומץ וכי עתה בשל היות המערכה מוגבלת, היא עושה שימוש בפעולותיה רק בחלק קטן מיכולותיה מאמצעי הלחימה והטילים שלה. דעמוש הוסיף, כי ההתנגדות בלבנון איננה נרתעת ומעולם לא נרתעה או חששה ממלחמה וישראל טועה בכך שהיא חושבת שהיא יכולה לכפות עליהם משוואה חדשה באמצעות איומים והסלמה (אלנשרה, 11 בינואר 2024).
חמאס
  • אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, התייחס בראיון למעורבות חזבאללה, ואמר כי חזבאללה התערב בגבולות, והתערבותו הקלה את הלחץ על ה”התנגדות” ברצועת עזה, שכן הוא גרם לכך שחלק מכוחות צה”ל יוסט מעזה. לדבריו, בכל יום מגיעים מתווכים לחזבאללה ממדינות ברחבי העולם וקוראים לו לא להרחיב את היקף המלחמה, אך חזבאללה לא נותן להם תשובה מפורשת, והדבר פועל כגורם מרתיע. העמימות של תגובות חיזבאללה היא עמימות אסטרטגית המהווה איום קבוע על ישראל (אתר ערב גורנל, 9 בינואר 2024).
צבא לבנון/יוניפי”ל
  • אנאלנה ברבוק, שרת החוץ של גרמניה, נועדה עם ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון, ודנה עימו במצב הכללי בלבנון ובהתפתחויות האחרונות בגבול הדרום (חשבון X של צבא לבנון , 10 בינואר 2024).
  • ברבוק גם ביקרה חיילי יוניפי”ל מגרמניה בנמל בירות. היא קראה להפחית את ההסלמה בדרום לבנון וקראה לחזבאללה לסגת מקו הגבול והדגישה, כי הם עושים כל שביכולתם ליישם את החלטה 1701 שתאפשר לאנשים בדרום לבנון ובישראל לחיות בשלום ובביטחון. לדבריה, אסור להשתמש במלחמה נגד חמאס כעילה לפתיחת קו חזית נוסף ולעורר מלחמה אזורית (רויטרס, 10 בינואר 2024).
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי,ראש ממשלת המעבר בלבנון, נועד בבירות עם אנאלנה ברבוק, שרת החוץ של גרמניה. השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות ובמצב ברצועת עזה ובדרום לבנון. במהלך הפגישה, מיקאתי הדגיש כי לבנון מכבדת את ההחלטות הבינלאומיות במטרה להשיג יציבות קבועה בדרום לבנון וקרא לתמוך בצבא לבנון כדי לאפשר לו לבצע את תפקידו . עוד ציין, כי הגיע הזמן למצוא פתרון קבוע וצודק לסוגיה הפלסטינית ובהתאם לכך להתחיל בהפסקת אש. ברבוק הדגישה את חשיבות יישום החלטה 1701 (בחשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון, 10 בינואר 2024).
  • נביל אבי סעד, כתב רשת אלערבי דיווח, כי לבנון שלחה מכתב למועצת הביטחון של האו”ם ובו מסרה, כי היא מאשרת מחדש את עמדתה הנחרצת לפיה עליה להגן על עצמה ולהשיב את מה ששייך לה באמצעים לגיטימיים. עוד צוין, כי לבנון מחויבת ליישם את החלטה 1701, אך על ישראל לסגת לגבולות בינלאומיים מוסכמים ולהתנער מחוות שבעא ומכפרשובא וכי הם מבקשים תמיכה מהאו”ם במטרה לחזק את כוחותיהם החמושים באמצעות כוח יוניפי”ל (חשבון X של נביל אבו סעד, 11 בינואר 2024).
חשש ארה”ב מפגיעת חזבאללה
  • אתר החדשות Politico דיווח מפי “ארבעה בכירים המעורים בפרטים” כי בכירים בארה”ב חוששים שחזבאללה עשוי לפגוע בכוחות אמריקניים במזרח התיכון, ואף עשוי לפעול בתוך ארה”ב. על פי “הבכירים”, המודיעין מצביע על כך שחזבאללה שוקל פגיעה בכוחות או במשלחות דיפלומטיות של ארה”ב (פוליטיקו, 11 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה נעצרו 24 מבוקשים. מאז תחילת המלחמה בעזה נעצרו מעל ל-2,650 מבוקשים מהם כ-1,300 פעילי חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 11 בינואר 2024).
  • ב-11 בינואר 2024, לפנות בוקר, דווח על פעילות כוחות ביטחון ישראליים בג’נין. בתקשורת הפלסטינית דווח על חילופי אש כבדים בין חמושים פלסטינים לכוחות הביטחון במקום, אשר כללו גם פיצוץ מטענים במהלך פעילות הכוחות (ערוץ אלע’ד, 11 בינואר 2024).
חילופי אש בג'נין (חשבון X של שהאב, 11 בינואר 2024)
חילופי אש בג’נין (חשבון X של שהאב, 11 בינואר 2024)
סיכול פיגוע בהשראת דאעש
  • בעקבות חקירה שהתנהלה בשבועות האחרונים, נעצרו שני חשודים בני 23-21 תושבי ג’בל מכבר שבמזרח ירושלים. בחקירתם עלה, כי השניים תומכים באידיאולוגיית המדינה של דאעש והם נחשפו לתכנים רבים של הארגון ברשתות החברתיות. השניים תכננו, בהשפעת תכני הארגון, לבצע פיגועים נגד שוטרים ולוחמי משמר הגבול במזרח ירושלים באמצעות מטעני צינור שיחוברו לרחפנים. טרם מעצרם, החלו השניים בהכנות לביצוע הפיגועים ובלימוד של אופן הכנת מטענים עמם תכננו לבצע את הפיגועים. על רקע כעסם של השניים על המתרחש ברצועת עזה, השניים החליטו לקדם את פיגוע הרחפן. כחודשיים לאחר מכן נעצרו (פרקליטות המדינה, 11 בינואר 2024).
סיכול הברחת אמצעי לחימה
  • ב-10 בינואר 2024, בשעות הערב, זיהו תצפיתניות צה”ל שני חשודים באזור בקעת הירדן. החשודים נעצרו וברשותם נמצאו 49 אקדחים ורובה M-16 אשר הוחרמו על ידי צה”ל (אתר צה”ל, 11 בינואר 2024).
אמצעי הלחימה שהוחרמו (דובר צה"ל, 11 בינואר 2024)
אמצעי הלחימה שהוחרמו (דובר צה”ל, 11 בינואר 2024)
הזדהות עם רצועת עזה
  • כמדי שבוע פרסמה חמאס הודעה בה קראה לציבור ביהודה שומרון ירושלים ולערביי ישראל לעלות למסגד אלאקצא ביום שישי 12 בינואר 2024 ולהתעמת במחסומים שמציבה ישראל בניסיון למנוע את התפילה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 11 בינואר 2024).
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, נועד עם האדי עמר, סגן עוזר מזכיר המדינה של ארה”ב לענייני ישראל-פלסטין, ודן עימו על הצורך בהפסקת אש מיידית וקבועה ברצועת עזה, לצד פתיחת כלל המעברים להכנסת סיוע רפואי (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה., 10 בינואר 2024).
מחמד אשתיה נפגש בראמאללה עם האדי עמר (ופא, 10 בינואר 2024)
מחמד אשתיה נפגש בראמאללה עם האדי עמר (ופא, 10 בינואר 2024)

חזרה לעיקרים

איראן
  • בטהראן התכנסה ב-10 בינואר ועדת פלסטין של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי בהשתתפות מחמד באקר קאליבאף, יו”ר המג’לס האיראני, ונציגי פרלמנטים מהעולם המוסלמי. בפתח הכינוס אמר קאליבאף, כי “המשטר הציוני” הוא אויבם של האסלאם ושל האומה המוסלמית וכי לעם הפלסטיני הזכות להגנה עצמית ולהתנגדות אל מול “הכיבוש והתוקפנות” (איסנ”א, 10 בינואר 2024).
  • היומון טלגרף הבריטי דיווח (10 בינואר 2024), כי מאתיים פעילים חות’ים עברו הכשרה באקדמיה של הצי האיראני לחופי הים הכספי. עוד נמסר בדיווח, כי מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, נטל באופן אישי חלק בהחלטה להטיל על ישראל מצור בים האדום באמצעות החות’ים ותמך בהעברת נשק וציוד אליהם.
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות למספר תקיפות נגד בסיסים אמריקאים בסוריה ובעיראק ביניהם דיווחו זו לראשונה על תקיפת הבסיס האמריקני “הימו” הממוקם בקרבת שדה התעופה אלקאמשלי בסוריה המשמש כבסיס מודיעין (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות, ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 10 בינואר 2024). כמו כן הותקפו בסיס סמוך לנמל התעופה ארביל שבחבל הכורדי בעיראק ובסיס בשדה הנפט קוניקו שבסוריה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות, 10 בינואר 2024).
תימן
  • יחיא סריע, דובר החות’ים, פרסם הודעה רשמית בה ציין כי כוחותיהם ערכו מבצע צבאי שכלל מספר רב של כלי טייס בלתי מאוישים וטילים בליסטיים וימיים נגד ספינה אמריקנית “שתומכת בכיבוש הישראלי”. הוא ציין, כי המבצע הוא “תגובה ראשונית” לתקיפה האמריקנית שבוצעה בים האדום ב-31 בדצמבר 2023, שבה נהרגו עשרה פעילי החות’ים. הוא הדגיש כי הם לא יהססו להתמודד עם האיומים נגדם והם ימשיכו למנוע מספינות ישראליות או המקושרות לישראל לשוט בים האדום עד להפסקת תוקפנות ישראל (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 10 בינואר 2024).
  • ג’ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי האמריקנית, אמר כי תקיפות החות’ים בים האדום הם הסלמה וכי ארה”ב תתייעץ עם שותפיה לגבי הצעדים הבאים שינקטו בנושא. הוא ציין שלמרות מה שהחות’ים אומרים, הם מאיימים ותוקפים כלי שיט הקשורים למדינות ברחבי העולם, ולא בהכרח לישראל (רויטרס, 10 בינואר 2024). גרנט שאפס, שר ההגנה הבריטי, הזהיר את החות’ים מהמשך תקיפותיהם וציין כי אין ספק שאיראן מעורבת בסוגיה ומספקת אמצעי לחימה ומודיעין לחות’ים (סקיי ניוז, 10 בינואר 2024).
  • לאחר המתקפה הנרחבת שסוכלה על ידי ארה”ב, וערב הדיון בנושא במועצת הביטחון של האו”ם, חוזרים החות’ים ומדגישים כי נתיבי השיט הבינלאומיים בטוחים לשיט ספינות זרות.
  • מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, ציין כי מטרתם איננה להטביע או לתפוס ספינות הקשורות לישראל, אלא רק לכפות עליהן להקיף את אפריקה כדי להפעיל לחצים כלכליים על ישראל. לדבריו, במצב המלחמה בו הם נמצאים מדובר בצעד “מוסרי ולגיטימי”. הוא ציין שהאיומים הבריטיים והאמריקניים לא מפחידים אותם והם לא ימנעו מהם להמשיך לתמוך בחסרי האונים (חשבון X של מחמד אלבח’יתי, 10 בינואר 2025.).
  • מחמד עבד אלסלאם, דובר החות’ים, ציין, כי השיט הבינלאומי בים האדום והערבי בטוח, וכי על האמריקנים להפסיק להטעות את העולם לגבי הסכנות שמאיימות עליו. הוא קרא לקהילה הבינלאומית שלא ליפול למלכודת האמריקנית החותרת להסלים את העימות בים האדום כדי לשרת את ישראל. לדבריו, הם ימשיכו לתקוף ספינות ישראליות או כאלה שיעדן הוא ישראל עד הפסקת התוקפנות על רצועת עזה והם ינקטו בפעולה נגד כל מי שיעמוד בדרכם (ערוץ הטלגרם של מחמד עבד אלסלאם, 10 בינואר 2024).
  • ארגון הספנות של הצבא הבריטי (UKMTO) מסר כי הם קיבלו דיווח אודות אירוע כ-50 מיילים ימיים מזרחית לצחאר שבעומאן וכי הרשויות בוחנות את המקרה. בהמשך, הודיע הארגון כי הוא קיבל דיווח בנוגע לכלי שיט שגורמים לא מורשים עלו על סיפונו, הקשר עם כלי השיט נותק, וכי הרשויות חוקרות את האירוע. הארגון המליץ לספינות באזור לשוט בזהירות ולדווח לו על כל פעילות חשודה (חשבון X של ארגון הספנות, 11 בינואר 2024).
הזירה הבינערבית
מפגש פסגה בעקבה
  • בעקבה נערך מפגש פסגה בין עבדאללה השני, מלך ירדן, עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, ויו”ר הרשות, אבו מאזן. בהודעה משותפת שפורסמה בסיום המפגש נמסר כי השלושה הדגישו את התנגדותם לכל תכנית ישראלית לגרש פלסטינים ביהודה, שומרון וברצועת עזה וכי גם על הקהילה הבינלאומית לגנות זאת ולהתנגד לכך. הם גם הדגישו את סירובם לכל ניסיון לחסל את הסוגיה הפלסטינית ולהפריד בין יהודה ושומרון לרצועה. הם אישרו מחדש כי יש להמשיך בלחץ לעצירת התוקפנות הישראלית על הרצועה, להגן על אזרחים ולהבטיח העברה של סיוע הומניטרי לרצועה באופן קבוע. הם גם הזהירו מפני “הפעולות העוינות שמתרחשות ביהודה ושומרון” שהמתנחלים מבצעים נגד העם הפלסטיני ומההפרות של הסטטוס קוו של המקומות הקדושים האסלאמיים והנוצריים בירושלים, שייתכן ויובילו לפיצוץ. הם הסכימו להמשיך לפעול במשותף בתיאום עם מדינות ערב ועם המדינות הפועלות כדי ליישם את פתרון שתי המדינות (ופא, 10 בינואר 2024).
אבו מאזן מתקבל ע"י עבדאללה מלך ירדן בעקבה.       הפסגה המשולשת בעקבה (ופא, 10 בינואר 2024)
מימין: אבו מאזן מתקבל ע”י עבדאללה מלך ירדן בעקבה.
משמאל: הפסגה המשולשת בעקבה (ופא, 10 בינואר 2024)
הזירה הבינלאומית
מוסדות האו”ם
  • מועצת הביטחון של האו”ם אישרה בישיבה שערכה את החלטה 2722 אשר מגנה בתוקף את התקפות החות’ים נגד ספינות בים האדום. ההחלטה דורשת מהחות’ים להפסיק מיידית את התקיפות ולשחרר את הספינה Galaxy Leader ואנשי צוותה. 11 מדינות הצביעו בעד ההחלטה , ארבע מדינות, ביניהן רוסיה וסין, נמנעו (אתר האו”ם, 11 בינואר 2024).
  • בתגובה להחלטת מועצת הביטחון אמר מחמד עבד אלסלאם, דובר החות’ים, כי זהו משחק פוליטי וכי ארה”ב היא זו שמפרה את החוק הבינלאומי (רויטרס, 11 בינואר 2024). מחמד עלי אלחות’י, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, קרא למועצת הביטחון לשחרר את כל תושבי רצועת עזה מהמצור הישראלי-אמריקני וציין שפעולות הצבא התימני נעשות במסגרת הגנה חוקית (ערוץ הטלגרם של מחמד עלי אלחות’י, 11 בינואר 2024).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פירסם הודעה בה גינה בתוקף את ההחלטה הלא צודקת של מועצת הביטחון, שבה נדרשים “האחים בתימן” לשים קץ להתקפות נגד ספינות בים סוף בתואנה שהן מאיימות על השלום והביטחון הבינלאומיים. הוא ציין שההחלטה לא כללה דרישה מישראל (“הישות הציונית הנאצית”) להפסיק את מעשי הטבח שלה, לסגת מרצועת עזה, להסיר את המצור ולאפשר כניסת מוצרים בסיסיים ללא מכשולים, דבר שלשמו האחים בתנועת אנצאר אללה (החות’ים) פועלים (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 11 בינואר 2024).
  • דובר מזכ”ל האו”ם מסר, כי ממשרדה של Pramila Patten, הנציגה המיוחדת של מזכ”ל האו”ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים, נמסר כי היא תגיע לישראל ולרשות הפלסטינית בסוף ינואר כדי לאסוף מידע על אלימות מינית, שבוצעה בהקשר של מתקפת ה-7 באוקטובר. הוא הדגיש כי אופי המשימה שלה אינו חקירה והוסיף כי היא תבחן את הממצאים עם חזרתה, וכי היא לא מתכוונת לדבר לתקשורת במהלך משימתה (אתר האו”מ, 10 בינואר 2024).
  • באסם נעים, בכיר חמאס, אמר בתגובה להודעה, כי חמאס מקדמת בברכה בעיקרון כל חקירה ניטרלית, הוגנת, שקופה ומקצועית, כל עוד התהליך כרוך בחקירת שני הצדדים וביסוס ההחלטה על ראיות אמיתיות. הוא הדגיש שראיות לתקיפה מינית צריכות להגיע מדגימות ביולוגיות שמושגות באמצעות בדיקות פורנזיות (הניו יורק טיימס, 10 בינואר 2024).
  • בבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) בהאג נפתח המשפט בעקבות התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל “באשמת רצח עם”. באסם נעים, בכיר בחמאס, בירך על פתיחת המשפט ומסר כי הם מצפים שבית המשפט יחליט על עצירה מיידית של התוקפנות נגד רצועת עזה ויעמיד לדין את “פושעי המלחמה”. (ערוץ הטלגרם של חמאס, 11 בינואר 2024). משרד החוץ ברשות הפלסטינית קרא להעניש את ישראל על “רצח העם” נגד הפלסטינים ברצועה (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ, 11 בינואר 2024).
  • משרד החוץ האיראני פרסם הודעת תמיכה בתביעת דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג בעקבות המלחמה בעזה. בהודעה נאמר, כי איראן מדגישה את הצורך בפעולה מיידית מצד הקהילה הבינלאומית, לרבות מועצת הביטחון של האו”ם, כדי להפסיק את תקיפות ישראל ברצועת עזה ובנקיטת צעדים משפטיים נגד ישראל (איסנ”א, 10 בינואר 2024).
ארה”ב
  • אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, מסר לאחר ביקורו בבחרין, כי בחרין היא שותפה קריטית עבור ארה”ב. הוא ציין כי הוא שוחח עם יורש העצר הבחריני והם קבעו להמשיך לנסות לדאוג שהסכסוך לא יתפשט. באשר לפגישה עם אבו מאזן ציין, כי הם שוחחו על חשיבות קיום הרפורמה ברשות הפלסטינית, כך שהיא תוכל לקבל אחריות על רצועת עזה ולאחד אותה עם יהודה ושומרן תחת הנהגה אחת. הוא ציין כי אבו מאזן מחויב “להתקדם ולהתעסק במאמצים האלו” (רויטרס, 10 בינואר 2024).

[1] מתכוון ככל הנראה לארבעה תרגילי "המשענת האיתנה" שנערכו ע"י הארגונים ברצועה שהאחרון שבהם שבהן נערך בספטמבר 2023. ↑