מחומרי שלל שנתפסו עולה, כי חמאס תכננה מראש לפעול באכזריות נגד יהודים, לחטוף אזרחים ולפגוע בהם.

הפתק בו קורא מפקד בגדודי עז אלדין אלקסאם לפקודיו לפעול ברצחניות נגד יהודים טרם המתקפה

הפתק בו קורא מפקד בגדודי עז אלדין אלקסאם לפקודיו לפעול ברצחניות נגד יהודים טרם המתקפה

עיקרים
  • ממסמכים שאותרו על ידי כוחות צה”ל ברצועת עזה ואשר נמצאו ברשות פעילי חמאס, שהשתתפו במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר 2023 באזור עוטף עזה (“מבצע מבול אלאקצא” בפי חמאס), עולה כי הנהגת חמאס ברצועת עזה הנחתה את פעילי הארגון לפעול באכזריות נגד יהודים, חיילים ואזרחים כאחת, תוך הצדקת פעולות אלה כפעולות הנעשות בשם האסלאם.
  • מהמסמכים עולה שהמתקפה תוכננה לפגוע במכוון באזרחים. האימונים לקראתה כללו הכנות מדוקדקות לתקיפת חדרי מיגון, לקיחת בני ערובה, הפשטתם ואיום ברציחתם תוך כדי מיקוח. התיעוד שנתפס, מעיד על תפיסה אנטישמית עמוקה המלווה באידיאולוגיה אסלאמית רדיקלית, המאפיינת בעיקר ארגונים אסלאמיים קיצוניים, כדוגמת דאעש ואלקאעדה.
  • מסמכי השלל מהווים אסמכתא ברורה וחד משמעית לכך שבניגוד גמור לטענות שהשמיעו בכירי חמאס לאחר מתקפת הטרור כי הפעולה הייתה נגד חיילים בלבד, הרי שהמתקפה כוונה מראש נגד הישובים האזרחים בעוטף עזה ותושביהם.
  • כך למשל השיב מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס, לשאלה על כך שחמאס הרגה אזרחים רבים ולקחה רבים כבני ערובה, באומרו, כי יש נרטיבים ישראליים כוזבים על מקרי מוות של אזרחים. לדבריו, כמה קטעי וידאו מוכיחים שפעילי חמאס דאגו לילדים ישראלים. לדבריו, ישנן גם עדויות ישראליות על כך שמי שהרג אזרחים ישראלים היה הצבא שלהם אשר הפגיז את הבתים מסביב, הרג עשרות אזרחים, והיקף ההרס מוכיח שזה היה בידי ישראל. אשר ללקיחת בני ערובה אמר כי כאשר הצבא הישראלי קרס, התרחש כאוס. מאות אזרחים פלסטינים ולוחמי ארגונים אחרים נכנסו לשטח ישראל ולכדו ישראלים רבים (אתר Frontline, 27 באוקטובר 2023).
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, אמר בהקשר זה כי כי מטרות המבצע היו מטרות צבאיות גרידא, להשמיד את אוגדת עזה ולחטוף חיילים כדי לשחרר את האסירים הפלסטינים בבתי הכלא ולסיים את תיק האסירים, וכי מחמד אלצ’יף הורה לא לפגוע בילדים, נשים וקשישים. הוא הדגיש כי לתנועת חמאס לא היתה כל כוונה לקחת אזרחים, אבל עם פתיחת גדר הביטחון, נכנסו אזרחים פלסטינים מתוך רצועת עזה, מבית חאנון, ג’באליא ובית לאהיא שצמודים לגדר, לישובים הישראליים וכמה מהם לקחו אזרחים ישראלים להחליף אותם בקרוביהם השבויים (האתר הלבנוני Unews, 7 בדצמבר 2023).
פרטי המסמכים
מסמך 1: פתק הקורא לרצוח יהודים באכזריות
  • פתק בכתב יד שנמצא בכיסו של אחד ממפקדי גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, היה בין מבצעי מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר 2023. את הפתק כתב המפקד לפקודיו לפני שנהרג בעוטף עזה ונראה כי הוא נכתב כדי לעודד אותם לקראת היציאה למתקפה.
  • על פי הנכתב בפתק מדרבן המפקד את פקודיו להרוג כמה שיותר יהודים, לערוף את ראשיהם, לעקור את לבבותיהם ואת כבדיהם וזאת תחת מעטפת אידאולוגית אסלאמית רדיקלית.
  • בפתק נכתב: “אללה קנה מהמאמינים את [חייהם והונם שכן להם גן העדן[1]. צאצאי ח’אלד[2] ואלזביר,[3] אללה ייעד אתכם והעניק לכם את הכבוד להשתתף בג’האד כדי שתעניקו את שביכולתכם ואת שברצונכם לתת. הטיבו לפעול והיו דבקים באללה בכוונותיכם, כפי שפעל הנביא [מחמד] שהיה דבק בג’האד והיה מוכן להיהרג למענו. אללה יקנה את נפשות אלה מביניכם ששואפות לפגוש אותו ולראות את נביאו, חבריו אבו עמארה,[4] סעד[5] וח’אלד [בן אלוליד], דעו לכם כי האויב שלכם הוא מחלה שאין לה תרופה, מלבד עריפת הראשים ועקירת הלבבות והכבדים. התקיפו אותם ועשו בהם כפי שפעלה חרבו של אבו סלימאן[6] נגדם, דונו אותם על-פי פסק הדין של סעד. בשם אלוהי ח’יבר,[7] אנו מתחילים [את המתקפה] ובחרב ד’ו אלפקאר[8] נכה.”
  • המסמך מעיד על האידיאולוגיה האסלאמית הרדיקלית וטיפוח האנטישמיות בקרב חמאס תוך הצדקת מעשים אכזריים וטבח יהודים בשם האסלאם. במסמך מתוארים היהודים כ”מחלה ללא תרופה” שיש להשמידה.

הפתק בו קורא מפקד בגדודי עז אלדין אלקסאם לפקודיו לפעול ברצחניות נגד יהודים טרם המתקפה
הפתק בו קורא מפקד בגדודי עז אלדין אלקסאם לפקודיו לפעול ברצחניות נגד יהודים טרם המתקפה

  • דובר צה”ל, תא”ל דניאל הגרי, חשף את הפתק בפני כלי התקשורת האמריקאים (רשת CBS האמריקנית, 25 באוקטובר 2023). בעקבות הפרסום, הביעו גורמים המזוהים עם חמאס והאסלאם הרדיקלי, את תמיכתם בדברים שנאמרו בו. חלקם תארו את הפתק כ”צוואה” של “שהיד” [חלל קדוש] “גיבור שנפל חלל” ב”[מבצע] מבול אלאקצא”.
  • ד”ר עלי אלקרה דאע’י, יו”ר האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים (אלאתחאד אלעאלמי לעלמאא’ אלמסלמין), המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים, תנועת האם של חמאס, העלה את הנוסח של המסמך לחשבונו ברשת X בציינו כי מדובר ב”איגרת שנמצאה בכיסו של אחד השהידים [החללים הקדושים] של מערכת מבול אלאקצא (חשבון X של ד”ר עלי אלקרה דאע’י, 16 בנובמבר 2023). אחד מתומכיו צייץ: “גיבורי פלסטין ושל כל המוסלמים”, בהתייחסו למבצעי הטבח (חשבון X של עבדאללה יחיא, 16 בנובמבר 2023). תגובה נוספת כללה תפילה לאללה ש”יחזק את ידי לוחמי הג’האד” (חשבון X fares077777, 17 בנובמבר 2023).
  • פלסטיני, המזוהה עם חמאס, הגיב לפוסט שציטט את תוכן הפתק, ואמר “גדודי עז אלדין אלקסאם בלב” (חשבון X THE FREEDOM, 25 באוקטובר 2024). בנוסף כתב: “אללה, הענק תהילה לאסלאם ולמוסלמים” (חשבון X Alaomda1, 26 באוקטובר 2024).
מסמך 2: שיחון ערבי עברי
  • בין המסמכים שנמצאו היה גם שיחון ערבי עברי בו נכתבו מילים בעברית בתעתיק בערבית. השיחון נמצא ברשות גדוד ירושלים (כתיבת אלקדס) של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס והוא ככל הנראה חולק לפעילים שהשתתפו במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר והיו אמורים לפעול לפיו. אוצר המילים בשיחון הוא מזעזע, והוא יכול להעיד על הכוונות והתכנונים של המתקפה, כולל תקיפת אזרחים השפלתם, ביצוע סלקציה בין נשים, ילדים וגברים , לקיחת אזרחים בשבי, רצח ועוד. להלן חלק מהביטויים בעברית המופעים בו: “תוריד את המכנסיים”, “איפה הנשק?”, “אהרוג אותך”, “אתה שבוי”, “איפה ראש הקיבוץ?”, “יש לנו בני ערובה”, “נהרוג את השבויים”, “איפה מפתחות הרכב?”, “גברים פה”, “נשים פה”, “הילדים פה”, “הורד את הבגדים”, “איפה המפקד?”
מתוך  השיחון: סעיף 7  – תוריד את המכנסיים. סעיף 14 – איפה הנשק. סעיף 21 – אהרוג אותך.
מתוך השיחון: סעיף 7 – תוריד את המכנסיים. סעיף 14 – איפה הנשק. סעיף 21 – אהרוג אותך.
מתוך  השיחון: סעיף 25 – אתה שבוי. סעיף 27 – איפה ראש הקיבוץ. סעיף  29 – יש לנו בני ערובה.  סעיף  30  - נהרוג את השבויים.  סעיף 36  -  איפה מפתחות הרכב? סעיף 37  - גברים פה. סעיף 38 -  נשים פה. סעיף 39 -   הילדים פה. סעיף 43 - הורד את הבגדים.  סעיף 45 - איפה המפקד?
מתוך השיחון: סעיף 25 – אתה שבוי. סעיף 27 – איפה ראש הקיבוץ. סעיף 29 – יש לנו בני ערובה. סעיף 30 – נהרוג את השבויים. סעיף 36 – איפה מפתחות הרכב? סעיף 37 – גברים פה. סעיף 38 – נשים פה. סעיף 39 – הילדים פה. סעיף 43 – הורד את הבגדים. סעיף 45 – איפה המפקד?
מסמך 3: תרגול חטיפת אזרחים
  • מסמך שנתפס על-ידי צה”ל במהלך פעילותו באחד ממעוזי חמאס ברצועת עזה, חושף פרטים על ההכנות שביצעו פעילי חמאס לפני מתקפת הטרור בעוטף עזה המעידים כי תכנון המתקפה כלל איתור מיקום חדרי הביטחון בישובים, כדי לפגוע במכוון באזרחים וכן חטיפת אזרחים, כולל נשים, ילדים וקשישים. המסמך כולל דו”ח מעקב אחר תרגיל מחלקתי (בערבית: פציל) שביצעו פעילי חמאס לקראת הטבח וכן ביקורת, שנכתבה ככל הנראה על-ידי אחד ממפקדי התרגיל, אודות תפקוד הפעילים במהלך התרגיל. בין דברי הביקורת נכתב; “לא בוצעה פעולה מדוקדקת להעלאת מספר בני הערובה (מספר נשים, ילדים, גברים…)”, דבר המעיד כי התרגיל תוכנן לכלול חטיפת אזרחים.
שורה שמינית מלמעלה במסמך: "לא בוצעה פעולה מדוקדקת להעלאת מספר בני הערובה (מספר נשים, ילדים, גברים...)"
שורה שמינית מלמעלה במסמך: “לא בוצעה פעולה מדוקדקת להעלאת מספר בני הערובה (מספר נשים, ילדים, גברים…)”
  • יש לציין כי בסרטונים שצולמו ממצלמות הגוף של פעילי חמאס, במהלך מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר 2023, המתעדים את מפעילותם בקיבוץ סופה, הם נראים כשהם מחפשים את חדרי הביטחון וקוראים זה לזה “היכן הממ”דים?” וזאת ככל הנראה, מאחר שלא הבינו תחילה כי חדרי הביטחון נמצאים בתוך הבתים. הדבר מעיד על כוונה ברורה לפגוע באזרחים (ערוץ 12, 8 בינואר 2024).
מסמך 4: ברכות ותפילות “מעוררות השראה” לרצח
  • האידיאולוגיה האסלאמית הקיצונית של חמאס באה לידי ביטוי במסמך נוסף, שנמצא ברשות פעילי חמאס אשר ביצעו את מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר 2023.המסמך כולל ברכות ותפילות ברוח האסלאם הקיצוני, אשר מוטל על פעילי הארגון לומר בנסיבות שונות. המסמך כולל את הסיטואציה ואת התפילה המיוחדת שעל פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם לומר בנסיבות אלה. כך, למשל:
  • לפני הכניסה למערכה, עליהם לומר: “הילחמו בהם, אללה יענה אותם באמצעותכם ויביא לכם את הניצחון עליהם וירפא את לבבות אומת המאמינים”.
  • בעת נפילת חללים, עליהם לומר: “דעו לכם שהסוף האידיאלי למאמין הוא מוות למען אללה [קרי: בג’האד]”.
  • במקרה של הצלחות בקרב, עליהם לומר: “יבורכו הזרועות הללו, שהגנו עם אדמת המולדת ושמרו על האדמה, הכבוד והמקומות הקדושים מפני טומאת היהודים”; וכן “אללה ישמור אתכם, לוחמי ג’האד, אשר בגבורתכם שמרתם על כבודנו והנפתם את דגל הניצחון”.
ברכות ותפילות של פעילי חמאס במהלך הטבח
ברכות ותפילות של פעילי חמאס במהלך הטבח

[1] מתוך סורת אלתובה, פסוק 111 בקוראן. במקור מופיעות הנקודות, מאחר שמדובר בפסוק מוכר, שמשמעותו בקרב חוגים אסלאמים היא עידוד המוסלמים לצאת למלחמת ג'האד, שכן כך ייכנסו בשערי גן העדן.
[2] ח’אלד בן אלוליד, היה מצביא מוסלמי ואחד מבני לווייתו של מחמד נביא האסלאם,. הוא נחשב לאחד המצביאים הגדולים בהיסטוריה האסלאמית ונאמר עליו שלא הובס מעולם. הוא מילא תפקיד מפתח בשלבים הראשונים של הקמת האימפריה המוסלמית.
[3] אלזביר בן אלעואם, היה קרוב משפחה של מחמד בן אחיה של ח'דיג'ה אשתו ואחד מחבריו (הצחאבה) ואחד מהמנהיגים הפוליטיים והצבאיים של המוסלמים לאחר פטירתו של מחמד. הוא אחד מהעשרה שהובטח להם גן עדן. .
[4] חמזה בן עבד אלמטלב, שכינויו אבו עמארה, היה ממקורבי נביא האסלאם, מחמד, ונחשב לגיבור קרבות האסלאם.
[5] סעד בן מעאד', היה ממקורבי נביא האסלאם, מחמד, והיה ממובילי הלחימה נגד יהודי בני קריט'ה בחצי האי ערב.
[6] אבו סלימאן הוא כינויו של ח'אלד בן אלוליד (ראה לעיל אודותיו).
[7] ח’יבר – ישוב הבנוי ממצודות מבוצרות מצפון לאלמדינה, בחצי האי ערב, שבו התגוררו בראשית האסלאם יהודים. בשנת 628 לספירת הנוצרים נערך קרב במקום, שבמהלכו הרג צבא המוסלמים, בראשות נביא האסלאם, מחמד, יהודים רבים, תוך פריצת ביצוריהם. לאחר הקרב, הגיע מחמד להסדר עם תושבי הישוב שנכנעו, לפיו הם ישלמו מס גולגולת תחת שלטון האסלאם, כמחצית מרכושם, וכן הועבר לידי המוסלמים שלל רב של נשק ורכוש של תושבי הישוב, שהיו עשירים וחלשו על שטחים עצומים שבהם גידלו עצי דקל רבים. קרב זה הינו אחד האתוסים המרכזיים באסלאם, במיוחד בנוגע ללחימה ביהודים. כל הלוחמים המוסלמים המוזכרים בפתק לעיל השתתפו בקרב זה. קרב זה הפך גם לסמל עבור גורמים אסלאמיים רדיקלים לטבח ביהודים מצד המוסלמים, בעוד המתונים יותר רואים בו הסדר כניעה אידיאלי של יהודים ונוצרים ("עמי הספר"), למוסלמים המבוסס על כניעה והשפלה של היהודים והנוצרים תחת שלטון אסלאמי. לגבי היהודים, נזכר קרב ח'יבר במיוחד בקריאות של גורמים אסלאמיים בימינו, ובמיוחד חמאס: "ח'יבר, ח'יבר, יהודים, צבא מחמד עוד ישוב", ובמשתמע: הרג, כניעה והשפלה ליהודים.
[8] ד’ו אלפקאר זו החרב, שהעניק לפי המסורת המוסלמית נביא האסלאם, מחמד, לעלי בן אבו טאלב, הח'ליף הרביעי באסלאם וחתנו של מחמד. החרב הפכה לסמל של ניצחון האסלאם בקרב. על-פי המסורת המוסלמית, מחמד הטיל עליו לפקד על צבא האסלאם בקרב ח'יבר והוא השתמש בחרב זו בקרב זה.