מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל- 14 בפברואר 2024, 13:00)

מתוך הסרטון: יחיא אלסנואר נמלט במנהרה (אתר צה

מתוך הסרטון: יחיא אלסנואר נמלט במנהרה (אתר צה"ל, 13 בפברואר 2024)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 14 בפברואר 2024)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 14 בפברואר 2024)

תיעוד מתוך המנהרה בה הסתתר סינוואר (דובר צה

תיעוד מתוך המנהרה בה הסתתר סינוואר (דובר צה"ל, 14 בפברואר 2024)

תיעוד מתוך המנהרה בה הסתתר סינוואר (דובר צה

תיעוד מתוך המנהרה בה הסתתר סינוואר (דובר צה"ל, 14 בפברואר 2024)

חסן נצראללה נואם (אלמנאר, 14 בפברואר 2024)

חסן נצראללה נואם (אלמנאר, 14 בפברואר 2024)

פגישת המשלחות. בין חברי משלחת חמאס ניתן לראות את חברי הלשכה המדינית ח'ליל אלחיה, חסאם בדראן, מוסא אבו מרזוק, נזאר עוצ'אללה (ככל הנראה), עזת אלרשק ובאסם נעים (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 13 בפברואר 2024)

פגישת המשלחות. בין חברי משלחת חמאס ניתן לראות את חברי הלשכה המדינית ח'ליל אלחיה, חסאם בדראן, מוסא אבו מרזוק, נזאר עוצ'אללה (ככל הנראה), עזת אלרשק ובאסם נעים (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 13 בפברואר 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: במהלך היממה האחרונה התמקדה הלחימה באזור עבסאן הקטנה, הסמוכה לח’אן יונס, שם פעלו הכוחות לטיהור תשתיות טרור, חשפו ונטרלו מנהרות והתעמתו עם חוליות חמושות. במהלך המבצע, הוקצה ציר לפינוי האוכלוסייה ודרכו התפנו אלפי תושבים. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי תושבים השוהים בבית החולים נאצר בח’אן יונס התבקשו על ידי כוחות צה”ל לעזוב והחל פינויים מהמקום. דובר צה”ל חשף סרטון שתיעד את יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, נמלט עם בני משפחתו ב-10 באוקטובר 2023 לתוך מתחם תת קרקעי שככל הנראה הוכן מראש.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 569 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: בקהיר התקיים מפגש פסגה בין נציגי ארה”ב, מצרים, קטר וישראל. נציגי חמאס לא נטלו חלק בפגישה. דווח שהפער העיקרי הוא סביב נושא הפסקת האש והמפתח לשחרור מחבלים תמורת כל חטוף ישראלי. סוכם שהשיחות תמשכנה בדרגים נמוכים. חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי מוקדם מדי לדבר על פרטי המשא ומתן בקהיר, וציין כי המטרה העיקרית שלהם היא הפסקת אש מוחלטת ברצועה.
  • המצב ברצועה: גורמים שונים שבו והזהירו מפני ההשלכות של פעולה צבאית ישראלית ברפיח. הם ציינו שהעיר מלאה בתושבים מפונים וכי אין אפשרות לפנות מספר כה גדול של תושבים.
  • הזירה הצפונית: במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע חמש תקיפות. ב-14 בפברואר בשעות הבוקר שוגר מטח רקטות לעבר הגליל העליון. אישה נהרגה בצפת ושמונה בני אדם נפצעו. כלי תקשורת ערביים דיווחו כי מטרת התקיפות הייתה בסיס צה”ל במירון ובסיס פיקוד הצפון בצפת. עד כה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות על השיגור. בתגובה החל גל תקיפות של צה”ל בדרום לבנון. בנאום שנשא חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, הוא שב וציין כי עם הפסקת הלחימה ברצועת עזה, תיפסקנה גם התקיפות של חזבאללה, אך אם ישראל תמשיך בתקיפות, חזבאללה מוכן להרחבת המערכה. ראש ממשלת המעבר בלבנון אישר כי מתקיימים מגעים להסדר בלבנון.
  • יהודה ושומרון: החזית העממית לשחרור פלסטין קראה להעביר את המערכה נגד ישראל משטחי יהודה ושומרון ללב ישראל כדי להרחיב את גבולותיה. היא גם קראה לפעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לקחת חלק בפעילות.
  • רשות פלסטינית: אבו מאזן קרא לחמאס להשלים במהירות את עסקת חילופי החטופים כדי למנוע עקירה ואסון נוסף. לדבריו, עסקה שכזו יכולה למנוע מישראל לתקוף ברפיח. הוא הדגיש, כי הם רואים בכל מי שמציב מכשולים לשיבוש העסקה כמי שנושא באחריות להשלכותיה.
  • מיליציות פרו איראניות: מנהיג החות’ים בתימן הצהיר כי היות והנתיב הימי הוא ערכי עבור ישראל פעולותיהם בים הוכחו כיעילות, והם מוכנים להמשיך ואף להסלים את הפעילות נגד ישראל.
  • הזירה הבינלאומית: דרום אפריקה הגישה בקשה “דחופה” לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) לשקול האם החלטת ישראל להרחיב הלחימה לאזור רפיח מצריכה התערבות של בית הבית המשפט.
הזירה הדרומית
  • הזירה הדרומית: כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מספר מוקדי פעילות של כוחות צה”ל ברצועה ביממה האחרונה. העיר עזה: תקיפות חיל האוויר בצפון העיר ובשכונת אלזיתון, בדרום העיר. מרכז הרצועה: תקיפות במזרח דיר אלבלח ובאלזואידה. ח’אן יונס: תקיפות חיל האוויר באזור אלקרארה, צפונית-מזרחית לח’אן יונס. כמו כן ממשיכים כוחות צה”ל לכתר את בית החולים נאצר והם ביקשו מהשוהים בו להתפנות מייד למעט חולים ואנשי צוות רפואי. רפיח: תקיפות צה”ל וחיל האוויר ברחבי העיר בדגש על האזור הסמוך לגדר הגבול עם מצרים (ופא, 13 בפברואר 2024).
כתבת ערוץ אלג'זירה אודות תקיפות צה"ל ברחבי הרצועה 
(ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 13 בפברואר 2024)
כתבת ערוץ אלג’זירה אודות תקיפות צה”ל ברחבי הרצועה
(ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 13 בפברואר 2024)
פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 14 בפברואר 2024)    פעילות כוחות צה"ל (דובר צה"ל, 14 בפברואר 2024)
פעילות כוחות צה”ל (דובר צה”ל, 14 בפברואר 2024)
  • דובר צה”ל חשף כי בתחילת פברואר 2024 נעצרו קרובי משפחה, ממעגל ראשון, של בכירי הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס ומסביבתו הקרובה של יחיא אלסנואר, בגין חשד למעורבות בפעילות טרור .העצורים הועברו לחקירה והם סיפקו מודיעין רב על מתחם בו הוחזקו חטופים בזמנים שונים. עוד חשף דובר צה”ל סרטון ממצלמות אבטחה שהותקן במנהרה אשר מתעד ב-10 באוקטובר 2023 את יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה נמלט יחד עם ילדיו ואחת מנשותיו, כשהוא מובל על ידי אחיו, אבראהים אלסנואר, לאחד ממתחמי השהייה הבטוחים אותם בנה מראש מתחת לפני הקרקע (דובר צה”ל, 14 בפברואר 2024).

מתוך הסרטון: יחיא אלסנואר נמלט במנהרה (אתר צה"ל, 13 בפברואר 2024)
מתוך הסרטון: יחיא אלסנואר נמלט במנהרה (אתר צה”ל, 13 בפברואר 2024)

תיעוד מתוך המנהרה בה הסתתר סינוואר (דובר צה"ל, 14 בפברואר 2024)    תיעוד מתוך המנהרה בה הסתתר סינוואר (דובר צה"ל, 14 בפברואר 2024)
תיעוד מתוך המנהרה בה הסתתר סינוואר (דובר צה”ל, 14 בפברואר 2024)
  • דרום הרצועה: במהלך היממה האחרונה התמקדה הלחימה באזור עבסאן הקטנה, הסמוכה לח’אן יונס, שם פעלו הכוחות לטיהור תשתיות טרור, חשפו ונטרלו מנהרות והתעמתו עם חוליות חמושות ששהו בשטח. במהלך הפעילות זיהו הלוחמים מחבל חמוש במטול RPG ששהה בתוך בית מגורים וביצע ירי לעבר הכוח. מחבל נוסף זוהה במבנה. מטוס קרב תקף את המבנה והרג את המחבלים בטרם הצליחו לפגוע בכוח. כוחות צה”ל הקצו ציר מיוחד לפינוי האוכלוסייה ודרכו התפנו אלפי תושבים. במסגרת הפעילות פשטו כוחות הביטחון על מתחם מתחת לבית הקברות באזור בני סוהילה, אחת השכונות בלב ח’אן יונס. במתחם נמצאו חדרי שינה של בכירים בחמאס ומשרד של מפקד הגדוד המזרחי של חטיבת ח’אן יונס, ממנה ניהל את ההתקפה ב-7 באוקטובר (דובר צה”ל, 13, 14 בפברואר 2024).
תקיפת מחבל (דובר צה"ל, 14 בפברואר 2024).      תקיפות צה"ל בח'אן יונס (חשבון  X של QUDSN, 14 בפברואר 2024)
מימין: תקיפת מחבל (דובר צה”ל, 14 בפברואר 2024). משמאל: תקיפות צה”ל בח’אן יונס (חשבון X של QUDSN, 14 בפברואר 2024)
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על תקיפות צה”ל במערב ובמרכז ח’אן יונס לצד המשך חילופי האש עם אנשי “ההתנגדות”. עוד דווח כי כוחות צה”ל מכתרים את בית החולים נאצר והם כרזו החל משעות הבוקר המוקדמות (של ה-14 באוקטובר) לשוהים בו להתפנות מיד מהמקום (חשבון X של שהאב, 14 בפברואר 2024). דווח כי לקראת השעה 11:00 החלו תושבים ושוהים במתחם בית החולים להתפנות בהתאם להוראות צה”ל (חשבוןX של QUDSN, 14 בפברואר 2024). צאלח אלנאטור, כתב ערוץ אלערבי ברפיח, עדכן, כי כוחות צה”ל מנתבים את התושבים שהתפנו מבית החולים למרכז העיר, הנחשב בשלב זה לאזור בטוח יחסית. לדבריו, תושבים רבים שיצאו מהמתחם הביעו דאגה רבה מכך שצה”ל עלול לירות לעברם באש חיה (ערוץ אלערבי, 14 בפברואר 2024).
 תושבים מתפנים ממתחם בית החולים נאצר בח'אן יונס בהתאם להוראות צה"ל (חשבון X   של QUDSN, 14 בפברואר 2024).     תושבים שהתפנו מבית החולים נאצר עוברים זיהוי ע"י כוחות צה"ל (ערוץ אלערבי, 14 בפברואר 2024)
מימין: תושבים מתפנים ממתחם בית החולים נאצר בח’אן יונס בהתאם להוראות צה”ל (חשבון X של QUDSN, 14 בפברואר 2024). משמאל: תושבים שהתפנו מבית החולים נאצר עוברים זיהוי ע”י כוחות צה”ל (ערוץ אלערבי, 14 בפברואר 2024)
  • העיר עזה: העיתונאי מחמוד אבו סלאמה דיווח לאחר סיור שקיים בשכונת אלרמאל במערב העיר עזה, כי צה”ל פגע במהלך פעילותו במטה הצלב האדום בעיר עזה (חשבון X של שהאב, 14 בפברואר 2024).
תיעוד הנזק שנגרם למטה הצלב האדום במערב העיר עזה (חשבון  X  של שהאב, 14 בפברואר 2024)      תיעוד הנזק שנגרם למטה הצלב האדום במערב העיר עזה (חשבון  X  של שהאב, 14 בפברואר 2024)
תיעוד הנזק שנגרם למטה הצלב האדום במערב העיר עזה (חשבון X של שהאב, 14 בפברואר 2024)
שיגור רקטות
  • גדודי אלאמג’אהדין הודיעו כי שיגרו מטח רקטות לעבר נתיב העשרה ב-13 בפברואר 2024 בשעות הבוקר (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 13 בפברואר 2024). בשעות אחר הצהריים הם הודיעו כי שיגרו, יחד עם פעילי הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, מטחי רקטות לעבר יישובי דרום עוטף עזה (ערוץ הטלגרם של גדודי אלמג’אהדין, 13 בפברואר 2024).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 569 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 232 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • בקהיר התקיים ב-13 בפברואר 2024 מפגש פסגה בין נציגי ארה”ב, מצרים, קטר וישראל. את ישראל ייצגה משלחת בראשות ראש המוסד דוד ברנע. נציגי חמאס לא נטלו חלק בפגישה. דווח שהפער העיקרי הוא סביב נושא הפסקת האש והמפתח לשחרור מחבלים תמורת כל חטוף ישראלי. סוכם שהשיחות יימשכו בדרגים נמוכים יותר (תקשורת ישראלית, 14 בפברואר 2024).”מקורות יודעי דבר” מסרו ליומון האמריקני The Wall Street Journal כי ויליאם ברנס, ראש ה-CIA, שעמד בראש משלחת ארה”ב, לא סיכם את פגישותיו עם בכירים כצעדים גדולים לקראת הסכם בין ישראל לחמאס. לדבריהם, המשלחת הישראלית עזבה את קהיר מבלי לסגור אף אחד מהפערים במשא ומתן ובכירי חמאס כלל לא השתתפו בשיחות. לדבריהם, לא הייתה פריצת דרך במשא ומתן והשיחות יימשכו בימים הקרובים (,The Wall Street Journal 14 בפברואר 2024).
  • טרם הפגישה מסר “בכיר בחמאס” שלא צוין שמו, כי התמונה תתבהר ב-24 השעות הקרובות והוסיף כי ניכרת נחישות ברורה וחזקה בקרב המתווכים להגיע להבנות על הפסקת אש ולהתחיל בתהליך עסקת החטופים. הוא הדגיש כי השיחות מתקדמות, אך עדיין לא קרובות להסכם סופי. בכיר נוסף בתנועה מסר כי חמאס מוכנה לחזור לקהיר אם השיחות הנוכחיות תתקדמנה וציין כי הם עשויים לשלוח משלחת בראשות ח’ליל אלחיה כדי לקיים שיחות עם גורמים מצרים (CNN, 14 בפברואר 2024)
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית וראש לשכת ההסברה המרכזית בחמאס, פרסם הודעה, בה אמר כי ישנן הדלפות רבות באמצעי תקשורת שונים, מפי “מקורות”, בעניין עמדות חמאס לגבי המשא ומתן או הסדרת המצב הפנים פלסטיני. אלרשק קרא להיזהר מכך, והדגיש כי עמדותיה הרשמיות של חמאס מובעות בעיתוי המתאים באמצעות הנהגת התנועה והודעות רשמיות (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 13 בפברואר 2024).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי מוקדם עדיין לדבר על פרטי המפגש בקהיר וציין כי התקשורת הישראלית היא חלק מהמלחמה נגד הפלסטינים וחלק מהפעלת הלחץ במשא ומתן ולכן אין טעם להגיב על דיווחי התקשורת הישראלית בעניין זה. לדבריו, הם ישמעו בשעות הקרובות, ישירות מהמתווכים, את פרטי המפגש. לדבריו, אם היה הדבר תלוי בבנימין נתניהו וקבינט המלחמה שלו, אז בוודאי הם היו ממשיכים בהרג הפלסטינים ובניסיון לחסל את חמאס ו”ההתנגדות”, אבל הוא מבין היטב, לאחר כל תקופת הלחימה, וכן מהעצות ששמע ממדינות רבות, שחיסול חמאס ו”ההתנגדות” הם בלתי אפשריים, ולכן הוא נאלץ לנהל משא ומתן עקיף, משום שאין שום דרך אחרת לשחרור החטופים. הוא גם ציין כי אין ספק שיש שינוי יחסי בעמדת ארה”ב בתקופה האחרונה וכי ארה”ב רוצה שהמלחמה תסתיים משיקוליה שלה, אבל מבחינה מעשית הם לא מפעילים לחצים אמיתיים על ישראל. עוד ציין, כי המטרה הבסיסית והחשובה ביותר של המשא ומתן היא הגעה להפסקת אש כוללת ומוחלטת, והם נחושים שהמטרה הזו תושג, ללא קשר לדרך, למכניזם, ובאיזה שלב הדבר יתרחש (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 13 בפברואר 2024).
  • מחמד אלהנדי, סמזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי לאחר המפגש בפריס הוצג מסמך, שנטה במפורש לטובת ישראל. הם הכניסו מספר ביטויים למסמך בתשובתם למסמך והוסיפו נספח כדי להבהיר מספר סוגיות מעורפלות. מנגד, ישראל נקטה סחבת ולבסוף הציגה עמדה כתובה. לדבריו, המפגש בקהיר (מכנה אותו פריס 2) הבהיר שיש סחבת, טרפוד, נסיגה וניסיון להרוויח זמן, וישראל עושה זאת כדי להוציא לפועל מבצע צבאי ברפיח. נתניהו שיגר את המשלחת הישראלית כדי להראות למשפחות החטופים שהוא עושה כמיטב יכולתו להחזירם וכדי להראות לאמריקנים שהוא פועל על פי דרישתם, אולם בה בעת הוא מטרפד את המאמצים כדי לא להגיע לעסקה וכמו בפריס, גם עתה בקהיר, המשלחת הישראלית מנסה להימנע מלתת ערבויות להפסקת המלחמה, ומתנגדת לחזרת העקורים מצפון הרצועה (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה מבאשר, 13 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס), עדכן נכון ל-14 בפברואר 2024 שעה 11:30, כי ביממה האחרונה נהרגו ברצועה בתקיפות צה”ל 103 פלסטינים ונפצעו 145 נוספים. מאז תחילת המלחמה נהרגו 28,576 פלסטינים ונפצעו 68,291 נוספים (חשבון X של QUDSN, 14 בפברואר 2024).
  • דווח על מותם של שלושה פלסטינים, בהם הפובליציסט אימן אלרפאתי, בתקיפה ישראלית על בית ברחוב אלג’לאא’ בעיר עזה (PALINFO, 14 בפברואר 2024). אלרפאתי מציג עצמו כפובליציסט ופרשן פוליטי. הוא בעל תואר דוקטור ביחסים בינלאומיים ודיפלומטיה, לאחר שלמד עיתונות ותקשורת באוניברסיטה האסלאמית בעזה (מחזור 2010). עובד מאז 2017 כמנכ”ל “המרכז למחקרים אזוריים” בעזה. קודם לכן עבד ככתב בקדס פרס וכעורך בסוכנות מען (דף הפייסבוק של אימן אלרפאתי). ע”פ הרשתות החברתיות, שימש כפובליציסט קבוע בערוץ אלמיאדין המשדר מלבנון (ומזוהה עם חזבאללה), והיה אורח קבוע בתוכניות הראיונות בערוץ (חשבון X של ערוץ אלמיאדין, 14 בפברואר 2024; חשבון X של המגישה בערוץ אלמיאדין, ופא סראיא אלעריצ’י, 14 בפברואר 2024).
הודעה של ערוץ אלמיאדין על מותו של אלרפאתי (חשבון X של ערוץ אלמיאדין, 14 בפברואר 2024).     הראיון האחרון שלו בערוץ, ב-6 בפברואר, שבו הוא מוצג כמומחה לעניינים ביטחוניים ומדיניים (חשבון X של ערוץ אלמיאדין, 14 בפברואר 2024)
מימין: הודעה של ערוץ אלמיאדין על מותו של אלרפאתי (חשבון X של ערוץ אלמיאדין, 14 בפברואר 2024). משמאל: הראיון האחרון שלו בערוץ, ב-6 בפברואר, שבו הוא מוצג כמומחה לעניינים ביטחוניים ומדיניים (חשבון X של ערוץ אלמיאדין, 14 בפברואר 2024)
  • גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, מסרה ב-11 בפברואר כי אחד מפעיליה, בראא’ מחמד סכיכ, נהרג ב-6 בפברואר בקרב עם כוחות צה”ל בשכונת אלצברה בעיר עזה (ערוץ הטלגרם של גדודי אבו עלי מצטפא, 11 בפברואר 2024).
המצב ברצועה
  • פיליפ לזריני, נציב אונר”א, שב והזהיר מפני ההשלכות של פעולה צבאית ישראלית ברפיח וציין, כי אין כיום מקום בטוח לתושבי הרצועה. לדבריו, התושבים השוהים ברפיח פוחדים ולא יודעים לאן ללכת במידה ותהיה פעולה צבאית בעיר. הוא גם ציין שהעיר מלאה בתושבים מפונים והוא לא יודע כיצד אפשר לפנות מספר כה גדול של תושבים (אלקדס, 13 בפברואר 2024).
  • תושב רצועת עזה סיפר, כי בשל המחסור בדלק ובגז בישול ברצועה הוא מוכר גזמי עץ לתושבים כדי שיוכלו להבעיר אש ולבשל אוכל (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בפברואר 2024).
מכירת גזמי עץ לצורך בישול והבערת אש (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בפברואר 2024)     מכירת גזמי עץ לצורך בישול והבערת אש (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בפברואר 2024)
מכירת גזמי עץ לצורך בישול והבערת אש (ערוץ היוטיוב של ופא, 13 בפברואר 2024)
תנועה ערה של תושבים ברפיח (חשבון  X של QUDSN, 14 בפברואר 2024)     תנועה ערה של תושבים ברפיח (חשבון  X של QUDSN, 14 בפברואר 2024)
תנועה ערה של תושבים ברפיח (חשבון X של QUDSN, 14 בפברואר 2024)

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות חזבאללה
  • ביממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע חמש תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 13 בפברואר 2024).
  • בתגובה לפעילות חזבאללה ביממה האחרונה תקפו מטוסי קרב עמדה צבאית באזור רמיה ועמדה צבאית נוספת באזור רשיא אלפחאר, אשר בוצעו ממנה שיגורים לעבר ישראל. כמו כן תקפו עמדת תצפית ותשתיות נוספות של חזבאללה באזור חולא, קלעת דבה, יארון, מיס אלג׳בל, יארין ושיחין (דובר צה”ל, 14 בפברואר 2024).
תקיפות באזור ראמיה (דובר צה"ל, 13 בפברואר 2024)
תקיפות באזור ראמיה (דובר צה”ל, 13 בפברואר 2024)
תקיפות ביארין.      תקיפות בשיחין (דובר צה"ל, 13 בפברואר 2024)
מימין: תקיפות ביארין. משמאל: תקיפות בשיחין (דובר צה”ל, 13 בפברואר 2024)
תקיפות בראמיה (חשבון X של עלי שעיב, 13 בפברואר 2024)       תקיפות בחולא (חשבון X של Fouad Khreiss, 13 בפברואר 2024).
מימין: תקיפות בחולא (חשבון X של Fouad Khreiss, 13 בפברואר 2024). משמאל: תקיפות בראמיה (חשבון X של עלי שעיב, 13 בפברואר 2024)
מטח רקטות לעבר הגליל העליון
  • ב-14 בפברואר 2024 בשעות הבוקר שוגר מטח רקטות לעבר הגליל העליון. לפחות שמונה רקטות שוגרו לעבר העיר צפת. כתוצאה משיגור הרקטות נהרגה אישה ושמונה בני אדם נפצעו. כלי תקשורת ערביים דיווחו כי המטחים לעבר הגליל העליון כוונו, בין היתר, לעבר בסיס הבקרה האווירית של חיל האוויר במירון ובסיס פיקוד הצפון בצפת (אלערביה, 14 בפברואר 2024). בתגובה למטח הרקטות תקפו כוחות צה”ל את מקורות הירי ומאוחר יותר החל גל תקיפות של מטוסי קרב של חיל האוויר (דובר צה”ל, 14 בפברואר 2024).
נאום נצראללה
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נשא נאום לרגל יום השנה לפצועי הארגון תחת הכותרת “הפצועים והשבויים הנאבקים”. בנאום התייחס נצראללה למספר נקודות (אלמנאר, 14 בפברואר 2024):
    • הקשר בין הלחימה ברצועת עזה לתקיפות מלבנון: חזבאללה נלחם בדרום לבנון אבל עיניו נשואות לעבר רצועת עזה. עם הפסקת התוקפנות ברצועת עזה, תיפסק גם האש בדרום בלבנון. אם ישראל תשוב לפעול, חזבאללה יפעל בהתאם על בסיס הכללים והמשוואות הקיימות. כל מי שיאיים עליהם בהרחבת המלחמה, חזבאללה יאיים עליו באופן זהה. ההתנגדות נכונה להתמודד מול ישראל בכל רמה. פעילות חזבאללה בחזית דרום לבנון הינה היענות לאחריות מבחינת אמונה, מוסר ודת ומדובר באחריות לאומית מדרגה ראשונה, כדי למנוע ניצחון מישראל אשר לאחר 130 ימי לחימה ברצועת עזה, נכשלה בהשגת מטרותיה.
    • חזית דרום לבנון: ישראל פועלת בדרום לבנון במסגרת גבולות וכללים, מכיוון שיש ללבנון כוח הרתעה. החזית בדרום לבנון הינה חזית של הפעלת לחץ, שותפות וסולידריות שנועדה להחלשת הביטחון והכלכלה של ישראל עד שהיא תגיע למצב שבו היא תשתכנע שעליה להפסיק את תוקפנותה כלפי רצועת עזה. ישראל לא נמצאת במצב בו היא יכולה לכפות תנאים על לבנון. האינטרס הלאומי של לבנון, סוריה, ירדן ומצרים הוא שישראל תצא ממערכה זו, כשהיא מובסת ושבורה. בתגובה לדברי שר הביטחון יואב גלנט לפיהם ישראל תפעל בלבנון גם אם תהיה הפסקת אש ארוכת טווח ברצועה הוא ציין כי על ישראל להבין שאם היא תממש את איומיה מאה אלף התושבים שיצאו מהצפון לא יחזרו לשם שכן, ההתנגדות כיום חזקה ונחושה יותר מאי פעם להתעמת עם ישראל.
    • ניסיונות להשגת הסדר מדיני: המטרה היחידה של כל המשלחות, שהגיעו בחודשים האחרונים ללבנון הינה ביטחון ישראל, הגנה עליה, הפסקת האש לעבר מוצביה והשבת 100 אלף עקורים ליישוביהם. המשלחות המערביות מאמצות לחלוטין את ההצעה הישראלית והן מעבירות אותה כפי שהיא ללבנון, בלי לעסוק בתוקפנות נגד רצועת עזה או התקיפות נגד לבנון. הוא קרא לראשי הממשל בלבנון להציב תנאים נוספים להחלטה 1701 ולא לקבל את ההחלטה כפי שהיא.
    • תושבי דרום לבנון: מספר גדול מקרב ההרוגים הינו מהכפרים הסמוכים לגבול בדרום לבנון ותושבי כפרים אלו הם אלו שסובלים הכי הרבה מישראל. מי שנושא היום בנטל העיקרי בחזית לבנון הם תושבי דרום לבנון וחזבאללה עומד לצידם. הוא הבטיח כי הבתים ההרוסים בדרום לבנון ייבנו מחדש, וטובים יותר מאלה שהיו.
    • איראן: עמדות הכוח בהן מחזיק כיום ציר ההתנגדות הינן בברכת המהפכה האסלאמית באיראן, אשר ניצחה בימים כדוגמת אלו. נצראללה ברך את “האחים” במשמרות המהפכה האיראניים וציין, כי מן ההתחלה הם המשענת האמיתית והתומך העוצמתי בכל תנועות ההתנגדות.
    • ביטחון מידע: נצראללה הזהיר, כי אסור למסור מידע בחינם לישראל באמצעות הרשתות החברתיות, מאחר שישראל מחפשת אחר מידע זה. הוא הוסיף, כי יש לשים לב לשמועות המופצות ברשתות החברתיות, שמטרתן להפחיד את האנשים ולפגוע ברצונם. הטלפון הסלולארי הינו מכשיר ציתות. הוא קרא לכל תושבי הכפרים הסמוכים לגבול דרום לבנון, ובפרט ללוחמים ובני משפחותיהם, לוותר על הטלפונים הסלולאריים שלהם, כדי לשמור על חייהם וכבודם. הוא טען, כי הטלפון הסלולארי הינו סוכן הורג, המוסר מידע וממית.
חסן נצראללה נואם (אלמנאר, 14 בפברואר 2024)
חסן נצראללה נואם (אלמנאר, 14 בפברואר 2024)
  • לאחר הנאום, כדי לחזק את דבריו אודות הסכנה הנשקפת לתושבי לבנון מהשימוש בטלפון סלולארי וברשתות החברתיות, פרסם, תיק הרשתות החברתיות של הארגון, סרטון המהדהד את המסר (ערוץ הטלגרם שלו סימיא, 14 בפברואר 2024).
 סרטון המזהיר מפני איכון טלפונים סלולאריים. מימין: מפת מיקומים יומיומיים. משמאל: כרזה "הטלפון שלך מעיד על מיקומך" (סימיא, 14 בפברואר 2024)    סרטון המזהיר מפני איכון טלפונים סלולאריים. מימין: מפת מיקומים יומיומיים. משמאל: כרזה "הטלפון שלך מעיד על מיקומך" (סימיא, 14 בפברואר 2024)
סרטון המזהיר מפני איכון טלפונים סלולאריים. מימין: מפת מיקומים יומיומיים. משמאל: כרזה “הטלפון שלך מעיד על מיקומך” (סימיא, 14 בפברואר 2024)
הצעה להסדר
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, מסר כי הם הולכים לקראת הבטחת יציבות ארוכת טווח בדרום לבנון וכי מתקיימים מגעים בנושא. הוא ציין שבשולי ועידת מינכן (הכוונה לוועידה השנתית לענייני ביטחון לאומי הנערכת במינכן מדי שנה מאז 1963), בה ייקח חלק, הוא יקיים פגישות בנושא עם גורמים בינלאומיים וביניהם המתווך האמריקני, עמוס הוכשטיין. לדבריו, עומדות בפניהם שתי אפשרויות: יציבות קבועה או מלחמה שמשמעותה הפסד לכל הצדדים. באשר ליוזמה הצרפתית, אמר כי הם מעריכים את מאמצי צרפת לתמיכה בלבנון, אך הם לא קיבלנו מהם כל מסמך רשמי אלא מספר רעיונות שהם ביקשו עליהם תשובה (NAA, 13 בפברואר 2024).
  • אלאח’באר, המקורב לחזבאללה, מפרט מפי “מקורות מדיניים” בנושא ההסדר אותו הציעה צרפת. לדבריו, על פי ההצעה, יוקם צוות המורכב מנציגים מארה”ב, צרפת, לבנון וישראל שיפקח על יישום ההסכמות הביטחוניות. יישום ההסכמות יתבצע בשלושה שלבים: השלב הראשון יהיה ללא הגבלת זמן וקשור להפסקת הפעילות הצבאית משני הצדדים, תוך מתן תפקיד מיוחד ליוניפי”ל בהתאם להחלטה 1701. השלב השני יימשך שלושה ימים ובמהלכו יפורקו עמדות חזבאללה, ויוסגו פעילים ומשגרים למרחק של עשרה ק”מ מהגבול, בתמורה להפסקת הטיסות של חיל האוויר הישראלי בשטח לבנון, ובמקביל, פריסה של 15,000 חיילי צבא לבנון בכל אזור הגבול. השלב השלישי יארך עשרה ימים ויכלול משא ומתן שמטרתו לתחום את הגבול היבשתי בהתאם להחלטה 1701. “המקורות” דיווחו כי קיים סכסוך בין ארה”ב לצרפת לגבי מי תוביל את ההסדר המדיני בלבנון. לדבריהם, ארה”ב לא תומכת בהצעה הצרפתית והיא מתעקשת למלא את התפקיד העיקרי בקביעת המסגרת לפתרון. עוד צוין כי חזבאללה סירב לקיים מגע כלשהו אלא אם כן תיפסק המלחמה ברצועת עזה וכי בכירים לבנונים וביניהם נביה ברי, יו”ר הפרלמנט, הודיעו לצרפת כי אין דבר הנקרא הסדרי ביטחון בין לבנון לישראל, וכי לבנון רואה בהצעה הפרה של החלטה 1701 (אלאח’באר, 14 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. בתקשורת הפלסטינית דווח כי ביממה האחרונה נעצרו 18 פלסטינים ביהודה ושומרון. מוקדי המעצרים היו חברון, שכם, יריחו, וקלקיליה (אלקדס, 14 בפברואר 2024).
  • בליל 14-13 בפברואר 2024 פעלו כוחות משטרה בעיר חברון לאיתור אמצעי לחימה בלתי חוקיים. במהלך הפעילות תפסו הכוחות רובה M-16, תחמושת, חלקי נשק וציוד צבאי. כמו כן, נעצר פלסטיני, אשר הועבר להמשך חקירת גורמי הביטחון (דוברות המשטרה, 14 בפברואר 2024). ב-14 בפברואר 2024 בשעות הצהריים התפתחו עימותים אלימים בבית אמר (צפונית לחברון) בין תושבים במקום לבין כוחות צה”ל. דווח על חמישה פצועים מירי כוחות צה”ל (מען, 14 בפברואר 2024).
  • ב-13 בפברואר 2024, בשעות הצהריים, עצרו כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין את עמר אלפאיד, מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס בג’נין, אשר היה מעורב במספר פיגועי ירי ותכנן לבצע פיגועים נוספים בטווח הזמן הקרוב. במהלך הפעילות נפצעו באורח קל שני לוחמים מירי חמושים פלסטינים (דובר צה”ל, 13 בפברואר 2024). הפלסטינים דיווחו כי כוחות מיוחדים עצרו את האסיר לשעבר עמר חסין אלפאיד, בן 36, במהלך פשיטה על ביתו במחנה הפליטים ג’נין (ערוץ אלערבי, 13 בפברואר 2024).
עמר אלפאיד (חשבון X של ערוץ אלאקצא, 13 בפברואר 2024)
עמר אלפאיד (חשבון X של ערוץ אלאקצא, 13 בפברואר 2024)
  • בהודעה שפרסמה החזית העממית לשחרור פלסטין היא קראה להעביר את המערכה מיהודה ושומרון ללב ישראל. היא הדגישה כי ישראל (“האויב הציוני”) חותרת לחסל כל מצב של התקוממות ביהודה ושומרון על ידי הסלמה “בפשעיה ופשעי המתנחלים”, וחיזוק ההתנחלויות. היא קראה ללכד את מאמצי העם הפלסטיני ביהודה ושומרון כדי להתעמת עם ישראל. היא גם הדגישה את הצורך בהשתתפות מנגנוני הביטחון של הרשות במשימה הלאומית הדחופה הזו. לדברי ההודעה, העברת המערכה ללב ישראל תתרום להרחבת גבולות המערכה (אתר החזית העממית, 13 בפברואר 2024).
הזדהות עם רצועת עזה
  •  -ב-13 בפברואר 2024 בשעות הערב נערכה בראמאללה צעדת תמיכה ברצועת עזה ובהתנגדות (חריה ניוז, 13 בפברואר 2024).
התהלוכה בראמאללה (חשבון X של "פלסטין פוסט", 13 בפברואר 2024)
התהלוכה בראמאללה (חשבון X של “פלסטין פוסט”, 13 בפברואר 2024)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, קרא לחמאס להשלים במהירות את עסקת חילופי החטופים כדי למנוע עקירה ואסון נוסף ברפיח משום שהשלכותיהם יהיו לדבריו, לא פחות קשות מהנכבה של 1948. לטענת אבו מאזן, עסקה שכזו יכולה למנוע מישראל לתקוף ברפיח, תקיפה שעלולה לגרום לאלפי הרוגים. אבו מאזן קרא לממשל בארה”ב ולאחיהם הערביים לפעול ברצינות להשלמת העסקה במהירות האפשרית, כדי לחסוך מהעם הפלסטיני את תוצאות המלחמה. הוא הדגיש, כי הם רואים בכל מי שמציב מכשולים לשיבוש העסקה כמי שנושא באחריות להשלכותיה. שכן, הדברים כבר אינם נסבלים והגיע הזמן שכולם יישאו באחריות (ופא, 14 בפברואר 2024).
  • “מקור פלסטיני רשמי” מסר כי קטר העבירה לאבו מאזן את אישור חמאס להקים ממשלת טכנוקרטיים. צוין שההסכמה הראשונית של חמאס להצטרפות לאש”ף תלויה בכך שהדבר יבוסס על אופק מדיני ברור ויוביל להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 (סקיי ניוז בערבית, 13 בפברואר 2024). חסין אלשיח, מזכיר הוועד הפועל של אש”ף, אישר כי הם פועלים ליצירת אקלים מתאים לדיאלוג פנים פלסטיני ולהקמת ממשלת טכנוקרטיים. הוא הדגיש כי הצטרפות חמאס לאש”ף מבורכת וציין שהליגה הערבית מכינה יוזמה משותפת שתכלול הפסקת המלחמה, מציאת פתרון מדיני, וסיוע בשיקום המוסדות הפלסטיניים (אלשרק, 13 בפברואר 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, אמר במפגש בטהראן, כי אין ספק בניצחון משמרות המהפכה בעימות צבאי עם אויבי איראן. הוא ציין, כי אם תהיה מלחמת סייבר, משמרות המהפכה יביסו את האויב משום שיש להם ניסיון, ואם תהיה מלחמת ספינות, הם יפגעו במספר ספינות דומה ואף גבוה יותר ממספר הספינות שייפגעו בידי האויב (תסנים, 13 בפברואר 2024). 
  • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, ומשלחת מהנהגת התנועה, נפגשו בקטר עם חסין-אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, וחברי משלחת רמת דרג מאיראן. שתי המשלחות דנו בהתפתחויות האחרונות במלחמה ברצועת עזה במישור המדיני ובשטח, וסקרו את המאמצים הדיפלומטיים שמשקיעה איראן לעצור את “רצח העם הפלסטיני”ברצועת עזה ולתמוך בזכויות הפלסטינים. בפגישה הודגש הצורך בעצירת “תוקפנות ישראל ופשעיה נגד תושבי עזה והגדה המערבית” ולשלוח סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. הניה הדגיש את עמדת חמאס ו”ההתנגדות” לפיה כל הסכם חייב להבטיח הפסקת אש, נסיגת צה”ל מרצועת עזה והשלמת עסקת חילופין רצינית. הוא ציין שהבסיס ליציבות באזור הוא סיום הכיבוש והענקה לעם הפלסטיני את הזכויות על אדמתו ומקומותיו הקדושים (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 13 בפברואר 2024).
פגישת המשלחות. בין חברי משלחת חמאס ניתן לראות את חברי הלשכה המדינית ח'ליל אלחיה, חסאם בדראן, מוסא אבו מרזוק, נזאר עוצ'אללה (ככל הנראה), עזת אלרשק ובאסם נעים (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 13 בפברואר 2024)    פגישת המשלחות. בין חברי משלחת חמאס ניתן לראות את חברי הלשכה המדינית ח'ליל אלחיה, חסאם בדראן, מוסא אבו מרזוק, נזאר עוצ'אללה (ככל הנראה), עזת אלרשק ובאסם נעים (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 13 בפברואר 2024)
פגישת המשלחות. בין חברי משלחת חמאס ניתן לראות את חברי הלשכה המדינית ח’ליל אלחיה, חסאם בדראן, מוסא אבו מרזוק, נזאר עוצ’אללה (ככל הנראה), עזת אלרשק ובאסם נעים (ערוץ הטלגרם של חמאס ביהודה ושומרון, 13 בפברואר 2024)
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • דווח על הדי פיצוצים כתוצאה ממתקפת רקטות לעבר הבסיס האמריקני בשדה הנפט אלעמר במזרח דיר אלזור שבסוריה (אלמיאדין, 13 בפברואר 2024). יש לציין כי לאחרונה ממעטת ההתנגדות האסלאמית לקבל אחריות על ביצוע תקיפות מסוג זה.
תימן
  • החות’ים דיווחו על תקיפה שמבצעים כוחות מצבא ארה”ב ובריטניה באזור אלחדידה שבמערב תימן (אלמסירה, 13 בפברואר 2024).
  • עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג החות’ים בתימן, מסר בנאום שנשא כי הים הוא ערכי עבור ישראל וכי פעולותיהם בים הוכחו כיעילות. שכן, בשבועות האחרונים לא עברה שום ספינה הקשורה לישראל בים האדום ובציינו, כי זהו הישג אמיתי. יחד עם זאת הוא הדגיש, כי הם לא יתקפו כבלים תת ימיים או כבלי אינטרנט המגיעים למדינות באזור. הוא ציין כי ארה”ב, בריטניה וישראל מתכוננות לבצע טבח המוני ברפיח, והדגיש כי יש להמשיך לפעול מול ישראל בשל היערכותה לפעילות קרקעית ברפיח. הוא ציין כי הם להוטים להמשיך לנקוט פעולות ואף להסלימן (אלמסירה, 14 בפברואר 2024).
  • צ’יף אללה אלשאמי, דובר ממשלת החות’ים, אמר כי ברשותם מידע לפיו מאע”מ מתכוונת לגייס שכירי חרב כדי לתקוף ספינות בים הערבי והים האדום כדי להפריע לעמדת תימן. הוא חזר וציין כי הפעולות הצבאיות בים האדום והערבי מכוונות רק נגד ספינות ישראליות, אמריקניות ובריטיות והדגיש את זכותה הלגיטימית של תימן להגיב על הפרת ריבונותה “בכל האמצעים והיכולות הזמינים”. לדבריו, מאז תחילת מבצע מבול אלאקצא כוחות חיל הים התימני ביצעו 34 פעולות שבמסגרתן תקפו 17 ספינות ישראליות, 14 אמריקאיות ושלוש בריטיות (רשת אלמסירה, 14 בפברואר 2024).
  • רשת אלערביה דיווח על פי “מקורות” כי כוחות משמר החופים של ארה”ב הצליחו להשתלט בסוף חודש ינואר 2024 על ספינה באזור הים הערבי שנשאה אמצעי לחימה ואשר יצאה מנמל באיראן וניסתה להגיע לחוף באזור דרום עומאן או תימן. הכוחות האמריקאים הצליחו לתפוס את צוות הספינה ולהחרים את המטען שלדבריהם, יועד לחות’ים (אלערביה, 13 בפברואר 2024).
הזירה הבינערבית
ירדן
  • עבדאללה השני מלך ירדן נועד במהלך ביקורו בוושינגטון עם, אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב. בפגישה הוא ציין, כי יש לסיים את המלחמה ברצועת עזה ולמנוע את התרחבות הסכסוך באזור. הוא הדגיש כי הם דוחים כל ניסיון עקירה של פלסטינים, וטען כי להרחבת פעילות צה”ל ברצועה ובמיוחד באזור רפיח תהיינה השלכות הומניטריות וביטחוניות קשות. לדבריו, פתרונות צבאיים לא יעבדו ואין חלופה לפתרון מדיני כולל (אלממלכה, 14 בפברואר 2024).
מצרים
  • עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, נועד בקהיר עם ויליאם ברנס, ראש ה-CIA וסקר עימו את ההתפתחויות במצב הנוכחי. בפגישה הודגש שיש להמשיך את ההתייעצויות והתיאום כדי להשיג הפסקת האש, הגנה על אזרחים ויישום פתרון שתי המדינות, באופן שיחזק את המאמצים לביסוס הביטחון והיציבות באזור. ברנס העביר את הערכתו של הנשיא ביידן לאלסיסי על מאמצי מצרים להביא לרגיעה ברצועה, להפסקת אש ולעסקת חטופים (אתר נשיאות מצרים, 13 בפברואר 2024).
  • אלסיסי גם נועד עם מחמד בן עבד אלרחמן, ראש הממשלה ושר החוץ הקטרי. השנים סקרו את המאמצים להגעה להפסקת אש ברצועת עזה ולהגנה על האזרחים מפני המצב המתדרדר ברצועה. בפגישה הדגישו השניים את הסכנה הרבה בהרחבת פעולות צה”ל ברפיח והם הזהירו מפני מההשלכות הקשות של צעד זה (אתר נשיאות מצרים, 13 בפברואר 2024).
  • צ’יאא’ רשואן, ראש לשכת ההסברה המצרית, מסר כי המשך “ההתנכלות” למצרים על ידי גורמים בממשלת ישראל היא חלק מרצף שנמשך מאז 7 באוקטובר. רשואן הדגיש כי במצב של איום על ביטחונה הלאומי ועל אדמתה או חיסול הסוגיה הפלסטינית, מצרים לא תסתפק בפעולות סמליות והעניין לא יסתיים רק בגירוש שגריר. הוא ציין, כי אין אדם אחד במצרים שלא מסכים עם עמדת הממשלה כלפי התוקפנות הישראלית ולכן יש לממשלה חופש פעולה (לערוץ הטלוויזיה ONE , 13 בפברואר 2024).
הזירה הבינלאומית
דרום אפריקה
  • דרום אפריקה הגישה בקשה “דחופה” לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) לשקול האם החלטת ישראל להרחיב הלחימה לאזור רפיח מצריכה התערבות של בית הבית המשפט כדי למנוע הפרת זכויות אדם נוספות. בהודעה שפורסמה נמסר, כי היא מודאגת מכך שמתקפה ברפיח תביא להרג ולהרס תוך הפרה של אמנת רצח עם (אתר נשיאות דרום אפריקה, 13 בפברואר 2024).
צרפת
  • צרפת הודיעה כי השיתה סנקציות על 28 “מתנחלים קיצוניים המעורבים באלימות נגד תושבים פלסטינים בגדה”. בהודעת משרד החוץ נמסר, כי הצעד נעשה בעקבות התגברות אלימות המתנחלים נגד הפלסטינים בחודשים האחרונים. עוד נמסר כי צרפת פועלת כדי שהסנקציות ייושמו על ידי מדינות נוספות באירופה (אתר משרד החוץ הצרפתי, 14 בפברואר 2024). יצוין כי הודעת צרפת התפרסמה לאחר שארה”ב ובריטניה הודיעו אף הן על נקיטה בסנקציות נגד “מתנחלים שפעלו באלימות”.
רוסיה
  • סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, אמר כי ארה”ב ושותפותיה מתעקשות להרחיק את רוסיה מכל יוזמה להחזרת היציבות במזרח התיכון. לדבריו, אירועי ה-7 באוקטובר לא צריכים להוות הצדקה לענישה קולקטיבית של הפלסטינים והם מציעים לקיים פגישה פלסטינית בהשתתפות כל הארגונים כדי להתגבר על הפילוג הפנימי. לברוב הביע פסימיות לגבי האפשרות להגיע בקרוב ליציבות ברצועת עזה בהתחשב בעמדה הבלתי מתפשרת של ישראל לגבי המשך המבצע והרחבתו גם לאזור רפיח (RT, 13 בפברואר 2024). דובר הקרמלין מסר כי רוסיה מוכנה לתמוך בכל פעולה שתוביל לשחרור חטופים ישראלים ולהפסקת אש ברצועת עזה (רויטרס, 13 בפברואר 2024).
  • ג’מיל מזהר, סגן מזכ”ל החזית העממית לשחרור פלסטין, מסר כי הם קיבלו הזמנה מרוסיה להשתתף בפגישה עם כל הארגונים הפלסטיניים שתקיים במוסקבה ב-29 בפברואר 2024. הוא הדגיש כי הם תומכים בכל קריאה לדיון מסוג זה ובמיוחד בקריאתו של שר החוץ הרוסי,סרגיי לברוב (ספוטניק, 13 בפרואר 2024).