מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-17 בינואר 2024, 13:00)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל מזרחית למחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024)

המנהרה מבפנים (דובר צה

המנהרה מבפנים (דובר צה"ל, 16 בינואר 2024)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל בח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024).

אחד מבורות שיגור שאותרו (דובר צה

אחד מבורות שיגור שאותרו (דובר צה"ל, 17 בינואר 2024)

תושבים שבים לבתיהם במחנה הפליטים אלמע'אזי לאחר שכוחות צה

תושבים שבים לבתיהם במחנה הפליטים אלמע'אזי לאחר שכוחות צה"ל יצאו מהמקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 16 בינואר 2024)

שני מבנים שנהרסו חלקית בחולא כתוצאה מהתקיפה (חשבון X של Abir Klait, 17 בינואר 2024)

שני מבנים שנהרסו חלקית בחולא כתוצאה מהתקיפה (חשבון X של Abir Klait, 17 בינואר 2024)

פעילות כוחות הביטחון הישראלים במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)

פעילות כוחות הביטחון הישראלים במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)

פעילות כוחות הביטחון הישראלים במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)

פעילות כוחות הביטחון הישראלים במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)

כנס בלשכת עורכי הדין בתוניסיה (אתר ערבי21, 16 בינואר 2024)

כנס בלשכת עורכי הדין בתוניסיה (אתר ערבי21, 16 בינואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל המשיכו לפעול ברחבי הרצועה. מוקד הפעילות היה באזור ח’אן יונס. במרכז הרצועה השמידו כוחות צה”ל מערך מנהרות אסטרטגי אשר קישרו את צפון ודרום הרצועה ושימשו להעברת פעילי חמאס.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 525 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • הסכם העברת תרופות לחטופים: דווח כי הושג הסכם שבמסגרתו יועברו תרופות וסיוע הומניטרי לאזרחים ברצועת עזה בתמורה לאספקת תרופות לחטופים הישראלים. מטוס צבאי קטרי, הנושא טונות של תרופות, הגיע לשדה התעופה של אלעריש במצרים. מוסא אבו מרזוק, בכיר בחמאס, פירט את תנאי חמאס בנושא וציין כי על כל קופסת תרופות לחטופים הם דרשו אלף קופסאות תרופות עבור הפלסטינים כמו גם הכנסת סיוע ומזון לרצועה. אבו מרזוק הדגיש, כי הבידוק של משלוחי התרופות לא יערך על ידי צה”ל וכי התרופות יסופקו לארבעה בתי חולים שונים ברחבי הרצועה.
  • רצועת עזה: גורמי רפואה מדווחים על בעיות סניטאריות לאחר שהאשפה של בתי החולים לא מפונה. ירדן הודיע כי אחד מעובדי הצוות הרפואי מצוות שלה בבית החולים הירדני נפגע מאש צה”ל. גורמים ממשרד הכלכלה הלאומית ברצועה מנסים להסדיר את נושא חלוקת המזון והסיוע לתושבים.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות לביצוע חמש תקיפות נגד ישראל במהלך היממה האחרונה. צה”ל המשיך להגיב בירי מאסיבי לעבר יעדי חזבאללה בדרום לבנון.
  • יהודה ושומרון: בפעילות משותפת של כוחות הביטחון הישראלים סוכלה מהאוויר חוליית מחבלים סמוך למחנה הפליטים בלאטה בשכם. בסיכול נהרגו חמישה פלסטינים ביניהם עבדאללה אבו שלאל, מפקד גדודי חללי אלאקצא במחנה הפליטים בלאטה. בפעילות נוספת בטול כרם נהרגו ארבעה פלסטינים. בג’האד האסלאמי בפלסטין גינו את פעילות כוחות הביטחון וקראו לפלסטינים להסלים את הפעילות נגד הכוחות.
  • מיליציות פרו איראניות: ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על תקיפת “יעד חיוני” במרכז ישראל לפני מספר ימים. החות’ים בתימן דיווחו כי תקפו ספינה נוספת בים האדום. באיחוד האירופאי פועלים להקמת כוח ימי להגנה על ספינות מפני תקיפות החות’ים. ממשל ארה”ב צפוי להכריז בקרוב על החזרת תנועת החות’ים בתימן לרשימת ארגוני הטרור.
  • האיחוד האירופי הכניס לרשימת הטרור את יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. בחמאס מתחו ביקורת על הצעד שנקט האיחוד וציינו כי אין לו כל משמעות עבורם.
הזירה הדרומית
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי מוקדי הלחימה המרכזיים ביממה האחרונה היו מזרח מחנה הפליטים ג’באליא, שם התנהלו חילופי אש כבדים בין כוחות צה”ל לאנשי ההתנגדות, העיר עזה, שם הותקפו מספר אזורים ברחבי העיר, אזור ח’אן יונס, בעיקר מרכז העיר והשכונות עבסאן החדשה ובני סהילא (דרום מזרח ח’אן יונס), ירי פגזים סמוך לבית החולים נאצר וברפיח במרכז העיר (מען, 17 בינואר 2024). דווח על 163 הרוגים ו-350 פצועים ביממה האחרונה בתקיפות צה”ל ברחבי הרצועה.
  • צפון הרצועה: הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמה סרטון בו נראה כלי טיס בלתי מאויש ישראלי, אשר, לדבריה, פעיליה השתלטו עליו בעת שהיה במשימת מודיעין במרכז צפון רצועת עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 16 בינואר 2024).
כלי הטיס הבלתי מאויש (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 16 בינואר 2024)
כלי הטיס הבלתי מאויש (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 16 בינואר 2024)
תקיפות צה"ל מזרחית למחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024)
תקיפות צה”ל מזרחית למחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024)
  • מרכז הרצועה: כוחות צה”ל השמידו מערך מנהרות אסטרטגי של חמאס, שהתוואי שלהן חוצה את נחל הבשור. התוואי נמשך לאורך מאות מטרים ועומקו כתשעה מטרים, והוא חוצה את ציר צלאח אלדין, הציר המרכזי של הרצועה. המנהרות שימשו את פעילי חמאס להעברת מחבלים בין צפון לדרום הרצועה (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024).
תוואי המנהרות מתחת לציר צאלח אלדין    המנהרה מבפנים (דובר צה"ל, 16 בינואר 2024)
מימין: תוואי המנהרות מתחת לציר צאלח אלדין. משמאל: המנהרה מבפנים (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024)
השמדת המנהרה (דובר צה"ל, 16 בינואר 2024)
השמדת המנהרה (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024)
  • דרום הרצועה: לוחמי צה”ל המשיכו לתקוף תשתיות טרור באזור ח’אן יונס. לוחמים פשטו על משרדים של מפקדים בכירים של הגדוד הדרומי של חטיבת ח’אן יונס של הזרוע הצבאית של חמאס ביניהם, משרדו של מפקד הגדוד. במשרד אותרו אמצעי לחימה. כמו כן, נמצאו באזור מצלמות תצפית (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024). בלאל נופל, ששימש כאחראי על חקירת חשודים בריגול נגד חמאס בדרום הרצועה נהרג בסיכול ממוקד מהאוויר שביצע צה”ל. נופל לקח חלק בפיתוח שיטות התחקור והלמידה של הארגון (דובר צה”ל, 17 בינואר 2024). ב-16 בינואר 2024, בשעות הצהריים, בוצע שיגור של פעילי חמאס לעבר כוחות צה”ל שפעלו בצפון ח’אן יונס. ממערכות צה”ל עלה כי השיגור בוצע משטח בית החולים נאצר (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024).
  • מו’מן אלשראפי, כתב ערוץ אלג’זירה, דיווח על ירי מאסיבי שהתנהל בין כוחות צה”ל לאנשי “ההתנגדות” סמוך לבית החולים נאצר בח’אן יונס. לדבריו, כוחות צה”ל ירו פגזים ופצצות תאורה סמוך למתחם בית החולים. בשל כך ציין, כי תושבים רבים השוהים במקום נאלצו לברוח מבית החולים לאזורים בטוחים יותר, כגון צפון העיר ח’אן יונס או לאזור בית חולים שדה הירדני, במערב העיר (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 17 בינואר 2024)
כתב ערוץ אלג'זירה, מדווח מבית החולים נאצר בח'אן יונס.      תושבים ששהו במתחם בית החולים נאצר נמלטים (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 17 בינואר 2024
מימין: כתב ערוץ אלג’זירה, מדווח מבית החולים נאצר בח’אן יונס. משמאל: תושבים ששהו במתחם בית החולים נאצר נמלטים (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 17 בינואר 2024)
תקיפות צה"ל בח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024).    תקיפה באזור בטן אלסמין, בדרום העיר ח'אן יונס (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)
מימין: תקיפות צה”ל בח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024). משמאל: תקיפה באזור בטן אלסמין, בדרום העיר ח’אן יונס (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)
תקיפות צה"ל במערב ח'אן יונס, לא רחוק מבית החולים נאצר.       תקיפות באזור עבסאן החדשה, מזרחית לח'אן יונס (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024)
מימין: תקיפות צה”ל במערב ח’אן יונס, לא רחוק מבית החולים נאצר. משמאל: תקיפות באזור עבסאן החדשה, מזרחית לח’אן יונס (חשבון X של שהאב, 16 בינואר 2024)
  • פעילות ימית: כוחות זרוע הים תקפו מטרות מבצעיות של חמאס ברצועת עזה כחלק מהסיוע לכוחות צה”ל המתמרנים ביבשה (דובר צה”ל, 17 בינואר 2024).
תקיפת מטרות טרור על ידי כוחות זרוע הים (אתר צה"ל, 17 בינואר 2024)     תקיפת מטרות טרור על ידי כוחות זרוע הים (אתר צה"ל, 17 בינואר 2024)
תקיפת מטרות טרור על ידי כוחות זרוע הים (אתר צה”ל, 17 בינואר 2024)
שיגור רקטות
  • לאחר שיגור הרקטות לעבר נתיבות (16 בינואר 2024), איתרו לוחמי צה”ל את מתחם השיגורים. במתחם נמצאו שלושה משגרים של עשרה קנים, חלקם טעונים ברקטות. הלוחמים השמידו את המתחם ואת המשגרים (דובר צה”ל, 17 בינואר 2024).
אחד מבורות שיגור שאותרו (דובר צה"ל, 17 בינואר 2024)
אחד מבורות שיגור שאותרו (דובר צה”ל, 17 בינואר 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 525 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 193 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
המערכה בראיית הפלסטינים
  • בעקבות פרסום לפיו שוקלת ממשלת גרמניה להעביר תחמושת טנקים לתמיכה בלחימה של צה”ל (רויטרס, 16 בינואר 2024), אמר באסם נעים, בכיר חמאס, כי הם מגנים בתוקף את החלטת גרמניה וכי החלטה זו הופכת את גרמניה לשותפה ישירה במלחמה נגד הפלסטינים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 17 בינואר 2024).
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין בראיון שהעניק באיסטנבול כי הצהרותיו של בנימין נתניהו בנוגע לכיבוש ציר פילדלפי הן לא יותר מניסיון לחזר אחרי הבסיס הימני הקיצוני שלו. הוא ציין כי מהצד הפלסטיני “ההתנגדות” תמלא את תפקידה כלפי ניסיונות ישראל לכבוש את ציר פילדלפי, והדגיש כי מצרים חייבת להתערב ולמנוע מישראל לכבוש את ציר פילדלפי, כי זה עניין פלסטיני-מצרי שלישראל אין שום קשר אליו, ונדרש שלישראל לא יהיה שום תפקיד, סמכות או נוכחות באזור הזה (ערבי פוסט, 16 בינואר 2024).

הפסקת אש וסוגיית החטופים

  • מאג’ד אלאנצארי דובר משרד החוץ של קטר, הודיע כי הושג הסכם בין ישראל לחמאס שבמסגרתו יועברו תרופות וסיוע הומניטרי לאזרחים בעזה בתמורה לאספקת תרופות לחטופים הישראלים. לדברי ההודעה, ההסכם הושג בתיווך קטרי וצרפתי והתרופות והסיוע ייצאו מדוחה לאלעריש משם יוכנסו לרצועת עזה (חשבון X של משרד החוץ של קטר, 16 בינואר 2024).
  • כתב ערוץ אלערבי דיווח ב-17 בינואר 2024 כי מטוס צבאי קטרי, הנושא טונות של תרופות, הגיע לשדה התעופה של אלעריש במצרים (ערוץ הטלגרם של ערוץ אלערבי, 17 בינואר 2024). יו”ר הסהר האדום המצרי מסר כי שני מטוסים קטריים הנושאים תרופות וסיוע הגיעו לשדה התעופה באלעריש במסגרת ההסכם שעליו הודיעה קטר (אתר ערוץ אלשרק, 17 בינואר 2024).
  • מוסא אבו מרזוק, בכיר בחמאס, פירט את תנאי חמאס בנושא עסקת התרופות שהושגה בין ישראל לחמאס, בתיווך קטר וצרפת. לדבריו, הצלב האדום הגיש בקשה לספק 140 סוגי תרופות לחטופים שבידיהם וכי הם קבעו לכך מספר תנאים: על כל קופסת תרופות לחטופים הם דורשים אלף קופסאות תרופות עבור הפלסטינים כמו גם הכנסת סיוע ומזון נוספים לרצועה. אבו מרזוק הדגיש, כי הבידוק של משלוחי התרופות לא יערך על ידי צה”ל וכי התרופות יסופקו דרך מדינה שהם סומכים עליה. כמו כן, התרופות כולן, כולל אלה המיועדות עבור החטופים הישראלים יסופקו לארבעה בתי חולים שונים ברחבי הרצועה (חשבון X של מוסא אבו מרזוק, 17 בינואר 2024).
  • לדבריו, צרפת ביקשה לספק את התרופות, אך הם סירבו בשל חוסר האמון שלהם בממשלת צרפת, עמדתה התומכת בישראל והתייצבותה נגד השאיפות הפלסטיניות לחופש ושיבה. לכן הם אלה שביקשו מקטר לספק את התרופות בגלל האמון של חמאס בהם, והם הסכימו. הוא ציין כי בניגוד לדברי נתניהו, חמאס היא זו שקבעה את הכמות, זהות המתווך, מנגנון החלוקה והכנסת התרופות לצפון רצועת עזה למרות האיסור וההתנגדות של ישראל מזה מאה ימים (חשבון X של מוסא אבו מרזוק, 17 בינואר 2024).
  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין שהג’האד האסלאמי וחמאס הגישו למצרים נייר משותף שכלל את עמדותיהם בנושא החטופים הישראלים, הפסקת האש ברצועת עזה וסוגיית ה’הדנה’. לדבריו, עד כה לא הגיעה תגובה מצד מצרים וישראל לגבי הפסקת האש, אבל הם שמעו בתקשורת שישראל לא מאמינה שהמסמך הזה מתאים לה. הוא הדגיש שהג’האד האסלאמי אמר שלא תהיה עסקת חטופים אלא לאחר נסיגה מוחלטת של ישראל מרצועת עזה והפסקת אש מוחלטת. אלהנדי הוסיף כי “עסקת התרופות” אינה מקדמת דבר בנושא המשא ומתן. הוא הדגיש שמה שהם חותרים אליו מהמשא ומתן הוא הפסקת התוקפנות הישראלית ברצועת עזה, נסיגת כוחות צה”ל מרצועת עזה וחילופי שבויים מלאים, וכי עמדתה של ההתנגדות היא עקבית ואינה משתנה (ערבי פוסט, 16 בינואר 2024).
  • ג’ון קירבי, דובר הבית הלבן, דיווח שברט מקגורק שליח ארה”ב למזרח התיכון, היה בדוחה בימים האחרונים ודן בהסכם אפשרי לשחרור החטופים שבידי חמאס וכי הוא לקח חלק בדיונים רציניים ואינטנסיביים מאוד (רויטרס, 16 בינואר 2024).

לזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס), עדכן נכון ל-17 בינואר 2024 שעה 10:50, כי מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 24,448 פלסטינים ונפצעו 61,504 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 17 בינואר 2024).
  • מקור צבאי במפקדה הכללית של צבא ירדן מסר כי אחד מעובדי בית חולים השדה הירדני בח’אן יונס נפצע מחילופי אש בסביבת בית החולים וכי הוא יפונה אווירית לירדן כדי לקבל את הטיפול הנדרש. לדבריו, צבא ירדן מטיל על ישראל את האחריות המלאה לבטיחות עובדי בית החולים וכי המתקפה על בית החולים מהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי (פטרה, 17 בינואר 2024).
המצב ברצועה
  • “גורמים רפואיים” באחד מבתי החולים בעיר עזה הזהירו, מפני התפרצות מחלות קשות בקרב התושבים, זאת בשל אי פינוי פסולת רפואית ממתחם בית החולים. לדבריהם, הפסולת מושלכת ונערמת בתוך מתחם בית החולים ללא מענה וטיפול הולמים, היות וצוותי עיריית עזה אינם יכולים לפנות אותה לאתר הפסולת המרכזי בשל חשש לחייהם. הם גם ציינו כי קיים חוסר בחומרי ניקוי וסטריליזציה וכי בית החולים עמוס במטופלים ופצועים לצד אלפי תושבים מפונים השוהים בו (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 17 בינואר 2024).

פסולת רפואית במתחם אחד מבתי החולים (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 17 בינואר 2024)     פסולת רפואית במתחם אחד מבתי החולים (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 17 בינואר 2024)
פסולת רפואית במתחם אחד מבתי החולים (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 17 בינואר 2024)
תושבים שבים לבתיהם במחנה הפליטים אלמע'אזי לאחר שכוחות צה"ל יצאו מהמקום
(ערוץ היוטיוב של ופא, 16 בינואר 2024)
תושבים שבים לבתיהם במחנה הפליטים אלמע’אזי לאחר שכוחות צה”ל יצאו מהמקום
(ערוץ היוטיוב של ופא, 16 בינואר 2024)
  • גורמים ברצועה דיווחו, ששירותי התקשורת והאינטרנט ברצועה מנותקים זה היום השישי ברציפות (ופא, 17 בינואר 2024).
  • ראמי דע’יש, מנהל השלוחה של משרד הכלכלה הלאומית במחוז מרכז הרצועה, אמר כי במסגרת הפיקוח על השוק ערכו צוותי הביקורת של משרד הכלכלה הלאומית בשיתוף מחלקת חקירות האספקה במשרד הפנים ​​סיורים בשווקים בדיר אלבלח כדי לפקח על המחירים, בעיקר של הסחורות שמיובאות דרך מעבר רפיח. לדבריו, משרדו דאג למלא עשרות אלפי מיכלי גז באמצעות מאתיים מפיצים בתחנות הגז כדי לשלוט במשבר, והצליח לספק גז לתושבים. עוד ציין כי משרד הכלכלה במחוז, בשיתוף הארגון הבינלאומי WFP ואיגוד המאפיות, הפעיל מאפיות אוטומטיות ומאפיות עירוניות לייצור 1,500 כיכרות לחם מדי יום למכירה לתושבים במחיר של חמישה שקלים לככר לחם, בנוסף לפתיחת שבע נקודות מכירה ללחם במחיר של שישה שקלים לככר (PALINFO, 16 בינואר 2024).
סיוע לרצועת עזה
  • עלי אלקרה דאע’י, היו”ר החדש של האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים,[1] אמר בראיון כי האיחוד הציג בפני המדינות הערביות והאסלאמיות אשר שוכנות לחופי הים התיכון את הרעיון לארגן ולצייד חמישים ספינות גדולות בתרומות מזון, ציוד רפואי ואוהלים עבור הפלסטינים, מטעם ארגוני צדקה אסלאמיים ובינלאומיים. הוא ציין שהאיחוד קרא למדינות הערביות והאסלאמיות להגן על ספינות הסיוע. לדבריו, בעת ביקור שערך במלזיה, נמסר לו שהם מוכנים לשלוח עוד חמישים ספינות סיוע ולהגן עליהן (אלג’זירה.נט, 14 בינואר 2024). בראיון נוסף שהעניק אמר, כי האיחוד ביקש ממצרים ומשיח’ אלאזהר להוביל משלחת סיוע מטעמם לרפיח ומרפיח לרצועת עזה. הוא ציין כי הוא שלח הודעה זו בשם האיחוד לפני יותר מחודש, וכי הוא היה הראשון להצטרף לנסיעה לא רק לרפיח, אלא לרצועת עזה (אתר ערבי21, 14 בינואר 2024).
התבטאויות בכירי חמאס
  • בדברים שאמר סאמי אבו זהרי, ראש המחלקה המדינית של חמאס ב”חוץ'”, בכנס בתוניסיה, שכותרתו “ההתנגדות הפלסטינית – סמל העמידה האיתנה”, הוא ציין, כי “ההתנגדות” הצליחה להשפיל את ישראל וכי אלף מפעיליה הביסו מדינה המחזיקה בנשק גרעיני. לדבריו, ישראל חותרת למחוק את תמונות כישלונה באמצעות הרג, הרס, הרעבה ומניעת מזון ותרופות. אבו זהרי התחייב, כי הם ימשיכו בהתנגדות וכי המערכה עדיין נמשכת. לדבריו, ממשל ארה”ב הוא שותף ישיר במלחמה, וכי הדאגה היחידה שלו היא להבטיח שהסכסוך לא יתרחב כדי שישראל תבודד את רצועת עזה. הוא הדגיש שבתגובה הם קוראים להרחבת הסכסוך, ולכן מה שעושות זירות מסוימות, כמו תימן, הוא דבר חשוב. אבו זהרי קרא למדינות הערביות והאסלאמיות להביע את עמדתן ולפעול על פי היכולות שלהן: מדינה אחת יכולה להציע נשק, אחרת הסברה, שלישית ייעוץ משפטי, ואחרת לחצות את הגבולות (בואבת תוניס, 16 בינואר 2024).

לזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • נמשכו תקיפות חזבאללה נגד מוצבי צה”ל וריכוזי כוחות על גבול ישראל. ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 5 תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות ורקטות ברכאן (בעלת רש”ק במשקל 500-300 ק”ג) )ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 16 בינואר 2024).
  • צה”ל המשיך בתקיפות מאסיביות בדרום לבנון. בשעות הערב תקפו מטוסי קרב, טנקים וארטילריה מספר תשתיות טרור ומבנים צבאיים של חזבאללה בכפרים חולא, מרוחין ועייתא אלשעב (דובר צה”ל, 16 בינואר 2024).
  • רשתות חברתיות בלבנון דיווחו על התקיפה בחולא ועל ההרס שגרמה התקיפה.
תיעוד תקיפות חיל האוויר בחולא (חשבון X של Fouad Khreiss, 16 בינואר 2024)
תיעוד תקיפות חיל האוויר בחולא (חשבון X של Fouad Khreiss, 16 בינואר 2024)
שני מבנים שנהרסו חלקית בחולא כתוצאה מהתקיפה (חשבון X של Abir Klait, 17 בינואר 2024)     שני מבנים שנהרסו חלקית בחולא כתוצאה מהתקיפה (חשבון X של Abir Klait, 17 בינואר 2024)
שני מבנים שנהרסו חלקית בחולא כתוצאה מהתקיפה (חשבון X של Abir Klait, 17 בינואר 2024)
הרוגים באירועים
  • חזבאללה דיווח על מותו של רשיד מחמד שע’ליל, המכונה ד’ואלפקאר, מתמנין פוקא בבקעת הלבנון. (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 17 בינואר 2024).
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 17 בינואר 2024)
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 17 בינואר 2024)
ממשל לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר של לבנון, המשתתף בפסגה הכלכלית בדאבוס, העניק מספר ראיונות לכלי התקשורת. הוא ציין שלבנון תמיד העדיפה פתרון דיפלומטי כדי שלא תגיע למלחמה כלל. לדבריו, חזבאללה התנהג מתחילת המלחמה באחריות וחוכמה בניהול ענייניו מאחר שחזבאללה שם את לבנון בראש מעייניו ולבנון נמצאת בראש סדר העדיפויות שלו. הוא ציין שהפתרון האולטימטיבי במה שקשור ללבנון הוא יישום מלא של ההחלטה 1701 כדי להגיע לשקט אמיתי בין שני הצדדים. הוא הדגיש, כי אם תהיה הסלמה בצפון אז זו כנראה בחירה ישראלית ולא לבנונית ((ערוץ היוטיוב אלג’זירה, 16 בינואר 2024). בראיון נוסף ציין מיקאתי, כי לבנון חייבת להיות רחוקה מכל הסלמה, וכי ההחלטה לשלום מצויה בידי לבנון ומלחמה תהיה הפסד לכולם. לדבריו, ההחלטה לצאת למלחמה הייתה של חזבאללה, שהגיב לפרובוקציות הישראליות אולם לבנון לא מעוניינת במלחמה והיא מחויבת להחלטות בינלאומיות (ערוץ היוטיוב אלחדת’, 16 בינואר 2024).

לזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. בכלי התקשורת הפלסטינים דווח, כי ביממה האחרונה נעצרו 85 פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון (ופא, 17 בינואר 2024).
  • בפעילות משותפת של כוחות הביטחון הישראלים סוכלה מהאוויר חוליית מחבלים, שנסעה בכלי רכב בדרכה לבצע פיגוע, סמוך למחנה הפליטים בלאטה בשכם. בסיכול נהרגו ארבעה פלסטינים ביניהם עבדאללה אבו שלאל, מפקד גדודי חללי אלאקצא במחנה הפליטים בלאטה, שהיה אחראי על מספר פיגועים שבוצעו בשנה האחרונה, ביניהם, פיגוע הירי בשכונת שמעון הצדיק בירושלים באפריל 2023 בו נפצעו שני אזרחים ישראלים. ופיגוע מטען נגד כוחות צה״ל באוקטובר 2023 בו נפצע חייל צה״ל. בכלי הרכב בו נסעו חברי החוליה, נמצאו אמצעי לחימה רבים (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 17 בינואר 2024).
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו, כי כוחות הביטחון כיתרו את מחנה הפליטים. נטען, כי הכוחות גררו את כלי הרכב יחד עם גופות ההרוגים. גורמים רפואיים בשכם דיווחו כי בסיכול נהרגו חמישה פלסטינים בהם המבוקש עבדאללה אבו שלאל מפקד גדודי חללי אלקצא בבלאטה, ומחמוד אבו חמדאן, פעיל בכיר בגדודי חללי אלאקצא בבלאטה. בעקבות הסיכול נשמעו בכל מסגדי העיר שכם קריאות אבל (מען, 17 בינואר 2024).
עבדאללה אבו שלאל (משמאל ומחמוד אבו חמדאן (מימין) (חשבון X של תאמר, 17 בינואר 2024).     כלי הרכב בו נסעו חברי החוליה (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)
מימין: עבדאללה אבו שלאל (משמאל ומחמוד אבו חמדאן (מימין) (חשבון X של תאמר, 17 בינואר 2024). משמאל: כלי הרכב בו נסעו חברי החוליה (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)
  • בנוסף, דווח על פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים טולכרם. גורמים רפואיים דיווחו על ארבעה הרוגים לאחר שכלי טיס בלתי מאויש ביצע ירי לעברם (ופא, 17 בינואר 2024).
 פעילות כוחות הביטחון הישראלים במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)    פעילות כוחות הביטחון הישראלים במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)
פעילות כוחות הביטחון הישראלים במחנה הפליטים טולכרם (חשבון X של QUDSN, 17 בינואר 2024)
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין הגיב לפעולות כוחות הביטחון הבוקר במחנה הפליטים בלאטה ובטולכרם והדגיש, כי ביצוע התנקשויות מסוג זה מוכיח את חוסר יכולתה של ישראל להתעמת עם לוחמי ההתנגדות בשטח ואת המחיר הכבד שהיא משלמת כתוצאה מההתנגדות האמיצה. בהודעה הודגש שהתנקשויות, הוצאות להורג בשטח וכל שאר אמצעי הדיכוי רק יגבירו את נחישותם. הארגון קרא לפלסטינים ביהודה ושומרון להסלים את העימות עם כוחות עם ישראל (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 17 בינואר 2024).
הרשות הפלסטינית
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, אמר בראיון, כי השיח אודות ביצוע רפורמה ברשות הפלסטינית הוא הסחת דעת מהסוגיה המרכזית, שהיא עצירת התוקפנות וסיום הכיבוש. לדבריו, הם מקדמים רפורמה מקיפה מאז 2022, והם ממשיכים לקדם אותה. הוא ציין, שכתוצאה מכישלון הממשל האמריקני לעצור את המלחמה, הוא פועל כדי לזרוק את הכדור למגרש של הרשות הפלסטינית. הוא ציין שהדרישות האמריקניות כוללות הפסקת תשלום משכורות לרצועת עזה ולמשפחות האסירים, כדי שהכספים לא יגיעו למחבלים ולתנועת חמאס. אשתיה ציין כי הם דחו הצעה זו והדגישו שהמשכורות משולמות לפקידי הרשות ברצועה (אלערבי אלג’דיד, 17 בינואר 2024).
  • חסין אלשיח’,מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, אמר כי הארגונים הפלסטינים מקיימים דיאלוג עקיף יותר ממאה ימים כדי לבחון את היום שאחרי המלחמה. לדבריו, הדיאלוגים העקיפים נגעו בכמה נושאים, לרבות נושא “ההתנגדות”, ועד כמה כל אחד מהם מועיל לאינטרסים של העם הפלסטיני. נושא נוסף שעלה הוא המצב ברצועה ותושבי רצועת עזה כתוצאה מהתקיפות המאסיביות שמבצעת ישראל מאז 7 באוקטובר, נושא נוסף היה אופי הדיאלוג והתקשורת הקיימים כיום בין פתח וחמאס, וההכרח לאחד את כל הארגונים הפלסטיניים תחת דגל אש”ף (אלערביה, 16 בינואר 2024).

לזרה לעיקרים

איראן
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, נפגש בשולי הפסגה הכלכלית בדאבוס עם ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי. עבדאללהיאן אמר, כי איראן תומכת ביציבות ובביטחון בלבנון המשפיעים על האזור כולו. מיקאתי הדגיש את הצורך בסיום המלחמה ברצועת עזה ותיאר את המצב באזור כמדאיג (אירנ”א, 17 בינואר 2024). 
  • שירות הביטחון הכללי בישראל חשף כי בחקירתו של באסל מהדי ,מפקד מחלקה בג’האד האסלאמי בפלסטין, שנעצר בידי צה”ל ברצועת עזה בדצמבר 2023, עלה שפעילים מהארגון נסעו לאיראן כדי להתאמן בלחימה. בחקירתו חשף כי הפעילים עברו באיראן אימוני כושר וירי שנמשכו כשבועיים. לדבריו, באימון השתתפו פעילים צבאיים של הג’האד האסלאמי מרצועת עזה, מסוריה ומלבנון (תקשורת שירות הביטחון הכללי, 16 בינואר 2024). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על תקיפת “יעד חיוני” במרכז ישראל באמצעות טיל שיוט ארוך טווח מסוג “אלארקב” לפני מספר ימים (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 16 בינואר 2024). ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, דווח מפי “מקורות בלעדיים” כי המטרה החיונית שהותקפה על ידי ההתנגדות האסלאמית בעיראק בעומק ישראל הייתה ממוקמת בחיפה (ערוץ הטלגרם צברין ניוז, 16 בינואר 2024).
תיעוד השיגור (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 16 בינואר 2023)
תיעוד השיגור (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 16 בינואר 2023)
  • אבו עלי אלעסכרי, דובר מיליציית גדודי חזבאללה, מסר כי ההתנגדות האסלאמית בעיראק תגביר את קצב פעולותיה כחלק מתמיכתה המתמשכת בפלסטינים. לדבריו, למרות שהם לא יודעים על קיומן של תקיפות איראניות נגד מטרות בצפון עיראק, הם אינם מתנגדים להן. הוא ציין כי אם הם היו שואלים את “האחים במשמרות המהפכה” מה המטרה המועדפת ביותר לתגובה על הפיגוע בכרמאן, הייתה תשובתם תקיפת מטרות בסעודיה, שהיא בית היוצר של האסלאם הרדיקלי ובמאע”מ, שבה מטות של ישראל ומאחר שהיא הכריזה על נירמול היחסים עם ישראל (ערוץ הטלגרם של עלי אלעסכרי, 16 בינואר 2024).
תימן
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, מסר כי הם תקפו את הספינה Zografia שהייתה בדרכה לנמלי ישראל באמצעות מספר טילים ימיים. הוא ציין כי זוהתה פגיעה ישירה. לדבריו, הם תקפו לאחר שהצוות על הסיפון דחה מספר קריאות אזהרה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 16 בינואר 2024). בכיר במשרד ההגנה האמריקני” אישר כי הספינה Zografia אשר הותקפה על ידי החות’ים נפגעה, אך הצליחה להמשיך בדרכה. על פי “הבכיר”, הספינה לא דיווחה על נפגעים (אלג’זירה, 16 בינואר 2024).
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב ((CENTCOM) אישר כי ב-16 בינואר 2024 בשעה 4:15 (שעון צנעאא’) כוחות אמריקניים תקפו והשמידו ארבעה טילים בליסטיים חות’ים נגד ספינות שהוכנו לשיגור (חשבון X של פיקוד המרכז, 16 בינואר 2024).
  • אסאמה רביע, יו”ר רשות תעלת סואץ, מסר כי הרשות העלתה את אגרות המעבר בתעלה ב-15 בינואר 2024. הוא הביע את תקוותו שהמשבר הנוכחי בים האדום ייפתר עד סוף החודש (אלמצרי אליום, 17 בינואר 2024). בריאיון נוסף, מסר רביע כי האירועים בים האדום השפיעו לרעה על מספר הספינות שעוברות בתעלת סואץ ב-30% והשפיעו על ההכנסה במטבע קשה ב-40%. (אלמצרי אליום, 16 בינואר 2024).
  • מחמד אלבח’יתי, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, אמר כי הם דחו הצעה אמריקנית ולפיה ארה”ב תכיר בממשלת החות’ים בתמורה להפסקת התקיפות בים האדום. לדבריו, ארה”ב העבירה את המסר דרך עומאן. הוא ציין כי הם נמצאים היום במלחמה עם ארה”ב, בריטניה וישראל וכי מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, מסר בתגובה להצעה כי הם לא יפקירו את אחיהם הפלסטינים (אלערבי, 16 בינואר 2024).
  • על רקע הודעת מספר חברות ספנות על הפסקת השיט בים האדום, אמר מחמד עבד אלסלאם, דובר תנועת החות’ים, כי ההחלטה היא תוצאה של לחץ והפחדה אמריקניים. הוא חזר והדגיש כי הם לא ימנעו את המעבר בים האדום מאף ספינה, מלבד אלו הקשורות לישראל או כאלה שיעדן נמלי ישראל (חשבון X של מחמד עבדאלסלאם, 16 בינואר 2024).
  • התנועה החות’ית פרסמה סרטון המאיים על ארה”ב בתקיפות בים האדום. בסרטון נראים ארונות קבורה של חיילים אמריקנים שוקעים בים, שנצבע בצבע אדום, לצד ספינות אמריקניות עולות באש תחת הכיתוב: “הטבענו את אנשי פרעה ואתם עדים לכך”[2] (ערוץ הטלגרם של החות’ים בשפה הפרסית, 16 בינואר 2024).
מתוך הסרטון: ארונות קבורה של חיילים אמריקנים לצד ספינות אמריקניות העולות באש (ערוץ הטלגרם של החות'ים בפרסית, 16 בינואר 2024)     מתוך הסרטון: ארונות קבורה של חיילים אמריקנים לצד ספינות אמריקניות העולות באש (ערוץ הטלגרם של החות'ים בפרסית, 16 בינואר 2024)
מתוך הסרטון: ארונות קבורה של חיילים אמריקנים לצד ספינות אמריקניות העולות באש (ערוץ הטלגרם של החות’ים בפרסית, 16 בינואר 2024)
  • ג’ון קירבי, דובר הבית הלבן, אמר כי ארה”ב לא מחפשת מלחמה עם החות’ים והיא לא רוצה להרחיב אותה באזור וכי יש לחות’ים זמן לעשות את הבחירה הנכונה, שהיא לדבריו, לעצור את ההתקפות הפזיזות שלהם (רויטרס, 16 בינואר 2024).
  • גורמים דיפלומטים אירופים מסרו כי מדינות האיחוד האירופי תומכות ברעיון ליצור כוח ימי להגנה על ספינות מפני תקיפות החות’ים בים האדום. לדבריהם, המטרה היא להקים את כוח המשימה לפני 19 בפברואר 2024 (רויטרס, 16 בינואר 2024).
  • בהתייחסו לתקיפות בתימן, אמר עמנואל מקרון, נשיא צרפת, כי צרפת לא השתתפה בתקיפות משום שהם רוצים למנוע הסלמה אזורית. הוא ציין שהגישה של צרפת בים האדום היא הגנתית והם ימשיכו לדבוק בגישה הזאת (רויטרס, 17 בינואר 2024).
  • דווח כי הממשל האמריקני צפוי להכריז בקרוב על החזרת תנועת החות’ים בתימן לרשימת ארגוני הטרור. יוזכר כי החות’ים הוסרו מרשימת ארגוני הטרור ב-2021 על ידי ממשל ביידן כדי להקל על שליחת הסיוע ההומניטרי לתימן (AP , 17 בינואר 2024).

לזרה לעיקרים

הזירה הבינערבית
ירדן
  • בישאר אלח’צאונה ראש ממשלת ירדן, אמר כי השלום עם ישראל נותר מבחינתם בחירה אסטרטגית אולם, ניסיון עקירה של הפלסטינים לשטח ירדן תהווה עליהם איום. לדבריו, קשה לכל הירדנים, אחרי ה-7 באוקטובר, להסכים להמשך פרויקטים אזוריים עם ישראל (רויטרס, 16 בינואר 2024).
עיראק
  • משרד החוץ של עיראק הגיש תלונה באמצעות שתי איגרות שנשלחו לנשיא מועצת הביטחון ולמזכ”ל האו”ם על התקיפה האיראנית שבוצעה בשטח המדינה. המשרד הוסיף כי תוקפנות זאת היא הפרה בוטה של ריבונות עיראק (סוכנות הידיעות העיראקית, 16 בינואר 2024).
תוניסיה
  • חאתם אלמזיו, יו”ר לשכת עורכי הדין בתוניסיה, אמר כי לשכת עורכי הדין התוניסאי תמשיך לפעול להגשת תביעה לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). לדבריו, צוות עבודה גדול פועל בין תוניסיה לצרפת, בהתאחדות עורכי הדין הערבים ובאלג’יריה כדי לנקוט צעדים משפטיים נגד “פושעי מלחמה ברצועת עזה”. הוא הדגיש כי התיק שלם ומבוסס במקצועיות מלאה וכי הוא יוגש בסוף פברואר לבית הדין הפלילי הבינלאומי, מיד לאחר סימפוזיון שיתקיים ב-23-25 בפברואר 2024 בתוניסיה, אשר יאורגן במשותף על ידי לשכת עורכי הדין בתוניסיה ואיגוד עורכי הדין הפלסטינים. הוא הוסיף כי התביעה שתוגש לבית הדין הפלילי הבינלאומי תהיה נגד “פושעי המלחמה” ונגד אנשים ספציפיים, והדגיש, כי תהיה דרישה להוציא צווי הבאה בינלאומיים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ו”פושעי המלחמה הישראלים”. יש לציין שמשרד החוץ התוניסאי נימק את אי הצטרפותה של תוניסיה לתביעה כלשהי נגד ישראל בפני בית הדין הבינלאומי לצדק בכך שהדבר מהווה הכרה במשתמע בישראל (אלערבי אלג’דיד, 16 בינואר 2024).
כנס בלשכת עורכי הדין בתוניסיה (אתר ערבי21, 16 בינואר 2024)
כנס בלשכת עורכי הדין בתוניסיה (אתר ערבי21, 16 בינואר 2024)
סעודיה
  • במהלך הפורום הכלכלי העולמי שנערך בשוויץ, נשאל שר החוץ הסעודי, פיצל בן פרחאן, האם סעודיה תוכל להכיר בישראל במסגרת הסכם נרחב, והשיב בחיוב. לדבריו, התקיפות בים האדום קשורות למתרחש ברצועת עזה, ויש להשיג הפסקת אש מיידית. עוד ציין כי מה שישראל עושה כעת מסכן את הסיכויים לשלום וביטחון באזור. לדבריו, “שלום אזורי יכלול את הישראלים ואת הפלסטינים וביטחונה של ישראל תלוי בהקמת מדינה פלסטינית” (אלערביה, 16 בינואר 2024).
הזירה הבינלאומית
האיחוד האירופי
  • האיחוד האירופי הכניס לרשימת הטרור את יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. בעקבות המהלך, נכסיו של אלסנואר יוקפאו בכל 27 מדינות האיחוד ויאסר לבצע עימו עסקאות (רויטרס, 16 בינואר 2024).
  • טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, האשים את האיחוד האירופי במשוא פנים לטובת ישראל, לאור הטלת הסנקציות על יחיא אלסנואר. אלנונו אמר, כי הסנקציות האלה מגוחכות, שכן כולם יודעים שלאלסנואר אין חשבונות פיננסיים, לא ב”פלסטין” ולא מחוצה לה. הוא הוסיף כי להחלטה כזו לא יהיה ערך נגד חמאס, אבל הטלת סנקציות על מנהיגי ההתנגדות הפלסטינית שמתנגדים לכיבוש כזכות במעוגנת בחוק הבינלאומי היא משוא פנים לטובת ישראל (PALINFO, 16 בינואר 2024).
גרמניה
  • פרנק ואלטר שטיינמאייר, נשיא גרמניה, שוחח עם תמים בן חמד, אמיר קטר, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בזירה הבינלאומית והאזורית ובמיוחד במצב ברצועת עזה וביהודה ושומרון. שטיינמאייר הביע את תודתו לבן חמד על מאמצי קטר בנוגע לשחרור החטופים (סוכנות הידיעות הקטרית, 16 בינואר 2024).
ג’האד עולמי
פקיסטאן
  • סוכנות הידיעות תסנים, המזוהה עם משמרות המהפכה האיראניים, דיווחה כי שתי מפקדות חשובות של הארגון האסלאמי ג’יש אלעדל (צבא הצדק)[3] הושמדו באמצעות טילים וכלי טיס בלתי מאוישים באזור בלוצ’יסטאן (תסנים, 16 בינואר 2024).
  • ארגון ג’יש אלעדל פרסם הודעה בה מסר כי משמרות המהפכה תקפו באמצעות לפחות שישה כלי טיס בלתי מאוישים ומספר טילים בתי פעילים במחוז בלוצ’סטאן בפקיסטאן. ביתם של שני פעילים הושמדו והיו הרוגים ופצועים בקרב בני משפחתם. לדברי הארגון תקיפה זו לא תעצור את המשך הג’האד שלהם, אלא רק תחזק את נחישות הארגון (ערוץ הטלגרם של ג’יש אלעדל, 16 בינואר 2024).
  • משרד החוץ של פקיסטאן גינה בחריפות את ההפרה של המרחב האווירי של המדינה על-ידי איראן ואת התקיפה האיראנית שגרמה למותם של שני ילדים חפים מפשע ופציעת שלוש ילדות. בהודעה שפרסם המשרד צוין כי הפרה זו של ריבונות פקיסטאן היא בלתי מתקבלת על הדעת ועלולה להיות בעלת השלכות חמורות וכי התקיפה הבלתי חוקית הזאת נעשתה למרות קיומם של ערוצי תקשורת בין המדינות ועלולה לערער את היחסים בין המדינות” (חשבון X של משרד החוץ של פקיסטאן, 16 בינואר 2024).

[1] האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, ארגון אסלאמי רדיקאלי, הוקם בשנת 2004 ע”י השיח’ יוסף אלקרצ’אוי, שעמד בראשו עד שנת 2018, ונחשב לאחד מפוסקי ההלכה הבכירים באסלאם הסוני במשך שנים רבות. מטה הארגון, מאז הקמתו, נמצא בדוחה, בירת קטר . להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-4 בנובמבר 2023: "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, הפועל מקטר פרסם פסק הלכה הקורא למוסלמים להתערב צבאית למען עזה".
[2] מדובר בציטוט מתוך הקוראן, סורת אלבקרה, פסוק 50.
[3] ג’יש אלעדל צבא הצדק ארגון ה המתנגד למשטר האיראני ופועל במחוז סיסתאן ובלוצ'יסטאן ,