חלק ניכר מהעיתונאים/ות שנהרגו ברצועה במהלך המלחמה היו מזוהים עם ארגוני הטרור

התהלוכה שארגן איגוד העיתונאים בראמאללה בה הונפו ארונות קבורה סמליים (אלקדס אלערבי, 7 בנובמבר 2023)

התהלוכה שארגן איגוד העיתונאים בראמאללה בה הונפו ארונות קבורה סמליים (אלקדס אלערבי, 7 בנובמבר 2023)

סיקור עיתונאי של ממתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 (Middle East Monitor, 10 ו-12 באוקטובר 2023)

סיקור עיתונאי של ממתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 (Middle East Monitor, 10 ו-12 באוקטובר 2023)

כתב ערוץ אלע'ד בח'אן יונס מעדכן אודות מצב הלחימה (ערוץ אלע'ד, 9 בינואר 2024)

כתב ערוץ אלע'ד בח'אן יונס מעדכן אודות מצב הלחימה (ערוץ אלע'ד, 9 בינואר 2024)

כתב אלג'זירה מעדכן אודות הלחימה במרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 9 בינואר 2024).

כתב אלג'זירה מעדכן אודות הלחימה במרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 9 בינואר 2024).

מימין: אסאמה חמדאן נואם בפתיחת תערוכת התקשורת. לצידו, נציג חמאס באיראן, ח'אלד קדומי. משמאל: עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג'האד האסלאמי, שהשתתף לצד חמדאן בפתיחת התערוכה (taghribnews, 18 בפברואר 2024)

מימין: אסאמה חמדאן נואם בפתיחת תערוכת התקשורת. לצידו, נציג חמאס באיראן, ח'אלד קדומי. משמאל: עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג'האד האסלאמי, שהשתתף לצד חמדאן בפתיחת התערוכה (taghribnews, 18 בפברואר 2024)

עיקרים
כללי
  • לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס ברצועת עזה דיווחה (נכון ל-18 בפברואר 2024) על 131 עיתונאים ועיתונאיות פלסטיניים שנהרגו ברצועה מאז תחילת המלחמה (7 באוקטובר 2023). מבדיקה פרטנית של השמות שנערכה על ידי מרכז המידע למודיעין ולטרור עולה כי כ-60% מהעיתונאים והעיתונאיות שנבדקו, היו פעילים או מזוהים עם ארגוני הטרור, פתח  או הרשות הפלסטינית.
  • בראיית חמאס, הפגיעה של ישראל בעיתונאים היא מכוונת והיא נועדה “להסתיר את האמת” ולמנוע חשיפת עובדות אודות הנעשה ברצועת עזה במהלך המלחמה. אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי הפגיעה בצוותי העיתונות המסקרים את המלחמה, הם “טרור” שלא יצליח להסתיר את “פשעיה” של ישראל (PALINFO, 16 בדצמבר 2023).
  • איגוד העיתונאים הפלסטיניים (הפועל מראמאללה ומייצג את העיתונאים ביהודה ושומרון ורצועת עזה) ציין, כי אחד התיקים שיוגשו לבית הדין הפלילי בהאג (ICC) הוא נושא הפגיעה בעיתונאים הפלסטינים במהלך המלחמה.
התהלוכה שארגן איגוד העיתונאים בראמאללה בה הונפו ארונות קבורה סמליים
 (אלקדס אלערבי, 7 בנובמבר 2023)
התהלוכה שארגן איגוד העיתונאים בראמאללה בה הונפו ארונות קבורה סמליים
(אלקדס אלערבי, 7 בנובמבר 2023)
  • גם הג’האד האסלאמי בפלסטין גינה בחריפות את הפגיעה בעיתונאים ואנשי התקשורת (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 7 בינואר 2024). בהודעה נוספת הדגיש הארגון, כי הפגיעה בעיתונאים נועדה להסתיר מהעולם את הפשעים שכוחות צה”ל מבצעים, ולרצוח את עדי הראייה שמתעדים את “רצח העם הפלסטיני” בעזה (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 15 בדצמבר 2023).
  • במסיבת עיתונאים שקיימו (18 בדצמבר 2023) מספר עיתונאים בולטים בצפון רצועת עזה, על רקע ההריסות בשל תקיפות צה”ל, הם ציינו כי למרות העיתונאים ההרוגים הרבים ולמרות הכאב על מות עמיתיהם, הם ימשיכו בכיסוי התקשורתי של האירועים. מגמה זו באה גם לידי ביטוי בקריקטורות פלסטיניות המציגות כי הכיסוי התקשורתי נמשך במטרה לחשוף את “האמת”.
מימין: העיתונאים ברצועה ממשיכים במלאכת הסיקור למרות תקיפות צה"ל (אלקדס). משמאל: הפחד של ישראל מחשיפת האמת ברצועה ע"י העיתונאים הפלסטינים. בערבית: הפחד מן האמת, סאמר אבו דקה (אלקדס אלערבי, 15 בדצמבר 2023)
מימין: העיתונאים ברצועה ממשיכים במלאכת הסיקור למרות תקיפות צה”ל (אלקדס). משמאל: הפחד של ישראל מחשיפת האמת ברצועה ע”י העיתונאים הפלסטינים. בערבית: הפחד מן האמת, סאמר אבו דקה (אלקדס אלערבי, 15 בדצמבר 2023) 
  • חמאס ושאר הארגונים ברצועת עזה מפעילים ערוצי התקשורת המזוהים עמם. חמאס מפעילה מערך של עיתונאים בכירים ובולטים המקורבים אליה אשר מסייעים לה בפעילות הסברה ותעמולה, העברת מסרים ודיווחים לתושבי הרצועה ולגורמים נוספים ברצועה ומחוצה לה. חלק מהעיתונאים עובדים במקביל בכלי תקשורת זרים וגם בערוצי תקשורת של חמאס. כך למשל במהלך מלחמת “חרבות ברזל” נצפו עיתונאים רבים שסיקרו מקרוב את אזורי הקרבות, באישור התנועה. באירועי ה-7 באוקטובר אוקטובר ניתן היה לראות שעיתונאים המקורבים לחמאס קיבלו התרעה מראש על המתקפה והם הגיעו לאזור הגבול ואף לישובים הישראלים בעוטף עזה בהם התחוללו קרבות ושידרו משם שידורים ישירים.[1]
סיקור עיתונאי של ממתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 
(Middle East Monitor, 10 ו-12 באוקטובר 2023)
סיקור עיתונאי של ממתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023
(Middle East Monitor, 10 ו-12 באוקטובר 2023)
  • עדות לתפיסת תפקיד העיתונאי בראיית חמאס אפשר למצוא בדברים שאמר ע’אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, בכינוס בבירות שנערך מטעם התאחדות תחנות הרדיו והטלוויזיה האסלאמיות, תחת הכותרת “שליחי האמת”, ואשר נועד לתמוך באנשי התקשורת ברצועה. הוא ציין, כי המלחמה התקשורתית היא לא פחות עזה מהמלחמה הצבאית או המלחמה המדינית, והדגיש כי עיתונאי לא צריך להיות ניטרלי, אלא צריך להיות לוחם למען החופש והצדק. לדבריו, חמאס הצליחה, בכוח התקשורת שלה ובעמידתה האיתנה, לשנות את תמונת הקרב ולהפוך אותה על פיה, והקרדיט לכך מגיע קודם כל לעיתונאים הפלסטינים הפועלים בשטח, וכן לעיתונאים הערבים והמוסלמים שהגיעו לכל מקום והצליחו להעביר את האמת (אתר ערוץ אלמנאר, 6 בדצמבר 2023).
 כתב אלג'זירה מעדכן אודות הלחימה במרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 9 בינואר 2024).    כתב ערוץ אלע'ד בח'אן יונס מעדכן אודות מצב הלחימה (ערוץ אלע'ד, 9 בינואר 2024)
מימין: כתב אלג’זירה מעדכן אודות הלחימה במרכז הרצועה (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 9 בינואר 2024). משמאל: כתב ערוץ אלע’ד בח’אן יונס מעדכן אודות מצב הלחימה (ערוץ אלע’ד, 9 בינואר 2024)
  •  על חשיבות התקשורת בעיני חמאס אפשר ללמוד מדברים שאמר אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, במסיבת עיתונאים בפתיחת תערוכת התקשורת ה-24 בטהראן. לדבריו, התקשורת היום מהווה חלק מהמערכה שהם מנהלים נגד ישראל ונגד היהירות העולמית (ארה”ב), והעימות בזירה התקשורתית מסוכן לא פחות מהעימות בשדה המערכה, וזאת לדבריו, הסיבה שישראל תוקפת את אנשי התקשורת. הוא ציין שבמערכת “מבול אלאקצא” היה לתקשורת תפקיד החשוב ביותר בהבסת הנרטיב הציוני בנוגע למערכה, אבל תפקידה של התקשורת גדול הרבה יותר והיא הפכה היום לשחקן המרכזי בבניית התודעה והתרבות בחברה, ויש לה תפקיד מרכזי בבניית רוח השייכות, רוח ההקרבה, רוח העמידה האיתנה ורוח ההתנגדות (אירנה בערבית, 18 בפברואר 2024; איסנא בערבית, 18 בפברואר 2024).
מימין: אסאמה חמדאן נואם בפתיחת תערוכת התקשורת. לצידו, נציג חמאס באיראן, ח'אלד קדומי. משמאל: עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג'האד האסלאמי, שהשתתף לצד חמדאן בפתיחת התערוכה (taghribnews, 18 בפברואר 2024)
מימין: אסאמה חמדאן נואם בפתיחת תערוכת התקשורת. לצידו, נציג חמאס באיראן, ח’אלד קדומי. משמאל: עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, שהשתתף לצד חמדאן בפתיחת התערוכה (taghribnews, 18 בפברואר 2024)
  • דובר צה”ל לתקשורת הערבית, אביחי אדרעי, פרסם שבפעילות כוחות צה”ל בתוך אחד מבסיסי חמאס בצפון רצועת עזה, נתפס המחשב הנייד של מחמד סמיר מחמד ושאח, יליד 1986 מאלבריג’, ששימש כתב ערוץ אלג’זירה מבאשר ורשת אלג’זירה ברצועת עזה. מבדיקת המסמכים במחשבו עלה כי מחמד ושאח הוא מפקד בולט במערך טילי הנ”ט בזרוע הצבאית של חמאס. בסוף 2022 הוא עבר לעבוד בתחום המחקר והפיתוח בכוח האווירי של חמאס. במחשב נמצאו גם תמונות הקושרות את מחמד ושאח לפעילות במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס (חשבון X של אביחי אדרעי, 11 בפברואר 2024). בעקבות ציוץ דובר צה”ל, פרסמו גולשים תמונה של ושאח עם יחיא אלסנואר מתוך חשבון האינסטגרם שלו.
מחמד ושאח בפעילותו בזרוע הצבאית של חמאס (חשבון X של אביחי אדרעי, 11 בפברואר 2024)     מחמד ושאח בפעילותו בזרוע הצבאית של חמאס (חשבון X של אביחי אדרעי, 11 בפברואר 2024)
מחמד ושאח בפעילותו בזרוע הצבאית של חמאס (חשבון X של אביחי אדרעי, 11 בפברואר 2024)
מחמד ושאח, כתב ערוץ אלג'זירה מבאשר (חשבון X של אלג'זירה מבאשר, 12 בדצמבר 2023).      ושאח עם יחיא אלסנואר בתמונה משנת 2021 (חשבון X של hatem abdulwahid, 12 בפברואר 2024)
מימין: מחמד ושאח, כתב ערוץ אלג’זירה מבאשר (חשבון X של אלג’זירה מבאשר, 12 בדצמבר 2023). משמאל: ושאח עם יחיא אלסנואר בתמונה משנת 2021 (חשבון X של hatem abdulwahid, 12 בפברואר 2024)
  • לשכת ההסברה הממשלתית ברצועת עזה פרסמה בתגובה הודעה בה צוין שצה”ל יוצא מדי פעם ב”פרסומי הסתה” נגד אמצעי תקשורת שונים ונגד עיתונאים פלסטינים ומנסה לשווק נרטיבים כוזבים כהכנה לחיסולם. מאז תחילת המלחמה, מפרסמת ישראל תמונות וסרטונים של עיתונאים וצלמים כאילו זו הרשעה שלהם, אבל היא שואבת אותם מדיווחים חדשותיים שהם הכינו ואשר שודרו בעבר בערוצי הטלוויזיה ורשתות החברתית, והם מהווים חלק מהעבודה העיתונאית היומיומית שלהם בשטח. הלשכה הטילה על ישראל את מלוא האחריות לחייהם של הפלסטינים, והזהירה את העולם מפני הפגיעה בעיתונאים, ובשאר קבוצות החברה הפלסטינית כגון רופאים, מורים, ואנשי הג”א. היא קראה לכל מדינות העולם החופשי ללחוץ על ישראל להפסיק את “מלחמת ההשמד” שהיא מנהלת נגד כל קבוצות החברה הפלסטינית (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 11 בפברואר 2024).
מתודולוגיה
  • המחקר מנתח וחוקר לעומק את זהות העיתונאים והעיתונאיות הפלסטיניים שנהרגו ברצועת עזה במלחמה תוך ניסיון לאפיין את שיוכם הארגוני. המחקר בוצע על בסיס רשימה של עיתונאים שמפרסמת לשכת ההסברה הממשלתית ברצועת עזה. השלמת השמות נערכה על פי פרסומים בכלי התקשורת הפלסטינים. סה”כ נבדקו שמות 131 עיתונאים ועיתונאיות (נכון ל-19 בפברואר 2024). קביעת הזהות הארגונית של העיתונאים נעשתה על פי שני קריטריונים: חברות ברורה בארגון או בזרוע הצבאית שלו, או היות העיתונאי מועסק בכלי תקשורת של אחד הארגונים שמשמעותו כי הוא מזדהה עם אותו ארגון ופועל מטעמו. כמו כן נבדקו עיתונאים בעלי זיקה לפתח ולרשות הפלסטינית.
ניתוח הממצאים
  • מניתוח זהות 131 העיתונאים והעיתונאיות נמצא, כי לפחות 78 (מעל ל-59%) מהעיתונאים והעיתונאיות עליהם נאסף המידע, היו פעילים או מזוהים עם ארגון טרור כלשהו, עם פתח או עם הרשות הפלסטינית. מהם 13 חברי ארגון טרור מובהקים ביניהם אנשי חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין, גדודי חללי אלאקצא[2] וועדות ההתנגדות העממית. כך שסביר מאד שהסיקור שלהם לא היה אובייקטיבי כלל.
  • מפילוח שמות 78 העיתונאים והעיתונאיות המזוהים ארגונית עלה כי 44 מהם מזוהים עם חמאס, חמישה מהם זוהו כפעילי הזרוע הצבאית השאר הועסקו או ייצגו כלי תקשורת של חמאס. 19 עיתונאים היו מזוהים עם הג’האד האסלאמי בפלסטין, שישה מהם היו פעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין בפועל. כמו כן אותרו פעיל גדודי חללי אלאקצא ופעיל וועדות ההתנגדות. שני עיתונאים מזוהים עם החזיתות, האחד החזית העממית לשחרור פלסטין, והשני החזית הדמוקרטית- לשחרור פלסטין. שבעה עיתונאים מזוהים עם הרשות פלסטינית, ארבעה עיתונאים מזוהים עם פתח, אחד מהם עם הפלג של מחמד דח’לאן. לגבי 53 מהעיתונאים ברשימה לא נמצא נכון למועד פרסום מסמך זה שיוך ארגוני כלשהו. היו גם כאלה שנכללו ברשימת העיתונאים/עיתונאיות אשר לא ניתן היה לאתר את כלי התקשורת בו עבדו ולא ברור מדוע סווגו כעיתונאים.
  • יצוין, כי אין זו פעם ראשונה בה אנו נתקלים בעיתונאים שהם גם בעלי תפקיד צבאי בארגון טרור, המסקרים מבצעים ומלחמות ופועלים במסגרת המאבק על התודעה הנחשב כבעל חשיבות רבה בקרב ארגוני הטרור. לעיתים, מהווים אותם עיתונאים חלק אינטגראלי מהיחידות הצבאיות הפועלות בשטח, או כחלק מזרועות הסברה של הזרועות צבאיות שונות. אולם על פניו, הם חסינים כעיתונאים במהלך מילוי תפקידם. כך למשל אפשר היה לזהות עיתונאים רבים שסיקרו בעבר את המבצעים השונים ברצועה כמו גם את צעדות השיבה, כמשתתפים באופן פעיל באירועים אך זוהו באמצעות האפודים המיוחדים אותם לבשו כעיתונאים. היו גם מקרים בהם נוצלו לובשי אפודי העיתונאים לצורך ביצוע פיגועים, מתוך ידיעה שמי שלובש אותם חסין בפני פגיעה של כוחות צה”ל.
פילוח השיוך הארגוני של העיתונאים שנהרגו

פילוח השיוך הארגוני של העיתונאים שנהרגו

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ- 26 בדצמבר 2023: "עיתונאים בשירות חמאס ברצועת עזה".
[2] ארגוני טרור ברצועת עזה שפרשו בעבר מפתח וכיום אין להם כל קשר עימה.