מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-28 בינואר 2024, 13:00)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל בחאן יונס (אתר צה"ל, 27 בינואר 2024)

תיעוד פעילות כוחות צה

תיעוד פעילות כוחות צה"ל בחאן יונס (אתר צה"ל, 27 בינואר 2024)

אמצעי הלחימה שאותרו על ידי הכוחות (דובר צה

אמצעי הלחימה שאותרו על ידי הכוחות (דובר צה"ל, 25 בינואר 2024)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 28 בינואר 2024)

תושבים מתפנים מח'אן יונס דרומה בשל פעילות צה

תושבים מתפנים מח'אן יונס דרומה בשל פעילות צה"ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בינואר 2024)

תושבים מקימים מחנה אוהלים סמוך לגבול רצועת עזה -מצרים (ערוץ היוטיוב של ופא, 27 בינואר 2024)

תושבים מקימים מחנה אוהלים סמוך לגבול רצועת עזה -מצרים (ערוץ היוטיוב של ופא, 27 בינואר 2024)

המטרה במוצב דבורנית, כפי שהיא נראית ממצלמת הטיל טרם שיגורו.

המטרה במוצב דבורנית, כפי שהיא נראית ממצלמת הטיל טרם שיגורו.

המטרה, שניות ספורות טרם נפגעה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 25 בינואר 2024)

המטרה, שניות ספורות טרם נפגעה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 25 בינואר 2024)

משגר דו-קני ומפרט טכני (אלמנאר, 26 בינואר 2024)

משגר דו-קני ומפרט טכני (אלמנאר, 26 בינואר 2024)

אבו מאזן בפגישה עם סגן ראש ממשלת איטליה ושר החוץ שלה (ופא, 25 בינואר 2024)

אבו מאזן בפגישה עם סגן ראש ממשלת איטליה ושר החוץ שלה (ופא, 25 בינואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: נמשכה הלחימה בעיקר באזור ח’אן יונס. כוחות צה”ל העמיקו את נוכחותם בשטח. הם התעמתו עם חוליות חמושות, איתרו מצבורי אמצעי לחימה פירים ומנהרות. במקביל ללחימה, פתחה ישראל מסדרון הומניטרי מאובטח אשר מאפשר תנועה של תושבים מאזור הלחימה לכיוון מערב. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על לחימה עזה באזור ח’אן יונס ועל עימותים בצפון ומרכז הרצועה.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,300 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 557 חיילים וקצינים. 132 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
  • משא ומתן לעסקת חטופים: דוברים מערביים דיווחו כי חמאס וישראל קרובות להגיע לעסקה לשחרור חטופים בחסות ארה”ב וקטר. גורמים בחמאס ציינו כי ההצעות הכוללות הפוגה זמנית של חודשיים בתמורה לעסקת חטופים חדשה אינן עומדות בדרישות הבסיסיות שלהם.
  • רצועת עזה: גורמים ברצועה דיווחו על מחסור חמור באמצעים רפואיים ועל תושבים הנמלטים מאזור ח’אן יונס דרומה לאזור רפיח. בתגובה להפגנות משפחות החטופים בישראל סמוך למעבר כרם שלום וניסיונם לחסום כניסת סיוע לרצועת עזה, פרסם משרד החוץ ברשות הפלסטינית הודעה בה צוין שישראל מתעלמת מאזהרות האו”ם על המצב ההומניטרי הקשה ברצועת עזה והיא מאפשרת מניעת כניסת סיוע דחוף לרצועה. ניכרים ברצועה ניצנים של מחאת תושבים נגד חמאס, בעיקר מפונים.
  • אונר”א: בעקבות מידע שהועבר לאונר”א על ידי ישראל על 12 עובדי הסוכנות שלקחו חלק פעיל במתקפת ה-7 באוקטובר, הכריזה אונר”א על סיום לאלתר של חוזי ההעסקה של אותם אנשי צוות ועל פתיחת חקירת מומחים בלתי-תלויה. כמה מדינות, ביניהן ארה”ב, הודיעו על הפסקת מימון הסוכנות. הפלסטינים מתחו ביקורת על צעדי אונר”א בציינם כי זוהי נקיטת עמדה פוליטית. הם גם הביעו תדהמה מהצעדים שנקטו מספר מדינות לפני שחקירות הנושא הושלמו.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע 16 תקיפות במהלך סוף השבוע. חזבאללה דיווח על שימוש באמצעי לחימה חדשים ביניהם מערכת טילים שפותחה על ידי איראן ורקטה מדגם פלק 1 (Falaq 1). ארבעה פעילי חזבאללה נהרגו בתקיפות צה”ל בתגובה.
  • מיליציות פרו איראניות: דווח שההתנגדות האסלאמית ביצעה תקיפה נגד “המתקן הימי זבולון” בישראל. כמו כן קיבלה אחריות על מספר תקיפות נגד בסיסי ארה”ב בסוריה ובעיראק. החות’ים ביצעו מספר תקיפות נגד ספינות בים האדום ביניהם משחתת אמריקאית ומיכלית נפט בריטית.
  • בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג פרסם פסיקת ביניים לגבי עתירת דרום אפריקה על רצח עם ברצועת עזה. למרות שבית הדין לא קרא לישראל להפסיק את הלחימה הוא אימץ את נרטיב “רצח העם” של דרום אפריקה והוציא מספר צווי ביניים לישראל וקרא להשבת החטופים הישראלים. הרשות הפלסטינית וחמאס הביעו שביעות רצון מהפסיקה אולם ציינו כי היא לא כללה דרישה להפסקת אש.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על 165 הרוגים ו-290 פצועים ביממה האחרונה בתקיפות צה”ל ברחבי הרצועה (מען, 28 בינואר 2024). כתב ערוץ אלג’זירה דיווח, כי מרבית תקיפות צה”ל התמקדו באזור העיר ח’אן יונס, בצפון ובמערב העיר וכן גם באזור בית החולים נאצר. בצפון הרצועה תקף צה”ל מספר יעדים והתנהלו שם חילופי אש עם אנשי “ההתנגדות” בבית לאהיא, בעיר עזה תקף צה”ל בשכונות זיתון ותל אלהוא, ובמרכז הרצועה תקף צה”ל בדיר אלבלח (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 28 בינואר 2024).
  • הסהר האדום הפלסטיני דיווח, כי כוחות צה”ל ממשיכים לבצע ירי סמוך לבית החולים אלאמל (במערב ח’אן יונס), אשר מופעל על ידי הארגון (חשבון X של שהאב, 28 בינואר 2024). מבית החולים נמסר כי כוחות צה”ל ממשיכים לכתר את בית החולים, וכי באזור הסמוך לו מתנהלת לחימה עזה בין כוחות צה”ל לאנשי ההתנגדות (ופא, 28 בינואר 2024).
  • ב-27 בינואר 2024, דווח על תקיפות בח’אן יונס; בעיר עזה בשכונות צברה, אלזיתון ותל אלהוא, ברפיח; שכונת אלג’נינה (מזרח העיר), ובמרכז הרצועה; על תקיפת שטחים חקלאיים סמוך לתחנת הכוח במחנה הפליטים אלנציראת (ופא, 27 בינואר 2024).
  • ב-26 בינואר 2024 דווח על עשרות הרוגים ומאות פצועים בליל 26-25 בינואר. דווח על תקיפות מאסיביות של צה”ל באזור ח’אן יונס, תקיפות ברפיח, במחנה הפליטים אלבריג’, ובצומת אלצפטאוי שבצפון הרצועה (ערוץ אלערבי, 26 בינואר 2024).
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו להעמיק את פעילותם באזור ח’אן יונס. עד כה, במהלך ימי הפעילות באזור איתרו הכוחות הלוחמים כמאתיים פירי מנהרות, השמידו מעל ל-130 תשתיות טרור, כמו כן תקפו הכוחות עשרה משגרי רקטות והרגו פעילים חמושים, ביניהם חוליות ירי נ”ט. מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת הכוחות בשטח, ביצעו תקיפות נגד עשרות יעדי טרור ביניהם דירות מבצעיות, מחסני אמצעי לחימה, עמדות תצפית ונקודות כינוס של מחבלים (דובר צה”ל 27-25 בינואר 2024).
  • כוחות צה”ל פשטו על מפקדה צבאית של מפקד המערך המודיעין של הג’האד האסלאמי בפלסטין ועל מפקדת חמאס בה איתרו כמויות רבות של מחסניות, כלי נשק, מכשירי קשר טקטיים, אמצעים לראיית לילה, מפות ומידע מודיעיני בעל ערך (דובר צה”ל, 25 בינואר 2024).
תקיפת מטרות בחאן יונס (אתר צה"ל, 27 בינואר 2024)    תקיפת מטרות בחאן יונס (אתר צה"ל, 27 בינואר 2024)
תקיפת מטרות בחאן יונס (אתר צה”ל, 27 בינואר 2024)
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בחאן יונס (אתר צה"ל, 27 בינואר 2024)     תיעוד פעילות כוחות צה"ל בחאן יונס (אתר צה"ל, 27 בינואר 2024)
תיעוד פעילות כוחות צה”ל בחאן יונס (אתר צה”ל, 27 בינואר 2024)
אמצעי הלחימה שאותרו על ידי הכוחות (דובר צה"ל, 25 בינואר 2024)   אמצעי הלחימה שאותרו על ידי הכוחות (דובר צה"ל, 25 בינואר 2024)
אמצעי הלחימה שאותרו על ידי הכוחות (דובר צה”ל, 25 בינואר 2024)
תקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 28 בינואר 2024)
תקיפות צה”ל באזור ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 28 בינואר 2024)
  • במקביל ללחימה בח’אן יונס, צה”ל פתח מסדרון הומניטרי מאובטח ממערב לח’אן יונס אשר מאפשר תנועה בטוחה של תושבי הרצועה לכיוון מערב לאזור ההומניטרי אלמואצי תוך המשך הלחימה בחמאס (דובר צה”ל, 27 בינואר 2024).
תושבים מתפנים מח'אן יונס דרומה בשל פעילות צה"ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בינואר 2024)    תושבים מתפנים מח'אן יונס דרומה בשל פעילות צה"ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בינואר 2024)
תושבים מתפנים מח’אן יונס דרומה בשל פעילות צה”ל (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בינואר 2024)
  • צפון הרצועה: כוחות קרקעיים בשיתוף חיל האוויר, תקפו תשתיות צבאיות של חמאס. כמו כן הרגו הלוחמים מספר פעילים חמושים באמצעות ירי טנקים והכוונת כלי טיס (דובר צה”ל, 25 בינואר 2024). מטוסי קרב תקפו מבנה ממולכד וכן מבנה צבאי, עמדת נ”ט ופיר ששימש לצרכים מבצעיים (דובר צה”ל, 26 בינואר 2024).
  • ארגון גדודי אלמג’אהדין (הזרוע הצבאית של ארגון המג’אהידין, שהתפצל מגדודו חללי אלאקא), דיווח כי פעיליו הצליחו להפיל באזור בית לאהיא כלי טיס בלתי מאויש של צה”ל מסוג Sky Racing באמצעות טיל קרקע-אוויר. הארגון פרסם סרטון שתיעד את רגע שיגור הטיל ואת כלי הטיס לאחר הפלתו (ערוץ הטלגרם של גדודי המג’אהדין, 27 בינואר 2024). יצוין כי ב-3 בינואר 2024 מסרה הזרוע הצבאית של חמאס, כי בפעולה משותפת עם פעילי גדודי אלמג’אהדין, הם הפילו במזרח העיר עזה כלי טיס בלתי מאויש של ישראל מסוג הרמס 900 באמצעות טיל נ”מ (ערוץ הטלגרם של שהאב, 3 בינואר 2024).כמו כן קיבל הארגון מספר פעמים אחריות על שיגור רקטות לעבר ישראל.
  • פעילות אווירית: ב-26 בינואר 2024, בשעות הלילה, ביצעו מטוסי קרב של צה”ל מטס תקיפות נגד עשרות מטרות ביניהן דירות מבצעיות, מחסני אמצעי לחימה, עמדות תצפית ונקודות כינוס של פעילים חמושים (דובר צה”ל, 26 בינואר 2024).
הלחימה בעיני הפלסטינים
  • אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, אמר כי חמאס גיבשה תוכנית הגנה המבוססת על המנהרות הגדולות, שמשתרעות מצפון הרצועה עד לדרומה, המקושרות אלה עם אלה, שישראל לא יודעת עליהן דבר. הוא ציין שפעולות המלכוד שמבצעים הלוחמים מעידות על רמת ההיערכות של חמאס למערכה. הוא הוסיף כי ישראל העניקה ללוחמים גורם נוסף לעמידה האיתנה על ידי יצירת סוללות ומתרסים מעל פני הקרקע באמצעות הרס הבתים. לדבריו, ההריסות יצרו מתרסים עבור הלוחמים מעל הקרקע שמאפשרים להם לבצע עוד התקפות נגד צה”ל. הוא חשף כי התקשורת בין מנהיגי התנועה בתוך רצועת עזה מתקיימת באמצעים בטוחים והיא לא נפגעה למרות התקיפות הישראליות. לדבריו, כפי שביצעו את ההכנות הצבאיות למערכת “מבול אלאקצא”, לקחו בחשבון את רשת התקשורת הטלפונית בין הלוחמים בתוך המנהרות. הוא הוסיף כי גם התקשורת בין מנהיגי התנועה בתוך הרצועה ומחוצה לה מתקיימת בצורה בטוחה, במטרה לתאם עמדות כדי להגיע לדעה מאוחדת לגבי כל מה שקורה מבחינה צבאית ומדינית. לדבריו, אלסנואר בסדר גמור, וכך גם שאר חבריו לתנועה. הם מנהלים את המערכה בחוכמה וברוגע ומשיגים הישגים. הוא גם ציין שההנהגה המרכזית של התנועה נמצאת ביותר ממקום אחד, היא פוקדת את לבנון בשל הימצאותם של מחנות הפליטים הפלסטינים, והם נפגשים עם מנהיגי לבנון. הוא ציין שחופש התנועה בלבנון גדול יותר מבכל מדינה אחרת משיקולים שכולם מכירים אותם, אך חמאס מחויבת למדיניות של לבנון וחוקיה, והיא מכבדת את ריבונותה (אלערביה.נט, 25 בינואר 2024).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,300 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 557 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 222 מתחילת התמרון הקרקעי ב- 27 באוקטובר 2023). 132 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 121 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • ג’ון קירבי, דובר הבית הלבן, מסר כי ברט מקגורק, שליח מזכיר מחלקת המדינה של ארה”ב למזרח התיכון, חוזר לוושינגטון לאחר שביקר במדינות רבות באזור לקידום עסקת חטופים. הוא ציין כי הם אופטימיים לגבי ההתקדמות (רויטרס, 26 בינואר 2024). הניו יורק טיימס דווח מפי “מקורותיו “כי חמאס וישראל קרובות להגיע להסכם, בחסות ארה”ב וקטר, לפיו תופסק הלחימה למשך חודשיים, במהלכם ישוחררו כמאה חטופים. לדברי הכתבה, קווי המתאר של העסקה גובשו בעשרת הימים האחרונים, ואך עדיין נותרו מספר נקודות מחלוקת בהן יעסקו ראשי מנגנוני המודיעין הצפויים להיפגש בפסגה בפריז (הניו יורק טיימס, 28 בינואר 2024). סוכנות הידיעות AP אישרה, מפי בכירים בממשל ארה”ב, את הדיווח (AP, 28 בינואר 2024).
  • “מקור מצרי” המעורה במאמצי מצרים להשיג הפסקת אש אמר, כי הדיבורים על שחרורם בבת אחת של החטופים הישראלים, שמספרם מוערך ב-136, כולל כ-27 גופות, בתמורה להפוגה של חודש ושחרור מספר אסירים פלסטינים בבתי הכלא הישראליים אינם מדויקים. הוא הדגיש כי חמאס דוחה את הרעיון של ​שחרור כל החטופים בבת אחת, אלא אם כן תושג הפסקת אש כוללת, ולא, לדבריו, התנועה דבקה בשחרורם בשלבים, שהאחרון שבהם הוא שלב אנשי הצבא החטופים, שמספרם מוערך ב-55. לדבריו, חמאס הדגישה יותר מפעם אחת במהלך הדיונים עם המתווכים כי היא אינה בוטחת בעמדות ישראל (אלערבי אלג’דיד, 27 בינואר 2024).
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, אמר כי לחמאס הגיעו רעיונות רבים מאד, וכי הם נבחנים. הוא שב והדגיש כי שחרור החטופים הישראליים לא יהיה לפני הפסקת אש ונסיגה של כוחות צה”ל מהרצועה. (ערוץ היוטיוב AlMayadeen News, 27 בינואר 2024).
  • אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, אמר כי ההצעות הישראליות בנוגע להפוגה זמנית של חודשיים בתמורה לעסקת חטופים חדשה אינן עומדות בדרישות הבסיסיות של חמאס בדבר הפסקת התוקפנות נגד עזה ונסיגה מוחלטת של צה”ל מרצועת עזה כתנאי לחידוש המשא ומתן. לדבריו, הם מוכנים לחדש את המשא ומתן אם תוגש הצעה שתוביל להפסקה כוללת של התוקפנות ולנסיגת צה”ל לאחר קבלת ערבויות מהמתווכים כי התוקפנות נגד רצועת עזה לא תישנה. הוא הדגיש כי אין עדיין הסכם, וכי הם לא יבזבזו את קלף החטופים בתמורה להפוגות זמניות שתסתיימנה לאחר שישראל תקבל את דרישותיה. עוד ציין כי התנאי של יציאת ראשי חמאס מרצועת עזה הוא חסר בסיס ולא בא בחשבון מבחינת חמאס (אלערביה.נט, 25 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-28 בינואר 2024 נכון לשעה 10:10, כי מאז תחילת המלחמה נהרגו 26,422 פלסטינים ונפצעו 65,087 נוספים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 28 בינואר 2024).
  • גדודי חללי אלאקצא הודיעו על מותו של עטא אחמד חמודה, מפקד בשטח שנהרג עם משפחתו בתקיפת ביתו בצפון רצועת עזה (ערוץ הטלגרם elaqsa_1965 של “גדודי חללי אלאקצא”, 26 בינואר 2024).
  • לשכת ההסברה הממשלתית (בשליטת חמאס) ברצועה הודיעה על מותו של איאד אחמד אלרואע’, העיתונאי ה-120 שנהרג במלחמה שהיה שדרן ומגיש תכניות ברדיו צות אלאקצא, של חמאס. דווח כי הוא נהרג יחד עם 11 מבני משפחתו בתקיפה על ביתו במחנה הפליטים אלנציראת ב-25 בינואר (פלסטין און ליין, 27 בינואר 2024; חשבון X של רדיו צות אלאקצא, 26 בינואר 2024).
איאד אלרואע' (חשבון X של רדיו צות אלאקצא, 26 בינואר 2024)
איאד אלרואע’ (חשבון X של רדיו צות אלאקצא, 26 בינואר 2024)
המצב ברצועה
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועת עזה, דיווח על מחסור חמור במנות דם ותרופות בבית החולים נאצר בח’אן יונס. לדבריו, מלאי הדלק המשמש להפעלת הגנרטורים בבית החולים צפוי לאזול תוך ארבעה ימים (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 27 בינואר 2024).
  • הסהר האדום הפלסטיני דיווח, בעקבות הלחימה סמוך לבית החולים אלאמל (במערב ח’אן יונס), מלאי החמצן בבית החולים אזל ולכן אין באפשרותו לבצע ניתוחים (ופא, 28 בינואר 2024). ערוץ אלג’זירה דיווח כי בבית החולים נאצר בח’אן יונס נותרו 350 חולים וכ-5,000 תושבים השוהים במקום, זאת לאחר שמספר רב של חולים ותושבים נמלטו מהמקום בימים האחרונים (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 28 בינואר 2024).
  • במקביל, דווח על תושבים רבים מרחבי רצועת עזה שהגיעו סמוך לרפיח על גבול רצועת עזה למצרים והקימו שם מחנה אוהלים. תושבים ציינו, כי הם הגיעו כדי למצוא מקום בטוח יותר זאת מפני שכל מקום אליו הגיעו עד כה לא היה בטוח עבורם. היו גם כאלה שציינו כי הגיעו בשל הצפיפות הרבה בבתי הספר של אונר”א , המשמשים מחסה (ערוץ היוטיוב של ופא, 27 בינואר 2024). במקביל, תועדו תושבים רבים הנמלטים מאזור ח’אן יונס לכיוון רפיח בשל העמקת פעילות צה”ל בעיר ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של ופא, 26 בינואר 2024).
תושבים מקימים מחנה אוהלים סמוך לגבול רצועת עזה -מצרים (ערוץ היוטיוב של ופא, 27 בינואר 2024)     תושבים מקימים מחנה אוהלים סמוך לגבול רצועת עזה -מצרים (ערוץ היוטיוב של ופא, 27 בינואר 2024)
תושבים מקימים מחנה אוהלים סמוך לגבול רצועת עזה -מצרים (ערוץ היוטיוב של ופא, 27 בינואר 2024)
  • בתגובה להפגנות משפחות החטופים בישראל סמוך למעבר כרם שלום וניסיונם לחסום כניסת סיוע לרצועת עזה, פרסם משרד החוץ ברשות הפלסטינית הודעה בה צוין שישראל מתעלמת מאזהרות האו”ם על המצב ההומניטרי ברצועת עזה והיא מאפשרת למשפחות החטופים לחסום את מעבר כרם שלום, ובכך למנוע מציוד סיוע דחוף להיכנס כבר ארבעה ימים ברציפות. עוד נמסר, כי זהו זלזול בהחלטות בית הדין הבינלאומי ומדובר בשלילת הצרכים הבסיסיים מכלל תושבי הרצועה (חשבון X של משרד החוץ, 27 בינואר 2024).
אונר”א
  • בעקבות מידע שהועבר לאונר”א על ידי ישראל על 12 עובדי אונר”א שלקחו חלק פעיל במתקפת ה-7 באוקטובר, מסר סטפן דוז’ריק, דובר מזכ”ל האו”ם, כי אנטוניו גוטרזש, מזכ”ל האו”ם שוחח עם פיליפ לזאריני, הנציב הכללי של אונר”א, וביקש ממנו לחקור במהירות את האשמות החמורות הללו. לדברי ההודעה, המזכ”ל נחרד מהחדשות האלו וביקש לוודא שכל עובד אונר”א שיוכח שהוא לקח חלק באירועים יעמוד בפני תביעה פלילית (אתר האו”ם, 26 בינואר 2024).
  • פילים לאזריני פרסם הודעה על החלטתו לסיים לאלתר את חוזי ההעסקה של אותם אנשי צוות ולפתוח בחקירת מומחים בלתי-תלויה, כדי להגן על יכולת הסוכנות לספק סיוע הומניטרי. כמו כן, טען כי כל עובד אונר”א שהיה מעורב בפעולות טרור יישא באחריות, לרבות באמצעות העמדה לדין (רויטרס, 27 בינואר 2024).
  • בעקבות הגילויים, הודיע דובר מחלקת המדינה של ארה”ב, כי ארה״ב תשהה באופן זמני את המימון לאונר״א, עד להשלמת החקירה. בהודעה נמסר שאנתוני בלינקן, מזכיר המדינה, שוחח עם אנטוניו גוטרש, מזכ״ל האו״ם, ודרש לקיים חקירה בנושא. בהודעה הוזכר תפקידה החיוני של אונר״א בסיוע הומניטרי לרצועת עזה (אתר מחלקת המדינה ל ארה”ב, 26 בינואר 2024).
  • בעקבות הודעת ארה״ב, הודיעו בריטניה, איטליה, פינלנד, קנדה ואוסטרליה כי יעצרו זמנית כל מימון נוסף לסוכנות בזמן ביצוע החקירה. הולנד הצטרפה גם היא למדינות אלה. בגרמניה ציינו כי הם מודאגים מאוד מהנושא וכי הם לא יקצו משאבים נוספים כל עוד ההאשמה לא תוסר (סוכנות הידיעות הצרפתית, 27 בינואר 2024). מדינות נוספות בירכו על פתיחת החקירה, אך לא הכריזו, לפי שעה, על השהיית הסיוע לסוכנות.
  • יצוין שמרבית המימון של אונר״א (כ-92%) מגיע מתרומות מדינות וכי ארה״ב היא התורמת הגדולה ביותר, ולאחריה האיחוד האירופי וגרמניה. יוזכר כי המימון האמריקני לאונר״א נעצר בעבר ע״י הנשיא טראמפ (2018) והוחזר על ידי ממשל ביידן (2021) בתחילת כהונתו.
  • אנטוניו גוטרש פנה לממשלות שהחליטו להשהות את כספי הסיוע וציין כי הוא מבין את הדאגה, אך יש להבטיח את המשך פעילות אונר”א ולא להעניש את אלפי העובדים שפועלים למען הצרכים ההומניטריים של בני אדם ברחבי העולם (אתר האו”ם, 28 בינואר 2024). מרטין גריפית’ מתאם האו”ם לעניינים הומניטריים, אמר כי תושבי רצועת עזה סובלים מזוועות וממחסור בלתי נתפסים כבר קרוב לארבעה חודשים ויש לתת להם תקווה, וכי עכשיו זה לא הזמן לאכזב אותם (חשבון X של מרטין גריפית’, 27 בינואר 2023).
  • חסין אלשיח׳ מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, קרא למדינות שהפסיקו את המימון לחזור בהן מהחלטתן והדגיש כי ההחלטה כרוכה בסיכונים פוליטיים והומניטריים עצומים, שכן העם הפלסטיני זקוק כרגע לתמיכה מרבית של הסוכנות (חשבון X של חסין אלשיח’, 27 בינואר 2024). משרד החוץ ברשות הפלסטינית, גינה את “מסע ההסתה” של ממשלת ישראל נגד אונר”א וטען כי במהלך “מלחמת רצח העם” הודגשו הדעות הקדומות הישראליות. המשרד הביע תדהמה מהצעדים שנקטו מספר מדינות לפני שחקירת האו”ם הושלמה ודרש מהן לחזור בהן מהחלטתן .עוד הודגש בהודעה כי גם אם טענות ישראל יוכחו כנכונות הן לא תפגענה בסמכות אונר”א ובתפקידה וכי ישראל מנסה למחוק את סוגיית הפליטים הפלסטינים בכל דרך (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ, 27 בינואר 2024).
  • חמאס טענה כי זהו מסע הסתה שפתחה ישראל נגד המוסדות הבינלאומיים. לדברי חמאס, הטענה כי חמאס השתמשה בבתי החולים ברצועה לצרכים צבאיים היא שקרית ומטרת “הסתה” זו היא למנוע מהפלסטינים את זכותם לקבל שירות מהסוכנויות הבינלאומיות. חמאס קראה לאו”ם ולמוסדות הבינלאומיים לא להיכנע לאיומי ישראל והדגישה את חשיבותם בתיעוד “פשעי הכיבוש” (ערוץ הטלגרם של חמאס, 27 בינואר 2024)
  • בחמאס גם גינו את החלטת של הנציב הכללי של אונר”א לפטר מספר מעובדי הסוכנות ולפתוח בחקירה בטענה כי אין מתפקידה של אונר”א לתאר את “ההתנגדות הפלסטינית” כארגון טרור וכי זוהי נקיטת עמדה פוליטית. לדברי התנועה, הסוכנות לא פרסמה הצהרות או נקטה עמדות מפורשות ביחס ל”פיגועי הטרור הציוניים” והיא דרשה מאונר”א לחזור בה מהחלטתה ולדבוק במנדט בינלאומי שהוענק לה. עוד ציינו בחמאס כי גם קריאת הסוכנות לשחרר את החטופים היא חריגה מהמנדט שניתן לה וקראה לה לחזור לפעול בכל חלקי רצועת עזה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 27 בינואר 2024).
  • ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, אמר כי בעקבות פסיקת בית הדין הבינלאומי, שנסמכה על הצהרות ועדויות של עובדי האו”ם ברצועת עזה, ארה”ב הפעילה לחץ על אונר”א לפרסם את ההצהרה המצערת והמבישה בנושא מתקפת ה-7 באוקטובר, שבה היא כונתה אירוע טרור. לדבריו, אונר”א לא הייתה צריכה לפרסם את ההצהרה הזו כי הדבר לא נכלל בתחום פעילותה, והיא התערבה בנושא מדיני שאין לה קשר אליו, וזו טעות חמורה מאד. טעות החמורה נוספת של אונר”א לדבריו, שהיא הענישה את העובדים על סמך טענות ישראליות, ובכך היא נכנעת לכל הדרישות הביטחוניות הישראליות, מבלי לערוך חקירה בעצמה. הוא הביע תמיהה מדוע אונר”א לא דרשה מישראל לחקור את הריגתם של 112 פלסטינים מעובדי אונר”א במהלך המלחמה, ומדוע היא לא נקטה צעדים מעשיים נגד ישראל בעקבות תקיפות צה”ל נגד מרכזי אונר”א. לדבריו, אונר”א נכנעה לתכתיבים אמריקניים וישראליים, וההצהרה היא פוליטיזציה של פעילותה. הוא הוסיף כי ההצהרה של אונר”א מפוקפקת ובלתי קבילה. והיא נדרשת לחזור בה מהצהרתה ולהתנצל בפני הפלסטינים על טעות זו (ערוץ היוטיוב AlMayadeen News, 27 בינואר 2024).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה את הפסקת מימון המדינות ומסר כי הודעתן שקולה להשתתפות ממשית ב”מלחמת ההשמדה” שמנהלת ישראל וכי הם מזהירים כי לפגיעה באונר”א תהיינה השלכות חמורות על האזור כולו (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 27 בינואר 2024).
סיוע לרצועה
  • קטר ובריטניה שלחו במשותף מטוס סיוע הומניטרי לרצועת עזה המכיל ציוד רפואי ומזון. לדברי הקטרים הדבר נעשה במסגרת שיתוף הפעולה בין המדינות (חשבון X של משרד החוץ הקטרי, 26 בינואר 2024).
גילויי מחאה
  • תושבים הפגינו בח’אן יונס וקראו להנהגה הישראלית ולהנהגת חמאס להפסיק את הלחימה ולעצור את ההרס. חלק מהמפגינים הניפו דגל לבן. תיעוד מההפגנה הופץ על ידי עיתונאים עצמאיים ברצועת עזה וכן על ידי סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק אולם, היא לא סוקרה בכלי התקשורת המזוהים עם חמאס או עם ארגונים נוספים ברצועה. הייתה זו הפגנה שנייה ברצועה אשר קראה לעצור את המלחמה (חשבון X של QUDSN, 25 בינואר 2024).
תיעוד ההפגנה בח'אן יונס ( חשבון X של QUDSN), 
     תיעוד ההפגנה בח'אן יונס (חשבון X של אתר ספוטניק בערבית, 25 בינואר 2024)
תיעוד ההפגנה בח’אן יונס (מימין: חשבון X של QUDSN, משמאל: חשבון X של אתר ספוטניק בערבית, 25 בינואר 2024)
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים פרסם תיעוד של עקורים פלסטינים, שעברו מח’אן יונס דרך המעבר הבטוח לאזור אלמואצי, כשהם קוראים “העם רוצה להפיל את חמאס” (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 27 בינואר 2024).
תיעוד של הקריאות. מימין: תמונה מסרטון שפורסם ע"י ערוץ אלערביה ( דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 27 בינואר 2024;)    תיעוד של הקריאות. מימין: תמונה מסרטון שפורסם ע"י ערוץ אלערביה (אתר נבצ', 27 בינואר 2024)
תיעוד של הקריאות. מימין: תמונה מסרטון שפורסם ע”י ערוץ אלערביה ( דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 27 בינואר 2024;) משמאל: (אתר נבצ’, 27 בינואר 2024)
“היום שאחרי”
  • “מקור מצרי” מסר כי משלחת חדשה של הנהגת חמאס נמצאת בקהיר כדי לנהל דיונים בכל הנושאים הקשורים לרצועת עזה. הוא ציין כי ישנם ניסיונות קדחתניים מצד בכירים בקהיר לארגן פגישה שמטרתה לקרב בין עמדות חמאס לאלה של הרשות הפלסטינית, כדי להכריע בשורה של רעיונות מוצעים הדורשים מידה רבה של הבנות בין כל הארגונים והמרכיבים הפלסטיניים. לדבריו, משלחת חמאס דנה ברעיונות הקשורים לניהול עזה ב”יום שאחרי”, הקמת ממשלת אחדות, וכן באפשרות להצטרף לאש”ף. צוין שחמאס לא הביעה דבקות בכך שהיא תמשיך לנהל את רצועת עזה לאחר המלחמה, והיא הציגה יותר מהשקפה אחת, שאף אחת מהן אינה כוללת שלטון מוחלט שלה, אלא כולן מבוססות על שותפות באמצעות מנגנונים שייקבעו על ידי הפלסטינים עצמם. הוא הדגיש כי הדברים שחמאס לא התפשרה לגביהם הם דחיית כל תפיסה הכוללת פירוק ההתנגדות מנשקה, והתנאי של נסיגה מוחלטת של כוחות צה”ל מכל שטח רצועת עזה (אלערבי אלג’דיד, 27 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • במהלך סוף השבוע קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 16 תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות, רקטות ברכאן (בעלת רש”ק במשקל 500-300 ק”ג), רקטות כבדות מדגם פלק 1 (Falaq 1) וירי צלפים (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 28-25 בינואר 2024).
  • בתגובה לפעילות חזבאללה טנקים של צה”ל תקפו תשתיות טרור של חזבאללה בדרום לבנון באזור טיר חרפא ועיתא אלשעב. מטוסי קרב של צה”ל תקפו תשתית טרור נוספת של הארגון באזור כפר כילא, אלחיאם, בלידא , מרואחין, עיתא אלשעב זבקין, חולא ובאזור צור. בין היעדים שהותקפו עמדת תצפית צבאית ומבנה צבאי (דובר צה”ל, 27-25 בינואר 2024).
תקיפת יעדים צבאיים של חזבאללה (דובר צה"ל, 28 בינואר 2024)     תקיפת יעדים צבאיים של חזבאללה (דובר צה"ל, 28 בינואר 2024)
תקיפת יעדים צבאיים של חזבאללה (דובר צה”ל, 28 בינואר 2024)
  • בכלי תקשורת לבנוניים וברשתות החברתיות פורסמו סרטונים, שתעדו את תקיפות חיל האוויר (חשבון X של Fouad Khreiss, 25 בינואר 2024).
תיעוד תוצאות תקיפות חיל האוויר בכפרכלא (חשבון X של Fouad Khreiss, 25 בינואר 2024)
תיעוד תוצאות תקיפות חיל האוויר בכפרכלא (חשבון X של Fouad Khreiss, 25 בינואר 2024) 
תיעוד תוצאות תקיפת באלח'יאם (חשבון X של Fouad Khreiss, 26 בינואר 2024)      תיעוד תוצאות תקיפת באלח'יאם (חשבון X של Fouad Khreiss, 26 בינואר 2024)
תיעוד תוצאות תקיפת באלח’יאם (חשבון X של Fouad Khreiss, 26 בינואר 2024)
  • בתיעוד תקיפת מבנה בדיר עאמץ (Deir Aames), כ-12 ק”מ מצפון לשתולה. נשמע דובר המציין כי נהרס לחלוטין מבנה בן שלוש קומות (חשבון X של Fouad Khreiss, 27 בינואר 2024).
תוצאות תקיפת חיל האוויר בדיר עאמץ 2024 (חשבון X של Fouad Khreiss, 27 בינואר 2024)
תוצאות תקיפת חיל האוויר בדיר עאמץ 2024 (חשבון X של Fouad Khreiss, 27 בינואר 2024) 
תיעוד תוצאות תקיפת חיל האוויר בטירחרפא-אלג'בין (חשבון X של Fouad Khreiss, 28 בינואר 2024)
תיעוד תוצאות תקיפת חיל האוויר בטירחרפא-אלג’בין (חשבון X של Fouad Khreiss, 28 בינואר 2024)
תיעוד תקיפת חיל האוויר בחולא (חשבון X של Fouad Khreiss, 28 בינואר 2024).      תיעוד תקיפת חיל האוויר בין זבקין למג'דל זון (חשבון X של Nour Ajini, 28 בינואר 2024)
מימין: תיעוד תקיפת חיל האוויר בחולא (חשבון X של Fouad Khreiss, 28 בינואר 2024). משמאל: תיעוד תקיפת חיל האוויר בין זבקין למג’דל זון (חשבון X של Nour Ajini, 28 בינואר 2024)

הרוגים לחזבאללה

  • חזבאללה דיווח על מותם של ארבעה פעילים מדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 26 בינואר 2024).
    • טאלב יחיא בלחץ, המכונה יחיא עלי, מצדיקין.
    • עלי פוזי מלחם, המכונה ג’האד, ממג’דל סלם.
    • מחמד עלי מאזח, המכונה ג’האד, מטירפלסיה.
    • אסלאם מחמד זלזלי, המכונה אבו צאלח, מדיר קאנון אלנהר.
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 26 בינואר 2024)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 26 בינואר 2024)
  • באשר לנסיבות מותם דיווח חזבאללה שהארבעה שהו במבנה בבית ליף (Beit Lif), כחמישה ק”מ מצפון לשתולה (ערוץ היוטיוב אלערבי אח’באר, 27 בינואר 2024).

אמצעי לחימה חדשים של חזבאללה

  • רשת אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, דיווחה מפי “מקורותיה” כי מערכת הטילים שהייתה בשימוש בתקיפה נגד מוצב דבורנית (מזרחית לראש הנקרה) ב-25 בינואר 2024 היא מערכת חדשה מייצור רוסי אשר עברה פיתוח באיראן וכי זו אינה הפעם הראשונה שחזבאללה עשו שימוש במערכת זו. על פי הדיווח, זהו טיל נ”ט בשם אלמאס, מונחה טלוויזיה [אלקטרו-אופטי] ולא באמצעות לייזר. בנוסף לכך, דווח כי ראש הנפץ ניתן לשינוי וכי המצלמה שעל הטיל היא חלק מתהליך השליטה בו והטיל מסוגל לפגוע במטרות שלא ניתן לראותן ולספק קואורדינטות שלא נקלטות על ידי כלי טיס בלתי מאוישים (אלמיאדין, 26 בינואר 2024). (ערוץ היוטיוב MTV Lebanon News, 26 בינואר 2024).
המטרה במוצב דבורנית, כפי שהיא נראית ממצלמת הטיל טרם שיגורו.      המטרה, שניות ספורות טרם נפגעה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 25 בינואר 2024)
מימין: המטרה במוצב דבורנית, כפי שהיא נראית ממצלמת הטיל טרם שיגורו. משמאל: המטרה, שניות ספורות טרם נפגעה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 25 בינואר 2024)
המטרה במוצב דבורנית, כפי שהיא נראית ממצלמת הטיל, רגע אחד בלבד טרם נפגעה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 25 בינואר 2024)
המטרה במוצב דבורנית, כפי שהיא נראית ממצלמת הטיל, רגע אחד בלבד טרם נפגעה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 25 בינואר 2024)
  • חזבאללה מסר פרטים טכניים ותמונות של רקטה כבדה מדגם פלק 1 (Falaq 1) והמשגר שלה, שבהם עשה שימוש לדבריו, בתקיפת נגד מחנה “מעלה גולני” (במורדות החרמון) ב-26 בינואר 2024. הארגון ציין, כי זוהי רקטה בעלת טווח מקסימלי של עשרה ק”מ, גובה מקסימלי של 3,500 מטר, משקל הרקטה הינו 113 ק”ג, ומשקל הראש הקרבי שלה חמישים ק”ג, אורך הרקטה 1.32 מטר והיא בקוטר 240 מ”מ. הרקטה משוגרת ממשגר דו-קני [או ארבעה קני], הנישא על-גבי כלי רכב שטח. בנוסף לכך, צוין כי הא יכולה לשמש גם לתקיפת מטרות ימיות (אלמנאר, 26 בינואר 2024).
 משגר דו-קני של רקטות כבדות מדגם פלק 1, הנישאות על-גבי כלי רכב שטח (אלמנאר, 26 בינואר 2024)    משגר דו-קני ומפרט טכני (אלמנאר, 26 בינואר 2024)
מימין: משגר דו-קני של רקטות כבדות מדגם פלק 1, הנישאות על-גבי כלי רכב שטח (אלמנאר, 26 בינואר 2024). משמאל: משגר דו-קני ומפרט טכני (אלמנאר, 26 בינואר 2024)
התבטאויות בכירי חזבאללה
  • נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, נשא דברים בטקס השקת הספר “המצוות העליונות” וציין כי, כל עוד הלחימה ברצועת עזה נמשכת הם ימשיכו גם להילחם בלבנון והם ידחו כל דיון מדיני הקשור לחזית הדרומית עד לסיום המלחמה ברצועת עזה. לטענתו, חזבאללה וההתנגדות בלבנון מואשמים במילוי תפקידם, בעוד שהאשמה צריכה להיות על מדינות ערב האסלאמיות ושאר מדינות העולם, אשר לא נקטו בפעולות תמיכה בפלסטין. הוא ציין, כי הם משלמים את המחיר בחזית הדרומית בלבנון, וכי הם עושים מאמצים להקל על חיי האזרחים הלבנוניים כדי שהם יוכלו להמשיך בחייהם. אולם לדבריו, המלחמה בדרום לבנון או המלחמה ברצועת עזה מונעות מהם לבצע את חובתם ואת כל מה שהם צריכים לעשות למען אזרחי לבנון. קאסם הדגיש כי הם ימשיכו את הג’יהאד שלהם נגד ישראל וכל עוד והלחימה ברצועת עזה נמשכת הם ימשיכו גם להילחם, כך גם אם ישראל תרחיב את הלחימה בלבנון (חשבון X של נעים קאסם, 26 בינואר 2024).
  • מחמד רעד, ראש סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, אמר במהלך טקס הוקרה שערך הארגון לכבוד פצ’ל עלי סלמאן שעאר, פעיל הארגון שנהרג, כי הם כבר הזהירו את ישראל שלא לטעות בפעילותה נגד לבנון כי מה שמחכה לה בלבנון הם “בתי קברות”. הוא הדגיש את הנכונות להתעמת עד תום עם ישראל וציין כי ישראל ראתה עד כה רק חלק קטן מעוצמתם, והם מוכנים להראות לה את מלוא כוחם (אלנשרה, 27 בינואר 2024).
  • אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, דיווח כי ד”ר אולי דיאל (Dr. Ole Diehl), סגן מנהל מודיעין החוץ הגרמני, הגיע לבירות לפני כשבועיים ונפגש עם נעים קאסם סמזכ”ל חזבאללה. על פי הדיווח, הפגישה לא הובילה לתוצאה כלשהי, והגרמנים לא הצליחו לשכנע את חזבאללה להפסיק את פעולותיו בגבול או לקדם את רעיון הפרדת הזירות. קאסם אף הדגיש כי הם יוכלו להביס את ישראל אם היא תרחיב את תוקפנותה וסירב לדון בכל רעיון כלשהו לפני הפסקת המלחמה ברצועת עזה (אלאח’באר, 27 בינואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון

פעילות סיכול ומנע

  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה עצרו הכוחות עשרה מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו מעל ל-2,950 מבוקשים מהם מעל ל-1,350 פעילי חמאס (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 28 בינואר 2024).
  • ב-28 בינואר 2024, בשעות הבוקר, פעלו כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין שם עצרו שני מבוקשים (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 28 בינואר 2024). כתב ערוץ אלג’זירה דיווח כי אחד המבוקשים שנעצרו בשכונת אלהדף במחנה הפליטים ג’נין הוא צהיב מג’די אבו אלהיג’א, בנו של בכיר חמאס מג’די אבו אלהיג’א הכלוא בישראל (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 28 בינואר 2024). בתקשורת הפלסטינית דווח על חילופי אש כבדים שהתנהלו במקום בין חמושים פלסטיניים לכוחות הביטחון (חשבון X של QUDSN, 28 בינואר 2024).
  • בנוסף, פעלו כוחות הביטחון בכפר קלקס (דרומית לחברון) שם החרימו אמצעי לחימה ועשרות אלפי שקלים שיועדו למימון פעילות טרור. באלשיוח’ עצרו הכוחות שני מבוקשים שעסקו בהסעת מסתננים לשטח מדינת ישראל (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 28 בינואר 2024).
  • ב-26 בינואר 2024, לפנות בוקר, פעלו כוחות הביטחון במחנה הפליטים קלנדיא (צפונית לירושלים) שם עצרו שני מבוקשים והחרימו אמצעי לחימה (חשבון X של דובר צה”ל, 26 בינואר 2024),
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, נועד בראמאללה עם אנטוניו טאיאני, סגן ראש ממשלת איטליה ושר החוץ ודן עימו בהתפתחויות האחרונות בשטחים הפלסטיניים ובמיוחד ברצועת עזה ובמאמצים לעצירת התוקפנות הישראלית נגד העם הפלסטיני. אבו מאזן חזר וציין כי הוא דוחה באופן מוחלט את עקירת הפלסטינים והדגיש כי אין פתרון צבאי או ביטחוני לרצועת עזה אשר מהווה חלק בלתי נפרד מהמדינה הפלסטינית. הוא הודה לאיטליה ולאיחוד האירופי על תמיכתם במאמצי השגת השלום המבוססים על יישום פתרון שתי המדינות (ופא, 25 בינואר 2024).
אבו מאזן בפגישה עם סגן ראש ממשלת איטליה ושר החוץ שלה (ופא, 25 בינואר 2024)
אבו מאזן בפגישה עם סגן ראש ממשלת איטליה ושר החוץ שלה (ופא, 25 בינואר 2024)

חזרה לעיקרים

איראן
  • אבראהים ראיסי, נשיא איראן, שוחח בטלפון עם סיריל רמפוזה, שר החוץ של דרום אפריקה, והביע את תמיכת איראן בתלונת דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. ראיסי ציין, כי כלל האומות מצפות מבית הדין להוציא צו בגנות “המשטר הפושע הציוני” וכי הגשת התלונה היא צעד אמיץ, שמבסס את שמו של נשיא דרום אפריקה לצד שמו של נלסון מנדלה כדמות אנטי-גזענית ושוחרת צדק בעולם (תסנים, 26 בינואר 2024).
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, שוחח עם מחמד בן עבד אלרחמן אאל ת’אני, שר החוץ הקטרי, ודן עימו בסוגיות בילטרליות ובהתפתחויות באזור וברצועת עזה. השניים הדגישו, כי השחקנים המרכזיים מעוניינים כעת בהפסקת המלחמה בעזה ובהתמקדות בתהליך המדיני (פארס, 27 בינואר 2024). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • כלי תקשורת המזוהה עם המיליציות בעיראק דיווחו כי כלי טיס בלתי מאוישים תקפו את “המתקן הימי זבולון” שבישראל (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 28 בינואר 2024). בישראל לא אותרה פגיעה במתקן ימי. במקביל, במהלך הימים האחרונים קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על תקיפות בסיסי ארה”ב בסוריה ובעיראק באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים ורקטות. בין הבסיסים שהותקפו בסיס עין אלאסד שבמערב עיראק, בסיס ה הסמוך לנמל התעופה ארביל שבחבל הכורדי בעיראק, תקיפת בסיס קוניקו והבסיס בגרין ווילג’ בסוריה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 26, 27-25 בינואר 2024).
תימן
  • במהלך הימים האחרונים ביצעו החות’ים מספר תקיפות נגד כלי שיט צבאיים ואזרחיים. פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח כי ב-26 בינואר בסביבות השעה 12:30 (שעון ישראל) שיגרו החות’ים טיל בליסטי נגד ספינות לעבר המשחתת האמריקנית קרני (DDG-64) במפרץ עדן. עוד נמסר כי הטיל יורט בהצלחה על ידי המשחתת וכי לא היו נפגעים או נזק כתוצאה מהתקרית (חשבון X של פיקוד המרכז, 26 בינואר 2024)
  • פיקוד המרכז של ארה”ב הודיע , כי ב-26 בינואר בשעה 19:45 (שעון צנעאא’) שיגרו החות’ים טיל בליסטי נגד ספינות ופגעו במכלית הנפט Marlin Luanda אשר נשאה את דגל איי מרשל. על פי הודעת הפיקוד, המשחתת האמריקנית USS Carney העניקה סיוע למכלית ולא דווח על נפגעים באירוע .מאוחר יותר פרסם פיקוד המרכז כי לספינה שהותקפה אין שום קשר לסכסוך ברצועת עזה או לישראל. כמו כן, נמסר כי החות’ים יורים ללא הבחנה ומשפיעים על עשרות מדינות ברחבי העולם (אתר פיקוד המרכז, 28 בינואר 2024).
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, מסר כי כוחות חיל הים ביצעו תקיפה נגד ספינת נפט בריטית בשם Marlin Luanda במפרץ עדן באמצעות מספר טילים ימיים. על פי סריע, התקיפה גרמה לפגיעה ישירה בספינה ולשריפה על הסיפון (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 26 בינואר 2024).
  • בהודעה נוספת של הפיקוד, דווח כי ב-27 בינואר בסביבות השעה 3:45 (שעון צנעאא’), ביצעו כוחות צבא ארה”ב תקיפה נגד טיל נגד ספינות של החות’ים אשר כוון לים האדום והיה מוכן לשיגור. הפיקוד ציין בהודעתו כי הכוחות זיהו את הטיל וקבעו שהוא מהווה איום על ספינות באזור, ולכן תקפו אותו והשמידו את הטיל מתוך הגנה עצמית (חשבון X של פיקוד המרכז, 27 בינואר 2024).
  • עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג החות’ים בתימן, מסר בנאום שנשא כי הם שיגרו כבר יותר ממאתיים כלי טיס בלתי מאוישים וחמישים טילים וכי הם ימשיכו עד שהתוקפנות ברצועת עזה תיפסק. הוא ציין שהסיבה העיקרית להמשך “הפשע הציוני” היא העמדה האמריקאית וכי ההסלמה הבריטית-אמריקנית לא תשנה ולא תשפיע על עמדתם. עוד ציין כי אם המוסלמים היו מספקים את התמיכה הדרושה לעם הפלסטיני, המשוואה הייתה שונה לחלוטין (אלמסירה, 25 בינואר 2024).
  • בכיר בממשל האמריקני מסר כי ג’ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב, לחץ על שר החוץ הסיני, וונג יי, במהלך פגישה שערכו להשתמש בהשפעתה של סין על איראן כדי לעזור בבלימת התמיכה האיראנית בחות’ים. מסין נמסר כי היא תעלה את הנושא הזה בפני הממשל האיראני וכי בארה”ב ממתינים לברר אם סין עשתה זאת ולברר את יעילות התקשורת הזו (רויטרס, 27 בינואר 2024). סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מפי “ארבעה מקורות איראניים דיפלומטים” כי גורמים רשמיים בסין ביקשו מעמיתיהם האיראניים לסייע בבלימת התקפות החות’ים מתימן נגד ספינות בים האדום. לדבריהם, סין מעוניינת לשמור על האינטרסים שלה, שכן, במידה ואחת מספינותיה תיפגע קשרי המסחר בין המדינות עלול להיפגע. “המקורות” ציינו כי לאחרונה נערכו מספר פגישות בסין ובאיראן בנושא, אך הם נמנעו מלמסור על כך פרטים נוספים (רויטרס, 26 בינואר 2024).
  • ארה”ב ובריטניה השיתו במקביל סנקציות על ארבעה בכירים חות’ים, ביניהם שר ההגנה של החות’ים, מחמד נאצר אלעאטפי, ומפקד כוחות חיל הים, מחמד פצ׳ל עבד אלנבי. זאת, בגין מעורבותם בתקיפות בים האדום ובמעשים שמאיימים על השלום, היציבות והביטחון בתימן (אתר מחלקת האוצר האמריקני ואתר ממשלת בריטניה, 25 בינואר 2024).
הזירה הבינערבית
ירדן
  • אימן אלצפדי שר החוץ הירדני, נועד בעמאן עם ברט מקגורק, שליח ארה”ב למזרח התיכון ודן עימו במאמצים להגיע להפסקת אש מיידית וקבועה ברצועת עזה וההשלכות של המשך מלחמה על הרצועה. אלצפדי הדגיש כי יש להפסיק את התוקפנות על רצועת עזה באופן מידיי ולהכניס סיוע הומניטרי באופן קבוע (חשבון X של משרד החוץ הירדני, 25 בינואר 2024).
  • כמו כן נועד שר החוץ עם אנאלנה ברבוק, שרת החוץ של גרמניה ודן עימה במאמצים להפסקת המלחמה ברצועת עזה והמצבים ההרסניים שהיא גורמת. אלצפדי הדגיש בפגישה כי עצירת התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה היא בראש סדר העדיפויות, וזוהי הדרך היחידה לסיים את האסון ההומניטרי שנגרם. השניים הסכימו לשתף פעולה במאמצים לספק סיוע הומניטרי לרצועה. ברבוק מסרה כי כל צד חייב לעשות את שלו עד שייפסק הסבל של שני הצדדים וכי כפי שבית הדין הבינלאומי קבע, ממשלת ישראל חייבת לאפשר העברת סיוע הומניטרי נוסף לרצועת עזה לאלתר ולשנות את התנהלותה במלחמה (חשבון X של משרד החוץ הירדני, 27 בינואר 2024).
מצרים
  • דובר לשכת הנשיאות המצרית, מסר כי נשיא מצרים עבד אלפתאח אלאלסיסי וג’ו ביידן נשיא ארה”ב דנו בשיחת טלפון במצב האזורי במזרח התיכון ובפרט במלחמה ברצועת עזה. עוד נמסר כי השניים דנו במאמצים להגיע להפסקת אש הומניטרית ולעסקת חטופים (דף הפייסבוק של לשכת נשיאות מצרים, 26 בינואר 2024).
קטר
  • תמים בן חמד, אמיר קטר, שוחח עם ג’ו ביידן, ודן עימו בהתפתחויות האחרונות במצב ברצועת עזה וביהודה ושומרון. ביידן הביע את הערכתו לבן חמד על המאמצים שקטר משקיעה בהקשר המלחמה ברצועת עזה. בן חמד הדגיש את הצורך בחיזוק שיתוף הפעולה האזורי והבינלאומי כדי להגיע להפסקת אש מיידית וכדי להמשיך את פתיחת מעברי הגבול לכניסה של סיוע הומניטרי (סוכנות הידיעות הקטרית, 26 בינואר 2024).
הזירה הבינלאומית

בית הדין לצדק

  • בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) פרסם ב-26 בינואר 2024 את החלטתו בנוגע לנקיטה בצווי ביניים נגד ישראל במסגרת התביעה שהגישה ב-29 בדצמבר 2023 דרום אפריקה נגד ישראל בטענה כי ישראל מפרה את האמנה למניעת “רצח עם”. בפתח דבריה, קבעה נשיאת בית הדין כי לדרום אפריקה יש זכות לכאורה להגיש את התביעה נגד ישראל; כי לבית הדין סמכות לכאורה לדון בה. מכיוון שהזכויות הניתנות לדרום אפריקה במסגרת התביעה מתקבלות על הדעת ישנה דחיפות בהכרזה על צעדים זמניים בשל הצורך בהגנה על זכויות הפלסטינים ברצועת עזה וזכויותיה של דרום אפריקה במסגרת האמנה. בית הדין נמנע מלהורות לישראל על הפסקת אש מיידית והוא קרא לשחרור מיידי של החטופים ללא תנאים.
  • להלן צווי הביניים עליהם הוכרז:
    • על ישראל לנקוט בכל האמצעים שבידיה כדי למנוע את ביצועם של מעשים המהווים “רצח עם” של פלסטינים ברצועה כפי שמוגדר באמנה. מדינת ישראל תוודא כי הכוחות הצבאיים שלה לא מבצעים מעשים אלו.
    • על ישראל לנקוט בכל האמצעים שבידיה בכדי למנוע ולהעניש אירועים של הסתה פומבית וברורה לביצוע “רצח עם”.
    • על מדינת ישראל לנקוט בצעדים מיידיים ויעילים לאפשור הכנסתם של צרכים בסיסיים וכלל הסיוע ההומניטרי הנדרש לרצועה כדי להתמודד עם התנאים הקשים בה. על ישראל לנקוט בכל הצעדים הנדרשים למניעת הרס ושימור של ראיות הקשורות למעשים הנופלים במסגרת האמנה בהקשר של הפלסטינים ברצועה.
    • מדינת ישראל תגיש דו”ח על כל האמצעים שננקטו כדי לקיים את הוראת בית הדין תוך חודש ממועד הפסיקה.

אבו מאזן צופה מלשכתו בראמאללה בהחלטת בית הדין לצדק בהאג
 (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 26 בינואר 2024)
אבו מאזן צופה מלשכתו בראמאללה בהחלטת בית הדין לצדק בהאג
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 26 בינואר 2024)

  • פסיקת בית הדין התקבלה בחיוב על ידי הפלסטינים אך היו שמתחו ביקורת על כך שבית הדין לא קרא להפסקת אש מיידית.
    • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, אמר כי הוא קיווה שההחלטות יכללו צו להפסקת אש מיידית ברצועה . לדבריו, ההחלטות מסמנות את סוף הזמן שבו ישראל מתחמקת מעונש (ופא, 26 בינואר 2024).
    • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות הפלסטינית, בירך על הצעדים הזמניים שעליהם הורה בין הדין וקרא לקהילה הבינלאומית להבטיח שצעדים אלו ייושמו על ידי ישראל. לדבריו, בית הדין מוכיח שאף מדינה לא עומדת מעל החוק. אלמאלכי גם הביע את הערכתו לדרום אפריקה (חשבון X של ריאצ’ אלמאלכי, 26 בינואר 2024).
    • חמאס בירכה על החלטת בית הדין והדגישה כי החלטה זו פירושה הפסקת כל צורות התוקפנות נגד הפלסטינים בעזה. חמאס קראה לקהילה הבינלאומית לאלץ את ישראל ליישם את החלטות בית הדין ולהפסיק את “פשע רצח העם”. היא הוסיפה כי היא מצפה להחלטות הסופיות להרשיע את ישראל בביצוע פשע של “רצח עם”, פשעי מלחמה, ופשעים נגד האנושות, דבר שיפתח את הדרך להעמיד לדין את מנהיגי ישראל בפני בית הדין הפלילי הבין-לאומי (ICC). חמאס גם הביעה הערכה לעמדתה של דרום אפריקה והמהלך שביצעה, והודתה לכל המדינות שהביעו את תמיכתן במהלך הזה (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 26 בינואר 2024).
    • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית וראש לשכת ההסברה המרכזית בחמאס, ציין, כי החלטת בית הדין היא צעד חשוב בדרך לצדק עבור הפלסטינים, ומשמעותה תחילתם של הליכים להעמדת ישראל לדין ואי האפשרות שהיא תימלט מאחריות. זו התחלה חשובה לתבוע דין וחשבון מישראל וכל מי שתומך בה על פשעי רצח העם שהם מבצעים נגד הפלסטינים. אלרשק קרא לפעול לאלתר כדי לאלץ את ישראל ליישם את פסיקת בית הדין ולהתנגד לכל ניסיון של ישראל להתחמק ממחויבות זו, ולדחות ניסיונות של ממשל ארה”ב “השותף לפשעי רצח העם” לעקוף את הפסיקה (ערוץ הטלגרם של חמאס באיו”ש, 26 בינואר 2024).
    • מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס מברכת על החלטת בית הדין והיא רואה בה הרשעה ישירה על כל “הפשעים” שישראל מבצעת נגד הפלסטינים, שמגיעים לדרגת “פשעי מלחמה ופשעי רצח עם”. לדבריו, רצח עם לא קשור בהכרח לירי, ואם בית הדין היה דורש הפסקת אש ללא התייחסות לצורות האחרות של רצח עם, רצח העם היה ממשיך. לדבריו, ההחלטה שפורסמה מובילה יותר להפסקת המלחמה ולהפסקת רצח העם. הוא הוסיף כי ההחלטה פותחת את הדלת להפסקת אש, הסרת המצור והכנסת כל הסיוע. לגבי דרישת יו”ר בית הדין הבינלאומי מחמאס לשחרר את החטופים ללא תנאים ענה כי השחרור צריך להיות משני הצדדים ללא תנאים. בנוסף אמר, כי חמאס רוצה בעסקת חילופין, אך העיקשות הישראלית מונעת זאת (חשבון X של ערוץ אלערבי, 26 בינואר 2024).
    • הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה בהודעה את הימנעותו של בית הדין הבינלאומי מפרסום החלטה ברורה שמאלצת את ישראל (“האויב הציוני”) להפסקת אש מיידית, למרות שהכיר במשתמע ברצח העם שהיא מבצעת ברצועת עזה. לדברי ההודעה זו עדות לכך שכוחות הרשע העולמיים שולטים במערכות המשפט העולמיות למען האינטרסים שלהם על חשבון המדוכאים (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 26 בינואר 2024).
  • חסן פצ’לאללה, חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, בירך על החלטת בית הדין ומסר כי למרות שההחלטה אינה כוללת גינוי מוחלט של ישראל ואינה מקבלת את ההחלטה לה חיכה העם הפלסטיני, היא קובעת את תחילת הטלת האחריות על ישראל. הוא ציין כי למדינות הערביות והאסלאמיות אין עוד מקום למלא את תפקידן בהשגת צדק בינלאומי והומניטרי (אלעהד, 27 בינואר 2024).
  • גם מצרים, סעודיה, ירדן ותורכיה ברכו על ההחלטה בציינם כי הם מקווים שהפסיקה תביא להפסקת הלחימה. חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, בירך את דרום אפריקה ואת העם הפלסטיני לרגל ההצלחה בבית הדין בהאג. עבדאללהיאן קרא למקביליו בעולם לתמוך במהלך הדרום אפריקאי נגד ישראל בבית הדין בהאג (חשבון X של שר החוץ, 26 בינואר 2024).
  • חזאם אלאסד, חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מסר כי בית המשפט נמצא במצרי באב אלמנדב, לא בהאג (חשבון X של חזאם אלאסד, 26 בינואר 2024).
  • במחלקת המדינה של ארה”ב ציינו, כי פסיקת בין הדין עולה בקנה אחד עם השקפתה של ארה”ב לפיה יש לישראל הזכות לנקוט בפעולה בהתאם לחוק הבינלאומי (רויטר, 26 בינואר 2024).
מועצת הביטחון
  • “מקורות דיפלומטיים” דיווחו כי אלג’יריה קראה לכנס ב-31 בינואר 2024 ישיבה של מועצת הביטחון של האו”ם כדי לדון במצב ברצועת עזה. על פי המקורות, קריאה זו באה בהקשר לצווים שנתן בית הדין בהאג בנוגע למלחמה ברצועת עזה (אלג’זירה, 27 בינואר 2024). בעקבות הקריאה הודיעה נשיאות מועצת הביטחון כי המועצה תתכנס ב-31 בינואר 2024 (סוכנות הידיעות הצרפתית, 27 בינואר 2024).
רוסיה
  • משרד החוץ הרוסי הודיע כי מיכאיל בוגדנוב סגן שר החוץ, נועד ברוסיה עם משלחת של החות’ים בראשות מחמד עבד אלסלאם דובר החות’ים, ודן עימה בהתפתחות האירועים באזור, הסכסוך הישראלי-פלסטיני וכן בהידרדרות המצב בים האדום. הצדדים גינו את התקיפות שביצעו ארה”ב ובריטניה נגד תימן העלולות לערער את יציבות המצב באזור (ספוטניק, 25 בינואר 2024).
תורכיה
  • הקאן פידאן, שר החוץ התורכי, נועד באיסטנבול עם שר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, ודן עימו בצורך הדחוף בהפסקת אש מלאה ברצועה (אנטוליה, 26 בינואר 2024).